D Ô V O D O V Á S P R Á V A
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyňa Miriam Šuteková.
Cieľom predkladaného návrhu je vykonať zmeny vo vnútroštátnej legislatíve v súvislosti so zmenami legislatívy Európskej únie upravujúcimi fázovanie projektov, a tiež rozšírenie možnosti využiť dodatočný príspevok aj po roku 2023.
Zapracovaním týchto zmien sa umožní aplikovanie zjednodušeného postupu pre fázovanie projektov oprávnených podľa čl. 118a nariadenia (EÚ) 2021/1060. Súčasne sa tento postup uplatní aj na projekty, ktoré získali Známku excelentnosti alebo na projekty, ktoré spĺňajú, resp. budú spĺňať podmienky podľa nariadenia (EÚ) 2021/1060.
Zároveň sa predmetnou úpravou umožní v prípade fázovania projektov, pri ktorých bol v programovom období 2014-2020 využitý dodatočný príspevok, dočerpať zostávajúcu časť dodatočného príspevku v ich druhej fáze, realizovanej v programovom období 2021-2027 aj po roku 2023. Úmyslom predkladaného návrhu je rovnako umožniť dočerpanie dodatočného príspevku aj v prípade, keď prijímateľ dokončuje realizáciu projektu z vlastných zdrojov, pretože oprávnenosť výdavkov financovateľných z nenávratného finančného príspevku skončila.
Okrem uvedeného sa tiež navrhuje umožniť v prípade pohľadávok v správe riadiaceho resp. sprostredkovateľského orgánu, uzatvoriť dohodu o splátkach alebo dohodu o odklade plnenia aj s inou osobou ako prijímateľom pre dobiehajúce vysporiadanie finančných vzťahov v rámci programového obdobia 2007 2013, rovnako ako je to umožnené v programových obdobiach 2014 – 2020 a 2021 – 2027.
Rovnako sa navrhuje umožniť riadiacemu orgánu určiť ako sprostredkovateľský orgán Pôdohospodársku platobnú agentúru vrátane možnosti poveriť ju vykonávaním plnenia platobných úloh. Zároveň sa rozširuje možnosť pre sprostredkovateľský orgán bez platobnej funkcie, aby pozastavoval platby, zamietal platby alebo upravoval výšku platby pre projekt alebo jeho časť.
Návrh zákona nebude mať vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Navrhuje sa, aby zákon s prihliadnutím na dĺžku legislatívneho procesu a primeranú legisvakačnú dobu nadobudol účinnosť 1. augusta 2023.
B. Osobitná časť
K čl. I (zákon č. 121/2022 Z. z.)
K bodu 1 [§ 3 písm. c)]:
V súvislosti s doplnením § 22a vznikla potreba rozšírenia definície pojmu „žiadosť“ tak, aby pre účely iniciácie postupu vzťahujúceho sa na fázované projekty, oprávnené na priame poskytnutie príspevku podľa čl. 118a nariadenia (EÚ) 2021/1060, pokrývala aj žiadosť o poskytnutie príspevku podľa zákona č. 292/2014 Z. z.
K bodu 2 [§ 3 písm. s)]:
Na úpravu uvedenú v § 13 ods. 1 vyvolanú doplnením možnosti poskytnutia príspevku na fázované projekty podľa § 22a ods. 1, bolo potrebné reagovať v definícii prijímateľa. Dochádza k vypusteniu časti doterajšej definície tak, aby bolo zrejmé, že sa tento pojem vzťahuje aj na subjekty, ktorým je poskytovaný príspevok na základe uzavretej zmluvy podľa zákona č. 292/2014 Z. z.
K bodu 3 (§ 10 ods. 4)
Upresnenie a doplnenie úpravy. Ustanovenie § 10 ods. 4 druhej vety umožňuje radiacemu orgánu poveriť vykonávaním úloh podľa § 10 ods. 7 len ministerstvo alebo Úrad vlády SR. Cieľom tohto ustanovenia však malo byť len obmedzenie plnenia platobných úloh pre ministerstvo alebo Úrad vlády SR, tzn. toto obmedzenie by malo platiť len pre ustanovenie § 10 ods. 7 prvej vety a nie pre celý odsek 7. Zároveň sa medzi subjekty, ktoré môžu byť riadiacim orgánom poverené na plnenie platobných úloh dopĺňa Pôdohospodárska platobná agentúra.
K bodu 4 (§ 11 ods. 1)
Dopĺňa sa, že ako sprostredkovateľský orgán môže byť určená aj Pôdohospodárska platobná agentúra. Pôdohospodárska platobná agentúra v zmysle nastavovaného systému implementácie plniť úlohu sprostredkovateľského orgánu, avšak doterajšie znenie zákona to neumožňuje, pretože určuje, že sprostredkovateľským orgánom môže byť len ministerstvo, ostatný ústredný orgán štátnej správy alebo príspevková organizácia, pričom Pôdohospodárska platobná agentúra nie je žiadnym z týchto subjektov.
