Správa o výsledku kontroly 2022  
Využívanie systému eZdravie  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontrolovali sme  
Ministerstvo zdravotníctva SR je ústredný orgán štátnej správy. MZ SR zodpovedá za tvorbu politík a riadenie  
v oblastiach zdravotnej starostlivosti, ochrany zdravia, verejného zdravotného poistenia, ďalšieho vzdelávania  
zdravotníckych pracovníkov.  
Národné centrum zdravotníckych informácií je príspevkovou organizáciou MZ SR. Vykonáva úlohy v oblasti  
informatizácie zdravotníctva, správy NZIS, štandardizácie zdravotníckej informatiky, zdravotníckej štatistiky  
a poskytovania knižnično-informačných služieb.  
Nemocnice  
Univerzitná nemocnica - Nemocnica svätého Michala, a. s., Univerzitná nemocnica Bratislava – Nemocnica  
Ružinov, Psychiatrická nemocnica Philippa Pinela Pezinok, Nemocnica Modra n. o., Národný ústav srdcových a  
cievnych chorôb, a. s., Národný ústav detských chorôb.  
Ako sme postupovali  
Kontrola bola realizovaná podľa príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú zo  
základných princípov kontroly v zmysle medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI). Do  
výkonu kontroly bolo zapojených šesť kontrolórov NKÚ SR. Výber vzorky dokladov ku kontrole bol realizovaný  
na základe odborného úsudku kontrolórov. Kontrolovaným obdobím boli roky 2019 až 2021 a súvisiace  
obdobia. Kontroly boli ukončené protokolom o výsledku kontroly. MZ SR vznieslo námietku proti pravdivosti,  
úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení, ktorá bola vysporiadaná a vyhodnotená ako neopodstatnená.  
NCZI podalo pripomienky k protokolu o výsledku kontroly, ktoré nemali charakter námietok.  
Prečo sme kontrolovali  
Jedným z hlavných cieľov Európskej komisie v programe Digitálna Európa (2021 – 2027) je dosiahnuť využívanie  
digitálnych technológií v celom hospodárstve a spoločnosti. Patrí k nim aj dostupnosť digitálnych technológií  
– aplikácií a zariadení na zabezpečenie telesnej a duševnej pohody, personalizovaná zdravotná  
starostlivosť a ďalšie produkty zdravotníckych služieb a sociálnej starostlivosti. Naplnenie európskeho  
programu eHealth podnecujú aj stúpajúce výdavky na verejné zdravotníctvo a demografické tendencie. Celkový  
vývoj výdavkov na verejné zdravotníctvo v členských štátoch EÚ je stúpajúci: 5,9 percent (1990), 7,2 percent  
(2010), 8 percent (2020), 8,5 percenta (odhad na rok 2060). Demografická štruktúra populácie podľa veku má  
nasledovné tendencie: ľudia vo veku 65+ v roku 2010 tvorili 17,2-percentný podiel populácie a v roku 2060 sa  
očakáva ich 30-percentný podiel; ľudia vo veku 80+ tvorili 4,7 percent populácie v roku 2010 a v roku 2060 sa  
očakáva ich 12,1-percentný podiel. Podľa Eurostatu výdavky na zdravotníctvo sú druhou najvyššou  
položkou verejných výdavkov v EÚ, najvyššou položkou je oblasť sociálnej ochrany.  
Čo sme zistili  
Pre implementáciu projektov IS eZdravia nevznikol žiaden relevantný a komplexný strategický plán, čím  
si MZ SR neplnilo úlohy v oblasti strategického plánovania a aktualizácie strategických dokumentov. Zároveň  
si neplnilo kompetencie vyplývajúce z ustanovezriaďovateľskej listiny NCZI.  
Funkcionalita a reálne využívanie systému v lekárskej praxi trpí obmedzeniami a je nedostatočne  
využívaná.  
Využívanie EZK občanmi sa v roku 2021 pohybovala len na úrovni 0,33 %.  
Kontrolóri NKÚ SR identifikovali riziko nezabezpečenia kybernetickej bezpečnosti NZIS.  
Príčinami nedostatočnej funkčnosti a minimálneho využívania systému eZdravie absencia riadenia  
eZdravie zo strany MZ SR; časté personálne zmeny vo vedení a v organizačnej štruktúre NCZI; absencia  
harmonogramu úloh a jeho vyhodnocovania; slabá komunikácia s občanom a PZS.  
V kontexte zistení možno konštatovať, že najväčšou prekážkou využívania eZdravia v reálnej praxi bolo  
nedostatočné riadenie jeho implementácie, ktoré v mnohých oblastiach vykazovalo znaky neefektivity a  
v konečnom dôsledku z pohľadu aktuálneho stavu využívania eZdravia v podmienkach SR aj jeho  
neúčinnosti.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zdĺhavosť procesu zavádzania eZdravia je znázornená v nižšie uvedenom časovom  
vývoji projektu eZdravie.  
2018  
Povinné  
pripojenie  
PZS do  
eZdravia /  
Kontrola  
NKÚ SR  
projektu  
eZdravie  
2008  
Uznesenie  
vlády č.  
2013  
2015  
NKÚ SR  
vykonal  
kontrolu IS  
pre PZS  
191/2008 -  
strategické  
ciele  
Uzatvorenie  
zmluvy o  
NFP na  
projekt NZIS  
eHealth  
30.03.  
2010  
Uzavretie  
zmluvy o  
dielo na  
projekt  
eSO1  
2014  
Realizácia  
projektu  
eSO2  
2017  
2020  
Dobrovoľné  
pripojenie  
PZS do  
Zastavená  
komunikačná  
kampaň kvôli  
COVID 19  
eZdravie  
Časový vývoj projektu eZdravie  
Čo odporúčame  
NKÚ SR navrhol Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo požadovať od MZ SR  
pravidelné informácie o funkčnosti a využívaní systému eZdravie.  
NKÚ SR kontrolovaným subjektom navrhol 17 odporúčaní.  
MZ SR bolo určených 9 odporúčaní, napr. prijatie aktuálneho strategického dokumentu zastrešujúceho oblasť  
eZdravia; dokumentovať rokovania vedenia MZ SR, sekcie digitalizácie a informatiky a NCZI; zostavovať  
rozpočet NCZI v podrobnejšej programovej štruktúre; nastaviť merateľné ukazovatele programového  
rozpočtovania, sledovania a vyhodnocovania projektov eZdravia; stanoviť harmonogram konkrétnych úloh v  
oblasti eZdravia; personálne posilniť sekciu digitalizácie a informatiky MZ SR.  
NCZI bolo určených 8 odporúčaní; napr. realizovať osobitnú komunikačnú kampaň s cieľom zvýšenia  
povedomia občanov o praktickom využívaní EZK; zaviesť priamu komunikáciu NCZI a vendorov, najmä  
zaviazať vendorov poskytovať všetky povinné moduly systému eZdravie pre PZS; iniciovať úpravu legislatívy  
tak, aby sa rozšíril rozsah prístupov, ako aj forma prístupu k elektronickým zdravotným záznamom.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
VYUŽÍVANIE SYSTÉMU eZDRAVIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontroly bolo preveriť funkčnosť systému eZdravie a rozsah jeho využívania. Zároveň získať primerané  
uistenie o aktuálnej funkčnosti a využívaní systému eZdravie a posúdiť, či kontrolovaný subjekt realizuje  
odporúčania NKÚ SR a prijíma opatrenia v záujme dosiahnutia hlavného cieľa – plne funkčného systému eZdravie.  
Kontrola bola vykonaná ako kontrola súladu, zameraná na funkčnosť systému eZdravie, jeho využívanie a  
vyhodnotenie plnenia opatrení a príčin nedosahovania cieľov eZdravia.  
