Správa o výsledku kontroly  
2023  
Správa prepadnutého majetku  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky vzniklo 1. januára 2012 zlúčením colnej správy a daňovej správy so  
sídlom v Banskej Bystrici a celoslovenskou pôsobnosťou. Je rozpočtovou organizáciou zapojenou na štátny  
rozpočet prostredníctvom kapitoly Ministerstva financií SR. Ku koncu roka 2021 malo 8 655 zamestnancov  
a disponovalo so schváleným rozpočtom po úprave vo výške viac než 378 miliónov eur. Hlavným poslaním  
finančnej správy je efektívnym výberom a správou cla a daní napĺňať príjmovú časť štátneho rozpočtu SR  
a rozpočtu EÚ, ako aj ochrana ekonomických záujmov štátu a EÚ.  
Kontrola bola realizovaná podľa príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú  
zo základných princípov kontroly v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI).  
Postupovali sme nielen podľa zákona o správe majetku štátu, ale aj v zmysle colného zákona či zákona o správe  
daní. Kontrola potvrdila všetky riziká, ktoré NKÚ SR identifikoval v rámci jej prípravy. Do výkonu kontroly boli  
zapojení traja kontrolóri s dlhoročnou praxou. Vedúca kontrolnej skupiny v ostatných šiestich rokoch gestorovala  
kontroly finančnej správy.  
NKÚ SR nadviazal na výsledky z predchádzajúcej kontroly vykonanej vo FR SR (Opodstatnenosť výstavby skladov  
minerálneho oleja), ktoré poukázali na porušenie legislatívy v oblasti správy majetku štátu pri minerálnom oleji,  
neflexibilné konanie vo veci jeho likvidácie, či na nedostatočne nastavené vnútorné procesy. Vzhľadom  
k predošlým zisteniam sa kontrola zamerala nielen na rozhodovací postup CÚ pri zaistení, zhabaní a prepadnutí  
tovaru, ale aj na správu majetku štátu a spôsob jeho likvidácie. Zároveň bola zmapovaná priemerná doba  
skladovania a určená primeraná lehota plynúca od zaistenia, zhabania resp. prepadnutia tovaru až po jeho fyzickú  
likvidáciu. Finančná správa SR mala v rokoch 2019 až 2021 v prvotnej evidencii centrálnych skladov CÚ  
zapísaných 16 867 prípadov uskladneného tovaru v celkovej úhrnnej hodnote za viac než 1,7 mld. eur.  
Porušenie národnej legislatívy v oblasti rozhodovacieho procesu, čo malo za následok nedodržanie  
zákonných lehôt ako aj nečinnosť CÚ.  
Vo viacerých prípadoch absenciu súhlasu MŽP SR týkajúceho sa použitia sloních klov, sloních nôh či  
preparovaných medveďov na vzdelávacie účely v podmienkach finančnej správy.  
Nedodržanie postupov definovaných v interných riadiacich aktoch vydaných v podmienkach finančnej správy  
spôsobené predovšetkým zlyhaním internej komunikácie medzi jednotlivými organizačnými útvarmi CÚ.  
Nedostatočná komunikácia mala za následok neflexibilné konanie v oblasti správy majetku štátu ako aj zdĺhavý  
proces likvidácie tovaru.  
Roztrieštenosť agend a nedostatočnú informovanosť medzi orgánmi štátnej správy v danej oblasti (CÚ,  
okresné úrady v sídle kraja, okresné súdy, Kriminálny úrad finančnej správy).  
Príliš dlhý časový úsek medzi zaistením, zhabaním resp. prepadnutím tovaru a jeho skutočnou likvidáciou,  
čo predstavuje rozsah od 300 do 8 808 dní.  
Potrebu zmeny legislatívy predovšetkým v oblasti zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice  
z dôvodu skrátenia doterajšej päťročnej lehoty povinného uskladnenia prepadnutého tovaru, ako aj zákona  
o správe majetku štátu.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Graf č. 1 Počet vlastných zapísaných prípadov v prvotnej evidencii v rokoch 2019 až 2021  
Počet vlastných zapísaných prípadov v prvotnej evidencii CÚ  
11 634  
2 650  
2 192  
2019  
2020  
2021  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR  
V roku 2020 bol zaznamenaný enormný pokles počtu vlastných prípadov zapísaných v prvotnej evidencii  
príslušného CÚ z toho dôvodu, že do roku 2019 boli započítané aj tie prípady, ktoré boli prijaté do centrálnych  
skladov CÚ v predchádzajúcich rokoch a zároveň sa nachádzali v inventúrnych súpisoch ku dňu 31.12.2018.  
