Predkladacia správaNávrh na vyslovenie súhlasu Národnej rady SR s Opčným protokolom k Dohovoru proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu (ďalej len „návrh na ratifikáciu“) a rozhodnutie, že ide o medzinárodnú zmluvu podľa článku 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi, predkladá na rokovanie Národnej rady SR predseda vlády SR. Vláda SR vyslovila na svojom rokovaní dňa 28. marca 2023 s predmetným materiálom súhlas formou uznesenia č. 129/2023.
Dňa 18. decembra 2002 bol na 57. zasadnutí valného zhromaždenia OSN rezolúciou A/RES/57/199 prijatý Opčný protokolu k Dohovoru proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu (ďalej len „opčný protokol“). Slovenská republika podpísala opčný protokol dňa 14. decembra 2018.
Opčný protokol je záväzným právnym dokumentom OSN, ktorý predstavuje špecifický nástroj v boji proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu (ďalej len „zlé zaobchádzanie“). Osoby obmedzené na slobode, či už de iure alebo de facto, sú vystavené zvýšenému riziku zlého zaobchádzania, ktoré predstavuje závažné porušenie ľudských práv a jeho zákaz je zakotvený v Ústave SR. Zlému zaobchádzaniu sa nedá úplne zabrániť, avšak zavedením účinných kontrolných mechanizmov je možné mu predchádzať alebo aspoň znižovať pravdepodobnosť jeho výskytu.
Cieľom opčného protokolu je podľa článku 1 v záujme predchádzania zlého zaobchádzania zaviesť systém pravidelných návštev vykonávaných nezávislými medzinárodnými a národnými orgánmi na miestach, kde sú ľudia pozbavení ich slobody. Opčný protokol zavádza dvojzložkový systém prevencie zlého zaobchádzania – na medzinárodnej úrovni zriadil Podvýbor pre predchádzanie mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu Komisie proti mučeniu (článok 2) a na národnej úrovni zaväzuje zmluvné štáty zaviesť jeden alebo viac obdobných mechanizmov, tzv. národný preventívny mechanizmus (článok 3).
Na vykonávanie opčného protokolu na národnej úrovni boli prijaté legislatívne opatrenia, ktoré sú predmetom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2001 Z. z. o verejnom ochrancovi práv v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“). Návrh zákona bol dňa 15. marca 2023 schválený Národnou radou SR (číslo parlamentnej tlače 1354).
V zmysle článku 7 ods. 4 Ústavy SR je opčný protokol prezidentskou medzinárodnou zmluvou, na vykonanie ktorej je potrebný zákon, a preto v súlade s článkom 86 písm. d) Ústavy SR podlieha vysloveniu súhlasu Národnej rady SR a ratifikácii prezidentom SR. V zmysle článku 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky je opčný protokol zároveň medzinárodnou zmluvou, ktorá má prednosť pred zákonmi.
Vykonávanie opčného protokolu má vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý je však zohľadnený už v návrhu zákona a je rozpočtovo zabezpečený. Samotná ratifikácia opčného protokolu tak nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálny vplyv, informatizáciu spoločnosti, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana, ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Opčný protokol zodpovedá záujmom zahraničnej politiky Slovenskej republiky a je v súlade s právnym poriadkom Slovenskej republiky, ústavným zásadami Slovenskej republiky, všeobecnými zásadami medzinárodného práva, ako aj doterajšími medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky.