Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Miloš Svrček.
2.Názov návrhu zákona: Návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) je upravený v primárnom práve Európskej únie v tretej časti Hlave VI čl. 90 až 100 a Hlave XVI Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b) je upravený v sekundárnom práve Európske únie v delegovanej smernici Komisie (EÚ) 2022/2407 z 20. septembra 2022, ktorou sa menia prílohy k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2008/68/ES, aby sa zohľadnil vedecký a technický pokrok (Ú. v. L 317, 9. 12. 2022) a v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2008/68/ES o vnútrozemskej preprave nebezpečného tovaru (Ú. v. L 260 30.9.2008) v platnom znení, ktorých gestorom je Ministerstvo dopravy SR,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie delegovanej smernice Komisie (EÚ) 2022/2407 z 20. septembra 2022, ktorou sa menia prílohy k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2008/68/ES, aby sa zohľadnil vedecký a technický pokrok (Ú. v. EÚ L 317, 9. 12. 2022)
do 30. júna 2023,
b) informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení
nebolo začaté žiadne konanie,
c) informácia o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané spolu s uvedením rozsahu ich prebratia, príp. potreby prijatia ďalších úprav
čl. I bod 3 delegovanej smernice Komisie (EÚ) 2022/2407 z 20. septembra 2022, ktorou sa menia prílohy k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2008/68/ES, aby sa zohľadnil vedecký a technický pokrok sa preberá návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
čl. I body 1 a 2 budú prebrané vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov a čl. IV vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ktoré boli predložené do NR SR.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
úplne
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Miloš Svrček
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Delegovaná smernica Komisie (EÚ) 2022/2407 z 20. septembra 2022, ktorou sa menia prílohy k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2008/68/ES, aby sa zohľadnil vedecký a technický pokrok (Ú. v. L 317, 9. 12. 2022).
Termín začiatku a ukončenia PPK
9. – 20. 3. 2023
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
22. – 30. 3. 2023
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
---
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
---
2.Definovanie problému
Súčasný právny stav nedostatočným spôsobom reflektuje potrebu efektívneho a súčasne hospodárneho riešenia vybraných problémov týkajúcich sa neuhrádzania pohľadávok, poplatkov za užívanie verejných prístavov bez uzatvorenej zmluvy s prevádzkovateľom prístavu ako aj potrebu riešenia situácie, kedy na území verejných prístavov prevádzkované plavidlá bez platného lodného osvedčenia. Jedným z hlavných nedostatkov je absencia úpravy, ktorá by ustanovovala, že užívanie verejného prístavu bez uzatvorenej zmluvy s prevádzkovateľom verejného prístavu sa považuje za neoprávnené, zároveň neexistujú oprávnenia prevádzkovateľa voči takémuto neoprávnenému užívateľovi zakročiť na účely zabezpečenia efektívnej nápravy protiprávneho stavu. Register plavidiel nie je v zmysle súčasnej právnej úpravy považovaný na účely súdneho konania alebo exekučného konania za úradný register, pričom táto situácia sťažuje proces dokazovania v týchto konaniach.
Súčasný právny stav zároveň nedostatočným spôsobom reflektuje potrebnú výšku sankcií za nedodržiavanie povinností ustanovených zákonom zo strany prevádzkovateľov plavidiel. V rámci aplikačnej praxe dochádza k opakovanému naplneniu skutkových podstát týkajúcich sa povinností prevádzkovateľov pravidiel, čo je spôsobené roky nezmenenou výškou sankcií, ktoré tak majú pre prevádzkovateľa marginálny charakter. Porušovaním zákona dochádza k opakovanému ohrozeniu bezpečnosti a života osôb na palube plavidla, dôsledkom čoho vznikla potreba reflektovať na opakované porušenia prostredníctvom sankcií, a to takým spôsobom, aby bol zabezpečený ich represívny charakter.
