1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
1476
VLÁDNY NÁVRH
ZÁKONz ..................... 2023
o krajinnom plánovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
PRVÁ ČASŤ
ÚVODNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet zákona
Tento zákon upravuje ciele a úlohy krajinného plánovania, postup obstarávania a schvaľovania dokumentácie krajinného plánovania, pôsobnosť orgánov štátnej správy v krajinnom plánovaní a postavenie krajinného plánovania v priestorovo plánovacích procesoch.
§ 2
Vymedzenie pojmov
Na účely tohto zákona sa rozumie
a)krajinou komplexný systém priestoru, polohy, georeliéfu a všetkých ostatných vzájomne funkčne prepojených hmotných prvkov, prirodzených aj vytvorených a pretvorených človekom a javov v krajine vyplývajúcich z ich väzieb, ktorý je výsledkom vzájomného pôsobenia prírodných a antropogénnych procesov, faktorov a činností a ktorý je priestorom pre existenciu ľudí a ostatných organizmov v ich súlade tak, aby bola zabezpečená rozmanitosť prírodného, kultúrneho a historického dedičstva a zachovaná ekologická stabilita,
b)integrovaným manažmentom krajiny činnosť, ktorá koordinuje a riadi činnosti v oblasti využívania krajiny a jej prírodných a kultúrno-historických zdrojov a sleduje integrovanú ochranu prírodných hodnôt, pamiatkového fondu, archeologických nálezov a archeologických nálezísk, zabezpečenie ekologickej stability v krajine a podporu krajinnej rôznorodosti, biodiverzity ako aj adaptáciu na zmenu klímy,
c)ekologickou optimalizáciou využívania krajiny proces zosúlaďovania vlastností a ekologických funkcií krajiny pri zabezpečovaní starostlivosti o krajinu a pri posudzovaní funkčného a priestorového usporiadania územia prostredníctvom krajinno-plánovacích limitov a regulatívov,
2
d)krajinným prvkom základná hmotná jednotka krajiny, ktorá je výtvorom prírody alebo človeka, je neoddeliteľnou súčasťou krajiny, člení ju a utvára charakteristický vzhľad krajiny alebo prispieva k jej ekologickej stabilite,
e)krajinným typom funkčná hierarchia abiotických, biotických a kultúrnych krajinných prvkov, ktoré vystihujú charakteristické črty krajiny,
f)krajinným rázom prírodná, kultúrna a historická hodnota krajiny, ktorá vyplýva z krajinného typu a reprezentuje charakteristické vlastnosti a črty krajiny,
g)krajinným obrazom vizuálny vzhľad krajiny, do ktorého sa premieta usporiadanie tvarov reliéfu, štruktúr krajinnej pokrývky a priestorových objektov,
h)charakteristickými črtami krajiny jednotlivé znaky reprezentujúce krajinu a spoluvytvárajúce charakteristický vzhľad krajiny,
i)charakteristickým vzhľadom krajiny vybrané, charakteristické vlastnosti vzhľadu a charakteru krajiny, ktoré sa prejavujú súborom charakteristických čŕt, ktoré danú krajinu odlišujú od akejkoľvek inej a vytvára kontext a súvis pojmov krajinný obraz a krajinný ráz,
j)starostlivosťou o krajinu integrovaná, koordinovaná, harmonizovaná a komplexná činnosť, ktorá rešpektuje podmienky ochrany a obnovy prírody a krajiny a zabezpečuje kvalitné životné prostredie aj s ohľadom na meniace sa podmienky a vplyvy zmeny klímy, vytvorenie predpokladov pre udržateľné využívanie prírodných zdrojov, zachovanie a obnovu prírodných daností územia, zachovanie hodnôt kultúrneho dedičstva, ekologickej stability a ekologickej konektivity krajiny s cieľom zachovania, zveľaďovania, udržania alebo tvorby krajinnej štruktúry, krajinného prvku alebo krajinného typu.
k)krajinnou štruktúrou priestorové usporiadanie pôvodných, zmenených a novovytvorených krajinných prvkov; krajinná štruktúra a jej prvky sa prejavujú ako limity, ktoré obmedzujú alebo podporujú faktory požadovaných činností v určitom type krajiny,
l)historickou krajinnou štruktúrou súbor krajinných prvkov majúcich hmotné, nehmotné a vizuálne charakteristiky reprezentujúce určité historické obdobie významné z hľadiska zachovania prírodných a kultúrno-historických hodnôt a hodnôt kultúrneho dedičstva krajiny,
m)územím s osobitým režimom starostlivosti o krajinu je územie, kde je potrebné navrhnúť opatrenia pre zachovanie charakteristického vzhľadu krajiny, krajinného rázu a krajinného obrazu a kultúrno- historického a prírodného dedičstva krajiny,
n)cieľovou kvalitou krajiny rovnovážny stav kvality krajiny, ktorý je výsledkom konsenzu prírodných, sociálnych, kultúrnych a hospodárskych záujmov spoločnosti so zreteľom na prebiehajúce zmeny klímy a tiež požiadavky verejnosti týkajúce sa charakteristických čŕt krajiny, formulované pre danú krajinu kompetentnými orgánmi verejnej správy,
o)ekologickou konektivitou prepojenie častí krajinného priestoru, ktoré zabezpečuje ekologické podmienky na udržanie ekologických procesov potrebných pre životný cyklus, pohyb, presuny, šírenie, migráciu populácií, jedincov, génov a ich nosičov a výmenu genetických informácií medzi jedincami a populáciami,
p)adaptačným opatrením v krajine opatrenie, ktorým dochádza k prispôsobovaniu prírodných alebo sociálno-ekonomických systémov prebiehajúcej alebo očakávanej
3
zmene klímy, s cieľom znižovať zraniteľnosť a možné negatívne dôsledky, zvyšovať odolnosť a adaptívnu kapacitu krajiny,
q)manažmentovým opatrením vymedzenie určitého spôsobu ekologickej optimalizácie využívania krajiny na vymedzenom území, ktoré udržuje krajinnú štruktúru v cieľovej kvalite krajiny pri zachovaní potrebnej funkcie krajiny udržateľným spôsobom obhospodarovania pôdy a starostlivosti o krajinu,
r)manažmentom zrážkových vôd hodnotenie vodnej bilancie územia, analýza rizík povrchového odtoku, hodnotenie súčasnej vodozádržnej kapacity krajiny pre opakované zadržiavanie a zdržiavanie zrážkových vôd, navrhovanie súvisiacich vodozádržných opatrení a určenie limitov pre umiestňovanie a povoľovanie stavieb z hľadiska odvádzania, zadržiavania, akumulácie a využívania zrážkových vôd,
s)stavom kvality krajiny územné podmienky krajiny ako celku a všetkých jej zložiek a vzťahov jej prvotnej, druhotnej aj terciárnej krajinnej štruktúry, najmä stav geologického podložia, vôd, pôdy, reliéfu, ovzdušia, rastlinstva, živočíšstva a ostatných organizmov, prvkov využitia zeme vrátane človekom vytvorených technických objektov a areálov, ako aj stav socio-ekonomických javov a faktorov v krajine, ktoré vyjadrujú priestorové nároky, usmernenia a obmedzenia vzťahujúce sa na využívanie územia, ochranu prírody a ochranu prírodných zdrojov, definované v právnych predpisoch, v smerniciach, normách, metodických pokynoch, konvenciách, ako aj v plánoch a v iných rozvojových dokumentoch koncepčného charakteru, a to najmä osobitne chránená časť prírody a krajiny, ochrana prírodných zdrojov, ochrana pamiatkového fondu,1) archeologických nálezov a archeologických nálezísk, ochranné pásma, bezpečnostné pásma a hygienické pásma ,
t)riešeniami blízkymi prírode riešenia inšpirované a podporované prírodnými procesmi, ktoré nákladovo efektívne, poskytujú environmentálne, sociálne alebo ekonomické výhody a zvyšujú odolnosť krajiny.
§ 3
Ciele a úlohy krajinného plánovania
(1)Cieľom krajinného plánovania je komplexná starostlivosť o krajinu, ktorá zabezpečí ekologicky optimálnu priestorovú organizáciu a využitie krajiny, únosné zaťaženie územia, ekologickú stabilitu a ekologickú konektivitu, obnovenie devastovaných a degradovaných častí krajiny, hospodárne využívanie prírodných zdrojov, zachovanie kultúrneho a prírodného dedičstva krajiny vrátane krajinného rázu. Prostredníctvom krajinného plánovania sa stanovia adaptačné opatrenia na zmiernenie dôsledkov zmeny klímy, opatrenia na zlepšenie kvality ovzdušia, opatrenia na zvyšovanie retenčnej schopnosti krajiny zadržiavania vody, ochrany pred povodňami a ochrany vodných pomerov podľa osobitných predpisov2) a zlepšenia stavu biodiverzity.
(2)Krajinné plánovanie zabezpečuje integrovaný manažment krajiny pre starostlivosť o životné prostredie a je funkčne prepojený s ostatnými priestorovo plánovacími procesmi.
1) § 15 až 18 zákona č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov.
2) Napríklad § 11 zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov, § 4 zákona č. 7/2010 Z. z. o ochrane pred povodňami v znení neskorších predpisov.
4
(3)Medzi úlohy a činnosti krajinného plánovania patrí
a)ekologická optimalizácia využívania krajiny,
b)zmiernenie a eliminácia rizík spôsobených prírodnými silami , sanačné, rekultivačné, ochranné, iniciačné opatrenia a adaptačné opatrenia na zmenu klímy, ktoré vedú k priaznivému stavu kvality krajiny,
c)ochrana a zveľaďovanie kultúrnych a prírodných hodnôt krajiny vrátane prvkov charakteristického vzhľadu krajiny,
d)určovanie limitov využívania krajinných prvkov a prírodných zdrojov,
e)určenie opatrení, ktoré smerujú k zachovaniu diverzity krajinnej štruktúry, ekologickej stability, ekologickej konektivity a k odstráneniu a k revitalizácii poškodených častí krajiny, ako aj k adaptácii na zmenu klímy,
f)definovanie a riadenie rizík vyplývajúcich z globálnej zmeny klímy s cieľom zabezpečiť plánované adaptačné opatrenia na zmiernenie vplyvov zmeny klímy, zlepšenie kvality ovzdušia, ochranu krajiny pred povodňami a suchom, zlepšenie vodných pomerov a hospodárenia s vodou a zamedziť vzniku degradačných procesov,
g)vymedzenie území s osobitým režimom starostlivosti o krajinu.
(4)Krajinné plánovanie je uskutočňované vo verejnom záujme na zabezpečenie práva na priaznivé životné prostredie. Verejný záujem sa zabezpečuje hodnotením súladu navrhovaných manažmentových opatrení z hľadiska vplyvov na krajinu s cieľmi krajinného plánovania a určením možnosti zmeny prirodzeného krajinného rázu a potreby obnovy krajinnej štruktúry . Umiestňovanie a uplatňovanie adaptačných opatrení na zmenu klímy a manažmentových opatrení, súborov a systémov týchto opatrení v zraniteľnej krajine v dôsledku zmeny klímy je vo verejnom záujme z dôvodu ochrany a obnovy biodiverzity, znižovania povodňových rizík a rizík sucha a z dôvodu zlepšenia kvality ovzdušia a adaptácie krajiny a krajinnej štruktúry na dôsledky zmeny klímy.
DRUHÁ ČASŤ
DOKUMENTÁCIA KRAJINNÉHO PLÁNOVANIA
§ 4
(1)Dokumentácia krajinného plánovania je základným nástrojom krajinného plánovania, ktorá zabezpečuje integrovanú starostlivosť o krajinu v súlade s princípmi ochrany prírodného a kultúrneho dedičstva, ochrany životného prostredia a ochrany verejného zdravia a majetku, podpory procesu adaptácie na zmenu klímy na úrovni plánovacích dokumentov a činností.
(2)Dokumentácia krajinného plánovania obsahuje najmä
a)analýzy a syntézy na základe najmä krajinno-ekologických podmienok, ako aj poznatky o možnostiach zvýšenia kvality krajiny,
5
b)priemet záujmov ochrany prírody a krajiny a cieľov ochrany prírody a krajiny ustanovený v dokumentácii ochrany prírody a krajiny, priestorový priemet najzraniteľnejších častí krajiny a vymedzenie historických krajinných štruktúr,
c)priemet záujmov životného prostredia a ochrany životného prostredia, najmä prírodné zdroje, ochranné pásma a bezpečnostné pásma podľa osobitných predpisov3) a územia s osobitným režimom starostlivosti o krajinu,
d)priemet pozitívnych a negatívnych javov a prvkov ako stretov záujmov v riešenej časti krajiny, ktorý predstavuje vzájomnú podporu, obmedzenia a vylučujúce podmienky,
e)vymedzenie krajinných typov a vyhodnotenie prírodných, estetických hodnôt a hodnôt kultúrneho dedičstva krajiny na základe určených krajinných typov,
f)vymedzenie území s osobitným režimom starostlivosti o krajinu,
g)návrh optimálneho využitia krajiny vrátane návrhov na diverzifikáciu krajinnej štruktúry a revitalizáciu krajiny, na zabezpečenie biologickej, a ekologickej stability krajiny a ekologickej konektivity, a to najmä ekostabilizačné opatrenia, opatrenia na zabezpečenie priaznivého stavu ochrany biotopov a biodiverzity vrátane opatrení na zlepšenie stavu ochrany opeľovačov, opatrenia na zabránenie šírenia inváznych druhov, revitalizačné, renaturačné opatrenia a adaptačné opatrenia,
h)priemet záujmov ochrany vôd a manažmentu povodí, koordinovanie vodohospodárskych úloh s tvorbou a využívaním vodohospodárskych účinkov územného systému ekologickej stability, opatrení na zvyšovanie retenčnej schopnosti čiastkových povodí, koordinácia opatrení na znižovanie nepriaznivých účinkov povodní a sucha, starostlivosť o odkryté podzemné vody, opatrenia na zvyšovanie retenčnej schopnosti územia, zlepšenie vodného režimu zamokrených pozemkov a zadržanie a akumuláciu vody v území,
i)vyhodnotenie zraniteľnosti krajiny na dôsledky zmeny klímy a opatrenia na zmierňovanie dôsledkov zmeny klímy, zabezpečenie úloh na zlepšenie kvality ovzdušia, zníženie zraniteľnosti a zvýšenie adaptačnej schopnosti prírodných systémov a človekom vytvorených systémov voči aktuálnym dôsledkom alebo očakávaným dôsledkom,
j)opatrenia manažmentu dažďových vôd v krajine,
k)opatrenia na zachovanie prvkov charakteristického vzhľadu krajiny a významných krajinných prvkov,
l)opatrenia na zabezpečenie protieróznej ochrany pôdy a zamedzenie degradačným procesom v krajine,
m)návrhy na zabezpečenie funkcie vodných tokov, tvorbu a ochranu plôch a prvkov zelenej infraštruktúry4) a návrhy riešení blízkych prírode,
n)všeobecné zásady funkčného usporiadania územia v obvode pozemkových úprav.5)
3) Napríklad § 17 zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, § 32 zákona č. 364/2004 Z. z v znení neskorších predpisov, § 10 zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov.
4) § 2 ods. 2 písm. zh) zákona č. 543/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
5) § 10 ods. 7 zákona Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov.
6
(3)Dokumentáciou krajinného plánovania je
a)Krajinný plán Slovenska,
b)krajinný plán regiónu,
c)miestny krajinný plán.
(4)Dokumentácia krajinného plánovania všeobecnú časť a záväznú časť, ktoré spracované v textovej forme a grafickej forme. Všeobecná časť sa skladá zo sprievodnej správy, z analytickej časti a zo syntetickej časti. Záväzná časť krajinného plánu obsahuje hodnotenia limitov a obmedzení, základné návrhy opatrení podľa stupňa krajinného plánu, vrátane zásad starostlivosti o krajinu.
(5)Záväzná časť dokumentácie krajinného plánovania sa využíva ako záväzný podklad pre
a)obstaranie územnoplánovacej dokumentácie,
b)obstaranie zmien a doplnkov územnoplánovacej dokumentácie,
c)obstaranie vodných plánov, pre komplexné zisťovanie stavu lesov6) a vypracovanie všeobecných zásad funkčného usporiadania územia v obvode pozemkových úprav,7)
d)strategické materiály, koncepcie, programy a plány s možným priamym vplyvom na krajinu,
e)povoľovanie ďalších činností8) s priamym alebo nepriamym dopadom na krajinu, ak obec nemá územný plán obce.
(6) Textová forma dokumentácie krajinného plánovania predstavuje zdrojové textové súbory. Grafická forma dokumentácie krajinného plánovania predstavuje súbory priestorových údajov9) lokalizované v záväzných geodetických referenčných systémoch zobrazených podľa obsahu dokumentácie krajinného plánovania, identickú elektronickú podobu týchto súborov v záväzných geodetických referenčných systémoch a v bežne používaných a prístupných formátoch a tlačenú formu týchto súborov.
(7) Vlastnosti prvkov krajinnej štruktúry a ich textovo, číselne alebo graficky vyjadrené hodnoty majú funkciu regulatívov. Regulatívy vyjadrujú záväzné podmienky, limity, obmedzenia alebo podporujúce faktory ekologickej optimalizácie využívania krajiny.
(8) Kultúrno-historické, estetické a iné krajinárske hodnoty komplexným prejavom hmotných prvkov krajinnej štruktúry. Ich zachovanie sa zabezpečí cez určenie optimálneho spôsobu využitia a funkcie každého hmotného prvku najmä v návrhoch na osobitný režim starostlivosti o krajinu a zachovanie charakteristického vzhľadu krajiny.
6) § 38 ods. 2 zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov.
7) § 9 ods. 10 zákona Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. v znení neskorších predpisov
8) § 23 až 27 zákona č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva ( banský zákon) v znení neskorších predpisov.
9) § 2 písm. c) a e) zákona č. 3/2010 Z. z. o národnej infraštruktúre pre priestorové informácie v znení zákona č. 362/2015 Z. z.
7
(9) Proces krajinného plánovania sa uskutočňuje elektronicky prostredníctvom informačného systému územného plánovania a výstavby,10) ak tento zákon alebo osobitný predpis11) neustanovuje inak.
§ 5
Krajinný plán Slovenska
(1)Krajinný plán Slovenska sa spracúva pre celé územie Slovenskej republiky. Krajinný plán Slovenska definuje základné zásady, smery a priority integrovaného manažmentu krajiny, starostlivosti o krajinu a základné aspekty optimálneho využívania krajiny. Krajinný plán Slovenska obsahuje rámcové limity na celoštátnej úrovni a určuje požiadavky štátu vyplývajúce z verejného záujmu v oblasti optimálneho využívania krajiny pre územný rozvoj Slovenskej republiky a zámery rezortných koncepcií a stratégií.
