Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Miera opotrebenia stavieb presiahla v preverovaných rokoch 50 %, najviac v roku 2020 vo výške 55 %. Pôvodná
životnosť stavieb, stanovená na 20 rokov, bola na základe metodického usmernenia MF SR z roku 2017
prehodnotená. Došlo k predĺženiu doby životnosti hodnotovo významných stavieb na 30, 40, v niektorých prípadoch
až 60 rokov, čo sa premietlo do zníženia oprávok a zvýšenia zostatkovej ceny budov o 1 968 tis. eur. Uvedenou
opravou odpisov bol zreálnený stav budov s ohľadom na predpokladanú dobu ich využívania. Oprava bola síce
vykonaná správne, avšak interný doklad k zaúčtovaniu neobsahoval viaceré náležitosti podľa zákona o účtovníctve,
napr. označenie obsahu účtovného prípadu, dátum jeho vyhotovenia, chýbajúci podpisový záznam osoby
zodpovednej za účtovný prípad.
MŠVVaŠ SR malo politiku odpisovania upravenú v internej smernici. Smernica nebola aktualizovaná od svojho
vzniku v roku 2012, nezodpovedala skutočne uplatňovaným zásadám odpisovania DLHM. Nepravdivé,
zavádzajúce údaje o používaných dobách životnosti a odpisovania DLHM sa každoročne uvádzali aj v poznámkach
k IÚZ. NKÚ SR odporučil ministerstvu aktualizovať interné predpisy pre oblasť riadenia odpisovania dlhodobého
majetku a dbať na pravdivosť informácií uvádzaných v poznámkach k IÚZ.
MŽP SR malo v najvyššej miere opotrebené samostatné hnuteľné veci a súbory hnuteľných vecí v rozpätí od
70 % v roku 2018 po 96 % v roku 2020, ktoré sa odpisovali najkratšiu dobu, zväčša 4 až 6 rokov.
Dopravné prostriedky malo odpísané na 89 % v roku 2018, 81 % v roku 2019 a 87 % v roku 2020. Z celkového
počtu 44 osobných motorových vozidiel bolo k 31. 12. 2020 plne odpísaných 35, z toho 31 vozidiel bolo
obstaraných pred rokom 2015. Vysoká miera opotrebenia bola dôsledkom používania odpisových sadzieb podľa
zákona o dani z príjmov, ktoré nerešpektovali skutočnú dobu ich používania. MŽP SR odpisovalo motorové vozidlá
4 roky a vozidlá zaradené do používania v roku 2019 odpisovalo 6 rokov. Napriek predĺženiu doby odpisovania
naďalej pokračoval trend vysokej sadzby odpisov a vysokej miery opotrebenia dopravných prostriedkov.
Najnižšiu mieru opotrebenia vykazovali stavby, od 73 % v roku 2018 po 42 % v roku 2019 a 47 % v roku 2020.
Ministerstvo používalo rôzne sadzby odpisov na základe individuálne stanovenej doby životnosti pre každú budovu
či stavbu, v rozpätí od 20 do 80 rokov. K 31. 12. 2017 vykonalo spätný prepočet odpisov stavieb podľa metodického
usmernenia MF SR z roku 2017, pri ktorom prehodnotilo zostatkovú dobu ekonomickej životnosti štyroch stavieb.
Výsledkom prepočtu bolo zníženie oprávok a zvýšenie zostatkovej ceny stavieb o 155 tis. eur.
Kontrola preukázala, že ministerstvá používajú veľký objem plne odpísaného majetku. Týka sa to tak budov
a stavieb ako aj dopravných prostriedkov. Objektívne vykazovanie jednotlivých zložiek DLHM v IÚZ
odzrkadľovalo použitú metodiku odpisovania aj postoj ministerstiev k aplikácii metodického usmernenia MF SR
z roku 2017, na základe ktorého mali prehodnotiť dobu životnosti stavieb a vykonať spätný prepočet odpisov
z daňových na účtovné. Nie všetky ministerstvá sa s touto úlohou vysporiadali. Prepočet odpisov a nastavenie
účtovných odpisov pri budovách a stavbách vykonali MŠVVaŠ SR a MŽP SR v roku 2017. MZVaEZ SR vykonalo
prepočet odpisov stavieb ešte v roku 2012 pri prechode na nový ekonomický systém a MPSVaR SR zaviedlo
účtovné odpisy od roku 2014. Jediné ministerstvo, ktoré neprehodnotilo ekonomickú životnosť a nevykonalo opravu
odpisov stavieb bolo MK SR. Pri odpisovaní aplikovalo daňové odpisy. Následkom je vysoká miera opotrebenia
stavieb a nízka zostatková hodnota tohto druhu majetku, ktorá nezodpovedá skutočnej hodnote.
Aj pri dopravných prostriedkoch nezodpovedá stanovená doba odpisovania skutočnej dobe ich používania.
MŽP SR a MŠVVaŠ SR, ktoré odpisujú motorové vozidlá 4 až 6 rokov, majú prevažnú časť používaného vozového
parku plne odpísanú. Nižšia miera opotrebenia dopravných prostriedkov je vykazovaná v MPSVaR SR,
MZVaEZ SR a MK SR, ktoré odpisujú vozidlá 8 rokov. NKÚ SR odporučil prehodnotiť predpokladanú dobu
životnosti na základe analýzy historických údajov o skutočnej dobe používania dopravných prostriedkov.
Kontrola bola zameraná aj na preverenie dodržiavania povinností ministerstiev – správcov majetku štátu, ktoré im
vyplývajú zo zákona o správe majetku štátu. Išlo najmä o vedenie evidencie a vykonávanie inventarizácie majetku,
zabezpečenie jeho ochrany a nakladanie s prebytočným a neupotrebiteľným majetkom štátu.
Existencia DLHM, posúdenie jeho stavu a správnosť ocenenia, porovnanie skutočného stavu s účtovným sa podľa
zákona o účtovníctve overuje inventarizáciou raz za štyri roky. MŠVVaŠ SR malo vnútorným predpisom určenú
povinnosť vykonať inventarizáciu hmotného majetku v dvojročnej lehote, ktorú však nedodržalo. Ostatná
5