Zároveň je potrebné prebratie delegovanej smernice Komisie (EÚ) 2022/2407 z 20. septembra 2022, ktorou sa menia prílohy k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2008/68/ES, aby sa zohľadnil vedecký a technický pokrok (Ú. v. EÚ L 317, 9. 12. 2022) do 30.06.2023.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je precizovanie platnej právnej úpravy na úseku vnútrozemskej plavby s prihliadnutím na poznatky, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe. Základným cieľom navrhovanej právnej úpravy je eliminovať protiprávne konanie zvýšením zákonom ustanovených sadzieb pokút a zavedením nových skutkových podstát priestupkov a iných správnych deliktov, čím dôjde k zvýšeniu preventívneho a represívneho účinku sankcií a zároveň aj k vyššej efektivite sankčného mechanizmu. Navrhovaná právna úprava ďalej predlžuje dobu platnosti niektorých lodných listín a dokumentov a mení aj právnu úpravu týkajúcu sa povoľovacieho procesu pre požičovne plavidiel a pre verejné podujatia uskutočňované na vodnej ceste.
Navrhovaná právna úprava zavádza proces zrýchleného konania pri zápisoch plavidiel do registra plavidiel.
Cieľom týchto zmien v platnej legislatíve je jednak zníženie administratívneho zaťaženia, tak zo strany žiadateľov, ako aj zo strany správneho orgánu a taktiež výrazné zrýchlenie určitých typov konaní.
Prostredníctvom navrhovanej právnej úpravy zároveň vzniká prevádzkovateľovi plávajúceho zariadenia používajúceho verejný prístav povinnosť vypratať plávajúce zariadenie z verejného prístavu, pričom v prípade, ak si túto povinnosť nesplní, bude zo zákona oprávnený tak urobiť prevádzkovateľ verejného prístavu na náklady prevádzkovateľa plávajúceho zariadenia. Zároveň prevádzkovateľovi verejného prístavu vznikne zádržné právo k plavidlu nachádzajúce sa vo verejnom prístave v prípade, ak prevádzkovateľ verejného prístavu bude mať voči prevádzkovateľovi plavidla pohľadávku viac ako 90 dní po jej splatnosti.
Stratou technickej spôsobilosti plavidla bude prevádzkovateľ verejného prístavu oprávnený toto plavidlo zlikvidovať, ak prevádzkovateľ plavidla nebude rešpektovať výzvu prevádzkovateľa verejného prístavu na odstránenie plavidla z verejného prístavu.
Čo sa transpozície delegovanej smernice (EÚ) 2022/2407 týka, menená smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/68/ES z 24. septembra 2008 o vnútrozemskej preprave nebezpečného tovaru sa odkazuje v oddiely III.1 prílohy III na ustanovenia medzinárodnej dohody o vnútrozemskej preprave nebezpečného tovaru po vnútrozemských vodných cestách (ADN), ktorá sa aktualizuje každé dva roky. V dôsledku toho sa posledná zmenená verzia tejto dohody začala uplatňovať od 1. januára 2023 s prechodným obdobím do 30. júna 2023. Zmenené a doplnené prílohy k tejto dohode budú uverejnené prostredníctvom oznámenia Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR v Zbierke zákonov Slovenskej republiky najneskôr do 30. júna 2023 a už od januára 2023 uverejnené na webovom sídle MD SR:
https://www.mindop.sk/ministerstvo-
1/doprava-3/ministerstvo-doprava-3-preprava-nebezpecneho-tovaru/po-vnutrozemskych-vodnych-
cestach/europska-dohoda-o-medzinarodnej-preprave-nebezpecneho-tovaru-po-vnutrozemskych-vodnych-
cestach-adn/znenie-dohody-adn-s-ucinnostou-od-1-1-2023-71492
.
4.Dotknuté subjekty
prevádzkovateľ verejných prístavov, Dopravný úrad, štátne orgány ochrany prírody a krajiny, užívatelia verejných prístavov, prevádzkovatelia plavidiel, prevádzkovatelia požičovní plavidiel bez vlastného strojného pohonu, usporiadatelia podujatí na vode
5.Alternatívne riešenia
Vzhľadom na aplikačnú prax a súčasný stav na úseku vnútrozemskej plavby nie je možné identifikovať iné alternatívne riešenia k stanovenému cieľu. Návrh zákona zjednodušuje a odbremeňuje prevádzkovateľov plavidiel tam kde je to možné pri ich činnosti a na druhej strane adekvátnym spôsobom preventívne zapôsobí na dodržiavanie právnych predpisov na úseku vnútrozemskej plavby.
Nulový variant neprijatím navrhovanej právnej úpravy sa budú hromadiť vo verejných prístavoch neprevádzkované plavidlá (vraky), ktoré v súčasnosti majú negatívny vplyv na životné prostredie (hlavne na stav vôd), budú zaberať stále viac a viac aktívnych polôh na prevádzkovanie prístavu a budú mať negatívny vplyv na bezpečnú prevádzku v prístavoch.
Nulové riešenie nie je prípustné pri prebratí delegovanej smernice (EU) 2022/2407 záväzky SR voči je potrebné plniť.
Navrhovaným riešením k dosiahnutiu cieľov uvedených v bode 3 doložky je predložený návrh zákona.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Návrh zákona preberá delegovanú smernicu Komisie (EÚ) 2022/2407 z 20. septembra 2022, ktorou sa menia prílohy k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2008/68/ES, aby sa zohľadnil vedecký a technický pokrok (Ú. v. EÚ L 317, 9. 12. 2022).
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie účelnosti návrhu zákona môže byť vykonávané priebežne (najneskôr po piatich rokoch a v tomto intervale), pričom sa budú zohľadňovať praktické skúsenosti jeho adresátov, potreba precizovania existujúcej právnej úpravy a pod.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
11.Kontakt na spracovateľa
12.Zdroje
- podnety z praxe a z verejných prístavov, podnety Dopravného úradu, štatistika Dopravného úradu
- konzultácie so spoločnosťou Verejné prístavy, a. s., ktorá podlieha výkonu akcionárskych práv zo strany Ministerstva dopravy Slovenskej republiky
- konzultácie s Dopravným úradom
- konzultácie so spoločnosťou Slovenská plavba a prístavy a.s.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 041/2023
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Predkladateľ predpokladá pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy v dôsledku zavedenia nových správnych poplatkov ako aj zvýšenia existujúcich správnych poplatkov. V roku 2023 sa predpokladá zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu o 25,9 tis. eur, v roku 2024 o 27,6 tis. eur, v roku 2025 o 28,3 tis. eur a v roku 2026 o 30,1 tis. eur (kapitola VPS). V súvislosti so zmenou výšky pokút za priestupky a iné správne delikty sa vzhľadom na očakávaný preventívny účinok navrhovaných zmien nepredpokladajú vyššie príjmy z uložených pokút.
Vzhľadom na navrhovanú účinnosť zákona od 30.6.2023 odporúča Komisia prepočítať vplyv na rozpočet v roku 2023.
- Pripomienka bola akceptovaná a vplyv na rozpočet v roku 2023 bol prepracovaný k dátumu predpokladanej účinnosti (30.6.2023) tak, že výber správnych poplatkov bol vo všetkých položkách ponížený o polovicu. Z uvedeného vyplýva, že predložený predpokladaný vplyv na rozpočet v roku 2023, ktorý predpokladal zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu o 25,9 tis. eur bol prepočítaný na 12,9 tis. eur.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa v Kalkulačke nákladov v časti B. Iné poplatky o prepočítanie sumy na celé podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: V časti B. Iné poplatky je potrebné uviesť sumu na celé podnikateľské prostredie,
nakoľko sa v prípade uvedenia len jednotlivej ceny poplatku neodzrkadlí suma v konečnom výsledku výšky IN-ov alebo OUT-ov. Následne je potrebné aktualizovať aj údaje v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.1 pri tabuľkách č. 1 a č. 2 a rovnako aj v doplňujúcich informáciách. V prípade potreby konzultácie pri dopracovaní Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie alebo Kalkulačky nákladov môžete kontaktovať MH SR na mailovej adrese
1in2out@mhsr.sk
- Pripomienka bola v plnom rozsahu akceptovaná a zapracovaná do Kalkulačky v časti B. Iné poplatky, kde boli prepočítané poplatky na celé podnikateľské prostredie a bola prepracovaná aj časť 3.1 v Analýze vplyvov na PP.
K vplyvom na služby verejnej správy pre občana
Komisia po preskúmaní predmetného materiálu súhlasí s vyznačením pozitívneho vplyvu na služby verejnej správy na občana a na procesy služieb vo verejnej správe. Predkladateľovi však navrhuje v doložke vybraných vplyvov vyznačiť okrem vplyvov pozitívnych aj vplyvy negatívne, a to na služby verejnej správy na občana a na procesy služieb vo verejnej správe.
