Správa o výsledku kontroly  
2022  
Vystrojovanie príslušníkov Ozbrojených  
síl Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontrolovali sme  
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky  
MO SR je ÚOŠS zriadeným na úseku obrany SR zákonom SNR o organizácii ministerstiev a ostatných ÚOŠS od  
01.01.1993 so sídlom v Bratislave. Podľa § 12 kompetenčného zákona MO SR je ÚOŠS pre riadenie a kontrolu  
obrany SR, výstavbu, riadenie a kontrolu OS SR, koordináciu činností a kontrolu orgánov štátnej správy, orgánov  
územnej samosprávy a iných právnických osôb pri príprave na obranu SR, koordináciu obranného plánovania,  
zabezpečenie nedotknuteľnosti vzdušného priestoru SR, koordináciu vojenskej letovej premávky s civilnou  
letovou premávkou, vojenské spravodajstvo a alternatívnu službu.  
Ako sme postupovali  
Kontrola bola realizovaná v súlade so zákonom o NKÚ SR a štandardami,, ktoré vychádzajú zo základných  
princípov kontroly v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI). Do výkonu  
kontroly boli zapojení 4 kontrolóri s viacročnou kontrolórskou praxou na NKÚ SR. Výber vzorky bol  
realizovaný na základe úsudku kontrolóra. Kontrolovaným obdobím boli roky 2019 až 2021 a v prípade vecných  
súvislostí aj predchádzajúce a nasledujúce obdobia.  
Kontrola bola ukončené protokolom o výsledku kontroly. MO SR vznieslo námietky proti pravdivosti, úplnosti  
a preukázateľnosti kontrolných zistení, ktoré bola vysporiadané a vyhodnotené ako neopodstatnené.  
Prečo sme kontrolovali  
SR je z pohľadu výdavkov v oblasti hlavného vybavenia ako podielu na celkových obranných výdavkov  
v porovnaní s inými štátmi nad priemerom, keďže v roku 2021 vynaložila na hlavné vybavenie 27,4 %,  
čo je viac ako odporúčanie NATO (20 %).  
V zmysle § 205 ods. 1 zákona č. 281/2015 Z. z. profesionálny vojak nárok na bezplatné poskytovanie  
výstrojových náležitostí nevyhnutných na zabezpečenie výkonu štátnej služby.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Čo sme zistili  
V súčasnosti používaný manuálny systém výstrojových bodov profesionálnych vojakov je nepružný,  
prácny a značne zastaraný,  
Projekt Elektronizácia činnosti výstrojového zabezpečenia profesionálnych vojakov“ nebol  
v praxi zrealizovaný. Od prvotnej požiadavky na elektronizáciu systému v roku 2020 nebol pilotný  
a skúšobný projekt v kontrolovanom období zavedený do užívania v rezorte MO SR,  
Reálne zásoby výstrojových náležitosti nie sú vytvorené v takom rozsahu, aby pokryli potreby  
občanov SR v prípade mimoriadnych situácií (napr. mobilizácie, situácia súvisiaca s vojnou na Ukrajine).  
Čo odporúčame  
NKÚ SR navrhuje výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť, aby zaviazal  
MO SR zavedením elektronizácie systému vystrojovania príslušníkov Ozbrojených síl Slovenskej  
republiky, ktorou sa zvýši jeho efektívnosť, flexibilita a funkčnosť. Predpokladaným prínosom elektronizácie  
bude zabezpečenie automatizácie procesov a poskytovanie informácií v reálnom čase s možnosťou ich využitia  
pre potreby plánovania, objednávania a vydávania výstrojových náležitostí pre profesionálnych vojakov.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE VYSTROJOVANIE PRÍSLUŠNÍKOV  
OZBOROJENÝCH SÍL SLOVNESKEJ REPUBLIKY  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontroly bolo preveriť systém vystrojovania príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky. Kontrola  
bola vykonaná ako kontrola súladu s prvkami výkonnosti so zameraním na preverenie interných postupov,  
napĺňania požiadaviek profesionálnych vojakov na vystrojovanie, plánovania a čerpania finančných  
prostriedkov vrátane procesu verejného obstarávania v oblasti vystrojovania príslušníkov OS SR.  
Rámec kontrolnej akcie  
Pri kontrole boli použité kontrolórske postupy a techniky so zameraním na preskúmanie dokladov a dokumentov,  
rozhovory so zamestnancami kontrolovaného subjektu, metóda analýzy a iné. Použitý bol prístup detailného  
preverovania vecnej správnosti vybratej vzorky dokladov. Pri preverovaní procesu vystrojovania bol výber vzorky  
vykonaný neštatistickými metódami na základe odborného úsudku kontrolóra a v oblasti zmluvných vzťahov bolo  
z celkového počtu 96 zmlúv uzatvorených v kontrolovanom období preverených 53, čo predstavuje 55 %.  
Celkový finančný objem preverených zmlúv bol vo výške 33 549 685,49 eur. Kontrolovaným obdobím boli roky  
2019 až 2021 a súvisiace obdobia.  
Hlavnými hodnotiacimi kritériami boli:  
.
Zákon č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
v znení neskorších predpisov,  
.
.
Interné predpisy vydané MO SR pre oblasť vystrojovania OS SR,  
Výstrojové normy MO SR.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Všeobecne záväzné a interné právne predpisy  
Základným, všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý v rámci rezortu MO SR upravuje oblasť vystrojovania  
profesionálnych vojakov, je zákon o štátnej službe profesionálnych vojakov, ktorý vytvára pre túto oblasť všeobecný  
právny rámec. Na základe tohto zákona bol vydaný Výnos MO SR 2015, ktorý upravoval druhy vojenských  
rovnošiat a druhy výstrojových súčiastok, pravidlá ich nosenia a používania. Citovaný zákon aj výnos používali  
termíny výstrojové súčiastky a druhy výstrojových súčiastok, avšak ani jeden z nich v platnom znení ďalej  
neupresňoval, čo treba rozumieť pod pojmom výstrojové súčiastky a nekategorizoval druhy výstrojových súčiastok.  
Preverené boli interné predpisy MO SR, ktoré tvorili právny rámec pre oblasť vystrojovania. Na Výnos MO SR 2015  
vecne nadväzovalo odborné nariadenie MO SR vydané riaditeľom ÚCL MO SR, ktoré zadefinovalo výstrojové  
normy podľa účelu ich použitia na výstrojové normy pre vystrojovanie profesionálnych vojakov a vojačiek na území  
SR, pre ich vystrojovanie mimo územia SR, vydávané v stave bezpečnosti a vo vojnovom stave. V rámci noriem  
boli v niektorých prípadoch pre výstrojové súčiastky použité buď odlišné názvy, alebo boli zavedené iné  
(nové) druhy výstrojových súčiastok, ktoré sa vo výnose nevyskytovali, pričom práve Výnos MO SR 2015  
mal byť tým právnym predpisom, ktorý v zmysle splnomocnenia na jeho vydanie podľa § 208 ods. 1 zákona  
o štátnej službe profesionálnych vojakov mal určiť nielen druhy vojenských rovnošiat, ale aj druhy výstrojových  
súčiastok.  
