1
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Miloš Svrček
2.Názov návrhu zákona:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve,
1.čl. 18, 107 až 109 a 174 až 178 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 202, 7.6.2016),
2.čl. 2, 6 a 9 Zmluvy o Európskej únii (Ú. v. EÚ C 202, 7.6.2016 ),
3.čl. 20 a 21 Charty základných práv Európskej únie (Ú. v. EÚ C 202, 7.6.2016)
b)v sekundárnom práve,
-Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1301/2013 zo 17. decembra 2013 o Európskom fonde regionálneho rozvoja a o osobitných ustanoveniach týkajúcich sa cieľa Investovanie do rastu a zamestnanosti, a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1080/2006 (Ú. v. L 347, 20.12.2013) v platnom znení (Gestori ÚV SR, MD SR, MŠVVŠ SR, MZ SR, MV SR, MPSVR SR, MH SR, MŽP SR, MF SR),
-Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1303/2013 zo 17. decembra 2013, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde, Európskom poľnohospodárskom fonde pre rozvoj vidieka a Európskom námornom a rybárskom fonde a ktorým sa stanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde a Európskom námornom a rybárskom fonde, a ktorým sa zrušuje nariadenie Rady (ES) č. 1083/2006 (Ú. v. L 347, 20.12.2013) v platnom znení (Gestori ÚV SR, MD SR, MŠVVŠ SR, MZ SR, MV SR, MPSVR SR, MPRV SR, MH SR, MŽP SR, MF SR),
-Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/558 z 23. apríla 2020, ktorým sa menia nariadenia (EÚ) č. 1301/2013 a (EÚ) č. 1303/2013, pokiaľ ide o špecifické opatrenia na zabezpečenie mimoriadnej flexibility pri využívaní európskych štrukturálnych a investičných fondov v reakcii na výskyt ochorenia COVID-19 (Ú. v. L 130, 24.4.2020) (Gestori MIRRI SR, MF SR, MD SR, MŠVVŠ SR, MPSVR SR, MPRV SR, MH SR, MZ SR, MV SR, MŽP SR,)
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Problematika návrhu zákona nie je v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie obsiahnutá.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)uviesť lehotu na prebratie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení,
Bezpredmetné
b)uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie,
Bezpredmetné
2
c)uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie už prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav.
Bezpredmetné
5. Návrh právneho predpisu je zlučiteľný s právom Európskej únie:
-úplne
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Miloš SVRČEK
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Žiadne.
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Návrh zákona bol vypracovaný v nadväznosti na zavedenie podmienok, ktoré umožnia čerpať finančné prostriedky Európskej únie do oblasti obnovy bytovej budovy. Zefektívnenie, zjednodušenie a urýchlenie postupu pri poskytovaní podpory zo ŠFRB.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom návrhu zákona je úprava podmienok pre podporu obnovy bytovej budovy tak, aby žiadatelia mohli čerpať na tento účel finančné prostriedky z Európskych štrukturálnych a investičných fondov v rámci programového obdobia 2021 2027 a zaviesť motivačné opatrenia, aby žiadatelia budovali technické zariadenia využívajúce obnoviteľné zdroje energie. V nadväznosti na vývoj inflácie sa navrhuje zvýšenie limitov úverov pre jednotlivé účely podpory. Návrh zákona zavádza možnosť elektronickej komunikácie medzi ŠFRB a žiadateľom od podania žiadosti až po čerpanie a kontrolu dodržania podmienok poskytnutia podpory.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Fyzická osoba, obec, samosprávny kraj, spoločenstvo vlastníkov bytov a nebytových priestorov v bytovom dome, vlastníci bytov a nebytových priestorov v bytovom dome zastúpení správcom, nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby na zabezpečovania bývania, správy, údržby a obnovy bytového fondu a iná právnická osoba.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Úpravu podmienok pre podporu obnovy bytovej budovy je nevyhnutné prijať, aby bolo možné na tento účel čerpať finančné prostriedky na obnovu bytových domov v novom programovom období. Súčasná právna úprava neumožňuje implementáciu týchto podmienok a tým ohrozuje splnenie stanovených cieľov SR voči s možnosťou uplatnenia sankcií voči SR zo strany za nesplnenie ustanovených podmienok. V prípade úpravy podmienok podpory a výšky podpory pri niektorých podúčeloch v rámci obnovy bytovej budovy sa navrhoval aj nulový variant, t.j. ponechať pôvodné výšky podpory a pôvodné podmienky, ktorý by mal negatívny vplyv na dostupnosť financovania podpory pre obnovu bytových budov, resp. komplexnosť realizovanej obnovy a spotrebu energie.
Ponechanie pôvodnej výšky limitov úverov, t.j. v nedostatočná výška podpory, by mohla spôsobiť zníženie záujmu potenciálnych žiadateľov investovať finančné prostriedky do realizácie najmä nájomných bytov,
4
zariadení sociálnych služieb, a i.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
V nadväznosti na zmenu zákona bude nutné zmeniť niektoré ustanovenia vyhlášky Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti v znení neskorších predpisov (ďalej len „vyhláška“). Návrh zmien vyhlášky je prílohou materiálu.
