Správa o výsledku kontroly  
2022  
Znižovanie negatívnych dopadov  
pandémie COVID-19  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontrolovali sme  
Ministerstvá poskytujúce tzv. COVID-pomoc na zmiernenie negatívnych  
dopadov protipandemických opatrení na podnikateľský sektor  
Na základe príslušných uznesení vlády SR v priebehu rokov 2020 – 2021 finančnú pomoc na zmiernenie  
negatívnych dopadov protipandemických opatrení prijatých v súvislosti so šírením ochorenia COVID-19 postupne  
poskytovali štyri ministerstvá:  
MPSVaR SR – pomoc na udržanie zamestnanosti, tzv. Prvá pomoc a jej varianty v celkovej výške  
2 193,79 mil. eur,  
MH SR – dotácie na nájomné, podpora podnikateľských subjektov v oblasti kultúry, kultúrno-kreatívneho  
priemyslu a vybraných autodopravcov v celkovej výške 156,26 mil. eur,  
MK SR – podpora subjektov kultúry a kultúrno-kreatívneho priemyslu v celkovej výške 24,23 mil. eur,  
MDaV SR pomoc odvetviam cestovného ruchu a cestnej dopravy v celkovej výške 152,62 mil. eur.  
NKÚ SR sa v rámci kontroly zameral len na priamo vyplácanú COVID-pomoc v celkovej sume 2,5 mld. eur.  
Ako sme postupovali  
Kontrola bola vykonaná ako kontrola výkonnosti. Desať zapojených kontrolórov na čele s VKA so 14-ročnou  
kontrolórskou praxou postupovalo podľa príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú  
zo základných princípov medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI). Pri príprave tejto  
kontroly NKÚ SR identifikoval tri hlavné riziká: zdĺhavý proces vyplácania pomoci, netransparentnosť poskytovania  
pomoci a neúčinný kontrolný mechanizmus. Tieto riziká sa kontrolou čiastočne potvrdili. Použitými metódami boli  
preskúmanie dokladov a dokumentov, rozhovor a porovnávanie rokov kontrolovaného obdobia 2020 a 2021.  
Prečo sme kontrolovali  
Na pandémiu ochorenia COVID-19 nebol nikto pripravený, vrátane riešení dopadov na hospodárstvo. Každé  
kontrolované ministerstvo pristúpilo k pridelenej úlohe pripraviť a poskytnúť pomoc osobitne. Záviselo to  
od charakteru pomoci, cieľovej skupiny adresátov pomoci a tiež od kapacitných možností jednotlivých ministerstiev.  
Všeobecné očakávania verejnosti boli pomerne veľké. Keďže štát v snahe obmedziť šírenie nového a neznámeho  
ochorenia prijal opatrenia znemožňujúce, resp. výrazne obmedzujúce bežnú (normálnu) podnikateľskú činnosť,  
verejnosť dúfala v masívnu a rýchlu finančnú pomoc, ktorá vynahradí vzniknuté straty a po skončení pandémie  
umožní naštartovať hospodársky život bez vážnejších negatívnych dôsledkov.  
Čo sme zistili  
Chýbal jeden zastrešujúci, koordinačný orgán COVID-pomoci, ktorý by jednotlivé ministerstvá v tejto veci  
usmerňoval a zjednotil ich postup.  
Chýbala vzájomná spolupráca medzi jednotlivými ministerstvami poskytujúcimi COVID-pomoc. Chýbal aj  
prenos skúseností, dobrej aj zlej praxe (čo sa kde osvedčilo a čo nie, resp. čo by mohlo pomôcť inému  
ministerstvu), ba aj zdieľanie potrebných informácií medzi ministerstvami.  
Chýbalo vzájomné prepojenie informačných systémov – registrov jednotlivých ministerstiev.  
Neexistoval jednotný register žiadateľov o COVID-pomoc, ktorý by zdieľali všetky zainteresované  
ministerstvá.  
Z dôvodu buď chýbajúcich, alebo nevhodných cieľov a merateľných ukazovateľov poskytovanej COVID-  
pomoci sa nehodnotila jej účinnosť – výsledky a dosah.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Najvýznamnejšie ukazovatele COVID-pomoci  
Zdroj: NKÚ SR  
Čo odporúčame  
NKÚ SR odporúča výboru NR SR pre hospodárstvo zaviazať kontrolované ministerstvá:  
Prepojiť informačné systémy – registre v správe štátu tak, aby automaticky vedeli poskytnúť príslušnému  
ministerstvu potrebné komplexné informácie o žiadateľovi pomoci, resp. dotácie.  
