Správa o výsledku kontroly  
2022  
Stratégia rozvoja dopravy v SR so  
zameraním na dopravnú  
infraštruktúru  
Kontrolovali sme  
Ministerstvo dopravy a výstavby SR  
je ústredným orgánom štátnej správy o. i. pre dráhy a dopravu na dráhach, cestnú dopravu, kombinovanú  
dopravu, pozemné komunikácie, vnútrozemskú plavbu a prístavy, námornú plavbu, civilné letectvo a ďalšie.  
V súlade so zákonom o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy sa podieľa na tvorbe  
jednotnej štátnej politiky a v jednotlivých oblastiach a uskutočňuje túto politiku. Minister ako člen vlády  
zabezpečuje uskutočňovanie politických a hospodárskych cieľov.  
Ako sme postupovali  
Kontrolóri postupovali v súlade so zákonom č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej  
republiky a so štandardami vychádzajúcimi zo základných princípov medzinárodných štandardov najvyšších  
kontrolných inštitúcií ISSAI.  
Prečo sme kontrolovali  
NKÚ SR sa v rámci plánovania kontrolnej činnosti zameral na strategické dokumenty ako nástroja  
na dosahovanie cieľov verejných politík účinným a efektívnym využívaním verejných zdrojov. Spracovanie,  
implementácia a ich hodnotenie s odstupom času poskytuje reálny obraz o postupnosti krokov a správnosti  
rozhodnutí s dosahom na každého občana. Doprava je oblasťou, ktorá má nielen národný význam, ale  
aj európsky rozmer a prispieva k mobilite obyvateľov, preprave tovarov a služieb a zvyšovaniu kvality života.  
Začlenením Slovenska do európskych štruktúr boli stanovené kondicionality, plnením ktorých bolo umožnené  
čerpanie finančných prostriedkov zo zdrojov EÚ. Napĺňanie týchto podmienok vychádzalo z analýz potrieb  
a následnej identifikácie úzkych miest a faktorov rozvoja, ktorých realizácia prispeje k zlepšeniu existujúceho  
stavu. Kontrolou bolo overené spracovanie a predovšetkým implementácia nastavených strategických cieľov  
pre oblasť cestnej, železničnej a vodnej dopravy, pričom sa kontrola zamerala na dopravnú infraštruktúru.  
Čo sme zistili  
Strategické dokumenty v období rokov 2005 až 2017 v doprave boli vypracované, schválené vládou SR  
a logicky na seba nadväzovali.  
Strategický plán fáza I. a II. slúžil predovšetkým pre potreby implementácie programového obdobia EÚ  
2014 2020 (2023). Dokument je základom pre monitorovanie a hodnotenie implementácie stratégie  
a bez jeho spracovania by nebolo možné čerpať zdroje .  
Progres v implementácii strategických dokumentov nastal prijatím metodiky priorizácie cestnej  
a železničnej dopravy a následne tvorba príslušných harmonogramov.  
Napĺňanie stratégie sa realizuje prostredníctvom projektov. Celkový počet projektov za dané obdobie pre  
cestnú infraštruktúru bol 133, čo predstavovalo 18% zrealizovaných projektov a 82%  
nezrealizovaných projektov. Za železničnú infraštruktúru to bolo 76 projektov, z čoho bolo  
zrealizovaných 8% projektov a 92% nezrealizovaných projektov a za vodnú dopravu bol celkový počet  
projektov 22, z čoho bolo zrealizovaných 36% projektov a 64% nezrealizovaných projektov.  
47,4 mld. eur je objem finančných prostriedkov, ktorý chýba na dobudovanie nezrealizovaných  
projektov vyplývajúcich zo stratégie.  