NKÚ SR odporúča Výboru pre financie a rozpočet v spolupráci s FR SR:  
Zvážiť zmenu legislatívy v oblasti zákona o správe majetku štátu tak, aby technologické zariadenia na  
výrobu cigariet (výrobné linky) ako aj destilačné zariadenia mohol zlikvidovať správca majetku, ktorý ich  
v rámci svojej činnosti zaistil, zabezpečil (FR SR) a rozhodnutím, prípadne trestným rozkazom sa stali  
majetkom štátu, a nie obvodný úrad v sídle kraja podľa súčasného znenia vyššie uvedeného zákona. Tým  
by sa eliminovala roztrieštenosť agend medzi CÚ a okresnými úradmi v sídle kraja.  
Zvážiť zmenu legislatívy v oblasti zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice skrátením  
doterajšej päťročnej lehoty povinného uskladnenia prepadnutého tovaru, nakoľko likvidácia pokladníc ERP  
sa môže uskutočniť až po uplynutí vyššie uvedenej lehoty.  
NKÚ SR na základe výsledkov kontroly odporučil FR SR analyzovať dôvody zdĺhavého uskladňovania zaisteného  
alebo prepadnutého tovaru až po jeho fyzickú likvidáciu v rozsahu od 300 do 8 808 dní.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontroly bolo preveriť postup CÚ pri správe prepadnutého majetku štátu z colného dohľadu a daňového  
dozoru.  
Pred kontrolou boli identifikované riziká: nedodržanie zákonných lehôt pri zaistení, zhabaní a prepadnutí tovaru;  
neflexibilné konanie v oblasti správy majetku štátu a zdĺhavý proces likvidácie tovaru.  
Kontrola bola vykonaná ako kontrola súladu s prvkami výkonnosti. Komplexne sme preverili nielen rozhodovací  
postup CÚ pri zaistení, zhabaní a prepadnutí tovaru z colného dohľadu a daňového dozoru, ale aj správu majetku  
štátu a spôsob jeho likvidácie.  
Na základe zistených skutočností sme vyhodnotili, či FS postupovala v súlade s národnou legislatívou v oblasti  
rozhodovacieho procesu zaisteného, zabezpečeného, zhabaného, prepadnutého tovaru, následnej správy majetku  
štátu a jeho likvidácie s dôrazom na zmapovanie priemernej doby skladovania a určenia primeranej lehoty plynúcej  
od zaistenia, zhabania resp. prepadnutia tovaru až po jeho fyzickú likvidáciu.  
Rámec kontrolnej akcie  
K metódam a technikám, ktoré boli uplatnené počas výkonu kontroly patrili najmä: štúdium všeobecne záväzných  
právnych predpisov, interných predpisov, preskúmanie predloženej dokumentácie a dokladov, analýza, prepočty a  
iné. Kontrolovaným obdobím boli roky 2019 – 2021 a súvisiace obdobia. Výber vzorky bol realizovaný na základe  
úsudku kontrolóra a stanovených kritérií.  
Z dôvodu správneho posúdenia rozhodovacieho procesu, správy majetku štátu a spôsobu likvidácie zaisteného,  
zhabaného a prepadnutého tovaru sme uskladnený tovar rozdelili do ôsmich komodít (podporný dokument  
Spoločný colný sadzobník – tovar zatriedený do kapitol) a so zreteľom na metódu výberu vzorky stanovili kritéria:  
100 % CÚ a;  
v rámci nich bolo preverených 100 % uskladnených komodít a;  
z každej komodity v danom roku boli preverené minimálne 3 prípady týkajúce sa zhabaného, zaisteného resp.  
prepadnutého tovaru.  
Z výberu vzorky bol vylúčený minerálny olej a jemu príbuzné tovary (nafta, benzín, vykurovacie oleje, mazacie  
oleje, aditíva atď.).  
Za likvidáciu sa v rámci výkonu kontroly považovalo nielen fyzické zlikvidovanie tovaru, ale aj predaj tovaru formou  
dražby či priamy predaj a bezodplatný prevod tovaru na oprávnenú osobu.  