K bodu 5 (§ 13 ods. 1)
Rozširuje sa okruh subjektov, s ktorými môže poskytovateľ uzavrieť zmluvu podľa § 22 tak, aby bola zabezpečená plná uplatniteľnosť osobitného ustanovenia k priamemu poskytnutiu príspevku podľa § 22a.
K bodu 6 (§ 13 ods. 3)
Doplnenie ustanovenia reaguje na priame poskytnutie príspevku podľa § 22a ods. 1, ktorý odchylne od dotknutého ustanovenia upravuje moment vzniku právneho nároku na poskytnutie príspevku v prípade fázovaných projektov.
K bodu 7 (§ 22 ods. 8)
Legislatívno-technická úprava odkazu na nesprávny právny predpis.
K bodu 8 (§ 22a ods. 1 až 3)
K ods. 1
S cieľom zabezpečiť kontinuitu projektov financovaných z programového obdobia 2014-2020, sa zaviedli do nariadenia (EÚ) 2021/1060 ustanovenia upravujúce možnosť a podmienky fázovania projektov (čl. 118 nariadenia). Predmetná úprava fázovania bola doplnená nariadením (EÚ) 2022/2039 z 19. októbra 2022, ktorým sa do nariadenia vložil nový článok 118a, ktorý umožňuje financovať druhú fázu projektu z programového obdobia 2021-2027 priamo bez procesu výberu operácie, teda bez konania o žiadosti.
Vo vzťahu k vnútroštátnej právnej úprave SR platí, že zatiaľ čo fázovanie projektov nad 5 mil. Eur podľa čl. 118 nariadenia (EÚ) 2021/1060 je v zásade možné pri existujúcej právnej úprave, na fázovanie projektov podľa čl. 118a nariadenia (EÚ) 2021/1060 aktuálne nie v zákone vytvorené legislatívne podmienky.
Právna úprava v osobitnom ustanovení k priamemu poskytnutiu príspevku vo vzťahu k procesu fázovania podľa čl. 118a nariadenia (EÚ) 2021/1060 sa obmedzuje na vytvorenie právneho základu na priamy vznik zmluvy podľa § 22 bez konania o žiadosti v rámcoch, ktoré upravuje samotný § 22. Vzhľadom na to, že každý poskytovateľ môže mať uzavreté zmluvy podľa § 22 v rôznom konkrétnom znení, vychádzajúce z podmienok výziev vyhlasovaných v programovom období 2014-2020 a z podmienok konkrétnych projektov, detailné postupy predchádzajúce uzavretiu zmluvy podľa § 22 bude upravovať riadiaca dokumentácia jednotlivých poskytovateľov. Riadiaca dokumentácia bude súčasne reflektovať na nové postavenie poskytovateľov v programovom období 2021-2027.
Uvedeným postupom vznikne situácia, kedy bude prvá fáza pokrytá vlastným záväzkom pôvodného poskytovateľa na základe zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku za programové obdobie 2014-2020 a popri ňom bude existovať záväzok na druhú fázu pokrytú novým záväzkom nového poskytovateľa na základe zmluvy podľa § 22 (t. j. kumulatívna novácia).
Týmto ustanovením sa zároveň vo vzťahu k fázovaným projektom osobitne určuje moment vzniku právneho nároku na poskytnutie príspevku a to tak, že vzniká v momente, keď splnené obe podmienky, t. j. zmluva na programové obdobie 2014-2020 obsahuje úpravu práv a povinností k fázovaniu a súčasne nová zmluva na programové obdobie 2021 - 2027 nadobudla účinnosť. Ak zmluva na programové obdobie 2014-2020 takúto úpravu neobsahuje, je nutné upraviť práva a povinnosti zmenou zmluvy vo vzťahu k fázovaniu projektu (napr. dodatkom), čím dôjde k splneniu časti podmienky pre vznik právneho nároku na poskytnutie príspevku. Druhá časť je splnená, ak nová zmluva na programové obdobie 2021 - 2027 nadobudne účinnosť.
K ods. 2
Rovnakú možnosť priameho výberu projektov ako v odseku 1 je potrebné v zákone upraviť aj pre projekty, ktoré získali Známku excelentnosti alebo ak ide o projekty, ktoré spĺňajú podmienky podľa čl. 73 ods. 4 nariadenia (EÚ) 2021/1060, resp. pro futuro pre iné prípadné situácie a projekty, pri ktorých priame uzavretie zmluvy podľa § 22 t. j. bez predchádzajúceho konania o žiadosti (výberu operácie) nariadenie v budúcnosti umožní. Poskytovateľ pri priamom výbere projektov koná ako budúca zmluvná strana zmluvy podľa § 22, t. j. všetky úkony vykonáva v príprave na uzavretie tejto zmluvy v rámci predzmluvných vzťahov. Konkrétna organizácia týchto úkonov závisí priamo na konkrétnom prípade, pričom
poskytovateľ môže využiť aj inštitúty, ktoré pre uzavretie zmluvy upravuje Obchodný zákonník, napríklad Verejný návrh na uzavretie zmluvy podľa § 276 a nasl. Obchodného zákonníka.
