Správa o výsledku kontroly  
2022  
Rizikové pohľadávky štátnych  
finančných inštitúcií  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Exportno-importnú banku Slovenskej republiky, skrátene EXIMBANKU SR  
a Slovenskú záručnú a rozvojovú banku, a. s.  
EXIMBANKA SR je špecializovaná finančná inštitúcia zriadená osobitným zákonom na plnenie úloh štátu v oblasti  
podpory slovenského exportu do rizikových teritórií a projektov. Nie je bankou v zmysle zákona o bankách.  
Slovenská záručná a rozvojová banka, a. s., je banková inštitúcia založená štátom na podporu najmä malého  
a stredného podnikania na Slovensku v súlade s hospodárskou politikou štátu. Jediným akcionárom je štát, ktorého  
práva a povinnosti vykonáva Ministerstvo financií Slovenskej republiky.  
Kontrola bola vykonaná podľa príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú zo  
základných princípov kontroly súladu v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI).  
Kontrolu v každom kontrolovanom subjekte vykonali štyria kontrolóri s viacročnou kontrolórskou praxou.  
Kontrolovaným obdobím boli roky 2019 až 2021 a súvisiace obdobia.  
EXIMBANKA SR a SZRB, a. s., sú štátne finančné inštitúcie, ktoré boli zriadené/založené na účely plnenia úloh vo  
verejnom záujme. Nežiadúcou súčasťou ich obchodnej činnosti sú aj rizikové pohľadávky, pri ktorých hrozí, že  
nebudú uhradené a štátu tak vznikne majetková ujma. Obe inštitúcie sú povinné postupovať pri výkone svojich  
činností zodpovedne a obozretne, v prípade zlyhania obchodov zabezpečiť, aby pohľadávky po splatnosti nezanikli  
bez uhradenia alebo sa nepremlčali. Pretože objem nimi spravovaných rizikových pohľadávok predstavoval  
k 31. 12. 2021 celkom 135,4 mil. eur, NKÚ SR vykonal kontrolu zameranú na procesy a postupy štátnych  
finančných inštitúcií, uplatňované pri správe a vymáhaní rizikových pohľadávok s cieľom získať primerané uistenie,  
že konajú v súlade so zákonom, vnútornými predpismi a v záujme štátu.  
EXIMBANKA SR evidovala k 31. 12. 2021 rizikové pohľadávky z bankovej a poisťovacej činnosti v objeme  
96,2 mil. eur, čo predstavovalo 20,7 % z celkového objemu pohľadávok, 42,7 mil. eur v roku 2020 (9,3 %)  
a 32,8 mil. eur v roku 2019 (8,2 %).  
SZRB, a. s., evidovala k 31. 12. 2021 rizikové pohľadávky v objeme 39,2 mil. eur, čo predstavovalo 8,3 %  
z celkového objemu pohľadávok, 33,8 mil. eur v roku 2020 (7,1 %) a 39,9 mil. eur v roku 2019 (9,3 %).  
Banky majú zavedený funkčný systém monitorovania a riešenia rizikových pohľadávok, ktorý umožňuje  
vykonať včasné opatrenia na uplatnenie ozdravných procesov alebo vymáhanie pohľadávok a znížiť negatívne  
vplyvy na celkové hospodárenie bánk.  
Pravidlá a postupy práce s rizikovými pohľadávkami a klientami majú banky upravené vnútornými predpismi.  
Zvolený postup pri riešení rizikovej pohľadávky nie je subjektívnym rozhodnutím konkrétneho zamestnanca,  
ale kolektívnym rozhodnutím pracovného orgánu s rozhodovacou právomocou, zriadeného v súlade  
s organizačným poriadkom.  
Na vybranej vzorke rizikových pohľadávok nebolo zistené porušenie platnej legislatívy ani vnútorných  
predpisov pri vymáhaní, postupovaní (predaji) rizikových pohľadávok a odpisovaní nevymožiteľných  
pohľadávok.  
Dodržiavanie vnútorných predpisov upravujúcich prácu s rizikovými pohľadávkami bolo v oboch bankách  
v kontrolovanom období rokov 2019 až 2021 predmetom vnútornej kontroly v zmysle plánu kontrolnej  
činnosti. V EXIMBANKE SR boli v kontrolovanom období vykonané tri štátne dozory. SZRB, a. s., podlieha  
regulačným požiadavkám a pravidelnému bankovému dohľadu Národnej banky Slovenska.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Čo odporúčame  
Kontroly v oboch štátnych finančných inštitúciách skončili záznamom o výsledku kontroly, t. j. neboli zistené  
nedostatky. NKÚ SR preto nepredložil kontrolovaným subjektom žiadne odporúčanie.  
Na základe zistených poznatkov z kontroly a obmedzení pri jej výkone (v SZRB, a. s.), NKÚ SR odporúča Výboru  
Národnej rady SR pre financie a rozpočet, aby zaviazal a požadoval od Ministerstva financií SR:  
Vo vzťahu k EXIMBANKE SR  
prijať systémové opatrenie v oblasti regulácie činnosti banky s cieľom eliminovať riziko uzatvárať  
obchody/vykonávať činnosti ohrozujúce jej finančnú stabilitu aj samotný výkon činnosti.  
MF SR vykonáva vo vzťahu k EXIMBANKE SR normotvornú, regulačnú, dozornú a kontrolnú funkciu. Určuje  
pravidlá obozretného podnikania EXIMBANKY SR a zároveň kontroluje ich dodržiavanie. Štát ručí za záväzky  
banky a na účely reštrukturalizácie aktív môže MF SR, na základe rozhodnutia vlády SR, prevziať pohľadávky  
a záväzky banky, ak by mohlo dôjsť k ohrozeniu vykonávania jej činnosti. K takémuto riziku ohrozenia sa banka  
vystavila v roku 2017 uzavretím obchodov s vysokou koncentráciou rizika voči jednému klientovi a jednej krajine aj  
v dôsledku úpravy pravidiel obozretného podnikania, schválených MF SR. Rozhodnutím regulátora, ktorý umožnil  
prekročiť pôvodne stanovené pomery majetkovej angažovanosti k vlastným zdrojom financovania, bola ohrozená  
činnosť EXIMBANKY SR. NKÚ SR upozorňuje, že aj v súčasnosti platné pravidlá obozretného podnikania naďalej  
umožňujú prekročiť určený limit majetkovej angažovanosti len na základe rozhodnutia Dozornej rady banky  
a predstavujú - v prípade zlyhania obchodov - vysoké riziko strát sanovaných z verejných financií.  
Vo vzťahu k SZRB, a. s.,  
sprístupniť údaje o klientoch SZRB, a. s., ktoré sú predmetom bankového tajomstva, na účely  
kontroly vykonávanej NKÚ SR, iniciovaním novely zákona o bankách.  
Podľa súčasne platnej právnej úpravy sú informácie a doklady o záležitostiach týkajúcich sa klienta banky  
predmetom bankového tajomstva, ktoré môže banka poskytnúť tretím osobám len s predchádzajúcim písomným  
súhlasom dotknutého klienta. Správu o záležitostiach týkajúcich sa klienta, ktoré sú predmetom bankového  
tajomstva, podá banka bez súhlasu klienta len na písomné vyžiadanie v taxatívne uvedených prípadoch v § 91 ods.  
4 zákona o bankách. V prípade vyžiadania NKÚ SR je to možné len vtedy, ak vykonáva kontrolu u klienta banky.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontroly bolo preveriť procesy a postupy finančných inštitúcií vo vlastníctve štátu pri správe rizikových  
pohľadávok v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi a vnútornými predpismi.  
Kontrola bola zameraná na analýzu stavu a vývoja rizikových pohľadávok bánk, posúdenie procesov a postupov  
uplatňovaných pri monitorovaní a riešení rizikových pohľadávok – najmä ozdravné procesy, vymáhanie rizikových  
pohľadávok, postúpenie (predaj) pohľadávok a odpis nevymožiteľných pohľadávok. Tiež na nastavenie vnútorného  
kontrolného systému.  
Rámec kontrolnej akcie  
Pri kontrole boli použité viaceré metódy a kontrolórske techniky, najmä analýzy, prepočty a porovnania  
vykazovaných údajov, oboznámenie sa s vnútornými predpismi a procesmi, preverovanie predloženej  
dokumentácie, rozhovory s kompetentnými zamestnancami. Výber vzorky bol vykonaný neštatistickými metódami  
na základe odborného úsudku kontrolóra. Kontrolovaným obdobím boli roky 2019 až 2021 a súvisiace obdobia.  
Výkon kontroly v SZRB, a. s., bol obmedzený povinnosťou banky rešpektovať bankové tajomstvo podľa  
ustanovenia § 91 ods. 1 zákona o bankách. SZRB, a. s., na účely kontroly poskytla NKÚ SR informácie a doklady  
o záležitostiach týkajúcich sa klientov banky v anonymizovanej forme tak, aby dodržala príslušné ustanovenia  
zákona o bankách.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Medzi hlavné činnosti EXIMBANKY SR patrí financovanie vývozných a dovozných úverov, poisťovanie  
a zaisťovanie vývozných úverov a poskytovanie záruk. Hlavnou činnosťou SZRB, a. s., je poskytovanie priamych  
úverov a bankových záruk.  
Rizikové pohľadávky sú pohľadávky so zvýšenou mierou rizika primárnej návratnosti. Jedným z hlavných kritérií  
pre preradenie pohľadávok medzi rizikové je hranica 90 dní omeškania po splatnosti. Ak však existujú objektívne  
dôvody ohrozenia, napr. konkurzné a reštrukturalizačné konanie voči klientovi banky, sú medzi rizikové preradené  
aj pohľadávky v splatnosti alebo krátko po splatnosti.  
Graf 1 a 2 Prehľad rizikových pohľadávok z hlavnej činnosti bánk k 31. 12. (v eurách)  
Rizikové pohľadávky EXIMBANKY SR  
Rizikové pohľadávky SZRB, a. s.  
39,9  
180  
160  
140  
120  
100  
80  
39,2  
120  
100  
80  
100  
90  
80  
70  
60  
50  
40  
30  
20  
10  
40  
35  
30  
25  
20  
15  
10  
5
33,8  
96,2  
136  
136  
133  
60  
42,7  
32,8  
40  
60  
34  
28  
26  
40  
20  
20  
2019  
2020  
2021  
2019  
2020  
2021  
Suma rizikových pohľadávok v mil. eur  
Počet rizikových pohľadávok  
Suma rizikových pohľadávok v mil. eur  
Počet rizikových pohľadávok  
Zdroj: EXIMBANKA SR  
Zdroj: SZRB, a. s.  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Poznámka: Nárast rizikových pohľadávok EXIMBANKY SR v roku 2021 o 53,5 mil. eur bol spôsobený preradením  
pohľadávky významného objemu voči jednému klientovi medzi rizikové z dôvodu oneskoreného plnenia  
plánovaných splátok.  
Obe banky majú vo vnútorných predpisoch stanovené úlohy súvisiace s monitorovaním klienta a sledovaním  
plnenia zmluvných podmienok, vrátane postupov, ktoré uplatňujú v prípade neplnenia zmluvných podmienok zo  
strany klienta. Monitoring klienta a rizikovej pohľadávky prebieha v pravidelných, minimálne štvrťročných  
intervaloch. Pri neplnení zmluvných podmienok banky preukazným a overiteľným spôsobom okamžite reagujú na  
zistenú situáciu, prerokovávajú s klientom riešenie vzniknutých problémov, navrhnú termínované opatrenia na  
vykonanie nápravy v súlade s dohodnutými zmluvnými podmienkami.  
Konkrétne postupy riešenia rizikových pohľadávok majú banky upravené vo vnútorných predpisoch. V prvom  
rade pristupujú k ozdravnému procesu – reštrukturalizácii úverov, t. j. k uzavretiu dohody s klientom na zmenu  
splátkového plánu, predĺženie konečnej splatnosti, odklad splátok istiny, úrokov, zníženie úrokovej sadzby,  
poskytnutie nového úveru a iné spôsoby, a to za podmienky, že existuje reálna možnosť ekonomickej návratnosti  
pohľadávky a konsolidácia platobnej disciplíny dlžníka.  
V prípadoch vylučujúcich možnosť vzájomnej dohody s dlžníkom, banky uplatňujú tzv. represívne opatrenia –  
pristupujú k súdnemu vymáhaniu pohľadávok (k exekúcii), k realizácii zabezpečovacích prostriedkov (dobrovoľnou  
dražbou), k uplatneniu pohľadávky v konkurznom a reštrukturalizačnom konaní, k odplatnému postúpeniu  
pohľadávok.  
Každý krok pri riešení rizikovej pohľadávky je kolektívnym rozhodnutím pracovného orgánu banky s rozhodovacou  
právomocou, zriadeného v súlade s organizačným poriadkom.  
K finálnemu vysporiadaniu rizikovej pohľadávky dochádza, ak nastane niektorá z nasledujúcich skutočností:  
splnenie všetkých záväzkov dlžníka (rizikového klienta), vyplývajúcich zo zmlúv,  
právoplatné ukončenie procesných konaní, v rámci ktorých si banka uplatnila nárok na zaplatenie dlhu,  
postúpenie pohľadávky (na základe zaplatenia odplaty postupníkom),  
odpis pohľadávky.  
Kontrolóri NKÚ SR preverili postup štátnych finančných inštitúcií pri vymáhaní rizikových pohľadávok.  
V EXIMBANKE SR bola preverená vzorka 10 pohľadávok v celkovej sume 68 mil. eur, t. j. 73 % objemu pohľadávok  
a v SZRB, a. s., 16 pohľadávok v celkovej sume 10,5 mil. eur, t. j. 21 % objemu pohľadávok. Vo všetkých  
kontrolovaných prípadoch bolo zistené, že banky využili všetky zákonné prostriedky na vymoženie  
pohľadávok v súlade s platnou legislatívou a vnútornými predpismi.  
Postúpenie pohľadávky (predaj), ako forma vysporiadania pohľadávky, spočíva v tom, že na základe písomnej  
zmluvy uzavretej medzi doterajším veriteľom (postupcom, t. j. bankou) a treťou osobou (postupníkom) postúpi  
banka svoju pohľadávku voči dlžníkovi novému veriteľovi za odplatu. S postúpenou pohľadávkou prechádza aj jej  
príslušenstvo a všetky práva s ňou spojené. K postúpeniu pohľadávky pristupovali banky výnimočne a v prípadoch,  
ak zabezpečenie návratnosti pohľadávok inými formami (realizáciou záložného práva, vymáhaním súdnou cestou,  
exekúciou, resp. inou formou) bolo menej efektívne. Banky uprednostnili okamžité zaplatenie odplaty za postúpené  
pohľadávky.  
Tabuľka 1 Prehľad postúpených pohľadávok  
(v eurách)  
Pohľadávka  
(nominálna hodnota)  
Subjekt  
Počet pohľadávok  
Výška odplaty  
2 235 000  
1 616 299  
% vymožiteľnosti  
EXIMBANKA SR  
SZRB, a. s.  
3
6
14 387 859  
15,5 %  
86,0 %  
1 878 775  
Zdroj: EXIMBANKA SR a SZRB, a. s.  
EXIMBANKA SR pri postupovaní využívala verejné výberové konanie a následne reagovala na doručené ponuky.  
SZRB, a. s., na základe svojich negatívnych skúseností z minulých období upustila od tohto spôsobu a postúpenie  
pohľadávok realizovala iba na základe doručenia akceptovateľnej ponuky na odkúpenie, pričom dôsledne  
vyhodnocovala právny stav pohľadávok, podmienky postúpenia, ako aj vplyv na hospodársky výsledok banky.  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Odpis pohľadávok predstavuje jednu z možností, ako sa v legislatívnom prostredí vysporiadať s bremenom  
nedobytných/nevymožiteľných pohľadávok. Odpisovaním nevymožiteľných pohľadávok dochádza k zreálneniu  
hodnoty pohľadávok banky. Pre odpis pohľadávky musí byť vo všetkých prípadoch splnená podmienka, že zo  
strany banky boli vykonané všetky úkony na účel vymoženia pohľadávky, ktoré však neboli úspešné. K odpisu  
pohľadávok banky pristupovali až vtedy, keď neexistoval reálny predpoklad budúcej návratnosti.  
Tabuľka 2 Prehľad odpísaných pohľadávok  
(v eurách)  
Odpísané  
pohľadávky  
Subjekt  
2019  
2020  
2021  
Spolu  
11  
13 720 235  
51  
počet  
9
1
274  
15  
1
2 873  
13  
EXIMBANKA SR  
suma  
13 717 088  
23  
počet  
SZRB, a. s.  
3 203 883  
suma  
1 053 701  
1 393 155  
757 027  
Zdroj: EXIMBANKA SR a SZRB, a. s.  
Odpísanie pohľadávok neznamená upustenie od ich vymáhania. Odpísané pohľadávky boli evidované  
v podsúvahovej evidencii a zo strany bánk naďalej vymáhané, resp. pravidelne bola monitorovaná majetnosť  
zaviazaných osôb pre potreby vykonania ďalších prípadných krokov vo vymáhaní.  
Kontrola NKÚ SR preverila dodržiavanie nastavených vnútorných postupov na vybranej vzorke rizikových  
pohľadávok, pričom nebolo zistené porušenie platnej legislatívy ani vnútorných predpisov v súvislosti  
s monitorovaním, vymáhaním, postupovaním a odpisovaním rizikových pohľadávok.  
Obe banky v rámci svojho vnútorného kontrolného systému/plánu kontrolnej činnosti pravidelne kontrolovali  
dodržiavanie vnútorných predpisov, ktoré upravujú postupy riešenia rizikových pohľadávok. SZRB, a. s., vykonala  
aj mimoriadne audity na základe podnetov. Výsledky kontrol boli predkladané riadiacim a kontrolným orgánom  
bánk.  
Záver  
NKÚ SR vyhodnotil systém správy rizikových pohľadávok štátnych finančných inštitúcií ako funkčný. Pôvodné riziká  
kontroly rezervy v procese monitorovania a kontroly rizikových pohľadávok a nekonanie bánk pri správe  
rizikových pohľadávok v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi a vnútornými predpismi sa  
nepotvrdili.  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Kontroly boli ukončené záznamom o výsledku kontroly. Oba kontrolované subjekty boli oboznámené s výsledkami  
kontroly NKÚ SR pri ich predložení. SZRB, a. s., výsledky kontroly prerokovala na zasadnutí predstavenstva banky.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Exportno-importná banka  
SR, skrátene EXIMBANKA SR  
Grösslingová 1  
Slovenská záručná a  
rozvojová banka, a. s.  
Štefánikova 27  
Priemyselná 2  
824 73 Bratislava 26  
811 09 Bratislava  
814 99 Bratislava  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zoznam použitých skratiek  
EXIMBANKA SR, banka, štátna  
finančná inštitúcia  
MF SR  
SZRB, a. s., banka, štátna  
finančná inštitúcia  
Výbor NR SR  
Exportno-importná banka Slovenskej republiky, skrátene EXIMBANKA SR  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
Slovenská záručná a rozvojová banka, a. s.  
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky  
zákon o bankách  
Zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov  
v znení neskorších predpisov  
zákon o NKÚ SR  
Zákon č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v  
znení neskorších predpisov  
zákon o EXIMBANKE SR,  
osobitný zákon  
Zákon č. 80/1997 Z. z. o Exportno-importnej banke Slovenskej republiky v znení  
neskorších predpisov  
6