Čo odporúčame  
Strategické plánovanie v doprave je nástroj k dosiahnutiu cieľa, ktorým je nastavenie efektívneho  
smerovania rozvoja dopravného sektora. Zároveň je to nástroj, aby zdroje použité na dosiahnutie cieľov boli  
využité tak, aby priniesli čo najväčší úžitok pre spoločnosť a jeho občanov.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
NKÚ SR odporúča výboru pre financie a rozpočet:  
v komunikácii s MF SR a MDV SR iniciovať vznik udržateľného mechanizmu financovania dopravnej  
infraštruktúry, napr. zriadením špecializovaného fondu, ktorý bude prispievať k viaczdrojovému  
financovaniu prípravy a realizácii projektov v sektore dopravy  
MDV SR:  
Vytvoriť v rozpočte MDV SR samostatnú položku pre realizáciu prípravných činností súvisiacich  
s investičnými zámermi a pre realizáciu investičných projektov vyplývajúcich so záväzkov SR v EÚ  
v členení podľa jednotlivých dopravných módov a podľa druhu opatrenia EK  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontroly bolo preveriť stratégiu dopravy ako nástroja cieleného využívania verejných zdrojov na potreby  
dopravného sektora so zameraním na dopravnú infraštruktúru. Cieľom stratégie bolo na základe analýzy  
minulých období a zhodnotenia aktuálneho stavu identifikovať trend v oblasti dopravy, príčiny tohto stavu  
a načrtnúť možnosti budúceho vývoja. Kontrola bola realizovaná ako kontrola súladu s prvkami výkonnosti.  
Rámec kontrolnej akcie  
Kontrolovaným obdobím boli roky 2014 - 2021 a súvisiace obdobia. Metódami pre získavanie dôkazov kontroly  
bolo najmä vyžiadanie dokladov a dokumentov, písomné stanoviská k predmetu kontroly, analýzy údajov,  
rozhovory s vecne príslušnými zamestnancami kontrolovaného subjektu.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Chronológia strategických dokumentov v rezorte dopravy  
Stratégie sú dlhodobé plány na dosiahnutie určitých cieľov účinným spôsobom využívania verejných zdrojov.  
Oblasť dopravy a jej smerovanie je významné pre zabezpečenie plynulosti ekonomických procesov, mobility  
a spokojnosti občanov vo fungujúcom pracovnom, sociálnom a ekologicky komfortnom prostredí. Strategické  
dokumenty v období rokov 2005 až 2017 v doprave na seba logicky nadväzovali, avšak často ambiciózne ciele  
boli splnené len čiastočne. Hlavnými dôvodmi tohto stavu sú spôsoby zabezpečovania finančných zdrojov  
a ich nedostatok. Možnosti plnenia stratégií boli v rozhodujúcej miere závislé na čerpaní finančných  
prostriedkov z a viazané na splnenie konkrétnych podmienok. Bez kvalitne spracovanej stratégie,  
vyhovujúcej stanoveným kritériám, by nebol možný prístup SR k finančným zdrojom z EÚ.  
Pri tvorbe aktuálne platných strategických dokumentoch boli uplatnené Metodické pokyny JASPERS.  
Dopravná politika SR, schválená v roku 2005 s horizontom do roku 2015, bola koncipovaná najmä  
ako politický dokument. Reagovala na smerovanie SR ako člena Európskej únie. V období jej  
zverejnenia bola tendencia nárastu cestnej dopravy, zatiaľ čo železničná doprava zaznamenávala  
pokles. Stratégia síce hovorila o viaczdrojovom financovaní dopravnej infraštruktúry, avšak ďalej ju  
nekonkretizovala. Ambiciózne ciele rozvoja dopravnej infraštruktúry neboli reálne naplnené.  
V roku 2010 bola schválená Stratégia rozvoja dopravy Slovenskej republiky do roku 2020  
a nahradila dokument Dopravná politika SR. Definovala víziu, ciele a opatrenia v oblasti dopravy. Priority  
boli síce stanovené, ale bez termínov a konkretizácie, len informatívne v závislosti od pridelených  
finančných zdrojov. Stratégia bola preskúmaná Európskou komisiou so záverom, že nespĺňa v plnom  
rozsahu požiadavky a je potrebné ju aktualizovať. Dokument bol v roku 2014 nahradený  
Strategickým plánom rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020.  
Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020 fáza I. definovala rozvojovú  
stratégiu naprieč jednotlivými dopravnými módmi a identifikovala problémy a potreby sektora dopravy ako  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
celku. Dostupná dátová základňa v etape fázy I. nebola pre potreby jednotlivých analytických úkonov  
dostačujúca, preto nasledovala fáza II.  
