D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Podľa zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 305/2005 Z. z.“) je jedným z prostredí, v ktorom sa vykonávajú opatrenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zariadenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, ktorým je od roku 2018 (v plnom rozsahu od roku 2019) centrum pre deti a rodiny (ďalej len „centrum“). Zriaďovateľom centra je Ústredie práce sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „Ústredie“), pri splnení určitých podmienok obec alebo vyšší územný celok (v rovine môže) a akreditovaný subjekt.
Ústredie ako zriaďovateľ štátnych centier o. i. zabezpečuje dostatočný počet miest v potrebnej štruktúre na výkon rozhodnutia súdu v štátnych aj neštátnych akreditovaných centrách. Od roku 2019 Ústredie zabezpečuje pre deti, resp. deti a ich rodičov/iné blízke plnoleté osoby dieťaťu, pre ktoré vykonáva opatrenia orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately aj dostatočný počet miest na tzv. dobrovoľné pobyty a podmienky na výkon ambulantných a terénnych foriem práce v centrách.
Pobytovou formou výkonu opatrení zabezpečujú centrá, okrem uvedených tzv. dobrovoľných pobytov (vrátane resocializačných programov na podporu sociálneho začlenenia plnoletých fyzických osôb závislých od alkoholu, drog a patologického hráčstva) najmä dostatok miest na výkon rozhodnutí súdu o nariadení ústavnej starostlivosti, o nariadení neodkladného opatrenia a o uložení výchovného opatrenia, ktorého podstatou je pobyt dieťaťa v zariadení (pobytové opatrenie súdu).
Na tento účel musí mať centrum zodpovedajúce organizačné usporiadanie, personálne a profesijné zabezpečenie a v neposlednom rade aj priestorové a materiálno-technické zabezpečenie. Čo sa týka organizačného usporiadania, centrum vykonáva pobytové opatrenia súdu v profesionálnych náhradných rodinách, samostatne usporiadaných skupinách podľa programu centra a v prípade úzkej špecializácie v skupinách podľa špecializovaného programu centra (pre deti, na ktorých bol spáchaný trestný čin obchodovania s ľuďmi, detí týraných a sexuálne zneužívaných alebo na vykonávanie opatrení na overenie miery ohrozenia detí týraním, sexuálnym zneužívaním alebo inými činmi ohrozujúcimi ich život, zdravie alebo priaznivý vývin) alebo resocializačného programu centra (pre deti závislé od alkoholu, drog a patologického hráčstva).
Samostatne usporiadané skupiny organizačné súčasti centier zriadené v rodinnom dome, byte alebo v ďalšej budove centra so samostatným stravovaním, hospodárením a vyčleneným rozpočtom, a sú zriaďované ako samostatná diagnostická skupina, samostatná skupina, samostatná skupina pre maloleté matky s deťmi, špecializovaná samostatná skupina s ustanovenou špecializáciou a samostatná skupina pre mladých dospelých.
Dôvodom na predloženie novely je zlepšenie podmienok práve v dvoch druhoch špecializovaných samostatných skupín v prípade, ak ide o akreditované centrum a to v špecializovanej samostatnej skupine pre deti s duševnou poruchou, ktorých zdravotný stav
vyžaduje ošetrovateľskú starostlivosť v špecializovanej samostatnej skupine alebo pre deti, ktorým je potrebné vzhľadom na ich zdravotný stav poskytovať osobitnú starostlivosť v špecializovanej samostatnej skupine na základe posúdenia potreby osobitnej starostlivosti v špecializovanej samostatnej skupine (podľa § 51 ods. 7 zákona č. 305/2005 Z. z.).
Špecifikom týchto dvoch druhov skupín je, že zaradiť do nich možno dieťa len po verifikácii potreby ošetrovateľskej starostlivosti v špecializovanej samostatnej skupine posudkovým lekárom, t. j. ak výsledky odbornej diagnostiky alebo priebežné výsledky odbornej diagnostiky preukazujú, že zdravotný stav dieťaťa s duševnou poruchou vyžaduje ošetrovateľskú starostlivosť v špecializovanej samostatnej skupine alebo je dieťaťu potrebné vzhľadom na jeho zdravotný stav poskytovať osobitnú starostlivosť v špecializovanej samostatnej skupine, centrum požiada úrad práce sociálnych vecí a rodiny, v ktorého územnom obvode sídlo, o posúdenie potreby osobitnej starostlivosti v špecializovanej skupine podľa
§ 11 zákona č. 447/2008 Z. z.
o
peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Z uvedeného je zrejmé, že ide o mimoriadne náročnú starostlivosť v prípade, kedy dieťa naozaj vážne zdravotné problémy. Na takúto starostlivosť je ale potrebný aj dostatok finančných zdrojov, čo ale v prípade, ak takúto starostlivosť zabezpečuje akreditované centrum, nie je zabezpečené vždy v potrebnej výške.
