Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Uvedené konštatovanie vychádzalo z viacerých kontrolných zistení. Zmluvy o love zveri boli vo všetkých
preverených prípadoch hneď pri ich podpise zmenené dodatkami, kde boli povinnosti predávajúceho prenesené
na kupujúceho, vrátane prenesenia časti povinností v zmysle plánu rozvoja poľovníckeho hospodárenia
v poľovnom revíri. Pritom plán poľovníckeho hospodárenia bol v niektorých častiach totožný s výhľadovým plánom
poľovníckeho hospodárenia, ktorý zabezpečuje užívateľ poľovného revíru.
Podľa poľovníckeho poriadku platného v rokoch 2018 až 2020 mali Lesy SR upravené len tri formy lovu v režijných
poľovných revíroch, a to poplatkový lov, personálny lov a reprezentačný lov. Poplatkový lov zveri sa mal vykonávať
na základe písomnej žiadosti potvrdenej odštepným závodom domácimi a zahraničnými poľovníckymi hosťami.
Lov zveri poľovníckym hosťom sa za postúpenie užívania poľovného revíru nepovažuje. Priemerná doba trvania
zmlúv o love zveri takmer 12 rokov však spochybňuje možnosť považovať poľovnícke organizácie, ktorým bol
odstrel odpredaný, za poľovníckych hostí. Lesy SR uzatvárali zmluvy o love zveri s poľovnými združeniami a nie
s fyzickými osobami. Pri uzatvorených zmluvách teda nešlo o lov zveri poľovníckym hosťom, ktorý je fyzickou
osobou.
Podľa NKÚ SR neboli v procese výberu uchádzačov o odpredaj odstrelu zveri Lesy SR v preverovanom
období dodržané princípy transparentnosti tohto procesu.
Lesy SR nemali zdokumentovaný samotný výber poľovných revírov ponúknutých na odpredaj odstrelu zveri.
Nastavené hodnotiace kritériá neboli primerané predmetu súťaže, nakoľko záujemcovia o predaj odstrelu zveri
na obdobie 10 až 15 rokov súťažili kvalitou vypracovaných plánov rozvoja poľovníckeho hospodárenia v poľovnom
revíri. Osnova plánu, ktorá bola súčasťou súťažných podkladov, vychádzala z výhľadového plánu poľovníckeho
hospodárenia, ktorý podľa zákona o poľovníctve zabezpečuje užívateľ poľovného revíru prostredníctvom odborne
spôsobilej právnickej osoby alebo fyzickej osoby. Nad rámec vyhlášky k zákonu o poľovníctve boli v osnove plánu
uvedené aj ďalšie hodnotiace kritériá, ako napríklad návrh spolupráce s užívateľmi poľovných pozemkov,
predchádzanie škodám spôsobených zverou, návrh na zlepšenie genofondu zveri, návrh aktivít na propagáciu
poľovníctva a poľovnícka osveta.
Jednotlivé súťažné návrhy hodnotila päťčlenná odborná komisia. Najviac bodov mohli záujemcovia o odstrel zveri
získať za vypracovaný návrh opatrení na rozvoj poľovníckeho hospodárenia v poľovnom revíri. Komisia hodnotila
jednotlivé plány bez toho, aby ich porovnala s výhľadovými plánmi poľovného hospodárenia príslušných revírov,
ktoré mali spracované Lesy SR. V zmysle nastavených podmienok boli zvýhodnení uchádzači, ktorí deklarovali
zabezpečenie ochrany zveri, medikamenty, krmivo a vybudovanie a rekonštrukciu poľovníckych zariadení
na vlastné náklady a tí, čo deklarovali vytvorenie génovej základne. Členovia komisie pridelené body
nezdôvodňovali, čím sa hodnotenie jednotlivých členov vyznačovalo značnou mierou subjektivizmu.
V jednom prípade (PR Sitno) uzatvorili Lesy SR ešte pred preverovaným obdobím rámcovú zmluvu o predaji práva
odstrelu zveri na obdobie na 31 rokov. V dvoch prípadoch (PR Jedlina a PR Zimná) Lesy SR odpredali odstrel
aj bez hodnotenia komisie, resp. mimo zásad zmluvného odpredaja odstrelu zveri. Pri súťaži na odpredaj
odstrelu (PR Pajštún) z roku 2018 podali dvaja uchádzači takmer identický projekt, ktorý v bodovom hodnotení
komisie dosiahol rovnaký počet bodov, pričom samotná komisia uviedla, že ide o rovnaký projekt. Zo súťaže neskôr
odstúpil jeden uchádzač, ktorý v roku 2022 podal podnet na Lesy SR na vypovedanie zmluvy s úspešným
uchádzačom z dôvodu nezákonného stavu a jej uzatvorenia v rozpore s dobrými mravmi.
Do odpredaja odstrelu bol zaradený aj poľovný revír (PR Višničky), v rámci ktorého boli na začiatku štyria
uchádzači. Pri hodnotení bol bodový rozdiel medzi prvým a druhým uchádzačom minimálny a vznikol najmä
hodnotením oblasti génovej základne. Toto hodnotenie bolo rozhodujúce pri výbere úspešného uchádzača.
V 15 prípadoch bol odstrel odpredaný v poľovnom revíri, v ktorom majú Lesy SR viac ako dvojtretinový podiel
poľovných pozemkov. V týchto prípadoch postúpenia užívania pozemkov inej osobe zmluvou, boli Lesy SR
povinné v zmysle zákona o poľovníctve vybrať užívateľa poľovného revíru na základe obchodnej verejnej
súťaže.
Odpredaj odstrelu zvýšil ekonomickú výnosnosť poľovných revírov v rokoch 2018 až 2021 oproti
predchádzajúcim rokom. Zisk za režijné poľovné revíry, v rámci ktorých štátny podnik evidoval aj poľovné revíry
s odpredajom odstrelu zveri, vzrástol za poľovnícku sezónu 2020/2021 v porovnaní so sezónou 2017/2018 viac
ako štyrikrát.
7