Správa o výsledku kontroly  
2022  
Systém prenájmu poľovných  
pozemkov  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Lesy Slovenskej republiky, štátny podnik  
Boli založené rozhodnutím MPRV SR z roku 1999. Medzi ich hlavné úlohy patrí tiež spravovanie lesného a iného  
majetku vo vlastníctve SR. Poľovníctvo je jednou z hlavných výrobných činností. Na zhromaždeniach vlastníkov  
poľovných pozemkov vykonávajú Lesy SR práva vlastníka podľa zákona o poľovníctve.  
Slovenský pozemkový fond  
Právnická osoba zriadená zákonom, ktorá svoju činnosť vykonáva vo verejnom záujme. Medzi jej kompetencie  
patrí aj zastupovanie štátu a nezistených vlastníkov na zhromaždeniach vlastníkov poľovných pozemkov.  
Kontrola súladu s prvkami kontroly výkonnosti bola realizovaná podľa zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré  
vychádzajú zo základných princípov kontroly v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií  
(ISSAI). Do výkonu kontroly bolo zapojených sedem kontrolórov.  
Z celkového súhrnu činností, ktoré tvoria poľovníctvo na Slovensku sa NKÚ SR zameral na prenájom štátnych  
poľovných pozemkov, ktoré tvoria poľovné revíry v správe a nakladaní štátneho podniku Lesy SR a Slovenského  
pozemkového fondu. Ide o oblasť, ktorá spadá do spektra zvýšenému verejného záujmu, a v ktorej boli  
identifikované riziká z analytickej činnosti a vykonaných kontrol NKÚ SR.  
. Súčasné nastavenie legislatívneho prostredia vytvára priestor pre nejednoznačnosť právneho výkladu  
a nedostatočne eliminuje priestor pre netransparentné konanie.  
. Odpredaje odstrelu zveri mali znaky dlhodobých prenájmov poľovných revírov. Dochádzalo k postúpeniu  
užívania poľovného revíru inému subjektu v rozpore so zákonom o poľovníctve.  
. V procese výberu uchádzačov o odpredaj odstrelu zveri neboli dodržané princípy transparentnosti tohto výberu.  
. Chýbala databáza / register poľovných revírov s aktuálnou vlastníckou štruktúrou poľovných pozemkov.  
NKÚ SR odporúča Výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, aby zaviazalo Ministerstvo  
pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR:  
zapracovať do pripravovaného návrhu nového zákona o poľovníctve detailnejší postup upravujúci rozhodovanie  
o užívaní poľovných revírov, napr. povinné pozývanie zástupcov štátu na zhromaždenia vlastníkov, podmienky  
preukazovania podielov vlastníkov, kontrolu správnosti údajov na zhromaždeniach vlastníkov, pri odpredajoch  
odstrelu zveri, pri evidencii zmlúv o užívaní poľovného revíru orgánmi štátnej správy, vrátane preverenia  
splnenia zákonných povinností pred zaevidovaním zmluvy na okresnom úrade;  
iniciovať zavedenie pravidiel spoločného postupu Lesov SR a Slovenského pozemkového fondu  
pri presadzovaní záujmov štátu pri prenájmoch štátnych poľovných pozemkov;  
zaviesť v spolupráci s Národným lesníckym centrom a okresnými úradmi presnú, priebežne aktualizovanú,  
elektronickú evidenciu poľovných revírov, vrátane aktuálnych vlastníckych podielov poľovných pozemkov,  
ako podklad pre transparentné a relevantné rozhodovanie na zhromaždeniach vlastníkov poľovných pozemkov.  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontroly bolo preveriť výkon správy dvoch určujúcich zástupcov štátu v oblasti prenájmu poľovných  
pozemkov. Hlavnými rizikami, preverovanými kontrolou bolo nedostatočné nastavenie legislatívneho prostredia,  
interných predpisov, nedostatočná kontrolná činnosť a netransparentný systém prenájmov poľovných pozemkov.  
Transparentnosť bola hodnotená prostredníctvom kritérií nediskriminácie a rovnakého zaobchádzania, zverejnenia  
zámeru realizovať prenájom v dostatočnom časovom predstihu a pre všetkých záujemcov, ako aj uzatvárania  
zmlúv v súlade s podmienkami a výsledkami súťaže.  
Rámec kontrolnej akcie  
V rámci kontroly bol použitý prístup detailného preverovania dokladov a dokumentov súvisiacich s predmetom  
kontroly. K metódam a technikám, ktoré boli uplatnené počas výkonu kontroly, patrilo najmä štúdium všeobecne  
záväzných právnych predpisov, interných predpisov, kontrola predloženej dokumentácie a dokladov k vybraným  
poľovným revírom, rozhovory, vyjadrenia, odborné konzultácie a iné. Doklady a údaje boli preverované na vzorke  
poľovných revírov v správe Lesov SR a SPF (príloha č.1), vybranej neštatistickou metódu založenou na odbornom  
úsudku kontrolóra. Pri detailnom preverovaní boli zohľadnené vlastnícke podiely poľovných pozemkov štátu  
v správe Lesov SR a SPF. Kontrolovaným obdobím boli roky 2018 až 2021 a súvisiace obdobia podľa predmetu  
kontroly, najmä v oblasti uzatvárania zmlúv o dlhodobom prenájme poľovných pozemkov.  
Výsledky kontrolnej akcie  
V zmysle zákona o poľovníctve je poľovným revírom poľovný pozemok alebo súbor súvislých poľovných pozemkov  
jedného alebo viacerých vlastníkov vymedzených v rozhodnutí orgánu štátnej správy poľovníctva, v ktorom možno  
vykonávať právo poľovníctva.  
Na Slovensku bolo k 31.12.2021 evidovaných spolu 1 884 poľovných revírov s výmerou 4 455 tis. hektárov.  