Na základe skúseností jednotlivých ministerstiev s poskytovaním COVID-pomoci vypracovať  
vyhodnotenie jej poskytovania a riadenia, zhrnúť dobrú a zlú prax; pripraviť a vládou SR záväzne schváliť  
modelové postupy riešenia negatívnych dopadov obdobných krízových situácií, vrátane systému kontroly,  
monitorovania a hodnotenia účinnosti použitých finančných prostriedkov.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontroly bolo preveriť včasnosť a transparentnosť opatrení určených na znižovanie dopadov v súvislosti  
s pandémiou ochorenia COVID-19.  
Kontrola bola vykonaná ako kontrola výkonnosti. Jej predmetom bolo zodpovedanie troch kľúčových otázok súvisiacich  
s poskytovaním COVID-pomoci:  
Poskytovalo ministerstvo pomoc včas?  
Poskytovalo ministerstvo pomoc transparentne?  
Bol kontrolný systém ministerstva poskytovania a čerpania pomoci účinný?  
Kontrola vychádzala z predpokladu, že COVID-pomoc je účinná, ak je včasná v duchu hesla „kto rýchlo dáva, dvakrát  
dáva“, transparentná, t. j. má jasné a zrozumiteľné pravidlá a podmienky, proces poskytovania je otvorený a je  
pridelená tým, ktorí ju skutočne potrebujú a nie špekulantom. Na to je potrebný účinný kontrolný systém, aby včas  
odhalil podvody.  
Pri preverovaní včasnosti poskytovania pomoci NKÚ SR hodnotil dobu od podania žiadosti do poukázania financií na  
účet žiadateľa. Neposudzoval sa čas od vyhlásenia núdzového stavu 15.03.2020 do vyhlásenia prvých výziev  
jednotlivými kontrolovanými ministerstvami. V rámci včasnosti sa hodnotili aj faktory, ktoré mali vplyv na včasné  
poskytovanie pomoci. Boli to finančné, právne, personálne, technické a organizačné zabezpečenia poskytovania  
COVID-pomoci, analýza rizík ovplyvňujúcich včasnosť vyplácania pomoci a administratívna náročnosť procesu  
poskytovania pomoci. V rámci transparentnosti poskytovania pomoci NKÚ SR hodnotil nielen existenciu jasných  
a zrozumiteľných pravidiel a kritérií prideľovania pomoci, ale celkovú otvorenosť systému poskytovania pomoci,  
vrátane spolupráce medzi ministerstvami a so záujmovými združeniami dotknutých podnikov, ďalej oboznámenie  
neúspešných žiadateľov o COVID-pomoc s dôvodmi zamietnutia ich žiadostí a zabezpečenie zhodnotiteľnosti  
účinnosti COVID-pomoci prostredníctvom vhodných cieľov a merateľných ukazovateľov. Hodnotila sa účinnosť  
kontrolného systému poskytovania a použitia COVID-pomoci, monitorovanie a hodnotenie účinnosti pomoci.  
Rámec kontrolnej akcie  
Hlavnými hodnotiacimi kritériami bola kladná odpoveď na kľúčové otázky a kritérium nositeľa dobrej praxe, ktorý  
poskytuje pomoc včas, t. j. rýchlo, pohotovo a v takej lehote, aby bolo zabezpečené pokračovanie  
existencie podporeného podniku, v prípade pravidelných mesačných nákladov je to do 30 dní,  
poskytuje pomoc transparentne, t. j. má jasne a jednoznačne určené podmienky a kritériá prideľovania  
pomoci, ktoré sú ľahko dostupné pre záujemcov o pomoc,  
má účinný kontrolný systém poskytovania a čerpania pomoci, ktorý znižuje riziko zneužitia pomoci,  
poskytnutia pomoci neoprávnenému podniku a hodnotí účinnosť poskytnutej pomoci.  
Použitými metódami boli: preskúmanie dokladov a dokumentov, rozhovor, horizontálna analýza (porovnávanie  
medzi rokmi kontrolovaného obdobia). Kontrolovaným obdobím boli roky 2020 a 2021 a súvisiace obdobia.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Na kľúčové otázky možno podľa zistení na jednotlivých ministerstvách v jednoduchosti odpovedať – Čiastočne. Miera  
potvrdenia na začiatku kontroly identifikovaných rizík sa na jednotlivých ministerstvách líšila. Napr.  
na MDaV SR nebolo v porovnaní s inými ministerstvami poskytovanie COVID-pomoci včasné (do 63 dní od podania  
žiadosti), naopak, bolo transparentné a aj kontrolný systém bol nastavený účinne. Naopak na MK SR bolo síce vyplácanie  
pomoci rýchle (v prípade jednej výzvy do 13 dní) a transparentné, avšak kontrolný systém bol neúčinný, keďže MK SR  
vykonalo prvé kontroly až v roku 2022, aj to len na vybranej vzorke neziskových organizácií. To bola len jedna skupina  
z troch podporených subjektov v kultúrno-kreatívnom priemysle. Vyhodnotenie kritérií kontroly na jednotlivých  
ministerstvách v jednoduchej grafickej podobe obsahuje príloha č.1 tejto správy o výsledku kontroly.  
Včasnosť  
Pre úspech každej akcie je dôležitá príprava. Dobrá príprava sa nezaobíde bez správnych informácií. Bez nich a bez  
poznania existujúceho stavu nemožno robiť správne rozhodnutia. Pre čo najrýchlejšie spracovanie žiadostí o COVID-  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
pomoc, a teda aj včasné vyplatenie pomoci, bolo nevyhnuté poznať približný počet subjektov postihnutých  
protipandemickými opatreniami či koľko žiadostí o pomoc možno očakávať. Poznanie týchto počtov bolo dôležité preto,  
aby na ich zvládnutie v primeranom čase ministerstvá vedeli zabezpečiť dostatočný počet ľudských zdrojov a techniky.  
Rýchlosť spracovania žiadostí o akúkoľvek pomoc je závislá od ich počtu, od počtu zamestnancov, ktorí ich spracúvajú,  
od počtu úkonov, ktoré musia pri overení žiadostí vykonať a od techniky, ktorú majú na spracovanie žiadostí k dispozícii.  
S výnimkou autodopravcov, ktorí sú evidovaní v Jednotnom informačnom systéme v cestnej doprave  
MDaV SR, museli ministerstvá prácne zisťovať počty a štruktúru adresátov pomoci, aby vedeli, koľko financií budú  
potrebovať a komu majú pomoc vyplácať. Najťažšie to bolo v odvetví kultúry, kde do novely zákona o poskytovaní dotácií  
neexistovala pre subjekty kultúry a kultúrno-kreatívneho priemyslu povinnosť sa registrovať (ako napr. športovci alebo  
autodopravcovia). Neexistoval ani centrálny register nájomných vzťahov. MH SR pri tvorbe schémy pomoci  
autodopravcom nepožiadalo MDaV SR o sprístupnenie údajov z Jednotného informačného systému v cestnej doprave,  
takže ani nevedelo, koľko žiadostí o pomoc v tomto odvetví môže očakávať.  
Ministerstvá získané údaje o počtoch a štruktúre subjektov v jednotlivých podporovaných odvetviach využili len  
na analýzu finančných potrieb COVID-pomoci. Tieto údaje už neanalyzovali a nevyužili pri plánovaní a nastavení  
potrebných vlastných ľudských zdrojov a technických kapacít. Napr. MDaV SR tesne pred spustením poskytovania  
COVID-pomoci cestovnému ruchu nevedelo, koľko žiadostí príde, a teda ani čo všetko bude potrebovať. Okrem MPSVaR  
SR ministerstvá neanalyzovali ani riziká, ktoré by mohli včasné vyplácanie pomoci ohroziť. Objektívne treba  
priznať, že na vypracovávanie nejakých rozsiahlejších analýz v krízovom období, ktoré nikto nečakal a nebol naň  
pripravený, nebol čas a problémy bolo potrebné riešiť promptne a operatívne. Poskytovanie pomoci ministerstvá  
riešili za pochodu. Na vzniknuté potreby a problémy boli nútené hľadať riešenia priebežne a neustále improvizovať, najmä  
v prvých fázach poskytovania COVID-pomoci. Učili sa na vlastných chybách. Vzájomne si skúsenosti neodovzdávali.  
Napriek istým problémom bolo poskytovanie COVID-pomoci po personálnej stránke zabezpečené. MPSVaR SR  
ako jediné ministerstvo malo tú výhodu, že na to mohlo využiť desiatky úradov práce po celom Slovensku  
posilnené v čase od marca 2021 do februára 2022 ešte o 150 zamestnancov priamo zabezpečujúcich poskytovanie  
COVID-pomoci. Ak niektorý úrad práce (najmä v Bratislave) nestíhal vybavovať žiadosti o pomoc vo svojom obvode  
vypomohli mu iné úrady práce, ktoré z tohto pohľadu neboli až tak vyťažené. Iné ministerstvá museli hľadať ľudské zdroje  
a tiež technické kapacity vo vlastných radoch naprieč celými rezortmi. Využili pritom aj kapacity svojich podriadených  
organizácií (ŽSR, SIEA, SBA). MDaV SR pri kontrole žiadostí o COVID-pomoc cestovnému ruchu využilo aj inštitút  
dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, keďže predpokladalo jednorazovú nárazovú akciu, nie  
dlhodobý proces poskytovania pomoci. Po vyčerpaní možností práce na dohodu, limitovanú 350 hodinami práce za rok,  
MDaV SR pristúpilo k zriadeniu samostatného odboru štátnej pomoci v cestovnom ruchu, čím poskytovanie pomoci  
profesionalizovalo. MH SR, MK SR a tiež MDaV SR pri pomoci cestnej doprave mali pomerne obmedzené ľudské zdroje,  
ani nie desiatku ľudí, najčastejšie troch-štyroch. To ohrozovalo plynulosť poskytovania COVID-pomoci a takmer  
znemožňovalo zabezpečenie vzájomnej zastupiteľnosti zodpovedných zamestnancov v prípade potreby. Navyše,  
kmeňoví zamestnanci ministerstiev mali okrem zabezpečovania COVID-pomoci na starosti aj iné úlohy, ktoré im vyplývali  
z pracovného pomeru.  
