Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
MO SR v rámci verejného obstarávania MO SR nemalo stanovené procesy, ktoré by zabezpečili dosiahnutie
hodnoty za peniaze. To znamená, že interné predpisy neobsahovali stanovenie spôsobu dosiahnutia správnych
rozhodnutí a riešenia problémov a ciele, ktoré sa majú splniť na preukázanie nepretržitého merateľného zlepšenia
výkonnosti. Taktiež chýbali mechanizmy na zdieľanie dobrej a zlej praxe. Pri realizácii verejného obstarávania
v oblasti vystrojovania však využilo MO SR jeden nástroj na hodnotenie výkonnosti obstarávaných tovarov,
konkrétne benchmark a to pri porovnaní cien nákupu uniforiem Českou republikou. Kontrolou bolo zistené, že
MO SR v rámci verejného obstarávania vykonávalo aj prípravné trhové konzultácie.
Spôsob stanovenia predpokladanej hodnoty zákaziek týkajúcich sa výstrojových náležitostí vystrojovania (poľné
rovnošaty, tričká, spacie vaky, obuv a iné). bol preverený na vzorke zmlúv, ktoré boli uzatvorené na základe
verejného obstarávania z centralizovaných rozpočtových prostriedkov. Následne bola preverená cenová
špecifikácia 8 rámcových dohôd, vrátane 12 dodatkov k nim a 11 kúpnych zmlúv v celkovej sume 40 344 799,17
eur s DPH. Táto cenová špecifikácia bola porovnaná so stanovenou predpokladanej hodnoty zákaziek pred
uskutočnením verejného obstarávania, pričom neboli zistené nedostatky.
Zásady a postupy riadenia korupčných rizík malo MO SR upravené v internom predpise. Oblasť predchádzania
riziku podvodu a korupcie v oblasti verejného obstarávania bola upravená v Protikorupčnom programe MO SR
a zároveň bol vydaný interný Metodický pokyn k definovaniu a predchádzaniu konfliktu záujmov v rámci procesu
verejného obstarávania. V kontrolovanom období nebol zo strany MO SR identifikovaný konflikt záujmov pri
realizovaní verejného obstarávania. MO SR nemalo vypracovaný etický kódex verejného obstarávania, čo mu
NKÚ SR odporučil vypracovať.
Vnútorný kontrolný systém
Hlavným dokumentom určujúcim zameranie kontrolnej činnosti v rezorte MO SR je plán kontrol MO SR. Uvedený
plán určuje vecné a časové vymedzenie kontrol, ktoré sa začínajú v príslušnom roku. V zmysle interných predpisov
tento plán zostavuje Sekcia kontroly MO SR, pričom pri jeho zostavovaní uplatňuje princíp nezávislosti, ktorú mu
zaručuje zákon o kontrole v štátnej správe a organizačný poriadok ministerstva. Príprava plánu kontrol MO SR
v danom roku sa realizuje na základe výsledkov predchádzajúcich kontrol, praktických poznatkov a skúseností. Do
plánu sú zaradené kontrolné aktivity, ktoré mali reagovať na najvýznamnejšie riziká pri zabezpečení obrany štátu,
čerpaní verejných zdrojov a realizácii akvizícií. V tomto pláne sú zaradené aj činnosti súvisiace s výkonom
inšpekcií a dozorov (inšpekcia práce, energetická inšpekcia, požiarny a metrologický dozor). Okrem Sekcie kontroly
MO SR kontrolnú činnosť v rezorte MO SR realizujú v rámci svojej pôsobnosti aj iné organizačné zložky
MO SR, ktoré sú v zmysle zákona o kontrole v štátnej správe považované za ostatné. V zmysle internej smernice sa
za ostatné odborné útvary kontroly považujú aj rozpočtové a príspevkové organizácie.
MO SR má vytvorenú elektronickú databáza kontrolnej činnosti s názvom Modul riadenia kontrolnej činnosti,
ktorá bola uvedená do prevádzky v januári 2018. Tento modul je dostupný pre všetky organizačné zložky rezortu
MO SR. Jeho hlavnou úlohou je získavanie štatistických údajov na zlepšenie a zefektívnenie plánovania a riadenia
kontrolnej činnosti. Modul riadenia kontrolnej činnosti umožňuje on-line sledovanie a vyhodnocovanie kontrol. Pri
spracovaní plánov kontrolnej činnosti na rok 2020 bola plne využitá nová funkcionalita modulu Systém plánovania
kontrolnej činnosti a to na všetkých úrovniach velenia a riadenia v rezorte MO SR, čím sa minimalizovala
doterajšia administratívna prácnosť plánovacieho procesu. Systém umožňuje plánovanie kontrol na všetkých
stupňoch, pričom pri plánovaní upozorňuje na možné konflikty pri výkone kontrol (napr. kontrola viacerých
kontrolných orgánov v jednom subjekte v rovnakom termíne). Zároveň umožňuje vedúcim zamestnancom získať
prehľad o plánovaných kontrolách v jeho podriadených zložkách za celý rok.
Vnútorný kontrolný systém MO SR je upravený v interných normatívnych aktoch, čo dáva dobrý predpoklad na
výkon kontrolnej činnosti. V rezorte MO SR sa každý rok vykonáva pomerne veľký počet rôznych typov kontrol
(v roku 2019 celkom 1 175 kontrol, v roku 2020 celkom 756 kontrol a v roku 2021 celkom 792 kontrol), ktorý
zahŕňal množstvo subjektov spolu s prijatím zodpovedajúcich opatrení ako aj disciplinárnymi postihmi. Napriek
tomu sa však každoročne opakujú rovnaké nedostatky v rámci výkonu kontrol, čo znamená, že je stále priestor
na zlepšenie jeho účinnosti a efektívnosti.
Rezort MO SR vykonával v kontrolovanom období kontroly v jednotlivých útvaroch a zariadeniach rezortu MO SR
zamerané na vystrojovanie a to najmä v jednotlivých skladoch, v ktorých bol uskladnený materiál pre
12