Správa o výsledku kontroly  
2022  
Správa DPH pri dovoze tovaru z tretích  
krajín – režim 42  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky  
vzniklo 1. januára 2012 zlúčením colnej správy a daňovej správy. Sídlo má v Banskej Bystrici a vykonáva  
celoslovenskú pôsobnosť. Hlavným poslaním finančnej správy je efektívnym výberom a správou cla a daní  
napĺňať príjmovú časť štátneho rozpočtu SR a rozpočtu EÚ, ako aj ochrana ekonomických záujmov štátu a EÚ.  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky je rozpočtovou organizáciou zapojenou na štátny rozpočet  
prostredníctvom kapitoly Ministerstva financií SR. Ku koncu roka 2021 malo 8 655 zamestnancov a disponovalo  
so schváleným rozpočtom po úprave vo výške viac než 378 miliónov eur.  
Kontrola bola realizovaná podľa príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov, ktoré vychádzajú  
zo základných princípov kontroly v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI).  
Postupovali sme nielen podľa Smernice Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme DPH, ale aj podľa zákona  
č. 222/2004 Z. z. o DPH. Tiež sme prihliadali na Osobitnú správu č. 24/2015 vydanú EDA. Kontrola potvrdila  
všetky riziká, ktoré NKÚ SR identifikoval v rámci prípravy. Do výkonu kontroly boli zapojení 4 kontrolóri  
s dlhoročnou praxou. Vedúca kontrolnej skupiny v ostatných 5 rokoch gestorovala kontroly vo finančnej správe.  
NKÚ SR sa zameral na špecifický colný režim 42, ktorý dovozca využíva na získanie oslobodenia od DPH  
za predpokladu, že sa tovar následne prepraví do iného členského štátu EÚ. Daňová povinnosť vzniká  
v členskom štáte spotreby. V mnohých prípadoch sa tovar premiestňuje (točí) medzi členskými štátmi EÚ bez  
toho, aby bola zaplatená DPH v ktoromkoľvek z nich. Dodanie tovaru sa často urobí „iba papierovo“  
a v skutočnosti ani neopustí územie Slovenska. Na uvedenú problematiku v rámci boja proti daňovým podvodom  
dlhodobo poukazuje aj OLAF. Finančná správa SR v rokoch 2018 až 2021 vydala 23 601 rozhodnutí v colnom  
konaní (CV), ktorými bol tovar prepustený do colného režimu 42.  
Vo viacerých prípadoch bolo zistené porušenie národnej legislatívy, či už v oblasti rozhodnutí v colnom  
konaní, ako aj v procese registrácie daňového zástupcu či neplnení si povinnosti platiteľom DPH vo vzťahu  
k podávaniu SV DPH. Najvypuklejšie porušenia sa týkali nedodržania podmienok colného režimu 42.  
Kontrola identifikovala viaceré slabé miesta, ktorými sú predovšetkým neprepojenosť informačných  
systémov medzi CÚ a DÚ, absencia validácie údajov, ako aj chýbajúca krížová kontrola, ktorou by sa  
odhalilo prípadné nepredloženie SV, resp. jeho neúplnosť.  
Tiež sa v oblasti medzinárodnej spolupráce potvrdila zdĺhavá komunikácia zo strany členských štátov EÚ,  
na čo poukazuje aj rozsah počtu dní od zaslanie žiadosti až po doručenie výsledku.  
Kontrola zároveň identifikovala celkový únik na DPH týkajúci sa CV a SV, ktorý predstavuje viac než 2,3  
milióna eur, pričom najproblematickejší bol rok 2018. Z toho preukázaný únik na DPH vo finančnom  
vyčíslení činí sumu 1 074 097,55 eur, čo je 45 % z celkového úniku na DPH v rámci režimu 42.  
1
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Graf č. 1 Identifikovaný celkový únik na DPH v eurách v rámci kontrolovaného obdobia  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR  
NKÚ SR odporúča Výboru pre financie a rozpočet v spolupráci s FR SR:  
Realizovať projekt zabezpečujúci prepojenosť informačných systémov medzi CÚ a DÚ ako aj zavedenie  
tzv. „systému včasného varovania“, ktorý by spočíval predovšetkým v on-line validácii údajov každého  
dovozcu pri prepustení tovaru oslobodeného od DPH z dôvodu povinnosti podať SV DPH. Tiež je  
nevyhnutné zaviesť automatické systémové porovnanie sumy colnej hodnoty a základu pre DPH  
z colného informačného systému s údajmi v SV DPH za účelom zamedzenia úniku na DPH.  
Posúdiť potrebu zmeny legislatívy v oblasti DPH, a to sprísnením podmienok týkajúcich sa uvoľnenia  
zloženej zábezpeky na DPH, zavedenie inštitútu dovyrubenia DPH po ukončení colného režimu 42 ako aj  
zavedením novej oznamovacej povinnosti platiteľa DPH súvisiacej so vznikom a zánikom plnomocenstva  
zastupovaného dovozcu.  
2
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
VÝKON KONTROLNEJ AKCIE  
Účel kontrolnej akcie  
Účelom kontroly bolo preveriť dodržiavanie podmienok colného režimu voľný obeh s oslobodením od DPH  
z dôvodu jeho dodania do iného členského štátu (kód režimu 42) a či nastavený systém kontroly a výmeny  
informácií prispieva k odhaleniu úniku na DPH.  
Pred kontrolou boli identifikované riziká: nedodržanie podmienok colného režimu 42, absencia validácie údajov  
v rámci informačných systémov FS, neprepojenosť informačných systémov medzi CÚ a DÚ, zdĺhavá  
medzinárodná spolupráca ako aj nezaplatenie DPH v krajine dovozu ani v krajine spotreby.  
Kontrola bola vykonaná ako kontrola súladu. Vo FR SR sme komplexne preverili colný režim 42 nielen z pohľadu  
splnenia podmienok režimu a oslobodenia od DPH, ale aj správnosti a úplnosti údajov uvedených v SV DPH.  
Preverili sme aj spôsob fungovania validácie údajov v rámci informačných systémov vedených FR SR, či  
prebiehajúcu administratívnu spoluprácu týkajúcu sa výmeny informácií medzi jednotlivými členskými štátmi EÚ.  
Na základe zistených skutočností sme vyhodnotili ako bola dodržiavaná európska a národná legislatíva súvisiaca  
s colným režimom 42 vrátane SV DPH, či nastavený systém kontroly a výmeny informácií prispieva k odhaleniu  
úniku na DPH s dôrazom na potrebu prepojenia informačných systémov v podmienkach FS.  
Rámec kontrolnej akcie  
K metódam a technikám, ktoré boli uplatnené počas výkonu kontroly patrili najmä: štúdium všeobecne záväzných  
právnych predpisov, interných predpisov, preskúmanie predloženej dokumentácie a dokladov, analýza, prepočty,  
rozhovor a iné. Kontrolovaným obdobím boli roky 2018 – 2021 a súvisiace obdobia. Výber vzorky bol realizovaný  
na základe úsudku kontrolóra a stanovených kritérií.  
Z dôvodu správneho posúdenia splnenia podmienok colného režimu 42 a následnej povinnosti podať SV DPH  
sme v kontrole stanovili nižšie uvedené kritéria so zreteľom na metódu výberu vzorky, a to:  
100 % všetkých členských štátov určenia (krajina určenia) a;  
v rámci nich bolo preverených 30 % z celkového počtu všetkých deklarantov za konkrétny členský štát, a to;  
rozhodnutia v colnom konaní (CV) týkajúce sa jedného kalendárneho mesiaca.  