Tieto nedostatky vo všeobecne záväzných právnych predpisoch a interných predpisoch MO SR môžu mať  
za následok ich nesprávnu aplikáciu profesionálnymi vojakmi, ktorí sú povinní ich v praxi dodržiavať.  
NKÚ SR odporučil MO SR analyzovať terminológiu týkajúcu sa vystrojovania použitú vo všeobecne záväzných  
právnych predpisoch a interných predpisoch MO SR, odstrániť nejasnosti a nejednotnosť pojmov a systematicky  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
vymedziť (kategorizovať) druhy výstrojových súčiastok používaných pre jednotlivé vojenské rovnošaty  
a zabezpečiť ich jednotné používanie v rámci právneho poriadku používaného v rezorte MO SR.  
V zmysle štatútu MO SR rozsah oprávnení a zodpovednosti vedúcich zamestnancov ministerstva určuje  
organizačný poriadok ministerstva. Riaditeľ ÚCL MO SR schvaľoval interné predpisy ministerstva (odborné  
nariadenia a metodické usmernenia) bez oprávnenia, ktoré by mu určoval organizačný poriadok, čo nebolo  
v súlade so štatútom a organizačným poriadkom ministerstva.  
Smernica MO SR č. 15/2014 o verejnom obstarávaní (v platnom znení) nebola v súlade s aktuálne platným  
zákonom č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní, čím MO SR nekonalo v súlade so štatútom  
a organizačným poriadkom ministerstva.  
Kontrolou bolo ďalej preverené, či MO SR dlhodobo plánuje zabezpečovania výstrojových náležitostí  
profesionálnych vojakov, či plánovanie prebieha spoločne (koordinovane) a konzistentne s GŠ OS SR a z ktorých  
dokumentov plánovanie vyplýva. Kontrolovaný subjekt predložil Dlhodobý plán rozvoja rezortu ministerstva obrany  
s výhľadom do roku 2035 a Rozpracovanie Programového vyhlásenia vlády SR v pôsobnosti MO SR na roky  
2020 - 2024.  
Predmetné dokumenty neposkytovali konkrétne zámery, návrhy, ciele a očakávané výsledky dlhodobého  
plánovania zabezpečovania výstrojových náležitostí profesionálnych vojakov, ani informácie o tom, že by  
k dlhodobému plánovaniu dochádzalo spoločne s GŠ OS SR. Na tento účel len zaväzovali riaditeľa ÚCL MO SR  
(ako gestora) a náčelníka GŠ OS SR a riaditeľa vojenskej polície (ako subjekty poskytujúce súčinnosť) v rokoch  
2020 až 2024 racionalizovať systém výstrojového zabezpečenia za účelom skvalitniť zabezpečenie  
profesionálnych vojakov v oblasti výstrojových náležitostí.  
NKÚ SR odporučil MO SR v oblasti dlhodobého plánovania v predmetných uvádzaných dokumentoch  
rozpracovať konkrétne zámery, ciele ako aj očakávané výsledky, ktoré budú dosahované v konkrétnych rokoch  
aby ich bolo možné priebežne monitorovať, hodnotiť a kontrolovať pokrok v ich plnení. Zároveň by malo byť z týchto  
dokumentov zrejmé v akom rozsahu a akým spôsobom dochádza k dlhodobému plánovaniu spoločne medzi  
MO SR a GŠ OS SR.  
Systém vystrojovania  
V súlade so zákonom o štátnej službe má profesionálny vojak nárok na bezplatné poskytovanie výstrojových  
náležitostí nevyhnutných na zabezpečenie výkonu štátnej služby.  
Výstrojovými náležitosťami sú výstrojové súčiastky a vojenská rovnošata, súvisiace služby ako aj peňažné  
príspevky. Pod službami sa rozumejú najmä pranie, chemické čistenie, oprava a úprava vojenskej rovnošaty  
a výstrojových súčiastok, ako aj služby súvisiace so zabezpečením osobnej hygieny profesionálneho vojaka ale aj  
výstrojenky resp. výstrojové poukážky. Peňažné príspevky sa používajú na civilné odievanie, náhrada za výstroj,  
odievanie (napr. pre vojačky osobná spodná bielizeň, pančuchové nohavice, služobná obuv), vybavovací príspevok  
na ošatenie, obuv v zahraniční tzn. na zaobstaranie výstrojových náležitostí, ktoré nie zabezpečené centrálnym  
spôsobom.  
Poskytovanie výstrojových náležitostí profesionálnych vojakov sa v preverovanom období realizovalo vo forme  
kombinácie bezplatného výdaja a zápožičky, prípadne ich nákupom do vlastníctva v rámci obmeny a udržiavania.  
V kontrolovanom období rozdeľoval rezort MO SR výstrojové náležitosti pre profesionálnych vojakov podľa  
nasledovných kategórií: 1. pridelené výstrojové body, 2. operácie MKM, 3. novoprijatí profesionálni vojaci  
a 4. ostatné náležitosti. Ostatné náležitosti zahŕňali druh výstroja, ktorý nepatril k základnej výbave ale bol  
uvedený v doplnkových normách určených pre jednotlivé špecializované druhy vojsk OS SR a pre zamestnancov  
dozornej a strážnej služby. Prioritou bolo vystrojenie novoprijatých profesionálnych vojakov, operácií MKM  
a až následne výstrojová náležitosť za výstrojové body.  
Celý proces vystrojovania od objednávania, zabezpečenia výstroja a jeho dopĺňania do SNV až po doručenie  
profesionálnym vojakom je znázornený v nasledujúcej schéme.  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Objednávka za celý útvar  
Objednávky všetkých SNV  
predložené 4. pluku logistiky  
OS SR Trenčín  
Objednávka profesionálneho  
(zariadenie) predložená  
vojaka  
príslušnému SNV  
Súhrnná objednávka všetkých  
Predloženie objednávok ÚIA  
profesionálnych vojakov  
Proces obstrania výstrojového  
materiálu  
MO SR s cieľom ich  
predložená  
obstarania  
ÚCL MO SR  
Prevzatie objednaného  
materiálu profesionálnym  
vojakom  
Doručenie výstrojového  
Distribúcia materiálu do  
materiálu do 41. zásobovacej  
jednotlivých SNV  
základne Nemšová  
v príslušnom SNV  
Profesionálny vojak rezortu MO SR každoročne spracováva objednávku výstrojových náležitostí. Objednávka  
slúži ako podklad a zároveň predstavuje informáciu o tom, čo si profesionálny vojak plánuje pre doplnenie alebo  
obmenu vlastnej výstroje zakúpiť za výstrojové body v SNV.  