Strategický plán rozvoja dopravy do roku 2030 fáza II. schválený v roku 2017, bol zameraný na  
komplexný rozvoj celého dopravného sektora do roku 2030. Nedostatkom je, že neobsahoval  
konkrétny zoznam projektov. Doplnené boli chýbajúce dáta a bol zavedený komplexný metodický postup  
hodnotenia projektov. K strategickému plánu vypracovali odborné útvary ministerstva implementačný  
plán, ktorý nebol schválený na úrovni ministerstva, nakoľko nebolo možné zabezpečiť finančné krytie  
na realizáciu opatrení. Pridanou hodnotou fázy II. v porovnaní s jeho prvou fázou je jej detailnejšie  
rozpracovanie v analytickej i strategickej časti s využitím multimodálneho dopravného modelu.  
Aktualizácia Strategického plánu rozvoja dopravy do roku 2030 bola súčasťou Programového vyhlásenia  
vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2021 2024. Komplexné vyhodnotenie plnenia  
strategického plánu rozvoja dopravy do roku 2030 nebolo zatiaľ vykonané. Aktualizácia stratégie bude  
prebiehať až po vyhodnotení Strategického plánu rozvoja dopravy SR do roku 2030 a bude reagovať na novú  
legislatívu na úrovni SR a EÚ, na výsledky Plánov udržateľnej mobility na úrovni krajov a krajských miest, ako  
aj na výsledky štúdií uskutočniteľnosti. MDV SR zaradilo úlohu vyhodnotiť plnenie stratégie do Plánu práce  
MDV SR na rok 11/2022.  
Implementácia a realizácia strategických dokumentov fáza I. a fáza II.  
Strategické dokumenty sa stávajú reálnymi až procesom implementácie. Implementácia je dôležitou  
súčasťou stratégie, je to proces premeny vízie na dosiahnuté ciele. Cieľová rozvojová vízia druhej fázy bola  
definovaná s horizontom do roku 2030.  
V rámci nastavených vízií a cieľov pre rozvoj dopravného sektora boli vo fáze I. spracované návrhy opatrení  
ako aj návrhy konkrétnych projektov a projektových zámerov. Súčasťou strategického plánu rozvoja  
dopravnej infraštruktúry do roku 2020 – fáza I. bol indikatívny zoznam projektov, pre cestnú, železničnú  
a vodnú infraštruktúru. Strategický plán rozvoja dopravy do roku 2030 – fáza II. neobsahoval konkrétny  
zoznam projektov. Zvoleným kritérium vyhodnotenia plnenia cieľov za oblasť cestnej, železničnej a vodnej  
dopravy boli jednotlivé projekty v nadväznosti na infraštruktúrne opatrenia z fázy I. a II.  
Monitoring plnenia opatrení zo Stratégie 2020 fáza I. a Stratégie 2030 fáza II. v členení pre oblasť cestnej,  
železničnej a vodnej infraštruktúry k 31.03.2022  
Schéma 1 - Prehľad počtu zrealizovaných a nezrealizovaných projektov v rámci fázy I. a fázy II.  
Zdroj – Vlastné spracovanie  
Cestná infraštruktúra mala v minulosti dominantnú pozíciu voči ostatným druhom dopravy. Výstavba  
diaľničnej siete rezonovala naprieč strategickými dokumentami. Termíny boli opakovane nedodržané  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
a posúvané. Väčšina projektov a opatrení z fázy I. bola preklopená do fázy II. Celkový počet projektov  
vo fáze I. a vo fáze II. bol 133, z čoho zrealizovaných bolo 24 projektov a nezrealizovaných 109  
projektov. Z plánovaných 1 478,74 km bolo postavených 213,17 km, zatiaľ, čo 1 265,57 km  
predstavovalo množstvo nepostavených kilometrov.  
Železničná infraštruktúra bola v minulosti základom prepravy ľudí aj tovarov a má relatívne hustú sieť.  
Medzi jej hlavné nedostatky patrí nízka úroveň traťových rýchlostí, úseky bez elektrifikácie  
a nevybavenosť technológiami na plynulú prepravu tovarov a osôb. Využívaním železničnej dopravy  
ako environmentálne prijateľnejšieho druhu dopravy, sa zmierňuje nadvláda cestnej dopravy.  
