Správa o výsledku kontroly  
2022  
Športová infraštruktúra  
na základných školách  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontrolovali sme  
Športová infraštruktúra na základných školách  
Kontrolná akcia bola zameraná na preverenie zabezpečenia obnovy športovej infraštruktúry základných škôl  
samosprávou a jej využiteľnosť pre podporu a rozvoj športu. Išlo o celoslovenskú kontrolnú akciu vykonanú v 53  
kontrolovaných subjektoch. Bolo preverených 23 obcí, ktoré boli príjemcami dotácie z ministerstva školstva  
určených na rozvoj výchovy a vzdelávania žiakov v oblasti telesnej a športovej výchovy formou dostavby,  
rekonštrukcie alebo výstavby novej telocvične v sume celkom 3 105 tis. eur. Rezort školstva rozdelil v roku 2018  
na daný účel sumu 9 mil. eur. Následne bola overená využiteľnosť športovej infraštruktúry priamo na 30  
základných školách.  
Ako sme postupovali  
Kontrola bola realizovaná podľa príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú zo  
základných princípov kontroly v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI).  
Do výkonu kontroly bolo zapojených 38 kontrolórov, vedúca kontrolnej akcie má 22-ročnú kontrolórsku  
prax na NKÚ. Na obciach bola vykonaná 100 % kontrola strategických dokumentov týkajúcich sa rozvoja športu,  
čerpania dotácie. V základných školách bol preverený stav a využívanie športovej infraštruktúry žiakmi  
a verejnosťou. Kontrolovaným obdobím boli roky 2018 – 2021 a súvisiace obdobia. Pred kontrolou boli  
identifikované riziká: nízka finančná podpora športovej infraštruktúry, ktoré sa v plnej miere potvrdilo. Ďalej bolo  
čiastočne potvrdené riziko zanedbaného technického stavu a nízkej využiteľnosti športovej infraštruktúry. Z 53  
kontrolovaných subjektov vzniesol jeden subjekt námietky proti pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti  
kontrolných zistení, ktoré neboli preverením potvrdené.  
Prečo sme kontrolovali  
Šport má celospoločenský význam v oblasti vzdelávania, zdravia detí a je nevyhnutné vytvoriť preň  
vhodné priestorové podmienky už na základných školách.  
Z dôvodu Covid pandémie, kedy boli deti dlhodobo vzdelávané dištančne je potrebné podporiť športové  
aktivity detí.  
Materiálne podmienky, vybavenosť školskej telocvične a ostatných cvičebných priestorov pôsobia  
jednoznačne motivujúco na mladú generáciu pri formovaní vzťahu k celoživotnej pohybovej aktivite  
a zdravému životnému štýlu.  
V rámci vízie Vlády SR v dokumente Moderné a úspešné Slovensko sa poukazuje pre oblasť školstva  
ako komplementárne opatrenie k reformám vzdelávania, na žiadúcu komplexnú obnovu budov  
a dofinancovanie vybavenia škôl vrátane rekonštrukcií telocviční, vnútorných a vonkajších športovísk.  
Čo sme zistili  
Na úrovni štátu neexistuje ucelený register športovej infraštruktúry základných škôl a ani centrálny register  
dotácií určených na šport zo všetkých zdrojov. Registre by prispievali k zvýšeniu transparentnosti  
a efektívnosti, slúžili by na určenie priorít pri dofinancovaní potrebnej športovej infraštruktúry.  
V zmysle školského zákona a štátnych vzdelávacích programov mali mať všetky plnoorganizované školy  
vybudované telocvične, čo sa nenaplnilo. Najviac telocviční absentuje v Košickom a Prešovskom kraji.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Majetková politika obce, týkajúca sa kontinuálnej obnovy športovej infraštruktúry, nebola začlenená do  
strategických dokumentov a nevychádzala z pasportizácie majetku.  
Samosprávy, ako vlastníci športovej infraštruktúry, dlhodobo neriešili problém dofinancovania výstavby, resp.  
rekonštrukcie buď z vlastných alebo externých zdrojov, čím narastal investičný dlh.  
Nedostatočné nastavenie vnútorného kontrolného systému čerpania dotácií.  
Štátne dotácie určené na dofinancovanie výstavby, resp. rekonštrukcie telocviční predstavovali významný  
zdroj pre nadobudnutie a zhodnotenie majetku obcí. Ich výška na jednu dotáciu je pri súčasnej cenovej  
hladine stavebných materiálov nepostačujúca.  
Vytvorenie moderných priestorov na výuku telesnej a športovej výchovy na základných školách pôsobí na  
deti motivujúco, sú využívané na krúžkovú činnosť a následne aj verejnosťou.  
Len 27 % základných škôl využilo možnosť rozšíriť hodiny telesnej a športovej výchovy, ako problém uvádzali  
priestorové podmienky a nedostatok kvalifikovaných pedagogických pracovníkov.  
Na základných školách v SR je telesnej a športovej výchove venovaná výrazne nižšia časť celkového  
povinného vyučovacieho času, zaostávame za priemerom OECD ako aj krajinami V4.  