Kontrolou bolo zistené, že v preverovanom období požiadavky profesionálnych vojakov na výstrojové náležitosti  
neboli v celom rozsahu zohľadnené a to aj z dôvodu, že množstvá zaobstaraných súčiastok boli prerozdeľované  
aj na iné kategórie profesionálnych vojakov a to najmä vysielaných do operácií MKM a novoprijatých. Celý nákup  
výstrojového materiálu je realizovaný z jedného spoločného rozpočtu centrálneho rozpočtového disponenta ÚCL  
MO SR.  
Zhodnotením stavu objednávania bolo zistené, že prvok objednávka tovaruv procese systému  
vystrojovania nemá účinné postavenie. Vyplýva to zo skutočnosti, že objednávka realizovaná v mesiaci január  
príslušného kalendárneho roku nemá vplyv na počty a druh zaobstaraného výstroja v príslušnom kalendárnom  
roku. Pritom interné predpisy vydané ÚCL MO SR definujú, že profesionálny vojak si objednáva výstroj na  
príslušný kalendárny rok.  
Rozpočet na jednotlivé položky výstrojových náležitostí, ktoré sa plánujú zaobstarať v príslušnom kalendárnom  
roku, predkladá správca kapitoly podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy  
Ministerstvu financií SR v prechádzajúcom kalendárnom roku. Podľa § 14 ods. 3 uvedeného zákona vláda  
predkladá národnej rade návrh rozpočtu verejnej správy do 15. októbra bežného roka, ak národná rada  
nerozhodne inak. To znamená, že objednávky sa predkladajú v mesiaci január, ale finančné prostriedky na ich  
zabezpečenie boli schválené v kapitole rozpočtu MO SR už v predchádzajúcom roku.  
Porovnaním stavu zásob konkrétnych položiek výstrojového materiálu s objednaným materiálom a skutočne  
dodaným materiálom do 41. zásobovacej základne Nemšová v kontrolovanom období bolo zistené, že jednotlivé  
druhy výstrojových súčiastok boli zaobstarané nerovnomerne. Ako príklad je možné uviesť nákup výstroja tričko  
kaki košeľové s krátkym rukávom a tričko kaki s dlhým rukávom. Za obdobie troch rokov sa ich objednalo 94 555  
ks ale v skutočnosti bolo zaobstaraných celkovo až 232 601 ks. Uvedenému nepomeru v zabezpečení tohto  
výstroja zodpovedali aj výsledné hodnoty stavu zásob ku koncu roka 2021. Z hodnoty stavu zásob týchto dvoch  
častí výstroja 36 039 ks v roku 2019, bol stav zásob až 166 178 ks v roku 2021. Na druhej strane ostatné položky,  
najmä položky športovej výstroje a výberové, boli v deficitnom stave. Tzn., že pre 14 000 profesionálnych vojakov  
bolo uložených v zásobách 166 178 ks tričiek, čo bolo päťnásobne viac ako boli reálne potreby pre všetkých  
profesionálnych vojakov rezortu MO SR v dvojitom obložení, pričom ostatné položky výstroja neboli vôbec  
doplňované do skladov počas kontrolovaného obdobia.  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
NKÚ SR odporučil MO SR, aby údaje vychádzajúce z celkovej súhrnnej objednávky boli vzaté do úvahy  
už v procese rozpočtovania finančných prostriedkov, kedy je možné zhodnotiť, čo sa môže zaobstarať v rámci  
určených finančných limitov. Z dôvodu, že návrh finančných prostriedkov na výstroj a oblečenie v kapitole rozpočtu  
MO SR sa realizuje pred spracovaním výslednej súhrnnej objednávky v mesiaci január, je proces tvorby plánu  
obstarávania zákaziek na zabezpečenie výstroja neefektívny a neúčinný vo vzťahu k reálnym  
objednávkam. Vzhľadom na túto skutočnosť objednávanie výstroja nemá až také relevantné opodstatnenie  
v systéme vystrojovania, keďže samotné obstarávanie výstrojového materiálu záleží najmä na disponibilných  
zdrojoch alokovaných na tento účel v kapitole správcu rozpočtovej kapitoly a nie z reálnych potrieb požadovaných  
profesionálnymi vojakmi.  
Keďže v kontrolovanom období nebol v rezorte MO SR zavedený elektronický systém objednávania výstrojového  
materiálu, jeho evidencia bola vykonávaná manuálne, čo bolo do značnej miery závislé na ľudskom faktore.  
Každoročne bolo nutné spracúvať cca 14 000 objednávok v rámci rezortu MO SR. Systém objednávania výstroja  
ovplyvňuje skutočnosť, že profesionálny vojak nemá povinnosť túto objednávku každoročne vypĺňať. Z tohto  
dôvodu výstrojová služba nemá skutočný prehľad, pre koľko profesionálnych vojakov sa materiál zaobstaráva,  
keďže časť z nich si svoje nároky na výstroj neuplatnila.  
Z tohto hľadiska každoročne realizovaný proces objednávok výstrojových náležitostí na začiatku kalendárneho  
roka v mesiaci január preukazuje prvky neúčinnosti a neefektívnosti vzhľadom na termín schválenia finančných  
prostriedkov na tento účel už v predchádzajúcom roku.  
Manuálny systém výstrojových bodov profesionálnych vojakov  
Pre zabezpečenie výstrojových náležitostí profesionálnych vojakov je v súčasnej dobe zriadených 20 SNV v rámci  
celej SR. Úlohou SNV je výdaj týchto náležitostí pre profesionálnych vojakov za výstrojové body, ktoré sú im  
každoročne vydávané a slúžia na doplňovanie a obmenu ich výstroje.  
Celková manipulácia s papierovou formou výstrojových bodov, ako ceniny, je veľmi prácna. Výstrojová služba musí  
po každom zrealizovanom nákupe týchto náležitostí zabezpečiť množstvo úloh v príslušnom SNV. Zahŕňa to najmä  
manuálne prepočítavanie a vystrihovanie príslušných bodových okienok z výstrojovej poukážky, ich evidenciu  
a nalepovanie do príslušných výkazov a pod., pričom tento manuálny proces prepočítavania výstrojových bodov  
vykazuje aj chybovosť. Prípadná oprava je veľmi náročná na opätovné manuálne sčítavanie a spracovávanie  
výstrojových bodov. V prípade realizovania elektronizácie tohto systému by bol takýto manuálny spôsob  
spracovávania úplne vylúčený.  