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Žiadosti sa v súlade so zákonom č. 150/2013 Z. z. predkladajú v termíne od 15. januára do 30. septembra kalendárneho roka. Účinnosť a účelnosť predkladaného materiálu môže byť posúdená po ukončení obdobia predkladania žiadostí. Kritériom na preskúmanie je počet predložených žiadostí.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
5
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Kvantifikácie vplyvov na podnikateľské prostredie budú vykonané v rámci návrhu novely vykonávacieho predpisu - vyhlášky Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti v znení neskorších predpisov.
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
Predloženým návrhom zákona nevzniknú nové požiadavky na rozpočet verejnej správy. Financovanie bude zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov rozpočtu Štátneho fondu rozvoja bývania na príslušný
rozpočtový rok.
Návrh zákona nemá žiadne sociálne vplyvy a nemá žiadny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, podnikateľské prostredie a na služby verejnej správy pre občana.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
MD SR, ŠFRB
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
6
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ: Miloš SVRČEK, poslanec NR SR
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Nepriame finančné náklady
0
0
D. Administratívne náklady
0
0
Spolu = A+B+C+D
0
0
z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podniky
0
0
F. Úplná harmonizácia práva EÚ
0
0
VÝPOČET mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
0
0
7
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie vyjadrujúci dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP
Číslo normy
(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia (§, ods.)
Pôvod regulácie:
SK/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť
regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov v dotk. kategórii
Počet subjektov MSP v dotk. kategórii
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvu
In (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
8
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Nepriame finančné náklady, D. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
Podnikateľské subjekty sa mohli vyjadriť k predbežnej informácii o pripravovanom návrhu materiálu uverejnenom na
https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/PI/2023/73
v termíne od 21.02.2023
do 06.03.2023. K predbežnej informácii neboli uplatnené žiadne pripomienky ani vyjadrenia.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje x nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje x nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo
9
negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
Pre podporu (úver) poskytovanú Štátnym fondom rozvoja bývania platia špecifické podmienky. Iné právnické osoby môžu získať podporu na obstaranie nájomných bytov, obstaranie zariadení sociálnych služieb a obstaranie ubytovacích domov. Využívanie týchto možností podpory je zo strany iných právnických osôb nižšie oproti využívania týchto možností obcami.
Počty žiadostí za 2021
Iné právnické osoby
obce
Žiadosti o poskytnutie podpory na obstaranie nájomných bytov
15
68
Žiadosti o poskytnutie podpory na obstaranie zariadenia sociálnych služieb
12
4
Žiadosti na obstaranie ubytovacieho domu
3
0
Počty žiadostí za 2022
Iné právnické osoby
obce
Žiadosti o poskytnutie podpory na obstaranie nájomných bytov
13
44
Žiadosti o poskytnutie podpory na obstaranie zariadenia sociálnych služieb
8
8
Žiadosti na obstaranie ubytovacieho domu
3
0
Výška finančnej podpory za rok 2021 v €
Počet
zmlúv
Iné právnické osoby
Počet
zmlúv
obce
Zmluvy o poskytnutí podpory na obstaranie nájomných bytov
2
1 362 250
57
39 766 670
Zmluvy o poskytnutí podpory na obstaranie zariadenia sociálnych služieb
1
1 337 810
1
1 372 000
Zmluvy o poskytnutí
0
0
0
0
10
podpory na obstaranie ubytovacieho domu
Výška finančnej podpory za rok 2022 v €
Počet
zmlúv
Iné právnické osoby
Počet zmlúv
obce
Zmluvy o poskytnutí podpory na obstaranie nájomných bytov
4
15 750 450
36
24 454 970
Zmluvy o poskytnutí podpory na obstaranie zariadenia sociálnych služieb
1
1 864 040
7
12 228 540
Zmluvy o poskytnutí podpory na obstaranie ubytovacieho domu
1
300 200
0
0
Zdroj:
V porovnaní žiadostí predložených obcami a inými právnickými osobami, žiadosti predložené právnickými osobami nižšie, avšak v prípade zvyšovania maximálnej výšky podpory budú žiadateľom poskytované vyššie úvery a teda hovoríme o pozitívnom vplyve na podnikateľské prostredie.
Dôvodom nízkeho počtu žiadostí iných právnických osôb je skutočnosť, že žiadateľ musí v podporených projektoch zachovať po dobu 20, resp. 30 rokov udržateľnosť poskytovanej služby.
Návrhom zákona sa rieši úprava maximálnej výšky podpory takmer pre všetky účely podpory, čo bude mať pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie v prípade žiadostí o podporu inými právnickými osobami.
Zvýšením limitu možnej podpory poskytovanej zo ŠFRB sa vytvára zákonný rámec pre možnosť financovania projektov rozvoja bývania a obnovy existujúceho bytového fondu. Konkrétne kvantifikácie budú vykonané v jednotlivých vykonávacích predpisoch.