Správa o výsledku kontroly  
2022  
Portály a systémy v Centre  
vedecko-technických informácií  
Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Centrum vedecko-technických informácií Slovenskej republiky  
CVTI je príspevkovou organizáciou zriadenou 1. júla 1999 ministerstvom školstva. Plní úlohu národného  
informačného centra pre vedu, techniku, inovácie a vzdelávanie a je vedeckou knižnicou Slovenskej republiky.  
CVTI má 350 zamestnancov. Ročný rozpočet predstavuje v poslednom období výdavky cca 30 mil. eur, príjmy 34,3  
mil. eur. Jeho poslaním je o. i. budovať a prevádzkovať komplexné informačné systémy pre výskum a vývoj. CVTI  
implementuje projekty spolufinancované zo štrukturálnych fondov EÚ, tieto majú slúžiť najmä na zabezpečenie  
podporných služieb pre vedeckú komunitu na Slovensku. NKÚ oslovil formou dotazníka aj používateľov  
portálov – verejné vysoké školy, ústavy SAV, rezortné výskumné ústavy a zdravotnícke zariadenia.  
Kontrola bola vykonaná v súlade so zákonom o NKÚ a s medzinárodnými štandardami najvyšších kontrolných  
inštitúcií (ISSAI). Kontrolované boli portály CIP VVI, SK CRIS a ISS CVTI v období rokov 2014 – 2020. Potvrdili  
sa významné riziká definované na úvod kontroly, t. j. kvalita údajov a využiteľnosť systémov. Do výkonu kontroly  
boli zapojení traja kontrolóri, vedúca kontrolnej akcie má 25-ročnú kontrolórsku prax na NKÚ.  
Jednou z úloh, ktoré si stanovuje Európska únia v oblasti vedy, je spolupráca, zdieľanie a otvorené šírenie  
poznatkov pomocou optimálneho využitia digitálnych technológií. Vedeckí pracovníci prostredníctvom nich  
komunikujú svoje vedecké výstupy a nadväzujú medzinárodnú vedeckú spoluprácu. Informácie o výstupoch vedy  
a výskumu financovaných z verejných zdrojov sú takto dostupnejšie aj občanom.  
Kontrolou portálov CIP VVI (Centrálny informačný portál pre výskum, vývoj a inovácie), SK CRIS (Informačný  
systém pre oblasť vedy a výskumu) a systému ISS CVTI (Integrovaný systém služieb CVTI) bolo zistené:  
.
Legislatíva neupravovala: (1) vznik nového portálu SK CRIS v roku 2013 formou softvérového  
odčlenenia, (2) špecifikáciu subjektov, ktoré mali prístup k modulom informácií a (3) obsahovú náplň CIP  
VVI.  
.
Vykonávací predpis, ktorý mal upravovať podrobnosti o prevádzkovaní informačného systému  
o výskume a vývoji, bol nesprávny a neaktuálny a pri práci s portálmi bolo problematické sa ním  
riadiť.  
.
.
Vzťah správca vs. prevádzkovateľ bol neujasnený, čo spôsobovalo problémy v oblasti fungovania  
a rozvoja portálov CIP VVI a SK CRIS.  
CIP VVI nebol upgradovaný od roku 2008 a SK CRIS od roku 2014. Portály nespĺňali požiadavky na  
bezpečnostné štandardy informačných systémov.  
.
.
Portály CIP VVI a SK CRIS boli obsahovo nesprávne a neúplné.  
Podľa registra výskumníkov je v SR približne 37 tis. výskumníkov. CVTI deklaruje, že používateľom  
portálov sú aj médiá a verejnosť. Počet používateľov CIP VVI bol ročne v rozmedzí 25 – 35 tis.  
používateľov, pri SK CRIS 9 – 12 tis. používateľov ročne.  
.
U portálov CIP VVI a SK CRIS nebolo možné vyčísliť objem sťahovaných dát, nefungoval help desk  
a mailová komunikácia s používateľmi nebola archivovaná.  
.
.