Čo odporúčame  
Deti majú mať v základných školách zabezpečenú plnohodnotnú výuku telesnej a športovej výchovy. Investícia  
do vzdelávania a zdravia má byť priorita štátu a aj samospráv. NKÚ SR odporúča ministerstvu školstva:  
1. vytvoriť register športovej infraštruktúry základných škôl, z ktorého by sa čerpali dáta na efektívne  
a účinné zacielenie pomoci,  
2. v spolupráci s ostatnými verejnými partnermi vytvoriť finančnú schému s cieľom dobudovania  
telocviční predovšetkým pre plnoorganizované školy. Vytvoriť nástroje na elimináciu regionálnych  
rozdielov, kde je potrebná výraznejšia účasť štátu,  
3. iniciovať úpravu systému financovania základných škôl so zameraním sa na prevádzkový normatív  
tak, aby vedel kreovať dostatočné finančné zdroje.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KOTROLNEJ AKCIE ŠPORTOVÁ INFRAŠTRUKTÚRA  
NA ZÁKLADNÝCH ŠKOLÁCH  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontroly bolo preveriť zabezpečenie obnovy športovej infraštruktúry základných škôl samosprávou a jej  
využiteľnosť pre podporu a rozvoj športu.  
Kontrola bola vykonaná ako kontrola súladu. Na obciach boli odkontrolované opatrenia týkajúce sa obnovy športovej  
infraštruktúry základných škôl a ich finančného zabezpečenia. Preverilo sa čerpanie finančných prostriedkov určených na  
športovú infraštruktúru z ministerstva školstva prostredníctvom dotácií určených na rozvoj výchovy a vzdelávania žiakov  
v oblasti telesnej a športovej výchovy formou dostavby, rekonštrukcie alebo výstavby novej telocvične. Na základných  
školách sa analyzoval stav a využívanie športovej infraštruktúry.  
Rámec kontrolnej akcie  
Kontrolná akcia bola vykonaná ako celoslovenská v 53 kontrolovaných subjektoch. Z toho bolo preverených 23 obcí, ktoré  
boli príjemcami dotácie z ministerstva školstva. Následne bola preverená využiteľnosť športovej infraštruktúry na 30  
základných školách, pričom sedem z týchto základných škôl nedisponovalo telocvičňou.  
V rámci KA bol použitý prístup detailného preverovania dokladov a dokumentov súvisiacich s predmetom kontroly.  
U prijímateľov štátnej dotácie z ministerstva školstva bola vykonaná 100-percentná dokladová kontrola poskytnutých  
finančných prostriedkov. Na základných školách sa preverovalo využívanie športovej infraštruktúry. A to v rámci  
vyučovacieho procesu, ako aj mimo neho. K metódam a technikám, ktoré boli uplatnené počas výkonu kontroly patrili  
štúdium všeobecne záväzných právnych predpisov a interných predpisov, preskúmanie predloženej dokumentácie  
a dokladov, analýza, riadený rozhovor, fyzická obhliadka a iné. Kontrolovaným obdobím boli roky 2018 – 2021, pre potreby  
objektívneho zhodnotenia preverovaných oblastí aj súvisiace obdobia.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Nesystémové financovanie  
Investície do športu a zdraviu prospešnej pohybovej aktivity vrátane vytvárania športových príležitostí pre všetky generácie  
sú uvedené ako kľúčová priorita Rady európskych ministrov športu, ktorá bola prijatá v decembri 2020 ako štvrtý pracovný  
Aj verejným záujmom Slovenska je podpora a rozvoj športu. V tejto oblasti plní štát významnú úlohu a bez jeho účasti by  
nebolo možné komplexne zabezpečiť výchovu, realizáciu športových aktivít. Financovanie športu z verejných zdrojov je  
však dlhodobo neprehľadné a roztrieštené, pretože do systému vstupujú viaceré subjekty štátnej správy ako aj orgány  
územnej samosprávy. Problematiku športu zastrešuje ministerstvo školstva, ďalšie zdroje poskytuje Úrad vlády SR,  
Ministerstvo financií SR, VÚC, obce. Na úrovni štátu v súčasnosti neexistuje ucelený register športovej infraštruktúry  
a ani centrálny register dotácií určených na šport zo všetkých zdrojov. Rezort školstva začal pracovať na registri  
športovísk a športových zariadení s plánom dokončenia v roku 2023 a následne bude pokračovať jeho napĺňaním.  
Registre by vo významnej miere prispievali k zvýšeniu transparentnosti a efektívnosti, slúžili by na určenie priorít pri  
dofinancovaní športovej infraštruktúry.  
NKÚ SR preveril zabezpečenie rozvoja a výchovy vzdelávania žiakov v oblasti telesnej a športovej výchovy  
v kontexte budovania a obnovy športovej infraštruktúry samosprávou na základných školách.  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Nedostatočný legislatívny rámec  
Základná škola poskytuje žiakom poznatky, zručnosti a schopnosti v oblasti jazykovej, prírodovednej, spoločenskovednej,  
umeleckej, športovej, zdravotnej, dopravnej a ďalšie poznatky a zručnosti potrebné na jeho orientáciu v živote  
a v spoločnosti a na jeho výchovu a vzdelávanie.  
