Správa o výsledku kontroly  
2022  
Hospodárenie Slovenského  
národného divadla  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontrolovali sme  
Slovenské národné divadlo  
SND je štátna príspevková organizácia, ktorej zriaďovateľom je Ministerstvo kultúry SR. Hospodári  
samostatne podľa schváleného rozpočtu nákladov, výnosov a hospodárskeho výsledku v súlade s príslušnými  
právnymi predpismi. SND spravuje majetok štátu, ktorý mu bol zverený do správy, v zmysle predmetu činnosti podľa  
zákona. Zároveň vykonáva podnikateľskú činnosť nad rámec predmetu svojej hlavnej činnosti a získané prostriedky  
využíva na skvalitnenie svojho základného účelu a predmetu činnosti.  
SND je jednou z najvýznamnejších inštitúcií Slovenska a ako také je štátnou profesionálnou,  
reprezentatívnou národnou kultúrnou ustanovizňou. Aktuálne je organizačná štruktúra (umelecká časť) tvorená  
troma zložkami so stálymi profesionálnymi súbormi: Činohra, Opera a Balet.  
Ako sme postupovali  
Kontrola bola realizovaná podľa príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú  
zo základných princípov kontroly v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI).  
Do výkonu kontroly bolo zapojených päť kontrolórov NKÚ SR. Výber vzorky dokladov ku kontrole bol realizovaný  
na základe odborného úsudku kontrolórov. Kontrolovaným obdobím boli roky 2019 až 2021 a súvisiace  
obdobia.  
Prečo sme kontrolovali  
Kontrola bola vykonaná na základe Uznesenia Výboru NR SR pre kultúru a médiá č. 173, v ktorom Výbor NR SR  
pre kultúru a médiá požiadal predsedu NR SR, aby odporučil NKÚ SR vykonať mimo plánu kontrol na rok 2022  
osobitnú kontrolu hospodárenia SND so zameraním sa na externé dodávateľské zmluvy s tretími subjektami. Počas  
výkonu kontroly bol na NKÚ SR doručený podnet na prešetrenie porušení zákonov v SND od predsedníčky  
ZO SLOVES pri SND a otvorený list od sólistov Opery SND, v ktorom poukázali na pochybenia bývalého vedenia  
SND.  
Čo sme zistili  
.
V roku 2019 dosiahlo SND stratu 88 tis. eur a v rokoch 2020 a 2021 zisk vo výške 1,200 mil. eur a 873  
tis. eur.  
.
NKÚ SR poukazuje na finančnú poddimenzovanosť schválených rozpočtov. V rokoch 2019 - 2021 bol  
schválený rozpočet príjmov zo ŠR vo výške 52,314 mil. eur upravený na 65,185 mil. eur. Svoju mieru  
zodpovednosti za nedostatočnú kvalitu rozpočtov má aj zriaďovateľ, ktorý rozpočet schvaľuje a kontroluje.  
Počet zamestnancov za kontrolované obdobie postupne klesal, keď k 31. 12. 2019 bolo v SND 905  
kmeňových zamestnancov a k 31. 12. 2021 ich bolo 831. Za obdobie rokov 2019 až k 30. júnu 2022 bolo  
v SND vykonaných 36 zmien organizačnej štruktúry. SND ani v jednom prípade nepreukázalo  
opodstatnenosť organizačných zmien kvalifikovanou personálnou analýzou.  
.
.
.
SND nedodržalo zákon o verejnom obstarávaní a zákon o finančnej kontrole a audite pri obstarávaní  
právneho poradenstva od spoločnosti Fons iuris, s. r. o.  
NKÚ SR zistil porušenie finančnej disciplíny pri obstarávaní štúdie realizovateľnosti rekonštrukcie  
historickej budovy SND od spoločnosti Ernst & Young, s. r. o., právneho poradenstva od spoločnosti  
Taylor Wessing e/n/w/c advokáti, s. r. o., a pri odmeňovaní riaditeľky úseku ľudských zdrojov za výkon  
funkcie kontrolórky počas 13 mesiacov.  
.
Vnútorný kontrolný systém bol neúčinný z dôvodu absencie plánov kontrolnej činnosti v určitých  
obdobiach, absencie vykonávania vnútorných kontrol zameraných na oblasti hospodárenia s finančnými  
prostriedkami, na nakladanie s majetkom štátu a nevyhodnocovania plánov kontrolnej činnosti.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Nová budova SND  
Historická budova SND  
Čo odporúčame  
NKÚ SR odporúča Výboru Národnej rady SR pre kultúru a médiá, aby zaviazal MK SR k:  
.
.
predloženiu stratégie udržateľného financovania SND,  
nastaveniu systému metodického a odborného usmerňovania pre organizácie patriace do zriaďovateľskej  
pôsobnosti MK SR v oblasti rozpočtu, majetku a verejného obstarávania.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontroly bolo preveriť dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení  
s finančnými prostriedkami a nakladaní s majetkom štátu.  
Rámec kontrolnej akcie  
K metódam a technikám, ktoré boli uplatnené počas výkonu kontroly patrili najmä: analytická a porovnávacia  
metóda, metóda hlavného článku (analýza zostatkov účtov, medziročných zmien, trendov, zameranie sa  
na významné transakcie), štúdium dokladov, predpisov, rozhovory, konzultácie so zamestnancami kontrolovaného  
subjektu a iné. Výber vzorky bol vykonaný neštatistickými metódami na základe odborného úsudku kontrolórov.  