Z pohľadu žiadateľov o COVID-pomoc nebol proces jej poskytovania administratívne náročný. K žiadosti stačilo priložiť  
čestné vyhlásenia o splnení podmienok na pridelenie pomoci bez dokladov preukazujúcich ich pravdivosť. Takýto systém,  
naopak, viedol k náročnej administratívnej kontrole na strane ministerstiev. Tie museli všetky žiadateľmi predkladané  
čestné vyhlásenia overovať v príslušných vzájomne neprepojených štátnych registroch. Každý kontrolór musel  
otvoriť niekoľko štátnych registrov. V každom z nich príslušného žiadateľa vyhľadať, najčastejšie pomocou IČO, a overiť  
pravdivosť žiadateľom uvádzaných údajov. Keďže neexistoval systém, ktorý by to robil automaticky, táto časť kontroly  
žiadostí bola najdlhšia.  
Všetky údaje potrebné na vyplatenie pomoci, ktoré žiadatelia preukazovali čestnými vyhláseniami, štát mal, ale  
boli roztrúsené vo vzájomne neprepojených registroch. Štát ich teda využíval neefektívne. Chýbalo a chýba  
vzájomné prepojenie informačných systémov – registrov jednotlivých ministerstiev. Neexistuje systém, do ktorého by sa  
zadalo napr. IČO žiadateľa alebo jeho obchodný názov a ten by „prelustroval“ všetky štátne registre a podľa požiadaviek  
zadávateľa (ministerstva) by z nájdených informácií vytvoril zostavu s potrebnými údajmi. Toto by výrazne uľahčilo prácu  
pri kontrole oprávnenosti žiadostí a skrátilo by čas poskytnutia pomoci.  
Spolupráca ministerstiev pri tvorbe a zabezpečovaní poskytovania COVID-pomoci bola slabá a len neformálna. Bola  
založená na osobných kontaktoch a neformálnych telefonických rozhovoroch. Systémová koordinácia poskytovania  
COVID-pomoci medzi dotknutými ministerstvami neexistovala. Každé preverované ministerstvo malo vlastný systém  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
a procesy poskytovania COVID-pomoci. Na MH SR dokonca aj rozdielne v rámci ministerstva, iné pri dotáciách na  
nájomné a kultúrno-kreatívny priemysel a iné pri autodoprave. Ministerstvá medzi sebou pri poskytovaní COVID-pomoci  
nespolupracovali, poskytovanie pomoci nekoordinovali. Chýbali prenos skúseností, dobrej aj zlej praxe (čo sa kde  
osvedčilo, čo nie a mohlo by pomôcť inému ministerstvu) a zdieľanie potrebných informácií medzi ministerstvami.  
Napr. pri nastavovaní systému a poskytovaní pomoci pre odvetvie cestnej dopravy MDaV SR vychádzalo z vlastných  
skúseností z poskytovania COVID-pomoci cestovnému ruchu. Nenadviazalo na systém, ktorý realizovalo MH SR  
v odvetví cestnej dopravy. Ministerstvá nimi zistené skutočnosti pri kontrole žiadostí vzájomne nezdieľali. Niektorý žiadateľ  
bol v zmysle podmienok jednotlivých výziev oprávnený na pridelenie pomoci z MPSVaR SR (na zachovanie pracovných  
miest), MH SR (nájomné) a MDaV SR (vykrytie fixných nákladov gastronomického zariadenia, napr. energie) a každé  
ministerstvo samostatne u neho preverovalo tie isté všeobecné podmienky (dodržanie zákazu nelegálneho  
zamestnávania, daňové nedoplatky, nedoplatky na poistnom, či nie je v konkurze alebo likvidácii, či nemá uložený zákaz  
na dotácie z EÚ, či už čerpal nejakú pomoc a v akej výške). Neexistoval jednotný systém, či register žiadateľov  
o COVID-pomoc, ktorý by zdieľali všetky zainteresované ministerstvá a ktorý by dané ministerstvo upozornil, že  
žiadateľ bol už skontrolovaný a všeobecné podmienky na pridelenie pomoci spĺňa, a preto sa môže sústrediť  
na preverenie splnenia ním určených osobitných podmienok; tým by sa ušetril čas, skrátila sa doba poskytnutia pomoci.  