MO SR začalo so zámerom elektronizácie systému vystrojovania v roku 2020 realizáciou pilotného  
aj skúšobného projektu, ale v rámci kontrolovaného obdobia projekty neboli zavedené do užívania v rámci rezortu  
obrany. Podľa aktuálnych informácií termín obstarania projektu „Elektronizácia činností výstrojového zabezpečenia  
profesionálnych vojakov“ bol predĺžený pre ÚIA MO SR do 31.12.2022, s predpokladom využitia v roku 2023.  
Systém je preto naďalej spracúvaný manuálne.  
Vzhľadom na súčasné možnosti v rámci dostupných technológií je tento systém nepružný, prácny a značne  
zastaraný. Ambíciou MO SR musí byť jeho modernizácia a digitalizácia, ktorá v konečnom dôsledku uľahčí prácu  
výstrojovej služby rezortu MO SR, ale zároveň poskytne aj zjednodušený spôsob nákupu naturálnych súčiastok  
všetkým profesionálnym vojakom v jednotlivých SNV v rámci celej SR.  
NKÚ SR odporučil MO SR zavedenie elektronizácie celého systému vystrojovania, ktorou sa zvýši jeho  
efektívnosť, flexibilita a funkčnosť. Predpokladaným prínosom projektu bude aj zabezpečenie automatizácie  
procesov, archivácia veľkého množstva dát , ktoré poskytnú informácie v reálnom čase a budú využité pre potreby  
plánovania, objednávania a vydávania výstrojových náležitostí pre profesionálnych vojakov.  
Zásobovanie jednotlivých stredísk naturálneho vystrojovania  
Výstrojový materiál je do jednotlivých SNV po celom Slovensku pravidelne vyskladňovaný z centrálneho skladu  
v 41. zásobovacej základni Nemšová podľa aktuálnej disponibility centrálnych zásob. Výdaj materiálu z tohto  
centrálneho skladu preverený v celom kontrolovanom období na základe realizovaných rozdeľovníkov a žiadaniek.  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Prerozdelenie materiálu na jednotlivé SNV určuje 4. pluk logistiky OS SR v Trenčíne. Princíp prerozdelenia  
je založený na počte zabezpečovaných profesionálnych vojakov, ktorých príslušné SNV zásobuje a taktiež potrieb  
a požiadaviek príslušného veliteľa vyplývajúcich z povahy a druhu vykonávaných operačných úloh. Pri  
prerozdeľovaní materiálu sa berie do úvahy aj druh vojsk OS SR, pretože miera obnosenia výstroje je u každého  
druhu vojsk rozdielna.  
Presun materiálu z centrálnych zásob do jednotlivých SNV poukazuje na skutočnosť, že v jednotlivých rokoch prišlo  
k nerovnomernému prerozdeľovaniu výstrojového materiálu do SNV. Dôkazom tohto konštatovania  
je skutočnosť, že v roku 2019 bol vydaný materiál v hodnote 12 794 326,48 eur, v roku 2020 bol vydaný materiál  
len v hodnote 7 202 476,16 eur a v roku 2021 následne bol vydaný a prerozdelený materiál v hodnote  
15 915 167,00 eur. Nerovnomerný výdaj materiálu do SNV v rokoch 2019 až 2021 je graficky znázornený v grafe  
č.1.  
Graf č. 1: Výdaj materiálu zo 41. zásobovacej základne Nemšová – rozdeľovníky a žiadanky (v eur)  
18 000 000,00 €  
16 000 000,00 €  
14 000 000,00 €  
12 000 000,00 €  
10 000 000,00 €  
8 000 000,00 €  
6 000 000,00 €  
4 000 000,00 €  
2 000 000,00 €  
0,00 €  
2019  
2020  
2021  
Rozdeľovníky MnOP  
Žiadanky MnOP  
Spolu  
Zdroj: 4. pluk logistiky OS SR Trenčín, 41.zásobovacia základňa Nemšová, vlastné  
V roku 2020 sa z finančných prostriedkov vynaložených na nákup výstrojového materiálu prostredníctvom ÚIA MO  
SR dostal materiál do skladov SNV iba v sume 2,5 mil. eur. Podľa písomného vyjadrenia MO SR bol dôvodom  
nevykonanej distribúcie materiálu zo 41. zásobovacej základne Nemšová do skladov SNV zapríčinený  
pandémiou COVID-19. Neprítomnosť zodpovedných funkcionárov na pracoviskách sa prejavila nízkou distribúciou  
materiálu zo 41. zásobovacej základne Nemšová a súčasne došlo k zníženiu celkového odpredaja výstrojových  
súčiastok pre profesionálnych vojakov v jednotlivých SNV.  
Celkovo bol v roku 2020 vyskladnený výstrojový materiál v sume len 7 202 473,16 eur do jednotlivých SNV, ale  
na jeho nákup ÚCL MO SR vynaložil finančné prostriedky v sume až 15 462 888,33 eur, čo predstavovalo  
dvojnásobok finančnej hodnoty vyskladneného materiálu.  
Zásoby výstrojového materiálu  
Zásoby by sa mali vytvárať primerane vo vzťahu k personálnej obsadenosti, životnosti tovaru, nároku na obmenu,  
veľkostného sortimentu a nedostatkovému tovaru tak, aby sa v SNV zbytočne nenachádzal nevyužitý  
a neupotrebiteľný materiál.  
Zhodnotením stavu zásob výstrojovými náležitosťami bolo zistené že ich rozloženie v jednotlivých SNV je  
nerovnomerné (viď graf č. 2), keďže je závislé od počtu profesionálnych vojakov, ktorých dané SNV zabezpečuje.  
V kontrolovanom období dochádzalo každoročne k navýšeniu stavu zásob takmer vo všetkých SNV, okrem SNV  
v Prešove, v ktorom bol stav zásob v roku 2021 o 64 % menej pri porovnaní s rokom 2020.  
V roku 2021 zásoby výstrojových náležitostí predstavovali sumu 9 644 175,14 eur a celkové ročné výdavky na ich  
zabezpečenie boli v sume 15 358 855,73 eur, čo znamená, že len v zásobách naturálnych súčiastok je viazaných  
62 % hodnoty celkových ročných výdavkov na nákup výstrojových náležitostí a tento stav sa každoročne  
zvyšuje. Vývoj stavu zásob vo všetkých SNV v kontrolovanom období je znázornený v grafe č. 2.  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Graf č. 2 – Vývoj stavu zásob v SNV v rokoch 2019 2021 ( v eur)  
1800 000,00 €  
1600 000,00 €  
1400 000,00 €  
1200 000,00 €  
1000 000,00 €  
800 000,00 €  
600 000,00 €  
400 000,00 €  
200 000,00 €  
0,00 €  
2019 2020 2021  
Zdroj: ÚCL MO SR, vlastné  
Pre podrobnejšie zobrazenie aktuálneho stavu zásob v SNV bola prepočítaná finančná hodnota stavu zásob  
príslušného SNV na počet profesionálnych vojakov o ktorých sa stará resp. koľkých zabezpečuje. Výsledkom je  
priemerná hodnota uložená v stave zásob vyjadrená na jedného profesionálneho vojaka v príslušnom SNV.  