Využívanie služieb ISS CVTI bolo nízke, sťahovaný objem dát nebol meraný.  
Komunikačná stratégia nebola vypracovaná.  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Čo odporúčame  
Efektívnemu využívaniu portálov/systémov by napomohli jasne vymedzené postupy ďalšej tvorby a  
fungovania, stanovenie podmienok, ktoré sú potrebné pre napĺňanie očakávaní pri ďalšom smerovaní  
vývoja a komunikácia s používateľmi portálov/systémov. V zmysle toho by malo CVTI revidovať a upraviť svoje  
interné postupy.  
NKÚ odporúča Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, aby zaviazalo CVTI:  
.
iniciovať úpravu zákona o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja a jeho výnosu tak, aby  
napĺňali aktuálne potreby súvisiace s existenciou portálov CIP VVI, SK CRIS a ISS CVTI,  
.
iniciovať dohodu s ministerstvom školstva o ďalšom postupe, očakávaniach a o spôsobe plnenia  
povinností pri správe a prevádzkovaní portálov CIP VVI, SK CRIS a ISS CVTI.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontrolnej akcie bolo preveriť funkčnosť a využívanie špeciálnych portálov a systémov CVTI v oblasti  
výskumu a vysokého školstva. Kontrolované boli portály/systémy CIP VVI, SK CRIS a ISS CVTI.  
V CVTI sme kontrolovali spôsob vytvorenia a prevádzky portálov a systémov a ich financovanie. Ďalej sme  
preverili ich funkčnosť a využívanie, ako aj súvisiace zmluvné vzťahy.  
Rámec kontrolnej akcie  
K metódam a technikám, ktoré boli uplatnené počas výkonu kontroly patrili najmä štúdium všeobecne  
záväzných právnych predpisov a interných predpisov, preskúmanie predloženej dokumentácie a dokladov na  
základe vyžiadania, písomné stanoviská k predmetu kontroly, riadené rozhovory, ako aj údaje z dotazníkového  
prieskumu smerovaného na používateľov vybraných portálov.  
Vzhľadom na predmet kontroly boli preverované doklady a údaje, pri ktorých bol použitý výber 100 % položiek.  
Kontrolovaným obdobím boli roky 2014 až 2020 a súvisiace obdobia.  
Výsledky boli hodnotené na základe kritérií stanovených:  
.
v zákone o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja a jeho vykonávacím predpisom,  
.
v zákone o informačných systémoch a v zákone o informačných technológiách.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Činnosť CVTI  
CVTI je národným informačným centrom a vedeckou knižnicou (zriadenou v zmysle zákona č. 126/2015 Z. z.  
o knižniciach) so zameraním na technické odbory a vybrané oblasti prírodných, ekonomických a sociálnych vied.  
Ako vedecká knižnica buduje a spravuje knižničné a informačné fondy a poskytuje knižničné a informačné služby  
pre širokú odbornú verejnosť.  
Prostredníctvom Národného centra pre popularizáciu vedy a techniky v spoločnosti zastrešuje aktivity zamerané  
na popularizáciu vedy a techniky na Slovensku.  
Medzi ďalšie úlohy a činnosti CVTI patrí podpora procesu transferu technológií a inovácií a prevádzka  
špecializovaných portálov a systémov v oblasti výskumu a vysokého školstva. Práve vybrané portály a systémy  
boli predmetom skúmania tejto kontroly.  
Vznik a rozvoj portálov a systémov  
Budovanie komplexných informačných systémov pre výskum a vývoj slúži na zabezpečenie podporných služieb  
pre vedeckú komunitu na Slovensku. Portály sú budované s rešpektovaním štandardov EÚ, pri nových  
funkčnostiach sa prihliada na možnosť ich prepojenia s inými informačnými systémami o výskume a vývoji v rámci  
Európy.  
Vznik portálov CIP VVI a SK CRIS bol zastrešený zákonom o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja. ISS  
CVTI vznikol na základe odporúčaní analytickej štúdie a jej podporného dokumentu1, ktoré boli vypracované  
pracovnou skupinou zloženou z pracovníkov CVTI a externých spolupracovníkov.  