K ods. 3
Pre projekty oprávnené na priame poskytnutie príspevku sa vylučuje aplikácia príslušných ustanovení zákona upravujúcich konanie o žiadosti o poskytnutie NFP. Pri priamom poskytnutí príspevku poskytovateľ nekoná ako správny orgán, ale ako (budúca) zmluvná strana obchodnoprávnej zmluvy, ktorou je zmluva podľa § 22.
K čl. II (zákon č. 528/2008 Z. z.)
K § 28a ods. 11
Po vzore pravidiel pre programové obdobie 2014 2020 a 2021 2027 by sa aj pre dobiehajúce vysporiadanie finančných vzťahov v rámci programového obdobia 2007 2013 mala ustanoviť možnosť uzatvoriť dohodu o splátkach alebo dohodu o odklade plnenia aj s inou osobou ako prijímateľ, ak riadiaci orgán (alebo sprostredkovateľský orgán) voči takejto osobe pohľadávku vo svojej správe. Spravidla pôjde o situácie, kedy štatutárny orgán, alebo iná osoba konajúca v mene prijímateľa nahradiť poskytovateľovi škodu z titulu spáchania trestného činu poškodzovania finančných záujmov Európskej únie. Môže však ísť aj o iné prípady, resp. rozhodnutia, ktoré zakladajú pohľadávku v správe riadiaceho orgánu (alebo sprostredkovateľského orgánu). Plnením tejto fyzickej alebo právnickej osoby sa pohľadávka v správe riadiaceho orgánu (sprostredkovateľského orgánu) voči prijímateľovi znižuje o uhradenú sumu a z pohľadu účtovníctva takýchto pohľadávok sa plnenie tejto tretej osoby považuje za plnenie prijímateľa.
K čl. III (zákon č. 292/2014 Z. z.)
K § 25a ods. 4
Rovnaké dôvody, ktoré viedli k zavedeniu možnosti poskytnutia dodatočného príspevku, a ktoré relevantné aj v súčasnosti, vedú k precizovaniu právnej úpravy v tom zmysle, že v poskytovaní dodatočného príspevku možno pokračovať aj potom, keď prijímateľ dokončuje realizáciu projektu z vlastných zdrojov, pretože oprávnenosť výdavkov financovateľných z nenávratného finančného príspevku skončila z časových dôvodov vyplývajúcich z európskej legislatívy, konkrétne podľa čl. 65 ods. 2 nariadenia (EÚ) č. 1303/2013 alebo podľa výzvy na predkladanie žiadostí o poskytnutie nenávratného finančného príspevku podľa § 17 (ďalej ako „výzva“). Ide o obdobie od 1.1.2024, prípadne o skoršie obdobie po ukončení oprávnenosti výdavkov podľa výzvy, do skutočného ukončenia realizácie projektu podľa podmienok dohodnutých medzi poskytovateľom a prijímateľom v zmluve o poskytnutí nenávratného finančného príspevku podľa § 25. Zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku podľa § 25 musí obsahovať aj záväzok prijímateľa dokončiť realizovaný projekt v dohodnutom čase, najneskôr však do konečného termínu sfunkčnenia nefungujúcich projektov podľa kapitoly 7 Usmernenia k ukončeniu operačných programov prijatých na účely využívania pomoci z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, Európskeho sociálneho fondu, Kohézneho fondu a Európskeho námorného a rybárskeho fondu a programov cezhraničnej spolupráce v rámci nástroja predvstupovej pomoci (IPA II)(2014 2020) (2022/C 474/01) a povinnosť prijímateľa financovať ukončenie realizácie projektu z vlastných finančných zdrojov, teda nad rámec poskytnutého nenávratného finančného príspevku a dodatočného príspevku. Uplatniteľnosť doterajších ustanovení § 25a nie je týmto doplnením dotknutá.
K § 25a ods. 5
Vzhľadom na to, že režim fázovaných projektov podľa čl. 118 a 118a nariadenia (EÚ) 2021/1060 predpokladá dokončenie druhej fázy projektu, ktorý sa začal pôvodne realizovať v jeho prvej fáze v programovom období 2014 2020, v programovom období 2021-2027 bolo potrebné rozšíriť úpravu poskytnutia dodatočného príspevku aj na druhú fázu takéhoto projektu za rovnakých podmienok, aké platili pri poskytnutí dodatočného príspevku v prvej fáze projektu. Účelom tohto ustanovenia nie je umožniť poskytnutie dodatočného príspevku v novom programovom období vo všeobecnosti, keďže primárnym dôvodom na jeho poskytnutie bola potreba reakcie na krízové situácie, v dôsledku ktorých došlo k nepredvídateľnému zvýšeniu vstupov vo vzťahu k výdavkom projektov.
K čl. IV (účinnosť)
Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty od 1. augusta 2023. Nadobudnutie účinnosti zákona v tomto dátume zohľadňuje legisvakačnú lehotu v súlade s § 19 ods. 5 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.