Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Komunikačné aktivity k verejnosti prostredníctvom masových médií inštitúcia napĺňala v štandardných schémach,
avšak kvôli priorite informovať o ochorení COVID-19 počas pandémie utlmili všetky nové a dlhodobé marketingové
aktivity. Absentovali cielené komunikačné kampane na podporu využívania produktov systému eZdravia,
NCZI rezignovalo na zámer zmeniť spôsob externej komunikácie na proaktívnu a edukačnú (napríklad povinnosť
lekárov vkladať zdravotné záznamy, podpora vedomosti občanov o využívaní EZK).
Nekoncepčnosť riadenia procesov komunikácie sa odrazila vo viacerých jej segmentoch, prerušili sa
komunikačné kanály najmä smerom k PZS (tvorba a distribúcia newsletterov, štatistické hlásenia PZS o počte
lekárov napĺňajúcich databázy lekárskych správ v pacientskej dokumentácii, utlmené organizovanie konferencií
a školení, neprehľadnosť hlásení o plánovaných a neplánovaných výpadkoch systému, kolísajúca odozva
segmentov systému). Nízka bola aj informovanosť lekárov zo strany NCZI, nedostatočná starostlivosť
o zaškoľovanie lekárov povinných využívať systém eZdravie, ktoré zostáva na pleciach vendorov, resp.
prevádzkovateľov IS nemocníc. Pasivita v komunikácii NCZI s vendormi bola kritickým miestom v reťazci
nasadzovania funkcionalít a neidentifikovania prekážok efektívneho využívania zložiek systému eZdravie,
najmä pre absentujúcu spätnú väzbu v špecifických oblastiach úkonov a administratívnej prevádzky PZS.
Výrazom nedostatočnej informovanosti odbornej verejnosti, nekoncepčnosti, či neexistencie komunikačných
kampaní je aj pomerne nízka zapojenosť zdravotníkov. Kontrolóri NKÚ SR overovali, koľko PZS, respektíve ich
odborných útvarov reálne využíva systém eZdravie a do EZK pacientov vkladá lekárske záznamy z vyšetrení.
V roku 2018 si povinnosť zapojiť sa do systému eZdravie splnilo 8 400 PZS, čo predstavovalo 46,32 percent
z celkového počtu. V nasledujúcich troch rokoch (2019 – 2021) ich počet stúpol len o 3 tisíc, teda na úroveň 61
percent (zdroj NCZI).
Vedomosť občanov o možnosti využívať elektronickú zdravotnú knižku, teda sledovať zdravotnú
dokumentáciu, či vpisovať si vlastné poznámky, napríklad o užívaní liekov a podobne, je mimoriadne nízka. A to
aj napriek tomu, že NKÚ SR v roku 2018 uložil opatrenie, aby NCZI prijalo úlohy v oblasti marketingovo
komunikačnej stratégie pre podporu zvýšenia využívania systému eZdravie na zvýšenie počtu prihlásení občanov
do eZK. Plnenie tohto opatrenia však nebolo efektívne. Na prihlásenie sa občana do svojej eZK je nutné vlastniť
eID, no napriek rastúcemu počtu vydaných eID počet užívateľov EZK stagnoval. Od roku 2018 do roku 2021 MV
SR vydalo ďalších 325 399 eID. Ich celkový počet v roku predstavoval 467 420 kusov, čo možno považovať za
potenciálny počet užívateľov EZK, ak by bola informačná kampaň o možnosti jej využívania masívna. Avšak počet
prihlásení občanov do EZK sa zvýšil nepatrne. Pri narastajúcom počte vydaných eID sa percentuálny podiel
unikátnych užívateľov eZK znižuje, v roku 2021 tvoril len 0,33 % z držiteľov eID (zdroj NCZI). V roku 2021 bol
počet unikátnych užívateľov eZK len 4 024.
Kontrola plnenia opatrení
Kontrolou boli preverené aj opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov kontrolou NKÚ SR v oblasti eZdravia
v roku 2018 na úrovni MZ SR a NCZI. Kontrolóri na MZ SR zistili, že uzatvorilo 16.04.2019 zmluvu o poskytnutí
služieb so spoločnosťou Alexa, s. r. o., na vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti digitalizácie zdravotnej
dokumentácie. Návrh variantných riešení pre digitalizáciu zdravotných záznamov spracovaných v predmetnej štúdii
nebol využívaný ani analyzovaný MZ SR. Keďže došlo k zmene na pozícii riaditeľa a zamestnancov sekcie
informatiky a programov, ktorí už nie sú zamestnancami MZ SR, predmetnú štúdiu nikto nepoužil. Sekcia
digitalizácie a informatiky MZ SR o jej existencii nevedela a našla ju v archíve – registratúre až na základe
vyžiadania kontrolórov NKÚ SR. Uvedeným konaním MZ SR vynaložilo finančné prostriedky v objeme
16 650,00 eur neefektívne, čím porušilo zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Zároveň tým
bola porušená finančná disciplína, keďže došlo k neefektívnemu vynakladaniu verejných prostriedkov. Kontrolóri
NKÚ SR konštatovali, že MZ SR neprijalo žiadne opatrenie v súvislosti so zisteniami z predchádzajúcej kontroly
NKÚ SR. Naopak, neefektívne vynaložilo finančné prostriedky v objeme 16 650,00 eur na štúdiu o existencii, ktorej
nevedelo a nevyužívalo ju.
Kontrolou plnenia opatrení na NCZI bolo zistené, že aj napriek tomu, že jedno opatrenie vykázalo NCZI ako plnené,
opatrenie sa plnilo len v roku 2019, ale s nástupom pandémie COVID (v rokoch 2020 a 2021) sa komunikačné
aktivity v danej oblasti utlmili až zastavili. Zároveň bolo potvrdené, že dané opatrenie bolo neefektívne, pretože
neprinieslo žiadne zlepšenie v náraste počtu občanov využívajúcich eZdravie vrátane EZK. Z dôvodu, že sa
dané opatrenie plnilo len v prvom roku (2019), bolo opatrenie vyhodnotené ako čiastočne plnené.
11