Rámec kontrolnej akcie  
K metódam a technikám, ktoré boli uplatnené počas výkonu kontroly, patrili najmä: analytická a porovnávacia  
metóda, štúdium všeobecne záväzných právnych predpisov, interných predpisov, preskúmanie predložených  
dokladov a dokumentácie, prepočty, rozhovory, konzultácie so zamestnancami kontrolovaného subjektu, dotazníky  
a iné. Kontrolovaným obdobím boli roky 2019 2021 a súvisiace obdobia.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Systém eZdravie je centrálnym úložiskom zdravotných záznamov pacienta a je zdrojom dôležitých informácií  
o pacientovom zdravotnom stave, ktoré mu môžu zachrániť život. Cieľom eZdravia je IKT poskytnúť správne  
informácie v správny čas na správnom mieste vo všetkých etapách a procesoch starostlivosti o zdravie občanov,  
čo výrazne prispeje k zlepšovaniu zdravotnej starostlivosti a tým aj k zvyšovaniu kvality života občanov.  
Systém eZdravie bol vyhodnotený podľa nasledujúcich oblastí:  
vodcovstvo  
strategické plánovanie  
právny rámec  
projekt eZdravie  
harmonogram stanovených úloh v oblasti eZdravia na roky 2018 2021  
rozpočet eZdravia na roky 2018 2021  
vyhodnocovanie úloh v oblasti eZdravia za roky 2018 2021, obmedzená funkcionalita systému  
eZdravie a príčiny jeho neplnohodnotného využívania  
personálne zabezpečenie  
komunikácia  
Vodcovstvo  
Počas a po ukončení projektu eHealth prebehla príprava a realizácia prevodu správy majetku štátu nadobudnutého  
realizáciou projektov z MZ SR na NCZI na základe dvoch zmlúv z rokov 2014 a 2017 tak, aby si NCZI mohlo plniť  
úlohy vyplývajúce so zákona o NZIS ako prevádzkovateľa NZIS. Delimitačnými zmluvami 27/2014 zo dňa  
17.06.2014 na 2 032 766,26 eur a 123/2017 zo dňa 28.09.2017 na 42 518 672,54 eur bol prevedený predmet diela  
na NCZI.  
MZ SR má niekoľko možností ako riadiť činnosť NCZI. Ako zriaďovateľ má možnosť pozmeniť a upraviť  
zriaďovateľskú listinu. Prostredníctvom zriaďovateľskej listiny MZ SR ovplyvňuje ťažiskovú činnosť a úlohy, ktoré  
vykonáva NCZI. Menuje a odvoláva štatutára teda generálneho riaditeľa NCZI. Prostredníctvom zriaďovateľskej  
listiny MZ SR ovplyvňuje pôsobnosť a výkon štatutárneho orgánu. Menuje členov dozorného orgánu NCZI.  
V poslednom rade má legislatívnu možnosť ovplyvniť zákony, ktoré určujú činnosť NCZI.  
Za účelom dosahovanie cieľov eZdravia bol generálnym riaditeľom NCZI zriadený RV pre IS eZdravie. Na prvom  
stretnutí, ktoré sa uskutočnilo dňa 14.02.2017 bola prezentovaná navrhnutá organizačná štruktúra projektu a  
matica zodpovedností. V predmetnej prezentácii boli uvedení členovia RV a členovia projektového výboru (PV),  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
ktorí v danom čase boli riešitelia jednotlivých domén projektu. Členov RV vymenúval generálny riaditeľ NCZI  
menovacím dekrétom do projektovej roly. Ako Zástupca MZ SR bol do RV menovaný programový manažér za  
sekciu informatiky MZ SR. V kontrolovanom období sa však od mája 2019 na zasadnutí RV pre IS eZdravie  
nezúčastňoval, keďže s ním bol ukončený pracovný pomer na MZ SR. Následne nebol nominovaný žiadny  
zástupca z MZ SR do RV IS eZdravie.  
MZ SR ako zriaďovateľ nezabezpečil dostatočný počet členov dozorného orgánu NCZI, tým pádom sa dozorný  
orgán stal nefunkčným. Dozorný orgán vykonáva najmä:  
dohľad nad činnosťou štatutárneho orgánu,  
nahliadanie do účtovníctva a iných dokladov, kontroluje údaje obsiahnuté v účtovníctve a iných dokladoch,  
preskúmava ročnú účtovnú závierku, návrh rozpočtu a predkladá svoje stanovisko zriaďovateľovi,  
kontroluje plnenie záväzných úloh a čerpanie limitov určených na ich plnenie,  
podáva zriaďovateľovi návrhy na vykonanie kontroly v príspevkovej organizácii podľa zákona o kontrole v  
štátnej správe.  
MZ SR ako zriaďovateľ nezabezpečil dostatočný počet členov dozorného orgánu, aj preto sa dozorný orgán stal  
nefunkčným. Dozorný orgán v kontrolovanom období nevykonával svoju činnosť v súlade ustanoveniami  
Zriaďovateľskej listiny, podľa ktorej sa dozorný orgán schádza podľa potreby, najmenej však raz za kalendárny  
štvrťrok. V období od 06.09.2021 do 30.11.2021 mal dozorný orgán NCZI len jedného člena a nebol  
uznášaniaschopný. V období od 22.02.2022 do 21.03.2022 mal len dvoch členov a nebol uznášaniaschopný.  
Dozorný orgán počas kontrolovaného obdobia ani raz nepodal návrh na vykonanie kontroly zriaďovateľovi  
podľa zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe. Dozorný orgán sa riadi rokovacím poriadkom prijatým  
v roku 2021, ktorý nie je aktuálny. Kontrolóri NKÚ SR zistili, že uvedeným konaním prišlo k porušeniu ustanovení  
Zriaďovateľskej listiny NCZI, v časti dozorný orgán, podľa ktorej má dozorný orgán piatich členov a schádza sa  
podľa potreby, najmenej raz za kalendárny štvrtok, čo sa v kontrolovanom období nestalo.  
Vzhľadom na to, že MZ SR nemalo svojich zástupcov v RV pre IS eZdravie a v dozornom orgáne NCZI si  
neplnilo svoju funkciu defacto rezignovalo na svoju riadiacu a kontrolnú funkciu, čoho dôsledkom bolo, že  
nemohlo disponovať informáciami o vývoji realizovania projektu eZdravie.  
Tabuľka č. 1: Časový vývoj projektu eZdravie  
Obdobie Subjekt  
Proces projektu eZdravie  
2008  
2010  
2013  
MZ SR Uznesenie Vlády SR č. 191/2008 - strategické ciele eHealth.  
MZ SR MZ SR uzavrelo 30.03.2010 Zmluvu o dielo na realizáciu projektu eSO1.  
MZ SR medzi MZ SR a MF SR uzatvorená zmluva o NFP na realizáciu projektu NZIS v hodnote  
49 mil. eur.  
2014  
2015  
2017  
MZ SR Začal sa realizovať projekt eSO2.  
NKÚ SR NKÚ SR vykonal na MZ SR kontrolu IS pre PZS.  
MZ SR Začal sa používať nový názov eZdravie. Do konca roka 2017 bola možnosť pripojiť sa  
do systému eZdravie pre PZS dobrovoľne.  
2018  
2020  
NCZI  
NCZI  
Povinné pripojenie PZS do eZdravia. Kontrola NKÚ SR projektu eZdravie.  
Komunikačné aktivity v roku 2020 boli prerušené pandémiou COVID 19.  
Zdroj: MZ SR, ITMS 2014+  
Strategické plánovanie  
Strategický dokument: Strategické ciele eHealth – kľúčový nástroj informatizácie verejnej správy v oblasti  
zdravotníctva na Slovensku, bol prijatý uznesením vlády SR č. 497/2008 dňa 16.07.2008. Pre naplnenie vízie a  
poslania eHealth do roku 2013 s výhľadom do roku 2018 boli na základe východísk definované nasledovné  
strategické ciele:  
C1: Vytvorenie legislatívneho, normatívneho a architektonického rámca eHealth.  