Chýbal jeden zastrešujúci a koordinačný orgán COVID-pomoci, ktorý by jednotlivé ministerstvá v tejto veci  
usmerňoval a zjednotil ich postupy. Prípadne – ako vyplynulo z diskusie s ministerstvami – orgán, ktorému by  
ministerstvá predložili osobitné podmienky na pridelenie pomoci (podľa cieľovej skupiny a účelu/charakteru pomoci) a ten  
by celý proces poskytovania pomoci riadil a tiež pomoc vyplácal.  
Proces poskytovania COVID-pomoci neobsahoval kroky, ktoré by ju zbytočne zdržiavali. Procesy posudzovania žiadostí  
obsahovali presne tie kroky a v takom poradí, ktoré by správny proces mal obsahovať – pridelenie žiadosti  
na vybavenie spracovateľovi, kontrola žiadosti, základná finančná kontrola, príprava rozhodnutia alebo zmluvy a platba  
príjemcovi pomoci. Možno sa baviť o dĺžke jednotlivých procesov. Napr. ak by boli štátne registre vzájomne prepojené,  
kontrola pravdivosti čestných vyhlásení a oprávnenosti žiadateľov by bola rýchlejšia.  
Ako príklad dobrej praxe v tejto súvislosti možno uviesť prístup MDaV SR, ktoré vypracovalo príručky na kontrolu  
žiadosti a procesné mapy s časovým harmonogramom jednotlivých etáp poskytovania COVID-pomoci, keďže prvotnú  
kontrolu žiadostí zabezpečovalo prostredníctvom dohodárov. V príručkách bolo jednoduchým a zrozumiteľným spôsobom  
popísané, ako má kontrolujúci postupovať a čo má robiť. To im výrazne uľahčilo prácu a v konečnom dôsledku pomohlo  
včasnému poskytovaniu COVID-pomoci. Na iných ministerstvách takéto príručky neboli pravidlom, skôr ojedinelou  
výnimkou. MK SR a MH SR mali príručky len pre určité typy pomoci, resp. výzvy.  
Na včasnosť poskytovania COVID-pomoci mala vplyv doba od vyhlásenia núdzového stavu 15.03.2020 do vyhlásenia  
výziev na predkladanie žiadostí jednotlivými ministerstvami. Prvú výzvu na poskytovanie COVID-pomoci vyhlásilo  
MPSVaR SR na začiatku apríla 2022 pre zamestnancov, podnikateľov a SZČO. Za ňou nasledovali ďalšie výzvy ostatných  
ministerstiev.  
Časová os od vyhlásenia núdzového stavu po prvé výzvy na poskytovanie COVID-pomoci  
Zdroj: NKÚ SR  
Jednotlivé ministerstvá v jednotlivých etapách poskytovali COVID-pomoc v rôzne dlhom čase od podania  
žiadosti do vyplatenia pomoci na účet žiadateľa (viď tabuľku nižšie). MPSVaR SR to v mesačnom priemere trvalo  
od 21 do 12 dní, MK SR od 16 (profesionáli v kultúre a kultúrno-kreatívnom priemysle) do 33 dní (obchodné spoločnosti  
v kultúrno-kreatívnom priemysle), MDaV SR 63 dní pre cestovný ruch a 52 dní pre cestnú dopravu, MH SR od 33 dní  
(pomoc autobusovej doprave) po 76 dní (podpora kultúrno-kreatívneho priemyslu). Napr. na MDaV SR najdlhšie trvalo  
zadministrovanie vydania rozhodnutia po skončení kontroly žiadosti. Bol to dvojnásobok času než samotná kontrola  
žiadosti. To bola paradoxne najkratšia etapa z celého procesu poskytovania COVID-pomoci.  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Porovnanie lehôt (v kalendárnych dňoch) vyplatenia pomoci od podania žiadosti/výkazu  
Ministerstvo  
podporené odvetvie  
cestovný ruch  
priemer  
medián  
modus  
63,68  
51,08  
46  
63  
52  
30  
65  
28  
28  
14  
36  
63  
51  
14  
43  
27  
23  
9
MDaV SR  
cestná doprava  
nájomné  
MH SR  
MK SR  
KKP  
76  
autobusová doprava  
neziskové organizácie v KKP  
profesionáli/ky v KKP  
obchodné spoločnosti v KKP  
33  
29  
16,11  
33  
47  
MPSVaR SR prvá pomoc  
v priemere 21 – 12 dní za jeden mesiac  
Zdroj: výpočet NKÚ SR podľa údajov predložených ministerstvami  
Transparentnosť  
Proces poskytovania COVID-pomoci možno považovať za transparentný. Všetky schémy pomoci a výzvy  
na predkladanie žiadostí ministerstvá zverejnili na svojich alebo samostatných (MK SR a MPSVaR SR) internetových  
stránkach. Zriadili telefonické a e-mailové infolinky pomoci. Vypracovali a zverejnili príručky na vyplnenie žiadostí, napr.  