Tabuľka č. 1 Prehľad počtu prípadov uskladnených v centrálnych skladoch CÚ  
SPOLU  
Ukazovateľ  
2019  
2020  
2021  
počet zapísaných prípadov v prvotnej evidencii CÚ  
hodnota uskladneného tovaru v eur  
Zdroj: FR SR  
11 903  
1 688 781 757,00  
2 683  
2 786 454,92  
2 281  
19 097 220,05  
V roku 2020 bol zaznamenaný enormný pokles počtu vlastných prípadov zapísaných v prvotnej evidencii  
príslušného CÚ z toho dôvodu, že do roku 2019 boli započítané aj tie prípady, ktoré boli prijaté do centrálnych  
skladov CÚ v predchádzajúcich rokoch a zároveň sa nachádzali v inventúrnych súpisoch ku dňu 31.12.2018.  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Tabuľka č. 2 Prehľad počtu zapísaných vlastných prípadov z prvotnej evidencie centrálneho skladu CÚ  
Počet zapísaných vlastných prípadov z prvotnej evidencie centrálneho skladu CÚ  
Ukazovateľ  
CÚ BB CÚ BA CÚ MI CÚ KE CÚ TT CÚ ZA CÚ NR CÚ PO CÚ TN  
vlastné prípady v evidencii  
vzorka  
3 165  
59  
3 601  
76  
3 498  
41  
4 518  
52  
84  
26  
740  
55  
446  
56  
307  
39  
117  
42  
vzorka v %  
1,86  
2,11  
1,17  
1,15  
30,95  
7,43  
12,56  
12,70  
35,89  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR  
Celková reprezentatívna vzorka predstavuje 446 prípadov z celkového počtu 16 476 vlastných prípadov  
zapísaných v prvotnej evidencii CÚ, čo v percentuálnom vyjadrení predstavuje viac než 2,70 % zo všetkých  
vlastných prípadov, čo je nad hladinou významnosti definovanej v medzinárodných štandardoch ISSAI (2 %  
a viac).  
Výsledky kontrolnej akcie  
Dodržiavanie národnej legislatívy v oblasti rozhodovacieho procesu  
Kontrola zistila porušenie národnej legislatívy v oblasti rozhodovacieho procesu, čo malo za následok nielen  
nedodržanie zákonných lehôt, ale aj nečinnosť CÚ. Jednalo sa o nedodržanie zákonnej lehoty na vydanie  
rozhodnutia o prepadnutí tovaru - prekročenie lehoty na vydanie rozhodnutia o 2 roky.  
Vo viacerých prípadoch bola porušená legislatíva týkajúca sa § 26 zákona o ochrane voľne žijúcich živočíchov  
a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi tým, že CÚ si síce ponechal zhabaný tovar (slonie kly,  
slonie nohy, preparované medvede) na edukačné účely, avšak nepožiadal MŽP SR, ako ústredný orgán štátnej  
správy vo veciach ochrany voľne žijúcich zvierat a rastlín, o súhlas s ich použitím na vzdelávacie účely.  
Kontrola odhalila i napriek tomu, že zákonné lehoty pri vydávaní príslušných rozhodnutí boli vo väčšine prípadov  
dodržané, je možné rozhodovací proces zefektívniť včasným zaslaním žiadosti o likvidáciu tovaru na príslušný  
organizačný útvar.  
Správa majetku štátu z colného dohľadu a daňového dozoru  
Kontrola v nevýznamnej miere odhalila nedodržanie postupov definovaných v interných riadiacich aktoch  
týkajúcich sa uskladnenia a likvidácie tovaru, čo bolo spôsobené zlyhaním internej komunikácie medzi  
jednotlivými organizačnými útvarmi CÚ. Nedostatočná komunikácia viedla k neflexibilnému konaniu pri správe  
majetku štátu a k zdĺhavému procesu likvidácie tovaru. Dlhým uskladnením tovaru sa skladovacia kapacita  
centrálnych skladov CÚ využívala neefektívne.  
Od roku 2019 do októbra 2021 boli nedostatočne nastavené vnútorné procesy v oblasti skladovania a likvidácie  
zaisteného, zhabaného a prepadnutého tovaru, nakoľko neboli definované termíny na jeho likvidáciu a absentovala  
metodická činnosť. Dňa 18.10.2021 boli Smernicou FR SR č. 24/2021 jasne zadefinované postupy jednotlivých  
organizačných útvarov FS vrátane lehôt na likvidáciu tovaru, ktorý sa stal majetkom štátu. Kontrolná skupina  
upriamila pozornosť FR SR na potrebu revidovania smernice, nakoľko v nej nie sú prechodnými ustanoveniami  
zahrnuté aj staršie prípady. Existencia dvojakého režimu o využití majetku môže spôsobiť aplikačné problémy.  