Okrem iného sme sa zamerali aj na jedenásť rizikových deklarantov, resp. dovozcov. Z dôvodu poskytnutia  
komplexného obrazu o všetkých dovozoch tovarov sme skontrolovali 508 CV, čo predstavuje 100 % všetkých  
CV, ktorými bol v rámci celého kontrolovaného obdobia tovar prepustený do colného režimu 42. V percentuálnom  
vyčíslení CV týchto rizikových dovozcov predstavujú takmer tretinu CV z celkovej reprezentatívnej vzorky.  
Tabuľka č. 1 Počet CV v rámci reprezentatívnej vzorky  
VZORKA CV – colný režim 42  
Ukazovateľ  
CÚ BB  
124  
CÚ BA  
CÚ MI  
5 428  
CÚ KE  
2 136  
CÚ TT  
9 551  
CÚ ZA  
737  
CÚ NR  
5 532  
CÚ PO  
CÚ TN  
79  
CV celkom  
5
3
9
8
CV vzorka  
vzorka v %  
16  
210  
159  
604  
61  
503  
15  
12,90  
60,00  
4,40  
8,00  
6,32  
8,27  
9,09  
88,88  
18,99  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR  
Celková reprezentatívna vzorka predstavuje 1 579 CV z celkového počtu 23 601 CV, ktorými bol v rámci  
kontrolovaného obdobia tovar prepustený do colného režimu 42, čo v percentuálnom vyjadrení predstavuje viac  
než 6,69 % zo všetkých CV.  
3
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Grafické znázornenie celkovej výšky oslobodenia od DPH z dôvodu prepustenia tovaru do režimu 42 vyjadrená  
v eur za roky 2018 až 2021 znázorňuje graf.  
Graf č. 2 Celková výška oslobodenia od DPH v rámci colného režimu 42 v eurách  
Zdroj: FR SR  
V roku 2019 bol v SR zaznamenaný výrazný pokles výšky oslobodenia od DPH z dôvodu dodania tovaru  
do iného členského štátu. Napriek tomu, že porovnaním rokov 2018 a 2020 nastal takmer 90%-tný pokles v počte  
vydaných rozhodnutí v colnom konaní (CV), vo finančnom vyčíslení sa táto zmena premietla bezmála  
10-násobným poklesom výšky oslobodenia od DPH.  
Výsledky kontrolnej akcie  
Dodržiavanie európskej a národnej legislatívy  
V rámci kontroly bolo zistené v niektorých CV nedodržanie podmienok colného režimu 42, ale aj v 140  
prípadoch bol deklarantom zneužívaný colný režim 42 prostredníctvom fiktívneho dodania tovaru  
konečnému príjemcovi. Dovozcovia (koneční príjemcovia) boli zneužití, stali sa obeťami podvodu, iné spoločnosti  
používali napodobeniny firemných záhlavných pečiatok a nimi potvrdzovali prijatie tovaru u príjemcu. Takto  
potvrdené doklady o prijatí tovaru u príjemcu následne predkladali príslušnému CÚ, ktorý na ich základe uvoľnil  
zloženú zábezpeku na DPH. Z takéhoto tovaru nikdy nebola zaplatená DPH v žiadnom členskom štáte EÚ.  
Napriek tomu, že v oblasti colného režimu 42 bola vo väčšej miere dodržiavaná európska a národná legislatíva,  
vo viacerých prípadoch nebol dostatočne preukázaný výstup tovaru z územia SK. Síce informácie týkajúce  
sa odpovedí v rámci medzinárodnej spolupráce takmer v 90 % poukázali na nedodanie tovaru, resp.  
nekontaktnosť daňovníka a FS pristúpila k dovyrubeniu DPH, veľakrát však nevedela zamedziť únikom na DPH  
pri rizikových dovozcoch. Keby bola nastavená tak výmena informácií ako s Maďarskom – prostredníctvom  
aplikácie HUSKi, v ostatných prípadoch by CÚ nepristúpil k uvoľneniu zloženej zábezpeky na DPH len  
na základe predloženého dokladu o prevzatí tovaru príjemcom v krajine určenia.  