Všeobecným cieľom telesnej a športovej výchovy je okrem pohybového zdokonaľovania zvyšovať aktivitu v starostlivosti  
o zdravie, utvárať trvalý vzťah k pohybovej aktivite, telesnej výchove a športu. Výrazný vplyv na motiváciu žiakov má  
učiteľ telesnej výchovy, ale aj materiálne podmienky školy, vybavenosť telocvične a ostatných cvičebných priestorov.  
Uvedenými premennými vieme u žiakov ovplyvniť a formovať dlhodobý pozitívny vzťah k pohybovej aktivite a zdravému  
životnému štýlu.  
V zmysle školského zákona školy zabezpečujú výchovu a vzdelávanie prostredníctvom vzdelávacích programov. Na  
úrovni štátu boli pre základné školy prijaté dva štátne vzdelávacie programy predstavujúce záväzný národný rámec pre  
primárne vzdelávanie (1. stupeň) a pre nižšie stredné vzdelávanie (2. stupeň). Tieto boli východiskovým dokumentom na  
prípravu školských vzdelávacích programov. Štátne vzdelávacie programy definovali vzdelávacie štandardy a základné  
materiálno-technické, priestorové podmienky na zabezpečenie procesu vzdelávania. Základné školy mali mať ako  
povinné učebné priestory vybudované telocvične, resp. bolo im určené v prvej fáze trojročné a následne päťročné  
prechodné obdobie na ich dobudovanie. V roku 2022 ministerstvo školstva novelou školského zákona vyňalo zaradenie  
povinného materiálno-technického a priestorového zabezpečenia zo štátneho vzdelávacieho programu. Následne boli  
upravené štátne vzdelávacie programy.  
Počas prípravy kontrolnej akcie bol vykonaný celoslovenský dotazníkový prieskum s cieľom získania informácií, či  
základné školy disponujú telocvičňou. Oslovených bolo 2 195 základných škôl z registra škôl a školských zariadení.  
Odpoveď zaslalo 1 010 škôl, t.j. návratnosť dotazníkov bola na úrovni 46 %. Z výsledkov prieskumu vyplynulo, že takmer  
35 % škôl, ktoré odpovedali, nemali telocvičňu. Konkrétne išlo o 340 základných škôl. Bolo zistené, že medzi  
jednotlivými krajmi existujú výrazné regionálne rozdiely. Najvýraznejšie absentovali telocvične v Prešovskom kraji  
(46 % odpovedajúcich) a v Košickom kraji (42 % odpovedajúcich). Naopak najlepšie bol na tom Bratislavský kraj, kde  
chýbali telocvične na úrovni 16 % odpovedajúcich.  
Graf č. 1 Školy bez telocvične po krajoch  
Školy bez telocvične v %  
50%  
45%  
40%  
35%  
30%  
25%  
20%  
15%  
10%  
5%  
46%  
42%  
34%  
31%  
28%  
28%  
24%  
16%  
0%  
Zdroj: prieskum NKÚ SR  
Ďalší graf ponúka stratifikáciu základných škôl bez telocvične podľa počtu žiakov. Najviac telocviční absentuje v školách  
počtom žiakov do 50. Najvyšší počet škôl bez telocvične s počtom detí nad 100 bolo v Košickom kraji, za ním nasledoval  
Prešovský a potom Žilinský kraj.  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Graf. č. 2 Stratifikácia škôl bez telocvične podľa počtu žiakov  
Počty škôl bez telocvične stratifikované podľa počtu žiakov  
45  
40  
35  
30  
25  
20  
15  
10  
5
39  
39  
23  
18  
18  
14  
13  
14  
14 14  
10  
13  
13  
12  
12  
11  
9
6
6 6  
6
4
4
4
4
3
3
3
2 2  
1
0
do 50 žiakov  
od 51 do 100 žiakov  
od 101 do 200 žiakov  
od 200 žiakov  
Zdroj: prieskum NKÚ SR  
Priority samosprávy pri podpore športu  
Územná samospráva vykonáva široký rozsah kompetencií a úloh v rámci originálnych pôsobností aj preneseného výkonu  
štátnej správy. Výkon kompetencií je definovaný v príslušných legislatívnych predpisoch, ktoré sú obce povinné  
dodržiavať, čím zabezpečujú riadny chod obce a zároveň aj jej všestranný rozvoj. Na plnenie svojich zákonných povinností  
a ďalších činností obce okrem finančných zdrojov využívajú majetok, ktorý nadobudli do vlastníctva prechodom z majetku  
Slovenskej republiky alebo nadobudli vlastnou činnosťou. Starostlivosť o majetok generuje náklady nielen na jeho správu,  
údržbu, opravy, rekonštrukciu či modernizácie, ale aj nemalé prevádzkové výdavky spojené napr. s kúrením, revíziami a  
pod.  