Železnice sú dlhodobo podfinancované. Prevádzkový dlh vytvorený v minulosti (cca 350 mil. eur)  
sa bez ďalších financií bude navyšovať. Súčasné miesto železničného segmentu v doprave vo vzťahu  
k výkonom je nepriaznivé, čo sa prejavuje nízkym podielom v preprave tovarov aj osôb. V železničnej  
infraštruktúre je nevyhovujúci stav železničných staníc a zastávok. Množstvo prechodných  
obmedzení traťovej rýchlosti, existujúci podiel nezabezpečených priecestí a nedostatočná previazanosť  
na jednotlivé druhy dopravy znižuje atraktívnosť tejto prepravy osôb a tovarov. V železničnej doprave  
sa medzi fázou I. a fázou II. prelínal nízky počet projektov. Počet celkovo zrealizovaných projektov  
je však nízky. Z celkového počtu 76 projektov bolo 6 projektov zrealizovaných a 70 projektov  
nezrealizovaných.  
Vodnú infraštruktúru SR tvoria splavné vodné toky v dĺžke cca 260 km, ktoré však nezabezpečujú  
minimálne parametre plavebnej dráhy pre celoročné využitie a ich splavnosť je neuspokojivá. Prístavy  
sú situované na Dunaji a v dôsledku neštandardných majetkovo-právnych vzťahov je výrazne  
obmedzená ich modernizácia, rekonštrukcia a tiež údržba. Stav prístavov je nevyhovujúci. Vodná  
doprava má okrajové postavenie. V oblasti podpory zo zdrojov EÚ až OPII začal financovanie vodnej  
dopravy, do rozvoja ktorej prichádzalo zo ŠR minimum zdrojov, a to iba do nevyhnutných opráv a údržby.  
Fáza II. stále pretrváva, preto je vhodné do budúcnosti očakávať zvyšujúci sa pomer splnených projektov  
voči nesplneným. Celkový počet projektov bol 22, z čoho zrealizovaných bolo 8 projektov  
a nezrealizovaných 14 projektov. Stav prípravy projektov na infraštruktúre vodnej dopravy bolo  
možné označiť ako najslabší zo všetkých odvetví, keďže tento sektor vstupoval do programového  
obdobia 2014 – 2020 prakticky bez pripravených projektov. Pôvodná alokácia zo zdrojov EÚ v rámci  
OPII bola 116 450 000 eur. Aktuálna alokácia zo zdrojov EÚ je 29 463 000 eur. Vodná doprava má  
potenciál byť najekologickejším druhom dopravy, potrebné je investovať do infraštruktúry vodných ciest,  
prístavov a nových typov pohonných jednotiek plavidiel. Vodná doprava je novinkou v oblastiach  
podpory Európskej únie.  
Progres v implementácii strategických dokumentov nastal prijatím metodiky priorizácie cestnej  
a železničnej dopravy a následne tvorba príslušných harmonogramov. Príprava projektov podľa verejného  
harmonogramu by mala umožniť systematicky realizovať projekty s najvyššou hodnotou za peniaze a ich  
prijatím sa zabezpečí transparentnosť procesov.  
Financovanie  
Kľúčovým prvkom pre napĺňanie strategických cieľov dopravnej infraštruktúry je jej financovanie. Problémom  
Slovenskej republiky aj naďalej zostáva vysoká závislosť financovania projektov dopravnej infraštruktúry  
z fondov EÚ, pričom toto riziko vážne ovplyvní realizáciu strategických cieľov modelovaných do roku 2030.  
