V písmene g) činnosť organizácie v sektore cestovného ruchu má prierezový charakter a na túto skutočnosť prihliada aj pri vytváraní a kooperácii vhodných foriem voľnočasových aktivít, pri ktorých prihliada na vlastné materiálno-technické a obslužné možnosti ako aj záujmy potencionálnych návštevníkov za účelom skvalitnenia ich pobytu.Písmeno h) činnosťou zastrešuje spoločnú obchodnú a komunikačnú politiku organizácie a jej členov, sekundárne sa zameriava na vzdelávanie a zlepšovanie produktových a komunikačných zručností, budovanie a udržiavanie dobrých vzťahov, čím vytvára priestor k prirodzenej výmene informácii, získaniu odborných poznatkov a praktických zručností.
Písmeno j) uvádza, že základným predpokladom udržateľného rozvoja cestovného ruchu je inteligentné využívanie prírodných zdrojov, minimalizácia nepriaznivých environmentálnych, ekologických, kultúrnych a sociálnych vplyvov. Udržateľnosť prispieva k zabezpečeniu existencie dlhodobých ekonomických činností, poskytuje aj sociálne a ekonomické výhody všetkým zainteresovaným subjektom.
Písmeno k) uvádza, že organizácia svojou činnosťou zabezpečuje zber dát a monitoring návštevníkov v cieľovom mieste. Získané informácie a dáta sú zdrojom ďalšieho zlepšenia služieb, produktov cestovného ruch a sú použité ako zdroj pri príprave rozvojových a strategických dokumentov v sektore cestovného ruchu.
Písmeno l) pojednáva o získaní prehľadu o činnosti a zabezpečení finančných rámcov k plánovaným aktivitám pre účelné pokrytie potrieb cieľového miesta v sektore cestovného ruchu a taktiež sa ňou zabezpečuje spätná väzba činnosti organizácie cestovného ruchu.
V písmene n) oblastná organizácia aj prostredníctvom turistického informačného centra aktualizuje vlastný informačný systém cestovného ruchu, ktorý umožní poznať detailný profil návštevníkov a ich požiadavky vo vhodne zvolenej periodicite. Zozbierané údaje slúžia na marketingové účely cieľového miesta.
Písmeno o) ukladá oblastnej organizácii povinnosť zabezpečovať zber informácií pre návštevníkov, ale aj informácií získaných od návštevníka pred, počas alebo po pobyte v cieľovom mieste a monitoring minimálne raz za tri roky. Oblastná organizácia monitoruje, koordinuje a distribuuje pohyb návštevníkov v cieľovom mieste, ponúka doplnkový program pre návštevníkov, zabezpečuje sprievodcovské a doplnkové služby v sektore cestovného ruchu.
Písmeno p) pojednáva o zabezpečení prehľadu o činnosti organizácie, vrátane komplexnej informácie o hospodárení s verejnými financiami použitých pre rozvoj cieľového miesta.
Z aplikačnej praxe vyplynula potreba, aby oblastná organizácia každoročne, najneskôr k 30. septembru príslušného rozpočtového roka zverejnila správu vo forme informácie o činnosti a zrealizovaných aktivitách na svojej webstránke.
V písmene q) sa dopĺňa možnosť prevádzkovania turistického informačného centra.
V písmene s) sa ukladá oblastnej organizácii nová povinnosť, predložiť na ministerstvo zoznam prijatých členov a zoznam žiadateľov o členstvo v organizácií za príslušný kalendárny rok, ktorých členstvo v organizácii nebolo schválené. Tieto zoznamy je organizácia cestovného ruchu povinná predložiť spolu najneskôr do 31. decembra príslušného roka.
Prostredníctvom písmena t) sa zavádza povinnosť prizývať zástupcu ministerstva na zasadnutie valného zhromaždenia, ktorého, účasť má prioritne metodický charakter.
K bodu 28 [§ 18 ods. 4 písm. g)] Zánik členstva upravuje § 21 ods. 2, z tohto dôvodu je nadbytočné aby to bolo aj v § 18 ods. 4 písm. g).
Na základe konsenzuálneho návrhu organizácií cestovného ruchu a z aplikačnej praxe vyplynula potreba vypustiť toto ustanovenie.