Zvýšenú pozornosť treba venovať tovaru, ktorý porušuje práva duševného vlastníctva (tzv. falzifikát/fake) v prípade,  
ak boli z neho odobraté vzorky na vzdelávacie účely. Tovar nie je v zmysle platnej legislatívy majetkom štátu a je  
priamo určený na jeho likvidáciu. V tejto oblasti FS opomenula jasne zadefinovať podmienky, ako sa má s nimi  
nakladať z pohľadu prvotnej evidencie centrálnych skladov CÚ.  
Kontrola odhalila aj roztrieštenosť agend a nedostatočnú informovanosť medzi orgánmi štátnej správy  
v danej oblasti (CÚ, okresné úrady v sídle kraja, okresné súdy, Kriminálny úrad finančnej správy).  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Likvidácia tovaru  
FR SR malo v rámci kontrolovaného obdobia uzatvorené 4 platné zmluvy týkajúce sa likvidácie tovaru, z ktorých  
jedna zmluva sa týka bezodplatnej likvidácii tovaru a zvyšné tri zmluvy boli za úhradu.  
Pri tovare porušujúcom práva duševného vlastníctva je držiteľ rozhodnutia (ochrannej známky) povinný uhradiť CÚ  
všetky náklady, ktoré mu vznikli v súvislosti so zaistením tovaru podľa § 7 ods. 1 resp. § 8 ods. 1 o presadzovaní  
práv duševného vlastníctva colnými orgánmi vrátane skladného a preukázateľných nákladov na zaobchádzanie  
s tovarom (preprava, manipulačná technika) vrátane nákladov na zničenie tovaru.  
CÚ zaslali v kontrolovanom období držiteľovi rozhodnutia 1 137 žiadostí na úhradu nákladov. Počet žiadostí však  
nesúhlasí s počtom prípadov duševného vlastníctva z toho dôvodu, že v jednom prípade boli zaistené viaceré  
tovary rôznych držiteľov rozhodnutia. Celková výška uhradených nákladov držiteľom rozhodnutia predstavuje  
viac než 118 tisíc eur.  
V kontrolovanom období FS vynaložila finančné prostriedky na prepravu a likvidáciu tovaru v celkovej výške  
250 411,66 eur. Držiteľ rozhodnutia uhradil FS náklady súvisiace s prepravou a likvidáciou tovaru porušujúceho  
práva duševného vlastníctva vo finančnom vyčíslení 118 465,03 eur. CÚ v štyroch prípadoch realizovali predaj  
tovaru formou dražby.  
Národná legislatíva umožňuje za splnenia stanovených podmienok zaistený tovar, ktorý porušuje práva duševného  
vlastníctva bezodplatne poskytnúť na humanitárne účely, a to iba Správe štátnych hmotných rezerv SR,  
poskytovateľovi sociálnych služieb, zariadeniam sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zdravotným  
zariadeniam alebo neziskovým organizáciám. Počas kontrolovaného obdobia v rámci reprezentatívnej vzorky  
nebol zistený ani jeden prípad poskytnutia tovaru na humanitárne účely.  
V rámci kontroly sa potvrdil aj príliš dlhý časový úsek medzi zaistením, zhabaním resp. prepadnutím tovaru a  
jeho skutočnou likvidáciou, a to v rozsahu 300 až 8 808 dní.  
V mnohých prípadoch bol v rámci reprezentatívnej vzorky preverený aj tovar „pokladnica ERP“. Zo spisovej  
dokumentácie vyplynulo i napriek vydanému rozhodnutiu o prepadnutí, že nebolo možné tento tovar po jeho  
nadobudnutí právoplatnosti zlikvidovať. Likvidácia pokladníc ERP sa môže uskutočniť až po uplynutí päťročnej  
lehoty povinného uskladnenia prepadnutého tovaru. Z tohto dôvodu neboli podané žiadosti na likvidáciu pokladníc  
ERP a prepadnutý tovar bude musieť byť i naďalej uskladnený v centrálnych skladoch CÚ v niektorých prípadoch  
do roku 2025.  
Zistené nedostatky v rámci kontroly indikujú potrebu posúdenia zmeny legislatívy v oblasti zákona o používaní  
elektronickej registračnej pokladnice so zvážením skrátenia doterajšej päťročnej lehoty povinného uskladnenia  
prepadnutého tovaru.  