C2: Vytvorenie bezpečnej infraštruktúry pre realizáciu vízie a poslania eHealth.  
C3: Informatizácia procesov a služieb v systéme zdravotníctva z verejných zdrojov.  
C4: Podpora nových procesov a foriem zdravotníckych služieb a zdravotnej starostlivosti prostredníctvom eHealth.  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Na základe schválenia štyroch strategických cieľov eHealth MZ SR spracovalo súhrnný dokument Program  
implementácie eHealth na Slovensku, ktorým vytvorilo systémový rámec budovania a implementácie príslušnej  
infraštruktúry a IS. Tento strategický dokument v oblasti plánovania eHealth bol integrovanou súčasťou tzv.  
Katalógu potrieb a služieb eHealth, ktorý schválilo MZ SR v roku 2009. Povinnosť pravidelne informovať vládu SR  
o stave funkčnosti a využívania eZdravia nebola uložená samostatným uznesením/úlohou.  
Kontrolórmi NKÚ SR bolo zistené, že oblasť strategického plánovania eZdravia v kontrolovanom období  
nebola pokrytá aktuálnymi stratégiami, pričom posledné komplexné strategické materiály boli prijaté v roku 2008  
a 2009. Tým, že MZ SR v kontrolovanom období nemalo spracovanú stratégiu v oblasti elektronizácie  
zdravotníctva, nepostupovalo v súlade so zákonom o organizácii činnosti vlády a schváleným Štatútom MZ SR.  
Rovnako bolo zistené, že Monitorovacia komisia pre dohľad nad plnením úloh Strategického rámca  
starostlivosti o zdravie nezasadla ani raz počas kontrolovaného obdobia.  
Právny rámec  
Prijatím zákona o NZIS bol vytvorený legislatívny rámec pre informatizáciu zdravotníctva, umožňujúci vybudovanie  
a prevádzku NZIS ako jej základného piliera. Cieľom zákona o NZIS bolo vytvorenie legislatívneho prostredia, ktoré  
na jednej strane umožní čo najväčšie využitie prínosov plynúcich z informatizácie zdravotníctva a na druhej strane  
zabezpečí služby občanovi. Zákon o NZIS upravuje postavenie a úlohy NCZI ako prevádzkovateľa NZIS. MZ SR  
má svoje oprávnenia a kompetencie v oblasti vykonávania dozoru nad dodržiavaním zákona o PZS. Podľa  
Organizačného poriadku MZ SR Útvar kontroly, dozoru a sťažností vykonáva dozor u PZS. Ďalej tiež ministerstvo  
svojim výkonom dozoru zistené porušenia zákonných povinností u PZS postupuje v súlade s platnou legislatívou  
na správne konanie príslušným správnym orgánom.  
Od 01.01.2018 boli PZS povinní najmä:  
-
-
-
viesť zdravotnú dokumentáciu podľa zákona o PZS,  
používať IS PZS, ktorý má overenie zhody podľa zákona o NZIS,  
po poskytnutí ambulantnej a ústavnej zdravotnej starostlivosti bezodkladne vytvoriť príslušný elektronický  
zdravotný záznam podpísaný elektronickým podpisom prostredníctvom IS PZS do EZK.  
Za porušenie týchto povinností uloží MZ SR alebo samosprávny kraj pokutu do 663 eur.  
Novelizáciou zákona o PZS boli s účinnosťou od 01.01.2019 vypustené nasledovné povinnosti PZS:  
-
-
-
používať IS PZS, ktorý má overenie zhody podľa zákona o NZIS,  
zaobstarať technické zariadenia slúžiace na autentizáciu v NZIS,  
po poskytnutí ambulantnej a ústavnej zdravotnej starostlivosti bezodkladne vytvoriť príslušný elektronický  
zdravotný záznam podpísaný elektronickým podpisom prostredníctvom IZ PZS do EZK.  
Zrušené povinnosti PZS používať IS PZS, ktorý má overenie zhody a zaobstarať technické zariadenia slúžiace na  
autentizáciu v NZIS boli nahradené úpravou materiálno-technického vybavenia jednotlivých druhov zdravotníckych  
zariadení.  
MZ SR za kontrolované obdobie v rámci správneho konania neudelilo pokutu za porušenie povinnosti viesť  
zdravotnú dokumentáciu podľa osobitného predpisu. Zároveň bolo zistené, že MZ SR v rokoch 2020 a 2021  
nevykonalo žiaden dozor nad dodržiavaním povinnosti viesť zdravotnú dokumentáciu podľa osobitného  
predpisu, čím nepostupovalo v súlade s ustanovením zákona o PZS.  
Projekt eZdravie  
Projekt eZdravie bol delimitačnými zmluvami 27/2014 zo 17.06.2014 a 123/2017 z 28.09.2017 prevedený na NCZI.  
V rokoch 2018, 2020 a 2021 neboli k eZdraviu zo strany sekcie informatiky a programov realizované pracovné  
stretnutia. Ak sa aj uskutočnili, tak len na úrovni vedenia MZ SR a NCZI.  
Žiadne informácie, alebo zápisnice o ich priebehu a výsledkoch však neexistujú. Zo zápisníc zo stretnutia ministra  
29.05.2019 a 30.09.2019 na tému eZdravie, vyplýva, že sa štatutárny zástupca MZ SR sa oboznámil s aktuálnym  
stavom systému eZdravie, s úlohami z predchádzajúceho stretnutia a štatistikou využívania systému eZdravie.  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Harmonogram stanovených úloh v oblasti eZdravia na roky 2018 2021  
Kontrolóri NKÚ SR zistili, že MZ SR počas kontrolovaného obdobia nestanovovalo žiadne konkrétne úlohy  
pre NCZI v oblasti eZdravie. Vzhľadom na to, že MZ SR nemalo svojich zástupcov v RV pre IS eZdravie  
a v dozornom orgáne NCZI si neplnilo svoju funkciu, nemohlo disponovať informáciami o vývoji realizovania  
projektu eZdravie.  
Kontrolóri NKÚ SR na NCZI zistili, že NCZI neurčilo zoznam úloh naplánovaných na daný rok. Kontrolnej  
skupine boli predložené len powerpointové prezentácie z riadiacich výborov, ktoré nebolo možné identifikovať  
a priradiť k jednotlivým funkcionalitám eZdravia. Chýbali zápisnice k RV eZdravia. V existujúcich zápisniciach  
zase neboli zapísané všetky úlohy, ktoré boli uvedené v prezentáciách a pod.  
Rozpočet eZdravia na roky 2018 – 2021  
MZ SR uzatvára s NCZI kontrakt v zmysle Uznesenia vlády SR č. 1370 zo dňa 18.12.2002, každoročne na obdobie  
od 01.01. do 31.12. kalendárneho roka. Kontrakt je plánovacím a organizačným aktom vymedzujúcim vzťahy medzi  
ústredným orgánom štátnej správy a podriadenou organizáciou. NCZI riešiteľ, plní úlohy a poskytuje služby  
v súvislosti s budovaním a rozvojom eZdravia, tvoriaci systémový rámec budovania a implementácie príslušnej  
infraštruktúry a informačných systémov.  
Kontrolóri NKÚ SR zistili, že záverečné kontrolné dni podľa uzatvoreného kontraktu medzi MZ SR a NCZI za  
roky 2018, 2019, 2020 a 2021 sa nerealizovali. Kontrakty teda neboli vyhodnotené v súlade s postupom,  
ktorý určilo MZ SR ako zriaďovateľ NCZI. MZ SR nevykonalo žiadny kontrolný deň, ani neprejavilo záujem  
vyhodnotiť činnosť NCZI. V roku 2020 MZ SR vyhodnotilo plnenie úloh z kontraktu len na základe výročnej správy  
NCZI, ktorá nebola schválená MZ SR. Finálna verzia bola zaslaná na schválenie až v roku 2022.  