Kontrolovaným obdobím boli roky 2019 až 2021 a súvisiace obdobia.  
Výsledky kontrolnej akcie  
1
POUŽITIE VEREJNÝCH PROSTRIEDKOV  
Slovenské národné divadlo je jednou z najvýznamnejších inštitúcií Slovenska a ako také je štátnou  
profesionálnou, reprezentatívnou národnou kultúrnou ustanovizňou. Slovenské národné divadlo je  
tzv. divadlom verejnej služby, čo je základný typ divadla v zriaďovateľskej a príspevkovej pôsobnosti štátu.  
Aktuálne je organizačná štruktúra (umelecká časť) tvorená troma zložkami so stálymi profesionálnymi  
súbormi: Činohra, Opera a Balet. SND ako divadlo repertoárového typu je v zmysle existenčného významu  
povinné rozvíjať národnú divadelnú kultúru, pripravovať a prezentovať umelecké diela, vydávať a rozširovať  
publikácie, usporadúvať výstavy alebo vykonávať ostatné činnosti úzko spojené s umeleckou tvorbou resp.  
kultúrnymi aktivitami.  
Umelecká činnosť SND  
Predstavenia SND, či už z činohry, opery alebo baletu, rôzne výstavy a ďalšie projekty, sú určené pre širokú  
verejnosť, občanov všetkých sociálnych vrstiev a vekových skupín. SND v roku 2021 začalo organizovať  
dopoludňajšie divadelné predstavenia,  
Graf č. 1 Počet skutočne odohratých predstavení (zdroj: SND)  
určené predovšetkým deťom, mládeži  
a seniorom so zvýhodnenými cenami  
700  
600  
vstupeniek. Roky 2020 a 2021 boli  
500  
z dôvodu pandemickej krízy pre  
divadelné umenie veľmi nepriaznivé.  
V dôsledku pretrvávajúcich lockdownov,  
ktoré mali znížiť šírenie vírusu medzi  
občanmi, bolo SND vo väčšej miere  
pre divákov zatvorené. Z uvedených  
400  
300  
200  
100  
0
rok 2019  
rok 2020  
rok 2021  
I. polrok 2022  
dôvodov pristúpilo SND  
k
prenosu  
predstavení do online priestoru, čo malo u návštevníkov online stránok veľký úspech. Graf č. 1 zobrazuje počet  
skutočne odohratých predstavení v SND, kde ich počet poklesol zo 714 (priemer rokov 2017 2018) na 196  
(priemer rokov 2020 2021), t. j. o 73%. Uvedený pokles spôsobila pandemická kríza v rokoch 2020 a 2021.  
NKÚ SR pozitívne hodnotí, že stav odohratých predstavení k I. polroku 2022 je takmer porovnateľný s počtom  
k I. polroku 2019, t. j. v čase pred pandemickou krízou.  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
1.1  
HOSPODÁRENIE SND V ROKOCH 2019 - 2021  
V roku 2019 dosiahlo SND stratu 88 tis. eur a v rokoch 2020 a 2021 zisk vo výške 1,200 mil. eur a 873 tis.  
eur. Celkové výnosy sa pohybovali na priemernej ročnej úrovni 28,241 mil. eur a celkové náklady na 27,449 mil.  
eur. Hlavným zdrojom financovania SND (2019 24,298 mil. eur, 2020 25,125 mil. eur a 2021 26,415 mil.  
eur, t. j. cca 89 % z celkových výnosov) boli finančné prostriedky ŠR, poskytované prostredníctvom MK SR  
formou kontraktov. Najvýznamnejšou nákladovou položkou boli osobné náklady, ktoré dosahovali v rokoch  
2019 – 2021 priemernú ročnú úroveň 19,179 mil. eur (2019 19,124 mil. eur, 2020 18,831 mil. eur, 2021 –  
19,581 mil. eur). NKÚ SR hodnotí pozitívne skutočnosť, že aj napriek pandemickej kríze, SND dosiahlo v rokoch  
2020 a 2021 kladný výsledok hospodárenia.  
Tabuľka č. 1: Výsledok hospodárenia SND za roky 2019 až 2021 (v eur)  
Ukazovateľ  
Rok 2019  
29 164 645,92  
Rok 2020  
27 383 485,08  
Rok 2021  
28 176 365,79  
Výnosy,  
z nich: výnosy z bežných a kapitálových transferov zo ŠR  
Náklady  
Výsledok hospodárenia po zdanení  
Zdroj: Účtovné závierky SND  
24 298 810,57  
29 059 768,84  
- 88 479,42  
25 125 358,24  
26 061 647,08  
1 200 741,40  
26 415 601,79  
27 228 568,78  
873 851,23  
Vyhodnotenie rozpočtu  
Príjmy  
SND malo každoročne uzatvorený kontrakt s MK SR, ktorý bol určený na úhradu bežných výdavkov. V roku  
2020 a 2021 sa uzavretím dodatkov rozšírila možnosť použitia prostriedkov ŠR aj na krytie kapitálových výdavkov.  
Pre rok 2019 celková suma kontraktu t. j. schváleného rozpočtu z prostriedkov ŠR predstavovala 17,059 mil. eur,  
pre rok 2020 bola 18,462 mil. eur a pre  
Graf č. 2: Úpravy schváleného rozpočtu (zdroj: SND)  
rok 2021 vo výške 16,793 mil. eur.  
Schválený rozpočet príjmov zo ŠR  
v roku 2019 bol upravovaný počas  
Rok 2021  
roka 11 rozpočtovými opatreniami zo  
sumy 17,059 mil. eur na sumu  
Rok 2020  
19,958 mil. eur. Schválený rozpočet  
Rok 2019  
príjmov zo ŠR na roky 2020 a 2021  
0
5 000 000  
10 000 000 15 000 000 20 000 000 25 000 000  
Schválený rozpočet  
v sumáre 35,255 mil. eur bol  
v zmysle 4 dodatkov ku kontraktom  
a rozpočtovými opatreniami navýšený  
Upravený rozpočet  
spolu na 45,227 mil. eur. Za roky 2019 - 2021 bol schválený rozpočet príjmov zo ŠR vo výške 52,314 mil. eur  
upravený na 65,185 mil. eur. Najviac bol kontrakt s MK SR navýšený v roku 2021 a to o 38,8 %.  
Tabuľka č. 2: Príjmy zo ŠR (v eur)  
Schválený rozpočet  
Upravený rozpočet  
Skutočnosť  
2019  
2020  
2021  
17 059 487,00  
18 462 004,00  
16 792 821,00  
19 957 779,00  
21 919 667,00  
23 307 597,00  
19 957 779,00  
21 919 667,00  
23 307 597,00  
Zdroj: SND  
Vlastné príjmy SND tvorili príjmy z prenajatých budov, priestorov a objektov, z predaja výrobkov, tovarov a služieb,  
z ostatných príjmov a z grantov. Skutočné vlastné príjmy sa v roku 2020 znížili o 63% (o 3,176 mil. eur) a v roku  
2021 o 64% (o 3,190 mil. eur) v porovnaní s rokom 2019, v ktorom dosiahli úroveň 5,005 mil. eur. Pokles bol  
spôsobný obmedzením činnosti SND v čase pandemickej krízy.  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Tabuľka č. 3: Vlastné príjmy (v eur)  
Schválený rozpočet  
Upravený rozpočet  
Skutočnosť  
2019  
2020  
2021  
3 850 000,00  
3 850 000,00  
3 400 000,00  
3 850 000,00  
2 317 000,00  
1 739 435,00  
5 005 900,34  
1 828 975,73  
1 814 975,52  
Zdroj: SND  
Výdavky  
Objem finančných prostriedkov určených na mzdy a odvody (položka ekonomickej klasifikácie: 610 a 620)  
predstavoval každoročne takmer 70 %  
Graf č. 3: Rozpočtová položka 610 - Mzdy, platy, služobné  
z objemu celkového schváleného rozpočtu.  
príjmy a ostatné osobné vyrovnania (v tis. eur) (zdroj: SND)  
Z údajov v grafe č. 3 vyplýva, že objem  
celkových schválených finančných prostriedkov  
na položku 610 – Mzdy, platy, služobné príjmy  
a ostatné osobné vyrovnania (ďalej len 610 –  
20 000,0  
15 000,0  
10 000,0  
5 000,0  
Mzdy) bol v každom roku nedostatočný.  
0,0  
Tabuľka č. 4 zobrazuje prehľad o finančných  
Rok 2019  
Rok 2020  
Rok 2021  
prostriedkoch určených na rozpočtovú položku  
610 - Mzdy za roky 2019 - 2021:  
schválený rozpočet  
upravený rozpočet  
čerpanie  
Tabuľka č. 4: Položka 610 Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (v tis. eur)  
Celkom (štátny rozpočet + vlastné  
Zo štátneho rozpočtu  
Z vlastných zdrojov  
zdroje)  
Ukazovateľ  
schválený  
rozpočet  
10 857,0  
upravený  
rozpočet  
12 781,7  
schválený  
rozpočet  
10 242,4  
upravený  
rozpočet  
11 281,7  
schválený  
rozpočet  
614,6  
upravený  
rozpočet  
1 500,0  
čerpanie  
čerpanie  
čerpanie  
2019  
2020  
2021  
12 610,2  
13 309,1  
12 570,3  
10 999,6  
12 519,6  
12 395,9  
1 610,6  
789,5  
11 396,0  
10 427,7  
14 292,2  
13 923,3  
11 281,7  
10 337,7  
13 329,0  
13 748,8  
114,3  
90,0  
963,2  
174,5  
174,4  
Zdroj: SND  
Rozpočtová položka 610 Mzdy, bola v roku 2019 skutočne celkovo vyčerpaná v objeme 12,610 mil. eur,  
z toho zo ŠR vo výške 10,999 mil. eur. V roku 2020 bola táto položka rozpočtovaná na celkovej úrovni  
11,396 mil. eur, z toho zo ŠR vo výške 11,282 mil. eur a skutočné čerpanie bolo vykázané na celkovej úrovni  
13,309 mil. eur, z toho zo ŠR vo výške 12,520 mil. eur. Úprava položky 610 - Mzdy zo ŠR bola vykonaná štyrmi  
rozpočtovými opatreniami, v ktorých sa ako dôvod navyšovania záväzného ukazovateľa na mzdy uvádzala 10-  
percentná valorizácia miezd (navýšenie o 1,038 mil. eur) a zvýšená potreba organizácie v oblasti výdavkov na  
mzdy, platy a ostatné osobné výdavky (navýšenie o 1,009 mil. eur). Výška rozpočtovaných prostriedkov zo ŠR sa  
upravila z 11,282 mil. eur na 13,329 mil. eur.  
