doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov z ktorých vyplýva, že výdavky štátneho rozpočtu je kapitola povinná používať hospodárne, efektívne a účelne. Komisia sa nestotožňuje s potrebou zamestnávať nových zamestnancov na obdobie 3, 6, resp. 9 mesiacov. Komisia zastáva názor, že činnosť by mohla byť vykonaná na základe dohôd o výkone práce mimo pracovného pomeru.
Keďže takto predložený materiál zakladá zvýšené nekryté vplyvy na rozpočet verejnej správy, Komisia ho žiada prepracovať takým spôsobom, aby všetky výdavky z neho vyplývajúce boli rozpočtovo zabezpečené bez nekrytých vplyvov na rozpočet verejnej správy.
Technické pripomienky k analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy: V tabuľke č. 1 žiada Komisia v roku 2023 doplniť počet zamestnancov v počte 4 osoby (v prepočítanom počte podľa postupného nástupu zamestnancov SAŽP) a ich mzdové výdavky v sume 68 460 eur. Napriek tomu, že SAŽP je príspevková organizácia, ide o zvýšenie počtu zamestnancov a mzdových výdavkov, ktoré majú vplyv na štátny rozpočet. Vzhľadom na uvedené Komisia žiada v rokoch 2024 a 2025 upraviť počet zamestnancov z „+84“ na „+86“ v oboch rokoch a sumu mzdových výdavkov zo sumy 956 148 eur na sumu 995 268 eur ročne; zároveň Komisia žiada upraviť počet zamestnancov na rok 2023 pre SAŽP v tabuľke č. 7 na 4 osoby (v prepočítanom počte podľa postupného nástupu zamestnancov SAŽP) a v tabuľke v časti 2.2.4.
V tabuľke č. 1 je potrebné text „MIRRI SR / OP Slovensko“ nahradiť textom „MŽP SR / Program Slovensko“, nakoľko uvedený cieľ je v kompetencii MŽP SR a výdavky budú rozpočtované priamo v kapitole MŽP SR ako sprostredkovateľského orgánu; súčasne Komisia odporúča používať v celom texte slovné spojenie „Program Slovensko“, a nie „OP Slovensko“.
Do časti 2.1.1. žiada Komisia doplniť aj financovanie z Programu Slovensko a následne ho zohľadniť v tabuľkách č. 4 a 8.
V časti 2.1.1. text prvého odseku navrhuje Komisia v nadväznosti na tabuľku č. 1 upraviť nasledovne: Návrh zákona predstavuje negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, a to na rok 2023 vo výške 277 387 eur, na rok 2024 vo výške 4 133 108 eur a na rok 2025 v sume 5 063 108 eur, pričom na rok 2023 nie sú rozpočtovo kryté výdavky v sume 277 387 eur, v rokoch 2024 a 2025 v sume 1 343 108 eur ročne.
V časti 2.2.4. na str. 3 je potrebné opraviť výpočet ročnej sumy osobných výdavkov od 1.1.2024 za MŽP SR zo sumy 8 476 EUR/rok na sumu 86 476 EUR/rok,
V tabuľke č. 9 sumy v riadku „Osobné výdavky celkom“ nie sú súčtom súm v riadkoch „Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)“ a „Poistné a príspevok do poisťovní (620)“; tento nesprávny súčet je potrebné upraviť a úpravu zohľadniť v ostatných tabuľkách analýzy.
Vyhodnotenie:
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy prepracovaný v zmysle požiadavky.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o prehodnotenie vyznačenia vplyvov na podnikateľské prostredie a ich zaznačenie v Doložke vybraných vplyvov v časti 9. vybrané vplyvy materiálu a dopracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Materiál priamo ovplyvní oprávnené osoby pre krajinné plánovanie, ako aj spracovateľov dokumentácie, čo je nutné vyhodnotiť z pohľadu vplyvov na podnikateľské prostredie. Rovnako aj zapracovanie podmienok krajinného plánovania ako napr. hodnotenie ekologickej únosnosti krajiny, návrhu opatrení na klimatické zmeny, opatrení na zadržiavanie vody v území, vytváranie dostatočnej zelene, do podkladov územného plánovania, rozšíri nároky na povolenie realizácie podnikateľských zámerov, tak aby tieto požiadavky boli naplnené. Vyhodnotenie:
Sme naďalej toho názoru, že predkladaný zákon nemá vplyv na podnikateľské prostredie v zmysle bodu 10. Poznámky.
K sociálnym vplyvom
Predložený materiál okrem iného počíta s vytvorením nových pracovných miest na všetkých okresných úradoch, na Ministerstve životného prostredia SR, ako aj v Slovenskej agentúre životného prostredia. Z daného vyplýva, že predložený materiál zakladá sociálne vplyvy, ktoré je potrebné korektne označiť v bode 9. Doložky vybraných vplyvov a zároveň ich bližšie zhodnotiť v separátnej Analýze sociálnych vplyvov, predovšetkým v bode 4.4. - vplyvy na zamestnanosť a na trh práce a v bode 4.1 - vplyvy na hospodárenie dotknutých domácnosti.
Vyhodnotenie:
V zmysle pripomienky považujeme vplyv za pozitívny avšak marginálny z pohľadu Metodiky. Dopĺňame len bod 4.4. do novej Analýzy sociálnych vplyvov.
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti