Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
exekučného konania využilo zmluvnú spoluprácu s externým subjektom na základe trojstrannej zmluvy. Zmluvnými
partnermi bolo mesto, Slovenská banková asociácia a CRIF – Slovak Credit Bureau, s.r.o., ako technický partner
v súlade so zákonom o bankách a zákonom o správe daní a poplatkov. Mesto získalo zmluvný prístup k informácii
o existencii bankového účtu dlžníka v rámci SR, ktorý je postihnuteľný exekúciou. Podľa zmluvy je zabezpečená
elektronická komunikácia medzi mestom ako veriteľom a bankou nevyhnutná ma získanie informácie o účte
dlžníka, ale aj výkon exekúcie na peňažné prostriedky na účte dlžníka. Náklady na jednu exekúciu boli rádovo
v jednotkách eur. Vymožená suma pre mesto v roku 2021 dosiahla viac ako 6 250 eur zo sumy prevyšujúcej 10 400
eur, ktorá bola exekučne vymáhaná.
Obce od daňového exekučného konania odrádza najmä striktná formálnosť a zložitosť tohto procesu. Jeho
prostredníctvom však možno prinútiť dlžníka splatiť svoj dlh, napr. aj prostredníctvom exekúcie vodičského
oprávnenia. Túto možnosť zvažujú využívať dve obce.
Pre obce je jednoduchšia možnosť realizovať exekúciu prostredníctvom externých exekútorov. V tomto prípade sú
náklady na exekučné konanie rádovo vyššie. Príkladom je zastavenie tzv. starých exekúcií na základe osobitného
zákona. Kontrolované obce vyčíslili náklady na tieto exekúcie rádovo v tisícoch eur (zo zákona 35 eur, resp. 42 eur
s DPH na jednu exekúciu), pričom výnosy z týchto exekúcií boli takmer vždy nulové, resp. v minimálnej výške.
Okrem prípadov starých exekúcií boli náklady obcí na externé exekúcie nižšie než exekúciou vymožená suma.
Bolo to spôsobené najmä tým, že obce odstupovali na exekučné konanie len vybraných dlžníkov, kde bol
predpoklad vymoženia aspoň časti dlžnej sumy. Selektívny prístup k odstupovaniu však nemal oporu v interných
predpisoch obcí.
Najčastejším nedostatkom pri vymáhaní nedoplatkov bolo neprihlásenie pohľadávok do konkurzných konaní,
likvidácií, ako aj do procesov oddlženia a reštrukturalizácií. V takom prípade sa neprihlásené pohľadávky stali
nevymožiteľnými. Takéto nevymožiteľné pohľadávky, ako aj pohľadávky voči dlžníkom, ktorí zomreli alebo zanikli,
boli identifikované v účtovníctve obcí aj viac rokov po ich zákonnom zániku.
Vo dvoch prípadoch (Obec Žehra, Mesto Kysucké Nové Mesto) boli identifikované premlčané daňové nedoplatky
rádovo v desiatkach eur, v jednom prípade dlžník namietol ich premlčanie počas vymáhania.
Polovica obcí neuplatnila zákonnú povinnosť uložiť sankciu v podobne vyrubenia sankčného úroku za oneskorenú
úhradu dane alebo poplatku. V troch prípadoch bolo zistené, že zaplatené sankcie boli nesprávne účtované
a vykazované vo finančných výkazoch obce.
Pokles sumy daňových nedoplatkov súvisel s odpisovaním daňových nedoplatkov
Zaniknuté alebo nevymožiteľné nedoplatky vyraďovali obce z evidencie prostredníctvom odpísania pohľadávok.
Daňové nedoplatky v celkovej sume viac ako 60 tisíc eur boli odpísané nesprávnym spôsobom na základe
rozhodnutia orgánu obce, t. j. štatutára alebo zastupiteľstva (Mesto Trenčianske Teplice, Obec Zákamenné, Mesto
Krompachy). Tento postup je správny pri nedaňových pohľadávkach, nedá sa však aplikovať pri daňových
nedoplatkoch.
Zákon o správe daní a poplatkov nepozná zánik daňového nedoplatku na základe úkonu orgánu obce. Daňový
nedoplatok zaniká z taxatívnych dôvodov, vymenovaných v zákone o správe daní okrem prípadu, keď je zaplatený
dlžníkom. Zákon ďalej definuje zánik daňového nedoplatku na základe rozhodnutia správcu dane, ak sú súčasne
splnené dve podmienky, konkrétne dočasná nevymožiteľnosť a suma do 20 eur.
Zastupiteľstvo nie je správca dane a neprináleží mu konať pri skutočnostiach, ktoré nastanú zo zákona.
Z tohto dôvodu zásady hospodárenia, ktoré dávajú kompetenciu odpísať daňový nedoplatok zastupiteľstvu,
resp. starostovi nad rámec zákona o správe daní a poplatkov, sú v rozpore s týmto zákonom, ktorý taxatívne
vymenúva prípady zániku daňového nedoplatku.
Počas kontrolovaného obdobia významne klesol objem daňových nedoplatkov len v piatich obciach. V troch
prípadoch pokles súvisel s odpísaním daňových nedoplatkov.
6