Priemerná výmera jedného poľovného revíru bola 2 365 hektárov. Pre porovnanie bolo napríklad v Českej  
republike k uvedenému dátumu evidovaných spolu 5 745 poľovných revírov s výmerou 6 586 tis. hektárov,  
čo predstavovalo priemernú výmeru jedného poľovného revíru 1 146 hektárov. Priemerná výmera jedného  
poľovného revíru bola na Slovensku dvakrát vyššia ako v Českej republike.  
Nedostatky legislatívneho rámca  
Základnou legislatívnou normou, upravujúcou činnosti Lesov SR a SPF v oblasti poľovníctva a prenájmov  
poľovných pozemkov, je zákon o poľovníctve spolu s vykonávacou vyhláškou k uvedenému zákonu. Okrem  
zákona o poľovníctve dopĺňa hlavný legislatívny rámec pre činnosti SPF v tejto oblasti najmä zákon o pozemkových  
úpravách. Súčasťou legislatívneho prostredia boli aj v kontrolovanom období platné interné normy a predpisy,  
prijaté Lesmi SR a SPF v oblasti správy a nakladania s poľovnými pozemkami.  
Súčasné nastavenie legislatívneho prostredia vytvára priestor pre nejednoznačnosť právneho výkladu  
a nedostatočne eliminuje priestor pre možné netransparentné konanie. Na nedostatočnú legislatívu poukázali  
zistenia, ktoré sú uvedené v časti „Netransparentný proces prenájmov poľovných revírov“ tejto správy.  
Kontrola poukázala na významný nedostatok, ktorým je chýbajúca databáza, či register poľovných revírov  
s aktuálnou vlastníckou štruktúrou poľovných pozemkov. V súčasnosti sa štruktúra vlastníckych podielov  
preukazuje v deň konania zhromaždenia vlastníkov poľovných pozemkov, pričom žiadny predpis bližšie neurčuje,  
čím má vlastník poľovného pozemku preukázať svoj vlastnícky podiel a ani čo sa považuje za aktuálny doklad.  
Výsledkom môže byť nesprávne určenie majetkového podielu jednotlivých vlastníkov poľovných pozemkov, čo sa  
v niektorých prípadoch aj potvrdilo.  
NLC vypracúva štatistické údaje na základe štatistických výkazov Poľov 12-01, ktoré sú mu predkladané  
jednotlivými užívateľmi poľovných revírov.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
NKÚ SR porovnal štatistické údaje z NLC o počte poľovných revírov s vlastníckym podielom poľovných pozemkov  
Lesov SR s ich vlastnou evidenciou. Porovnanie preukázalo rozdiel v počte až 133 poľovných revírov, ktoré  
nemali Lesy SR zaznamenané vo svojej evidencii. Tieto rozdiely v počtoch revírov spôsobuje najmä skutočnosť,  
že užívatelia poľovných revírov pri spracovaní výkazov často vychádzajú z údajov z rozhodnutí o uznaní revíru,  
ktoré boli vydávané orgánmi štátnej správy aj pred niekoľkými desaťročiami. Výmery poľovných pozemkov  
v rozhodnutiach o uznaní poľovného revíru často neboli aktuálne a nekorešpondujú s výmerami,  
na základe ktorých boli uzatvárané zmluvy o užívaní poľovných revírov. Príčina tohto stavu je v nedostatočnej  
aktualizácii údajov, ktorá nie je explicitne legislatívne vyžadovaná.  
Súčasný zákon o poľovníctve neupravuje dobu pred ukončením platnosti aktuálnej zmluvy o nájme poľovného  
revíru, v ktorej je možné zvolať zhromaždenie vlastníkov poľovných pozemkov. V niektorých prípadoch tak bolo  
zhromaždenie vlastníkov zvolané viac ako rok pre uplynutím platnosti existujúcej nájomnej zmluvy. Zákon  
o poľovníctve nedostatočne upravuje aj spôsob informovania o zhromaždeniach vlastníkov. Vo viacerých  
prípadoch sa tak správcovia štátnych poľovných pozemkov nedozvedeli o konaní zhromaždení vlastníkov.  
Nejednoznačnosť v zákone o poľovníctve sa týka aj povinností orgánov štátnej správy pri preskúmavaní údajov  
pri evidencii zmlúv o užívaní poľovného revíru. Zákon neuvádza, či príslušný okresný úrad ako správny orgán pri  
zaevidovaní zmlúv o nájme poľovných revírov skúma len formálne skutočnosti (evidencia), alebo skúma aj  
správnosť obsahu notárskej zápisnice pri zaevidovaní zmluvy. Najvyšší súd SR vo svojom skoršom rozhodnutí1  
konštatoval, že splnenie zákonných podmienok súvisiacich so zvolaním zhromaždenia a jeho priebehu musí byť  
preukázané v čase uzatvárania zmluvy a následne aj preverené správnym orgánom, po predložení žiadosti  
o zaevidovanie zmluvy o postúpenie užívania poľovného revíru, v zmysle zákona o poľovníctve. V protiklade k tomu  
je skoršie právne stanovisko Generálnej prokuratúry SR2, v ktorom sa konštatuje, že správny orgán v rámci  
evidencie zmluvy nevykonáva dokazovanie, ale skúma len formálne skutočnosti vymedzené zákonom  
o poľovníctve.  
Neúplné interné normy  
SPF a Lesy SR mali premietnuté súvisiace právne normy do interných predpisov upravujúcich výkon práva  
poľovníctva pri prenájme poľovných pozemkov/poľovných revírov. Pre oblasť poľovníctva mali Lesy SR  
vypracovaný poľovnícky poriadok účinný do mája 2020. Nové vydanie poľovníckeho poriadku nadobudlo účinnosť  
v septembri 2022, čo znamenalo, že sa Lesy SR viac ako dva roky riadili neúčinným poľovníckym poriadkom.  
V interných predpisoch nemali dostatočne upravené niektoré činnosti súvisiace s procesmi prenájmu poľovných  
pozemkov, od zodpovednosti za prípravu dokumentov potrebných na zhromaždenia vlastníkov poľovných  
pozemkov, až po uzatvorenie a následnú kontrolu zmluvy o užívaní poľovných revírov.  
Dôsledkom nestanovenej zodpovednosti pre kontrolu platnosti zmlúv bolo aj uzatvorenie dvoch rôznych zmlúv  
v rovnakom období na ten istý poľovný revír (PR Turčok, PR Nová Bošáca, PR Štiavnička). Uvedené poukazuje  
na nedôslednú a nedostatočnú evidenciu poľovných revírov. Lesy SR taktiež nemali interným predpisom  
upravené, čo by malo byť obsahom spisu k poľovným revírom.  
Podobná situácia bola v SPF, kedy platný interný predpis obsahoval terminologicky nepresné, nesúrodé  
a nejednoznačné ustanovenia. Kontrola zistila nedostatky v činnosti odboru poľovníctva a pozemkových  
spoločenstiev SPF v súvislosti s agendou poľovníctva a prenájmu poľovných pozemkov. Išlo o nevypracovanie  
plánov činnosti odboru, vrátane metodickej činnosti v uvedenej oblasti.  
Podľa NKÚ SR je potrebné jednoznačným a zrozumiteľným spôsobom upraviť a aktualizovať interné legislatívne  
prostredie SPF a Lesov SR pre oblasť poľovníctva a prenájmu poľovných pozemkov. Zníži sa tým možnosť  
subjektívneho výkladu pojmov a netransparentného konania.  
Hoci podľa kontrolných zistení postupovali na zhromaždeniach vlastníkov zástupcovia Lesov SR a SPF v zhode,  
nemali písomne upravenú vzájomnú spoluprácu. Týkalo by sa to najmä spoločného postupu pri poľovných  
1 rozhodnutie sp. zn. 4Sžo/72/2014 zo dňa 6.10.2015  
2 stanovisko č. Vl/3 Gd 103/16/10004 zo dňa 31.5.2016  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
revíroch, v ktorých majú tieto subjekty nadpolovičnú väčšinu vlastníckeho podielu poľovných pozemkov. Uzavretie  
takejto dohody napríklad formou memoranda o spolupráci by napomohlo jednotnému a koordinovanému postupu  
správcov štátneho majetku na zhromaždeniach vlastníkov poľovných pozemkov.  
Na kontinuitu prijímaných strategických rozhodnutí a usmernení v oblasti nakladania s poľovnými pozemkami,  
nevynímajúc prijímanie súvisiacich interných noriem, vplýva aj personálna stabilita na najvyšších manažérskych  
pozíciách. V prípade Lesov SR však počas štyroch rokov došlo na pozícii generálneho riaditeľa až k ôsmim  
výmenám.  
Netransparentný proces prenájmov poľovných revírov  
V zmysle zákona o poľovníctve je užívateľom poľovného revíru fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá  
vykonáva právo poľovníctva v poľovnom revíri. Prenájom poľovného revíru znamená postúpenie užívania  
poľovného revíru na základe zmluvy.  
Obrázok č.1 schematicky znázorňuje hlavné časti procesu prenájmu poľovných revírov prostredníctvom  
zhromaždenia vlastníkov poľovných pozemkov.  
Obrázok č.1  
Zdroj: NKÚ SR  
NKÚ SR preveril na vybranej vzorke dokladov postup zástupcov Lesov SR a SPF na zhromaždeniach vlastníkov  
poľovných pozemkov pri prenájme a pri výbere užívateľov poľovných revírov, ako aj kompletnosť spisovej  
dokumentácie. Lesy SR a SPF patria v rámci SR k dominantným správcom štátnych poľovných pozemkov.  
Lesy SR mali v kontrolovanom období v správe štátne poľovné pozemky tvoriace poľové revíry, ktoré buď užívali  
(režijné poľovné revíry) alebo postúpili ich užívanie ďalším subjektom.  
Vo svojej evidencii mali Lesy SR 135 režijných poľovných revírov. V ďalších 1 090 poľovných revíroch mali Lesy  
SR vlastnícky podiel k poľovným pozemkom. Lesy SR konajú v mene štátu ako vlastník majetku, v tomto prípade  
vlastník poľovných pozemkov, ktoré dostali do svojej správy.  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Trochu iná situácie bola v SPF, ktorý taktiež spravuje a nakladá s pozemkami štátu, v ktorých je možné vykonávať  
právo poľovníctva. Tieto pozemky však nemôže zo zákona sám užívať, ale môže ich na uvedený účel prenajímať.  
V roku 2021 bola celková výmera prenajatých poľovných pozemkov v správe a nakladaní SPF o rozlohe takmer  
534 tis. ha. Z tejto výmery predstavovali poľovné pozemky nezistených vlastníkov prenajímaných na účely výkonu  
práva poľovníctva podiel 74 % a poľovné pozemky Slovenskej republiky podiel 26 %. Základné údaje o poľovných  
revíroch v správe nakladaní SPF v kontrolovanom období sú uvedené v tabuľke č.1.  
Tabuľka č. 1  
Ukazovateľ  
výmera PP v správe a nakladaní SPF (v ha)  
z toho: vo vlastníctve SR (v ha)  
vo vlastníctve nezistených vlastníkov (v ha)  
počet prenajatých poľovných revírov  
uhradené nájomné (v eur)  
Rok 2018  
549 851  
135 683  
414 168  
1 569  
Rok 2019  
540 382  
137 478  
402 904  
1 612  
Rok 2020  
546 684  
141 848  
404 836  
1 628  
Rok 2021  
533 751  
140 737  
393 014  
1 632  
525 834  
0,96  
562 678  
1,04  
579 752  
1,06  
580 751  
1,08  
priemerná výška nájomného (eur/ha/rok)  
Zdroj: SPF, NKÚ SR  
Postup pri prenájme poľovného revíru je úzko naviazaný na štruktúru vlastníkov poľovných pozemkov,  
ktoré konkrétny revír tvoria. Vzorka poľovných revírov vybraných ku kontrole z uvedeného dôvodu zohľadňovala  
okrem kritérií, ako je napr. regionálne hľadisko, obdobie uzatvorenia zmluvy, aj percentuálny podiel poľovných  
pozemkov v správe Lesov SR a SPF.  