Odôvodnenie: V bode 7.2.1 Náklady - Zvýšenie priamych finančných nákladov v Analýze vplyvov na
služby verejnej správy pre občana predkladateľ uviedol: Novelou zákona dochádza k zmene v zákone č. 145/1995 Zb. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov týkajúcej sa sadzieb správnych poplatkov v Položke 94 písm. a), f), g), m) bod 2., n) q) a ustanovenie nových správnych poplatkov za vydanie kontrolnej knihy odovzdaných olejov, za vykonanie zápisu malého plavidla do registra plavidiel urýchlene do 3 pracovných dní a vydanie potvrdenia o vydaní lodného denníka.“
- Pripomienka bola akceptovaná. V doložke vybraných vplyvov sa vyznačili aj vplyvy negatívne, a to na služby verejnej správy na občana a aj na procesy služieb vo verejnej správe.
V bode 7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú existujúce povinnosti? - Nové povinnosti v Analýze vplyvov na služby verejnej správy pre občana predkladateľ uviedol: Návrh zákona ustanovuje pre prípady uskutočňovania podujatí v chránenom území alebo ochrannom pásme chráneného územia vydanie súhlasu Dopravného úradu, ktoré je podmienené predložením súhlasu štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny.“
Zvýšenie priamych finančných nákladov a vznik nových povinností pre občana predpokladajú negatívny vplyv na služby verejnej správy na občana.
- Prepracované – uvedené iba vplyvy na občana – nepodnikateľa.
V bode 7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú existujúce povinnosti? Nové povinnosti (identifikujte) predkladateľ uviedol: „Z návrhu zákona vyplýva vo veci usporiadania podujatia na vode v chránenom území alebo v ochrannom pásme chráneného územia nová povinnosť štátnemu orgánu ochrany prírody a krajiny nakoľko vydáva súhlas na usporiadanie podujatia Dopravnému úradu.“
Zavádzanie nových povinností pre orgán verejnej správy predpokladá negatívny vplyv na procesy služieb vo verejnej správe.
- Prepracované – uvedené iba vplyvy na občana – nepodnikateľa.
V zmysle metodického postupu pre analýzu vplyvov na služby verejnej správy pre občana je cieľom služieb uspokojovať ľudské potreby, a preto je nevyhnutné organizovať výkon verejnej správy a jej služieb tak, aby bol stredobodom pozornosti občan a uspokojenie jeho životných potrieb. Občanom je v kontexte tejto analýzy fyzická osoba, ktorá nevykonáva podnikateľskú činnosť alebo inú činnosť ako samostatne zárobkovo činná osoba. Službou verejnej správy v kontexte tejto analýzy je potrebné chápať úkony, ktoré realizované a poskytované občanom v rámci jednotlivých segmentov verejnej správy. Uspokojovanie životných potrieb občanov pri kontakte s orgánmi verejnej správy sa premieta do tzv. životných situácií (napr. narodenie dieťaťa, sobáš, presťahovanie), ktoré chápané ako situácie, v ktorých sa občan môže počas svojich životných etáp ocitnúť, t.j. životné situácie týkajúce sa interakcie občana a verejnej správy.
- Prepracované – uvedené iba vplyvy na občana – nepodnikateľa.
Na základe vyššie uvedeného navrhuje Komisia predkladateľovi, aby vo vypracovanej Analýze vplyvov na služby verejnej správy pre občana odstránil vypracované časti, ktoré sa nedotýkajú vplyvu na občana - ako fyzickej osoby nepodnikateľa, napr. v bode 7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby? - Zmena existujúcej služby (konkretizovať a popísať). Rovnako Komisia predkladateľovi navrhuje, aby podľa svojho odborného uváženia zohľadnil túto skutočnosť aj v ďalších častiach predmetnej analýzy, nakoľko nie je celkom zrejmá.
- Prepracované – uvedené iba vplyvy na občana – nepodnikateľa.
V bode 7.2.1 Náklady - Zvýšenie priamych finančných nákladov a Zníženie priamych finančných nákladov navrhuje Komisia predkladateľovi, aby uvedené náklady vyčíslil.
- Prepracované podľa požiadavky a doplnené uvedenie nákladov.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: