Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
v nedostatočnej miere reflektovali potreby pohybu ľudí na bicykloch, keď do nich nebol premietnutý skutočný
stav, návrh a výhľad dĺžky cyklistických komunikácií v zmysle súčasných potrieb. Cyklistická infraštruktúra
zahrnutá do záväzných častí územných plánov umožňuje pri realizácií investičných akcií vyžadovať,
ako súčasť vynútenej investície, vybudovanie cyklotrás. Územné plány mesta Trnava a mesta Prešov
obsahovali pri všetkých investíciách povinnosť vybudovať 20 % cyklostojanov z celkového počtu parkovacích
miest.
Legislatívna podpora integrácie cyklodopravy nie je dostatočná
Priaznivé legislatívne prostredie pre plánovanie, projektovanie a výstavbu cyklotrás je základným predpokladom
ich rozvoja na všetkých úrovniach. Národná cyklostratégia stanovila povinnosť vypracovať návrhy na zmenu
legislatívy pre rozvoj cyklistickej dopravy a cykloturistiky v SR a to novelizáciou zákonov súvisiacich s
ochranou prírody a krajiny, lesmi, katastrom nehnuteľností, vysporiadaním pozemkov, vodohospodárskou
výstavbou a spravovaním vodných tokov, ako aj cestnou sieťou a cestnou premávkou. NKÚ SR zistil, že
v stanovenom období bol vypracovaný návrh na zmenu len jedného zákona (o cestnej premávke), pričom
návrhy na zmenu ostatných, vyššie uvedených zákonov, neboli vypracované.
Spolupráca MDV SR so subjektmi, ktoré v rámci svojej pôsobnosti postupujú podľa vyššie uvedenej legislatívy,
bola uskutočňovaná formou pracovných stretnutí alebo uzatvorených memoránd. Preverené boli memorandá
o spolupráci uzatvorené s Úniou regionálnych združení vlastníkov neštátnych lesov Slovenska, Lesmi Slovenskej
republiky, Slovenským pozemkovým fondom, Slovenským vodohospodárskym podnikom, ako aj dokumenty
uzatvorené na ich základe. Memorandá vytvárali len všeobecný priestor pre rámcovú spoluprácu v oblasti
podpory rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky, na úrovni samospráv nepriniesli výsledok v podobe
odstránenia bariér vznikajúcich pri výstavbe cyklotrás.
Chýbajúca evidencia cyklistickej infraštruktúry
Jednou z hlavných podmienok rozvoja cyklistickej dopravy je výstavba cyklistickej infraštruktúry. V tejto súvislosti
bolo podľa národnej cyklostratégie uvažované do roku 2020 s výstavbou nových cyklistických komunikácií
v predpokladanej dĺžke 1 000 km, čo je v priemere 125 km/rok vo všetkých slovenských mestách spolu.
V zmysle uvedenej ambície bola preverená skutočnosť, či MDV SR disponuje údajmi o dĺžke, resp. sieti
vybudovaných a značených cyklotrás. NKÚ SR zistil, že MDV SR nemalo spracovanú ani zverejnenú
komplexnú evidenciu v podobe číselných údajov, resp. sietí alebo máp cyklodopravných
a cykloturistických trás. V zmysle štatistického zisťovania už od roku 2013 v trojročnom intervale získavalo
od miest a obcí údaje o miestnych komunikáciách vrátane dĺžkových a plošných údajov o cyklodopravných trasách.
Tieto údaje podľa národnej cyklostratégie mali slúžiť ako východisková databáza údajov, ktoré budú využiteľné
aj pri tvorbe cieľov a indikátorov na ďalšie obdobie. Kontrola preukázala, že MDV SR, napriek tomu,
že disponovalo základnými údajmi o cyklodopravných trasách zo štatistického výkazu o miestnych
komunikáciách, tieto údaje nevyužívalo pre potreby cyklistickej dopravy a neboli ani sprístupnené, napr.
zverejnením na webovom sídle ministerstva.
V tejto súvislosti bol NKÚ SR predložený výpis z registra cykloturistických trás, ktorý spravuje občianske
združenie, ako aj dĺžka cyklodopravných trás SR podľa jednotlivých krajov na základe údajov od lokálnych
cyklokoordinátorov.
Register predstavuje evidenciu všetkých zlegalizovaných a zaregistrovaných cykloturistických trás s riadne
prideleným evidenčným číslom. Značené trasy vedú nespevneným horským terénom, ale aj po spevnených
povrchoch ciest II. a III. triedy a vybudovaných separátnych cyklomagistrálach. K jednotlivým trasám sú pripísané
aj iné náležité parametre, ako je ich dĺžka, prevýšenie, náročnosť, správca a pre aký bicykel je trasa vhodná.
Výrazný nepomer cyklodopravných a cykloturistických trás bol príčinou nedosiahnutia 10 percentného podielu
na prepravnej práci a súvisel s podporou voľnočasového - rekreačného bicyklovania na úkor cyklodopravy.
5