1
DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov, a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Tomáš Taraba.
Cieľom predkladanej novely zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ďalších súvisiacich zákonov je zriadenie nového Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky ako samostatného ústredného orgánu štátnej správy. Zriadenie samostatného ústredného orgánu štátnej správy pre oblasť cestovného ruchu a športu je na plnenie úloh v týchto oblastiach dôležité a odbornou verejnosťou pozitívne vnímané. Je potrebné mať k dispozícii vrcholne odborný a funkčný aparát, ktorý dokáže reflektovať na dôležité podnety v tak ekonomicky dôležitých a prierezových oblastiach, akými sú cestovný ruch a športu.
Obdobný legislatívny návrh bol podaný už v roku 2019, avšak táto téma je stále aktuálna, keďže v minulom volebnom období boli už s úspechom zavedené benefity pre slovenských zamestnancov a samostatne zárobkovo činné osoby vo forme príspevkov na rekreáciu (tzv. rekreačné poukazy), príspevkov na športovú činnosť dieťaťa (tzv. športové poukazy), ako aj znížená sadzba DPH na ubytovacie služby na úroveň 10 %. Tieto opatrenia sa výraznou mierou podpísali aj na doslovnom prežití domáceho cestovného ruchu a športových organizácií počas zavedených obmedzení v súvislosti s ochorením COVID-19. V minulom volebnom období tiež došlo k vzniku funkcie štátneho tajomníka pre šport, čo oblasti športu prinieslo očakávaný pozitívny efekt.
Všetky tieto aspekty by mali prirodzene vyústiť do zriadenia nového Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky, od ktorého činnosti sa očakáva posunutie oblasti cestovného ruchu a športu na vyššiu úroveň.
Kvalitné plnenie úloh pre oblasť cestovného ruchu je nevyhnutné pre zabezpečenie a aplikovanie adekvátnej a účinnej štátnej politiky v cestovnom ruchu, vytváraní podmienok pre jeho ďalší rast, skvalitňovanie podnikateľského prostredia v tejto oblasti a zvyšovanie s tým súvisiacej životnej úrovne občanov Slovenskej republiky. Oblasť cestovného ruchu je v praxi vecne často spájaná s výkonom rôznych športových aktivít. Pri vytvorení vhodných podmienok na turizmus a cykloturizmus, kvalitného športového zázemia, či kvalitnej prezentácie Slovenskej republiky navonok, môže cestovný ruch a šport spolu vytvoriť funkčný celok výrazne podporujúci ekonomiku Slovenskej republiky.
Návrh zákona má negatívne aj pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Primárne by na úvod malo dôjsť len k preskupeniu existujúcich personálnych kapacít a finančných zdrojov z existujúcich ministerstiev – Ministerstva dopravy Slovenskej republiky a Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Je však možné očakávať aj výdavky pri vytváraní materiálno – technického zabezpečenia nového ministerstva. Následne
2
po vzniku ministerstva sa však predpokladajú pozitívne rozpočtové dopady z dôvodu zvyšovania príjmov z oblasti cestovného ruchu a športu. Zo strany nového ústredného orgánu štátnej správy tiež možno očakávať lepšiu kontrolu nad financiami poskytovanými zo štátneho rozpočtu v predmetných oblastiach, ako aj ich pružnejšie a adresnejšie poskytovanie. Návrh zákona nemá priame sociálne vplyvy, vplyvy na podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana a ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Nepriame pozitívne vplyvy tohto návrhu zákona však môžeme očakávať či už na podnikateľské prostredie ako aj na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
3
B. Osobitná časťK Čl. I
K bodu 1, 4 a 5
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s bodom 2.
K bodu 2
Zriaďuje sa Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky. Dôvodom pre zriadenie samostatného Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky je naliehavý spoločenský záujem na jednotnej záštite a skvalitnení tvorby centrálnej štátnej politiky v oblasti cestovného ruchu a športu, vrátane naliehavej potreby efektívneho riadenia štátnej podpory v týchto oblastiach. Len samostatne pôsobiaci ústredný orgán štátnej správy má možnosti naplniť sledovaný cieľ.
K bodu 3
Vypúšťa sa predposledná veta z dôvodu prechodu kompetencie plnenia úloh v oblasti športu z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky, kde bude pôsobiť štátny tajomník plniaci tieto úlohy.
K bodu 6
Ustanovujú sa kompetencie Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky ako ústredného orgánu štátnej správy pre cestovný ruch a šport.
K bodu 7
Zabezpečuje sa prechod pôsobnosti v oblasti cestovného ruchu z Ministerstva dopravy Slovenskej republiky na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky a v oblasti športu z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky.
Zabezpečuje sa prechod práv a povinností zo štátnozamestnaneckých vzťahov štátnych zamestnancov, z pracovnoprávnych vzťahov zamestnancov ako aj z iných právnych vzťahov zamestnancov a prechod majetku z Ministerstva dopravy Slovenskej republiky na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky a z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky.