Výmena informácií prostredníctvom HUSKi spočívala v povinnosti zápisu prepusteného tovaru do príslušnej  
aplikácie, najneskôr do 30 minút od jeho prepustenia. Maďarské colné orgány na základe týchto údajov preverili  
pohyb dopravného prostriedku ako aj adresu vykládky, resp. dodania tovaru príjemcovi a výsledok preverenia  
zaznačili do aplikácie HUSKi. Po predložení dokladu preukazujúceho dodanie tovaru do iného členského štátu  
bol povinný zodpovedný príslušník FS skontrolovať hlásenie (výsledok preverenia) v aplikácii HUSKi a zloženú  
zábezpeku na DPH uvoľnil až po preverení výsledku hlásenia.  
Tiež bolo v 70 prípadoch zistené porušenie národnej legislatívy, čo má za následok nesúlad medzi všeobecne  
záväzným právnym predpisom a údajmi uvedenými v rozhodnutí v colnom konaní.  
4
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Platitelia DPH v 60 prípadoch porušili viaceré ustanovenia zákona č. 222/2004 Z. z., a to tým, že nepodali  
riadny resp. dodatočný SV, nesprávne určili základ dane pre výpočet DPH, v SV uviedli nesprávne resp.  
nepravdivé údaje alebo si nesplnili iné povinnosti vyplývajúce z príslušného zákona.  
Zistené nedostatky v rámci kontroly indikujú potrebu posúdenia zmeny legislatívy v oblasti zákona  
č. 222/2004 Z. z., a to sprísnením podmienok týkajúcich sa uvoľňovania zloženej zábezpeky na DPH. Zavedenie  
podmienky uvoľnenia zábezpeky, resp. zákonnej povinnosti pre dovozcu predložiť doklad preukazujúci podanie  
SV v členskom štáte určenia vrátane dokladu o zaplatení DPH. A tiež potreba zavedenia „inštitútu dovyrubenia  
DPH po ukončení colného režimu 42“, ktoré by v nemalej miere prispelo k eliminácii únikov na DPH.  
Identifikovaný únik na DPH  
Kontrolou bol na základe predložených dokladov identifikovaný celkový únik na DPH týkajúci sa CV a SV,  
ktorý predstavuje viac než 2,3 mil. eur, pričom najproblematickejší bol rok 2018. Z toho preukázaný únik na  
DPH vo finančnom vyčíslení činí sumu 1 074 097,55 eur, čo je 45 % z celkového úniku na DPH. Táto DPH  
nebola zaplatená ani v krajine dovozu (SK) ani v krajine určenia (viaceré členské štáty). Kontrola identifikovala aj  
riziko možného úniku na DPH vo výške 1 301 017,38 eur.  
Za preukázaný únik na DPH sa považuje:  
výška oslobodenia od DPH súvisiaca s výsledkom medzinárodného preverenia, ktorá sa týkala  
konkrétneho deklaranta resp. dovozcu a ním prepustených tovarov do colného režimu 42 na základe  
CV, resp. výsledku medzinárodného preverenia týkajúceho sa iného CV, ktoré má významný vplyv aj  
na ostatné CV.  
Za identifikované riziko možného úniku na DPH sa považuje:  
výška oslobodenia od DPH pri CV, ktorými bol prepustený tovar do colného režimu 42 bez  
medzinárodného preverenia, resp. bez vplyvu predošlého výsledku medzinárodného preverenia  
týkajúceho sa iného CV.  
Tabuľka č. 2 Sumárny prehľad celkovej výšky úniku na DPH v eurách za kontrolované obdobie  
CÚ a príslušní platitelia DPH  
CU BA  
CU TN CU BB CU PO CU KE  
CU MI  
CU TT  
CU ZA  
CU NR  
únik na DPH z CV  
0,00  
0,00  
0,00  
0,00  
0,00  
0,00 864 953,07  
0,00 941 846,53  
z toho:  
preukázaný únik na DPH  
identifikované riziko úniku na DPH  
únik na DPH zo SV  
0,00  
0,00  
0,00  
0,00  
0,00  
0,00  
0,00  
0,00  
0,00  
0,00  
0,00  
0,00  
0,00 162 055,35  
0,00 702 897,72  
0,00 912 042,20  
0,00  
29 804,33  
698,28 17 060,69  
0,00 140 191,65 200 962,39 27 208,58 182 193,74  
SPOLU  
2 375 114,93 eur  
Zdroj: vlastné spracovanie NKU SR  
Identifikovaný možný únik na DPH vo výške 568 314,24 eur sa týka aj SV, a to buď nepodania riadnych, resp.  
