D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky. Cieľom návrhu zákona je odstránenie výnimiek z 10%-nej dane z pridanej hodnoty na tlačené knihy, brožúry, letáky a podobné tlačoviny, tiež v jednotlivých listoch, ako aj na noviny, časopisy a periodiká, tiež ilustrované alebo obsahujúce reklamný materiál.
V súčasnej dobe internetu význam tlačených materiálov akéhokoľvek druhu upadá a je možné, že v dohľadnej dobe sa stanú úplne marginálnymi alebo zaniknú. Predložený návrh prinesie ich cenové zatraktívnenie a tým celý tento proces aspoň trochu spomalí. Pozitívnym sprievodným javom bude tiež zjednodušenie podnikateľského prostredia, keďže v súčasnosti začleňovanie tlačovín do príslušných kategórií na účely podľa percentuálneho zastúpenia reklamy alebo inej zložky obsahu viaže na seba určité osobohodiny, čo tiež zvyšuje ich cenu a predateľnosť na trhu. V členských krajinách EU 11 krajín, ktoré majú zníženú sadzbu DPH na tlačené knihy, brožúry, letáky a podobné tlačoviny, nepodmieňuje zníženú sadzbu DPH obsahom reklamy, ako napr. Maďarsko a Rakúsko. Strana Sloboda a Solidarita dlhodobo zastáva pozíciu minima výnimiek v daňovom systéme, v danom prípade však ide o odstránenie výnimky zo súčasnej výnimky, nie zavádzanie novej výnimky.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, bude mať pozitívne sociálne vplyvy ako aj pozitívny vplyvy na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie, informatizáciu, služby verejnej správy pre občana a ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
B.Všeobecná časť
K Čl. I
K bodu 1
V položke 4901, ktorá obsahuje „tlačené knihy, brožúry, letáky a podobné tlačiarenské výrobky, tiež v jednotlivých listoch“ sa vypúšťa výnimka na tie tlačoviny, v ktorých reklama a inzercia predstavujú jednotlivo alebo spolu viac ako 50 % celkového obsahu výrobku. Dôvodom navrhovanej zmeny je skutočnosť, že sledovanie percentuálneho zastúpenia reklamy predstavuje určitú administratívnu záťaž z hľadiska správneho vyčíslenia dane z pridanej hodnoty. Okrem toho v prípade tlačovín s obsahom reklamy nad 50%, sa už jedná viac-menej iba o reklamné noviny, ktoré sú spravidla zadarmo; vplyvy na rozpočet budú teda iba minimálne.
K bodu 2
V položke 4902, ktorá obsahuje „noviny, časopisy a periodiká, tiež ilustrované alebo obsahujúce reklamný materiál“ sa vypúšťajú i) výnimka o periodicite vychádzania (najmenej štyrikrát týždenne) a tiež ii) výnimka v podobe percentuálneho zastúpenia reklamy a inzercie (jednotlivo alebo spolu viac ako 50 % celkového obsahu výrobku, prípadne ktorých erotický obsah predstavuje jednotlivo alebo spolu viac ako 10 % celkového obsahu výrobku). Dôvodom navrhovanej zmeny je skutočnosť, že sledovanie percentuálneho zastúpenia reklamy a ďalšieho obsahu predstavuje určitú administratívnu záťaž z hľadiska správneho vyčíslenia dane z pridanej hodnoty.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. januára 2024.