Ustanovuje sa nová terminológia vzhľadom na potreby navrhovaných zmien.
4
K ČL. IIK bodu 1
Navrhuje sa nahradenie Ministerstva dopravy Slovenskej republiky za nové ministerstvo, ktoré zabezpečuje plnenie úloh v oblasti cestovného ruchu.
K bodu 2
Legislatívno-technická zmena súvisiaca so zmenou názvu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
K bodu 3
Navrhujú sa prechodné ustanovenia k prebiehajúcim konaniam a registráciám vykonávaným podľa tohto zákona z dôvodu prechodu kompetencie na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky.
K ČL. III
K bodom 1 až 4
Navrhuje sa nahradenie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky za nové ministerstvo, ktoré zabezpečuje plnenie úloh v oblasti športu.
K bodu 5
Navrhujú sa prechodné ustanovenia k prebiehajúcim konaniam a finančným kontrolám z dôvodu prechodu kompetencie na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky. Ide najmä o žiadosti o poskytnutie verejných prostriedkov (dotácie, príspevky uznanému športu, na národný športový projekt, o uznanie národného športového zväzu, resp. národnej športovej organizácie).
K Čl. IV
K bodu 1
Z dôvodu prechodu pôsobnosti v oblasti cestovného ruchu z Ministerstva dopravy Slovenskej republiky na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky sa časť financií
5
určených pre dotácie na podporu rozvoja cykloturistiky presúva na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky. Obe ministerstvá budú pri zachovaní pôvodného zámeru zákona paralelne poskytovať dotácie z rozdeleného finančného balíka, pričom Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky bude dotačne podporovať rozvoj cyklistickej dopravy a Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky bude dotačne podporovať rozvoj cykloturistiky. Prípadný súbeh žiadostí na oboch ministerstvách na rovnaký projekt v jednom roku je podľa § 5 ods. 3 písm. f) povinnosťou žiadateľa oznámiť v čestnom vyhlásení, ktoré je prílohou žiadosti o poskytnutie dotácie a bude sa zohľadňovať pri jej vyhodnocovaní.
K bodom 2 až 6
Legislatívno-technické úpravy súvisiace s bodom 1.
K bodu 7
Navrhuje sa vytvoriť dve nezávislé komisie, ktoré budú osobitne príslušné pre vyhodnocovanie žiadostí na podporu rozvoja cyklistickej dopravy na Ministerstve dopravy Slovenskej republiky a pre vyhodnocovanie žiadostí na podporu rozvoja cykloturistiky na Ministerstve cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky. Komisie fungujú na obdobnom princípe, sú od seba nezávislé vo fungovaní a rozhodovaní, pričom každú komisiu zriaďuje príslušný minister.
K bodom 8 až 14
Legislatívno-technické úpravy súvisiace s bodom 1.
K Čl. V
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2024 vzhľadom na potrebnú legisvakančnú dobu pre zabezpečenie presunu dotknutých štátnych zamestnancov a iných prechodov práv a povinností na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky, prípravy rozpočtu kapitoly Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky, ako aj začiatok nového kalendárneho a rozpočtového roka.
DOLOŽKA
6
vybraných vplyvovA.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
−vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
−rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
−vplyvy služieb verejnej správy na občana
−vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
A.3. Poznámky:
Návrh zákona má negatívne aj pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Primárne by na úvod malo dôjsť len k preskupeniu existujúcich personálnych kapacít a finančných zdrojov z existujúcich ministerstiev – Ministerstva dopravy Slovenskej republiky a Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Je však možné očakávať aj výdavky pri vytváraní materiálno – technického zabezpečenia nového ministerstva. Následne po vzniku ministerstva sa však predpokladajú pozitívne rozpočtové dopady z dôvodu zvyšovania príjmov z oblasti cestovného ruchu a športu. Zo strany nového ústredného orgánu štátnej správy tiež možno očakávať lepšiu kontrolu nad financiami poskytovanými zo štátneho rozpočtu v predmetných oblastiach, ako aj ich pružnejšie a adresnejšie poskytovanie. Návrh zákona nemá priame sociálne vplyvy, vplyvy na podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana a ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Nepriame pozitívne vplyvy tohto návrhu zákona však môžeme očakávať či už na podnikateľské prostredie ako aj na služby verejnej správy pre občana.
A.4. Alternatívne riešenia:
Alternatívnym riešením je nulový variant, t.j. neprijatie návrhu zákona, čo by znamenalo, že kompetencie v oblasti cestovného ruchu by ostali na Ministerstve dopravy Slovenskej republiky a kompetencie v oblasti športu by ostali na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
A.5. Stanovisko gestorov:
Bezpredmetné
7
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky.
Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Predmet návrhu zákona: Je v súlade s právnou úpravou Európskej únie;
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie
c) nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Predmet návrhu zákona nie je v práve Európskej únie upravený, preto sa body 4 a 5 nevypĺňajú.