2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
MS SR
Možno konštatovať, že dlhodobo bez akceptovania existencie situácie náročnej na ochranu spoločnosti štátom, sa v podmienkach SR zabezpečuje výkon probácie, mediácie a elektronického monitoringu prostredníctvom 82 probačných a mediačných úradníkov (ďalej len „PaMÚ“). Na regionálnej úrovni na jednotlivých krajských súdoch pôsobí jeden PaMÚ vo funkcii vedúceho štátneho zamestnanca (spolu 8 vedúcich), ktorý výkon probácie, mediácie, kontroly technickými prostriedkami v obvode krajského súdu metodicky riadi, koordinuje, kontroluje, zabezpečuje služobné pohotovosti k elektronickému monitoringu, atď.
Za účelom posilnenia súdnych kapacít vo vzťahu k probácii, elektronickému monitoringu, restoratívnej justícii a k výkonu trestov nespojených s odňatím slobody požadujeme navýšenie o:
➢200 PaMÚ za účelom dosiahnutia stavu, ktorý je bežný v štátoch EÚ (výsledkom bude 290 PaMÚ), pričom požiadavka MS SR na zväčšenie personálnych kapacít reaguje na poznatky získané pri vlastnej činnosti v oblasti terciárnej prevencie kriminality, na základe ktorých identifikovalo ako nevyhnutné pre funkčné prostredie v SR nasledovné zmeny - vybudovanie dostatočných, kapacít pre plnohodnotné poskytovanie dotknutých služieb (vrátane prác v teréne), štruktúrovanie a špecializácia vybavovania agendy a profesionalizovanie kapacít a procesov, oddelenie a špecializácia výkonu probačných činností a mediácie, príprava a vytvorenie legislatívneho a materiálneho prostredia pre napĺňanie cieľov definovaných v aktoch EÚ a Rady Európy (dostupnosť mediácie pre každú poškodenú osobu, využitie mediácie v trestných veciach všeobecne bez skúmania a aplikovania kritéria závažnosti, dostupnosť mediácie vo všetkých fázach trestného konania, tzn. nielen v prípravnom konaní), pri aplikácii programov restoratívnej justície sa primárne zamerať na mladistvých páchateľov a páchateľov blízkych veku mladistvých, aj na základe panelových diskusií kongresu OSN, ktoré považujú mediáciu za najefektívnejší prvok restoratívneho súdnictva z hľadiska prevencie recidívy mladých ľudí, priame metodické, kontrolné a organizačné riadenie,
➢8 psychológov (1 na každý krajský súd s pôsobnosťou v rámci celého obvodu krajského súdu), ktorých intervencie posilňujú oblasť terciárnej prevencie; budú zabezpečovať činnosti vo vzťahu k odsúdeným, ktorým bol uložený trest domáceho väzenia, odsúdeným, ktorým súd uložil povinnosť alebo obmedzenie, ktoré si vyžaduje psychologické poradenstvo, psychoterapiu, sociálny výcvik, atď., pri odsúdených, ktorí spáchali násilnú trestnú činnosť k iným (blízkym) osobám, pre mladistvých, ktorí majú problémové správanie, nezvládajú ťažšie životné situácie (terciárna prevencia kriminality), poškodeným (obetiam), ako zvládať reintegráciu do komunity, kde bol spáchaný trestný čin (atď.) a
➢16 technických špecialistov pre možnosť inštalácie a vykonávania činností spojených s elektronickým monitoringom (2 špecialisti na každý krajský súd s pôsobnosťou v rámci celého obvodu krajského súdu, čím bude zabezpečená aj ich zastupiteľnosť v rámci kraja); tento stav zároveň umožní, s ohľadom na vzostupnú tendenciu využívania elektronického monitoringu, efektívnejšiu reakciu na potreby sudcov pri ukladaní a inštalácii elektronického monitorovacieho systému a berie do úvahy potreby aplikačnej praxe v nadväznosti na navrhované zmeny trestného zákona; toto riešenie je zároveň hospodárnejšie oproti možnosti rozširovania zmluvne dohodnutých podmienok servisných výjazdov dodávateľa systému (150 výjazdov; naviac výjazd á 750 eur bez DPH); po zaškolení budú technickí špecialisti zabezpečovať činnosti ako inštitút predbežného