Takto prepočítaný stav zásob umožňuje zobraziť prehľad priemerných hodnôt vo všetkých SNV a navzájom ich  
medzi sebou porovnať a zhodnotiť. Grafické zobrazenie celkového vývoja stavu zásob v kontrolovanom období  
vo všetkých SNV prepočítaný na priemernú hodnotu jedného profesionálneho vojaka (500 eur) je uvedené v grafe  
č. 3.  
Graf č. 3: Priemerné hodnoty stavu zásob na jedného profesionálneho vojaka v rokoch 2019 2021 (v eur)  
2 500,00 €  
2 000,00 €  
1 500,00 €  
1 000,00 €  
500,00 €  
0,00 €  
2019 2020 2021  
Zdroj: ÚCL MO SR, analytický prepočet vlastné  
Z údajov grafu č. 3 vyplýva, že SNV Hlohovec tento priemer prekračuje takmer viac ako štvornásobne so svojim  
2 218,77 eur priemerom na jedného profesionálneho vojaka. Podobne, aj napr. SNV Žilina, s priemerom 1 823,67  
eur referenčnú hodnotu prekračuje viac ako trojnásobne. Celkovo priemer 500 eur prekračuje 10 SNV  
z celkového počtu 20 SNV a má narastajúci trend. Z tohto vyplýva, že tieto SNV ku koncu roka v celom  
kontrolovanom období navyšovali stav zásob a tým prekročili priemer finančnej hodnoty, ktorý je adekvátny  
k nároku výstrojných bodov pre jedného profesionálneho vojaka v jednom kalendárnom roku. Pandémia COVID-  
19 v tomto porovnávaní nemá veľký vplyv, ak tento priemer je stabilný a rovnaký v celom sledovanom období  
v jednom SNV a neodchyľuje sa vplyvom jednorazového deja, kedy by tento priemer mal výraznú odchýlku  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
NKÚ SR odporučil MO SR, aby v rámci distribúcie tovaru zo 41. zásobovacej základne Nemšová do skladov SNV  
bol výstrojový materiál každoročne doplňovaný rovnomerne a plynule počas celého kalendárneho roku  
s ohľadom na požiadavky profesionálnych vojakov.  
Jednou z možností v rámci vytvárania úspor hospodárnym vynakladaním finančných prostriedkov na výstrojové  
náležitosti je zabezpečiť, aby novoprijatí profesionálni vojaci do najnižších vojenských hodností (mužstvo), boli  
vystrojovaní len tým výstrojovým materiálom, s ktorým prídu do styku a bude nevyhnutný pre plnenie ich funkčných  
úloh v súlade s opisom funkčnej náplne, počas celej doby platnosti ich kontraktov v OS SR. Profesionálni vojaci  
v týchto hodnostiach by boli vystrojení len poľným odevom a príslušným materiálom a služobná rovnošata by im  
nebola vydávaná do osobného vlastníctva, keďže sa používa len príležitostne. V kontrolovanom období bola  
v priemere celková ročná finančná hodnota služobných rovnošiat pre novoprijatých profesionálnych vojakov  
vydaných do ich vlastníctva v sume 443 993 eur, čo predstavuje teoretickú úsporu, ktorá by vznikla, ak by im tieto  
rovnošaty boli iba zapožičané.  
Faktor, ktorý podstatne ovplyvňuje systém vystrojovania je zabezpečenie výstrojových náležitostí pre  
profesionálnych vojakov, ktorí sú vysielaní do operácií MKM. Ich každoročné vystrojovanie je najvyššou prioritou  
rezortu MO SR, z čoho vyplýva ich prednostné zabezpečenia týmito náležitosťami. Tu je potrebné uviesť, že  
v rámci celkových výdavkov vyčlenených v kapitole rozpočtu MO SR na vystrojovanie tvoria výdavky na ich výstroj  
takmer 1/3 z rozpočtu pri počte 582 profesionálnych vojakov vyslaných do operácií MKM v jednom roku.  
Pritom celkové ročné výdavky MO SR na vystrojovanie všetkých cca 14 000 profesionálnych vojakov (vrátane  
vysielaných do operácií MKM) sú vo výške cca 15 mil. eur.  
Problémom, ktorý každoročne pretrváva je aj určenie správnej skladby veľkostného sortimentu výstrojových  
súčiastok, ktorými budú profesionálni vojaci vystrojovaní pred vyslaním do operácií MKM v priestoroch  
41. zásobovacej základne Nemšová. Táto úloha je z praktickej stránky ťažko realizovateľná a vykonáva sa len na  
základe predchádzajúcich skúseností, aké množstvo a veľkostný sortiment bol v minulosti z týchto skladov vydaný.  
Zabezpečenie výstroje profesionálnych vojakov do operácií MKM podstatne ovplyvňuje a má dopad na stav  
zásob a distribúciu výstrojových náležitostí do ostatných SNV a súčasne ovplyvňuje centrálne zásoby  
41. zásobovacej základne Nemšová. Dôvodom je skutočnosť, že stav materiálu je závislý na tom, čo sa prvotne  
vydá pre profesionálnych vojakov vyslaných do operácií MKM a až potom dochádza k naplneniu jednotlivých  
požiadaviek zo strany SNV. V tomto bode dochádza k prvému selektívnemu výberu a spotrebe konfekčného  
veľkostného sortimentu v zásobách, kedy bežné veľkostné sortimenty boli vydané a veľkostný sortiment určený  
pre SNV ostáva už v značne redukovanom počte. To je zapríčinené aj skutočnosťou, že profesionálny vojak  
vysielaný na plnenie úloh mimo územia SR do operácií MKM má nárok na dvojnásobok materiálu z takmer celej  
výstroje určenej príslušnou výstrojovou normou.  
Z týchto dôvodov NKÚ SR odporučil MO SR aby sa oddelilo súčasné spoločné plánovanie výstroja pre rôzne  
existujúce kategórie profesionálnych vojakov (vysielaní do operácií MKM, novoprijatí, profesionálni vojaci  
vystrojovaní v SNV a ostatní) vo fáze plánovania každoročných finančných prostriedkov určených na výstroj  
a oblečenie v rámci možností do samostatných rozpočtových celkov. Zároveň odporučil prehodnotiť zmeny  
a aktualizácie výstrojových noriem určených pre operácie MKM v kontexte ukončenia pôsobenia príspevku SR vo  
vojenskej operácii v Afganistane. Taktiež odporučil prehodnotiť počet kusov a kvalitu jednotlivých súčiastok  
vydávaného materiálu pre profesionálnych vojakov v súlade s príslušnými normami na základe skutočných  
a reálnych potrieb.  