Zabezpečenie dostatočného počtu miest na výkon rozhodnutia súdu o. i. aj u akreditovaných centier a financovanie akreditovaných centier je komplikovaný a precízny mechanizmus. Ide tiež o nemalé finančné prostriedky, ktoré na jednej strane musia byť vynaložené efektívne ale na druhej strane musia zabezpečiť, aby bolo o deti riadne postarané.
Princíp financovania je v tom, že Ústredie poskytne akreditovanému centru finančný príspevok na miesta, ktoré od neho pre deti potrebuje vo výške preukázaných výdavkov na miesto, najviac však do sumy určenej na miesto a rok spriemerovaním bežných výdavkov za uplynulý rok na všetky miesta na výkon súdnych rozhodnutí v zariadeniach zriadených ústredím na miesto a rok. Ide o tzv. priemerku, ktorú nie je možné prekročiť s jednou výnimkou. Vzhľadom na špecifiká vykonávania špecializovaného programu v centre, kedy je vzhľadom na cieľovú skupinu detí potrebné zabezpečiť zodpovedajúce personálne vybavenie centra s predpokladom zabezpečenia aj externej odbornej pomoci cielenej na potreby konkrétneho dieťaťa, je v tomto prípade možné navŕšenie maximálnej určenej sumy na miesto (priemerný výdavok na dieťa a rok) o 40 %.
V prípade financovania takýchto miest na špecializovaných samostatných skupinách tzv. priemerkou (v ktorej pochopiteľne zohľadnené v priemere aj miesta na špecializovaných skupinách na jednej strane a v skupinách pre mladých dospelých na strane druhej) nie je možné predpokladať, že starostlivosť bude poskytovaná v požadovanej kvalite a najmä, že bude na strane akreditovaných subjektov záujem poskytovať takúto formu odbornej pomoci a starostlivosti deťom. Uvedené v neposlednom rade potvrdzuje aj fakt, že len 2 akreditované centrá z 31 (s programom) majú zriadené takéto skupiny (spolu 24 miest).
Ako bolo uvedené, v prípade detí s vážnymi duševnými chorobami, ktoré vyžadujú sústavnú ošetrovateľskú starostlivosť a detí, ktoré z dôvodu svojho zdravotného stavu vyžadujú osobitnú starostlivosť v špecializovanej samostatnej skupine, ide o mimoriadne náročnú starostlivosť vyžadujúcu najmä zodpovedajúce personálne vybavenie ale aj nároky na externú odbornú pomoc (špecialisti, zdravotná technika...). Navrhuje sa preto využiť rovnaký mechanizmus financovania miest v uvedených dvoch druhoch špecializovaných samostatných skupín, ako u porovnateľného špecializovaného programu.
Návrh zákona bude mať nepriaznivý dopad na verejné financie, ktorý je pri pri aktuálnej priemerke 20 991 eur na dieťa a rok pri zohľadnení aktuálnych kapacít 24 miest (3 špecializované samostatné skupiny) predpokladaný maximálne na 201 514 eur. Návrh nebude mať negatívny dopad na podnikateľské prostredie, životné prostredie ani informatizáciu. Návrh nebude mať vplyv na služby pre občana. Návrh nebude mať vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B.Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa znenie ustanovenia upraviť tak, aby bolo možné rovnako, ako v prípade miest na vykonávanie špecializovaného programu v akreditovanom centre (bez vecnej zmeny v tejto časti, t.j. v centre, ktorého účelom je výlučne vykonávanie špecializovaného programu a ktorého celkový počet miest nie je vyšší ako 20 miest z dôvodu, že tieto programy sa nevykonávajú v samostatne usporiadaných skupinách), aj v prípade miest v špecializovanej samostatnej skupine pre deti s duševnou poruchou a pre deti, ktorým je potrebné vzhľadom na ich zdravotný stav poskytovať osobitnú starostlivosť v špecializovanej samostatnej skupine (na základe posúdenia potreby osobitnej starostlivosti v špecializovanej samostatnej skupine t.j. po posúdení posudkovým lekárom) zvýšiť maximálnu, zákonným mechanizmom určenú, sumu finančného príspevku o 40 %. Samozrejme, všetky ostatné podmienky a postupy, ktoré je potrebné zo strany akreditovaného subjektu splniť, ostanú zachované rovnako ako základná podmienka, že skutočná výška finančného príspevku zodpovedá skutočne preukázaným výdavkom na miesto (pri zachovaní maximálnej výšky príspevku).
Aj v tomto prípade sa vzhľadom na porovnateľné nároky na odbornosť a náročnosť starostlivosti navrhuje možné zvýšenie o 40% na miesto a rok.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť 1. januára 2024 tak, aby bolo možné zmenu zákona reflektovať v nasledujúcom rozpočtovom roku.