DOLOŽKA PREDNOSTI
medzinárodnej zmluvy pred zákonmi
(čl. 7 ods. 5 ústavy)
1.Gestor zmluvy: Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
2.Názov zmluvy: Opčný protokol k Dohovoru proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu (ďalej len „opčný protokol“). Opčný protokol nadobudol platnosť v súlade s čl. 28 na tridsiaty deň po doručení dvadsiatej ratifikačnej listiny Generálnemu tajomníkovi OSN, dňa 22. júna 2006. Pre každý štát, ktorý ratifikuje opčný protokol neskôr ako po nadobudnutí platnosti, opčný protokol vstúpi do platnosti 30. deň od uloženia ratifikačnej listiny. Opčný protokol bol podpísaný Slovenskou republikou dňa 14. decembra 2018 v New Yorku.
3.Účel a predmet zmluvy a jeho úprava v právnom poriadku Slovenskej republiky: Účelom opčného protokolu je zaviesť systém pravidelných prehliadok vykonávaných nezávislými medzinárodnými a národnými orgánmi na miestach, kde ľudia obmedzení na slobode, v záujme predchádzania mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu. Systém pravidelných prehliadok byť zabezpečený prostredníctvom dvojzložkového systém ochrany na medzinárodnej úrovni vo forme Podvýboru pre predchádzanie mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu Komisie proti mučeniu (čl. 2 opčného protokolu, ďalej len „podvýbor“) a na národnej úrovni vo forme tzv. národného preventívneho mechanizmu, ktorý vytvárajú zmluvné štáty (čl. 3 opčného protokolu). V súčasnosti, právna úprava zameriavajúce sa na systém pravidelných prehliadok v duchu opčného protokolu, v právnom poriadku Slovenskej republiky neexistuje, táto právna úprava je predmetom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2001 Z. z. o verejnom ochrancovi práv v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (číslo parlamentnej tlače 1354).
4.Priama úprava práv alebo povinností fyzických osôb alebo právnických osôb: Opčný protokol upravuje priamo práva alebo povinnosti fyzických alebo právnických osôb. Čl. 15 a čl. 21 ods. 1 opčného protokolu upravujú ochranu osôb alebo organizácií pred sankciami za oznámenie informácií podvýboru alebo národnému preventívnemu mechanizmu. Čl. 16 ods. 2 a čl. 21 ods. 2 opčného protokolu upravujú ochranu osobných údajov dotknutej osoby, bez ktorej súhlasu tieto nemôžu byť zverejnené. Čl. 19 a čl. 20 opčného protokolu upravujú právomoci národného preventívneho mechanizmu a záväzky štátu k umožneniu výkonu činností národného preventívneho mechanizmu. Čl. 35 upravuje udelenie výsad a imunít potrebných pre nezávislý výkon funkcií podvýboru a národnému preventívnemu mechanizmu. Čl. 36 písm. b) zaväzuje členov podvýboru pri návšteve zmluvného štátu sa zdržať konania nezlučiteľného s povahou ich povinností.
5.Úprava predmetu medzinárodnej zmluvy v práve EÚ:
Mechanizmus pravidelných prehliadok vykonávaných nezávislými medzinárodnými a národnými orgánmi na miestach, kde ľudia pozbavení ich slobody, v záujme predchádzania mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu nie je upravený v primárnom ani sekundárnom práve EÚ.
Súlad zmluvy s právom Európskej únie: bezpredmetnosť.
6.Kategória zmluvy podľa čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky (vyžaduje pred ratifikáciou súhlas Národnej rady Slovenskej republiky): V súlade s čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky je opčný protokol medzinárodnou zmluvou prezidentskej povahy o ľudských právach a základných slobodách a zmluvou, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb.
7.Kategória zmluvy podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky (má prednosť pred zákonmi): V súlade s čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky je opčný protokol medzinárodnou zmluvou o ľudských právach a základných slobodách a zmluvou, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb, ktorá prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky.
8.Vplyvy prijatia medzinárodnej zmluvy, ktorá prednosť pred zákonmi, na slovenský právny poriadok (uvedú sa právne predpisy alebo ich jednotlivé ustanovenia, ktorých sa medzinárodná zmluva týka; potreba ich zrušenia alebo zmeny z dôvodu duplicity): Na vykonávanie a účinnú aplikáciu opčného protokolu je potrebné meniť a doplniť vnútroštátne právne predpisy alebo ich jednotlivé ustanovenia pre vytvorenie národného preventívneho mechanizmu. Potrebné legislatívne opatrenia upravené v návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2001 Z. z. o verejnom ochrancovi práv v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ktorý bol schválený vládou SR uznesením č. 3 z 11. januára 2023 a predložený na rokovanie Národnej rady SR, číslo parlamentnej tlače 1354.