dodatočných SV alebo nesprávneho určenia základu dane na výpočet DPH. V percentuálnom vyjadrení viac než  
44 % z celého identifikovaného rizika možného úniku na DPH predstavuje práve únik z dôvodu nepodania  
riadneho, resp. dodatočného SV.  
Tabuľka č. 3 Vývoj celkovej výšky identifikovaného úniku na DPH podľa jednotlivých rokov v eurách  
Ukazovateľ  
2018  
2019  
2020  
2021  
únik na DPH z CV  
1 806 799,60  
0,00  
0,00  
0,00  
z toho:  
preukázaný únik na DPH  
1 074 097,55  
732 702,05  
308 519,20  
2 115 318,80  
0,00  
0,00  
0,00  
0,00  
0,00  
0,00  
identifikované riziko možného úniku na DPH  
únik na DPH zo SV  
114 922,31  
48 857,23  
96 016,59  
SPOLU  
114 922,31  
48 857,23  
96 016,59  
Zdroj: vlastné spracovanie NKÚ SR  
5
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Kontrolná skupina NKÚ SR v roku 2018 identifikovala celkovú výšku úniku na DPH vo finančnom vyčíslení  
2 115 318,80 eur. V nasledujúcich rokoch bol zaznamenaný výrazný pokles identifikovaného úniku na DPH, čo  
bolo spôsobené prijatím opatrení zo strany vedenia FR SR.  
Počnúc rokom 2019 kontrola nepotvrdila v rámci reprezentatívnej vzorky ďalšie úniky na DPH súvisiace s CV.  
Porovnaním rokov 2018 a 2021 nastal takmer 95,46%-pokles identifikovaného úniku na DPH. V rokoch 2019  
až 2021 sa vyčíslený únik na DPH týkal už iba SV (nepodaný SV, nesprávne určený základ dane, atď.)  
Nastavenie systému kontroly a výmeny informácií  
FS má vo svojej organizačnej štruktúre viaceré útvary, ktoré sa zaoberajú analýzou rizika. Ako jediná  
organizácia vo všetkých prípadoch v rámci medzinárodného preverenia disponovala potrebnými informáciami,  
ktoré mohli viesť k včasnému odhaleniu úniku na DPH.  
Tým, že žiadna európska a národná legislatíva neukladá colných orgánom povinnosť zasielať „Podnety inému  
členského štátu“ nemôže byť prekážkou, aby účinne prebiehala medzinárodná výmena informácií v tak  
závažnej oblasti ako je „colný režim 42“ a s ním súvisiace zaplatenie DPH.  
Ak by FS pristúpila k spracovaniu „Súhrnnej správy“, ktorá by komplexne poskytovala obraz o všetkých  
dovozoch tovarov rizikového dovozcu, a bola by v rámci medzinárodnej výmeny informácií operatívne zaslaná  
príslušnému orgánu v členskom štáte určenia, mohla FS vo veľkej miere prispieť k odhaleniu únikov na DPH.  
Útvary zaoberajúce sa analýzou rizika v podmienkach FS by mali mať za povinnosť operatívne informovať  
príslušné členské štáty o možnom riziku neodvedenia DPH v krajine určenia. Správca dane v členskom štáte  
určenia nemal vedomosť o tom, či bol tovar prepustený do colného režimu 42 v inom členskom štáte EÚ, a teda  
ani nemohol vedieť, kto mal podať SV a v akej výške. Obdobná situácia je aj na Slovensku, pretože DÚ tým,  
že nie sú prepojené informačné systémy, tiež nemal vedomosť o zdaniteľných osobách resp. daňových  
zástupcoch, ktorí boli povinní podať SV a s akým základom dane na výpočet DPH.  