MDaV SR a MH SR aj vo forme videonávodov. Dokonca vypracovali príručky ako si vybaviť občiansky preukaz s čipom  
a elektronickým podpisom a ako si aktivovať elektronickú schránku na ústrednom portály verejnej správy, keďže tieto boli  
potrebné na elektronické podanie žiadosti. V tomto smere nezamýšľaným vedľajším efektom (dopadom) poskytovania  
COVID-pomoci bolo zvýšenie používania elektronických služieb verejnej správy podnikateľským sektorom, najmä  
fyzickými osobami a SZČO.  
Ministerstvá na svojich internetových stránkach zverejnili aj najčastejšie otázky žiadateľov o COVID-pomoc  
a odpovede na ne a tiež najčastejšie chyby, ktoré žiadatelia pri predkladaní svojich žiadostí robili. MDaV SR  
do poskytovania informácií o možnostiach ním poskytovanej COVID-pomoci zapojilo aj záujmové a profesijné združenia  
v cestovnom ruchu a cestnej doprave, na ktoré sa mohli žiadatelia o COVID-pomoc obrátiť so svojimi otázkami.  
Vo všeobecnosti sa dá povedať, že každý, kto mal záujem, získal všetky potrebné informácie.  
Až na jednu výnimku (príjemcov pomoci v odvetví cestnej dopravy zo schémy pomoci MDaV SR) ministerstvá zverejňovali  
zoznamy úspešných žiadateľov o COVID-pomoc s uvedením výšky pridelenej pomoci. Neúspešných žiadateľov spolu  
s najčastejšími dôvodmi nepridelenia COVID-pomoci zverejnilo len MK SR.  
Kontrolný systém  
Tak ako boli rôzne systémy poskytovania COVID-pomoci, rôzne boli aj kontrolné mechanizmy jednotlivých ministerstiev.  
Najprepracovanejší kontrolný systém bol na MDaV SR, ktorý bol zložený z viacerých stupňov kontroly – dvojstupňová  
kontrola žiadostí o pomoc, viacstupňová základná finančná kontrola, výkon ex post kontrol. MDaV SR pri poskytovaní  
COVID-pomoci uprednostnilo dôslednosť viacstupňovej kontroly na úkor včasnosti jej vyplácania. Na iných  
ministerstvách, naopak, uprednostnili rýchlosť vyplácania pomoci na úkor dôkladnej kontroly oprávnenosti jej  
poskytnutia. MK SR a MH SR mali len jednostupňový systém kontroly žiadostí. Tiež vykonali len obmedzený počet ex  
post kontrol. MK SR v roku 2021 nevykonalo žiadnu takúto kontrolu. Vnútorný audit MH SR na vybranej vzorke žiadateľov  
o COVID-pomoc na nájomné odhalil, že až 50,85 % žiadostí bolo vyplatených neoprávnene. To poukazuje na nízku  
úroveň kontrolného systému MH SR pri poskytovaní dotácií na nájomné. MK SR nevedelo preukazným spôsobom  
zdokladovať vykonanie overovania pravdivosti údajov uvádzaných v čestných vyhláseniach žiadateľov.  
Účinnosť COVID-pomoci  
Jednou z povinností štátnych orgánov – orgánov verejnej správy je v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách verejnej  
správy používať verejné zdroje účinne. Na to musia mať určené ciele, keďže pod účinnosťou sa rozumie plnenie určených  
cieľov a dosahovanie plánovaných výsledkov vzhľadom na použité verejné financie. Aby sa mohla účinnosť sledovať,  
merať a zhodnotiť, musia byť k cieľom určené logicky súvisiace merateľné ukazovatele. Okrem MPSVaR SR (aj to len  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
pri národnom projekte Prvá pomoc) ministerstvá nemali žiadne konkrétne ciele nimi poskytovanej COVID-pomoci  
a k nim zodpovedajúce merateľné ukazovatele. Jediným deklarovaným cieľom COVID-pomoci podľa schém pomoci,  
výziev na predkladanie žiadostí a programových rozpočtov jednotlivých ministerstiev bolo poskytnúť finančné prostriedky.  
