1
D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Romana Tabak.
Cieľom predkladanej novely zákona je docieliť väčšiu ochranu chodcov, aby ľudia boli ohľaduplnejší, tolerantnejší a najmä aby bolo menej zrážok a smrteľných dopravných nehôd v súvise s chodcami na priechodoch pre chodcov. Hlavný dôvod je, aby ľudia nestrácali ľudský život na prechode, aby dopravných nehôd tohto charakteru bolo čo najmenej, a tiež pre zavedenie väčšej osvety. Ustanovenia tohto zákona vťahujúce sa na chodcov boli naposledy menené dekádovite.
Na posilnenie postavenia a ochranu najzraniteľnejšieho účastníka cestnej premávky chodca sa navrhuje upraviť jeho prednosť vtedy, keď sa chystá vstúpiť na priechod pre chodcov.
Ustanovením sa na účely vyššej ochrany najzraniteľnejšieho účastníka cestnej premávky chodca posilňuje jeho postavenie v cestnej premávke. Zavádza sa povinnosť každého vodiča umožniť bezpečný prechod chodcovi, ktorý nielen vstúpil na priechod pre chodcov, ale po novom aj tomu, kto sa ešte len zjavne chystá na tento priechod vstúpiť. Na zabezpečenie tejto povinnosti, je vodič povinný jazdiť pred priechodom takou rýchlosťou, aby v prípade potreby mohol pred ním aj zastaviť. Uvedené nie je navrhované ako absolútna prednosť chodca na priechode pre chodcov; chodec je aj napriek tomu, že mu vodič musí umožniť bezpečný prechod cez priechod pre chodcov, povinný aj po novelizácii brať ohľad na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel. Tak ako doteraz, zostáva nezmenené pravidlo prednosti električky na priechode pre chodcov.
Pri návrhu tohto ustanovenia sa vychádzalo z ustanovení Dohovoru o cestnej premávke podpísaného 8.11.1968 vo Viedni, pri ktorom sa zosúladil stav s uvedeným dohovorom, ako aj so štandardným, zaužívaným pravidlom v Európe.
Zo štatistických prehľadov dopravnej nehodovosti vyplýva, že v roku 2022 (v porovnaní s rokom 2021) na slovenských cestách došlo k 923 (+133) zrážkam s chodcom, z toho 363
2
(+75) bolo na priechode pre chodcov alebo v jeho tesnej blízkosti, pričom samotní chodci zavinili 59 (+18) nehôd na priechode alebo v jeho tesnej blízkosti. Na priechode pre chodcov v roku 2022 zomrelo 12 (+1) chodcov; z celkového počtu 64 (+10) usmrtených chodcov, čo predstavuje 18,75 % usmrtených chodcov práve na priechode pre chodcov. Sprísnením pravidiel pre vodičov pri jazde pred priechodmi pre chodcov tak návrh reaguje okrem iného i na uvedenú alarmujúcu negatívnu štatistiku vývoja fatálnych následkov dopravnej nehodovosti.
Uvedená zmena sa navrhuje s oddialenou účinnosťou z dôvodu potreby rozsiahlej medializácie výraznej zmeny v správaní sa vodiča pred priechodom pre chodcov (povinnosti chodca ostávajú nezmenené), ako aj z dôvodu potreby prehodnotenia opodstatnenosti vysokého počtu priechodov pre chodcov, ktoré dnes v takom počte a na takých miestach, kde by uplatňovanie navrhovaného pravidla mnohokrát v praxi neumožňovalo.
B.Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Navrhovanou zmenou § 4 ods. 1 písm. f) sa posilňuje postavenie chodca v cestnej premávke. Zavádza sa povinnosť každého vodiča umožniť bezpečný prechod chodcovi, ktorý nielen vstúpil na priechod pre chodcov, ale po novom aj tomu, kto sa ešte len zjavne chystá na tento priechod vstúpiť.
K bodu 2
Navrhovanou zmenou § 16 sa odsek 1) je vodič povinný jazdiť pred priechodom pre chodcov takou rýchlosťou, aby v prípade potreby mohol pred ním aj zastaviť.
K bodu 3
Navrhovanou zmenou § 53 ods. 2) sa uvádza, že navrhovaná zmena nie je ako absolútna prednosť chodca na priechode pre chodcov; chodec je aj napriek tomu, že mu vodič musí umožniť bezpečný prechod cez priechod pre chodcov, povinný aj po novelizácii brať ohľad na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel. Tak ako doteraz, zostáva nezmenené pravidlo prednosti električky na priechode pre chodcov.
3
Čl. II.
Na účely účinného a reálneho oboznámenia maximálneho počtu účastníkov cestnej premávky s praktickými následkami zmeny v oblasti úpravy prednosti chodca na priechode pre chodcov sa navrhuje účinnosť zákona stanoviť na 1. januára 2024.