DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov (ďalej len „Trestný poriadok) predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miriam Šuteková.
Zrušenie právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní ako mimoriadny opravný prostriedok bol do právneho poriadku Slovenskej republiky implementovaný zákonom č. 301/2005 Z. z. za účelom zníženia počtu trestných vecí na najvyššom súde, pretože podľa predchádzajúcej právnej úpravy Najvyšší súd Slovenskej republiky v rámci konania o sťažnosti pre porušenie zákona preskúmaval aj zákonnosť rozhodnutí policajtov a prokurátorov vydaných v prípravnom konaní. Zrušenie právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní je podľa aktuálne platného a účinného Trestného poriadku jedným z troch mimoriadnych opravných prostriedkov. Podľa § 363 Trestného poriadku môže generálny prokurátor zrušiť uznesenia policajta alebo prokurátora, ak boli porušené práva obvineného. Jeho aplikácia je možná za splnenia nasledovných podmienok:
- rozhodnutie prokurátora alebo policajta je právoplatné,
- neuplynula lehota 6 mesiacov od právoplatnosti tohto rozhodnutia,
- takýmto rozhodnutím alebo konaním, ktoré mu predchádzalo, bol porušený zákon,
- nápravu takéhoto rozhodnutia nemožno zabezpečiť inými prostriedkami.
Základná idea mimoriadnych opravných prostriedkov vychádza z predpokladu, že právna istota a stabilita nastolené právoplatným rozhodnutím v právnom štáte narušiteľné len mimoriadne a výnimočne. Pri zachovaní tohto predpokladu sa navrhuje, aby generálny prokurátor mohol zrušiť právoplatné rozhodnutie prokurátora alebo policajta, okrem uznesenia o vznesení obvinenia, ak bolo rozhodnuté o vzatí obvineného do väzby alebo o nahradení väzby a uznesenia o začatí trestného stíhania, a to za splnenia podmienky, že takým rozhodnutím alebo v konaní, ktoré mu predchádzalo, bol porušený zákon.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, vplyvy na informatizáciu spoločnosti ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Zrušenie uznesenia o vznesení obvinenia zo strany generálneho prokurátora prostredníctvom využitia mimoriadneho opravného prostriedku podľa § 363 Trestného poriadku z dôvodu porušenia zákona vytvára v konaniach, v ktorých súd rozhodol o vzatí obvineného do väzby a o nahradení väzby, neželanú kolíziu rozhodnutia generálneho prokurátora s rozhodnutiami súdov. Zároveň vylúčenie uznesenia o začatí trestného stíhania z aplikácie § 363 Trestného poriadku reaguje na aktuálne výkladové nejasnosti, či platný právny stav, ktorý umožňuje generálnemu prokurátorovi zrušiť aj tento druh rozhodnutia.
K bodu 1
Navrhuje sa zaviesť preskúmateľnosť rozhodnutia generálneho prokurátora podľa § 363 prostredníctvom inštitútu sťažnosti podľa § 185 a nasl. navrhovaná zmena zakladá právo podať sťažnosť voči uzneseniu generálneho prokurátora podľa § 363. Cieľom tejto úpravy je umožniť preskúmanie uznesenia generálneho prokurátora podľa § 363, a tým zabezpečiť možnosť preskúmania uplatňovania princípu zákonnosti pri činnosti generálneho prokurátora.
K bodu 2
Okruh osôb oprávnených podať sťažnosť podľa § 186 odsek 1 voči uzneseniu generálneho prokurátora podľa § 363 sa navrhuje rozšíriť o orgány činné v trestnom konaní, ktorými policajt a prokurátor, ktorý vydal takto zrušené rozhodnutie v prípravnom konaní. Cieľom tohto doplnenia právnej úpravy je priznať právo podať opravný prostriedok proti uzneseniu generálneho prokurátora aj prokurátorovi a policajtovi, ktorý vydal takto zrušené rozhodnutie v prípravnom konaní.
K bodu 3
Navrhuje sa úprava ustanovenia § 363 ods. 1 takým spôsobom, aby generálny prokurátor mohol zrušiť právoplatné rozhodnutie prokurátora alebo policajta, okrem uznesenia o vznesení obvinenia, ak bolo rozhodnuté o vzatí obvineného do väzby alebo o nahradení väzby a uznesenia o začatí trestného stíhania, a to za splnenia podmienky, že takým rozhodnutím alebo v konaní, ktoré mu predchádzalo, bol porušený zákon. Súčasne sa navrhuje definične doplnenie vymedzujúce porušenie zákona, kde musí ísť o podstatné pochybenie, ktoré by mohlo ovplyvniť rozhodnutie vo veci.
K bodu 4
Nevyvážené právomoci generálneho prokurátora odporúča Slovensku obmedziť aj Európska komisia, ktorá odporučila harmonizovať pravidlá pre generálneho prokurátora tak, aby boli v súlade s ďalšími členskými krajinami EÚ, a aby boli v súlade s princípom právneho štátu a zákonnosti.
K Čl. II
S prihliadnutím na dĺžku legislatívneho procesu sa účinnosť návrhu zákona navrhuje od 1. augusta 2023.