Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Obsahová náplň CIP VVI nebola ani vo výnose detailnejšie špecifikovaná. Žiaden legislatívny predpis
neuvádzal, aké informácie (resp. záložky alebo moduly) musia byť na portáli jednoznačne uvedené, ani spôsob,
ako a kedy majú byť napĺňané.
Výnos uvádzal informáciu o moduloch informačného systému. Zákon, na ktorý je výnos naviazaný, rozumie pod
pojmom informačný systém SK CRIS. V priebehu výkonu kontroly však boli niektoré moduly súčasťou SK CRIS,
niektoré súčasťou CIP VVI. Navyše, termíny a napĺňanie modulov neboli dodržiavané v zmysle podmienok
stanovených výnosom.
Úloha správcu a prevádzkovateľa
Správcom CIP VVI a SK CRIS bolo v zmysle zákona o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja ministerstvo
školstva a prevádzkovateľom bolo CVTI.
Táto skutočnosť bola potvrdená aj v štatúte CVTI účinnom v období od 19.12.2013 do 6.1.2022. Úlohy CVTI
ako prevádzkovateľa štatút nešpecifikoval. Tie boli upravené výnosom ministerstva školstva z roku 2009.
Kontrolou bolo zistené, že pre CVTI v ňom bola nesprávne stanovená úloha, ktorá podľa zákona o informačných
systémoch verejnej správy/zákona o informačných technológiách prináležala ministerstvu školstva - vypracovať
koncepciu rozvoja CIP VVI a SK CRIS.
Navyše, napriek jednoznačne stanovenej pozícii ministerstva školstva ako správcu CIP VVI a SK CRIS, nový
štatút účinný od 7.1.2022 deklaroval, že správcom týchto portálov je CVTI. Takto delegovaná povinnosť
nezodpovedala platnej legislatíve.
Jasné stanovenie správcu a prevádzkovateľa je dôležitým faktorom pre pochopenie, aké úlohy má tá-ktorá strana
plniť. Dôležité je tiež upraviť, ako postupovať v prípade, keď sú tieto roly oddelené, t. j. vykonávajú ich dva subjekty.
NKÚ zistil, že pri kontrolovaných portáloch ani výnos ministerstva školstva, ani žiaden iný predpis neupravoval,
ako sa má za týchto okolností realizovať povinnosť vytvárania, správy a rozvoja informačných systémov (t. j. plniť
úlohu správcu). CVTI bolo tým subjektom, ktorý mal vedomosť a konkrétnu skúsenosť o potrebách
a nedostatkoch portálov. Neexistoval však postup, podľa ktorého by malo CVTI buď iba realizovať požiadavky
ministerstva školstva (hoci nebolo zrejmé, do akej miery ministerstvo dokázalo na problematiku reagovať) alebo aj
proaktívne konať, upozorňovať na potenciálne problémy, dávať návrhy na zlepšenie a pod. Kontrola preukázala,
že výsledkom týchto neujasnených vzťahov bolo intuitívne prevzatie niektorých povinností správcu
prevádzkovateľom, hoci CVTI k tomu žiaden právny predpis nezaväzoval.
ISS CVTI vznikol na základe analytickej štúdie, kde boli dané podmienky jeho vzniku a fungovania. Jeho
existencia nebola upravená žiadnym zákonom. Úlohu správcu aj prevádzkovateľa plnilo CVTI. Systém bol
uvedený do prevádzky v marci 2014. NKÚ zistil, že štatút platný v období od začiatku jeho prevádzky do prijatia
nového štatútu (v januári 2022) a ani iné interné predpisy jeho existenciu a fungovanie neupravovali. Kontrolou
plnenia povinností správcu stanovených zákonom o informačných technológiách bolo pri ISS CVTI
zistené, že nie všetky povinnosti (v zmysle čl. 3 Hlavné úlohy CVTI definovaného v štatúte CVTI) aj vykonávalo.
Funkčnosť portálov a systémov
CIP VVI bol vytvorený ministerstvom školstva, kritériá fungovania SK CRIS boli definované v CVTI. Životnosť
softvérového riešenia je časovo obmedzená. CIP VVI však nebol upgradovaný od roku 2008, SK CRIS od roku
2014. Portály nespĺňajú požiadavky na bezpečnostné štandardy informačných systémov. V súčasnosti
prebieha ich upgrade v rámci projektu KOMIS.
NKÚ zistil, že pri CIP VVI bolo možné korektné zobrazenie len prostredníctvom prehliadača, ktorý výrobca
v júni 2022 prestal podporovať a z hľadiska bezpečnosti sa neodporúča jeho ďalšie používanie. Pri SK CRIS
bolo vkladanie údajov možné len cez jeden konkrétny prehliadač. Napriek zastaraným technológiám boli a sú
portály naďalej využívané na zverejňovanie informácií a podkladov pre cieľové skupiny.
Obsah portálu CIP VVI bol vytváraný priebežne. Za tvorbu, aktualizáciu a sprístupňovanie informácií bol
zodpovedný správca – ministerstvo školstva. Ten aktualizáciu a sprístupňovanie delegoval na CVTI. Kontrolu
vkladaných údajov CVTI vykonávalo, nemalo však o tejto aktivite písomné záznamy.
5