FS svojou informačnou nečinnosťou nedostatočne reagovala na daný problém. Takto nastavený systém  
kontroly a výmeny informácií vykazuje značné medzery (nedostatky) čo neprispieva k odhaleniu ďalších  
únikov na DPH. Dovozcovia len využívali nedokonalosť systému.  
Kontrola odhalila rovnaké nedostatky ako boli identifikované aj v Osobitnej správe č. 24/2015 vydanej EDA.  
V roku 2015 EDA vydala „Osobitnú správu č. 24/2015 – Boj proti podvodom v oblasti DPH vnútri Spoločenstva“,  
ktorá súvisela s vykonaným auditom vo vybraných členských štátoch (SK nebolo predmetom auditu). Výsledok  
auditu poukazuje na nedostatočne účinný systém EÚ v oblasti DPH a s ním nevyhnutnú potrebu prijatia ďalších  
právnych opatrení, ktoré majú implementovať jednotlivé členské štáty. Osobitná správa sa týka aj colného  
režimu 42, kde boli identifikované nielen neúčinné krížové kontroly colných údajov a údajov o DPH zo SV (CÚ  
nezasielajú potrebné údaje DÚ), ale aj nedostatočnej medzinárodnej výmeny informácií o rizikových dovozcov  
v rámci colného režimu 42. Odporučila členským štátom EÚ prijať opatrenia ako aj navrhnúť zmeny právnych  
predpisov, ktoré by umožnili účinné krížové kontroly ako aj zasielanie údajov o rizikových dovozcoch príslušným  
členským štátom EÚ.  
Medzinárodná spolupráca  
V rámci kontroly bola preverená aj oblasť týkajúca sa medzinárodnej spolupráce. Medzinárodná spolupráca  
prebieha v dvoch systémoch, a to prostredníctvom vzájomnej pomoci (CÚ) a administratívnej spolupráce na  
účely DPH (DÚ). Existencia týchto dvoch systémov medzinárodnej spolupráce ako aj zdĺhavá medzinárodná  
spolupráca týkajúca sa členských štátov EÚ často bráni súvislej a efektívnej komunikácii medzi členskými  
štátmi, čo v konečnom dôsledku sťažuje výber DPH v členskom štáte – krajine určenia, resp. spotreby.  
6
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Tabuľka č. 4 Sumárny prehľad ukazovateľov v oblasti medzinárodnej spolupráce prostredníctvom vzájomnej  
pomoci  
Colný úrad  
CU BA  
CU TN  
CU BB  
CU PO  
CU KE  
CU MI  
CU TT  
CU NR  
CU ZA  
medzinár. spolupráca  
počet dní preverenia  
2
0
0
1
4
0
0
37  
15-238  
78  
99-312  
31  
138-372  
0
0
240  
420  
57-138  
Zdroj: vlastné spracovanie NKU SR  
V rámci kontroly sa v oblasti medzinárodnej spolupráce potvrdila zdĺhavá komunikácia zo strany jednotlivých  
členských štátov EÚ, na čo poukazuje aj na rozsah počtu od 15 do 420 dní od zaslania žiadosti až po doručenie  
konečného výsledku.  
Naopak kontrolóri pozitívne hodnotia nastavený systém medzi HU a SK, a to prostredníctvom aplikácie  
HUSKi, kde v priemere do niekoľkých dní je doručená spätná informácia o dodaní tovaru do krajiny určenia HU.  
Takto nastavený systém výmeny informácií najmenej medzi krajinami V 4 by operatívne prispel k eliminácii  
únikov na DPH.  