Za posledných viac ako pätnásť rokov sa riešili kľúčové projekty dopravnej infraštruktúry výlučne z európskych  
zdrojov, čo je nesystémové a dlhodobé neudržateľné. Finančné prostriedky z EÚ by mali byť využívané ako  
doplnkové a nemali by tvoriť hlavný zdroj financovania. NKÚ SR opakovane poukazuje na neudržateľný systém  
financovania projektov, nastavenom na jednom zdroji. Cestou k realizácii projektov je financovanie formou  
viaczdrojového zabezpečenia napr. podľa vzoru v ČR. Financovanie v Česku zabezpečuje Štátny fond  
dopravnej infraštruktúry, ktorý sústreďuje príjmy z daní (spotrebná, cestná, poplatky za diaľnice a mýto)  
a z dotácií zo štátneho rozpočtu. Bez zabezpečenia finančných prostriedkov je veľmi ťažko plánovať jednotlivé  
projekty a sledovať ich každoročný progres.  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Do cestnej, železničnej a vodnej dopravy boli v rokoch 2016 2020 preinvestované finančné prostriedky  
v celkovej sume 4,3 mld. eur, z čoho:  
Schéma 2 - Investície do sledovaných sektorov dopravnej infraštruktúry 2016 - 2020  
Zdroj – Vlastné spracovanie  
3,2 mld. eur bolo investovaných do cestnej dopravy (74,4%):  
o
V rámci OPII, CEF a spolufinancovania zo ŠR bolo do rozvoja diaľnic a ciest I. triedy  
investovaných 1,36 mld. eur. Z kapitálových transferov ŠR boli investície do rozvoja diaľnic  
a ciest I. triedy vo výške 1,39 mld. eur. NDS investovala z vlastných zdrojov do rozvoja diaľnic  
442 mil. eur.  
1 mld. eur železničná (23,3%):  
o
Prostredníctvom OPII, CEF a spolufinancovania zo ŠR dosiahla výška investícií v sledovanom  
období výšku 350 mil. eur. V rámci kapitálových transferov bolo zo ŠR uvoľnených 233 mil. eur.  
Výška investícií z vlastných zdrojov ŽSR dosiahla sumu 422 mil. eur.  
102 mil. eur vodná doprava (2,3%):  
Investície do rozvoja vnútrozemskej dopravy boli v sledovanom období vo výške 102 mil. eur,  
zdrojom týchto financií bol CEF a EŠIF.  
o
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
V rokoch 2021 2023 sú naplánované investície do dopravnej infraštruktúry v celkovej sume 3,57 mld. eur, z  
čoho:  
Schéma 3 - Investície do sledovaných sektorov dopravnej infraštruktúry 2021 – 2023  
Zdroj – Vlastné spracovanie  
2,21 mld. eur plánovaných na investície do cestnej dopravy (61,9%):  
o Investície do diaľnic a rozvoja ciest I. triedy z fondov EÚ a spolufinancovanie zo ŠR predstavujú  
celkovú výšku 834 mil. eur. Investície zo ŠR do rozvoja diaľnic a ciest I. triedy v celkovej výške  
894 mil. eur. Neoprávnené výdavky nad rámec finančnej medzery k EÚ projektom v rámci  
investícií do diaľnic a ciest I. triedy predstavujú výšku 482 mil. eur.  
1,23 mld. eur železničná (34,4%):  
o Na financovanie modernizácie a výstavby železničných tratí a železničných staníc bolo  
z prostriedkov EŠIF (KF a ERDF) a spolufinancovania vyčlenených 463 mil. eur. Prostriedky  
z programu CEF/ CEFII a spolufinancovania zo ŠR dosiahli hodnotu 453 mil. eur. Zo ŠR bola  
uvoľnená suma 252 mil. eur. Z Plánu obnovy bolo použitých 42 mil. eur. Iné zdroje tvorili 15 mil.  
eur.  
132 mil. eur vodná doprava (3,7%):  
o Investície do infraštruktúry vnútrozemskej dopravy sú plánované z európskych zdrojov so  
spolufinancovaním vo výške 132 mil. eur.  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Na dobudovanie nezrealizovaných projektov vyplývajúcich zo stratégie predstavuje kvalifikovaný odhad  
finančných prostriedkov v oblasti cestnej infraštruktúry sumu 23,1 mld. eur, v železničnej 22,6 mld. eur a vodnej  
1,7 mld. eur  
Schéma 4 - Kvalifikovaný odhad finančných prostriedkov na dobudovanie nezrealizovaných prostriedkov  
Zdroj – Vlastné spracovanie  
Riziká čerpania finančných prostriedkov z eurofondov sú pretrvávajúce a vzhľadom ku skutočnosti,  
že čerpanie z OPII je limitované rokom 2023 a ich význam a naliehavosť sa spája s realitou  
dočerpania.  