V roku 2021 bola rozpočtová položka 610 - Mzdy rozpočtovaná na celkovej úrovni 10,428 mil. eur (z toho zo  
ŠR vo výške 10,338 mil. eur) a to napriek tomu, že objem skutočne čerpaných mzdových výdavkov bol v roku 2020  
vykázaný na úrovni 13,309 mil. eur (z toho zo ŠR vo výške 12,520 mil. eur). Na rok 2021 sa v čase podpisu  
kontraktu s MK SR (december 2020) neplánovali žiadne zmeny v personálnej oblasti, tzn. že výdavky na mzdy bolo  
možné rozpočtovať s vysokým stupňom presnosti. Skutočné celkové výdavky na položke 610 dosiahli v roku  
2021 úroveň 12,570 mil. eur (z toho zo ŠR vo výške 12,396 mil. eur). Štyrmi rozpočtovými opatreniami, v ktorých  
sa ako dôvod navyšovania základného ukazovateľa na mzdy uvádzala potreba dofinancovania miezd (navýšenie  
o 3,411 mil. eur), sa výška rozpočtovaných prostriedkov zo ŠR upravila z 10,337 mil. eur na 13,749 mil. eur.  
Rozpočtové problémy, ktoré vznikali v priebehu rokov 2020 a 2021 z dôvodu zníženia vlastných príjmov v čase  
prebiehajúcej pandémie Covid-19 a rozpočtovania položiek 610 – Mzdy, a 620 – Poistné a príspevok do poisťovní  
na nedostatočnej úrovni, riešil manažment SND uzatváraním dodatkov ku kontraktu s MK SR a realizáciou  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
rozpočtových opatrení z prostriedkov ŠR (2020 11; 2021 10). Charakter rozpočtových opatrení  
poukazuje na nedostatočnú úroveň plánovania výdavkov na mzdy a poistné.  
V rozpočtovej položke 630 Tovary a služby, bolo zaznamenané v rokoch 2020 a 2021 nižšie skutočné čerpanie  
v porovnaní so schváleným rozpočtom (2020: schválený rozpočet – 6,502 mil. eur, čerpanie – 4,669 mil. eur; 2021:  
schválený rozpočet: 5,730 mil. eur, čerpanie: 4,443 mil. eur).  
Zistenia NKÚ SR  
NKÚ SR poukazuje na finančnú poddimenzovanosť schválených rozpočtov. Rozpočty boli nereálne už  
v etape ich schvaľovania. Je to najmä z dôvodu, že parametre rozpočtov nezodpovedali reálnemu trendu  
predchádzajúceho ekonomického vývoja. Svoju mieru zodpovednosti za nedostatočnú kvalitu rozpočtov má  
aj zriaďovateľ, ktorý rozpočet schvaľuje a kontroluje.  
SND vykonáva na základe živnostenského oprávnenia od 29. 9. 2021 podnikateľskú činnosť, v rámci ktorej  
poskytuje aj služby rýchleho občerstvenie v spojení s predajom na priamu konzumáciu. Kontrolou NKÚ SR bolo  
zistené, že SND vo Výkaze ziskov a strát za rok 2021 nerozčlenilo hlavnú činnosť a podnikateľskú činnosť,  
čím nepostupovalo v zmysle Metodického usmernenia MF SR č. MF/019605/2017-352 a zároveň nebol  
dodržaný zákon o účtovníctve.  
Na základe vykonanej mimoriadnej inventarizácie na útvare dopravy SND bolo zistené, že chýbali predmety  
v celkovej hodnote 2 971,56 eur, čím SND nedodržalo zákon o SND, zákon o správe majetku štátu, Zákonník  
práce a taktiež internú smernicu o správe majetku štátu a nakladaní s majetkom štátu v SND. Príčinou škody  
bola nedôsledne vykonávaná inventarizácia v predchádzajúcich rokoch. Vzniknutá škoda nebola riadne  
prešetrená v zmysle platných právnych predpisov.  
1.2  
HOSPODÁRNOSŤ, EFEKTÍVNOSŤ A ÚČINNOSŤ UZATVORENÝCH  
ZMLUVNÝCH VZŤAHOV  
Podľa § 19 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy sa verejné prostriedky môžu používať na krytie  
nevyhnutných potrieb a opatrení vyplývajúcich z osobitných predpisov. Subjekt verejnej správy je povinný pri  
používaní verejných prostriedkov zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia.  
Právne poradenstvo poskytované spoločnosťou Fons iuris, s. r. o.  
SND v máji 2016 vyhlásilo výzvu na predkladanie ponúk na zákazku „poskytovanie právneho poradenstva.  
Kritériom na vyhodnotenie ponúk bola najnižšia cena, t. j. celková hodinová odmena v eurách. Víťazným  
uchádzačom sa stala spoločnosť Fons iuris, s. r. o., s ktorou SND 30. 5. 2016 uzatvorilo rámcovú zmluvu na  
poskytovanie právneho poradenstva na dobu určitú, a to do 31. 12. 2019.  
SND nedodržalo zákon o verejnom obstarávaní tým, že v procese verejného obstarávania neurčilo  
predpokladanú hodnotu zákazky ako maximálnu, ktorá sa predpokladala počas platnosti rámcovej dohody. Tým,  
že v rámcovej zmluve nebol stanovený maximálny finančný limit za poskytovanie právnych služieb,  
umožňovalo poskytovateľovi účtovať si za poskytované služby bez obmedzenia, až do doby účinnosti zmluvy sumu  
v celkovej výške 228 740 eur za obdobie od mája 2016 do decembra 2019. V zmluve nebola uvedená podmienka  
čerpania finančných prostriedkov buď do vyčerpania maximálneho finančného limitu alebo do doby ukončenia  
platnosti zmluvy v závislosti od toho, ktorá z uvedených podmienok nastane skôr. Zároveň nebol dodržaný zákon  
o finančnej kontrole a audite tým, že pred uzatvorením rámcovej zmluvy nevykonalo SND základnú finančnú  
kontrolu na všetkých stupňoch riadenia.  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Vypracovanie štúdie realizovateľnosti komplexnej rekonštrukcie historickej budovy SND  
SND v decembri 2021 vyhlásilo výzvu na predloženie indikatívnej cenovej ponuky na predmet zákazky  
„Vypracovanie štúdie realizovateľnosti komplexnej rekonštrukcie historickej budovy SND“. Kritériom bola  
najnižšia cena s DPH. Úspešným uchádzačom sa stala spoločnosť Ernst & Young, s. r. o., s ktorým SND  
uzatvorilo 25. 1. 2022 Zmluvu o dielo. Cena diela predstavovala 74 760 eur s DPH.  
Dielo bolo vypracované v termíne. SND dalo predmetnú štúdiu vypracovať s vedomím, že táto bude posudzovaná  
na MK SR a Ministerstve dopravy a výstavby SR. V 7-dňovej lehote od prevzatia diela sa mohlo SND  
k vypracovanému dielu vyjadriť a požadovať v ňom úpravy alebo doplnenia. Sedemdňovú lehotu SND nevyužilo  
a prevzalo štúdiu bez pripomienok. Po posúdení vypracovanej štúdie MK SR a inými orgánmi štátnej správy  
oslovilo SND zhotoviteľa štúdie, aby zapracoval vznesené pripomienky od uvedených inštitúcií už do vypracovanej  
štúdie. Bolo len v kompetencii SND dohodnúť si v zmluve primeranú lehotu na pripomienkovanie a  
následné bezplatné zapracovanie pripomienok a doplnenie zmien do už vypracovanej štúdie.  
Tým, že SND na základe priameho zadania uzatvorilo ďalšiu zmluvu o dielo, za ktorú vyplatilo spoločnosti Ernst &  
Young, s. r. o., sumu 11 400 eur s DPH, konalo nehospodárne, čím nedodržalo zákon o rozpočtových  
pravidlách verejnej správy. Zároveň SND porušilo finančnú disciplínu daného zákona.  
Vypracovanie právneho stanoviska k právnej úprave hospodárenia SND ako príspevkovej  
organizácie a k systému uzatvárania kontraktov  
SND si objednalo u spoločnosti Taylor Wessing e/n/w/c advokáti s. r. o. „Vypracovanie právneho stanoviska  
k právnej úprave hospodárenia SND ako príspevkovej organizácie a k systému uzatvárania kontraktov“  
v sume 5 940 eur s DPH. Nakoľko predmetom objednávky boli všeobecne známe informácie, ktoré si mohlo SND  
získať priamo od zriaďovateľa, konalo SND nehospodárne. Uvedeným konaním SND nedodržalo zákon  
o rozpočtových pravidlách verejnej správy a zároveň porušilo finančnú disciplínu.  
Odmeňovanie zamestnancov SND  
Na odmeňovanie zamestnancov SND sa vzťahuje Zákonník práce, čo znamená, že mzdu a ďalšie náležitosti  
mzdy si zamestnanec dohodne so zamestnávateľom pri uzatváraní pracovnej zmluvy. Prípadné odmeny, iné  
benefity, resp. valorizácia miezd sa pre zamestnancov riešia kolektívnym vyjednávaním vo vnútorných kolektívnych  
zmluvách.  
Priemerná hrubá mzda zamestnancov SND za kontrolované obdobie postupne narastala, a to z 1 270 eur v roku  
2019 na 1 375 eur v roku 2021.  
Počet zamestnancov za kontrolované obdobie postupne klesal, keď k 31. 12. 2019 bolo v SND 905 kmeňových  
zamestnancov a k 31. 12. 2021 ich bolo 831. Za obdobie rokov 2019 až 30. jún 2022 bolo v SND vykonaných 36  
zmien organizačnej štruktúry. SND ani v jednom prípade nepreukázalo opodstatnenosť organizačných  
zmien kvalifikovanou personálnou analýzou. K najpočetnejšiemu zníženiu pracovných miest došlo v roku 2021  
v celkovom počte 132 pracovných miest, z toho v Opere SND 63 pracovných miest a na technicko-prevádzkovom  
úseku 23 pracovných miest. Zamestnancom, ktorí ukončili pracovný pomer dohodou, bola vyplatená odmena  
a tým, ktorým bola daná výpoveď z dôvodu nadbytočnosti, bolo vyplatené odstupné. V oblasti vyplatenia  
odstupného neboli NKÚ SR zistené nedostatky. V priebehu roka 2021 bolo prijatých 74 zamestnancov.  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
1.3  
VNÚTORNÝ KONTROLNÝ SYSTÉM  
Vnútorný kontrolný systém je veľmi dôležitou súčasťou účinného a efektívneho systému riadenia a vykonáva sa  
na jednotlivých stupňoch riadenia a v organizačných útvaroch organizácie.  
SND za kontrolované obdobie malo vypracovanú smernicu o vnútornom kontrolnom systéme s účinnosťou  
od januára 2009. K uvedenej smernici bol v máji 2016 vypracovaný dodatok č. 1, v ktorom boli zapracované zmeny  
na základe novely zákona o finančnej kontrole a audite. Do času výkonu kontroly nebola smernica o vnútornom  
kontrolnom systéme v SND od roku 2016 aktualizovaná.  