Výška vlastníckeho podielu poľovných pozemkov je dôležitá najmä pri postúpení výkonu práva poľovníctva iným  
subjektom, o ktorom rozhoduje vlastník pozemku v poľovnom revíri. To isté platí aj v prípade SPF a Lesov SR,  
ktoré majú vo svojej správe štátne poľovné pozemky a nakladajú s nimi. Výška vlastníckeho podielu je určujúca  
aj pre kompetencie a rozhodovacie právomoci jednotlivých vlastníkov, resp. správcov poľovných  
pozemkov, súvisiace so zhromaždeniami vlastníkov poľovných pozemkov. V rámci tejto kontroly boli pri výbere  
vzorky poľovných revírov (príloha č.1) zohľadnené podiely Lesov SR a SPF do 50 % výmery poľovných pozemkov  
začlenených do poľovného revíru, ďalej do 2/3 výmery a nad 2/3 výmery poľovných pozemkov, kedy museli Lesy  
SR vybrať užívateľa poľovného revíru na základe verejnej obchodnej súťaže v zmysle zákona o poľovníctve.  
V prípadoch, keď boli zvolávateľom zhromaždení vlastníkov poľovných pozemkov Lesy SR s vlastníckym podielom  
do 50 % výmery poľovných pozemkov začlenených do poľovného revíru, bolo zistené dodržiavanie princípov  
transparentnosti. V jednom prípade (PR Holý Vrch) neboli Lesy SR oprávnené zvolať zhromaždenie vlastníkov  
poľovných pozemkov, keďže v danom čase zastupovali menej ako jednu tretinu vlastníkov poľovných pozemkov.  
Ako príklad zlej praxe s negatívnym vplyvom na zabezpečenie transparentnosti priebehu zhromaždenia vlastníkov  
poľovných pozemkov však možno hodnotiť zistenie, že zvolávateľ zhromaždenia vlastníkov poľovných pozemkov,  
ktorý zastupoval najmenej jednu tretinu vlastníkov, zároveň aj zabezpečoval a overoval zápis do listiny prítomných  
na zhromaždení, pričom nebola zabezpečená kontrola správnosti údajov nezaujatou osobou.  
Pri prenájme poľovných revírov s vlastníckym podielom poľovných pozemkov viac ako 2/3 výmery poľovného revíru  
boli Lesy SR povinné výber užívateľa poľovného revíru realizovať na základe obchodnej verejnej súťaže.  
Kritériami na výber boli najvyššia ponuka náhrady za užívanie poľovného revíru a akceptácia zmluvy o užívaní  
daného revíru, ktorá tvorila prílohu súťažných podmienok. V tejto súvislosti Lesy SR nepredložili písomné  
dokumenty, z ktorých by bol zrejmý spôsob stanovenia vyvolávacej jednotkovej ceny za prenájom poľovného  
revíru.  
V jednom prípade nebol zo strany Lesov SR priebeh obchodnej verejnej súťaže zabezpečený transparentným  
spôsobom, nakoľko podmienky súťaže nespĺňali kritériá nediskriminácie a rovnakého zaobchádzania. Išlo  
o obchodnú verejnú súťaž (PR Svarínka) so špecifickými súťažnými podmienkami, oproti podmienkam  
z ostatných preverovaných súťaží. Podstatne to zužovalo okruh potenciálnych uchádzačov o užívanie tohto  
poľovného revíru. V dôsledku takto zadefinovaných podmienok bol zo súťaže vylúčený uchádzač, ktorý ponúkal  
viac ako dvojnásobne vyššiu náhradu za jeden hektár a rok, oproti úspešnému uchádzačovi. Dôvodom  
na vyhlásenie obchodnej verejnej súťaže s takto stanovenými súťažnými podmienkami mala byť skutočnosť,  
že subjekt, ktorý užíval predmetný poľovný revír, podal žiadosť na MPRV SR o vyhradenie poľovného revíru.  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
MPRV SR môže z dôvodu zachovania kvality genofondu niektorých druhov zveri rozhodnúť o osobitnom užívaní  
poľovného revíru (vyhradený poľovný revír). Lesy SR však nepreukázali, že tento revír sa stal vyhradeným  
poľovným revírom.  
Kontrolou vybranej vzorky poľovných revírov v správe SPF boli v 15 prípadoch zistené aj rozdiely medzi  
výmerami poľovných revírov v databáze SPF a výmerami uvedenými v notárskych zápisniciach, v stanoviskách  
lesníkov3 SPF, resp. v zmluvách o užívaní poľovných revírov. Tieto rozdiely medzi výmerami vznikajú v dôsledku  
aktualizovanej analýzy vlastníckych vzťahov, ktorú si spracujú zvolávatelia pred zhromaždením vlastníkov  
poľovných pozemkov, ďalej z dôvodu nepresnej zostavy z GIS SPF, ktorý nedokáže presne určiť výmery poľovných  
revírov, ako aj v dôsledku chybných zápisov lesníkov SPF do databázy fondu. NKÚ SR aj v tejto súvislosti  
poukazuje na potrebu vytvorenia jednotnej, komplexnej a priebežne aktualizovanej databázy údajov k poľovným  
revírom spôsobom, ktorý zabezpečí porovnateľné, korektné a objektívne informácie a dáta.  