CIP VVI obstaralo v roku 2008 ministerstvo školstva, jeho vznik bol financovaný zo štátneho rozpočtu. Portál  
poskytuje informácie súvisiace so štátnou podporou vedy a financovania, relevantné oficiálne dokumenty,  
1
Analytická štúdia I - východiská pre vytvorenie Integrovaného systému služieb a Návrh doporučení na vybudovanie,  
prevádzku a údržbu integrovaného prostredia pre využívanie služieb a kapacít existujúcich IKT infraštruktúr pre výskum a vývoj  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
vybrané štatistické údaje, informáciu o implementácii európskych nariadení, o medzinárodnej vedeckej spolupráci,  
ako aj súhrnné správy, legislatívu. Časť o výskumnom a vývojovom potenciáli bola od portálovej časti technologicky  
oddelená, výsledkom bolo v roku 2013 vytvorenie informačného systému o výskume, vývoji a inováciách  
s názvom SK CRIS.  
SK CRIS obsahuje celoštátny register projektov výskumu a vývoja, register výskumníkov, register organizácií,  
vedy a výskumu, ako aj informácie o výsledkoch a laboratórnej infraštruktúre. V rámci informačného systému je  
administrované hodnotenie spôsobilosti vykonávať výskum a vývoj a doplnkové štatistické zisťovanie výskumno-  
vývojového potenciálu. Vznik a ďalší rozvoj SK CRIS bol financovaný z operačného programu Výskum  
a vývoj spolufinancovaného Európskym fondom regionálneho rozvoja. Cieľom dotknutej časti projektu  
NISPEZ týkajúcej sa SK CRIS bolo rozšírenie portálu o nové funkčnosti prihliadajúc na štandardy EÚ.  
Merateľný ukazovateľ – Počet zavedených nových alebo inovovaných elektronických služieb - bol naplnený.  
ISS CVTI je sústava informačných systémov, softvérových aplikácií, portálov, veľkých výpočtových a dátových  
kapacít s cieľom ich hladkého sprístupnenia čo najširšiemu spektru používateľov z vedeckej komunity. Do  
prevádzky bol uvedený v roku 2014. Kľúčovým prvkom ISS CVTI je jednotné komunikačné rozhranie, cez ktoré  
pristupujú používatelia k jednotlivým službám umiestneným v systéme. Systém je neustále vo vývoji a jednotlivé  
aplikácie sú doň pridávané postupne. ISS CVTI SR bol financovaný prostredníctvom projektu NITT SK, jeho  
rozvoj je v súčasnosti financovaný z ďalších projektov. Merateľným ukazovateľom bol počet zavedených  
elektronických služieb, ukazovateľ bol naplnený.  
V súčasnosti prebieha upgrade viacerých portálov a systémov (aj CIP VVI, SK CRIS a ISS CVTI) v rámci  
zákazky „Komplexného informačného systému vedeckých a bibliometrických dát a publikácií, vrátane prístupu  
k nástrojom a aplikáciám pre podporu vedy a výskumu - KOMIS“.  
Na existenciu (vznik a v prípade SK CRIS a ISS CVTI aj rozvoj funkcionalít bez KOMIS-u) bolo v prípade CIP VVI  
v kontrolovanom období spolu uhradených cca 442 tis. eur, pri SK CRIS cca 452 tis. eur a pri ISS CVTI cca 335  
tis. eur.  
Na začiatku existencie CIP VVI a SK CRIS boli uzatvorené zmluvy o poskytovaní technickej podpory a servisu (CIP  
VVI cca 2 tis. eur, SK CRIS cca 46,6 tis. eur za obdobie dvoch rokov), neskôr servis vykonávalo CVTI.  
Servisná podpora ISS CVTI sa v úvode riešila prostredníctvom zmluvy o modernizácii (18,8 tis. eur v období dvoch  
rokov), neskôr zmluvou o poskytovaní prevádzkovej podpory a údržby (cca 15 tis. eur v období dvoch rokov).  