Kontrolóri NKÚ SR zistili, že štatutárny orgán NCZI počas kontrolného obdobia nepredložil MZ SR návrh  
dlhodobej koncepcie rozvoja organizácie, plán činnosti organizácie na príslušný rozpočtový rok a plán  
kontrolnej činnosti na nasledujúci kalendárny rok. Zároveň zo zápisníc dozornej rady vyplývalo, že štatutárny  
orgán neinformoval dozornú radu o tom, že by niektorý z týchto materiálov predložil zriaďovateľovi na schválenie,  
resp. neinformoval o dôvodoch neplnenia uvedených povinností. Rovnako Výročná správa za rok 2020 nebola  
predložená MZ SR včas a nebola ani zverejnená na webovej stránke kontrolovaného subjektu do 31.05.2022  
(ani rok po uplynutí povinnosti). Uvedeným konaním došlo k porušeniu Zriaďovateľskej listiny.  
V roku 2019 MZ SR rozpočtovým opatrením MF SR schválilo kapitálové výdavky v sume 700 000,00 eur na  
financovanie dodávky technického vybavenia pre budovanie spôsobilostí CSIRT (jednotka pre riešenie  
počítačových incidentov). Uvedené finančné prostriedky boli NCZI poskytnuté a na uvedený účel vyčerpané. V tejto  
súvislosti v roku 2019 MZ SR podpísalo dodatok č. 2 ku kontraktu a poverilo NCZI úlohou vykonávať špecifické  
úlohy na plnenie povinností vyplývajúcich z ustanovenia zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti  
a zabezpečiť riadny výkon verejnej moci na úseku kybernetickej bezpečnosti v sektore zdravotníctva.  
V roku 2020 MZ SR rozpočtovým opatrením MF SR realokovalo kapitálové výdavky v rozpočte MZ SR vo výške  
3 500 000,00 eur, ktoré boli účelovo určené na financovanie CSIRT v NCZI. V kontrakte na rok 2020 zároveň  
ustanovilo úlohu NCZI – vykonávať špecifické úlohy na plnenie povinností vyplývajúcich z ustanovení zákona  
o kybernetickej bezpečnosti a na riadny výkon verejnej moci na úseku kybernetickej bezpečnosti v sektore  
zdravotníctva. Navyše, na úlohu boli pridelené aj rozpočtové prostriedky pri schválení kontraktu. Nové vedenie MZ  
SR po parlamentných voľbách v roku 2020 však rozhodlo, že finančné prostriedky nebudú na uvedenú investičnú  
akciu uvoľnené pre NCZI. Preto MZ SR požiadalo o ďalšie rozpočtové opatrenie; aby sa tak anulovalo  
predchádzajúce a požiadalo o vrátenie, presun finančných prostriedkov v rozpočte úradu MZ SR v rámci  
kapitálových výdavkov vo výške 3 500 000,00 eur. Listom z 12.11.2020, generálny tajomník služobného úradu MZ  
SR informoval sekciu financovania MZ SR o upustení od zriadenia a prevádzkovania osobitného pracoviska  
kybernetickej bezpečnosti CSIRT v pôsobnosti NCZI. MZ SR prehodnotilo zámer delegovať povinnosť ústredného  
orgánu v zmysle zákona o kybernetickej bezpečnosti na NCZI a túto úlohu z kontraktu vypustilo.  
V roku 2021 NCZI znovu požiadalo MZ SR listom z 30.07.2021 o pridelenie kapitálových výdavkov na rok 2021 na  
zabezpečenie riadneho výkonu verejnej moci na úseku kybernetickej bezpečnosti v sektore zdravotníctva v sume  
3 145 989,60 eur na realizáciu 1. etapy CSIRT v súlade so zákonom o kybernetickej bezpečnosti. Kapitálové  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
výdavky na uvedený účel (po zhodnotení projektu na MIRRI aj UHP MF SR) boli v priebehu roka 2022 uvoľnené  
MF SR do rozpočtu MZ SR a pripravoval sa ich transfer do NCZI.  
Avšak preto, že prvá etapa, t. j. dobudovanie pracoviska bezpečnostného dohľadového centra nebola  
zrealizovaná, kontrolóri NKÚ SR identifikovali riziko nezabezpečenia kybernetickej bezpečnosti lokality  
eZdravie, a tiež riziko nehospodárneho a neefektívneho vynaloženia finančných prostriedkov.  
Celkové výdavky NCZI boli vedené pod podprogramom 07B0204 – Zber, spracovanie a analýza údajov. V tomto  
podprograme boli vedené všetky rozpočtové prostriedky, ktoré boli viazané na činnosť NCZI.  
Tabuľka č. 2: Rozpočtové výdavky NCZI za roky 2018-2019 - Podprogram 07B0204 – Zber, spracovanie a analýza údajov  
Ekonomická kategória v eur  
2018  
2019  
2020  
2021  
mzdy  
poistenie  
tovary a služby  
bežné transfery  
obstáravanie kapitálových aktív  
4 127 096,60  
1 586 172,78  
9 519 030,30  
64 687,75  
8 127 516,08  
23 424 503,51  
5 277 032,95  
2 080 358,55  
9 221 059,46  
68 156,74  
5 068 561,93  
21 715 169,63  
5 388 126,96  
2 193 087,12  
9 433 454,42  
79 723,24  
439 167,13  
17 533 558,87  
6 455 460,39  
2 681 195,70  
11 384 194,55  
62 718,71  
1 615 095,88  
22 198 665,23  
Spolu  
Zdroj: RIS, podklady od subjektu  
Vzhľadom na to, že pri zostavovaní rozpočtu nedošlo k vyčleneniu podprogramu, teda k špecifikácii  
rozpočtovaných výdavkov súvisiacich s rozvojom informačných systémov eZdravia, nebolo možné  
identifikovať, ktoré z nich súvisia s projektom eZdravie a ktoré súvisia so všeobecnými výdavkami NCZI.  
Vzhľadom na to, že MZ SR ani NCZI neviedlo oddelene účtovný prehľad vynaložených výdavkov na projekt  
eZdravie, nebolo možné definovať objem vynaložených finančných prostriedkov od spustenia projektu do  
reálnej prevádzky. Zároveň nebolo možné definovať ani predpokladané výdavky a ich štruktúru na najbližšie tri  
roky. Podľa MZ SR náklady na NCZI v programe 07B0204 Zber, spracovanie a analýza údajov predstavovali  
náklady na eZdravie. Zostavený rozpočet NCZI, bez podrobnejšej programovej štruktúry neumožňoval vyhodnotiť  
objem vynaložených prostriedkov na projekt eZdravie. Programový prvok IS eZdravie bol zriadený až v roku 2022.  
Stanovený zámer, cieľ a následne nastavené merateľné ukazovatele monitoringu rozpočtového programovania  
neposkytovali komplexný nástroj na monitorovanie a hodnotenie stanovených cieľov. MZ SR  
nepostupovalo v súlade s Metodickým pokynom MF SR na usmernenie programového rozpočtovania.  
Za kontrolované obdobie tým, že MZ SR nedefinovalo v programovej štruktúre prvok pre IS eZdravie,  
nevytvorilo podmienky na hospodárne, efektívne a účinné financovanie NCZI.  
Správa programovej štruktúry sa zostavuje v module RIS MaH a podľa metodického pokynu na usmernenie  
programového rozpočtovania má byť spracovaná v RISe do 28. februára nasledujúceho roka. Kontrolou bolo  
zistené, že monitorovacia správa za roky 2011 až 2019 nebola spracovaná v RISe vôbec. Za roky 2020, 2021  
nebol dodržaný termín 28. februára nasledujúceho roka (v roku 2020 to bolo 19. 4. 2021, v roku 2021 27. 4. 2022).  
