Príloha č. 1
1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh na ratifikáciu Opčného protokolu k Dohovoru proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo spravodlivosti SR
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
-
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
január 2023
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
február 2023
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Mučenie a iné kruté, neľudské alebo ponižujúce zaobchádzanie alebo trestanie (ďalej len „zlé zaobchádzanie“) predstavuje závažné porušenie ľudských práv, ktorého zákaz je zakotvený v Ústave SR, ako aj v množstve medzinárodných dohovorov, ktorých je Slovenská republika zmluvnou stranou, predovšetkým v Dohovore OSN proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu. Osoby obmedzené na slobode, či de iure alebo de facto, vystavené zvýšenému riziku zlého zaobchádzania. Zlému zaobchádzaniu sa nedá úplne zabrániť, avšak zavedením účinných kontrolných mechanizmov je možné mu predchádzať alebo aspoň znižovať pravdepodobnosť jeho výskytu. Takýto systém zavádza Opčný protokol k Dohovoru proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu (ďalej len „opčný protokol“), ktorý Slovenská republika podpísala dňa 14. decembra 2018.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom opčného protokolu je zaviesť systém pravidelných prehliadok vykonávaných nezávislými medzinárodnými a národnými orgánmi na miestach, kde ľudia pozbavení ich slobody, v záujme predchádzania zlého zaobchádzania. Za týmto cieľom sa v zmysle opčného protokolu vytvára dvojzložkový systém ochrany - na medzinárodnej úrovni prostredníctvom Podvýboru pre predchádzanie mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu Komisie proti mučeniu (čl. 2 opčného protokolu) a na národnej úrovni opčný protokol zaväzuje zmluvný štát zaviesť jeden alebo viac obdobných mechanizmov (tzv. národný preventívny mechanizmus, čl. 3 opčného protokolu). Úlohou tohto dvojzložkového systému ochrany je uskutočňovať systematické návštevy miest, pri ktorých budú zisťovať, ako sa s osobami na týchto miestach zaobchádza nielen z hľadiska formálneho dodržiavania zákonnosti, ale aj z hľadiska dôstojnosti podmienok v zariadeniach a zaobchádzania s tam umiestenými osobami v zmysle medzinárodných záväzkov vyplývajúcich zo zmlúv o ľudských právach.
Ratifikáciou opčného protokolu sa súčasne napĺňa úloha C. 2 uložená ministrovi spravodlivosti uznesením vlády SR č. 414/2018 v nadväznosti na podpis opčného protokolu, vykonanie právnej analýzy a prijatie potrebných legislatívnych opatrení (pozri návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2001 Z. z. o verejnom ochrancovi práv v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ktorý bol schválený
Príloha č. 1
2
vládou SR uznesením č. 3 z 11. januára 2023 a predložený na rokovanie Národnej rady SR, číslo parlamentnej tlače 1354).
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Ministerstvo spravodlivosti SR;
Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR;
Ministerstvo vnútra SR;
Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny SR;
Ministerstvo zdravotníctva SR,
Verejný ochranca práv;Komisár pre deti;Komisár pre osoby so zdravotným postihnutím;Osoby obmedzené na osobnej slobode;
Fyzické a právnické osoby – prevádzkovatelia zariadení, kde sa nachádzajú alebo môžu nachádzať osoby obmedzené na slobode.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Nulový variant: zachovanie súčasného stavu V prípade, ak nedôjde k ratifikácii opčného protokolu, nebude v SR vytvorený dvojzložkový systém ochrany pred zlým zaobchádzaním. Zároveň tým bude ohrozené vytvorenie národného preventívneho mechanizmu v zmysle čl. 3 opčného protokolu, ktorý by bol oprávnený vykonávať neohlásené návštevy na miestach, kde sa nachádzajú alebo môžu nachádzať osoby obmedzené na osobnej slobode (či de facto alebo de iure) a ktorý by bol prepojený s medzinárodným systémom ochrany. V SR takáto systematická dvojzložková ochrana, ktorá by sa zameriavala aj na dôstojnosť podmienok a zaobchádzania s osobami obmedzenými na osobnej slobode aktuálne neexistuje. Pri absencii systému ochrany a účinných kontrolných mechanizmov je riziko vzniku zlého zaobchádzania vyššie (zavedenie kontrolného mechanizmu osobitný odstrašujúci účinok, a teda pôsobí preventívne). V neposlednom rade by tak v prípade absencie ratifikácie, vláda SR nesplnila svoje záväzky stanovené v príslušnom uznesení (č. 414/2018). Nakoľko ratifikácia opčného protokolu nasleduje po prijatí potrebných legislatívnych opatrení, ktoré priamo odkazujú na opčný protokol a s ním súvisia, v prípade absencie ratifikácie opčného protokolu by sa stali jednotlivé ustanovenia týchto legislatívnych opatrení nevykonateľnými.
Alternatíva 1: ratifikácia opčného protokolu Ratifikáciou opčného protokolu dôjde v podmienkach SR k zavedeniu systému systematických návštev a vytvoreniu dvojzložkového systému ochrany pred zlým zaobchádzaním. Vytvorenie tohto kontrolného mechanizmu osobitný preventívny účinok a prispieva k predchádzaniu zlého zaobchádzania a znižovaniu pravdepodobnosti jeho výskytu.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody.
Áno Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Účinnosť môže byť skúmaná až po nadobudnutí platnosti opčného protokolu pre Slovenskú republiku, a to 30. deň od uloženia ratifikačnej listiny.
Príloha č. 1
3
Účelnosť bude skúmaná ministerstvom spravodlivosti a vytvoreným národným preventívnym mechanizmom, kritériom bude zlepšovanie podmienok zaobchádzania s osobami obmedzenými na slobode.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
Áno
Nie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Kristína Kročková, odbor ľudských práv, Ministerstvo spravodlivosti SR, tel. č. 02/888 91 129, e-mail:
kristina.krockova@justice.sk
Príloha č. 1
4
Marián Filčík, riaditeľ, odbor ľudských práv, Ministerstvo spravodlivosti SR, tel. č. 02/888 91 517, e-mail:
marian.filcik@justice.sk
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: