Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
2. zverejňovať „Rozpočet pre ľudí“ po schválení návrhu rozpočtu verejnej správy v Národnej rade Slovenskej republiky. Tiež
vypracovávať a zverejňovať obdobný „Odpočet pre ľudí“, ktorý bude obsahovať v prehľadnej a pre verejnosť zrozumiteľnej
forme výsledky rozpočtového hospodárenia a napĺňania strednodobých cieľov.
NKÚ SR touto kontrolou zistil, že kroky MF SR nie sú dostatočné na naplnenie prvého bodu uznesenia. Z druhého
bodu zverejňuje MF SR „Rozpočet pre ľudí“ a pri „Odpočte pre ľudí“ deklaruje, že interne vykonáva kroky, aby
mohol byť spracovávaný. NKÚ SR upozorňuje, že práve dosiahnutie funkčného programového rozpočtovania
v oblasti monitorovania a hodnotenia zásadne zjednoduší spracovanie „Odpočtu pre ľudí“ v zmysle uznesenia
a záverov kontroly strednodobých rozpočtových rámcov.
Kontrola programového rozpočtovania na MPSVR SR
Kapitola MPSVR SR bola do kontroly vybraná ako príklad líniového ministerstva na kontrolu, popísanie aktuálneho
stavu implementácie a využívania programového rozpočtovania. Samotná programová štruktúra MPSVR SR
obsahuje dva vlastné rozpočtové programy (Sociálna inklúzia a Tvorba a implementácia politík), jeden
medzirezortný program, ktorého je MPSVR SR gestorom (Ľudské zdroje) a viacero podprogramov, ktoré
MPSVR SR rieši ako účastník medzirezortného programu. Rozpočet MPSVR SR je charakterizovaný vysokým
podielom transferov a malým podielom kapitálových výdavkov.
Zostavenie, monitorovanie aj hodnotenie programového rozpočtu prebieha v samostatných moduloch
v rozpočtovom informačnom systéme (RIS). Monitorovacia správa programovej štruktúry (MSPŠ) sa zostavuje
v module RIS MaH, pričom v zmysle smernice na vypracovanie záverečných účtov kapitol je povinnou súčasťou
Záverečného účtu kapitoly s termínom do 31. 5. 2022. Ročná monitorovacia správa je uvedená aj v metodike
programového rozpočtovania, podľa ktorého má byť spracovaná v RISe do 28. februára nasledujúceho roka.
NKÚ SR zistil, že monitorovacie správy za roky 2014 až 2020 neboli spracované v RISe vôbec a za rok 2021
neskôr, ako je termín uvedený v metodike programového rozpočtovania aj v internej smernici. Zámery
a definované ciele troch hlavných programov (Ľudské zdroje, Sociálna inklúzia, Tvorba a implementácia politík),
ako aj ich podprogramov a prvkov spĺňajú kritériá a sú stanovené v súlade s metodikou programového
rozpočtovania. Všetky definované zámery vychádzajú z programového vyhlásenia vlády SR.
NKÚ SR zistil, že programová štruktúra MPSVR SR nebola prispôsobená okolnostiam, ktoré súviseli so
šírením koronavírusu. Ako príklad môže poslúžiť prvok 06G0404, na ktorom z pôvodne rozpočtovaných 36,5 mil.
eur stúpli výdavky na 1,2 mld. eur. Pomiešali sa tu výdavky na obvyklé, časovo neohraničené, aktívne politiky trhu
práce s mimoriadnymi, časovo ohraničenými, čo znížilo prehľadnosť programového rozpočtu. NKÚ SR odporučil
zvážiť aktualizáciu programovej štruktúry tak, aby prehľadnejšie odrážala charakter výdavkov. MPSVR SR
nereflektovalo na toto odporúčanie a aj v rozpočte na rok 2023 sú nesprávne zatriedené mimoriadne, krátkodobé
výdavky na kompenzačné opatrenia pre domácnosti v súvislosti s rastom cien energií v sume 900 mil. eur do prvku
07E0301 Aparát ministerstva, pričom chýba aj presné zadefinovanie ich použitia.
Podľa všeobecných princípov programového rozpočtovania by malo existovať prepojenie medzi zámermi verejných
politík a ich financovaním, rovnako ako medzi plnením cieľov prostredníctvom stanovených ukazovateľov
a financovaním. Kontrolou programových rozpočtov a MSPŠ bolo zistené, že existovalo minimálne
prepojenie medzi zámermi, ich plnením a financovaním. Toto zväčša formálne prepojenie je primárne
zapríčinené transferovým charakterom rozpočtu MPSVR SR. Prepojenie plnenia cieľov prostredníctvom
ukazovateľov a ich financovania nebolo možné overiť za jednotlivé roky kontrolovaného obdobia, keďže informácie
o plnení cieľov prostredníctvom ukazovateľov, ako aj údaje o rozpočtovaných a skutočných výdavkoch v rámci
programov obsahovala len MSPŠ za 2021. MSPŠ medzi rokmi 2014 a 2020 popisovali plnenie zámerov a cieľov
neúplne, chýbalo prepojenie na financovanie a boli spracovávané mimo RIS.
Vo všeobecnosti by k procesom mali byť priradené zodpovednosti za jednotlivé etapy od návrhu až po ukončenie.
Toto sa týka aj procesov spojených s programovým rozpočtovaním. Počas kontroly bolo zistené, že také prijatie
zodpovednosti, vlastníctvo procesov spojených s programovým rozpočtovaním počas kontrolovaného
obdobia nebolo pri niektorých etapách tak na strane MF SR, ako aj na strane MPSVR SR dostatočné, najmä
7