Kontrolou bolo zistené, že na II. polrok 2019, na rok 2020 a na január až máj 2021 nebol hlavným kontrolórom  
vypracovaný plán kontrolnej činnosti. Od júna do konca roku 2021 malo SND naplánované tri kontroly a na rok  
2022 dve kontroly. Vyhodnotenie plánov kontrolnej činnosti nebolo NKÚ SR predložené.  
NKÚ SR ďalej zistil, že v SND nebola zaručená nezávislosť kontroly tým, že riaditeľka Úseku ľudských zdrojov  
vykonávala zároveň funkciu hlavného kontrolóra počas doby 14 mesiacov. Za výkon funkcie hlavného kontrolóra  
jej bol vyplácaný príplatok vo výške 300 eur mesačne (bez odvodov zamestnávateľa). Za celé obdobie jej  
pôsobenia vo funkcii hlavného kontrolóra vykonala v SND jednu kontrolu v trvaní cca jedného mesiaca. SND tým,  
že vyplatilo finančné prostriedky vo výške 5 263,04 eur konalo nehospodárne, čím nedodržalo zákon o  
rozpočtových pravidlách verejnej správy a zároveň porušilo finančnú disciplínu podľa uvedeného zákona.  
Vnútorný kontrolný systém bol v kontrolovanom období neúčinný z dôvodu absencie plánov kontrolnej  
činnosti v určitých obdobiach, absencie vykonávania vnútorných kontrol zameraných na oblasti hospodárenia  
s finančnými prostriedkami, na nakladanie s majetkom štátu a nevyhodnocovania plánov kontrolnej činnosti.  
2.  
NAKLADANIE S MAJETKOM ŠTÁTU  
2.1 VYUŽÍVANIE MAJETKU NA PLNENIE ÚLOH V RÁMCI PREDMETU  
ČINNOSTI A V SÚLADE SO ZABEZPEČENÍM OCHRANY  
A HOSPODÁRNOSTI PRI NAKLADANÍ S MAJETKOM ŠTÁTU  
Hodnota neobežného majetku SND predstavovala k 31. 12. 2021 sumu 179,6 mil. eur (brutto), z toho  
dlhodobý nehmotný majetok predstavoval 1,7 mil. eur a dlhodobý hmotný majetok bol vo výške 177,9 mil. eur.  
Využívanie služobného bytu a 2 parkovacích miest  
Na základe Zámennej zmluvy od spoločnosti Eurovea 2, a. s., získalo SND v júni 2020 štvorizbový byt a dve  
garážové stojiská na Landererovej 8 v Bratislave v celkovej hodnote 470 tis. eur. Predmetnú nehnuteľnosť SND  
využíva predovšetkým na ubytovanie umelcov hosťujúcich v SND počas ich doby hosťovania.  
Na základe rozhodnutia generálneho riaditeľa SND zo dňa 11. 10. 2021 bola predmetná nehnuteľnosť  
vyhlásená za prebytočný majetok štátu. V januári 2022 bola cez Register ponúkaného majetku štátu vyhlásená  
elektronická aukcia. Keďže do elektronickej aukcie nebola predložená žiadna ponuka, koncom februára 2022 vydal  
generálny riaditeľ rozhodnutie o zrušení vyhlásenej elektronickej aukcie a súčasne nariadil vykonať opakované  
vyhlásenie elektronickej aukcie na predaj uvedeného majetku v zmysle vypracovaného znaleckého posudku.  
V marci 2022 bola opakovane vyhlásená elektronická aukcia, kde jeden uchádzač prejavil záujem o kúpu uvedenej  
nehnuteľnosti. Pretože kupujúci uhradil zábezpeku vo výške 50 tis. eur s jednodňovým oneskorením, správca bol  
povinný záujemcu z elektronickej aukcie vylúčiť. Nehnuteľnosť bola opätovne ohodnotená znalcom na celkovú  
sumu 694 tis. eur, t. j. od júna 2020 do augusta 2022 vzrástla jej hodnota o 224 tis. eur. V novembri 2022  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
na základe vyhodnotenia ponúk bolo zistené, že na predaj predmetnej nehnuteľnosti nebola predložená  
žiadna ponuka. SND zopakuje elektronickú aukciu, v ktorej ponúkne uvedený majetok štátu za primeranú cenu  
zníženú o 10 %, t. j. za 624 600 eur.  
Kontrolou NKÚ SR bolo zistené, že SND neuzatváralo s ubytovanými osobami v služobnom byte Zmluvy  
o ubytovaní, čím nebol dodržaný Občiansky zákonník. NKÚ SR nepoukazuje na to, aby bolo ubytovanie  
v služobnom byte spoplatnené pre hosťujúcich umelcov. Ide o to, že uzatvorením zmluvy v zmysle Občianskeho  
zákonníka sa ubytovaný zaviaže, že bude nehnuteľnosť riadne užívať a v prípade škody a straty na majetku jeho  
zavinením ju uhradí, t. j. ide o ochranu majetku štátu.  