Tabuľka č. 5 Prehľad výmeny informácií prostredníctvom administratívnej spolupráce  
Rok  
Výmena informácii zo zahraničia  
Výmena informácii do zahraničia  
Spolu  
4 891  
4 453  
3 787  
-
2018  
2 228  
2 160  
1 842  
-
2 663  
2 293  
1 945  
-
2019  
2020  
2021*  
SPOLU  
6 230  
6 901  
13 131  
Zdroj: Výročná správa FS SR za rok 2018,2019 a 2020 ;* údaj nie je k dispozícii  
Najväčšia výmena bola realizovaná s Českom, Maďarskom, Poľskom a Nemeckom, pričom informácie  
vymieňané s týmito krajinami tvoria až 78 % z celkovej výmeny informácií v oblasti DPH. Z celkového počtu  
zaslaných žiadostí o výmenu informácií ako aj počtu prijatých žiadostí zo zahraničia v oblasti DPH vybavoval  
v rokoch 2018 – 2020 najviac prípadov DÚ BA a DÚ NR.  
Validácia údajov a prepojenosť informačných systémov finančnej správy  
V podmienkach FS sa oslobodením od DPH z dôvodu jeho dodania do iného členského štátu zaoberajú dva  
útvary. v čase prepustenia tovaru do colného režimu 42 oslobodia tovar od DPH za predpokladu, že sú  
splnené zákonné podmienky a pri povinnosti podať v lehote stanovenej zákonom SV DPH a následnej  
verifikácii údajov. Účinná kontrola zlyháva tým, že neprebieha kontinuálna výmena informácií a organizačné  
útvary nie sú prepojené informačným systémom.  
Napriek tomu, že tieto organizačné útvary patria do pôsobnosti FS, nemajú on-line prepojené informačné  
systémy čím absentuje validácia údajov. Základné informácie z colného konania nie sú automaticky  
k dispozícií príslušnému DÚ. Z tohto dôvodu DÚ nedisponuje v reálnom čase informáciou, či bol  
konkrétnemu dovozcovi prepustený tovar oslobodený od DPH z dôvodu jeho dodania do iného členského štátu,  
s akým základom dane z DPH, prípadne výškou oslobodenia od DPH. Dovozca síce má zákonnú povinnosť  
podať SV DPH, nakoľko DÚ absentujú základné informácie o základe dane z DPH, deklarované údaje v SV  
nemusia byť úplné, resp. pravdivé.  
Absentujúce procesy v danej oblasti poukazujú na skutočnosť, že zlúčenie colnej správy s daňovou správou  
prostredníctvom UNITAS-u nesplnilo očakávanie, pretože pri zavádzaní nových informačných systémov  
neprišlo k zlúčeniu ,resp. prepojeniu vyššie uvedených informačných systémov vrátane ich databáz.  
FS by mala zvážiť zabezpečenie prepojenosti informačných systémov medzi CÚ a DÚ ako aj zavedenie tzv.  
„systému včasného varovania“, ktorý by spočíval predovšetkým v on-line validácií údajov sa každého dovozcu,  
ktorý prepustí tovar oslobodený od DPH z dôvodu povinnosti podať SV DPH.  
7
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Tiež je nevyhnutné zaviesť automatické systémové porovnanie colnej hodnoty a základu pre DPH z colného  
informačného systému s údajmi deklarovanými v SV za účelom zamedzenia úniku na DPH.  
Záver  
Kontrolnou akciou chcel NKÚ SR poukázať na to, že hoci CÚ a DÚ patria pod finančnú správu, absentujúcou  
validáciou údajov ako aj neprepojenosťou informačných systémov zlyháva účinná kontrola zamedzenia úniku  
na DPH. Útvary zaoberajúce sa analýzou rizika neinformovali príslušné členské štáty o možnom riziku  
neodvedenia DPH v krajine určenia. Takto nastavený systém kontroly a výmeny informácií vykazuje značné  
medzery (nedostatky) čo neprispieva k odhaleniu ďalších únikov na DPH.  