Vynakladanie finančných prostriedkov na vystrojovanie  
Výdavky na vystrojovanie v rezorte MO SR mali v sledovanom období šiestich rokov rastúcu tendenciu, ktorá bola  
naviazaná na zvyšovanie výdavkov kapitoly MO SR. Z celkových výdavkov rozpočtovej kapitoly MO SR tvorila  
oblasť vystrojovania 0,89 % v roku 2019, 1,14 % v roku 2020 a 1,56 % v roku 2021. V porovnaní rokov  
kontrolovaného obdobia bolo možné sledovať nárast čerpania finančných prostriedkov na vystrojovanie  
o 53 %. Grafický prehľad vývoja výdavkov na vystrojovanie znázorňuje graf č. 4.  
9
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Graf č. 4: Grafický prehľad výdavkov na vystrojovanie v rokoch 2015 až 2021 (v eur)  
27 027 071,86  
20 460 550,86  
19 557 512,80  
14 344 184,16  
10 148 150,21  
9 626 007,66  
8 360 917,64  
2015  
2016  
2017  
2018  
2019  
2020  
2021  
Zdroj: ÚSRK MO SR  
Rozpočet kapitoly MO SR určený na výstroj a oblečenie zahŕňal položky služby, peňažné príspevky, centrálne  
výdavky rozpočtových disponentov, decentrálne výdavky rozpočtových disponentov a rozpočtových  
organizácií. Z tohto dôvodu celková výška finančných prostriedkov na vystrojovanie nezodpovedala tomu, čo si  
reálne profesionálni vojaci mohli zaobstarať v SNV. Najvyšší objem finančných prostriedkov bol použitý na  
ekonomickú kategóriu 633010 Pracovné odevy, obuv a pracovné pomôcky, ktorá zahŕňala najväčší sortiment  
naturálneho odievania.  
Výdavky na vybavenie v členských štátoch NATO ako podiel z celkových obranných  
výdavkov  
NKÚ SR spracoval analýzu za účelom porovnania výdavkov v oblasti vybavenia ozbrojených síl v rámci krajín  
NATO. Podkladom do tejto analýzy boli údaje získané zo zdrojov NATO, ktoré sú získavané od jeho členských  
krajín podľa dohodnutej definície výdavkov na obranu.  
Grafy znázorňujú prehľad a vývoj výdavkov v oblasti vybavenia ako podielu na celkových obranných výdavkov ako  
aj hlavné kategórie obranných výdavkov na celkových obranných výdavkov ako sú výdavky na vybavenie,  
personálne resp. osobné, na infraštruktúru ako aj prevádzku a údržbu.  
Z grafov č. 5 a č. 6 vyplýva, že SR je z pohľadu výdavkov v oblasti hlavného vybavenia ako podielu na celkových  
obranných výdavkov v porovnaní s inými štátmi nad priemerom, keďže v roku 2021 vynaložila na hlavné vybavenie  
27,4 %, čo je viac ako odporúčanie NATO (20 %).  
V tejto súvislosti je však potrebné uviesť, že výdavky na vybavenie zahŕňajú výdavky na hlavné vybavenie, ako aj  
na výskum a vývoj venovaný hlavnému vybaveniu. V týchto výdavkoch sú zahrnuté aj výdavky na zabezpečenie  
výstrojového materiálu pre profesionálnych vojakov, ale tieto výdavky nie sú vykazované samostatne ale ako  
súčasť tejto kategórie výdavkov (Hlavné výdavky na vybavenie a výskum a vývoj venovaný hlavnému vybaveniu).  
Graf č. 5 : Výdavky na vybavenie ako podiel z celkových obranných výdavkov (v %)  
40  
35  
30  
25  
20  
15  
10  
5
2014  
2021e  
Odporúčanie NATO - 20 %  
0
Zdroj: NATO  
* údaje pre rok 2021 sú odhadom NATO  
10  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Graf č. 6: Hlavné kategórie obranných výdavkov (v % z obranných výdavkov)  
100  
90  
80  
70  
60  
50  
40  
30  
20  
10  
0
Osobné výdavky  
Výdavky na prevádzku a údržbu*  
Výdavky na infraštruktúru **  
Výdavky na vybavenie***  
Zdroj: NATO, údaje sú odhadom NATO pre rok 2021  
* výdavky na prevádzku a údržbu, ostatné výdavky na výskum a vývoj a výdavky nezaradené medzi vyššie uvedené kategórie.  
** náklady na spoločnú infraštruktúru NATO a vojenskú výstavbu.  
*** hlavné výdavky na vybavenie a výskum a vývoj venovaný hlavnému vybaveniu.  
Plánovanie finančných prostriedkov na vystrojovanie  
Rezort MO SR nemal pre oblasť vystrojovania vypracovaný žiadny plánovací materiál finančných a ľudských  
zdrojov na vystrojovanie čo malo za následok, že plánovanie v predmetnej oblasti bolo nesystémové. NKÚ SR  
odporučil ministerstvu zosúladiť proces plánovania medzi MO SR a OS SR, s cieľom jednotného  
zabezpečenia spoločných postupov plánovania v systéme vystrojovania profesionálnych vojakov rezortu MO SR.  
V prípade, ak by sa napĺňali plánované počty profesionálnych vojakov z plánovacích dokumentov do  
budúcich rokov, bude potrebné počítať aj s vyšším nárastom výdavkov kapitoly MO SR pri zaobstarávaní  
výstrojových náležitostí pre profesionálnych vojakov.  
Zmluvné vzťahy a kontrolná vzorka  
Zabezpečenie výstrojových náležitosti pre profesionálnych vojakov v kontrolovanom období bolo  
preverené na vybranej vzorke, ktorá reprezentovala 55 % všetkých uzavretých zmlúv: Rezort MO SR  
v čerpaní finančných prostriedkov využil uzatvorené a už vyčerpané resp. ukončené rámcové dohody na 99,94 %.  
Kontrolou vybranej vzorky zmlúv bolo zistené, že ministerstvo porušilo zákon o obrannej štandardizácií,  
kodifikácii a overovaní kvality, tým že neuplatnilo kodifikačnú doložku v zmluvných vzťahoch, ktorá bola povinná.  
Rovnako nevykonal štátne overovanie kvality na tovary, ktoré podliehali štátnemu overovaniu kvality a tým,  
porušil internú Smernicu č. 15/2014 o verejnom obstarávaní. Ďalej pri uzatváraní zmluvných vzťahov  
ministerstvo v oblasti kodifikácie opakovane nedbalo na uvádzané informácie Úradom pre obrannú štandardizáciu,  
kodifikáciu a štátne overovanie kvality a ani ich neaplikoval počas kontrolovaného obdobia v aktuálnom znení.  