Vlastníctvo majetku samosprávou je základným predpokladom rozvoja miestnej samosprávy, ale dá sa povedať,  
že aj regiónu. Vytvára najmä priestor pre kvalitné zabezpečenie verejných služieb.2  
V nadväznosti na vyššie uvedené v zmysle zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve vykonáva obec  
správu škôl a školských zariadení, ktorých je zriaďovateľom. Obec na uskutočňovanie výchovnovzdelávacieho procesu  
mala zabezpečiť z pohľadu podpory, rozvoja a realizácie športu zodpovedajúce priestory a primerané materiálno-  
technické zabezpečenie (športová infraštruktúra), finančné prostriedky na ich prevádzku a údržbu, investičné  
prostriedky zo štátneho rozpočtu a vlastných zdrojov. Z výsledkov dotazníkového prieskumu sa ukázalo slabé miesto  
samospráv pri napĺňaní úloh v zmysle platnej legislatívy a to vybudovanie telocviční na základných školách.  
Je nevyhnutné, aby majetková politika obce bola vhodne začlenená do jej strategických, resp. programových  
dokumentov. Následne musí vedenie obce stratégiu pravidelne monitorovať a priebežne aktualizovať.  
Samosprávy mali mať spracované koncepcie rozvoja športu na podmienky obce ako samostatný strategický dokument  
alebo ako súčasť iného dokumentu. Z kontrolovaných obcí až 65 % nepostupovalo podľa zákona o športe, keďže  
nemali vypracovanú uvedenú koncepciu. mala byť otvoreným materiálom, ktorý bolo možné dopĺňať, aktualizovať  
podľa potrieb a finančných možností samospráv. Je vhodné, aby koncepcia bola spracovaná na základe analýzy stavu  
športovej infraštruktúry, stanovovala základné ciele, na ktoré sa bude v budúcnosti orientovať podpora samosprávy. Do  
jej plnenia by malo aktívne vstúpiť vedenie obce, poslanci obecného zastupiteľstva, obecný úrad, základné školy, športové  
kluby (organizácie) a široká verejnosť. Je prostriedkom na napĺňanie vízie ďalšieho smerovania rozvoja obce v oblasti  
športu.  
2 Majetok a investície miest a obcí, 2020, autorský kolektív  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Aj napriek tomu, že obce koncepciu rozvoja športu nemali, plánovali investície, resp. opravy vo svojich programových  
rozpočtoch. Kontrolou bolo zistené, že obce v minimálnej miere spracovali komplexnú pasportizáciu športovej  
infraštruktúry, ktorá by predstavovala technickú evidenciu majetku umožňujúcu sledovanie životného cyklu, efektívnu  
správu, prevádzku, údržbu, modernizáciu a optimalizáciu využitia. Evidencia bola z hľadiska dobrej praxe podkladom pre  
zodpovedné rozhodovanie pri hospodárení s predmetnou infraštruktúrou, pri optimalizácií nákladov na jej prevádzku,  
údržbu a rozvoj. Väčšina obcí vychádzala z vykonaných inventarizácií, čo nebolo postačujúce pri vypracovávaní koncepcií  
rozvoja.  
Ako príklad dobrej praxe je možné uviesť obce, ktoré vypracovali koncepciu rozvoja športu na podmienky obce  
vychádzajúc z pasportizácie športovej infraštruktúry ako napr. mesto Michalovce, Vrútky, Lehnice, Huncovce.  
Kontrolované obce sa aktívne zapájali do verejných výziev s cieľom získať finančné prostriedky z externých zdrojov za  
účelom dobudovania novej športovej infraštruktúry. Alokované zdroje na výzvy nepokrývali reálnu potrebu zo strany  
samospráv, v niektorých prípadoch nebola uspokojená viac ako polovica žiadateľov. Obce mali s prípravou projektov  
náklady vo forme projektovej dokumentácie, vysporiadania pozemkov, vybudovania inžinierskych sietí, aj keď v niektorých  
prípadoch boli neúspešné. Ďalšou dôležitou otázkou pri rozhodovaní o zapojení sa do dotačných schém bola  
požadovaná výška spolufinancovania.  
Viaceré dotačné schémy boli častokrát nastavené so zameraním na budovanie novej veľkokapacitnej športovej  
infraštruktúry, pričom obciam by skôr vyhovovali širšie schémy, aby mohli obnoviť a zmodernizovať už existujúcu  
športovú infraštruktúru. Administratívna náročnosť pri podávaní žiadostí a reportovaní sa neznižovala aj napriek  
deklarácii opačného trendu zo strany vedenia relevantných inštitúcii, ktoré spravovali dotácie/granty.  
Dotačná politika do športu  
Cieľom preverovaných projektov z kapitoly ministerstva školstva bolo zvýšiť kvalitu a funkčnosť telocviční, resp.  
počet učebných priestorov – telocviční určených na výchovnovzdelávací proces v oblasti telesnej a športovej výchovy  
formou dostavby, rekonštrukcie alebo výstavby novej telocvične. Mohla sa realizovať rekonštrukcia cvičebného priestoru  
vrátane náraďovne, elektroinštalácie, osvetlenia, strechy, ústredného kúrenia, sociálnych zariadení, zdravotechniky  
a inžinierskych sietí. Oprávnenými žiadateľmi boli základné školy so všetkými ročníkmi. Maximálna výška dotácie  
poskytnutej ministerstvom školstva pre jeden projekt bola v sume 150 tis. eur, určená na kapitálové výdavky. Rezort  
školstva rozdelil v roku 2018 medzi úspešných žiadateľov sumu 9 mil. eur.  
Minimálna spoluúčasť obcí bola stanovená na úroveň 10 % z požadovanej dotácie. Obce spolufinancovali preverované  
projekty v sume celkom 834 867 eur, čo predstavovalo takmer 27-percentnú spoluúčasť.  
Z počtu 23 preverovaných dotácií, v sume celkom 3 105 tis. eur, bolo 21 dotácií využitých na rekonštrukciu telocviční,  
v jednom prípade bola realizovaná dostavba telocvične. Len raz požiadala obec o financovanie postavenia novej  
telocvične a to obec Dechtice. Kontrolou bolo zistené, že základný cieľ poskytnutej dotácie postaviť a uviesť do prevádzky  
novú telocvičňu, nebol v tejto obci naplnený aj napriek dotácii v sume 145 000 eur a spolufinancovaniu obce v sume  
122 938 eur. Telocvičňa nebola dostavaná z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov, obec následne schválila úver  
na ďalšie financovanie stavby s plánovaným ukončením výstavby telocvične v septembri 2022.  
Výška vyčlenených dotačných prostriedkov na jeden projekt je v súčasnej dobe postačujúca len na čiastočné  
rekonštrukcie, nie výstavbu nových telocviční. Dotácie predstavovali výrazný faktor ovplyvňujúci podporu športu.  
Zároveň boli zdrojom pre nadobudnutie a zhodnotenie majetku obcí.  
Aj napriek realizovaným rekonštrukciám telocviční prostredníctvom dotácií a vlastných prostriedkov, bol v kontrolovaných  
subjektoch vyčíslený existujúci investičný dlh vo výške spolu 4 082,5 tis. eur. Postupné odstraňovanie  
modernizačného dlhu v oblasti priestorového zabezpečenia vyžaduje v prvom rade analýzu stavu siete škôl, zmapovanie  
aktuálneho stavu priestorového a materiálno-technického vybavenia škôl.  
V rámci kontrolnej akcie boli zistené viaceré porušenia všeobecne záväzných právnych predpisov a nedodržanie  
zmluvných podmienok. Len pri dvoch samosprávach, mesto Michalovce a obec Lehnice, neboli zistené nedostatky.  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Najviac pochybení bolo identifikovaných pri kontrole verejného obstarávania. Išlo najmä o nezverejňovanie  
zákaziek s nízkymi hodnotami, nesprávne určenie predpokladanej hodnoty zákazky, rozdelenie zákazky, nesplnenie  
podmienok účasti u všetkých uchádzačov, konflikt záujmov, neuchovávanie kompletnej dokumentácie. Ďalej sa  
vyskytli nedostatky pri vykonávaní finančnej kontroly predovšetkým pri realizácii právnych úkonov, neboli zverejnené,  
resp. boli zverejnené oneskorene povinné údaje v zmysle zákona o slobode informácií. V siedmich prípadoch bol  
porušený katastrálny zákon, pretože údaje o práve k nehnuteľnosti vyplývajúce zo správy majetku obce, neboli  
zaznamenané na listoch vlastníctva. Obce a mestá nedodržali platné postupy účtovania dlhodobého majetku za takmer  
2 357 tis. eur. Nedostatky sa objavili v platných zásadách hospodárenia, ktoré neboli v súlade so zákonom o majetku  
obcí.  
Až 57% samospráv, ako príjemcovia dotácie, nedodržali pravidlá a podmienky zmlúv o poskytnutí dotácie.  
V zmluvách sa nachádzali ustanovenia, ktoré mali viacvýznamovú interpretáciu pre čerpanie verejných zdrojov. Obce  
sa zaviazali, že prijímajú dotáciu bez výhrad, v plnom rozsahu a za uvedených podmienok. Súčasťou zmluvy bol  
záväzný rozpočet, aj keď ešte neprebehlo na investičnú akciu verejné obstarávanie. V šiestich prípadoch obce  
neiniciovali zmenu zmluvy formou dodatkov, v štyroch prípadoch neboli dodržané podmienky vyúčtovania. V jednom  
prípade neboli dodržané pravidlá informovanosti. V meste Hnúšťa nebola splnená povinnosť spolufinancovania -  
10 % ako určovala výzva.  
Kontrola potvrdila, že výdavky na projekty boli vynaložené na oprávnené aktivity v stanovenom období. Záväzný  
časový rámec bol dodržaný, aj keď v niektorých prípadoch bol formou dodatku zo strany poskytovateľa dotácie  
skrátený, čo spôsobilo obciam zvýšenú administratívnu náročnosť pri riadení projektov.  
Kontrola čerpania dotácií bola vykonaná ministerstvom školstva v rámci zúčtovania po ukončení projektov.  
Realizované výdavky projektov neboli v 87 % predmetom kontroly hlavných kontrolórov miest a obcí. Množstvo  
identifikovaných nedostatkov zistených kontrolou NKÚ SR poukazuje na nedostatočné nastavenie  
kontrolných mechanizmov.  
Nedostatok športu na školách  
Všeobecným cieľom telesnej a športovej výchovy je okrem pohybového napredovania aj zvýšenie aktivít v starostlivosti  
o zdravie, utváranie trvalého vzťahu k pohybovým činnostiam, telesnej výchove a športu ako súčasti zdravého  
životného štýlu počas školskej dochádzky i v dospelosti.  
Predmetom kontroly bola športová infraštruktúra a jej využitie nielen počas vzdelávacieho procesu, ale aj  
v popoludňajších hodinách. Pod športovou infraštruktúrou rozumieme telocvičňu, športové ihrisko, štadión a iné kryté  
alebo otvorené športové zariadenie určené na vykonávanie športu. Vybranú vzorku tvorilo 30 škôl. Z toho 23 škôl bolo  
vybraných, kde prebehla rekonštrukcia, resp. výstavba novej telocvične z dotačných prostriedkov. Taktiež bolo  
preverené ako prebiehala výuka telesnej a športovej výchovy na siedmich školách, ktoré nedisponovali telocvičňou.  
Vykonanými fyzickými obhliadkami možno konštatovať, že rekonštrukcie prispeli k zlepšeniu stavu telocviční,  
a tým aj ku skvalitneniu procesu výučby telesnej a športovej výchovy. Taktiež sa znížil investičný dlh vo vzťahu  
ku športovej infraštruktúre. Uvedené platilo okrem dvoch prípadov, keď v obci Dechtice nebola stavba ukončená  
z dôvodu nedostatku finančných zdrojov a v obci Krížová Ves sa v telocvični ešte rok po jej odovzdaní necvičilo, keďže  
v nej prebiehali stavebné úpravy týkajúce sa opravy podlahy. V čase od jej odovzdania do užívania došlo vplyvom  
vlhka k narušeniu časti povrchu palubovky a k jej zvlneniu. Správca majetku a ani jeho vlastník nekonali v súlade so  
zásadami hospodárenia s majetkom obce.  
Majetok školy (športová infraštruktúra) bol primárne využívaný žiakmi počas vyučovania. Vykonávali sa tu aj záujmové  
činnosti vo forme krúžkov, napr. futbalový, bedmintonový, tenisový, strelecký atď. Okrem vyučovacích hodín  
a mimoškolských aktivít boli telocvične a ďalšia športová infraštruktúra po skončení výuky na základe nájomných zmlúv  
vo väčšine prípadov prenechávané na dočasné užívanie tretím osobám do nájmu. Zrekonštruované telocvične sa  
využívali po vyučovaní na úrovni 86 %. Z 23 škôl prenajímalo telocvičňu pre verejnosť 17. Výška príjmov  
z prenájmov za štyri roky bola spolu v sume 93 tis. eur. Z uvedenej sumy bolo len 39 % použitých školami pre potreby  
športu, napr. na úhradu energií za telocvične, nákup športového vybavenia.  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Ostatná externá športová infraštruktúra ako napr. multifunkčné ihriská, atletické dráhy nachádzajúce sa v areáli školy  
bola využívané verejnosťou na úrovni 67 %. V obciach bol uvedený majetok sporadicky využívaný i na kultúrne,  
občianske a podnikateľské aktivity.  
Zrekonštruovaná a obnovená športová infraštruktúra na základných školách priťahuje nielen deti, ale aj  
ostatnú verejnosť a vytvára pozitívny vzťah k športovým aktivitám.  
Na vzorke plnoorganizovaných škôl, ktoré nemali telocvičňu bolo zistené, že vyučovanie telesnej výchovy  
prebiehalo na chodbách v budove školy a v prípade priaznivého počasia v exteriéri školy - na športoviskách, ktoré  
tvorili najčastejšie futbalové, atletické a multifunkčné ihrisko, asfaltová plocha.  
V základných školách SR bola, v porovnaní so školami v Maďarsku a Poľsku, telesnej výchove venovaná výrazne  
nižšia časť celkového povinného vyučovacieho času. V prípade oboch stupňov bol rozdiel približne dvojnásobný.  
Slovensko v tomto ukazovateli zaostáva aj za Českom či priemerom OECD. Počas analyzovaného obdobia  
neidentifikujeme výraznejšie zmeny v podieloch telesnej výchovy na celkovom povinnom vyučovacom čase.  
Podľa štátneho vzdelávacieho programu platí, že pokiaľ majú školy vytvorené možnosti, môžu využiť voliteľné hodiny  
na zvýšenie hodín telesnej a športovej výchovy o minimálne jednu vyučovaciu hodinu. Uvedenú možnosť využilo  
len 26,6 % preverovaných subjektov. Ako problém uvádzali nevyhovujúce priestorové podmienky ako aj  
EÚ v oblasti športu, kde poukazuje na potrebu podpory aktívneho životného štýlu občanov EÚ, a to aj zvýšením počtu  
hodín venovaných telesnej výchove v školách.  
Ďalším faktorom, ktorý negatívne zasiahol výuku telesnej výchovy v poslednom období bola Covid pandémia.  
Vyučovanie prebiehalo dištančne a deti mali výrazne obmedzený pohyb. V tomto období žiaci často skĺzli do depresií,  
úzkostných pocitov osamelosti. Podľa vyjadrenia rehabilitačných lekárov, deti sa potrebujú aktívne hýbať podľa  
možnosti každý deň aspoň hodinu. Narastá počet obéznych detí, detí s bolesťami hlavy a chrbtice. 3  
Základné školy sú financované cez normatívy, kde kritériom na meranie výkonu je počet žiakov. Normatívne finančné  
prostriedky sú účelovo určené a školy ich používajú na finančné zabezpečenie výchovno-vzdelávacieho procesu, teda  
na pokrytie nákladov na mzdy a platy vrátane poistného, nákladov na prevádzku a modernizáciu učebných pomôcok.  
Z uvedených prostriedkov nie je možné naakumulovať finančné zdroje na opravy športovej infraštruktúry väčšieho  
rozsahu. Investície, resp. významné rekonštrukcie majetku školy financuje obec ako zriaďovateľ z vlastných alebo  
externých zdrojov v závislosti od jeho nastavených priorít.  
ZÁVER  
V prípade neodstránenia zistených nedostatkov bude naďalej pretrvávať problém zvyšovania investičného  
dlhu športovej infraštruktúry na základných školách. Deti budú mať obmedzený pohyb, ktorý negatívne  
formuje vzťah k pohybovej aktivite a následne sa to prejaví na ich životnom štýle v dospelosti. Pre dosiahnutie  
posunu je potrebná aktívna spolupráca samospráv a štátu.  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Kontrolóri v priebehu výkonu kontroly aktívne komunikovali so všetkými kontrolovanými subjektami, ktoré poskytli  
NKÚ SR potrebnú súčinnosť. Z 53 kontrolovaných subjektov bola podaná námietka proti pravdivosti, úplnosti  
a preukázateľnosti kontrolných zistení v jednom kontrolovanom subjekte a to v MČ Bratislava – Karlova Ves. Po  
preverení námietok bolo vyhodnotené, že námietky neboli potvrdené. Výsledný materiál bol prerokovaný so  
štatutárnym zástupcom mestskej časti.  
Obce a základné školy prijali na odstránenie zistených nedostatkov 124 opatrení a následne sa zaviazali zaslať správu  
o ich splnení, resp. plnení. Plnenie prijatých opatrení bude NKÚ SR v rámci svojej činnosti monitorovať.  
3 Deti sa hýbu málo, rodičia to chcú zmeniť. Pravda 20.09.2021  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zoznam použitých skratiek  
katastrálny zákon  
zákon č. 162/1995 Z. z. NR SR o katastri nehnuteľností a o zápise  
vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení  
neskorších predpisov  
ministerstvo školstva  
NFP  
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR  
nenávratný finančný príspevok  
NKÚ SR  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
NR SR  
Národná rada Slovenskej republiky  
SR  
Slovenská republika  
školský zákon  
zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene  
a doplnení niektorých zákonov znení neskorších predpisov  
vyšší územný celok  
VÚC  
zákon o majetku obcí  
zákon č. 138/1991 Zb. Slovenskej národnej rady o majetku obcí v znení  
neskorších predpisov  
zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a  
doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení  
neskorších predpisov  
zákon č. 440/2015 Z. Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých  
zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon o slobode informácií  
zákon o športe  
zákon o štátnej správe v školstve  
a školskej samospráve  
zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon o verejnom obstarávaní  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava 26  
Kontrolované subjekty  
1.  
Základná škola, Jána Švermu 6, Michalovce, Jána Švermu 6, 071 01 Michalovce, IČO: 17 080 711  
2.  
Základná škola Vojčice, Školská 379, 076 22 Vojčice, IČO: 35 541 181  
3.  
4.  
5.  
6.  
7.  
8.  
9.  
Základná škola, Mníšek nad Hnilcom 497, 055 64 Mníšek nad Hnilcom, IČO: 35 546 484  
Základná škola s materskou školou, Veľký Folkmar 328, 055 51 Veľký Folkmar, IČO: 35 546 468  
Mesto Michalovce, Nám. osloboditeľov 1015/30, 071 01 Michalovce, IČO: 00 325 490  
Obec Mníšek nad Hnilcom, Mníšek nad Hnilcom 292, 055 64 Mníšek nad Hnilcom, IČO: 00 329 380  
Obec Vojčice, P. O. Hviezdoslava 408/1, 076 22 Vojčice, IČO: 00 332 135  
Základná škola, Bernolákova ulica 1061 , 093 01 Vranov nad Topľou, IČO: 31 305 318  
Základná škola, Školská 212, 059 92 Huncovce, IČO: 36 158 895  
10.  
11.  
12.  
13.  
14.  
15.  
16.  
17.  
18.  
19.  
20.  
