Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Európska služba elektronického výberu mýta (EETS) v SR doteraz nebola v prevádzke. Výber mýta sa u nás
uskutočňoval výlučne s použitím „národnej“ palubnej jednotky, ktorá nie je kompatibilná s technickými
požiadavkami EETS.
Vzhľadom na to, že NDS nedokázala do 1. januára 2023 vybudovať a sprevádzkovať nový mýtny systém vo svojom
vlastníctve, pracovala na zriadení novej služby EETS. Po ukončení Zmluvy o ETS so spoločnosťou SkyToll má byť
EETS nosným systémom na výber mýta. Harmonogram bol podľa NDS nastavený tak, že prevádzka prvého EETS
poskytovateľa bola pôvodne plánovaná na december 2022, pričom celý proces bol závislý od technickej
pripravenosti EETS poskytovateľov akreditovať sa úspešne do slovenského systému EETS.
S ukončením platnosti Zmluvy o ETS a zmenou spôsobu výberu mýta v SR prostredníctvom EETS bolo v čase
výkonu kontroly, podľa NKÚ SR, spojené významné riziko s poskytovaním územnej a časovej dostupnosti
zákazníckych služieb zo strany akreditovaných komerčných poskytovateľov EETS na takej úrovni, aby
preregistrácia vozidiel platiteľov mýta (prevádzkovateľov vozidiel) prebehla včas a bez komplikácií. V prípade, že
by proces akreditácie nebol v decembri 2022 úspešný ani u jedného poskytovateľa EETS, NKÚ SR poukázal na
riziko, že elektronický výber mýta prostredníctvom systému EETS by nebol možný. To platilo v čase, keď dodatok
k Zmluve o ETS so spoločnosťou SkyToll, týkajúci sa výberu mýta po roku 2022, nebol podpísaný. Podľa
dostupných informácií sa v súčasnosti uchádzajú o akreditáciu traja EETS poskytovatelia, pričom záujem prejavili
aj ďalší veľkí hráči na európskom mýtnom trhu. Slovensko by sa malo zapojiť do systému EETS naplno v priebehu
roka 2023.
V nasledovnej tabuľke sú uvedené výnosy, náklady a čisté výnosy NDS z elektronického výberu mýta v mil. eur
bez DPH, s vypočítaným percentuálnym podielom nákladov a čistých výnosov z celkových výnosov. Zároveň z tejto
tabuľky bola vypočítaná efektívnosť výnosu mýta za kontrolované obdobie rokov 2018 až 2021, ako aj za celé
obdobie prevádzky mýtneho systému v rokoch 2010 až 2021.
Tabuľka č. 1 – Vývoj výnosov a nákladov NDS z mýta v rokoch 2010 až 2021
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
141,6 153,9 154,8 158,7 181,5 184,9 191,1 198,9 211,1 218,5 207,2 221,9 2 224,3
106,4 102,6 119,5 126,0 93,9 79,4 78,5 76,8 84,6 84,0 82,8 84,5 1 119,0
75,1% 66,6% 77,2% 79,4% 51,7% 42,9% 41,1% 38,6% 40,1% 38,5% 39,9% 38,1% 50,3%
35,2 51,4 35,3 32,7 87,7 105,6 112,6 122,1 126,5 134,4 124,5 137,4 1 105,3
24,9% 33,4% 22,8% 20,6% 48,3% 57,1% 58,9% 61,4% 59,9% 61,5% 60,1% 61,9% 49,7%
Spolu
Výnosy celkom v mil. eur
bez DPH
v mil. eur bez DPH
Náklady
celkom
v % z výnosov
celkom
v mil. eur bez DPH*
Čistý
výnos
v % z výnosov
celkom
*nezohľadnený posun splatnosti časti základnej ročnej ceny za prevádzku mýtneho systému v rokoch 2014 a 2015 spolu 80 mil. eur (40 mil.+40 mil.)
Zdroj: NKÚ SR na základe podkladov NDS
Graf č. 1 – Prehľad výnosov, nákladov a čistých výnosov z elektronického výberu mýta
Zdroj: NKÚ SR, na základe podkladov NDS
Výnos mýta za 12 rokov prevádzky mýtneho systému (2010 až 2021) dosiahol sumu 2,224 mld. eur bez DPH.
Z toho viac ako polovicu (50,3 %) pokrývali náklady na prevádzku mýtneho systému, ktoré za doterajšie obdobie
dosiahli sumu 1,119 mld. eur bez DPH. Sú to náklady na spoločnosť SkyToll, náklady na platbu mýta palivovými
kartami, náklady na nezávislého znalca, poplatky a poradenstvo. Vzhľadom na pôvodne (v čase podpisu zmluvy)
6