Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Poznámka: Nárast rizikových pohľadávok EXIMBANKY SR v roku 2021 o 53,5 mil. eur bol spôsobený preradením
pohľadávky významného objemu voči jednému klientovi medzi rizikové z dôvodu oneskoreného plnenia
plánovaných splátok.
Obe banky majú vo vnútorných predpisoch stanovené úlohy súvisiace s monitorovaním klienta a sledovaním
plnenia zmluvných podmienok, vrátane postupov, ktoré uplatňujú v prípade neplnenia zmluvných podmienok zo
strany klienta. Monitoring klienta a rizikovej pohľadávky prebieha v pravidelných, minimálne štvrťročných
intervaloch. Pri neplnení zmluvných podmienok banky preukazným a overiteľným spôsobom okamžite reagujú na
zistenú situáciu, prerokovávajú s klientom riešenie vzniknutých problémov, navrhnú termínované opatrenia na
vykonanie nápravy v súlade s dohodnutými zmluvnými podmienkami.
Konkrétne postupy riešenia rizikových pohľadávok majú banky upravené vo vnútorných predpisoch. V prvom
rade pristupujú k ozdravnému procesu – reštrukturalizácii úverov, t. j. k uzavretiu dohody s klientom na zmenu
splátkového plánu, predĺženie konečnej splatnosti, odklad splátok istiny, úrokov, zníženie úrokovej sadzby,
poskytnutie nového úveru a iné spôsoby, a to za podmienky, že existuje reálna možnosť ekonomickej návratnosti
pohľadávky a konsolidácia platobnej disciplíny dlžníka.
V prípadoch vylučujúcich možnosť vzájomnej dohody s dlžníkom, banky uplatňujú tzv. represívne opatrenia –
pristupujú k súdnemu vymáhaniu pohľadávok (k exekúcii), k realizácii zabezpečovacích prostriedkov (dobrovoľnou
dražbou), k uplatneniu pohľadávky v konkurznom a reštrukturalizačnom konaní, k odplatnému postúpeniu
pohľadávok.
Každý krok pri riešení rizikovej pohľadávky je kolektívnym rozhodnutím pracovného orgánu banky s rozhodovacou
právomocou, zriadeného v súlade s organizačným poriadkom.
K finálnemu vysporiadaniu rizikovej pohľadávky dochádza, ak nastane niektorá z nasledujúcich skutočností:
splnenie všetkých záväzkov dlžníka (rizikového klienta), vyplývajúcich zo zmlúv,
právoplatné ukončenie procesných konaní, v rámci ktorých si banka uplatnila nárok na zaplatenie dlhu,
postúpenie pohľadávky (na základe zaplatenia odplaty postupníkom),
odpis pohľadávky.
Kontrolóri NKÚ SR preverili postup štátnych finančných inštitúcií pri vymáhaní rizikových pohľadávok.
V EXIMBANKE SR bola preverená vzorka 10 pohľadávok v celkovej sume 68 mil. eur, t. j. 73 % objemu pohľadávok
a v SZRB, a. s., 16 pohľadávok v celkovej sume 10,5 mil. eur, t. j. 21 % objemu pohľadávok. Vo všetkých
kontrolovaných prípadoch bolo zistené, že banky využili všetky zákonné prostriedky na vymoženie
pohľadávok v súlade s platnou legislatívou a vnútornými predpismi.
Postúpenie pohľadávky (predaj), ako forma vysporiadania pohľadávky, spočíva v tom, že na základe písomnej
zmluvy uzavretej medzi doterajším veriteľom (postupcom, t. j. bankou) a treťou osobou (postupníkom) postúpi
banka svoju pohľadávku voči dlžníkovi novému veriteľovi za odplatu. S postúpenou pohľadávkou prechádza aj jej
príslušenstvo a všetky práva s ňou spojené. K postúpeniu pohľadávky pristupovali banky výnimočne a v prípadoch,
ak zabezpečenie návratnosti pohľadávok inými formami (realizáciou záložného práva, vymáhaním súdnou cestou,
exekúciou, resp. inou formou) bolo menej efektívne. Banky uprednostnili okamžité zaplatenie odplaty za postúpené
pohľadávky.
Tabuľka 1 Prehľad postúpených pohľadávok
(v eurách)
Pohľadávka
(nominálna hodnota)
Subjekt
Počet pohľadávok
Výška odplaty
2 235 000
1 616 299
% vymožiteľnosti
EXIMBANKA SR
SZRB, a. s.
3
6
14 387 859
15,5 %
86,0 %
1 878 775
Zdroj: EXIMBANKA SR a SZRB, a. s.
EXIMBANKA SR pri postupovaní využívala verejné výberové konanie a následne reagovala na doručené ponuky.
SZRB, a. s., na základe svojich negatívnych skúseností z minulých období upustila od tohto spôsobu a postúpenie
pohľadávok realizovala iba na základe doručenia akceptovateľnej ponuky na odkúpenie, pričom dôsledne
vyhodnocovala právny stav pohľadávok, podmienky postúpenia, ako aj vplyv na hospodársky výsledok banky.
4