V jednom prípade (PR Machnáč) bolo zistené konanie zvolávateľa zhromaždenia, ktoré malo znaky  
diskriminácie práv neprítomných vlastníkov poľovných pozemkov. Zvolávateľ zhromaždenia vlastníkov dal  
hlasovať o vyššej náhrade za prenájom pre prítomných vlastníkov poľovných pozemkov a o nižšej náhrade  
pre vlastníkov poľovných pozemkov, ktorí sa nezúčastnili zhromaždenia. Návrh bol aj schválený, pričom zástupca  
SPF, ktorý sa zúčastnil zhromaždenia, takto schválené uznesenie nenamietal.  
Ako účelové bolo vyhodnotené aj podávanie návrhov na zhromaždeniach vlastníkov na neúmerne vysoké výšky  
náhrady za užívanie poľovných revírov zo strany niektorých poľovných združení. Tieto združenia pritom zastupujú  
minoritných vlastníkov poľovných pozemkov s výmerou často predstavujúcou menej ako jedno percento v danom  
poľovnom revíri. Podľa NKÚ SR je potrebné stanoviť jasné kritériá pre navrhnutie minimálnej výšky náhrady  
za užívanie poľovného revíru. m by sa prispelo k zamedzeniu subjektívneho rozhodovania zo strany  
zodpovedných zamestnancov kontrolovaných subjektov v príprave na zhromaždenie vlastníkov poľovných  
pozemkov, ako aj na samotnom zhromaždení.  
Netransparentný odpredaj odstrelu zveri  
Model starostlivosti o poľovné revíry formou odpredaja odstrelu zveri sa v Lesoch SR začal vo väčšej miere  
uplatňovať najmä po schválení Koncepcie rozvoja poľovníctva v SR - Národného programu rozvoja poľovníctva  
a zachovania genofondu voľne žijúcej zveri4 z novembra 2017. Od marca 2020 bol odpredaj odstrelu zveri  
pozastavený. Štátny podnik sa pri realizácii odpredaja odstrelu odvolával najmä na ekonomickú výhodnosť  
a dlhodobé ciele koncepcie, pričom predmetná koncepcia priamo odpredaj odstrelu zveri v poľovných  
revíroch neriešila. V platnom znení zákona o poľovníctve nie je priamo upravený odpredaj odstrelu zveri, ako  
forma nakladania s poľovnými revírmi v správe Lesov SR.  
Lesy SR odpredali odstrel zveri v 64 poľovných revíroch z celkového počtu 135 režijných poľovných revírov Lesov  
SR, v rámci ktorých boli tieto odpredaje odstrelu evidované. Odpredaj bol realizovaný na základe zmlúv o love zveri  
uzatvorených podľa Občianskeho zákonníka a zákona o poľovníctve. Kontrola bola vykonaná na vzorke  
20 poľovných revírov.  
NKÚ SR na základe výsledkov kontroly konštatoval, že odpredaje odstrelu zveri mali znaky dlhodobých  
prenájmov poľovných revírov, t. j. došlo k postúpeniu užívania poľovného revíru inej poľovníckej  
organizácii, hoci niektoré povinnosti užívateľa podľa zákona o poľovníctve ostali Lesom SR. Postúpením užívania  
poľovného revíru inému subjektu na základe zmluvy o love zveri došlo k rozporu so zákonom o poľovníctve.  
Podľa tohto zákona ten, komu bolo užívanie poľovného revíru postúpené zmluvou, nesmie ďalej postúpiť inému  
užívanie poľovného revíru ani jeho časti.  
3 Zamestnanci SPF s územnou pôsobnosťou, poverení agendou pozemkových spoločenstiev.  
4 Koncepcia rozvoja poľovníctva v SR formulovala základné strategické zámery a ciele rezortu pôdohospodárstva v oblasti poľovníctva v  
časovom horizonte rokov 2017 2030, ako aj prostriedky na ich dosiahnutie.  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Uvedené konštatovanie vychádzalo z viacerých kontrolných zistení. Zmluvy o love zveri boli vo všetkých  
preverených prípadoch hneď pri ich podpise zmenené dodatkami, kde boli povinnosti predávajúceho prenesené  
na kupujúceho, vrátane prenesenia časti povinností v zmysle plánu rozvoja poľovníckeho hospodárenia  
v poľovnom revíri. Pritom plán poľovníckeho hospodárenia bol v niektorých častiach totožný s výhľadovým plánom  
poľovníckeho hospodárenia, ktorý zabezpečuje užívateľ poľovného revíru.  
Podľa poľovníckeho poriadku platného v rokoch 2018 2020 mali Lesy SR upravené len tri formy lovu v režijných  
poľovných revíroch, a to poplatkový lov, personálny lov a reprezentačný lov. Poplatkový lov zveri sa mal vykonávať  
na základe písomnej žiadosti potvrdenej odštepným závodom domácimi a zahraničnými poľovníckymi hosťami.  
Lov zveri poľovníckym hosťom sa za postúpenie užívania poľovného revíru nepovažuje. Priemerná doba trvania  
zmlúv o love zveri takmer 12 rokov však spochybňuje možnosť považovať poľovnícke organizácie, ktorým bol  
odstrel odpredaný, za poľovníckych hostí. Lesy SR uzatvárali zmluvy o love zveri s poľovnými združeniami a nie  
s fyzickými osobami. Pri uzatvorených zmluvách teda nešlo o lov zveri poľovníckym hosťom, ktorý je fyzickou  
osobou.  
Podľa NKÚ SR neboli v procese výberu uchádzačov o odpredaj odstrelu zveri Lesy SR v preverovanom  
období dodržané princípy transparentnosti tohto procesu.  
Lesy SR nemali zdokumentovaný samotný výber poľovných revírov ponúknutých na odpredaj odstrelu zveri.  
