Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Peter Kremský predkladá návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Z pohľadu kvality života budúcich dôchodcov je nevyhnutné posilniť štátnu podporu tvorby dobrovoľných dôchodkových úspor. Základný dôchodkový systém nebude v budúcnosti postačovať na financovanie požadovanej životnej úrovne občanov Slovenska po ukončení ich ekonomickej aktivity. Daňové zvýhodnenie je častá a v zahraničí osvedčená forma podpory sporenia v dobrovoľných dôchodkových schémach. Podpora dobrovoľného sporenia v dlhodobom horizonte dokáže zabezpečiť požadovanú mieru náhrady, ale je potrebné to realizovať systémovo s využitím správnych nástrojov a pri nastavení adekvátnych podmienok. Je preto logické a z pohľadu komplexnej sociálnej politiky štátu potrebné, aby sa toto riešenie dotýkalo aj doplnkového dôchodkového sporenia a zabezpečilo zvýšenie daňových stimulov pre sporiteľom v treťom dôchodkovom pilieri.
Navrhuje sa ustanoviť, aby nezdaniteľnou časťou základu dane bola súhrnná výška za príspevky daňovníka na celoeurópsky osobný dôchodkový produkt, príspevky daňovníka na doplnkové dôchodkové sporenie a dobrovoľné príspevky na starobné dôchodkové sporenie, a to maximálne do výšky 2 % z čiastkového základu dane z príjmov zo závislej činnosti alebo z príjmov z podnikania alebo inej samostatnej zárobkovej činnosti alebo zo súčtu týchto čiastkových základov dane z príjmu fyzických osôb 5, § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov), najviac však do výšky 2 % zo 60-násobku priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky.
Návrh zákona pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a pozitívny sociálny vplyv a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Predkladaný návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby pre občana a ani vplyvy na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
Čl. I
Navrhuje sa v súčasnom § 11 odseku 9 zaviesť možnosť znížiť daňový základ o zaplatené príspevky daňovníka na celoeurópsky osobný dôchodkový produkt a príspevky doplnkové dôchodkové sporenie a stanoviť oproti limity tohto zníženia (oproti doterajšej úprave znejúcej na pevnú sumu 180 eur ročne) na najviac 2 % zo základu dane (čiastkového základu dane) zisteného z príjmov podľa § 5 alebo podľa § 6 ods. 1 a 2 alebo zo súčtu čiastkových základov dane z týchto príjmov a súčasne táto suma nesmie presiahnuť výšku 2 % zo 60-násobku priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, za ktorý sa zisťuje základ dane.
Čl. II
Stanovuje sa nadobudnutie účinnosti na 1. januára 2024.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Peter Kremský
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií Slovenskej republiky a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.