V súčasnosti sa vykonáva ako súčasť zákazky KOMIS.  
Na prevádzke CIP VVI sa podieľali dvaja zamestnanci CVTI, na SK CRIS štyria a na ISS CVTI traja  
zamestnanci.  
Legislatívna úprava  
Existenciu a fungovanie portálov CIP VVI a SK CRIS upravoval zákon o organizácii štátnej podpory a výskumu  
a nadväzujúci vykonávací predpis - výnos ministerstva školstva. Ich analýzou NKÚ zistil, že existujúca  
legislatíva neupravovala alebo len čiastočne upravovala niektoré aspekty kontrolovanej problematiky.  
Zákon bol do ukončenia výkonu kontroly trinásťkrát novelizovaný. Napriek tejto skutočnosti nereflektoval  
zmenu názvu SK CRIS, neupravil ani formu jeho existencie (odčlenenie z CIP VVI) po roku 2013, nesprávne  
uvádzal názov CIP VVI. Bez znalosti správneho názvoslovia a súvislosti medzi CIP VVI a SK CRIS čitateľ  
kontextu zákona nerozumie. Zákon sa taktiež len okrajovo zaoberal obsahovou náplňou CIP VVI.  
Podrobnosti o prevádzkovaní informačného systému ministerstva školstva o výskume a vývoji mal upraviť  
vykonávací predpis. Výnos z roku 2009 nebol do ukončenia výkonu kontroly novelizovaný. V niektorých  
častiach bol nesprávny a neaktuálny. Upravoval situáciu ešte spred obdobia odčlenenia SK CRIS a tak aktuálnu  
situáciu jeho fungovania nereflektoval. Nesprávne uvádzal, že prístup k informáciám, ktoré vkladajú poskytovatelia  
do modulov informácií, má len ministerstvo školstva. CVTI však prístup k týmto informáciám vzhľadom na výkon  
svojej činnosti musí mať a aj má. Deklaroval, že existuje informačný systém prístupný iba správcovi a verejne  
prístupný portál, verejný a neverejný obsah však nebol špecifikovaný.  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Obsahová náplň CIP VVI nebola ani vo výnose detailnejšie špecifikovaná. Žiaden legislatívny predpis  
neuvádzal, aké informácie (resp. záložky alebo moduly) musia byť na portáli jednoznačne uvedené, ani spôsob,  
ako a kedy majú byť napĺňané.  
Výnos uvádzal informáciu o moduloch informačného systému. Zákon, na ktorý je výnos naviazaný, rozumie pod  
pojmom informačný systém SK CRIS. V priebehu výkonu kontroly však boli niektoré moduly súčasťou SK CRIS,  
niektoré súčasťou CIP VVI. Navyše, termíny a napĺňanie modulov neboli dodržiavané v zmysle podmienok  
stanovených výnosom.  
Úloha správcu a prevádzkovateľa  
Správcom CIP VVI a SK CRIS bolo v zmysle zákona o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja ministerstvo  
školstva a prevádzkovateľom bolo CVTI.  
Táto skutočnosť bola potvrdená aj v štatúte CVTI účinnom v období od 19.12.2013 do 6.1.2022. Úlohy CVTI  
ako prevádzkovateľa štatút nešpecifikoval. Tie boli upravené výnosom ministerstva školstva z roku 2009.  
Kontrolou bolo zistené, že pre CVTI v ňom bola nesprávne stanovená úloha, ktorá podľa zákona o informačných  
systémoch verejnej správy/zákona o informačných technológiách prináležala ministerstvu školstva - vypracovať  
koncepciu rozvoja CIP VVI a SK CRIS.  
Navyše, napriek jednoznačne stanovenej pozícii ministerstva školstva ako správcu CIP VVI a SK CRIS, nový  
štatút účinný od 7.1.2022 deklaroval, že správcom týchto portálov je CVTI. Takto delegovaná povinnosť  
nezodpovedala platnej legislatíve.  
Jasné stanovenie správcu a prevádzkovateľa je dôležitým faktorom pre pochopenie, aké úlohy má tá-ktorá strana  
plniť. Dôležité je tiež upraviť, ako postupovať v prípade, keď sú tieto roly oddelené, t. j. vykonávajú ich dva subjekty.  
NKÚ zistil, že pri kontrolovaných portáloch ani výnos ministerstva školstva, ani žiaden iný predpis neupravoval,  
ako sa má za týchto okolností realizovať povinnosť vytvárania, správy a rozvoja informačných systémov (t. j. plniť  
úlohu správcu). CVTI bolo tým subjektom, ktorý mal vedomosť a konkrétnu skúsenosť o potrebách  
a nedostatkoch portálov. Neexistoval však postup, podľa ktorého by malo CVTI buď iba realizovať požiadavky  
ministerstva školstva (hoci nebolo zrejmé, do akej miery ministerstvo dokázalo na problematiku reagovať) alebo aj  
proaktívne konať, upozorňovať na potenciálne problémy, dávať návrhy na zlepšenie a pod. Kontrola preukázala,  
že výsledkom týchto neujasnených vzťahov bolo intuitívne prevzatie niektorých povinností správcu  
prevádzkovateľom, hoci CVTI k tomu žiaden právny predpis nezaväzoval.  
ISS CVTI vznikol na základe analytickej štúdie, kde boli dané podmienky jeho vzniku a fungovania. Jeho  
existencia nebola upravená žiadnym zákonom. Úlohu správcu aj prevádzkovateľa plnilo CVTI. Systém bol  
uvedený do prevádzky v marci 2014. NKÚ zistil, že štatút platný v období od začiatku jeho prevádzky do prijatia  
nového štatútu (v januári 2022) a ani iné interné predpisy jeho existenciu a fungovanie neupravovali. Kontrolou  
plnenia povinností správcu stanovených zákonom o informačných technológiách bolo pri ISS CVTI  
zistené, že nie všetky povinnosti (v zmysle čl. 3 Hlavné úlohy CVTI definovaného v štatúte CVTI) aj vykonávalo.  
Funkčnosť portálov a systémov  
CIP VVI bol vytvorený ministerstvom školstva, kritériá fungovania SK CRIS boli definované v CVTI. Životnosť  
softvérového riešenia je časovo obmedzená. CIP VVI však nebol upgradovaný od roku 2008, SK CRIS od roku  
2014. Portály nespĺňajú požiadavky na bezpečnostné štandardy informačných systémov. V súčasnosti  
prebieha ich upgrade v rámci projektu KOMIS.  
NKÚ zistil, že pri CIP VVI bolo možné korektné zobrazenie len prostredníctvom prehliadača, ktorý výrobca  
v júni 2022 prestal podporovať a z hľadiska bezpečnosti sa neodporúča jeho ďalšie používanie. Pri SK CRIS  
bolo vkladanie údajov možné len cez jeden konkrétny prehliadač. Napriek zastaraným technológiám boli a sú  
portály naďalej využívané na zverejňovanie informácií a podkladov pre cieľové skupiny.  
Obsah portálu CIP VVI bol vytváraný priebežne. Za tvorbu, aktualizáciu a sprístupňovanie informácií bol  
zodpovedný správca – ministerstvo školstva. Ten aktualizáciu a sprístupňovanie delegoval na CVTI. Kontrolu  
vkladaných údajov CVTI vykonávalo, nemalo však o tejto aktivite písomné záznamy.  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Obsahová stránka údajov z grantových agentúr v SK CRIS nebola overovaná, CVTI kontrolovalo len duplicity,  
realizovalo formálnu kontrolu správnosti. NKÚ kontrolou obsahu na základe porovnania s inými relevantnými  
registrami a webovými sídlami zistil rozdiely vo financovaní projektov, ako aj v údajoch o vedecko-  
výskumných výstupoch. Správnosť údajov v SK CRIS nebolo možné posúdiť.  
CVTI nedokázalo zabezpečiť import údajov o projektoch samostatne a priamo prostredníctvom systému SK CRIS,  
zabezpečiť ho museli jednotlivé externé subjekty grantových schém prostredníctvom svojich integračných rozhraní  
a funkcionalít, exportovaním údajov zo svojich systémov do prostredia SK CRIS.  
Zámerom ISS CVTI bolo poskytnúť vedeckej komunite používateľsky nenáročný a efektívny prístup k veľkým  
výpočtovým a dátovým kapacitám existujúcich IKT infraštruktúr pre výskum a vývoj. Výber ponúkaných služieb bol  
v priebehu času upravovaný, služby, o ktoré bol minimálny záujem, boli deaktivované.  
Využívanie portálov a systémov  
Vzhľadom na charakter kontrolovaných portálov bola cieľová skupina ich používateľov najmä z prostredia vedy  
a výskumu. Používateľov portálu CIP VVI nebolo možné identifikovať, portál nevyužíval autorizáciu, ani ich  
prihlasovanie do systému. Evidovaná bola iba návštevnosť. SK CRIS využíval autorizáciu a prihlasovanie,  
autorizovaní používatelia mali právo do systému údaje aj vkladať, neautorizovaní iba prezerať verejný obsah.  
Pri ISS CVTI bola potrebná autorizácia.  
Používateľmi SK CRIS boli ministerstvo školstva, ústredné orgány štátnej správy, organizácie výskumu a vývoja,  
vedecká obec, médiá a verejnosť. Odberateľmi služieb boli vysoké školy, ústavy SAV, rezortné výskumné ústavy  
a výskumné pracoviská financované z verejných zdrojov. Informácie o návštevnosti CIP VVI a SK CRIS sú  
v nasledujúcej tabuľke. Počet relácií predstavuje pripojenie sa, t. j. berie do úvahy aj viacnásobné pripojenie  
rovnakého používateľa.  
Tabuľka 1: Návštevnosť CIP VVI a SK CRIS  
CIP VVI  
SK CRIS  
Rok  
používatelia  
24 718  
relácie  
používatelia  
9 674  
relácie  
2017  
2018  
2019  
2020  
2021  
Zdroj: CVTI  
34 003  
43 991  
40 657  
42 974  
40 182  
20 416  
32 138  
24 681  
21 175  
25 103  
28 971  
32 374  
35 529  
33 546  
11 503  
10 291  
9 371  
12 143  
Podľa registra výskumníkov v SK CRIS bolo na Slovensku v polovici septembra 2022 evidovaných takmer 37  
tisíc výskumníkov. Navyše, CVTI deklaruje, že používateľmi portálov sú aj iné záujmové skupiny, nielen  
výskumníci. Ročný počet používateľov bol pri CIP VVI v rozmedzí 25 – 35 tis., pri SK CRIS 9 – 12 tis. Ročná  
návštevnosť predstavovala u CIP VVI 34 – 44 tis. pripojení, u SK CRIS 20 – 32 tis. pripojení. Výsledok nebolo  
možné z hľadiska použitých verejných zdrojov a investovaného času považovať za uspokojivý. Na  
základe uvedeného možno konštatovať, že ani všetci registrovaní výskumníci neboli používateľmi portálov, pričom  
počet používateľov na portáli SK CRIS aj v období najväčšieho záujmu bol v porovnaní s CIP VVI rádovo nižší.  
Dôvody tohto stavu nie sú zrejmé, chýbala spätná väzba. CVTI nemalo v kontrolovanom období vypracovanú  
komunikačnú stratégiu, na základe ktorej by mohlo osloviť používateľov a ktorá by mohla napomôcť  
informovanosti a účinnej komunikácii s existujúcimi aj potenciálnymi používateľmi.  
Na základe výsledkov kontroly možno poukázať na nesprávnosť a oneskorené vkladanie údajov, na nejasný  
obsah CIP VVI, na problematické selektovanie údajov na základe určených kritérií (napr. podľa oblastí  
výskumu), problém s dodržiavaním bezpečnostných štandardov. Tieto skutočnosti nemotivujú užívateľov  
portálov použiť poskytované informácie ako prvotný a jediný zdroj informácií.  
V kontrolovanom období CVTI nevedelo vyčísliť objem dát, ktoré používatelia sťahujú. Z predložených  
údajov nebolo teda možné zistiť, či počet relácií znamenal, že sa používateľ len informatívne pripojil alebo aj našiel  
relevantné údaje, ktoré stiahol a použil ako potrebný a užitočný zdroj informácií.  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Pri CIP VVI, ani pri SK CRIS taktiež nefungoval help desk. CVTI komunikovalo s používateľmi prostredníctvom  
mailov, tieto však nie sú archivované. CVTI tak nedisponovalo ani údajmi o počtoch poskytnutej technickej  
podpory.  
Miera využívania služieb ISS CVTI bola vzhľadom na počet výskumníkov registrovaných v SK CRIS  
v kontrolovanom období nízka napriek skutočnosti, že ponúkané služby boli v priebehu času modifikované,  
pričom motívom zmien malo byť ich prispôsobovanie aktuálnym potrebám vedeckej komunity. Údaje uvedené  
v tabuľke dokazujú, že niektoré služby boli zrušené, niektoré pridané. Vzhľadom na počet používateľov je však  
naplnenie cieľa odrážať reálne a priebežne sa meniace potreby a požiadavky vedeckej komunity sporné.  
Počet používateľov služieb ISS CVTI bola nasledovný:  
Tabuľka 2: Využívanie služieb ISS CVTI  
Služba/rok  
Systém MATLAB  
Systém COMSOL  
Systém SAS  
Služby úložiska  
dát  
2014  
220  
0
0
0
2015  
400  
0
17  
418  
2016  
442  
24  
193  
1
2017  
222  
34  
67  
5
2018  
210  
45  
98  
8
2019  
248  
48  
120  
10  
2020  
258  
50  
121  
11  
2021  
271  
56  
133  
11  
Vzdialené  
0
0
3
3
3
3
3
3
pripojenie  
Hosting  
Komunik. a bezp.  
služby  
43  
220  
43  
460  
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Konzult. a inf.  
služby  
Licenčné a odb.  
služby  
BIO softvér  
Zdroj: CVTI  
220  
220  
43  
417  
460  
43  
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Pri tomto systéme CVTI poskytovalo službu help desku a disponovalo informáciou o počte vyriešených  
požiadaviek používateľov. Ani tu však nebola k dispozícii informácia o objeme dát, ktorý používatelia sťahovali.  
Dotazníkový prieskum  
NKÚ prostredníctvom dotazníka komunikoval s používateľmi portálov a systému o spokojnosti  
s poskytovanými službami. Oslovených bolo 95 používateľov registrovaných v CVTI z vybraných skupín –  
verejné vysoké školy, ústavy SAV, rezortné výskumné ústavy a zdravotnícke zariadenia. Na dotazník reagovalo 58  
z nich.  
Z celkového počtu reagujúcich subjektov, napriek ich registrácii v SK CRIS, len 42 kladne odpovedalo na otázku,  
či vyhľadávajú informácie na informačných portáloch/systémoch CVTI pre výskum a vývoj. Táto situácia  
nastáva v prípadoch, keď patria oslovené subjekty medzi poberateľov finančných prostriedkov na výskum a vývoj  
z verejných zdrojov, sú povinné vložiť údaje do databáz v SK CRIS, ale na iné účely portály a systémy CVTI  
nevyužívajú.  
Najviac z používateľov (73 %) deklarovalo využitie SK CRIS. Najčastejšie sa o portáloch/systémoch dozvedeli  
na webe ministerstva školstva alebo CVTI, 45 % používateľov ich využívalo ako primárny zdroj informácií a pomoci.  
Pri otázke, či v CIP VVI a SK CRIS našli informácie, ktoré potrebovali získať, 54 % respondentov odpovedala za  
pomoci škály veľmi často/často. Prioritne v CIP VVI a SK CRIS vyhľadávali údaje o projektoch a ich výsledkoch,  
ako aj o výzvach na projekty, najmenej o implementácii európskych nariadení. Ak požadované informácie  
respondenti našli, až 71 % z nich bolo s ich kvalitou spokojných.  
K používanie ISS CVTI sa v dotazníku prihlásilo 31 respondentov (53 % z celkového počtu odpovedajúcich  
respondentov), až pre 27 z nich boli ponúkané služby dostačujúce.  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Respondenti pri možnosti uviesť problémy a navrhnúť zlepšenia uviedli, že údaje na portáloch CIP VVI, SK CRIS  
a ISS CVTI boli neaktuálne, pri hľadaní informácií využívali iné vyhovujúcejšie zdroje. Jeden z respondentov  
poukázal na problém aktualizácie, resp. zmien nesprávnych údajov v databáze za ich organizáciu, ktoré subjekt  
nemohol sám vykonať, ďalší navrhoval v rámci výkazu vedecko-vývojového potenciálu doplniť ho o umeleckú  
činnosť. Iná organizácia upozorňovala, že vykazovanie nezohľadňovalo špecifiká biomedicínskeho výskumu  
v zdravotníckych zariadeniach. Chýbali im taktiež informácie o problémoch a úspechoch domáceho  
výskumu.  
Záver  
Kontrolnou akciou chcel NKÚ poukázať na fakt, že vytvorením informačného portálu/systému sa pre jeho tvorcu  
aktivity s ním súvisiace nekončia, práve naopak. Presné a včasné informácie, promptná spolupráca užívateľa  
s prevádzkovateľom, dôsledná kontrola napĺňania databáz, užívateľsky priateľská práca pri jeho používaní,  
upgrade systému sú nevyhnutnými predpokladmi ich fungovania. Absencia použiteľných postupov a  
nepresná legislatíva bráni ich ďalšiemu rozvoju. Portály nie sú vytvorené samoúčelne, ale pre prácu najmä  
vedeckej komunity. Pre ich maximálne využitie a funkčnosť je intenzívna komunikácia s užívateľmi  
nevyhnutnosťou.  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Kontrolovaný subjekt nevzniesol voči kontrolným zisteniam NKÚ žiadne námietky.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Centrum vedecko-technických informácií SR  
Lamačská cesta 8A  
824 73 Bratislava 26  
811 04 Bratislava – Staré Mesto  
Zoznam použitých skratiek a skrátených pomenovaní  
CIP VVI  
Centrálny informačný portál pre výskum, vývoj a inovácie  
Centrum vedecko-technických informácií Slovenskej republiky  
Integrovaný systém služieb CVTI SR  
Komplexný informačný systém vedeckých a bibliometrických dát a publikácií, vrátane  
prístupu k nástrojom a aplikáciám pre podporu vedy a výskumu  
Ministerstvo školstva SR, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR  
Národný informačný systém podpory výskumu a vývoja na Slovensku – prístup  
k elektronickým informačným zdrojom  
CVTI, CVTI SR  
ISS CVTI  
KOMIS  
ministerstvo školstva  
NISPEZ  
NITT SK  
NKÚ  
Národná infraštruktúra pre podporu transferu technológií na Slovensku  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
SAV  
Slovenská akadémia vied  
SK CRIS  
Informačný systém pre oblasť vedy a výskumu SK CRIS (CRIS = Current Research  
Information System)  
výnos ministerstva  
školstva, výnos  
Výnos Ministerstva školstva SR č. CD-2009-18616/1291-1:11 z 15.mája 2009  
o podrobnostiach o štruktúre, postupe a lehotách na poskytovanie informácií  
a o podrobnostiach o prevádzkovaní informačného systému Ministerstva školstva SR  
o výskume a vývoji  
zákon o informačných  
systémoch  
zákon č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy  
zákon o informačných  
technológiách  
zákon č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
zákon o organizácii  
zákon č. 172/2005 Z. z. o organizácií štátnej podpory výskumu a vývoja a o doplnení  
štátnej podpory výskumu zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej  
a vývoja  
správy v znení neskorších predpisov  
9