Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
277 387
4 355 716
5 285 716
v tom: MŽP SR / program 076
0
242 387
139 268
139 268
MŽP SR / 0EK
0
35 000
0
0
MŽP SR / Program Slovensko
0
0
2 790 000
3 720 000
MV SR / program 0D6
0
0
1 426 448
1 426 448
z toho:
- vplyv na ŠR
0
277 387
4 355 716
5 285 716
Rozpočtové prostriedky
0
277 387
1 565 716
1 565 716
EÚ zdroje – Program Slovensko - Cieľ politiky 2
- 2.7.3.A
0
0
2 371 500
3 162 000
spolufinancovanie
0
0
418 500
558 000
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
4
+86
+86
- vplyv na ŠR
0
4
+86
+86
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
68 460
1 160 220
1 160 220
- vplyv na ŠR
0
68 460
1 160 220
1 160 220
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
2 790 000
3 720 000
MŽP SR / Program Slovensko
0
0
2 790 000
3 720 000
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
277 387
1 565 716
1 565 716
Príloha č. 2
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona predstavuje negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, a to na rok 2023 vo výške 277 387 eur, na rok 2024 vo výške 4 355 716 eur a na rok 2025 v sume 5 285 716 eur, pričom na rok 2023 nie rozpočtovo kryté výdavky v sume 277 387 eur, v rokoch 2024 a 2025 v sume 1 565 716 eur ročne.
Navýšenie limitu počtu zamestnancov aparátu MŽP SR o 5 a na MV SR - okresných úradoch o 79 zamestnancov (v každom okrese o 1 zamestnanca) ako aj ostatné rozpočtovo nekryté vplyvy si budú kapitoly MŽP SR a MV SR uplatňovať v procese ďalších etáp tvorby návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2023 2025, resp. pri príprave návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2024-2026.
Navýšenie limitu počtu zamestnancov v rámci SAŽP ako príspevkovej organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti MŽP SR bude potrebné v nadväznosti na vytvorenie a vývoj nového registra dokumentácie krajinného plánovania. Tu je predpoklad navýšenia výdavkov tak na vývoj, ako aj na správu tohto registra. V rámci vývoja by sa v roku 2023 mali zamestnať 4 experti odborný garant (na 12 mesiacov), programátor (na 9 mesiacov), analytik (na 6 mesiacov) a vývojár (na 3 mesiace) a v rámci spravovania 2 experti odborný garant na 2 roky 2024 2025 a IT špecialista na 3 roky 2023 2025. Navýšenie tohto limitu bude kapitola MŽP SR taktiež uplatňovať v procese tvorby návrhov rozpočtov verejnej správy na príslušné roky.
Navýšenie limitu počtu zamestnancov je nevyhnutnou podmienkou na zabezpečenie plnenia úloh a činností podľa návrhu zákona, nakoľko MŽP SR bude obstarávateľom 79 regionálnych krajinných plánov pre územia okresov ako aj iných regionálnych krajinných plánov a MV SR - okresné úrady obstarávateľom 2 927 miestnych krajinných plánov pre územia obcí (Nevyhnutnosť navýšenie počtu zamestnancov na MV SR, na každom okresnom úrade o 1 zamestnanca vyplýva z obstarávania miestnych krajinných plánov okresnými úradmi v nadväznosti na kompetencie podľa § 11 návrhu zákona.). Financovanie Krajinného plánu Slovenska v roku 2023 v sume 150 000 eur sa predpokladá zo štátneho rozpočtu, pričom tieto výdavky bude kapitola uplatňovať ako rozpočtom nezabezpečené. Financovanie tvorby regionálnych a miestnych krajinných plánov v rokoch 2024 a 2025 v celkovej sume 6 510 000 eur je plánované z prostriedkov Programu Slovensko.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh rieši problematiku obstarávania dokumentácie krajinného plánovania. Spracované krajinné plány by mali vytvoriť kvalitný odborný podklad z hľadiska ekologicky optimálneho využívania krajiny, stanoviť limity a potenciál pre rozvoj krajiny. Obstarávateľmi krajinných plánov budú orgány krajinného plánovania. Na úrovni celoslovenského plánu a na úrovni regiónu MŽP SR a na úrovni miestneho krajinného plánu okresný úrad. Tieto orgány budú zabezpečovať obstaranie krajinných plánov prostredníctvom spracovateľov. Ide o novú agendu na okresných úradoch. Úlohou pracovníka bude okrem obstarávania miestneho krajinného plánu aj úloha vyjadrovať sa k návrhom územných plánov obcí a zón. V tomto prípade budú zastrešovať stanovisko odboru životného prostredia k tým dokumentáciám.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
Príloha č. 2
3
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2022
2023
2024
2025
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Výpočet vplyvu na príjmy
Návrh zákona nepredpokladá a nepočíta príjmami verejnej správy.