Aktuálne sú spojené s faktormi: zdržania pri kontrole verejného obstarávania, schvaľovania projektov zo  
strany Útvaru hodnoty za peniaze a v neposlednom rade navyšovanie cien stavebných materiálov.  
Výdavky projektov nemôžu byť preplácané skôr ako je ukončená kontrola VO. Aktuálne je evidované  
trvanie procesu na úrovni ÚVO, ktoré však bolo optimalizované prostredníctvom novely zákona o VO  
vypustením výkonu druhej ex ante kontroly zo strany UVO. Samotné procesy VO sú časovo náročné  
a časté námietky tento proces predlžujú.  
Novým prvkom, ktorý v čase tvorby OPII nebol súčasťou procesov, bol vznik ÚHP a posilnenie jeho  
mandátu na kontrolu projektov pred vyhlásením VO. Práve nutnosť predkladať projekty pred VO  
na hodnotenie ÚHP vedie k časovým omeškaniam a vo vybraných projektoch až k nutnosti ich  
prepracovania. Zo strany MDV SR neexistuje možnosť formálneho namietania výsledku  
posudzovania ÚHP v tých prípadoch, keď prijímateľ má vecné a odborné námietky k výsledku  
hodnotenia, čo vedie k nutnosti projekt vyradiť a hľadať alternatívne projekty. Hodnotenie ÚHP by malo  
byť smerodajné najmä v počiatočných fázach prípravy, napr. po vypracovaní štúdie realizovateľnosti  
a už raz schválený projekt a jeho ďalšia príprava a smerovanie by nemalo byť hodnotené opakovane.  
Aktuálnym a významným rizikom v súčasnosti je nárast cien materiálov v stavebníctve. MDV SR v súlade  
s uznesením vlády SR č. 331/2022 má úlohu: „v súčinnosti s Národnou bankou Slovenska, Štatistickým  
úradom SR a Útvarom hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR vypracovať a predložiť  
na rokovanie vlády analýzu vývoja cien vybraných komodít a stavebných materiálov  
so zdôvodnením nepredvídateľných zmien v sledovanom období s návrhom možností zmien platných  
zmlúv s cieľom zabezpečenia plynulej realizácie verejných stavieb. Metodika bola ministerstvom  
spracovaná pre súčasné a tiež pre nové stavby a rieši nárast cien stavebných materiálov.  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Ľudské zdroje  
MDV SR pri vypracovaní strategických dokumentov využíva okrem vlastných zamestnancov aj externé  
služby. Dôvodom sú vysoké nároky na kvalitu strategických dokumentov a postupy, prostredníctvom ktorých  
sú vyhodnotené trendy vývoja. Sú to predovšetkým rôzne dopravné prieskumy, podkladové štúdie a analýzy,  
nákup dát, ich spracovanie a iné. Procesy schvaľovania vyplývajúce z legislatívy (napr. environmentálne  
posudzovanie vplyvov) musia byť zabezpečované výhradne externými službami prostredníctvom odborne  
spôsobilých osôb.  
Činností pre efektívne smerovanie a rozvíjanie dopravnej infraštruktúry sú špecializované a vyžadujú  
si potrebné odborné kvalifikačné predpoklady a určité zručnosti. Ak ministerstvo, resp. organizácie  
v jeho pôsobnosti dokážu adekvátne zabezpečiť motivačné prostredie dá sa do budúcna očakávať  
zvyšovanie odbornej úrovne vlastných zamestnancov. Problematickejšie je obsadiť miesta  
vysokošpecializovaných odborníkov, napr. analytické kapacity na Inštitúte dopravnej politiky.  
Obsadenie pozícií špecialistami je sťažené pri nástupe rešpektovaním tabuľkových taríf a aj po priznaní  
osobného hodnotenia sú mzdové podmienky menej atraktívne ako v privátnom sektore.  
Na MDV SR aktuálne nie je dostatočný potenciál vlastných ľudských zdrojov, ktorým by boli zabezpečené  
odborné kapacity napr. pri tvorbe novej stratégie resp. aktualizácií aktuálnej stratégie. Ministerstvo v snahe  
posilniť ľudské zdroje je limitované obmedzujúcimi podmienkami v oblasti odmeňovania a stabilizáciou  
organizačnej štruktúry.  