MZ SR tak nepostupovalo v súlade s Metodickým pokynom MF SR na usmernenie programového rozpočtovania.  
Vyhodnocovanie úloh v oblasti eZdravia za roky 2018 2021, obmedzená funkcionalita systému eZdravie  
a príčiny jeho neplnohodnotného využívania  
Kontrolou bolo zistené, že MZ SR počas kontrolovaného obdobia nestanovovalo žiadne konkrétne úlohy pre  
NCZI v oblasti eZdravie a z uvedeného dôvodu ich ani nevyhodnocovalo. NCZI malo stanovenie úloh a ich  
vyhodnotenie riešené neprehľadne formou powerpointových prezentácií, ktoré nebolo možné priradiť k jednotlivým  
funkcionalitám eZdravia.  
Vláda SR uznesením zo 7. 5. 2019 zaväzuje ministra zdravotníctva raz ročne podávať odpočet plnenia úloh  
v agende Digitálnej transformácie SR 2030 za MZ SR. V intenciách úlohy MZ SR v roku 2021 pripravilo návrh  
dokumentu o spôsoboch a postupoch orgánov riadenia pri elektronizácii agendy verejnej správy v rezorte  
zdravotníctva.  
Kontrolóri NKÚ SR počas výkonu kontrolu overovali funkcionalitu a reálne využívanie systému eZdravie vo  
vybranej vzorke šiestich nemocníc Bratislavského samosprávneho kraja. Konštatovali, že funkcionalita  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
systému v lekárskej praxi trpí obmedzeniami a je nedostatočne využívaná vzhľadom na stav jej súčasného  
rozvoja, a to nielen z dôvodu nedostatkov v riadiacom systéme elektronizácie zdravotníctva. Stagnácia a slabé  
využívania systému eZdravie aj na strane používateľov, predovšetkým lekárov a PZS, je odrazom viacerých  
vplyvov. Hlavné pripomienky od PZS smerom k eZdraviu sa týkali nasledujúcich oblastí:  
Zdravotné záznamy, nedostatočný prístup k správam z iných zdravotníckych zariadení  
PZS majú v mnohých prípadoch problém, že napriek zasielaniu veľkého množstva vstupov do eZdravia, nevedia  
zo systému čerpať napr. pacientsku dokumentáciu. Samotní pacienti bývajú prekvapení, že zdravotnícki pracovníci  
naďalej požadujú papierovú, vytlačenú dokumentáciu. Pre PZS v doterajšej podobe eZdravie neprináša pomoc pri  
poskytovaní zdravotnej starostlivosti, ale skôr časovú záťaž pri odosielaní záznamov. PZS za veľkú nevýhodu  
považujú aj to, že vo funkciách systému sa nedajú čítať odoslané správy, posielať žiadanky a výsledky pacientom,  
čo by výrazne zjednodušilo komunikáciu lekára s pacientom a zároveň aj medzi lekármi navzájom.  
Pacientsky sumár  
Pacientsky sumár má pre PZS veľmi mierny efekt. Je v neštrukturalizovanej forme a obsahuje zväčša len  
predpísané lieky a jeho využitie v danej podobe je pre diagnostiku a liečbu minimálne. Nasadenie eZdravia z tohto  
hľadiska nepredstavuje žiaden významný benefit pre zdravotníkov. Nie je možné pri prijatí pacienta (obzvlášť  
nespolupracujúceho, napríklad psychiatrického pacienta) prezrieť si jeho doterajšie nálezy, výsledky pomocných  
vyšetrení, takže naďalej je jediná možnosť kontaktovať napr. iné zariadenie a vypýtať si správu odtiaľ (napr.  
prepúšťaciu), rovnako tak aj pri zobrazovacích metódach (napríklad CT, MR snímok) je nutnosť kontaktu s  
pracoviskom, ktoré realizovalo výkon a následná žiadosť o kópiu nálezu. Tieto postupy by mohlo eZdravie výrazne  
urýchliť, čo však v súčasnej dobe údajne nie je možné. Pacientsky sumár a EZK je vnímaná ako funkcionalita  
nefunkčná, neprehľadná, s nízkou výpovednou hodnotou. Preto patrí medzi najmenej využívané moduly.  
Výpadky systému  
V súčasnosti PZS evidujú od lekárov a sestier námietky na výpadky služieb zo strany NCZI, ktoré spôsobujú  
zdržanie administratívnych úkonov. Ide hlavne o pomerne časté výpadky dostupnosti služieb, najmä eRecept.  
Výpadky bývajú pravidelne mesačne, ale aj viackrát do mesiaca. V prípade výpadku je problematická komunikácia  
s NCZI, nakoľko jediné možnosti komunikácie sú cez kontaktný formulár (a reakcia trvá dlho) a druhá možnosť je  
nahlásenie cez call centrum, kde bol problém sa vôbec dovolať (hlavne počas pandémie). Mnohokrát sú PZS  
o výpadkoch zo strany NCZI informovaní neskoro, alebo vôbec nie. PZS vyčítajú NCZI problém s komunikáciou.  
Stabilita a rýchlosť odozvy systému, odosielanie viacerých správ  
PZS by privítali zrýchlenie eZdravia. Problém nastáva pri overovaní elektronického podpisu na eReceptoch (dlhá  
časová odozva) a problémy sú s pripojením do eZdravia prostredníctvom API (prekročený časový limit).  
Neatestovaní lekári (lekári bez špecializácie)  
PZS vidia problém aj s neatestovanými lekármi (lekári bez špecializácie), ktorí pripojení sú, ale nemajú možnosť  
odosielať správy (nastavenie pravidiel eZdravia – komplikuje situáciu, keď pacienta vyšetrí neatestovaný lekár, ale  
správa, ktorá prejde do eZdravia, musí byť podpísaná atestovaným lekárom). PZS by uvítali možnosť odosielať  
správy do eZdravia aj lekárom bez atestačnej špecializácie, nakoľko pri prepustení pacienta lekárom bez atestácie  
nie je možné spracovať dokumentáciu pacienta bezprostredne po poskytnutí zdravotnej starostlivosti, ale až po  
odoslaní danej správy do eZdravie lekárom s atestáciou, čo v praxi nie je realizované bezprostredne po poskytnutí  
zdravotnej starostlivosti.  
PZS nemajú možnosť čítať údaje o pacientoch bez eID karty pacienta  
Pacientsky sumár u niektorých PZS funguje len na lokálnej úrovni z dôvodu, že nie je zavedená autentifikácia  
pacienta prostredníctvom eID, NCZI proces nerieši i napriek tomu, že čítačky eID boli distribuované. PZS vidia  
nízky benefit eZdravia v svojej práci, napr. lekár špecialista pošle záznam o ambulantnom vyšetrení, resp.  
prepúšťaciu správu, avšak túto správu, ktorú odoslal, si nemôže pozrieť bez súhlasu pacienta (eID karta).  
Nasadenie funkcionalít do nemocníc  
Niektorým PZS nie je známy celkový počet modulov eZdravia.  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
eRecept  
Najviac využívaný modul v eZdraví, a taktiež najviac oceňovaný PZS je eRecept. Napriek tomu sa aj pri ňom  
vyskytujú nasledujúce nedostatky:  
-
-
-
-
problémy s elektronickým odosielaním,  
výpadky daného modulu,  
problém s overovaním elektronického podpisu na eReceptoch (dlhá časová odozva),  
nemožnosť písania eReceptov pre pacientov poistených v zahraničí.  