Nastavené hodnotiace kritériá neboli primerané predmetu súťaže, nakoľko záujemcovia o predaj odstrelu zveri  
na obdobie 10 až 15 rokov súťažili kvalitou vypracovaných plánov rozvoja poľovníckeho hospodárenia v poľovnom  
revíri. Osnova plánu, ktorá bola súčasťou súťažných podkladov, vychádzala z výhľadového plánu poľovníckeho  
hospodárenia, ktorý podľa zákona o poľovníctve zabezpečuje užívateľ poľovného revíru prostredníctvom odborne  
spôsobilej právnickej osoby alebo fyzickej osoby. Nad rámec vyhlášky k zákonu o poľovníctve boli v osnove plánu  
uvedené aj ďalšie hodnotiace kritériá, ako napríklad návrh spolupráce s užívateľmi poľovných pozemkov,  
predchádzanie škodám spôsobených zverou, návrh na zlepšenie genofondu zveri, návrh aktivít na propagáciu  
poľovníctva a poľovnícka osveta.  
Jednotlivé súťažné návrhy hodnotila päťčlenná odborná komisia. Najviac bodov mohli záujemcovia o odstrel zveri  
získať za vypracovaný návrh opatrení na rozvoj poľovníckeho hospodárenia v poľovnom revíri. Komisia hodnotila  
jednotlivé plány bez toho, aby ich porovnala s výhľadovými plánmi poľovného hospodárenia príslušných revírov,  
ktoré mali spracované Lesy SR. V zmysle nastavených podmienok boli zvýhodnení uchádzači, ktorí deklarovali  
zabezpečenie ochrany zveri, medikamenty, krmivo a vybudovanie a rekonštrukciu poľovníckych zariadení  
na vlastné náklady a tí, čo deklarovali vytvorenie génovej základne. Členovia komisie pridelené body  
nezdôvodňovali, čím sa hodnotenie jednotlivých členov vyznačovalo značnou mierou subjektivizmu.  
V jednom prípade (PR Sitno) uzatvorili Lesy SR ešte pred preverovaným obdobím rámcovú zmluvu o predaji práva  
odstrelu zveri na obdobie na 31 rokov. V dvoch prípadoch (PR Jedlina a PR Zimná) Lesy SR odpredali odstrel  
aj bez hodnotenia komisie, resp. mimo zásad zmluvného odpredaja odstrelu zveri. Pri súťaži na odpredaj  
odstrelu (PR Pajštún) z roku 2018 podali dvaja uchádzači takmer identický projekt, ktorý v bodovom hodnotení  
komisie dosiahol rovnaký počet bodov, pričom samotná komisia uviedla, že ide o rovnaký projekt. Zo súťaže neskôr  
odstúpil jeden uchádzač, ktorý v roku 2022 podal podnet na Lesy SR na vypovedanie zmluvy s úspešným  
uchádzačom z dôvodu nezákonného stavu a jej uzatvorenia v rozpore s dobrými mravmi.  
Do odpredaja odstrelu bol zaradený aj poľovný revír (PR Višničky), v rámci ktorého boli na začiatku štyria  
uchádzači. Pri hodnotení bol bodový rozdiel medzi prvým a druhým uchádzačom minimálny a vznikol najmä  
hodnotením oblasti génovej základne. Toto hodnotenie bolo rozhodujúce pri výbere úspešného uchádzača.  
V 15 prípadoch bol odstrel odpredaný v poľovnom revíri, v ktorom majú Lesy SR viac ako dvojtretinový podiel  
poľovných pozemkov. V týchto prípadoch postúpenia užívania pozemkov inej osobe zmluvou, boli Lesy SR  
povinné v zmysle zákona o poľovníctve vybrať užívateľa poľovného revíru na základe obchodnej verejnej  
súťaže.  
Odpredaj odstrelu zvýšil ekonomickú výnosnosť poľovných revírov v rokoch 2018 až 2021 oproti  
predchádzajúcim rokom. Zisk za režijné poľovné revíry, v rámci ktorých štátny podnik evidoval aj poľovné revíry  
s odpredajom odstrelu zveri, vzrástol za poľovnícku sezónu 2020/2021 v porovnaní so sezónou 2017/2018 viac  
ako štyrikrát.  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Celková produkcia na hektár režijného revíru sa zvýšila o 2,85 eur / ha, čo bol nárast o viac ako 260 %.  
V porovnaní s rokom 2018 vzrástol v roku 2021 dosiahnutý celkový zisk Lesov SR za oblasť poľovníctva takmer  
o 54 %.  
Vývoj výsledku hospodárenia v oblasti poľovníctva a priemernej produkcie v rámci poľovného hospodárstva  
na jeden hektár v roku 2018 až 2021 za Lesy SR a za Slovenskú republiku spolu je uvedený v tabuľke č.2.  
Tabuľka č.2  
(eur)  
Rozdiel  
2021 - 2018  
+1 020 330  
+1 367 691  
Ukazovateľ  
Rok 2018  
Rok 2019  
Rok 2020  
Rok 2021  
Celkový zisk za oblasť poľovníctva  
z toho zisk za režijné poľovné revíry  
Priemerná produkcia za režijné poľovné revíry  
1 890 554  
413 054  
2 275 209  
1 000 558  
2 613 431  
1 467 990  
2 910 884  
1 780 745  
1,08  
0,27  
2,27  
0,40  
3,28  
0,34  
3,93  
0,66  
+2,85  
+0,39  
Lesov SR  
(eur/ 1 ha)  
Priemerná produkcia za poľovné revíry spolu  
v SR (eur/ 1 ha)  
Zdroj: NKÚ SR podľa údajov z NLC a štátneho podniku Lesy SR  
Oproti ostatným poľovným revírom v Slovenskej republike dosiahli Lesy SR v režijných poľovných revíroch šesťkrát  
vyššiu celkovú produkciu na hektár poľovného revíru. V rokov 2018 až 2021 tvorili tržby Lesov SR a SPF  
za poľovníctvo tvorili v približne 2 % z celkových tržieb týchto správcov štátnych poľovných pozemkov.  
Podľa NKÚ SR je potrebné legislatívne upraviť odpredaje odstrelu tak, aby bolo zabezpečené súťažné  
prostredie zohľadňujúce ako ekonomické parametre, tak parametre starostlivosti o zver a poľovný revír  
a súčasne aby uzatváranie zmlúv bolo časovo obmedzené.  