Manažovanie procesu verejného obstarávania  
Preverením manažovania procesu verejného obstarávania bolo zistené, že MO SR malo vytvorený dostatočný čas  
na prípravu verejného obstarávania a má vytvorené dostatočné personálne kapacity s potrebnými odbornými  
znalosťami v oblasti verejného obstarávania. Zamestnanci ktorí zabezpečujú proces verejného obstarávania pre  
MO SR sú pravidelne odborne školení. V kontrolovanom období MO SR nepotrebovalo zabezpečovať verejné  
obstarávanie formou outsourcingu, t. j. odovzdania realizácie verejného obstarávania niektorých zákaziek na  
externý subjekt.  
Na druhej strane však základný interný predpis, ktorý upravuje jednotný postup pri realizácii verejného obstarávania  
v rámci MO SR - Smernica č.15/2014 o verejnom obstarávaní v platnom znení, nebola v súlade s aktuálne platným  
zákonom o verejnom obstarávaní, čím MO SR nekonalo v súlade so štatútom a organizačným poriadkom  
ministerstva.  
11  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
MO SR v rámci verejného obstarávania MO SR nemalo stanovené procesy, ktoré by zabezpečili dosiahnutie  
hodnoty za peniaze. To znamená, že interné predpisy neobsahovali stanovenie spôsobu dosiahnutia správnych  
rozhodnutí a riešenia problémov a ciele, ktoré sa majú splniť na preukázanie nepretržitého merateľného zlepšenia  
výkonnosti. Taktiež chýbali mechanizmy na zdieľanie dobrej a zlej praxe. Pri realizácii verejného obstarávania  
v oblasti vystrojovania však využilo MO SR jeden nástroj na hodnotenie výkonnosti obstarávaných tovarov,  
konkrétne benchmark a to pri porovnaní cien nákupu uniforiem Českou republikou. Kontrolou bolo zistené, že  
MO SR v rámci verejného obstarávania vykonávalo aj prípravné trhové konzultácie.  
Spôsob stanovenia predpokladanej hodnoty zákaziek týkajúcich sa výstrojových náležitostí vystrojovania (poľné  
rovnošaty, tričká, spacie vaky, obuv a iné). bol preverený na vzorke zmlúv, ktoré boli uzatvorené na základe  
verejného obstarávania z centralizovaných rozpočtových prostriedkov. Následne bola preverená cenová  
špecifikácia 8 rámcových dohôd, vrátane 12 dodatkov k nim a 11 kúpnych zmlúv v celkovej sume 40 344 799,17  
eur s DPH. Táto cenová špecifikácia bola porovnaná so stanovenou predpokladanej hodnoty zákaziek pred  
uskutočnením verejného obstarávania, pričom neboli zistené nedostatky.  
Zásady a postupy riadenia korupčných rizík malo MO SR upravené v internom predpise. Oblasť predchádzania  
riziku podvodu a korupcie v oblasti verejného obstarávania bola upravená v Protikorupčnom programe MO SR  
a zároveň bol vydaný interný Metodický pokyn k definovaniu a predchádzaniu konfliktu záujmov v rámci procesu  
verejného obstarávania. V kontrolovanom období nebol zo strany MO SR identifikovaný konflikt záujmov pri  
realizovaní verejného obstarávania. MO SR nemalo vypracovaný etický kódex verejného obstarávania, čo mu  
NKÚ SR odporučil vypracovať.  
Vnútorný kontrolný systém  
Hlavným dokumentom určujúcim zameranie kontrolnej činnosti v rezorte MO SR je plán kontrol MO SR. Uvedený  
plán určuje vecné a časové vymedzenie kontrol, ktoré sa začínajú v príslušnom roku. V zmysle interných predpisov  
tento plán zostavuje Sekcia kontroly MO SR, pričom pri jeho zostavovaní uplatňuje princíp nezávislosti, ktorú mu  
zaručuje zákon o kontrole v štátnej správe a organizačný poriadok ministerstva. Príprava plánu kontrol MO SR  
v danom roku sa realizuje na základe výsledkov predchádzajúcich kontrol, praktických poznatkov a skúseností. Do  
plánu sú zaradené kontrolné aktivity, ktoré mali reagovať na najvýznamnejšie riziká pri zabezpečení obrany štátu,  
čerpaní verejných zdrojov a realizácii akvizícií. V tomto pláne sú zaradené aj činnosti súvisiace s výkonom  
inšpekcií a dozorov (inšpekcia práce, energetická inšpekcia, požiarny a metrologický dozor). Okrem Sekcie kontroly  
MO SR kontrolnú činnosť v rezorte MO SR realizujú v rámci svojej pôsobnosti aj iné organizačné zložky  
MO SR, ktoré sú v zmysle zákona o kontrole v štátnej správe považované za ostatné. V zmysle internej smernice sa  
za ostatné odborné útvary kontroly považujú aj rozpočtové a príspevkové organizácie.  
MO SR má vytvorenú elektronickú databáza kontrolnej činnosti s názvom Modul riadenia kontrolnej činnosti,  
ktorá bola uvedená do prevádzky v januári 2018. Tento modul je dostupný pre všetky organizačné zložky rezortu  
MO SR. Jeho hlavnou úlohou je získavanie štatistických údajov na zlepšenie a zefektívnenie plánovania a riadenia  
kontrolnej činnosti. Modul riadenia kontrolnej činnosti umožňuje on-line sledovanie a vyhodnocovanie kontrol. Pri  
spracovaní plánov kontrolnej činnosti na rok 2020 bola plne využitá nová funkcionalita modulu Systém plánovania  
kontrolnej činnosti a to na všetkých úrovniach velenia a riadenia v rezorte MO SR, čím sa minimalizovala  
doterajšia administratívna prácnosť plánovacieho procesu. Systém umožňuje plánovanie kontrol na všetkých  
stupňoch, pričom pri plánovaní upozorňuje na možné konflikty pri výkone kontrol (napr. kontrola viacerých  
kontrolných orgánov v jednom subjekte v rovnakom termíne). Zároveň umožňuje vedúcim zamestnancom získať  
prehľad o plánovaných kontrolách v jeho podriadených zložkách za celý rok.  
Vnútorný kontrolný systém MO SR je upravený v interných normatívnych aktoch, čo dáva dobrý predpoklad na  
výkon kontrolnej činnosti. V rezorte MO SR sa každý rok vykonáva pomerne veľký počet rôznych typov kontrol  
(v roku 2019 celkom 1 175 kontrol, v roku 2020 celkom 756 kontrol a v roku 2021 celkom 792 kontrol), ktorý  
zahŕňal množstvo subjektov spolu s prijatím zodpovedajúcich opatrení ako aj disciplinárnymi postihmi. Napriek  
tomu sa však každoročne opakujú rovnaké nedostatky v rámci výkonu kontrol, čo znamená, že je stále priestor  
na zlepšenie jeho účinnosti a efektívnosti.  