Najväčšími prekážkami priaznivého rozvoja a využívania projektu eZdravie boli nedostatky v riadení a  
implementácii projektu, ruptúry koordinácii procesov zlyhávajúcej komunikácii medzi  
v
a v  
prevádzkovateľom, zadávateľmi, realizátormi a distributérmi prvkov systému na strane ich tvorcov a na  
strane používateľov systému v lekárskej praxi a v zdravotníckych zariadeniach. Prejavovalo sa to  
v nedostatočnej komunikácii NCZI s odbornými zložkami zabezpečujúcimi funkčnosť systému, v nedostatočnom  
zaškoľovaní zdravotníckych pracovníkov, v ťažkopádnosti práce s produktmi systému eZdravia. Vyskytli sa aj  
komplikácie prepojenia systému eZdravia s nemocničným informačným systémom, prípadne nedostatočná ponuka  
vendora.  
Ďalšie skutočnosti, ktoré vrstvili problematiku nedostatočného využívania eZdravia, spočívali aj v ignorancii  
vymáhania plnenia zákonnej povinnosti PZS voči eZdraviu. Rovnako tak aj v nenapĺňaní databáz dekurzami,  
správami z vyšetrení atď., bez ktorých sa stráca zmysel elektronizácie lekárskych správ. Je potrebné, aby  
ich okamžitá a trvalá dostupnosť pre lekárov rôznych špecializácií v starostlivosti o pacienta mala efekt  
najmä v urgentných situáciách ohrozujúcich život pacienta. Rovnako je potrebná dostupnosť správ pre lekárov  
špecialistov v dispenzárnej starostlivosti, pre všeobecne dobrý a efektívny manažment pacienta, jeho včasnú  
diagnostiku a efektívnu liečbu aj chronických a kombinovaných diagnóz.  
Kontrolóri NKÚ SR overili databázu zdravotníckych pracovníkov, ktorí majú ePZP, umožňujúce vstupovať a vkladať  
správy do EZK, a taktiež čerpať príslušné informácie zo systému eZdravie. Za sledované obdobie bolo vydaných  
9 601 ePZP. Na Slovensku vykonávalo zdravotnícke povolanie v rôznych profesiách vyše 85,5 tisíc pracovníkov,  
avšak nie všetkým z charakteru pracovných výkonov vyplýva povinnosť (i právo) využívať systém eZdravie.  
Nasledujúci graf zobrazuje počty vydaných ePZP v súhrne za roky 2019 – 2021 podľa jednotlivých zdravotníckych  
profesií.  
Graf č. 1 Pet vydaných ePZP v súhrne za roky 2019 – 2021 podľa jednotlivých zdravotníckych profesií  
Zdroj údajov: NCZI. Spracovanie: NKÚ SR  
9
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zmysel a vysoká efektívnosť elektronizácie v zdravotníctve sa potvrdila v segmente eReceptu, ktorý je  
možné použiť ako príklad dobrej praxe. Všetci traja aktéri v línii predpisu, výdaja a užitia lieku, teda lekárnici,  
pacienti a najmä lekári vysoko ocenili všetky benefity elektronizácie procesu poskytnutia lieku pacientovi  
predovšetkým v období obmedzeného priameho kontaktu pacienta a lekára počas pandémie ochorenia COVID-  
19. Zároveň situácia nepredvídanej a neodvratnej skutočnosti, akou je rýchlo sa šíriaca pandémia, nemôže byť  
prekážkou rozvoja, ale naopak, mala by byť stimulom urýchlenej dostupnosti elektronických služieb zdravotníctvu.  
Personálne zabezpečenie  
Personálne zabezpečenie pre oblasť riešenia projektu eZdravia bolo na MZ SR výrazne poddimenzované.  
Preto aj dohľad a participácia ministerstva pri zapájaní procesov implementácie elektronických služieb  
zdravotníctva bola nedostatočná. Dôsledkom deficitu v personálnej oblasti bolo obmedzené plnenie úloh  
súvisiacich so zabezpečovaním koncepcie štátnej politiky v oblasti elektronizácie zdravotníctva, najmä  
nesystematický postup v realizácii projektu eZdravia.  
Neuralgickým bodom pre zabezpečenie plne funkčného systému eZdravia bolo nastavenie odborných  
kompetencií NCZI pre projektové riešenia (projektový manažment), s tým súvisiace získavanie odborníkov v IT  
špecializáciách zabezpečujúcich nielen prevádzku, ale aj tvorbu aplikácií, administráciu cloudov a ďalších IT  
špecializácií. To nebolo možné bez toho, aby sa dosiahla perspektíva pracovníkov v IT odboroch v štátnej  
a verejnej sfére.  
Nepriaznivú situáciu spôsobila nielen nekoncepčnosť riadenia implementácie systému eZdravia, ale tiež časté  
personálne zmeny vo vedení NCZI (v rokoch 2018 – 2021 pôsobilo šesť riaditeľov NCZI a uskutočnilo sa deväť  
organizačných zmien); s tým súviselo zdržiavanie alebo nerealizovanie zmien v personálnej stratégii NCZI.  
Dôsledkom bola neprehľadnosť činností jednotlivých organizačných útvarov.  
Navyše, pracovný trh všeobecne charakterizuje vysoký dopyt po IT odborníkoch, a to sa týka aj NCZI v celom  
spektre špecializácií – od IT prevádzky, vývoja aplikácií, cez cloudové riešenia až po kybernetickú bezpečnosť.  
Inštitúcia sa borí s konkurenciou dopytu po IT špecialistoch v realite pracovného trhu vrátane komerčnej sféry,  
a najmä s tým súvisiacim odmeňovaním.  
Pre zlepšenie procesov elektronizácie zdravotníctva je nevyhnutné nastaviť odbornú komunikáciu NCZI s MZ SR  
aj v oblasti procesného riadenia a stabilizácie pracovníkov, adekvátneho ohodnotenia IT špecialistov podobným  
spôsobom ako sa rieši navýšenie taríf u učiteľov alebo zdravotníckych pracovníkov, a tak zabrániť ich odlivu do  
komerčnej sféry. NCZI uvádzajú problém na príklade pozície sieťových administrátorov so stredoškolským  
vzdelaním, ktorí však disponujú odbornými certifikátmi a praxou, avšak bez vysokoškolského vzdelania 2. stupňa  
nemôžu ich odbornosť adekvátne zohľadniť vo funkčnom a mzdovom zaradení. Preto NCZI upozorňuje na  
nutnosť nastoliť legislatívne požiadavky na uznávanie certifikovaných školení (neakademickej kvalifikácie)  
IT pracovníkov.  
Kontrolóri NKÚ SR z podkladov za rok 2018 a 2019 zistili, že štatutárny orgán NCZI zaslal oneskorene na MZ  
SR žiadosť o zmenu organizačnej štruktúry a organizačného poriadku v príslušných rokoch. Zo strany MZ  
SR bolo NCZI upozornené na nedostatky v predmetných žiadostiach, ktoré však NCZI neodstránilo a organizačné  
zmeny uplatnilo v praxi. Keďže nedošlo k odstráneniu uvedených nedostatkov, žiadosti neboli schválené MZ SR.  
Týmto konaním NCZI konalo v oboch prípadoch v rozpore so Zriaďovateľskou listinou.  
Komunikácia  
MZ SR delimitovalo celú oblasť na NCZI ako prevádzkovateľa NZIS, no komunikačné a marketingové stratégie  
NCZI ministerstvo nekoordinovalo a ani nevyhodnocovalo. Komunikačné a marketingové aktivity NCZI smerovali  
k odborným útvarom zabezpečujúcim jednotlivé moduly systému eZdravie v internom aj externom prostredí (k nim  
patria aj tvorcovia a dodávatelia modulov systému z komerčného sektora – vendori), k PZS a k verejnosti  
v rôznorodom rozsahu. Manažovanie komunikačných aktivít, vrátane zabezpečovania školení, primárne  
zabezpečovala Sekcia marketingu a komunikácie NCZI, avšak problematické bolo roztrieštenie kompetencie  
medzi viacerými útvarmi NCZI v komunikácii s vendormi, nejasné boli aj konzekvencie pri nasadzovaní  
jednotlivých modulov systému do medicínskej praxe.  