Z týchto dôvodov nastala nevyhnutná potreba zavedenia tzv. „systému včasného varovania“ či uloženia  
povinnosti útvarom zaoberajúcim sa analýzou rizika operatívne informovať členské štáty o možnom riziku  
neodvedenia DPH v krajine určenia, čím by sa predchádzalo úniku na DPH.  
V oblasti medzinárodnej spolupráce sa potvrdila zdĺhavá komunikácia zo strany jednotlivých členských  
štátov EÚ, na čo poukazuje aj rozsah počtu od 15 do 420 dní od zaslania žiadosti až po doručenie konečného  
výsledku. Naopak NKÚ SR pozitívne hodnotí nastavený systém medzi Maďarskom a Slovenskom, a to  
prostredníctvom aplikácie HUSKi. Takto nastavený systém výmeny informácií najmenej medzi krajinami V 4 by  
operatívne prispel k eliminácii únikov na DPH.  
Tiež bolo zistené porušenie podmienok colného režimu 42, čo má za následok nedodržanie národnej  
legislatívy. Kontrola identifikovala aj celkový únik na DPH týkajúci sa CV a SV vo výške viac než 2,3 mil. eur.  
Kontrola odhalila rovnaké nedostatky ako boli identifikované aj v Osobitnej správe č. 24/2015 vydanej EDA.  
Jedná sa nielen o neúčinné krížové kontroly colných údajov a údajov o DPH zo SV (CÚ nezasielajú potrebné  
údaje DÚ), ale aj o nedostatočnú medzinárodnú výmenu informácií o rizikových dovozcov v rámci colného režimu  
42.  
Reakcia kontrolovaného subjekt  
Vypracovaný protokol o výsledku kontroly predložili kontrolóri NKÚ SR štatutárnemu orgánu kontrolovaného  
subjektu na oboznámenie sa s jeho obsahom a na prípadné vznesenie námietok voči jeho pravdivosti, úplnosti  
a preukázateľnosti kontrolných zistení. Kontrolovaný subjekt vzniesol voči kontrolným zisteniam dve námietky.  
Prvá námietka sa týkala zjavnej nesprávnosti pri uvedení ustanovenia § 69a ods. 3 zákona č. 222/2004 Z. z.  
Druhá námietka smerovala k novým skutočnostiam, ktoré vyplynuli počas výkonu kontroly, a týkala sa úpravy  
colného informačného systému, na čo už NKÚ SR poukázal v minulej kontrole z roku 2019. Námietky boli  
opodstatnené a zapracované do „Dodatku č. 1 k protokolu o výsledku kontroly“.  
Kontakt  
Najvyšší kontrolný úrad SR  
Priemyselná 2  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky  
Lazovná 63  
824 73 Bratislava 26  
974 01 Banská Bystrica  
8
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Zoznam použitých skratiek  
SKRATKA / SKRÁTENÉ POMENOVANIE  
VÝZNAM  
CÚ  
colný úrad  
CÚ BB  
CÚ BA  
CÚ KE  
CÚ MI  
CÚ NR  
CÚ PO  
CÚ TN  
CÚ TT  
CÚ ZA  
CV  
Colný úrad Banská Bystrica  
Colný úrad Bratislava  
Colný úrad Košice  
Colný úrad Michalovce  
Colný úrad Nitra  
Colný úrad Prešov  
Colný úrad Trenčín  
Colný úrad Trnava  
Colný úrad Žilina  
colné vyhlásenie  
EDA  
DPH  
DÚ  
Európsky dvor audítorov  
daň z pridanej hodnoty  
daňový úrad  
DÚ BA  
DÚ NR  
EÚ  
Daňový úrad Bratislava  
Daňový úrad Nitra  
Európska únia  
FR SR  
FS  
Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky  
finančná správa  
NKÚ SR  
OLAF  
SK  
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky  
Európsky úrad pre boj proti podvodom  
Slovenská republika  
SV  
súhrnný výkaz DPH  
zákon č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej  
republiky v znení neskorších predpisov  
zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty  
zákon č. 39/1993 Z. z.  
zákon č. 222/2004 Z. z.  
9