Využívanie Historickej budovy SND pred jej úplným uzatvorením  
Historická budova SND bola od mája 2021 z dôvodov nevyhovujúceho technického stavu pre divadelnú činnosť  
uzatvorená. Aj po jej uzatvorení bola budova udržiavaná vo funkčnom a bezpečnom stave. Na základe  
uzatvorených zmlúv o krátkodobom prenájme bolo prenajímateľom umožnené organizovať v historickej  
budove podujatia s využitím vnútorných priestorov, avšak museli si zabezpečiť vlastnú techniku, vrátane  
osvetlenia, ozvučenia a elektrických agregátov. Niektorým prenajímateľom boli generálnym riaditeľom SND  
na základe žiadosti poskytované zľavy z ceny nájmu. Na základe predložených dokladov ku kontrole nebolo  
možné vyhodnotiť, či boli tieto žiadosti objektívne posúdené, pretože neobsahovali písomné zdôvodnenie  
percentuálnej výšky poskytnutej zľavy (napr. Nadácii ESET, Nadácii Krištáľové krídlo).  
V máji 2022 (po predchádzajúcom rozhodnutí Inšpektorátu práce) vedenie SND historickú budovu zakázalo  
používať. S uzatvorenou budovou má SND aktuálne len výdavky, spojené napr. s temperovaním, strážením.  
V súčasnej dobe vedie SND súdny spor s Inšpektorátom práce. I keď budova historickej budovy SND je uzatvorená,  
parkovacie miesta nachádzajúce sa pri nej divadlo prenajíma záujemcom na základe uzatvorených zmlúv k nájmu  
parkovacích miest.  
2.2  
NAKLADANIE S PREBYTOČNÝM A NEUPOTREBITEĽNÝM MAJETKOM  
ŠTÁTU  
SND malo vydanú internú smernicu pre nakladanie s prebytočným a neupotrebiteľným majetkom štátu.  
O prebytočnosti, dočasnej prebytočnosti a neupotrebiteľnosti majetku písomne rozhodoval generálny riaditeľ SND.  
SND vydalo v roku 2016 rozhodnutie o prebytočnosti majetku štátu na chatu v Senci z dôvodu nedostatku  
finančných prostriedkov na jej rekonštrukciu. Proces predaja uvedenej nehnuteľnosti trval takmer šesť rokov.  
Priebeh predaja sa predĺžil napr. aj z dôvodu, že na žiadosť SND, ktorú zaslalo MK SR, o udelenie predbežného  
vyjadrenia sa ku kúpnej zmluve v júli 2018, MK SR odpoveď – súhlas zaslalo až v auguste 2019, t. j. po dobe  
dlhšej ako jeden rok. Ďalším dôvodom bolo, že SND zaslalo na MF SR žiadosť o prevod nehnuteľného majetku  
štátu. V januári 2020 mu bola žiadosť vrátená z dôvodu, že uplynula značná doba medzi vykonaním elektronickej  
aukcie, uzatvorením zmluvy a jej predložením na MF SR, ako aj vzhľadom na neaktuálny znalecký posudok.  
SND dalo opätovne vypracovať znalecký posudok na uvedenú nehnuteľnosť, v apríli 2021 vydal generálny riaditeľ  
SND rozhodnutie o prebytočnosti majetku štátu. Keďže po zverejnení ponuky nebol o uvedenú nehnuteľnosť  
záujem zo strany štátnych organizácií, SND pristúpilo k elektronickej aukcii. So záujemcom s najvyššou  
ponúknutou sumou bola uzatvorená kúpna zmluva. MF SR vydalo v marci 2022 súhlas k odplatnému prevodu  
nehnuteľného majetku štátu a proces predaja bol k 1. júnu 2022 ukončený.  
V rokoch 2019 a 2020 nevydalo žiadne rozhodnutie o prebytočnosti majetku štátu. V roku 2021 vydalo tri  
rozhodnutia o prebytočnosti majetku štátu, a to na hudobné nástroje, nehnuteľnosť na Landererovej ul.  
v Bratislave a tri motorové vozidlá.  
9
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Vzhľadom na ukončenie divadelnej činnosti v Historickej budove SND vydal v júni 2021 generálny riaditeľ SND  
rozhodnutie o dočasnej prebytočnosti majetku štátu na nehnuteľný majetok – časť pozemku o výmere  
249,6 m2. Uvedený pozemok SND prenajímalo v kontrolovanom období na základe zmlúv o výpožičke a zmlúv  
o nájme parkovacích miest.  
Kontrolou postupu nakladania s prebytočným a dočasne prebytočným majetkom SND neboli zistené nedostatky.  
2.3 ZABEZPEČENIE HOSPODÁRNOSTI PRI UZATVÁRANÍ ZMLUVNÝCH  
VZŤAHOV  
Zmluvy s Nadáciou ARS NOVA  
SND uzatvorilo v auguste 2015 s Nadáciou ARS NOVA zmluvu o spolupráci a zmluvu o výpožičke, ktorej  
predmetom bola dohoda o podmienkach umiestnenia, montáže, vystavovania a výpožičky umeleckého diela  
„IMPLUVIUM“ od akad. Maliara Mateja Kréna v priestoroch dvorany Novej budovy SND. Nadácia prenechala  
do bezplatného dočasného užívania v trvaní troch kalendárnych rokov. Na základe dodatkov bola doba výpožičky  
predĺžená do 31. júla 2021, t. j. o ďalšie tri roky. SND po ukončení platnosti zmluvy viackrát vyzvalo nadáciu  
o odstránenie umeleckého diela. Umelecké dielo nebolo odstránené a navyše Nadácia ARS NOVA uzatvorila dňa  
3. 9. 2021 s Nadáciou REMISSION kúpnu zmluvu na predmetné umelecké dielo, ktorou dielo zmenilo vlastníka.  