10  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Komunikačné aktivity k verejnosti prostredníctvom masových médií inštitúcia napĺňala v štandardných schémach,  
avšak kvôli priorite informovať o ochorení COVID-19 počas pandémie utlmili všetky nové a dlhodobé marketingové  
aktivity. Absentovali cielené komunikačné kampane na podporu využívania produktov systému eZdravia,  
NCZI rezignovalo na zámer zmeniť spôsob externej komunikácie na proaktívnu a edukačnú (napríklad povinnosť  
lekárov vkladať zdravotné záznamy, podpora vedomosti občanov o využívaní EZK).  
Nekoncepčnosť riadenia procesov komunikácie sa odrazila vo viacerých jej segmentoch, prerušili sa  
komunikačné kanály najmä smerom k PZS (tvorba a distribúcia newsletterov, štatistické hlásenia PZS o počte  
lekárov napĺňajúcich databázy lekárskych správ v pacientskej dokumentácii, utlmené organizovanie konferencií  
a školení, neprehľadnosť hlásení o plánovaných a neplánovaných výpadkoch systému, kolísajúca odozva  
segmentov systému). Nízka bola aj informovanosť lekárov zo strany NCZI, nedostatočná starostlivosť  
o zaškoľovanie lekárov povinných využívať systém eZdravie, ktoré zostáva na pleciach vendorov, resp.  
prevádzkovateľov IS nemocníc. Pasivita v komunikácii NCZI s vendormi bola kritickým miestom v reťazci  
nasadzovania funkcionalít a neidentifikovania prekážok efektívneho využívania zložiek systému eZdravie,  
najmä pre absentujúcu spätnú väzbu v špecifických oblastiach úkonov a administratívnej prevádzky PZS.  
Výrazom nedostatočnej informovanosti odbornej verejnosti, nekoncepčnosti, či neexistencie komunikačných  
kampaní je aj pomerne nízka zapojenosť zdravotníkov. Kontrolóri NKÚ SR overovali, koľko PZS, respektíve ich  
odborných útvarov reálne využíva systém eZdravie a do EZK pacientov vkladá lekárske záznamy z vyšetrení.  
V roku 2018 si povinnosť zapojiť sa do systému eZdravie splnilo 8 400 PZS, čo predstavovalo 46,32 percent  
z celkového počtu. V nasledujúcich troch rokoch (2019 – 2021) ich počet stúpol len o 3 tisíc, teda na úroveň 61  
percent (zdroj NCZI).  
Vedomosť občanov o možnosti využívať elektronickú zdravotnú knižku, teda sledovať zdravotnú  
dokumentáciu, či vpisovať si vlastné poznámky, napríklad o užívaní liekov a podobne, je mimoriadne nízka. A to  
aj napriek tomu, že NKÚ SR v roku 2018 uložil opatrenie, aby NCZI prijalo úlohy v oblasti marketingovo  
komunikačnej stratégie pre podporu zvýšenia využívania systému eZdravie na zvýšenie počtu prihlásení občanov  
do eZK. Plnenie tohto opatrenia však nebolo efektívne. Na prihlásenie sa občana do svojej eZK je nutné vlastniť  
eID, no napriek rastúcemu počtu vydaných eID počet užívateľov EZK stagnoval. Od roku 2018 do roku 2021 MV  
SR vydalo ďalších 325 399 eID. Ich celkový počet v roku predstavoval 467 420 kusov, čo možno považovať za  
potenciálny počet užívateľov EZK, ak by bola informačná kampaň o možnosti jej využívania masívna. Avšak počet  
prihlásení občanov do EZK sa zvýšil nepatrne. Pri narastajúcom počte vydaných eID sa percentuálny podiel  
unikátnych užívateľov eZK znižuje, v roku 2021 tvoril len 0,33 % z držiteľov eID (zdroj NCZI). V roku 2021 bol  
počet unikátnych užívateľov eZK len 4 024.  
Kontrola plnenia opatrení  
Kontrolou boli preverené aj opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov kontrolou NKÚ SR v oblasti eZdravia  
v roku 2018 na úrovni MZ SR a NCZI. Kontrolóri na MZ SR zistili, že uzatvorilo 16.04.2019 zmluvu o poskytnutí  
služieb so spoločnosťou Alexa, s. r. o., na vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti digitalizácie zdravotnej  
dokumentácie. Návrh variantných riešení pre digitalizáciu zdravotných záznamov spracovaných v predmetnej štúdii  
nebol využívaný ani analyzovaný MZ SR. Keďže došlo k zmene na pozícii riaditeľa a zamestnancov sekcie  
informatiky a programov, ktorí už nie sú zamestnancami MZ SR, predmetnú štúdiu nikto nepoužil. Sekcia  
digitalizácie a informatiky MZ SR o jej existencii nevedela a našla ju v archíve – registratúre až na základe  
vyžiadania kontrolórov NKÚ SR. Uvedeným konaním MZ SR vynaložilo finančné prostriedky v objeme  
16 650,00 eur neefektívne, čím porušilo zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Zároveň tým  
bola porušená finančná disciplína, keďže došlo k neefektívnemu vynakladaniu verejných prostriedkov. Kontrolóri  
NKÚ SR konštatovali, že MZ SR neprijalo žiadne opatrenie v súvislosti so zisteniami z predchádzajúcej kontroly  
NKÚ SR. Naopak, neefektívne vynaložilo finančné prostriedky v objeme 16 650,00 eur na štúdiu o existencii, ktorej  
nevedelo a nevyužívalo ju.  
Kontrolou plnenia opatrení na NCZI bolo zistené, že aj napriek tomu, že jedno opatrenie vykázalo NCZI ako plnené,  
opatrenie sa plnilo len v roku 2019, ale s nástupom pandémie COVID (v rokoch 2020 a 2021) sa komunikačné  
aktivity v danej oblasti utlmili až zastavili. Zároveň bolo potvrdené, že dané opatrenie bolo neefektívne, pretože  
neprinieslo žiadne zlepšenie v náraste počtu občanov využívajúcich eZdravie vrátane EZK. Z dôvodu, že sa  
dané opatrenie plnilo len v prvom roku (2019), bolo opatrenie vyhodnotené ako čiastočne plnené.  
11  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Medzinárodný kontext  
Elektronický zdravotný systém eHealth je súborom nástrojov a služieb na platforme informačných a komunikačných  
technológií, deklarovaný v Lisabonskej stratégii. Prvotná vízia eHealth pochádza z roku 2004 – Európska komisia  
v dokumente Akčný plán elektronizácie zdravotníctva ju deklarovala ako inovačnú zdravotnú starostlivosť pre 21.  
storočie. Okrem nástrojov a služieb pre zefektívnenie systémov zdravotnej starostlivosti v členských štátoch EÚ  
prostredníctvom produktov, služieb a postupov súvisiacich so zdravotníctvom v oblasti prevencie, diagnostiky,  
liečby, monitorovania a manažmentu problémov v zdravotníckych systémoch sa systém mal stať aj nástrojom  
na prepojenie Európy v cezhraničnej zdravotnej starostlivosti.  
Systém mal priniesť inovácie na trhoch súvisiacich so zdravím tak, aby v konečnom dôsledku priniesol  
zlepšenie kvality života občanov. Na to je nevyhnutné zabezpečiť udržateľnosť systémov zdravotníctva  
a zabezpečiť prístup k službám pre všetkých občanov, a to si vyžaduje štrukturálne zmeny.  