(2)Záväzná časť Krajinného plánu Slovenska určuje najmä
a)vymedzenie krajinnej štruktúry v medzinárodných a celoštátnych súvislostiach,
b)integrovanú sústavu chránených častí krajiny podľa osobitných predpisov12) a ďalších pozitívnych prvkov a javov v krajine,
c)súbor opatrení, limitov, zásad starostlivosti a návrhov optimálneho využívania krajiny,
d)priemet Generelu nadregionálneho územného systému ekologickej stability,
e)krajinné typy Slovenska,
f)zásady a priority manažmentu krajiny v reprezentatívnych krajinných typoch a regiónoch Slovenskej republiky,
g)systém opatrení na zmierňovanie dôsledkov dopadov zmeny klímy, a zvýšenie adaptačnej schopnosti prírodných a človekom vytvorených systémov voči aktuálnym a očakávaným dôsledkom na základe vyhodnotenia zraniteľnosti krajiny na dôsledky dopadov zmeny klímy,
h)vymedzenie a charakteristiku území národného významu navrhovaných na osobitý režim starostlivosti o krajinu.
i) stanovenie priority obstarávania krajinných plánov regiónu.
(3)Obsah a rozsah Krajinného plánu Slovenska sa podrobnejšie určuje v zadaní (§ 17).
(4)Krajinný plán Slovenska schvaľuje vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) a jeho záväznú časť vydáva formou nariadenia.
(5)Krajinný plán Slovenska je záväzný pre obsah regionálneho krajinného plánu a jeho aktualizáciu.
10 ) § 25 zákona č. 200/2022 Z. z.
11 ) zákon č. 305/2013 Z. z. elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.
12) Napríklad zákon č. 543/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 305/2018 Z. z. o chránených oblastiach prirodzenej akumulácie vôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
8
§ 6
Krajinný plán regiónu
(1)Krajinný plán regiónu sa spracúva pre časť krajiny, spravidla pre územie najmenej jedného okresu. Na základe určenia obstarávateľa môže byť krajinný plán regiónu spracovaný aj pre územie povodia vodného toku, chránenej vodohospodárskej oblasti, chránenej krajinnej oblasti, národného parku, pre územie s osobitým režimom starostlivosti o krajinu národného alebo medzinárodného významu alebo pre územie inak špecificky vymedzenej časti krajiny.
(2)Záväzná časť krajinného plánu regiónu určuje najmä
a)vymedzenie a charakteristiku krajinných typov na regionálnej úrovni,
b)charakteristiku prvkov krajinnej štruktúry,
c)priestorový priemet záujmov ochrany prírody a krajiny určený v regionálnom územnom systéme ekologickej stability a iných dokumentáciách ochrany prírody a krajiny, priestorový priemet najzraniteľnejších častí krajiny, vymedzenie historických krajinných štruktúr, súčastí pamiatkového fondu, archeologických nálezov a archeologických nálezísk a ďalších environmentálnych záujmov v starostlivosti o krajinu,
d)zásady ochrany charakteristického vzhľadu krajiny, krajinného rázu a krajinného obrazu,
e)súbor opatrení, limitov a návrhov ekologickej optimalizácie využívania krajiny,
f)zásady a priority integrovaného manažmentu krajiny s režimom starostlivosti o krajinu na regionálnej úrovni vrátane priorít starostlivosti o jednotlivé krajinné typy a zdroje krajiny, a to z prírodného, ekologického a kultúrno-historického hľadiska v zmysle využívania prírodných zdrojov krajiny,
g)návrh opatrení na zachovanie a posilnenie ekologickej stability krajiny a ekologickej konektivity vrátane protieróznych opatrení, vodozádržných opatrení, opatrení na revitalizáciu a tvorbu krajinnej štruktúry na regionálnej úrovni,
h)návrh systému opatrení na zmiernenie dôsledkov zmeny klímy a zvýšenie adaptačnej schopnosti prírodných a človekom vytvorených systémov voči aktuálnym alebo očakávaným dôsledkom na základe vyhodnotenia zraniteľnosti krajiny na dôsledky dopadov zmeny klímy,
i)vymedzenie a charakteristiku území s osobitým režimom starostlivosti o krajinu regionálneho významu.
(3)Obsah a rozsah krajinného plánu regiónu sa podrobnejšie určujú v zadaní.
(4)Krajinný plán regiónu schvaľuje Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) a záväznú časť vydáva všeobecne záväzným právnym predpisom.
(5)Krajinný plán regiónu je záväzný pre obsah miestneho krajinného plánu a jeho aktualizáciu.
9
§ 7
Miestny krajinný plán
(1)Miestny krajinný plán sa spracováva pre územie najmenej jednej obce a pre územie s osobitým režimom starostlivosti o krajinu regionálneho významu.
(2)Záväzná časť miestneho krajinného plánu určuje najmä
a)súbor limitov, obmedzení a návrh ekologicky optimálnej priestorovej organizácie a využitia krajiny a prírodných zdrojov,
b)priemet prvkov miestneho územného systému ekologickej stability a iných ekologických sietí, a plôch vegetácie,
c)vymedzenie krajinných prvkov, historických krajinných štruktúr, súčastí pamiatkového fondu a ďalších environmentálnych záujmov v krajine,
d)priemet schválených zariadení a opatrení na ochranu krajiny v zmysle schválených všeobecných zásad funkčného usporiadania územia,7)
e)zásady ochrany hodnôt charakteristického vzhľadu krajiny,
f)určenie priorít starostlivosti o krajinu, zásad ochrany, starostlivosti a udržateľného využívania prírodných zdrojov krajiny a návrh manažmentu zrážkových vôd,
g)výsledok riešenia stretov záujmov ochrany a udržateľného využívania krajiny v rámci integrovaného manažmentu krajiny,
h)návrh ekostabilizačných opatrení,
i) systém opatrení na zmiernenie dôsledkov zmeny klímy, zníženie zraniteľnosti a zvýšenie adaptačnej schopnosti prírodných a človekom vytvorených systémov voči aktuálnym alebo očakávaným dôsledkom,
j)vymedzenie existujúcich a návrh nových krajinných prvkov, prvkov zelenej infraštruktúry a riešení blízkych prírode s cieľom zabezpečenia ekologickej konektivity, zmiernenia následkov povodní, sucha a degradačných procesov v krajine,
k)vymedzenie a charakteristika území s osobitým režimom starostlivosti o krajinu miestneho významu,
l)návrh opatrení na zabezpečenie protieróznej pôdy a zamedzenie degradačným procesom v krajine.
(3)Obsah a ciele miestneho krajinného plánu sa podrobnejšie určujú v zadaní.
(4)Miestny krajinný plán schvaľuje okresný úrad a záväznú časť vydáva všeobecne záväzným právnym predpisom.
§ 8
Územie s osobitým režimom starostlivosti o krajinu
(1)Územie s osobitým režimom starostlivosti o krajinu reprezentuje najmä krajinný typ
a)s významnými a zachovanými znakmi charakteristického vzhľadu krajiny, krajinného rázu a krajinného obrazu,
b)s historickou krajinnou štruktúrou,
10
c)z environmentálneho hľadiska ohrozený a poškodený krajinný typ, ktorý vykazoval znaky uvedené v písmenách a) a b),
d)ktorý je ohrozovaný prírodnými a antropogénnymi činiteľmi,
e)ktorý vyžaduje špecifickú formu hospodárenia,
f)ktorý definuje územie sústredených pamiatkových hodnôt,
g)oblasti charakteristického vzhľadu krajiny, ktorá potrebuje špecifickú starostlivosť na podporu zachovanie krajinnej diverzity,
h)ktorého ochrana je zabezpečovaná osobitnými predpismi.13)
(2)Dokumentácia krajinného plánovania stanoví územie s osobitým režimom starostlivosti o krajinu jeho priority, zásady ochrany prírodných prvkov a hodnôt kultúrneho dedičstva, režim ochrany a adaptácie územia a určí činnosti a opatrenia potrebné na zabezpečenie integrovaného manažmentu krajiny.
TRETIA ČASŤ
PÔSOBNOSŤ ORGÁNOV KRAJINNÉHO PLÁNOVANIA
§ 9
Orgány krajinného plánovania
Orgánom krajinného plánovania je
a)ministerstvo,
b)okresný úrad.