Základná škola, Krížová Ves 43, 059 01 Krížová Ves, IČO: 37 874 209  
Základná škola s materskou školou, Hniezdne 244, 065 01 Hniezdne, IČO: 37 872 869  
Mesto Vranov nad Topľou, Dr. C. Daxnera 87/1, 093 16 Vranov nad Topľou, IČO: 00 332 933  
Obec Huncovce, Hlavná 29/2, 059 92 Huncovce, IČO: 00 326 232  
Obec Krížová Ves, Krížová Ves 51, 059 01 Krížová Ves, IČO: 00 326 305  
Základná škola s materskou školou, Ľubeľa 161, 032 14 Ľubeľa, IČO: 37 810 413  
Základná škola s materskou školou, Povina 323, 023 33 Povina, IČO: 37 812 785  
Základná škola Márie Medveckej, Medvedzie 155, 027 44 Tvrdošín, IČO: 37 813 226  
Obec Ľubeľa, Ľubeľa 346, 032 14 Ľubeľa, IČO: 00 315 567  
Obec Povina, Povina 155, 023 33 Povina, IČO: 00 314 200  
Mesto Tvrdošín, Trojičné námestie 185/2, 027 44 Tvrdošín, IČO: 00 314 901  
9
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
21.  
22.  
23.  
24.  
25.  
26.  
27.  
28.  
29.  
30.  
31.  
32.  
33.  
34.  
35.  
36.  
37.  
38.  
39.  
40.  
Základná škola, Ústredie 183, 023 13 Čierne, IČO: 37 812 688  
Základná škola Hany Zelinovej, Čachovský rad 34, 038 61 Vrútky, IČO 37 811 681  
Mesto Vrútky, Námestie S. Zachara 3086/4, 038 61 Vrútky, IČO 00 647 209  
Základná škola s materskou školou, Školská 418, 976 63 Predajná, IČO: 37 828 461  
Základná škola Andreja Sládkoviča, Pionierska 348/9, 962 31 Sliač, IČO: 37 888 790  
Základná škola Janka Francisciho Rimavského, Nábrežie Rimavy 457/19, 981 01 Hnúšťa, IČO: 35 991 755  
Obec Predajná, Námestie Juraja Pejku 67/1, 976 63 Predajná, IČO: 00 313 751  
Mesto Sliač, Letecká 232/1, 962 31 Sliač, IČO: 00 320 277  
Mesto Hnúšťa, Francisciho 74/2, 981 01 Hnúšťa, IČO: 00 318 744  
Základná škola, Haličská cesta 1493/7, 984 03 Lučenec, IČO 37 833 961  
Základná škola s materskou školou, Nová 525, 972 41 Koš, IČO: 36 126 730  
Základná škola s materskou školou, Diviaky nad Nitricou 121, 972 25 Diviaky nad Nitricou, IČO: 36 126 683  
Základná škola, Pribinova 123/9, 972 71 Nováky, IČO: 36 126 799  
Obec Koš, Víťazstva 791/41, 972 41 Koš, IČO: 00 318 213  
Obec Diviaky nad Nitricou, Diviaky nad Nitricou 167, 972 25 Diviaky nad Nitricou, IČO: 00 318 060  
Mesto Nováky, Námestie SNP 349/10, 972 71 Nováky, IČO: 00 318 361  
Základná škola s materskou školou, Lysá pod Makytou 44, 020 54 Lysá pod Makytou, IČO: 31 202 471  
Základná škola s materskou školou, Školská 5, 956 21 Jacovce, IČO 378 60 747  
Základná škola s materskou školou, Školská 10, 935 23 Rybník, IČO 378 64 505  
Základná škola Ferenca Móru s vyučovacím jazykom maďarským - Móra Ferenc Alapiskola, Školská 757/10, 946 14  
Zemianska Olča, IČO 378 66 869  
41.  
42.  
43.  
44.  
45.  
46.  
47.  
48.  
49.  
50.  
51.  
52.  
53.  
Obec Jacovce, Farská 288/6, 956 21 Jacovce, IČO 00 699 209  
Obec Rybník, Hlavná 201/2, 935 23 Rybník, IČO 00 307 424  
Obec Zemianska Olča, Hlavná 583/26, 946 14 Zemianska Olča, IČO 00 306 720  
Základná škola s materskou školou, Nové Sady 176, 951 24 Nové Sady, IČO: 37 865 447  
Základná škola Alexandra Dubčeka, Majerníkova 62, 84 105 Bratislava – mestská časť Karlova Ves, IČO: 31 780 504  
Mestská časť Bratislava – Karlova Ves, Námestie sv. Františka 8, 842 62 Bratislava, IČO 00 603 520  
Základná škola s materskou školou, Dechtice 514, 919 53 Dechtice, IČO 37 836 471  
Základná škola, Školská 840, 930 37 Lehnice, IČO 36 094 102  
Základná škola, Štúrova 1115, 908 41 Šaštín – Stráže, IČO 37 837 052  
Obec Dechtice, Dechtice 488, 919 53 Dechtice, IČO 00 312 363  
Obec Lehnice, Lehnice 89, 930 37 Lehnice, IČO 00 305 553  
Mesto Šaštín – Stráže, Alej 549/36, 908 41 Šaštín – Stráže, IČO 00 310 069  
Základná škola s materskou školou, Štefanov 329, 906 45 Štefanov, IČO 37 837 001  
10