Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Tabuľka č. 2 Prehľad počtu zapísaných vlastných prípadov z prvotnej evidencie centrálneho skladu CÚ
Počet zapísaných vlastných prípadov z prvotnej evidencie centrálneho skladu CÚ
Ukazovateľ
CÚ BB CÚ BA CÚ MI CÚ KE CÚ TT CÚ ZA CÚ NR CÚ PO CÚ TN
vlastné prípady v evidencii
vzorka
3 165
59
3 601
76
3 498
41
4 518
52
84
26
740
55
446
56
307
39
117
42
vzorka v %
1,86
2,11
1,17
1,15
30,95
7,43
12,56
12,70
35,89
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR
Celková reprezentatívna vzorka predstavuje 446 prípadov z celkového počtu 16 476 vlastných prípadov
zapísaných v prvotnej evidencii CÚ, čo v percentuálnom vyjadrení predstavuje viac než 2,70 % zo všetkých
vlastných prípadov, čo je nad hladinou významnosti definovanej v medzinárodných štandardoch ISSAI (2 %
a viac).
Výsledky kontrolnej akcie
Dodržiavanie národnej legislatívy v oblasti rozhodovacieho procesu
Kontrola zistila porušenie národnej legislatívy v oblasti rozhodovacieho procesu, čo malo za následok nielen
nedodržanie zákonných lehôt, ale aj nečinnosť CÚ. Jednalo sa o nedodržanie zákonnej lehoty na vydanie
rozhodnutia o prepadnutí tovaru - prekročenie lehoty na vydanie rozhodnutia o 2 roky.
Vo viacerých prípadoch bola porušená legislatíva týkajúca sa § 26 zákona o ochrane voľne žijúcich živočíchov
a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi tým, že CÚ si síce ponechal zhabaný tovar (slonie kly,
slonie nohy, preparované medvede) na edukačné účely, avšak nepožiadal MŽP SR, ako ústredný orgán štátnej
správy vo veciach ochrany voľne žijúcich zvierat a rastlín, o súhlas s ich použitím na vzdelávacie účely.
Kontrola odhalila i napriek tomu, že zákonné lehoty pri vydávaní príslušných rozhodnutí boli vo väčšine prípadov
dodržané, je možné rozhodovací proces zefektívniť včasným zaslaním žiadosti o likvidáciu tovaru na príslušný
organizačný útvar.
Správa majetku štátu z colného dohľadu a daňového dozoru
Kontrola v nevýznamnej miere odhalila nedodržanie postupov definovaných v interných riadiacich aktoch
týkajúcich sa uskladnenia a likvidácie tovaru, čo bolo spôsobené zlyhaním internej komunikácie medzi
jednotlivými organizačnými útvarmi CÚ. Nedostatočná komunikácia viedla k neflexibilnému konaniu pri správe
majetku štátu a k zdĺhavému procesu likvidácie tovaru. Dlhým uskladnením tovaru sa skladovacia kapacita
centrálnych skladov CÚ využívala neefektívne.
Od roku 2019 do októbra 2021 boli nedostatočne nastavené vnútorné procesy v oblasti skladovania a likvidácie
zaisteného, zhabaného a prepadnutého tovaru, nakoľko neboli definované termíny na jeho likvidáciu a absentovala
metodická činnosť. Dňa 18.10.2021 boli Smernicou FR SR č. 24/2021 jasne zadefinované postupy jednotlivých
organizačných útvarov FS vrátane lehôt na likvidáciu tovaru, ktorý sa stal majetkom štátu. Kontrolná skupina
upriamila pozornosť FR SR na potrebu revidovania smernice, nakoľko v nej nie sú prechodnými ustanoveniami
zahrnuté aj staršie prípady. Existencia dvojakého režimu o využití majetku môže spôsobiť aplikačné problémy.
Zvýšenú pozornosť treba venovať tovaru, ktorý porušuje práva duševného vlastníctva (tzv. falzifikát/fake) v prípade,
ak boli z neho odobraté vzorky na vzdelávacie účely. Tovar nie je v zmysle platnej legislatívy majetkom štátu a je
priamo určený na jeho likvidáciu. V tejto oblasti FS opomenula jasne zadefinovať podmienky, ako sa má s nimi
nakladať z pohľadu prvotnej evidencie centrálnych skladov CÚ.
Kontrola odhalila aj roztrieštenosť agend a nedostatočnú informovanosť medzi orgánmi štátnej správy
v danej oblasti (CÚ, okresné úrady v sídle kraja, okresné súdy, Kriminálny úrad finančnej správy).
4