DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov (ďalej len „Trestný poriadok“) predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miriam Šuteková.
Zrušenie právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní ako mimoriadny opravný prostriedok bol do právneho poriadku Slovenskej republiky implementovaný zákonom č. 301/2005 Z. z. za účelom zníženia počtu trestných vecí na najvyššom súde, pretože podľa predchádzajúcej právnej úpravy Najvyšší súd Slovenskej republiky v rámci konania o sťažnosti pre porušenie zákona preskúmaval aj zákonnosť rozhodnutí policajtov a prokurátorov vydaných v prípravnom konaní. Zrušenie právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní je podľa aktuálne platného a účinného Trestného poriadku jedným z troch mimoriadnych opravných prostriedkov. Podľa § 363 Trestného poriadku môže generálny prokurátor zrušiť uznesenia policajta alebo prokurátora, ak boli porušené práva obvineného. Jeho aplikácia je možná za splnenia nasledovných podmienok:
- rozhodnutie prokurátora alebo policajta je právoplatné,
- neuplynula lehota 6 mesiacov od právoplatnosti tohto rozhodnutia,
- takýmto rozhodnutím alebo konaním, ktoré mu predchádzalo, bol porušený zákon,
- nápravu takéhoto rozhodnutia nemožno zabezpečiť inými prostriedkami.
Základná idea mimoriadnych opravných prostriedkov vychádza z predpokladu, že právna istota a stabilita nastolené právoplatným rozhodnutím sú v právnom štáte narušiteľné len mimoriadne a výnimočne. Pri zachovaní tohto predpokladu sa navrhuje, aby generálny prokurátor mohol zrušiť právoplatné rozhodnutie prokurátora alebo policajta, okrem uznesenia o vznesení obvinenia, ak už bolo rozhodnuté o vzatí obvineného do väzby alebo o nahradení väzby a uznesenia o začatí trestného stíhania, a to za splnenia podmienky, že takým rozhodnutím alebo v konaní, ktoré mu predchádzalo, bol porušený zákon.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
Návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, vplyvy na informatizáciu spoločnosti ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.