Kontrola tiež poukázala na potrebu zmeny legislatívy v oblasti zákona o správe majetku štátu, aby technologické  
zariadenia na výrobu cigariet (výrobné linky) ako aj destilačné zariadenia mohol zlikvidovať správca majetku, ktorý  
ich v rámci svojej činnosti zaistil, zabezpečil (FR SR) a rozhodnutím, prípadne trestným rozkazom sa stali majetkom  
štátu, a nie obvodný úrad v sídle kraja tak, ako to definuje súčasné znenie vyššie uvedeného zákona.  
Záver  
Kontrolnou akciou chcel NKÚ SR poukázať na to, že neflexibilné konanie v oblasti správy majetku štátu ako aj  
zdĺhavý proces likvidácie zaisteného, zhabaného a prepadnutého tovaru, malo za následok neefektívne  
využívanie skladovej kapacity centrálnych skladov CÚ.  
Rozhodovacia činnosť týkajúca sa prepadnutia tovaru vykazuje značné nedostatky v oblasti dodržiavania  
zákonných lehôt.  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Vo viacerých prípadoch, v ktorých si FS ponechala zhabaný tovar (slonie kly, slonie nohy, preparované medvede)  
na edukačné účely, absentoval od MŽP SR, ako ústredného orgánu štátnej správy vo veciach ochrany voľne  
žijúcich zvierat a rastlín, súhlas s ich použitím na vzdelávacie účely.  
V nevýznamnej miere bolo zistené aj nedodržanie postupov definovaných v interných riadiacich aktoch vydaných  
v podmienkach FS týkajúcich sa uskladnenia a likvidácie tovaru, spôsobené zlyhaním internej komunikácie  
medzi jednotlivými organizačnými útvarmi CÚ.  
V oblasti správy majetku štátu bol kontrolou potvrdený príliš dlhý časový úsek medzi zaistením, zhabaním resp.  
prepadnutím tovaru a jeho skutočnou likvidáciou.  
Výsledky kontroly poukazujú na potrebu zmeny legislatívy nielen v oblasti zákona o používaní elektronickej  
registračnej pokladnice, ale aj zákona o správe majetku štátu, čím by sa eliminovala roztrieštenosť agend medzi  
CÚ a okresnými úradmi v sídle kraja.  
Reakcia kontrolovaného subjekt  
Vypracovaný protokol o výsledku kontroly predložili kontrolóri NKÚ SR štatutárnemu orgánu kontrolovaného  
subjektu na oboznámenie sa s jeho obsahom a na prípadné vznesenie námietok voči jeho pravdivosti, úplnosti  
a preukázateľnosti kontrolných zistení. Kontrolovaný subjekt vzniesol voči kontrolným zisteniam šesť námietok.  
Z dôvodu zistenia nových skutočností a predloženia ďalších podporných dôkazov, ktoré neboli kontrolórom počas  
výkonu kontroly poskytnuté, bolo päť námietok opodstatnených a zapracovaných do „Dodatku č. 1 k protokolu  
o výsledku kontroly“. Jedna námietka bola vyhodnotená ako neopodstatnená.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky  
Lazovná 63  
824 73 Bratislava 26  
974 01 Banská Bystrica  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zoznam použitých skratiek  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
VÝZNAM  
CÚ  
colný úrad  
CÚ BB  
CÚ BA  
CÚ KE  
CÚ MI  
CÚ NR  
CÚ PO  
CÚ TN  
CÚ TT  
CÚ ZA  
ERP  
Colný úrad Banská Bystrica  
Colný úrad Bratislava  
Colný úrad Košice  
Colný úrad Michalovce  
Colný úrad Nitra  
Colný úrad Prešov  
Colný úrad Trenčín  
Colný úrad Trnava  
Colný úrad Žilina  
elektronická registračná pokladnica  
FR SR  
FS  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky  
finančná správa  
MF SR  
MŽP SR  
NKÚ SR  
Ministerstvo financií Slovenskej republiky  
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zákon č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej  
republiky v znení neskorších predpisov  
zákon o NKÚ SR  
Zákon č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších  
predpisov  
Zákon č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon o správe majetku štátu  
colný zákon  
zákon o ochrane voľne žijúcich živočíchov Zákon č. 15/2005 Z. z. o ochrane voľne žijúcich živočíchov a voľne  
a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene a doplnení  
s nimi  
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej  
zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č.  
pokladnice  
511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave  
územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov  
Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene  
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov  
zákon o správe daní  
zákon o presadzovaní práv duševného Zákon č. 486/2013 Z. z. o presadzovaní práv duševného vlastníctva  
vlastníctva colnými orgánmi  
colnými orgánmi v znení neskorších predpisov  
7