zistenie hmotnosti nákladu na základe ponoru plavidla a slúži aj na zistenie najväčšieho prípustného výtlaku zodpovedajúceho rovine vodorysky plavidla. Plávajúce zariadenie je špecifickým druhom plavidla, ktoré nie je určené na opakované premiestňovanie a ani na prepravu nákladu, preto nepotrebuje ciachovanie. Osobné lode tak isto neslúžia na prepravu nákladu, preto nepotrebujú ciachovanie. Ciachovanie osobných lodí a plávajúcich zariadení tak predstavuje zbytočnú administratívnu a finančnú záťaž pre správny orgán, ako aj pre prevádzkovateľov osobných lodí a plávajúcich zariadení.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá súvisí s povinnosťou uzatvorenia poistenia zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou plavidla. Tá je podľa platného znenia zákona viazaná len na plavidlá, ktoré sú zapísané v registri plavidiel. Do 31.10.2022 sa do registra plavidiel zapisovali plavidlá s výkonom motora od 4 kW a od 1.11.2022 sa do registra plavidiel zapisujú plavidlá s výkonom motora od 11 kW. Preto sa úpravou zabezpečí, aby poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou plavidla muselo mať iba plavidlo zapísané v registri plavidiel s výkonom motora od 11 kW.
Ide o zosúladenie ustanovenia podľa revidovaného znenia kapitoly 1 čl. 1.10 Európskych pravidiel pre plavbu na vnútrozemských vodných cestách (CEVNI), ktorý ustanovuje originály ktorých dokumentov, okrem lodných listín, musia byť na plavidle uložené počas prevádzky, pričom pri potvrdení o vydaní lodného denníka a návode na obsluhu a bezpečnostný poriadok plavidla používajúceho skvapalnený zemný plyn ako palivo ide o nové dokumenty, ktoré správny orgán doteraz nevydával.
§ 31 ods. 1 zákona ustanovuje komplexne podmienky pre prevádzkovanie malých plavidiel podliehajúcich registrácií, osobitne pre fyzické osoby a osobitne pre právnické osoby. Pojem „fyzická osoba“ v sebe zahŕňa nie len človeka ako jednotlivca, ale aj subjekt, ktorý vykonáva podnikateľskú činnosť na základe zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „živnostenský zákon“), a preto použitie slov „alebo podnikateľ“ na konci vety v § 31 ods. 1 zákona je nadbytočné. Zároveň sa vypúšťa odkaz na prílohu č. 2 Skupina 214 – Ostatné živnostenského zákona, nakoľko je obsoletný - takýto druh viazanej živnosti sa vo vzťahu k prevádzke malých plavidiel už nenachádza v živnostenskom zákone.
Upravuje sa ustanovenie, kedy správny orgán mal zadržať neplatné lodné osvedčenie, lodné osvedčenie malého plavidla alebo osvedčenie o schválení plavidla, čo však nemá význam, lebo bez uvedených platných lodných listín plavidlo nesmie byť prevádzkované tak či tak a pre správny orgán vykonanie tohto ustanovenia znamená zbytočnú administratívnu záťaž. Naopak, ak správny orgán zistí, že na plavidle je neplatné lodné osvedčenie, lodné osvedčenie malého plavidla alebo osvedčenie o schválení plavidla, môže zakázať plavidlu pokračovať v plavbe, kým nebudú prijaté uložené opatrenia nevyhnutné na nápravu.
Dopĺňajú sa priestupky za porušenie toho, keď prevádzkovateľ plavidla neoznámi Dopravnému úradu akékoľvek zmeny údajov zapisovaných do registra a nedoloží o tom doklady, a to najneskôr do 30 dní odo dňa, keď táto skutočnosť nastala a tiež za to, ak vodca plavidla