Záver  
Stratégia je schopnosť viesť ľudí a organizovať procesy, financie a zvládať riziká s cieľom dosiahnuť dlhodobé  
zámery tak, aby sa z použitých zdrojov dosiahol najvyšší účinok. Hlavným cieľom v sektore dopravy je  
vybudovať cestnú a železničnú infraštruktúru v požadovanej kvalite vo väzbe na medzinárodné ciele a záväzky.  
Doprava sa vyznačuje náročnosťou projektov, dĺžkou ich prípravy a realizácie, ako aj objemom finančných  
prostriedkov potrebných na ich realizáciu. Pretrvávajúca dominantnosť financovania z európskych zdrojov  
predstavuje riziko pre zabezpečenie realizácie projektov. Projekty boli identifikované na základe posúdenia  
konkrétnych problémov a potrieb a predstavujú implementačný nástroj dopravnej sektorovej stratégie.  
Prostredníctvom ich realizácie budú postupne, v súlade s prioritizáciou a harmonogramom, naplňované  
definované vízie a strategické ciele dopravného sektora. Prijaté metodiky a organizačné, prevádzkové a najmä  
systémové opatrenia dávajú predpoklad pre rozvoj dopravného sektora, uspokojovanie oprávnených nárokov  
občanov a zapojenie Slovenska do konkurenčného prostredia a hlavne v ňom uspieť. Rozvoj dopravy  
z pohľadu celého hospodárstva si vyžaduje nepretržitý záujem na všetkých stupňoch riadenia z pohľadu  
reálneho plánovania, načasovania a financovania a to nielen krátkodobo, ale aj výhľadovo.  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Počas výkonu kontroly sa uskutočnilo viacero pracovných rokovaní so zamestnancami MDV SR, na ktorých  
boli konštruktívne prerokované oblasti vyplývajúce z predmetu kontroly. Kontrolovaný subjekt podal vysvetlenia  
a písomné stanoviská, ktoré boli kontrolnou skupinou spracované. Vypracovaný protokol o výsledku kontroly  
bol predložený štatutárnemu orgánu MDV SR na oboznámenie sa s obsahom a na prípadné vznesenie  
námietok voči pravdivosti úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení. Ministerstvo nevznieslo námietky.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky  
Námestie Slobody č.6  
824 73 Bratislava 26  
810 05 Bratislave  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zoznam použitých skratiek  
CEF  
Nástroj na prepájanie Európy  
EK  
Európska komisia  
ERDF (European Regional Development Fund)  
EŠIF  
EÚ  
Európsky fond regionálneho rozvoja  
Európske štrukturálne a investičné fondy  
Európska únia  
Stratégia 2020, fáza I.  
Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do  
roku 2020  
Stratégia 2030, fáza II.  
Strategický plán rozvoja dopravy SR do roku 2030  
JASPERS (Joint Assitance in Supporting Projects in Spoločná pomoc na podporu projektov v európskych  
European Regions)  
regiónoch  
KF  
Kohézny fond  
Km  
Kilometre  
MDV SR alebo ministerstvo  
MF SR  
Ministerstvo dopravy a výstavby SR  
Ministerstvo financií SR  
mil.  
Milión  
mld.  
Miliarda  
NDS, a. s.  
NKÚ SR  
OPII  
SR  
Národná diaľničná spoločnosť, a. s.  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Operačný program integrovaná infraštruktúra  
Slovenská republika  
SSC  
Slovenská správa ciest  
ŠR  
Štátny rozpočet  
ÚHP  
Útvar hodnoty za peniaze  
ÚVO  
VO  
Úrad pre verejné obstarávanie  
Verejné obstarávanie  
Zákon č. 575/2001 Z. z.  
Zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácií činnosti vlády  
a organizácií ústrednej štátnej správy  
Zákon č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade  
Slovenskej republiky  
Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite  
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení  
neskorších predpisov  
Zákon č. 39/1993 Z. z.  
Zákon č. 357/2015 Z. z.  
ŽSR  
Železnice Slovenskej republiky  
9