SND oslovilo nového majiteľa, aby ho demontoval, avšak bezúspešne. V čase výkonu kontroly je podaná žaloba  
na Nadáciu REMISSION. Podľa odhadu tvorcu diela má predmetné umelecké dielo hodnotu cca 450 tis. eur a nie  
je kryté poistnou zmluvou na majetkové riziká, t. j. živelné riziká, odcudzenie a vandalizmus. SND sa tým  
vystavuje riziku, že v prípade poškodenia umeleckého diela vzniknú SND náklady spojené so vzniknutou  
škodovou udalosťou (ako bolo uvedené v zmluve). NKÚ SR poukazuje na skutočnosť, že uzatvorenie zmluvy  
s Nadáciou ARS NOVA bolo pre SND nevýhodné.  
Prenájom parkovacích miest pri Historickej budove SND a pri Novej budove SND  
Z dôvodu prerušenia divadelnej činnosti v historickej budove SND, vedenie divadla následne ponúklo  
k prenájmu parkovacie miesta nachádzajúce sa za touto budovou. SND taktiež prenajíma parkovacie miesta  
pri Novej budove SND, ako napr. MK SR, Slovenskej filharmónii, Divadelnému ústavu – formou zmluvy  
o výpožičke; ale aj fyzickým a právnickým osobám – formou zmluvy o nájme parkovacieho miesta/parkovacích  
miest. S fyzickými a právnickými osobami SND uzatváralo zmluvy o nájme tak, že nájomcovia boli vyberaní  
na základe elektronickej aukcie. So záujemcami s najvyššou navrhnutou sumou nájomného za parkovacie miesto  
(resp. miesta) boli uzatvárané zmluvy o nájme parkovacieho miesta, resp. parkovacích miest.  
Pri zmluvách o výpožičke a zmluvách o nájme parkovacích miest NKÚ SR nezistil porušenie všeobecne  
záväzných predpisov.  
ZÁVER  
Zistenia, identifikované počas kontrolovaného obdobia, sú prejavom existencie rezerv vo finančnom riadení  
SND, následkom ktorého je nedodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov. SND nemá nastavený  
systém finančného riadenia, ktorý by zabezpečoval kvalifikované vykonávanie finančných analýz,  
rozpočtovania, finančného rozhodovania, organizovania finančných procesov a kontroly finančných procesov.  
Finančná poddimenzovanosť schválených rozpočtov a výpadky vlastných príjmov v rokoch 2020 a 2021  
spôsobovali SND problémy v riadení investícií a prevádzky, ktoré by malo byť vykonávané na účel zvyšovania  
hodnoty štátnej kultúrnej ustanovizne. Schválený rozpočet neodzrkadľoval skutočnosť vo výdavkových  
10  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
položkách mzdy a poistné, t. j. v položkách, ktoré možno rozpočtovať s vysokým stupňom presnosti. V priebehu  
rozpočtového roka boli uvedené problémy riešené uzatváraním dodatkov ku kontraktu s MK SR a realizáciou  
rozpočtových opatrení.  
Z 36 bodov uvedených v podnete zo ZO SLOVES, ktorá poukázala na porušovanie zákonov a interných predpisov  
SND, sa potvrdila ich pravdivosť v nasledovných troch oblastiach: (1) nehospodárne konanie pri uzatvorení  
zmlúv za právne služby so spoločnosťami Fons iuris, s. r. o., a Taylor Wessing e/n/w/c advokáti, s. r. o., (2)  
nefunkčný vnútorný kontrolný systém a (3) nezdôvodňovanie poskytovaných zliav pri prenájmoch historickej  
budovy SND.  
Z otvoreného listu doručeného na NKÚ SR od sólistov Opery SND, ktorí poukázali na porušenia bývalého vedenia  
SND, sa potvrdila pravdivosť v oblasti vypracovania štúdie realizovateľnosti rekonštrukcie Historickej budovy  
spoločnosťou Ernst & Young, s. r. o.  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Kontrola bola ukončená protokolom o výsledku kontroly. Kontrolovaný subjekt vzniesol námietky proti pravdivosti,  
úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení uvedených v protokole o výsledku kontroly. Námietky SND boli  
podané v zmysle zákona o NKÚ SR. Ich preverením bolo zistené, že tri námietky boli opodstatnené a príslušné  
zmeny boli premietnuté v dodatkoch č. 1 a č. 2 k protokolu o výsledku kontroly.  
Výsledky kontroly boli prerokované so štatutárnym orgánom kontrolovaného subjektu dňa 19. 12. 2022. NKÚ SR  
uložil SND prijať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov v termíne do 28. 04. 2023 a predložiť  
správu o ich plnení v termíne do 31. 10. 2023. Plnenie prijatých opatrení bude NKÚ SR monitorovať  
a vyhodnocovať.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Slovenské národné divadlo  
Pribinova 17  
824 73 Bratislava  
819 01 Bratislava  
+421 220 472 111  
11  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zoznam použitých skratiek  
MF SR  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
MK SR  
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky  
NKÚ SR  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Občiansky zákonník  
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších  
predpisov  
SND  
Slovenské národné divadlo  
ŠR  
Štátny rozpočet  
Zákon o finančnej kontrole a audite  
Zákon č. 357/2015 o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon NR SR č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade  
Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o  
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon NR SR č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení  
neskorších predpisov  
Zákon o NKÚ SR  
Zákon o rozpočtových pravidlách  
verejnej správy  
Zákon o správe majetku štátu  
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a  
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov  
Zákon o verejnom obstarávaní  
Zákon o účtovníctve  
Zákonník práce  
12