Nedostatočná kontrola  
Kontrola preverila aj nastavenie kontrolných mechanizmov Lesov SR a SPF v oblasti prenájmov poľovných revírov,  
pričom poukázala na ich nedostatočnú úroveň. Uvedené dokumentuje fakt, že Lesy SR nevykonali  
v kontrolovanom období žiadnu vnútornú kontrolu zameranú na samotný systém prenájmov poľovných pozemkov.  
V rokoch 2020, 2021 a 2022 neboli zo strany SPF navrhnuté žiadne kontroly súvisiace s výkonom práva  
poľovníctva. Odbor vnútornej kontroly SPF vykonal v oblasti zabezpečenia výkonu práva poľovníctva v rokoch 2018  
a 2019 spolu tri interné finančné kontroly. Na základe výsledkov kontrol však neboli prijímané účinné opatrenia  
na nápravu zistených nedostatkov.  
V SPF neboli v rokoch 2018 a 2019 vykonané žiadne externé kontroly súvisiace s agendou poľovníctva.  
Nedostatky vo fungovaní kontrolných mechanizmov vyplývali aj z nedostatočne nastavených interných pravidiel  
pri prenájme poľovných pozemkov. Zo strany zakladateľa MPRV SR bola v Lesoch SR v kontrolovanom období  
vykonaná v danej oblasti len jedna kontrola. Išlo o kontrolu z roku 2022 zameranú na postupy uzatvárania zmlúv  
o love zveri.  
Záver  
Napriek tomu, že tržby za poľovníctvo netvoria podstatnú časť tržieb Lesov SR a SPF, je oblasť činností spojených  
s prenájmami poľovných revírov z pohľadu povinnosti vlastníkov a užívateľov administratívne náročná. Na dobré  
fungovanie systému prenájmov poľovných pozemkov je potrebná kvalitná legislatíva, prenesená aj do súvisiacich  
interných noriem. Jasné pravidlá a kritériá pri nakladaní s poľovnými revírmi a dôsledná kontrola dodržiavania  
týchto pravidiel podporia eliminovanie zistených netransparentných konaní. V opačnom prípade budú nežiadúce  
stavy v oblasti prenájmov poľovných pozemkov pretrvávať a neznížia kritický pohľad širokej verejnosti na uvedenú  
oblasť. V týchto procesoch je podstatná korektná odborná spolupráca všetkých zainteresovaných, vrátane  
profesijnej samosprávy.  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Reakcia kontrolovaného subjektu  
Vypracované protokoly o výsledku kontroly predložili kontrolóri NKÚ SR štatutárnym orgánom kontrolovaných  
subjektov na oboznámenie sa s ich obsahom a na prípadné vznesenie námietok voči pravdivosti, úplnosti  
a preukázateľnosti kontrolných zistení. Zo strany Slovenského pozemkového fondu neboli voči kontrolným  
zisteniam vznesené námietky. Štátny podnik Lesy SR predložil v námietkovom procese ku kontrolným zisteniam  
spolu osem námietok. Námietky, ktoré mali v niektorých prípadoch viac charakter prijatých opatrení, neobsahovali  
nové skutočnosti a listinné dôkazy spochybňujúce kontrolné zistenia. Z uvedeného dôvodu boli tieto námietky  
vyhodnotené ako neopodstatnené.  
Odborná spolupráca  
Vybrané štatistické údaje, súvisiace so základnými ukazovateľmi poľovníckeho manažmentu, rozlohami a počtami  
poľovných revírov a s poľovníckou produkciou boli konzultované s Ústavom lesných zdrojov a informatiky  
Národného lesníckeho centra Zvolen.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Lesy SR, štátny podnik  
Námestie SNP 8  
Slovenský pozemkový fond  
Búdková 36  
824 73 Bratislava 26  
975 66 Banská Bystrica  
817 15 Bratislava-Staré Mesto  
Zoznam použitých skratiek  
GR  
GIS  
ha  
generálny riaditeľ  
geografický informačný systém  
hektár  
Geografický informačný systém Slovenského  
pozemkového fondu  
GIS SPF  
ha  
hektár  
Lesy SR  
NKÚ SR  
NLC  
Lesy Slovenskej republiky, štátny podnik  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Národné lesnícke centrum  
MPRV SR  
OÚ  
PR  
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR  
okresné úrady / okresné úrady v sídle kraja  
poľovný revír  
SPF  
Slovenský pozemkový fond  
SR  
Slovenská republika  
Poľov (MPRV SR) 12-01 ročný výkaz o revíri a stavoch  
zveri za poľovnícku sezónu  
vyhláška MPRV SR č.344/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva  
zákon o poľovníctve  
zákon č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a  
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;  
zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách,  
usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových  
úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových  
spoločenstvách v znení neskorších predpisov;  
zhromaždenie vlastníkov poľovných pozemkov  
výkaz Poľov 12-01  
vykonávacia vyhláška  
zákon o poľovníctve  
zákon o pozemkových úpravách  
zhromaždenie  
9
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Príloha č. 1 Zoznam preverovaných poľovných revírov  
