D Ô V O D O V Á S P R Á V AA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyňa Miriam Šuteková.
Cieľom predkladaného návrhu je vykonať zmeny vo vnútroštátnej legislatíve v súvislosti so zmenami legislatívy Európskej únie upravujúcimi fázovanie projektov, a tiež rozšírenie možnosti využiť dodatočný príspevok aj po roku 2023.
Zapracovaním týchto zmien sa umožní aplikovanie zjednodušeného postupu pre fázovanie projektov oprávnených podľa čl. 118a nariadenia (EÚ) 2021/1060. Súčasne sa tento postup uplatní aj na projekty, ktoré získali Známku excelentnosti alebo na projekty, ktoré spĺňajú, resp. budú spĺňať podmienky podľa nariadenia (EÚ) 2021/1060.
Zároveň sa predmetnou úpravou umožní v prípade fázovania projektov, pri ktorých bol v programovom období 2014-2020 využitý dodatočný príspevok, dočerpať zostávajúcu časť dodatočného príspevku v ich druhej fáze, realizovanej v programovom období 2021-2027 aj po roku 2023. Úmyslom predkladaného návrhu je rovnako umožniť dočerpanie dodatočného príspevku aj v prípade, keď prijímateľ dokončuje realizáciu projektu z vlastných zdrojov, pretože oprávnenosť výdavkov financovateľných z nenávratného finančného príspevku už skončila.
Okrem uvedeného sa tiež navrhuje umožniť v prípade pohľadávok v správe riadiaceho resp. sprostredkovateľského orgánu, uzatvoriť dohodu o splátkach alebo dohodu o odklade plnenia aj s inou osobou ako prijímateľom pre dobiehajúce vysporiadanie finančných vzťahov v rámci programového obdobia 2007 – 2013, rovnako ako je to umožnené v programových obdobiach 2014 – 2020 a 2021 – 2027.
Rovnako sa navrhuje umožniť riadiacemu orgánu určiť ako sprostredkovateľský orgán Pôdohospodársku platobnú agentúru vrátane možnosti poveriť ju vykonávaním plnenia platobných úloh. Zároveň sa rozširuje možnosť pre sprostredkovateľský orgán bez platobnej funkcie, aby pozastavoval platby, zamietal platby alebo upravoval výšku platby pre projekt alebo jeho časť.
Návrh zákona nebude mať vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.