Ministerstvá však neurčili, aký má byť výstup a hlavne výsledok poskytnutej COVID-pomoci, čo sa jej pridelením  
má dosiahnuť a ako sa ten výstup a výsledok bude merať a hodnotiť. Poskytnutie zdrojov nie je totiž cieľom, je len  
nástrojom na dosiahnutie vytýčeného cieľa. Medzi riadkami skrytým zámerom COVID-pomoci bolo zabrániť podnikateľom  
dostať sa do platobnej neschopnosti alebo dokonca do bankrotu.  
Ministerstvá, v dôsledku chýbajúcich vhodných a správnych cieľov a k nim logicky súvisiacich merateľných  
ukazovateľov, nemohli zhodnotiť účinnosť COVID-pomoci. To ani nerobili. Hodnotili jedine výšku vyplatenej COVID-  
pomoci. S výnimkou MPSVaR SR žiadne ministerstvo nehodnotilo, či bola ním poskytnutá pomoc účinná, t. j. napr. či  
pomohla podporeným podnikom prežiť na trhu, odvrátila ich platobnú neschopnosť alebo bankrot, alebo, naopak, aj  
napriek jej poskytnutiu museli svoju prevádzku, činnosť ukončiť. Bez merateľných ukazovateľov logicky súvisiacich  
s cieľmi ministerstvá nevedeli a nevedia preukázať, či bola COVID-pomoc úspešná a či zdroje na ňu vynaložené boli  
účinne použité. Neurčením vhodných záväzných cieľov s logicky súvisiacimi merateľnými ukazovateľmi COVID-pomoci  
nevytvorili ministerstvá základný predpoklad na meranie a hodnotenie účinnosti verejných zdrojov vynaložených na jej  
realizáciu.  
Záver  
NKÚ SR svojou kontrolou preveril, ako sa jednotlivé ministerstvá vysporiadali s neočakávanou a vynútenou úlohou –  
poskytnúť podnikateľskému sektoru z verejných zdrojov pomoc z hľadiska včasnosti, transparentnosti a účinnosti  
kontrolného systému. Kontrola potvrdila, že štát nebol pripravený na masívne a rýchle vyplácanie finančnej pomoci.  
COVID-kríza, resp. poskytovanie COVID-pomoci odhalilo limity štátnej správy. Rýchlemu a pohotovému vyplácaniu  
COVID-pomoci bránilo neprepojenie štátom vedených registrov o súkromných podnikoch a slabá, takmer žiadna  
spolupráca a výmena skúseností medzi jej jednotlivými poskytovateľmi. Včasnejšiemu poskytovaniu COVID-pomoci  
by prispelo aj jej lepšie, dostatočné personálne a technické zabezpečenie, rovnako aj koordinácia a riadenie z jedného  
centra. Vážnym systémovým zistením boli slabé kontrolné mechanizmy niektorých poskytovateľov COVID-  
pomoci, vrátane nízkeho počtu ex post kontrol. Tým vzniká riziko neoprávnene vyplatenej pomoci. Zároveň, čím  
neskôr sa neoprávnenosť zistí, tým náročnejšie bude jej spätné vymáhanie. Takmer nikto nesledoval a nehodnotil  
účinnosť verejných zdrojov použitých na COVID-pomoc. Pre úspech každého projektu/programu je nevyhnuté, aby  
už na začiatku boli určené jeho ciele (čo má byť jeho výsledkom) a merateľné ukazovatele, pomocou ktorých sa bude  
plnenie týchto cieľov sledovať a hodnotiť. Bez jednoznačných, záväzných a vhodných cieľov COVID-pomoci hrozí riziko  
spochybnenia jej zmysluplnosti a účinnosti finančných prostriedkov použitých na jej realizáciu.  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Kontrolované ministerstvá nevzniesli žiadne námietky proti pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR, Priemyselná 2, 824 73 Bratislava 26  
+421 250 114 911, info@nku.gov.sk  
Ministerstvo dopravy a výstavby SR, Námestie slobody 6, 810 05 Bratislava  
+421 259 494 111, info@mindop.sk  
Ministerstvo kultúry SR, Námestie SNP 33, 813 31 Bratislava  
+421 220 482 111, hovorca@culture.gov.sk  
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Špitálska 4-6, 816 43 Bratislava  
+421 220 460 000, web@employment.gov.sk  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zoznam použitých skratiek  
COVID-pomoc  
finančná pomoc na zmiernenie negatívnych dopadov  
protipandemických opatrení prijatých príslušnými orgánmi  
SR v súvislosti so šírením nákazlivého ochorenia COVID-  
19 spôsobeného koronavírusom SARS-CoV-2  
EÚ  
Európska únia  
MDaV SR  
MH SR  
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky  
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky  
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky  
MK SR  
MPSVaR SR  