Výpočet výdavkov
Hlavným výdavkovým titulom je predpokladaná suma 6 660 000,00 EUR na zabezpečenie finančného krytia na spracovanie dokumentácie krajinného plánovania v roku 2023 na spracovanie Krajinného plánu Slovenska v predpokladanej výške 150 000,00 EUR, v roku 2024 spracovanie 21 Krajinných plánov regiónov vo výške 1 890 000,00 EUR (90 000,00 EUR predpokladaná výška jedného Regionálneho krajinného plánu) obstarávané MŽP SR, na spracovanie 30 Miestnych krajinných plánov obstarávané okresnými úradmi výške 900 000,00 EUR (30 000,00 EUR predpokladaná výška jedného Miestneho krajinného plánu) a v roku 2025 spracovanie 28 Krajinných plánov regiónov vo výške 2 520 000,00 EUR obstarávané MŽP SR, na spracovanie 40 Miestnych krajinných plánov obstarávané okresnými úradmi výške 1 200 000,00 EUR.
Výška predpokladanej sumy vychádza z nákladov na spracovanie obdobných dokumentov územnoplánovacej dokumentácie - na všetkých úrovniach spracovania (štátnej, regionálnej a miestnej).
Finančné prostriedky na tieto výdavky, okrem financovania obstarávania Krajinného plánu Slovenska v predpokladanej výške 150 000,00 EUR, budú zabezpečené v plnej výške zo zdrojov OP Slovensko Cieľ politiky 2 - 2.7.3.A - Podpora biologickej a krajinnej diverzity a kvality ekosystémových služieb prostredníctvom udržovania a budovania zelenej a modrej infraštruktúry prevencie a manažmentu inváznych nepôvodných druhov.
Osobné výdavky rozpočtové nekryté vznikajú z potreby nárastu počtu nových zamestnancov na zabezpečenie plnenia úloh a činností podľa návrhu zákona a tvoria ich osobné výdavky:
-od 1. 1. 2024 pre MV SR - Okresné úrady (+79 zamestnancov), v objeme 118 870,70 EUR/mesiac = 1 426 448 EUR/rok,
-od 1.1.2024 pre MŽP SR Ministerstvo (+5 zamestnancov), v objeme 7 206 EUR/mesiac = 86 476 EUR/rok.
Okrem toho, v roku 2023 vzniká potreba zvýšenia počtu zamestnancov SAŽP o 5 osôb (+5 zamestnancov) a s tým súvisiacich osobných výdavkov 92 387 EUR, v roku 2024 a 2025 o dve osoby (+2 zamestnanci) a s tým súvisiacich osobných výdavkov v sume 52 792 EUR/rok. V roku 2023 zvýšený počet zamestnancov o 5 osôb zahŕňa zvýšenie o 4 expertov - odborného garanta na 12 mesiacov, programátora na 9 mesiacov, analytika na 6 mesiacov a vývojára na 3 mesiace a v rámci spravovania 2 expertov odborného garanta na 2 roky 2024 až 2025 a IT špecialistu na 3 roky 2023 až 2025.
Z pohľadu kapitoly MŽP SR ide o zvýšenie bežného transferu príspevkovej organizácii.
2023
2024
2025
Navýšenie limitu počtu zamestnancov:
4x
86
86
z toho MV SR – okresné úrady
0
79
79
z toho MŽP SR - ministerstvo
0
5
5
z toho SAŽP
4
2
2
Príloha č. 2
4
x - v prepočítanom počte podľa postupného nástupu zamestnancov SAŽP
Návrhom zákona sa zavádza aj nový register spravovaný Ministerstvom životného prostredia SR (prostredníctvom SAŽP) - register dokumentácie krajinného plánovania, pričom náklady na vytvorenie a vývoj tohto osobitného registra sa predpokladajú vo výške 232 971 eur, z čoho hardware vo výške 35 000,- eur a osobné výdavky v rokoch 2023 až 2025 vo výške 197 971 eur.