Kontrolované poľovné revíry Lesov SR  
% podiel  
P. č.  
Názov poľovného revíru  
Štiavnička  
Rozloha PR v ha  
3 415  
Lesy SR  
SPF  
1
38,16  
0,00  
17,50  
47,45  
20,60  
6,92  
2
Baranovo  
Lupoč  
3 245  
2 076  
2 573  
2 197  
2 568  
1 047  
2 014  
828  
49,18  
34,01  
28,60  
19,25  
9,23  
3
4
Nová Bošáca  
Neporadza  
Sobotište  
5
6
29,60  
3,82  
7
Holý vrch  
47,28  
39,13  
42,39  
43,48  
20,80  
25,44  
18,70  
45,35  
27,09  
44,34  
4,51  
8
Lazy  
10,72  
17,39  
0,00  
9
Ipolnok  
10  
11  
12  
13  
14  
15  
16  
17  
18  
19  
20  
21  
22  
23  
24  
25  
26  
27  
28  
29  
Turčok  
1 380  
1 394  
1 352  
1 674  
1 872  
2 680  
2 190  
3 835  
5 093  
2 536  
2 801  
3 929  
3 146  
1 618  
2 393  
1 193  
2 277  
682  
Meliata  
17,79  
13,39  
24,07  
5,66  
Kamenica nad Hronom  
Vápenná Mochovce  
Hradisko Nevidzany  
Jelka  
0,00  
Palenica  
11,78  
3,86  
Sivý kameň  
Lúčky  
18,65  
42,43  
68,76  
85,65  
71,27  
91,90  
100,00  
92,12  
76,50  
65,54  
74,05  
100,00  
88,46  
22,68  
36,71  
30,63  
10,64  
20,79  
0,06  
Remata I  
Remata  
Lešník  
Gajdoška  
Lozorno  
Sološnica  
Planinka Dechtice  
Makovisko Zvolen  
Slanec  
0,00  
4,36  
0,00  
0,00  
Rybné  
3 118  
2 633  
667  
1,92  
Svarínka  
0,00  
30  
Rysia skala  
3,90  
Zdroj: NLC  
10  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontrolované poľovné revíry Lesov SR - pokračovanie  
% podiel  
P. č.  
Názov poľovného revíru  
Rozloha PR v ha  
2 453  
Lesy SR  
SPF  
31  
32  
33  
34  
35  
36  
37  
Dobroč  
61,35  
2,12  
1,52  
0,00  
0,00  
7,65  
20,86  
9,40  
Devínska kobyla  
Pata  
1 642  
1 905  
1 408  
2 326  
3 370  
2 063  
93,67  
61,47  
54,47  
60,15  
56,38  
52,93  
Vojnice  
Kopok Brusno  
Vyšehradné  
Háje  
38  
Kostolná  
2 183  
61,66  
14,20  
29,80  
39  
40  
41  
42  
43  
44  
45  
46  
47  
48  
49  
50  
51  
52  
53  
54  
55  
56  
57  
58  
59  
Drienčie  
Makovica  
Javorina  
Pajštún  
2 148  
2 300  
3 171  
1 285  
841  
49,39  
61,78  
93,00  
100,00  
93,22  
62,89  
65,14  
68,43  
75,68  
92,77  
96,01  
97,34  
78,74  
81,96  
73,35  
60,79  
68,19  
55,46  
96,56  
78,17  
82,07  
65,99  
0,00  
0,00  
0,00  
Biela skala II  
Ostrá Hora Jalšové  
Višničky  
Dobrolín  
Jastrabské  
Piľsko  
6,78  
1 272  
2 100  
2 097  
1 065  
7 306  
12 867  
2 293  
3 260  
5 578  
1 786  
2 063  
2 427  
2 205  
4 039  
2 121  
3 983  
8 726  
9,91  
22,76  
4,34  
0,38  
1,44  
Fatra  
2,20  
Stožky  
2,66  
Gápeľ  
5,89  
Polianka  
Bzová  
12,37  
10,36  
3,39  
Tvrdošovo  
Hrachoviny  
Jedlina  
16,23  
23,63  
0,99  
Zimná  
Sitno  
21,36  
1,43  
Čerešienky  
Tužina Kľačno  
60  
26,50  
Zdroj: NLC  
11  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontrolované poľovné revíry SPF  
% podiel  
P. č.  
Názov poľovného revíru  
Poľný Kesov  
Rozloha PR v ha  
Lesy SR  
SPF  
61  
62  
63  
64  
65  
66  
67  
68  
69  
70  
71  
72  
73  
74  
75  
76  
77  
78  
79  
80  
81  
82  
83  
84  
85  
86  
87  
88  
89  
90  
91  
92  
93  
94  
902  
3,88  
20,62  
40,06  
19,11  
20,46  
28,65  
22,00  
29,32  
34,82  
21,81  
28,04  
20,10  
22,94  
3,82  
VPR Agro-Mikov  
Šenkvice  
2 803  
2 203  
2 195  
3 298  
1 700  
1 494  
1 522  
2 389  
1 241  
2 095  
3 387  
1 047  
1 845  
743  
0,00  
0,00  
0,00  
0,06  
19,71  
0,27  
2,83  
0,00  
20,31  
29,55  
3,99  
47,28  
0,00  
8,21  
0,00  
19,12  
0,00  
33,32  
0,00  
5,56  
0,00  
60,80  
29,65  
0,10  
7,87  
0,81  
1,21  
0,00  
17,08  
3,21  
0,00  
32,11  
6,09  
0,00  
Ľubica  
Kačica Malčice  
Plavecký Mikuláš  
Váh Dolné Zelenice  
Veľký Cetín  
Zohor  
Barak Hajnáčka  
Javorina  
Sivá skala  
Holý Vrch  
Močenok  
24,07  
29,07  
68,36  
19,79  
19,52  
25,82  
37,42  
41,59  
45,01  
39,20  
44,54  
47,16  
47,71  
41,57  
74,08  
42,19  
47,93  
39,63  
27,74  
13,15  
45,28  
31,19  
Jestice  
Teplá Voda  
Machnáč  
414  
4 498  
3 591  
2 932  
1 232  
6 417  
951  
Terchová  
Píla  
Strážne  
Strieborná  
Dropie  
Handlová  
2 819  
2 189  
1 003  
2 339  
2 355  
2 404  
884  
Malinová  
Močenský Háj  
Kopčany  
Šaľa  
Holič  
Borovce  
Samostatná bažantnica Palárikovo  
Sološnica  
1 446  
1 774  
1 370  
1 065  
2 381  
430  
PR č.28 Kráľovský Chlmec  
Fiľakovo II  
Moravské Lieskové  
Stará Turá  
95  
Zdroj: NLC  
12