Naplnenie európskeho programu eHealth podnecujú aj stúpajúce výdavky na verejné zdravotníctvo a demografické  
tendencie. Celkový vývoj výdavkov na verejné zdravotníctvo v členských štátoch EÚ je stúpajúci: 5,9 percent  
(1990), 7,2 percent (2010), 8 percent (2020), 8,5 percenta (odhad na rok 2060). Demografická štruktúra populácie  
podľa veku má nasledovné tendencie: ľudia v produktívnom veku tvorili 61 % v roku 2010 a v roku 2060 sa očakáva  
ich 51-percentný podiel; ľudia vo veku 65+ v roku 2010 tvorili 17,2-percentný podiel populácie a v roku 2060 sa  
očakáva ich 30-percentný podiel; ľudia vo veku 80+ tvorili 4,7 percent populácie v roku 2010 a v roku 2060 sa  
očakáva ich 12,1-percentný podiel.1 Podľa Eurostatu výdavky na zdravotníctvo sú druhou najvyššou  
položkou verejných výdavkov v EÚ, najvyššou položkou je oblasť sociálnej ochrany.2  
V nasledujúcom grafe je uvedený percentuálny podiel vekových skupín na celkovej populácií – EÚ  
Graf č. 2 Percentuálny podiel vekových skupín na celkovej populácií – EÚ  
Percentuálny podiel vekových skupín na celkovej populácii – EÚ (%)  
70  
60  
61  
51  
50  
42,1  
2060  
30  
40  
30  
20  
10  
0
2010  
17,2  
21,9  
2060  
12,1  
2010  
4,7  
produktívny vek  
65 - 79  
80 +  
postproduktívny vek spolu  
2010 2060  
Zdroj údajov: Eurostat, ec.europa.. Spracovanie: NKÚ SR  
Jedným z hlavných cieľov Európskej komisie v programe Digitálna Európa (2021 – 2027) je dosiahnuť využívanie  
digitálnych technológií nielen hospodárstve, ale v celej spoločnosti. Efektívnosť digitalizácie má osobitný zreteľ  
v globálnom hospodárskom prospechu Európy, v hospodárskom prospechu jednotlivých štátov, ale aj v želaných  
prínosoch pre jednotlivcov – občanov. Patrí k nim aj dostupnosť digitálnych technológií – aplikácií a zariadení  
na zabezpečenie telesnej a duševnej pohody, personalizovaná zdravotná starostlivosť a ďalšie produkty  
zdravotníckych služieb a sociálnej starostlivosti.  
12  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
S problémom neúplnej funkčnosti národných systémov eHealth sa v súčasnosti boria aj okolité štáty:  
v Českej republike v roku 2017 ministerstvo zdravotníctva rozpracovalo národné strategické ciele eHealth do roku  
2020, členené do siedmich aktivít akčného plánu. Projekt rezortného informačného systému nateraz nemajú  
dokončený, systém eHealth nie je plne vybudovaný. Ani v Poľsku, Maďarsku a v Rakúsku nemajú národné systémy  
eHealth plne funkčné. Z jednotlivých elektronických služieb najčastejšie využívajú elektronický recept, elektronické  
odporúčanie na vyšetrenie, zdravotné záznamy v rôznom rozsahu, správu údajov o pacientovi, uchovávanie  
lekárskych dokumentov a elektronickú zdravotnú knižku. V čase pandémie krajiny aktivizovali služby – elektronické  
objednávanie na očkovanie a elektronický očkovací preukaz.  
Okrem elektronických služieb v priamej interakcii lekárov (zdravotníckych zariadení), lekární a pacientov majú  
jednotlivé systémy uvedených krajín v rôznom rozsahu rozpracované ďalšie služby zdravotníctva, predovšetkým  
zdravotnícke registre, monitorovanie hrozieb a ďalšie. Poľsko zo svojich skúseností uvádza, že najväčšie problémy  
pri zavádzaní systému eHealth sú v súčasnosti predovšetkým v oblasti rozsahu zdrojov na budovanie IS, osobitne  
pre zabezpečenie zdravotných údajov pacientov pre ich zdieľanie medzi zdravotníckymi zariadeniami,  
komplikovaná je tvorba slovníkov (štandardov klinickej terminológie). Ťažkosti implementácie spôsobuje aj  
koordinácia aktivít inštitúcií vstupujúcich do systému.  
ZÁVER  
Príčinami nedostatočnej funkčnosti a minimálneho využívania systému eZdravie sú absencia riadenia  
eZdravie zo strany MZ SR a chýbajúce aktuálne strategické materiály; časté personálne zmeny vo vedení a  
v organizačnej štruktúre NCZI; absencia harmonogramu úloh a jeho vyhodnocovania v oblasti eZdravia; slabá  
komunikácia s občanom a PZS, absencia cielených kampaní, chýbajúce školenia zo strany NCZI voči PZS.  
V kontexte zistení možno konštatovať, že najväčšou prekážkou využívania eZdravia v reálnej praxe bolo  
nedostatočné riadenie jeho implementácie, ktoré v mnohých oblastiach vykazovalo znaky neefektivity a  
v konečnom dôsledku, z pohľadu aktuálneho stavu využívania eZdravia v podmienkach SR, aj jeho  
neúčinnosti.  
V kontexte uvedených zistení je potrebné prehodnotiť prístup MZ SR k riadeniu, koordinácii a kontrole systému  
eZdravia a rovnako aj zmeniť prístup NCZI z pasívneho k proaktívnemu hlavne v komunikácii smerom k PZS  
a občanom, a v zaškoľovaní PZS v oblasti nasadzovania nových funkcionalít eZdravia.  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Kontroly boli ukončené protokolom o výsledku kontroly. MZ SR vznieslo námietku proti pravdivosti, úplnosti  
a preukázateľnosti kontrolných zistení, ktorá bola vysporiadaná a vyhodnotená ako neopodstatnená, pretože  
nesmerovala voči žiadnemu z kontrolných zistení uvedených v protokole. NCZI podalo pripomienky k protokolu  
o výsledku kontroly, ktoré nemali charakter námietok a týkali sa len formulácií uvedených v protokole. NKÚ SR  
uložil kontrolovaným subjektom prijať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a predložiť správu o ich  
plnení. NKÚ SR bude plnenie prijatých opatrení monitorovať a vyhodnocovať.  
Zoznam použitých skratiek  
Skrátený názov  
Úplné znenie  
jednotka pre riešenie počítačových incidentov = Computer Security  
Incident Response Team  
CSIRT  
eID  
ePZP  
EÚ  
občiansky preukaz s elektronickým kontaktným čipom  
elektronický preukaz zdravotníckeho pracovníka  
Európska únia  
eZdravie = eHealth  
elektronické zdravotníctvo  
EZK  
IS  
elektronická zdravotná knižka občana  
informačný systém  
IKT  
MF SR  
Informačné a komunikačné technológie  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
13  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Skrátený názov  
MZ SR  
NCZI  
NKÚ SR  
NZIS  
Úplné znenie  
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky  
Národné centrum zdravotníckych informácií  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
národný zdravotnícky informačný systém  
poskytovateľ (poskytovatelia) zdravotnej starostlivosti  
Rozpočtový informačný systém  
PZS  
RIS  
RV  
riadiaci výbor  
vendor  
zákon o NZIS  
predajca, obchodník (dodávateľ IS pre PZS)  
zákon č. 153/2013 Z. z. zákon o národnom zdravotníckom  
informačnom systéme a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
v znení neskorších predpisov  
zákon o PZS  
zákon č. 578/2004 Z. z. zákon o poskytovateľoch zdravotnej  
starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských  
organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých  
zákonov  
zákon o rozpočtových pravidlách  
verejnej správy  
zákon č.523/2004 Z. z. zákon o rozpočtových pravidlách verejnej  
správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení  
neskorších predpisov  
zákon o ZS  
zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách  
súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene  
a doplnení niektorých zákonov  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Ministerstvo zdravotníctva SR Národné centrum zdravotníckych  
informácií  
Priemyselná 2  
Limbová 2  
Lazaretská 26  
824 73 Bratislava  
837 52 Bratislava  
+421 2 593 73 111  
811 09 Bratislava – Staré Mesto  
14