Ohľadom zníženia výdavkov na rozpočet verejnej správy MŽP SR zahrnul do svojej kapitoly REPowerEU výdavky v celkovej výške 5 452 535,- EUR, ktoré sú:
-spracovanie Krajinného plánu Slovenska, 250 000,- EUR na rok 2023,
-osobné výdavky MŽP SR (5 novoprijatých zamestnancov) súvisiace so spracovaním Krajinného plánu Slovenska, regionálnych krajinných plánov a implementáciou reformy krajinného plánovania na roky 2024-2026, 259 428,- EUR - 3x 86 476,- EUR
-Register dokumentácie krajinného plánovania – hardwarové komponenty (dátové úložisko, koncové a aplikačné služby) na vytvorenie a vývoj tohto registra, 35 000,- EUR na rok 2023,
-osobné výdavky MŽP SR/SAŽP (4 novoprijatí zamestnanci/experti – odborný garant, programátor, analytik, vývojár) súvisiace s vytvorením Registra dokumentácie krajinného plánovania na roky 2023-2026, 250 763 EUR - 92 387,- EUR na rok 2023 a 3x52 792, EUR na roky 2024-2026
-osobné výdavky MV SR – okresné úrady (79 novoprijatých zamestnancov) súvisiace so spracovaním miestnych krajinných plánov a implementáciou reformy krajinného plánovania na roky 2024-2026, 4 279 344,- EUR - 3x 1 426 448,- EUR
-a navyše kapitálové výdavky pre MŽP a MV SR – 3x126 000 € (1500€ na zamestnanca) = 378 000 EUR.
Navýšenie limitu osobných výdavkov:
92 387
1 565 716
1 565 716
z toho MV SR – okresné úrady
0
1 426 448
1 426 448/
z toho MŽP SR - ministerstvo
0
86 476
86 476
z toho SAŽP
92 387
52 792
52 792
Príloha č. 2
5
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Príloha č. 2
6
Tabuľka č. 4
MŽP SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
242 387
2 929 268
3 859 268
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
64 080
64 080
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
22 396
22 396
Tovary a služby (630)2
0
150 000
2 790 000
3 720 000
Bežné transfery (640)2_641001 (SAŽP)
0
92 387
52 792
52 792
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
35 000
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2_721001 (SAŽP)
0
35 000
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
277 387
2 929 268
3 859 268
Príloha č. 2
7
Tabuľka č. 5
MŽP SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
+5
+5
z toho vplyv na ŠR
0
0
+5
+5
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
1 068
1 068
TP štátny radca + 3% valorizácia od 1.7.2022
z toho vplyv na ŠR
0
0
1 068
1 068
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
86 476
86 476
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
64 080
64 080
z toho vplyv na ŠR
0
0
64 080
64 080
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
22 396
22 396
z toho vplyv na ŠR
0
0
22 396
22 396
Príloha č. 2
8
Príloha č. 2
9
Tabuľka č. 6
MŽP SR / SAŽP –príspevková organizácia (druh rozpočtu 22)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
92 387
52 792
52 792
V roku 2023 2z na 12m, 1z na 9m, 1z na 6m a 1z na 3m.
V rokoch 2024 a 2025 2z na 12m.
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
68 460
39 120
39 120
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
23 927
13 672
13 672
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
35 000
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
35 000
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
127 387
52 792
52 792
Príloha č. 2
10
Vysvetlivky:
z – zamestnanec
m – mesiac
Tabuľka č. 7
MŽP SR / SAŽP (vplyv na orientačný počet zamestnancov a osobné výdavky príspevkovej organizácie)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
+4
+2
+2
V roku 2023 2z na 12m, 1z na 9m, 1z na 6m a 1z na 3m.
V rokoch 2024 a 2025 2z na 12m.
z toho vplyv na ŠR
0
+4
+2
+2
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
1 630,00
1 630,00
1 630,00
z toho vplyv na ŠR
0
1 630,00
1 630,00
1 630,00
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
92 387
52 792
52 792
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
68 460
39 120
39 120
z toho vplyv na ŠR
0
68 460
39 120
39 120
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
23 927
13 672
13 672
Príloha č. 2
11
z toho vplyv na ŠR
0
23 927
13 672
13 672
Vysvetlivky:
z – zamestnanec
m – mesiac
Tabuľka č. 8
MV SR - Okresné úrady
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
1 426 448
1 426 448
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
1 057 020
1 057 020
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
369 428
369 428
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
1 426 448
1 426 448
Príloha č. 2
12
Tabuľka č. 9
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
+79
+79
z toho vplyv na ŠR
0
0
+79
+79
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
1 115
1 115
TP hlavný radca +3% valorizácia od 1.7.2022 +174 eur osobný príplatok
z toho vplyv na ŠR
0
0
1 115
1 115
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
1 426 448
1 426 448
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
1 057 020
1 057 020
z toho vplyv na ŠR
0
0
1 057 020
1 057 020
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
369 428
369 428
z toho vplyv na ŠR
0
0
369 428
369 428
Príloha č. 2
13
MV SR - Okresné úrady
Príloha č. 2
14