Rezort MO SR vykonával v kontrolovanom období kontroly v jednotlivých útvaroch a zariadeniach rezortu MO SR  
zamerané na vystrojovanie a to najmä v jednotlivých skladoch, v ktorých bol uskladnený materiál pre  
12  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
vystrojovanie. Preverený bol najmä postup pri príjme a výdaji materiálu na vystrojovanie v súlade so všeobecne  
záväznými právnymi predpismi a internými predpismi. Kontrolované boli aj účtovné doklady, hospodárenie s týmto  
materiálom a ďalšie náležitosti súvisiace s nakladaním s týmto materiálom. Opatrenia na odstránenie zistených  
nedostatkov z týchto kontrol prijali iba konkrétne kontrolované subjekty.  
Opatrenia na zlepšenie stavu vystrojovania  
S cieľom zlepšiť systém vystrojovania MO SR v kontrolovanom období prijalo niekoľko opatrení na jeho  
zefektívnenie. 4. pluk logistiky OS SR v oblasti výstrojového zabezpečenia v kontrolovanom období spracoval  
podklady a následne vypracoval analýzy na zlepšenie systému vystrojovania, ktoré slúžili ako podklad na rokovanie  
kolégia ministra obrany SR. Na príprave podkladov do analýz participovali všetky operačné veliteľstvá OS SR  
a útvary podriadené GŠ OS SR svojimi čiastkovými príspevkami, postrehmi či návrhmi.  
Na základe týchto analýz predložil v roku 2021 riaditeľ ÚCL MO SR ministrovi obrany SR materiál „Zmeny vo  
výstrojovom zabezpečení profesionálnych vojakov a vojačiek OS SR, ich aplikácie do praxe, vrátane  
ekonomickej nákladovosti, plánu implementácie a stavu modernizácie výstrojového materiálu“. Predmetný  
dokument bol ministrom obrany SR schválený a zároveň boli stanovené úlohy pre jeho plnenie jednotlivým zložkám  
a útvarom v rezorte MO SR.  
Na základe preverenia plnenia týchto úloh je možné konštatovať, že aj keď sa niektoré úlohy vyplývajúce z tohto  
dokumentu splnili, časť z nich sa však nepodarilo z rôznych príčin v stanovených termínoch doteraz zrealizovať,  
resp. boli odložené. Nezrealizované, resp. odložené boli najmä úlohy na ktoré bolo treba vynaložiť finančné  
prostriedky (organizačné, personálne a súvisiace s obstaraním elektronizácie systému), teda tie, ktoré by mali  
rozhodujúci vplyv na zlepšenie a zmenu systému vystrojovania.  
V nadväznosti na postupné zvyšovanie finančných prostriedkov do vystrojovania v posledných rokoch je  
zabezpečenie výstroja pre potreby všetkých cca 14 000 profesionálnych vojakov rezortu MO SR v požadovanom  
množstve a kvalite garantované.  
NKÚ SR však vidí riziko, že nie sú vytvorené reálne zásoby výstrojných náležitostí v prípade mimoriadnych  
situácií (mobilizácie, situácia súvisiaca s vojnou na Ukrajine) pre občanov SR, ktorých by v takomto  
prípade bolo nevyhnutné zabezpečiť takýmto výstrojom.  
ZÁVER  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Kontrola bola ukončená protokolom o výsledku kontroly. NKÚ SR navrhol kontrolovanému subjektu  
11 odporúčaní v oblasti objednávkového systému vystrojovania. Prioritou pre MO SR by malo byť urýchlené  
zavedenie elektronizácie celého systému vystrojovania do praxe.  
Kontrola bola ukončená protokolom o výsledku kontroly. Kontrolovaný subjekt vzniesol dve námietky proti  
pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení, ktoré sa týkali schvaľovania interných predpisov  
ministerstva riaditeľom ÚCL MO SR bez oprávnenia, ktoré by mu určoval organizačný poriadok a neúčinnosti a  
neefektívnosti procesu objednávania výstrojových súčiastok, vzhľadom na čas a postavenie k systému  
rozpočtovacieho procesu MO SR. Tieto námietky NKÚ SR vyhodnotil ako neopodstatnené. NKÚ SR uložil  
kontrolovanému subjektu prijať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a predložiť správu o ich plnení.  
Plnenie prijatých opatrení sa bude monitorovať a vyhodnocovať.  
Zoznam použitých skratiek  
GŠ OS SR  
MO SR, ministerstvo  
MKM  
Generálny štáb ozbrojených síl Slovenskej republiky  
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky  
Medzinárodný krízový manažment  
NATO  
Organizácia Severoatlantickej zmluvy  
13  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
NKÚ SR  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
OS SR  
Ozbrojené sily Slovenskej republiky  
rezort MO SR  
Organizačné zložky Ministerstva obrany Slovenskej republiky,  
Ozbrojené sily Slovenskej republiky, Vojenská polícia a Vojenské  
spravodajstvo.  
V jednotlivých častiach protokolu sú ďalej presne špecifikované  
konkrétne organizačné zložky rezortu MO SR, ktoré boli predmetom  
kontroly v preverovanej oblasti.  
SNV  
Stredisko naturálneho vystrojovania  
SR  
Slovenská republika  
ÚCL MO SR  
ÚIA MO SR  
ÚOŠS  
Úrad centrálnej logistiky Ministerstva obrany Slovenskej republiky  
Úrad pre investície a akvizície Ministerstva obrany Slovenskej republiky  
Ústredný orgán štátnej správy  
zákon o obrannej štandardizácii,  
kodifikácii a overovaní kvality  
Zákon č. 11/2004 Z. z. o obrannej štandardizácii, kodifikácii a štátnom  
overovaní kvality výrobkov a služieb na účely obrany v znení  
neskorších predpisov  
Výnos MO SR 2015  
Výnos Ministerstva obrany Slovenskej republiky zo 04.12.2015 ÚLP-11-  
32/2015-OdL, ktorým sa ustanovujú druhy vojenskej rovnošaty,  
výstrojových súčiastok, špecifických znakov vojenskej rovnošaty, ich  
nosenie a používanie a spôsob nosenia vyznamenaní na vojenskej  
rovnošate v znení Opatrenia z 13.12.2018 č. 1/2018 a Opatrenia  
z 08.06.2021 č. 1/2021  
Kompetenčný zákon  
Zákon č. 575/2001 Z. z, o organizácii činnosti vlády a organizácii  
ústrednej štátnej správy  
zákon o kontrole v štátnej správe  
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.10/1996 Z. z. o kontrole  
v štátnej správe v znení neskorších predpisov  
zákon o štátnej službe  
profesionálnych vojakov  
Zákon č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Ministerstvo obrany SR  
Kutuzovova 8  
824 73 Bratislava 26  
832 47 Bratislava – Nové Mesto  
0960 11 22 33  
14