§ 10
Ministerstvo
Ministerstvo
a)obstaráva, prerokúva a predkladá vláde na schválenie Krajinný plán Slovenska a jeho aktualizáciu a obstaráva, prerokúva a schvaľuje krajinný plán regiónu a jeho aktualizáciu,
b)vydáva všeobecne záväzným právnym predpisom záväznú časť krajinného plánu regiónu,
c)vyjadruje sa k zadaniu miestneho krajinného plánu a k návrhu miestneho krajinného plánu a k jeho aktualizácii,
d)metodicky usmerňuje a poskytuje odbornú pomoc okresnému úradu a spracovateľom dokumentácie krajinného plánovania (ďalej len „spracovateľ“) vo veci spracovania dokumentácie krajinného plánovania a určuje pre nich záväznú metodiku obstarávania a spracovania dokumentácie krajinného plánovania,
13) Napríklad zákon č. 364/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 305/2018 Z. z. o chránených oblastiach prirodzenej akumulácie vôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
11
e)spolupracuje s ostatnými ministerstvami a ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy pri vypracúvaní odvetvových koncepcií, programov a iných dokumentov, ktoré majú vplyv na krajinu, a zabezpečuje, aby v nich bol zohľadnený Krajinný plán Slovenska a krajinné plány regiónov,
f)vyjadruje sa k správe o stave Koncepcie územného rozvoja Slovenska,
g)zabezpečuje odbornú prípravu pre spracovateľov, overuje skúškou odbornú spôsobilosť spracovateľa na spracovanie dokumentácie krajinného plánovania (ďalej len „odborná spôsobilosť“), vedie zoznam spracovateľov, vydáva doklad o odbornej spôsobilosti,
h)zabezpečuje odbornú prípravu zamestnancov orgánov krajinného plánovania,
i)zabezpečuje činnosť správcu registra dokumentácie krajinného plánovania (ďalej len „register“),
j)zabezpečuje spoluprácu s inými štátmi, medzinárodnými organizáciami a s orgánmi Európskej únie v oblasti starostlivosti o krajinu,
k)rozhoduje o príslušnosti okresného úradu, ak územie miestneho krajinného plánu zasahuje do viacerých okresov,
l)vydáva ako dotknutý orgán štátnej správy stanovisko v pripomienkovom konaní k zadaniu Koncepcie územného rozvoja Slovenska, ku konceptu Koncepcie územného rozvoja Slovenska a návrhu Koncepcie územného rozvoja Slovenska vrátane jej zmien a doplnkov a k zadaniu územného plánu regiónu, ku konceptu územného plánu regiónu a k návrhu územného plánu regiónu vrátane jeho zmien a doplnkov, ktoré je podkladom pre preskúmanie návrhu územného plánu regiónu,14)
m)vydáva ako dotknutý orgán štátnej správy stanovisko k návrhu projektu pozemkových úprav a k návrhu všetkých priestorových plánovacích koncepcií, plánovacích a rozvojových dokumentov, ktoré majú priamy alebo nepriamy vplyv na krajinu na úrovni celoštátnej úrovni a na úrovni vyššieho územného celku,
n)preskúmava stanovisko okresného úradu podľa § 11 písm. c) a d) na základe podnetu od fyzickej osoby alebo právnickej osoby.
§ 11
Okresný úrad
Okresný úrad
a)obstaráva, prerokúva a schvaľuje miestny krajinný plán a jeho aktualizáciu,
b)vydáva všeobecne záväzným právnym predpisom záväznú časť miestneho krajinného plánu,
c)ako dotknutý orgán štátnej správy vydáva stanovisko v pripomienkovom konaní k zadaniu územného plánu obce, ku konceptu územného plánu obce a k návrhu územného plánu obce vrátane jeho zmien a doplnkov a k zadaniu územného plánu zóny, ku konceptu územného plánu zóny a k návrhu územného plánu zóny vrátane jeho zmien a doplnkov, ktoré je podkladom pre preskúmanie návrhu územného plánu obce alebo územného plánu zóny,15)
14) § 25 ods. 1 zákona 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov.
12
d)vydáva ako dotknutý orgán štátnej správy stanovisko k všeobecným zásadám funkčného usporiadania územia v obvode pozemkových úprav a k návrhu všetkých priestorových plánovacích koncepcií, plánovacích a rozvojových dokumentov, ktoré majú priamy alebo nepriamy vplyv na krajinu na okresnej úrovni a na úrovni obcí,
e)je dotknutým orgánom pri povoľovaní stavieb a činnosti15) z hľadiska dokumentácie krajinného plánovania, ak obec nemá územný plán obce.
§ 12
Spracovateľ
(1)Vyhradenou činnosťou v krajinnom plánovaní je spracovanie dokumentácie krajinného plánovania. Dokumentáciu krajinného plánovania spracúva fyzická osoba, ktorá odbornú spôsobilosť a je zapísaná ministerstvom v osobitnom zozname spracovateľov.
(2)Spracovateľom je aj právnická osoba, ktorá vykonáva činnosť prostredníctvom spracovateľa, ktorý je zamestnancom právnickej osoby alebo osobou v inom pracovnoprávnom vzťahu alebo v obchodnoprávnom vzťahu k právnickej osobe a v predmete svojej činnosti alebo v štatúte spracovanie dokumentácie krajinného plánovania.
(3)Spracovaním dokumentácie krajinného plánovania sa rozumie ucelený koordinovaný súbor odborných činností spracovateľa, ktoré potrebné na spracovanie návrhu krajinného plánu vrátane jej aktualizácie.
(4)Spracovateľ je povinný
a)spracúvať dokumentáciu krajinného plánovania podľa tohto zákona a súvisiacich všeobecne záväzných právnych predpisov, a podľa určenej metodiky,
b)využívať najnovšie poznatky spoločenských, prírodných a technických vied, aktuálne poznatky o stave kvality krajiny, stave životného prostredia a verejného zdravia, súbory a služby priestorových informácií vrátane ich metaúdajov, ktoré obsahujú informácie o krajine,
c)prizvať na spracovanie príslušnej časti dokumentácie krajinného plánovania a na ďalšie čiastkové odborné činnosti spolupracujúcu osobu, ktorá špecializáciu na spracovanie príslušnej časti dokumentácie krajinného plánovania,
d)spolupracovať s verejnosťou, dotknutým orgánom územnej samosprávy a s orgánmi štátnej správy pri definovaní a realizovaní krajinných koncepcií,
e)zaujať na požiadanie orgánu krajinného plánovania stanovisko k pripomienkam a zúčastniť sa na verejnom prerokovaní návrhu dokumentácie krajinného plánovania,
f)spolupracovať s orgánom krajinného plánovania pri vyhodnocovaní pripomienok z prerokovania dokumentácie krajinného plánovania.
15) zákon č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov, § 23 až 27 zákona č. 44/1988 Zb.
13
§ 13
Zoznam spracovateľov
(1)Ministerstvo na základe žiadosti zapíše do zoznamu spracovateľov fyzickú osobu, ktorá
a)je spôsobilá na právne úkony v plnom rozsahu,
b)je bezúhonná,
c) vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa v študijných odboroch biológia, ekologické a environmentálne vedy, vodné hospodárstvo, lesníctvo, poľnohospodárstvo a krajinárstvo alebo vedy o Zemi, ktorých študijné programy zamerané na krajinné plánovanie a najmenej tri roky odbornej praxe v krajinnom plánovaní alebo v spracovávaní dokumentácie ochrany prírody a krajiny alebo pri vypracovávaní všeobecných zásad funkčného usporiadania územia,
d)úspešne absolvovala skúšku odbornej spôsobilosti na základe úplnej žiadosti.
(2)Dokladom o odbornej spôsobilosti je osvedčenie o odbornej spôsobilosti (ďalej len „osvedčenie“), ktoré vydá ministerstvo.
(3)Do zoznamu spracovateľov sa zapisujú údaje odborne spôsobilej osoby v rozsahu meno a priezvisko s titulmi, adresa trvalého pobytu, dátum vykonania skúšky odbornej spôsobilosti, registračné číslo osvedčenia, dátum vydania osvedčenia a platnosť osvedčenia.
(4)Za bezúhonnú osobu na účely tohto zákona sa považuje osoba, ktorá nebola právoplatne odsúdená za spáchanie úmyselného trestného činu, ani za spáchanie iného trestného činu. Na účel preukázania bezúhonnosti poskytne fyzická osoba údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov.16)
(5)Odborná spôsobilosť sa overuje každých desať rokov na základe žiadosti odborne spôsobilej osoby po preukázaní doteraz spracovaných dokumentácií krajinného plánovania.
(6)Ministerstvo môže rozhodnúť o mimoriadnom preškolení spracovateľov, ak dôjde k podstatnej zmene v obsahu ich činnosti po zmene všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti krajinného plánovania.
(7)Ministerstvo vykoná výmaz odborne spôsobilej osoby zo zoznamu spracovateľov, ak
a)písomne požiadala o výmaz zo zoznamu spracovateľov,
b)zomrela alebo bola vyhlásený za mŕtvu,
c)bola obmedzená v spôsobilosti na právne úkony,
d)prestala byť bezúhonnou,
e)bola do zoznamu spracovateľov zapísaná na základe údajov, ktoré sa ukázali ako nepravdivé alebo neúplné,
16) § 10 ods. 4 písm. a) zákona č. 330/2007 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 91/2016 Z. z.
14
f)opakovane porušila ustanovenia tohto zákona o obstarávaní a spracovaní dokumentácie krajinného plánovania, na ktoré bola najskôr písomne upozornená ministerstvom,
g)neabsolvovala bez vážnych dôvodov mimoriadne preškolenie spracovateľov podľa odseku 6,
h)nemá platnú odbornú spôsobilosť podľa odseku 5.
(8)Zoznam spracovateľov podľa odseku 3 je zverejnený na webovom sídle ministerstva.
ŠTVRTÁ ČASŤ
OBSTARÁVANIE DOKUMENTÁCIE KRAJINNÉHO PLÁNOVANIA
§ 14
Základné ustanovenia
(1)Orgán krajinného plánovania je povinný obstarávať dokumentáciu krajinného plánovania a sledovať jej aktuálnosť. Obstarávanie dokumentácie krajinného plánovania zahŕňa:
a) prípravné práce,
b) zabezpečenie vypracovania zadania a jeho prerokovanie,
c) zabezpečenie spracovania návrhu dokumentácie krajinného plánovania, dohľad nad jeho spracovaním, jeho prerokovanie a schválenie,
d) uloženie schválenej dokumentácie krajinného plánovania,
e) zabezpečenie vloženia schválenej dokumentácie krajinného plánovania do registra.