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej  
republiky  
NKÚ SR  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Slovak Business Agency  
SBA  
SIEA  
Slovenská inovačná a energetická agentúra  
Slovenská republika  
SR  
SZČO  
samostatne zárobkovo činná osoba  
zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy  
zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách  
verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
v znení neskorších predpisov  
ŽSR  
Železnice Slovenskej republiky  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Prílohy  
Vyhodnotenie kritérií kontroly v jednotlivých kontrolovaných ministerstvách  
Kritérium kontroly  
systém pomoci, vytvorený  
MDaV SR  
MH SR  
MK SR  
MPSVaR SR  
na základe poznania existujúceho stavu,  
vrátane vlastných kapacitných, technických  
a finančných možností, analýzy rizík  
súvisiacich s pomocou, zmapovania všetkých  
subjektov, ktorým má byť pomoc poskytnutá  
a poznania potrieb adresátov pomoci  
poskytovanie pomoci, upravené po stránke  
právnej, procesnej (sú určené jednoznačné  
pravidlá a procesy – postupnosť krokov) a  
organizačnej (zamestnanci s jednoznačne  
určenými úlohami a zodpovednosťou,  
zabezpečená zastupiteľnosť zamestnancov,  
časový harmonogram pre jednotlivé kroky  
prideľovania pomoci)  
pýtajú a overujú sa len informácie, ktoré sú  
nevyhnutné pre adresné a včasné vyplácanie  
oprávnenej pomoci  
v prípade drobných formálnych  
a odstrániteľných nedostatkov žiadosti  
o pomoc je žiadateľ v čo najkratšom čase  
vyzvaný na ich odstránenie  
eliminuje sa riziko tzv. „úzkeho miesta“, kde sa  
môže poskytovanie pomoci zabrzdiť  
plynulé spracovanie žiadostí o pomoc v čo  
najkratšom možno čase  
rýchla, automatizovaná kontrola žiadostí  
prostredníctvom informačných systémov  
systém pomoci, vytvorený v spolupráci s tými,  
ktorým je určený  
systém pomoci, vytvorený v spolupráci  
s ostatnými poskytovateľmi obdobnej pomoci  
jasné, jednoznačné a verejne prístupné kritériá  
prideľovania, kritériá primerané,  
zodpovedajúce účelu (cieľu) pomoci,  
preukazujúce oprávnenosť žiadateľa  
administratívne nenáročný, proklientský  
systém pomoci, nevyžadujúci zbytočné  
doklady, potvrdenia a údaje, ktoré  
poskytovatelia pomoci, resp. iné orgány štátu  
už majú, systém vychádzajúci v ústrety  
žiadateľovi, adresátovi pomoci, nie odrádzajúci  
od požiadania o pomoc  
9
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kritérium kontroly  
MDaV SR  
MH SR  
MK SR  
MPSVaR SR  
ľahko dostupné informácie o podmienkach  
pomoci a spôsobe predkladania žiadostí  
zverejňovanie informácií o schválených (komu  
a aká pomoc bola poskytnutá) aj  
neschválených žiadostiach  
oznámenie konkrétneho zdôvodnenia  
neschválenia pomoci neúspešnému  
žiadateľovi  
„smart“ ciele (špecifické, merateľné,  
akceptovateľné, reálne a termínované)  
vychádzajúce z charakteru pomoci a bližšie  
konkretizujúce účel pomoci, merateľné  
ukazovatele logicky súvisiace s cieľom, ktorý  
majú merať a hodnotiť jeho plnenie, aby bolo  
dopredu jasné, čo sa chce prostredníctvom  
pomoci dosiahnuť a ako sa to bude merať  
a hodnotiť  
vypracovanie a schválenie interných predpisov  
kontroly (metodických pokynov), upravujúcich  
systém kontroly poskytovania a čerpania  
pomoci  
kontrolný systém rozložený na viacerých  
(minimálne dvoch) stupňoch riadenia tak, aby  
bola zabezpečená kontrola minimálne štyroch  
očí (viacstupňová kontrola)  
existencia kritérií na výber kontrolovaných  
prijímateľov pomoci v rámci ex post kontrol  
kontrolný systém včas a spoľahlivo odhalí  
prípadný nedostatok a eliminuje riziká  
súvisiace s rýchlym vyplácaním pomoci  
veľkému počtu prijímateľov, najmä  
neoprávneného vyplatenia pomoci  
vyhodnotenie účinnosti pomoci, t. j. či  
poskytnutá pomoc plní svoj cieľ (účel) a do  
akej miery, pravidelné monitorovanie  
a hodnotenie merateľných ukazovateľov  
neplnenie kritéria  
kontrolovaný subjekt mal v plnení kritéria rezervy a je priestor na zlepšenie  
(s)plnenie kritéria  
10