1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu: 114/2023
1379a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra KREMSKÉHO, Milana KURIAKA, Richarda VAŠEČKU, Petra LIBU a Petra VONSA na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 1379) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1995 z 8. februára 2023 pridelila návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra KREMSKÉHO, Milana KURIAKA, Richarda VAŠEČKU, Petra LIBU a Petra VONSA na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 1379) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
2
III.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky toto stanovisko:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi:
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 434 zo dňa13. marca 2023)
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 697 zo dňa 8. marca 2023)
2.Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj o návrhu nerokoval, pretože podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I v úvodnej vete sa slová Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 123/1996 Z. z.,“ nahrádzajú slovami Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 123/1996 Z. z.“.
Oprava nesprávne uvedeného názvu novelizovaného predpisu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V Čl. I sa doterajší text pod úvodnou vetou nahrádza novými bodmi 1 a 2, ktoré znejú:
„1. V prílohe Sadzobník správnych poplatkov časti VI. Doprava položke 65 písm. a) tabuľky č. 1 a č. 2 znejú:
Tabuľka č. 1
Výkon motora v kW
nad
do
Sadzba poplatku v EUR
80 vrátane
33
80
90 vrátane
60
90
100 vrátane
90
100
110 vrátane
120
110
125 vrátane
300
125
140 vrátane
500
140
155 vrátane
1000
155
170 vrátane
1400
170
210 vrátane
1800
210
a viac
2400
3
Tabuľka č. 2
Druh vozidla vzhľadom na druh paliva*
Ekologický koeficient vozidla
1.
Vozidlo staršie ako 40 rokov od dátumu prvej evidencie (bez rozdielu druhu paliva)
0,10
2.
Vozidlo s druhom paliva: H2, kombinácia akékoľvek palivo+PHEV (Plug-In hybrid)
0,20
Vozidlo s iným druhom paliva ako v riadku 1 a 2 alebo iné vozidlo ako v písmene c)
Emisná norma
Dátum prvej evidencie**
Vozidlo Euro 1/I
do 31.12.1996
1,00
Vozidlo Euro 2/II
od 1.1.1997 do 31.12.2001
0,80
Vozidlo Euro 3/III
od 1.1.2002 do 31.12.2006
0,70
Vozidlo Euro 4/IV
od 1.1.2007 do 31.12.2011
0,60
Vozidlo Euro 5/V/EEV
od 1.1.2012 do 31.8.2016
0,50
Vozidlo Euro 6a,b,c/VIA,B,C
od 1.9.2016 do 31.8.2020
0,45
3.
Vozidlo Euro 6d/VID a novšie
od 1.9.2020
0,40
Poplatok sa vzhľadom na ekologický koeficient zníži najviac na 33 eur.
* Druh paliva sa určí z položky 18 Osvedčenia o evidencii časť II „Druh paliva/zdroj energie“.
** Kritériá časového rozmedzia dátumu prvej evidencie sa použijú len, ak sa pre motorové vozidlo nedá určiť emisná norma Euro.
.“.
„2. V prílohe Sadzobník správnych poplatkov časti VI. Doprava položke 65 Poznámkach sa vypúšťa bod 3.
Doterajší bod 4 sa označuje ako bod 3 .“.“.
Pozmeňujúcim návrhom sa cieli, aby sa zmenou tabuľky č. 1 znížil počet výkonových kategórií motora so sadzbami priaznivejšími pre poplatníkov, a aby sa zmenou tabuľky č. 2 upravili zavedené ekologické koeficienty vozidla, zjednotili sa časti tejto tabuľky pre naftové a benzínové motory a odstránili legislatívno-technické nepresnosti, ktoré boli prijaté skoršou úpravou položky 65 Sadzobníka správnych poplatkov prijaté zákonom č. 59/2023 Z. z. Vo výsledku násobením hodnôt obsiahnutých v oboch tabuľkách bude možné dosiahnuť zjednodušenie výpočtu konečnej výšky poplatku, čo je efektívnejšie pri implementácii finálneho riešenia do služby eKolok (súčasných cca 3 000 služieb sa nahrádza novými cca 800 službami vyplývajúcimi ako kombinácia z hodnôt v tabuľkách a pri aplikácií ďalších zliav ponechaných v zákone pre tzv. rodinné vany, zľava pre držiteľov preukazu ŤZP). Súčasne sa zmierňuje výška ekologického koeficientu pre staršie vozidlá s cieľom znížiť poplatkové zaťaženie týchto vozidiel. Z dôvodu obsolétnosti sa navrhuje zrušiť použitie znaleckého posudku na určenie zostatkovej hodnoty vozidla, keďže registračný poplatok sa vypočítavá nie na základe hodnoty vozidla, ale so zohľadnením príslušnej euronormy.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
3.Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 59/2023 Z. z. ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení takto:
„V čl. V sa slová „1. apríla 2023“ nahrádzajú slovami „1. januára 2024“.“.
Doterajší čl. II sa označuje ako čl. III.
Toto ustanovenie nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
Novela zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch, schválená zákonom č. 59/2023 Z. z., ktorá mení v čl. I mechanizmus výpočtu správneho poplatku zavedením tzv. ekologického koeficientu sa po schválení ukázala, že je potrebné vzhľadom na potrebu zmien v praxi potrebné posunúť účinnosť predmetného novelizačného zákona. Navrhuje sa preto posunutie účinnosti na 1. januára 2024.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V Čl. II sa slová „dňom vyhlásenia“ nahrádzajú slovami „1. januára 2024“.
Pozmeňujúcim návrhom sa cieli, aby sa zmenou tabuľky č. 1 znížil počet výkonových kategórií motora so sadzbami priaznivejšími pre poplatníkov, a aby sa zmenou tabuľky č. 2 upravili zavedené ekologické koeficienty vozidla, zjednotili sa časti tejto tabuľky pre naftové a benzínové motory a odstránili legislatívno-technické nepresnosti, ktoré boli prijaté skoršou úpravou položky 65 Sadzobníka správnych poplatkov prijaté zákonom č. 59/2023 Z. z. Vo výsledku násobením hodnôt obsiahnutých v oboch tabuľkách bude možné dosiahnuť zjednodušenie výpočtu konečnej výšky poplatku, čo je efektívnejšie pri implementácii finálneho riešenia do služby eKolok (súčasných cca 3 000 služieb sa nahrádza novými cca 800 službami vyplývajúcimi ako kombinácia z hodnôt v tabuľkách a pri aplikácií ďalších zliav ponechaných v zákone pre tzv. rodinné vany, zľava pre držiteľov preukazu ŤZP). Súčasne sa zmierňuje výška ekologického koeficientu pre staršie vozidlá s cieľom znížiť poplatkové zaťaženie týchto vozidiel. Z dôvodu obsolétnosti sa navrhuje zrušiť použitie znaleckého posudku na určenie zostatkovej hodnoty vozidla, keďže registračný poplatok sa vypočítavá nie na základe hodnoty vozidla, ale so zohľadnením príslušnej euronormy.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1 4 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra KREMSKÉHO, Milana KURIAKA, Richarda VAŠEČKU, Petra LIBU a Petra VONSA na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 1379) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra KREMSKÉHO, Milana KURIAKA, Richarda VAŠEČKU, Petra LIBU a Petra VONSA na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov (tlač 1379a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 437 zo 14. marca 2023.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Györgya Gyimesiho, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 14. marca 2023
Marián Viskupič, v.r.
predseda
Výboru NR SR pre financie a rozpočet