(2)V rámci obstarávania dokumentácie krajinného plánovania orgán krajinného plánovania v spolupráci so spracovateľom vytvorí v procese spracovania dokumentácie krajinného plánovania podmienky na účasť širokej verejnosti, miestnych orgánov štátnej správy alebo orgánov územnej samosprávy a iných strán, ktoré zainteresované na definovaní a realizovaní krajinných koncepcií prostredníctvom verejných stretnutí.
§ 15
Podklady pre dokumentáciu krajinného plánovania
Podkladom na obstarávanie dokumentácie krajinného plánovania existujúce dokumenty zamerané na riešenie stavu kvality krajiny ako je územnoplánovacia dokumentácia, zásady ochrany pamiatkového územia, projekty pozemkových úprav, Vodný plán Slovenska, plány manažmentu čiastkových povodí a povodňového rizika, plán rozvoja verejných vodovodov a kanalizácií, dokumentácia ochrany prírody a krajiny, Národný lesnícky program, Zelená správa, stratégia ochrany biodiverzity, stratégie a akčné plány adaptácie na zmenu klímy, dokumenty ochrany a využitia nerastného bohatstva štátu, surovinovej politiky, stavu chránených ložiskových území a potenciálu využitia geotermálnej energie, programy odpadového hospodárstva, štátny program sanácie environmentálnych záťaží, plán rozvoja distribučnej sústavy, program na zlepšenie kvality
15
ovzdušia, plán integrovaného manažmentu dažďových vôd obce a iné schválené odvetvové stratégie, projekty, programy, a iné koncepčné dokumenty a súvisiace priestorové údaje.
§ 16
Prípravné práce
(1)Prípravné práce zabezpečuje orgán krajinného plánovania v spolupráci s dotknutým orgánom štátnej správy a s dotknutým orgánom územnej samosprávy.
(2)Prípravné práce obsahujú
a) zverejnenie oznámenia o začatí obstarávania dokumentácie krajinného plánovania na webovom sídle, na úradnej tabuli orgánu krajinného plánovania a iným v mieste obvyklým spôsobom,
b) zhromaždenie relevantných existujúcich podkladov, ktoré možno použiť na prípravu dokumentácie krajinného plánovania,
c) vyhodnotenie podkladov podľa písmena b) z hľadiska možnosti ich použitia a určenie ich záväznosti pre spracovanie dokumentácie krajinného plánovania v spolupráci s dotknutým orgánom štátnej správy alebo verejnej správy,
d) výber spracovateľa.
(3)Orgán krajinného plánovania je povinný na webovom sídle, na úradnej tabuli a iným v mieste obvyklým spôsobom najmenej na 30 dní zverejniť oznámenie o začatí obstarávania dokumentácie krajinného plánovania.
(4)Orgán krajinného plánovania doručí oznámenie o začatí obstarávania dokumentácie krajinného plánovania dotknutým orgánom štátnej správy, dotknutým orgánom územnej samosprávy.
§ 17
Zadanie
(1)Zadanie obsahuje vymedzenie riešenej časti krajiny, strategické zámery rozvoja riešeného územia, hlavné ciele, vymedzenie hlavných problémov, ktoré dokumentácia krajinného plánovania riešiť, podrobné požiadavky na formu a rozsah spracovania dokumentácie krajinného plánovania.
(2)Orgán krajinného plánovania, ktorý obstaráva dokumentáciu krajinného plánovania, zabezpečí spracovanie zadania na základe podkladov z prípravných prác.
(3)Spracované zadanie orgán krajinného plánovania zverejní na svojom webovom sídle, úradnej tabuli a v mieste obvyklým spôsobom najmenej na 30 dní. V lehote podľa prvej vety je možné podávať podnety, návrhy a pripomienky. Orgán krajinného plánovania doručí oznámenie o začatí prerokovávania zadania dotknutým orgánom štátnej správy, dotknutým právnickým osobám a dotknutým orgánom územnej samosprávy.
(4)Orgán krajinného plánovania po skončení prerokovania podľa odseku 3 vyhodnotí pripomienky z prerokovania a upraví zadanie podľa výsledku prerokovania.
16
(5)Orgán krajinného plánovania zverejní upravené zadanie na svojom webovom sídle.
(6)Zadanie je záväzným podkladom na vypracovanie návrhu dokumentácie krajinného plánovania. Zadanie stráca platnosť po uplynutí dvoch rokov od zverejnenia, ak sa nezačalo s obstarávaním návrhu dokumentácie krajinného plánovania.
§ 18
Návrh dokumentácie krajinného plánovania
(1)Orgán krajinného plánovania obstará návrh dokumentácie krajinného plánovania na základe zadania pre vypracovanie dokumentácie krajinného plánovania. Spracovanie dokumentácie krajinného plánovania vyhotovuje spracovateľ.
(2)Spracovateľ vypracuje analýzy, syntézy, hodnotenia a návrh záväznej časti dokumentácie krajinného plánovania na základe existujúcich podkladov, doplnkového získania tematických dát a mapovania, s využitím metód najmä krajinnoekologického hodnotenia a ekologickej optimalizácie využívania krajiny.
(3)Orgán krajinného plánovania oznámi verejnosti prerokovanie návrhu dokumentácie krajinného plánovania zverejnením oznámenia o začatí prerokovania návrhu dokumentácie krajinného plánovania na svojom webovom sídle, na úradnej tabuli a v mieste obvyklým spôsobom. Na podávanie pripomienok verejnosti orgán krajinného plánovania určí v oznámení o začatí prerokovania lehotu, ktorá nesmie byť kratšia ako 45 dní od zverejnenia oznámenia o začatí prerokovania.
(4)Orgán krajinného plánovania doručí oznámenie o začatí prerokovania dotknutým orgánom štátnej správy, dotknutým právnickým osobám a dotknutým orgánom územnej samosprávy. Na podávanie stanovísk a vyjadrení orgán krajinného plánovania určí v oznámení o začatí prerokovania lehotu, ktorá nesmie byť kratšia ako 30 dní od doručenia oznámenia o začatí prerokovania; ak sa v tejto lehote nevyjadria, alebo ak v tejto lehote nepožiadajú orgán krajinného plánovania o predĺženie lehoty s odôvodnením najviac o 30 dní, rozumie sa, že k návrhu dokumentácie krajinného plánovania nemajú pripomienky.
(5)Dotknutý orgán štátnej správy v rozsahu svojich kompetencií po doručení oznámenia o začatí prerokovania zaujme v určenej lehote stanovisko, ktoré doručí orgánu krajinného plánovania. Dotknutý orgán štátnej správy je v stanovisku podľa predchádzajúcej vety, oprávnený uplatňovať pripomienky a podmienky len v rozsahu svojej pôsobnosti. Dotknutý orgán štátnej správy je povinný uviesť v stanovisku ustanovenia právneho predpisu, na ktorého základe uplatňuje svoju pôsobnosť a obsah stanoviska odôvodniť.
(6)Prerokovanie návrhu dokumentácie krajinného plánovania sa na účel jeho podrobnejšieho vysvetlenia cieľov a obsahu uskutočňuje aj na verejnom prerokovaní. Orgán krajinného plánovania v oznámení o začatí prerokovania určí spôsob, miesto a čas uskutočnenia verejného prerokovania, na ktorom sa zúčastní spracovateľ, ktorý zabezpečí všeobecne zrozumiteľný odborný výklad navrhovaného riešenia. Orgán krajinného plánovania zabezpečí, aby odo dňa oznámenia verejného prerokovania bol návrh dokumentácie krajinného plánovania prístupný k nahliadnutiu v jeho sídle a na svojom webovom sídle.
(7)Orgán krajinného plánovania v súčinnosti so spracovateľom prerokuje pripomienky zo stanoviska s dotknutým orgánom štátnej správy, dotknutou právnickou osobou a s dotknutým orgánom územnej samosprávy; to neplatí, ak obsah stanoviska nepatrí do pôsobnosti dotknutého orgánu štátnej správy a dotknutej právnickej osoby alebo stanovisko neobsahuje odôvodnenie, orgán krajinného plánovania neakceptované pripomienky nemusí
17
prerokovať. Ak predmetom stanoviska pripomienky dotknutého orgánu štátnej správy, tieto pripomienky musí orgán krajinného plánovania prerokovať vždy a dosiahnutie dohody je podmienkou ďalšieho postupu. Na dosiahnutie dohody je možné využiť aj kompenzačné opatrenia alebo iné opatrenia podľa osobitných predpisov.17)
(8)Ak v prerokúvaní návrhu dokumentácie krajinného plánovania stanoviská dotknutých orgánov štátnej správy, dotknutých právnických osôb a dotknutých orgánov územnej samosprávy vzájomne rozporné alebo je rozpor medzi názorom orgánu krajinného plánovania alebo názorom spracovateľa a stanoviskom dotknutého orgánu štátnej správa alebo dotknutej právnickej osoby alebo dotknutého orgánu územnej samosprávy a nedokážu dosiahnuť dohodu, orgán krajinného plánovania požiada o zaujatie stanoviska nadradený dotknutý orgán. Ak sa rozpor nepodarilo odstrániť ani prerokovaním s nadradeným dotknutým orgánom, požiada orgán krajinného plánovania o odstránenie rozporu a zaujatie stanoviska ministerstvo. Ministerstvo prerokuje rozpor s príslušným nadradeným ústredným orgánom štátnej správy a zaujme stanovisko v lehote 21 dní od doručenia žiadosti. Dosiahnutie dohody a odstránenie rozporu s dotknutým orgánom štátnej správy je podmienkou ďalšieho postupu. Na dosiahnutie dohody je možné využiť aj kompenzačné opatrenia alebo iné opatrenia podľa osobitných predpisov.17)
(9)Orgán krajinného plánovania v súčinnosti so spracovateľom zabezpečí vyhodnotenie všetkých uplatnených pripomienok. O neakceptovaní pripomienky verejnosti informuje orgán krajinného plánovania fyzickú osobu alebo právnickú osobu, ktorá pripomienku uplatnila, spolu s odôvodnením neakceptovania.
(10) Na základe vyhodnotenia pripomienok sa návrh dokumentácie krajinného plánovania upraví a predloží schvaľujúcemu orgánu na schválenie. Záväznú časť dokumentácie krajinného plánovania vydá ministerstvo alebo okresný úrad všeobecne záväzným právnym predpisom.
(11) Pri prerokovaní návrhu Krajinného plánu Slovenska sa postupuje podľa odsekov 1 9 primerane.
(12) Orgán krajinného plánovania zverejní po schválení záväznú časť krajinného plánu vyvesením na úradnej tabuli najmenej na 30 dní ako aj iným, v mieste obvyklým spôsobom. Ak ide o zverejnenie záväznej časti krajinného plánu regiónu alebo miestneho krajinného plánu, orgán krajinného plánovania požiada dotknutú obec o zverejnenie záväznej časti krajinného plánu na webovom sídle obce a na úradnej tabuli.
§ 19
Aktualizácia dokumentácie krajinného plánovania
(1)Orgán krajinného plánovania je povinný pravidelne, najmenej raz za päť rokov, preskúma schválenú dokumentáciu krajinného plánovania. Cieľom preskúmania je preveriť či sa nezmenili územné a krajinnoekologické podmienky, podmienky ochrany životného prostredia a zdravých životných podmienok, princípy na adaptáciu na negatívne dôsledky zmeny klímy, podmienky územnej ochrany prírody, podmienky ochrany pamiatkového fondu, archeologických nálezov a archeologických nálezísk. Ak dôjde k zmene
17) Napríklad zákon č. 543/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 364/2004 Z. z v znení neskorších predpisov.
18
podmienok, orgán krajinného plánovania obstará aktualizáciu dokumentácie krajinného plánovania.
(2)Aktualizácia dokumentácie krajinného plánovania môže byť obstarávaná a prerokovávaná spoločne s obstarávaním zmien a doplnkov územnoplánovacej dokumentácie.
(3)Aktualizáciou dokumentácie krajinného plánovania je úprava schválenej dokumentácie krajinného plánovania alebo obstaranie novej dokumentácie krajinného plánovania. Pri jej obstarávaní sa postupuje primerane podľa § 18.
(4)Orgán krajinného plánovania oznámi verejnosti začatie prerokovanie návrhu aktualizácie dokumentácie krajinného plánovania zverejnením oznámenia najmenej na 30 dní na svojom webovom sídle a na úradnej tabuli a iným v mieste obvyklým spôsobom, v ktorom oznámi miesto a spôsob doručenia vyjadrenia a lehotu na vyjadrenie, ktorá nesmie byť kratšia ako 30 dní odo dňa zverejnenia oznámenia. Ak ide o prerokovanie krajinného plánu regiónu alebo miestneho krajinného plánu, orgán krajinného plánovania požiada dotknutú obec o zverejnenie oznámenia o začatí prerokovávania návrhu aktualizácie dokumentácie krajinného plánovania na webovom sídle obce a na úradnej tabuli obce.
(5)Po schválení aktualizácie dokumentácie krajinného plánovania zabezpečí orgán krajinného plánovania spracovanie úplného znenia dokumentácie krajinného plánovania do troch mesiacov od schválenia dokumentácie krajinného plánovania, ktoré sa uloží do registra podľa § 20.
§ 20
Register
(1)Register obsahuje dokumentáciu krajinného plánovania.
(2)Ministerstvo na svojom webovom sídle zverejňuje register podľa § 4 ods. 6 vo forme identickej elektronickej podoby spolu so všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorým sa vyhlasuje záväzná časť dokumentácie krajinného plánovania najneskôr do 30 dní od nadobudnutia účinnosti všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým sa vyhlasuje záväzná časť dokumentácie krajinného plánovania.
(3)Register je súčasťou informačného systému územného plánovania a výstavby.
PIATA ČASŤ
SPLNOMOCŇOVACIE A PRECHODNÉ USTANOVENIA
§ 21
Splnomocňovacie ustanovenie
Ministerstvo ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom podrobnosti o
a)obsahu a forme dokumentácie krajinného plánovania a o spôsobe spracovania dokumentácie krajinného plánovania ,
b)obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti.
19
§ 22
Prechodné ustanovenia
(1)Odborne spôsobilá osoba podľa osobitného predpisu18) na vyhotovenie dokumentov územného systému ekologickej stability sa považuje za spracovateľa podľa § 12 do 31. decembra 2024.
(2)Za Krajinný plán Slovenska sa považuje do jeho schválenia Generel nadregionálneho územného systému ekologickej stability Slovenskej republiky.
(3)Za krajinný plán regiónu sa považuje do jeho schválenia dokument regionálneho územného systému ekologickej stability.
(4)Za miestny krajinný plán sa považuje do jeho schválenia dokument miestneho územného systému ekologickej stability.
(5)Konanie podľa § 14 19 začaté podľa tohto zákona a neskončené do 31. marca 2024 sa dokončia podľa tohto zákona v znení účinnom do 31. marca 2024.
Čl. II
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení zákona č. 72/1969 Zb., zákona č. 139/1982 Zb., zákona č. 27/1984 Zb., zákona č. 160/1996 Z. z., zákona č. 58/1997 Z. z., zákona č. 395/1998 Z. z., zákona č. 343/1999 Z. z., zákona č. 388/2000 Z. z., zákona č. 416/2001 Z. z., zákona č. 439/2001 Z. z., zákona č. 524/2003 Z. z., zákona č. 534/2003 Z. z., zákona č. 639/2004 Z. z., zákona č. 725/2004 Z. z., zákona č. 93/2005 Z. z., zákona č. 479/2005 Z. z., zákona č. 25/2007 Z. z., zákona č. 275/2007 Z. z., zákona č. 664/2007 Z. z., zákona č. 86/2008 Z. z., zákona č. 8/2009 Z. z., zákona č. 70/2009 Z. z., zákona č. 60/2010 Z. z., zákona č. 144/2010 Z. z., zákona č. 249/2011 Z. z., zákona č. 317/2012 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 368/2013 Z. z., zákona č. 388/2013 Z. z., zákona č. 488/2013 Z. z., zákona č. 293/2014 Z. z., zákona č. 282/2015 Z. z., zákona č. 387/2015 Z. z., zákona č. 106/2018 Z. z., zákona č. 9/2019 Z. z., zákona č. 149/2019 Z. z., zákona č. 393/2019 Z. z., zákona č. 147/2021 Z. z., zákona č. 149/2021 Z. z. a zákona č. 181/2022 Z. z. sa dopĺňa takto:
1.V § 3 ods. 2 sa za druhú vetu vkladá nová tretia veta, ktorá znie: „Obce dotknutými orgánmi miestnej štátnej správy, ktoré vydávajú záväzné stanovisko v pripomienkovom konaní k zadaniu a k návrhu miestneho krajinného plánu vrátane jeho aktualizácie1a), ak riešením dotknuté miestne cesty a účelové cesty na ich území.“.
2.V § 3 ods. 3 sa za písmeno r) vkladá nové písmeno s), ktoré znie:
„s) je dotknutým orgánom štátnej správy, ktorý vydáva záväzné stanovisko v
18) § 55 zákona č. 543/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
20
pripomienkovom konaní k zadaniu a návrhu dokumentácie krajinného plánovania vrátane jeho aktualizácie,1a) ak sú riešením dotknuté diaľnice,“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1a znie:
1a) Zákon o krajinnom plánovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Doterajšie písmeno s) sa označuje ako písmeno t).
3.V § 3 sa odsek 4 dopĺňa písmenom f), ktoré znie:
„f) dotknutými orgánmi štátnej správy, ktoré vydávajú záväzné stanovisko v pripomienkovom konaní k zadaniu a návrhu krajinného plánu regiónu vrátane jeho aktualizácie1a), ak sú riešením dotknuté cesty I. triedy.“.
4.V § 3 sa odsek 5 dopĺňa písmenom h), ktoré znie:
„h) dotknutými orgánmi štátnej správy, ktoré vydávajú záväzné stanovisko v pripomienkovom konaní k zadaniu a návrhu miestneho krajinného plánu vrátane jeho aktualizácie1a), ak sú riešením dotknuté cesty II. a III. triedy.“.
Čl. III
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení zákona č. 139/1982 Zb., zákona č. 103/1990 Zb., zákona č. 262/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 136/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 199/1995 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 286/1996 Z. z., zákona č. 229/1997 Z. z., zákona č. 175/1999 Z. z., zákona č. 237/2000 Z. z., zákona č. 416/2001 Z. z., zákona č. 553/2001 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 217/2002 Z. z., zákona č. 103/2003 Z. z., zákona č. 245/2003 Z. z., zákona č. 417/2003 Z. z., zákona č. 608/2003 Z. z., zákona č. 541/2004 Z. z., zákona č. 290/2005 Z. z., zákona č. 479/2005 Z. z., zákona č. 24/2006 Z. z., zákona č. 218/2007 Z. z., zákona č. 540/2008 Z. z., zákona č. 66/2009 Z. z., zákona č. 513/2009 Z. z., zákona č. 118/2010 Z. z., zákona č. 145/2010 Z. z., zákona č. 547/2010 Z. z., zákona č. 408/2011 Z. z., zákona č. 300/2012 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 219/2013 Z. z., zákona č. 368/2013 Z. z., zákona č. 314/2014 Z. z., zákona č. 293/2014 Z. z., zákona č. 154/2015 Z. z., zákona č. 247/2015 Z. z., zákona č. 254/2015 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 312/2018 Z. z., zákona č. 93/2019 Z. z., zákona č. 279/2019 Z. z., zákona č. 90/2020 Z. z., zákona č. 145/2021 Z. z., zákona č. 149/2021 Z. z. a zákona č. 172/2022 Z. z. sa mení takto:
1. V § 19c ods. 2 sa vypúšťajú slová „(ďalej len „krajinno-ekologický plán“)“.
2. V § 139a ods. 4 sa vypúšťajú slová „(krajinno-ekologický plán)“.
Čl. IV
Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní znení zákona č.
231/1992 Zb.
, zákona č.
600/1992 Zb.
, zákona č.
132/1994 Z. z.
, zákona č.
200/1995 Z. z.
, zákona č.
216/1995 Z. z.
, zákona č.
233/1995 Z. z.
, zákona č.
123/1996 Z. z.
, zákona č.
164/1996 Z. z.
, zákona č.
222/1996 Z. z.
, zákona č.
289/1996 Z. z.
, zákona č.
290/1996 Z. z.
, zákona č.
288/1997 Z. z.
,
21
zákona č.
379/1997 Z. z.
, zákona č.
70/1998 Z. z.
, zákona č.
76/1998 Z. z.
, zákona č.
126/1998
Z. z.
, zákona č.
129/1998 Z. z.
, zákona č.
140/1998 Z. z.
, zákona č.
143/1998 Z. z.
, zákona č.
144/1998 Z. z.
, zákona č.
161/1998 Z. z.
, zákona č.
178/1998 Z. z.
, zákona č.
179/1998 Z. z.
, zákona č.
194/1998 Z. z.
, zákona č.
263/1999 Z. z.
, zákona č.
264/1999 Z. z.
, zákona č. zákona č.
119/2000 Z. z.
, zákona č.
142/2000 Z. z.
, zákona č.
236/2000 Z. z.
, zákona č.
238/2000 Z. z.
, zákona č.
268/2000 Z. z.
, zákona č.
338/2000 Z. z.
, zákona č.
223/2001 Z. z.
, zákona č.
279/2001 Z. z.
, zákona č.
488/2001 Z. z.
, zákona č.
554/2001 Z. z.
, zákona č.
261/2002 Z. z.
, zákona č.
284/2002 Z. z.
, zákona č.
506/2002 Z. z.
, zákona č.
190/2003 Z. z.
, zákona č.
219/2003 Z. z.
, zákona č.
245/2003 Z. z.
, zákona č.
423/2003 Z. z.
, zákona č.
515/2003 Z. z.
, zákona č.
586/2003 Z. z.
, zákona č.
602/2003 Z. z.
, zákona č.
347/2004 Z. z.
, zákona č.
350/2004 Z. z.
, zákona č.
365/2004 Z. z.
, zákona č.
420/2004 Z. z.
, zákona č.
533/2004 Z. z.
, zákona č.
544/2004 Z. z.
, zákona č.
578/2004 Z. z.
, zákona č.
624/2004 Z. z.
, zákona č.
650/2004 Z. z.
, zákona č.
656/2004 Z. z.
, zákona č.
725/2004 Z. z.
, zákona č.
8/2005 Z. z.
, zákona č.
93/2005 Z. z.
, zákona č.
331/2005 Z. z.
, zákona č.
340/2005 Z. z.
, zákona č.
351/2005
Z. z.
, zákona č.
470/2005 Z. z.
, zákona č.
473/2005 Z. z.
, zákona č.
491/2005 Z. z.
, zákona č.
555/2005 Z. z.
, zákona č.
567/2005 Z. z.
, zákona č.
124/2006 Z. z.
, zákona č.
126/2006 Z. z.
, zákona č.
17/2007 Z. z.
, zákona č.
99/2007 Z. z.
, zákona č.
193/2007 Z. z.
, zákona č.
218/2007
Z. z.
, zákona č.
358/2007 Z. z.
, zákona č.
577/2007 Z. z.
, zákona č.
112/2008 Z. z.
, zákona č.
445/2008 Z. z.
, zákona č.
448/2008 Z. z.
, zákona č.
186/2009 Z. z.
, zákona č.
492/2009 Z. z.
, zákona č.
568/2009 Z. z.
, zákona č.
129/2010 Z. z.
, zákona č.
136/2010 Z. z.
, zákona č.
556/2010 Z. z.
, zákona č.
249/2011 Z. z.
, zákona č.
324/2011 Z. z.
, zákona č.
362/2011 Z. z.
, zákona č.
392/2011 Z. z.
, zákona č.
395/2011 Z. z.
, zákona č.
251/2012 Z. z.
, zákona č.
314/2012 Z. z.
, zákona č.
321/2012 Z. z.
, zákona č.
351/2012 Z. z.
, zákona č.
447/2012 Z. z.
, zákona č.
39/2013 Z. z.
, zákona č.
94/2013 Z. z.
, zákona č.
95/2013 Z. z.
, zákona č.
180/2013
Z. z.
, zákona č.
218/2013 Z. z.
, zákona č.
1/2014 Z. z.
, zákona č.
35/2014 Z. z.
, zákona č.
58/2014 Z. z.
, zákona č.
182/2014 Z. z.
, zákona č.
204/2014 Z. z.
, zákona č.
219/2014 Z. z.
, zákona č.
321/2014 Z. z.
, zákona č.
333/2014 Z. z.
, zákona č.
399/2014 Z. z.
, zákona č.
77/2015
Z. z.
, zákona č.
79/2015 Z. z.
, zákona č.
128/2015 Z. z.
, zákona č.
266/2015 Z. z.
, zákona č.
272/2015 Z. z.
, zákona č.
274/2015 Z. z.
, zákona č.
278/2015 Z. z.
, zákona č.
331/2015 Z. z.
, zákona č.
348/2015 Z. z.
, zákona č.
387/2015 Z. z.
, zákona č.
412/2015 Z. z.
, zákona č.
440/2015 Z. z.
, zákona č.
89/2016 Z. z.
, zákona č.
91/2016 Z. z.
, zákona č.
125/2016 Z. z.
, zákona č.
276/2017 Z. z.
, zákona č.
289/2017 Z. z.
, zákona č.
292/2017 Z. z.
, zákona č.
56/2018
Z. z.
, zákona č.
87/2018 Z. z.
, zákona č.
106/2018 Z. z.
, zákona č.
112/2018 Z. z.
, zákona č.
157/2018 Z. z.
, zákona č.
170/2018 Z. z.
, zákona č.
177/2018 Z. z.
, zákona č.
177/2018 Z. z.
, zákona č.
216/2018 Z. z.
, zákona č.
9/2019 Z. z.
, zákona č.
30/2019 Z. z.
, zákona č.
139/2019
Z. z.
, zákona č.
221/2019 Z. z.
, zákona č.
356/2019 Z. z.
, zákona č.
371/2019 Z. z.
, zákona č.
390/2019 Z. z.
, zákona č.
476/2019 Z. z.
, zákona č.
6/2020 Z. z.
, zákona č.
73/2020 Z. z.
, zákona č.
198/2020 Z. z.
, zákona č.
279/2020 Z. z.
, zákona č.
75/2021 Z. z.
, zákona č.
261/2021 Z. z.
, zákona č. 500/2021 Z. z., zákona č. 249/2022 Z. z., zákona č. 256/2022 Z. z. a zákona č. 114/2022 Z. z. sa dopĺňa takto:
Príloha č. 2 sa dopĺňa 95. bodom, ktorý znie:
Por. čís.
Živnosť
Preukaz spôsobilosti
Poznámka
Zoznam
95.
Spracovanie dokumentácie krajinného plánovania
Osvedčenie o odbornej spôsobilosti
§ 13 zákona č. /2022 Z. z. o krajinnom plánovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
22
“.
Čl. V
Zákon č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 37/2002 Z. z., zákona č. 136/2004 Z. z., zákona č. 544/2004 Z. z., zákona č. 479/2005 Z. z., zákona č. 11/2006 Z. z., zákona č. 278/2009 Z. z., zákona č. 513/2009 Z. z., zákona č. 136/2010 Z. z., zákona č. 241/2011 Z. z., zákona č. 404/2011 Z. z., zákona č. 402/2013 Z. z., zákona č. 58/2014 Z. z., zákona č. 299/2014 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 305/2016 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 213/2019 Z. z., zákona č. 90/2020 Z. z., zákona č. 312/2020 Z. z., zákona č. 354/2021 Z. z. a zákona č. 187/2022 Z. z. sa dopĺňa takto:
1. V § 28 ods. 3 sa na konci pripája čiarka a tieto slová: „ako aj pri prerokúvaní zadania a návrhu dokumentácie krajinného plánovania vrátane jej aktualizácie. 6c)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6c znie:
6c) Zákon o krajinnom plánovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
2. V § 47 sa vypúšťa písmeno r) vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 11ba.
Doterajšie písmená s) a t) sa označujú ako písmená r) a s).
3. V § 48 sa odsek 1 dopĺňa písmenom z), ktoré znie:
„z) sa vyjadruje pri prerokúvaní Koncepcie územného rozvoja Slovenska,11cb) a pri prerokúvaní zadania a návrhu dokumentácie krajinného plánovania vrátane jej aktualizácie. 6c)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 11cb znie:
11cb) § 20 až 22 zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov.“.
Čl. VI
Zákon č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 580/2003 Z. z., zákona č. 479/2005 Z. z., zákona č. 561/2005 Z. z., zákona č. 193/2007 Z. z., zákona č. 500/2007 Z. z., zákona č. 179/2008 Z. z., zákona č. 435/2008 Z. z., zákona č. 191/2009 Z. z., zákona č. 469/2009 Z. z., zákona č. 556/2010 Z. z., zákona č. 133/2013 Z. z., zákona č. 402/2013 Z. z., zákona č. 35/2014 Z. z., zákona č. 259/2015 Z. z., zákona č. 282/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 305/2016 Z. z., zákona č. 176/2017 Z. z., zákona č. 56/2018 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 284/2018 Z. z., zákona č. 146/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 473/2019 Z. z., zákona č. 90/2020 Z. z., zákona č. 378/2021 Z. z. a zákona č. 187/2022 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 38 sa za písmeno n) vkladá nové písmeno o), ktoré znie:
„o) je dotknutým orgánom štátnej správy, ktorý vydáva záväzné stanovisko v pripomienkovom konaní k zadaniu a návrhu dokumentácie krajinného plánovania vrátane jej aktualizácie, 21ba) z hľadiska záujmov vnútrozemskej plavby,“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 21ba znie:
21ba) Zákon o krajinnom plánovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
23
Doterajšie písmená o) až aa) sa označujú ako písmená p) až ab).
Čl. VII
Zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení zákona č. 143/2002 Z. z., zákona č. 411/2002 Z. z., zákona č. 465/2002 Z. z., zákona č. 139/2003 Z. z., zákona č. 453/2003 Z. z., zákona č. 523/2003 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z., zákona č. 351/2004 Z. z., zákona č. 405/2004 Z. z., zákona č. 585/2004 Z. z., zákona č. 654/2004 Z. z., zákona č. 78/2005 Z. z., zákona č. 172/2005 Z. z., zákona č. 474/2005 Z. z., zákona č. 231/2006 Z. z., zákona č. 678/2006 Z. z., zákona č. 103/2007 Z. z., zákona č. 218/2007 Z. z., zákona č. 456/2007 Z. z., zákona č. 568/2007 Z. z., zákona č. 617/2007 Z. z., zákona č. 165/2008 Z. z., zákona č. 408/2008 Z. z., zákona č. 583/2008 Z. z., zákona č. 70/2009 Z. z., zákona č. 165/2009 Z. z., zákona č. 400/2009 Z. z., zákona č. 403/2009 Z. z., zákona č. 505/2009 Z. z., zákona č. 557/2009 Z. z., zákona č. 570/2009 Z. z., zákona č. 37/2010 Z. z., zákona č. 372/2010 Z. z., zákona č. 403/2010 Z. z., zákona č. 547/2010 Z. z., zákona č. 392/2011 Z. z., zákona č. 287/2012 Z. z., zákona č. 60/2013 Z. z., zákona č. 311/2013 Z. z., zákona č. 313/2013 Z. z., zákona č. 335/2014 Z. z., zákona č. 172/2015 Z. z., zákona č. 339/2015 Z. z., zákona č. 358/2015 Z. z., zákona č. 392/2015 Z. z., zákona č. 171/2016 Z. z., zákona č. 272/2016 Z. z., zákona č. 378/2016 Z. z., zákona č. 138/2017 Z. z., zákona č. 238/2017 Z. z., zákona č. 112/2018 Z. z., zákona č. 313/2018 Z. z., zákona č. 30/2019 Z. z., zákona č. 134/2020 Z. z., zákona č. 72/2021 Z. z., zákona č.
187/2021 Z. z.
, zákona č.
368/2021
Z. z.
, zákona č.
395/2021 Z. z.
, zákona č.
55/2022 Z. z.
, zákona č.
137/2022 Z. z.
,
172/2022 Z.
z.
a zákona č.
207/2022 Z. z.
sa dopĺňa takto:
V § 16 písm. d) sa za slovo „plánovania“ vkladajú slová „a krajinného plánovania“.
Čl. VIII
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení zákona č. 525/2003 Z. z., zákona č. 205/2004 Z. z., zákona č. 364/2004 Z. z., zákona č. 587/2004 Z. z., zákona č. 15/2005 Z. z., zákona č. 479/2005 Z. z., zákona č. 24/2006 Z. z., zákona č. 359/2007 Z. z., zákona č. 454/2007 Z. z., zákona č. 515/2008 Z. z., zákona č. 117/2010 Z. z., zákona č. 145/2010 Z. z., zákona č. 408/2011 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 207/2013 Z. z., zákona č. 311/2013 Z. z., zákona č. 506/2013 Z. z., zákona č. 35/2014 Z. z., zákona č. 198/2014 Z. z., zákona č. 314/2014 Z. z., zákona č. 324/2014 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 240/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 284/2018 Z. z., zákona č. 310/2018 Z. z., zákona č. 150/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 356/2019 Z. z., zákona č. 460/2019 Z. z., zákona č. 74/2020 Z. z., zákona č. 6/2022 Z. z. a zákona č. 377/2022 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 54 ods. 23 sa na konci dopĺňa táto veta „Dokumentácia ochrany prírody a krajiny podľa odseku 2 písm. c) je záväzným podkladom na spracovanie územnoplánovacej dokumentácie.“
Čl. IX
24
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 536/2004 Z. z., zákona č. 612/2004 Z. z., zákona č. 290/2005 Z. z., zákona č. 271/2008 Z. z., zákona č. 382/2008 Z. z., zákona č. 265/2009 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z. a zákona č. 172/2022 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 2 písm. a) sa za druhý bod vkladá nový tretí bod, ktorý znie:
„3. je dotknutým orgánom štátnej správy, ktorý vydáva záväzné stanovisko v pripomienkovom konaní k zadaniu a návrhu dokumentácie krajinného plánovania vrátane jej aktualizácie, 5a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 5a znie:
5a) Zákon o krajinnom plánovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Doterajší tretí až štrnásty bod sa označujú ako štvrtý až pätnásty bod.“.
Čl. X
Zákon č.
364/2004 Z. z.
o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č.
372/1990 Zb.
o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení zákona č.
587/2004 Z. z.
, zákona č.
230/2005 Z. z.
, zákona č.
479/2005 Z. z.
, zákona č.
532/2005 Z. z.
, zákona č.
359/2007 Z. z.
, zákona č.
514/2008 Z. z.
, zákona č.
515/2008 Z. z.
, zákona č.
384/2009 Z. z.
, zákona č.
134/2010 Z. z.
, zákona č.
556/2010 Z. z.
, zákona č.
258/2011 Z. z.
, zákona č.
408/2011 Z. z.
, zákona č.
306/2012 Z. z.
, zákona č.
180/2013 Z. z.
, zákona č.
35/2014 Z. z.
, zákona č.
409/2014 Z. z.
, zákona č.
262/2015 Z. z.
, zákona č.
303/2016 Z. z.
, zákona č.
277/2017 Z. z.
, zákona č.
51/2018 Z. z.
, zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č.
284/2018 Z. z.
, zákona č.
305/2018 Z. z.
, zákona č.
74/2020 Z. z.
a zákona č.
516/2021 Z. z.
sa mení takto:
V § 13 ods. 1 sa vypúšťajú slová „alebo môže byť krajinným plánom“.
Čl. XI
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
275/2007 Z. z.
, zákona č.
454/2007 Z. z.
, zákona č.
287/2009 Z. z.
, zákona č.
117/2010 Z. z.
, zákona č.
145/2010 Z. z.
, zákona č.
258/2011 Z. z.
, zákona č.
408/2011 Z. z.
, zákona č.
345/2012 Z. z.
, zákona č.
448/2012 Z. z.
, zákona č.
39/2013
Z. z.
, zákona č.
180/2013 Z. z.
, zákona č.
314/2014 Z. z.
, zákona č.
128/2015 Z. z.
, zákona č.
125/2016 Z. z.
, zákona č.
312/2016 Z. z.
, zákona č.
142/2017 Z. z.
, zákona č.
177/2018 Z. z.
, zákona č.
460/2019 Z. z.
,
74/2020 Z. z.
,
198/2020 Z. z.
, zákona č. 363/2021 Z. z., zákona č. 372/2021 Z. z. a zákona č. 172/2022 Z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 4 ods. 1 sa slová „regionálneho rozvoja a životného prostredia“ nahrádzajú slovami „a regionálneho rozvoja“.
Čl. XII
Zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení zákona č. 515/2008 Z. z., zákona č. 384/2009 Z. z., zákona č. 110/2010 Z. z., zákona č. 136/2010 Z. z., zákona č. 145/2010 Z. z., zákona č. 268/2010 Z. z., zákona č. 258/2011 Z. z., zákona č. 409/2011 Z. z.,
25
zákona č. 311/2013 Z. z., zákona č. 160/2014 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 315/2016 Z. z., zákona č. 147/2017 Z. z., zákona č. 292/2017 Z. z., zákona č. 49/2018 Z. z., zákona č. 51/2018 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 353/2018 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 74/2020 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z. a zákona č. 347/2021 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.Nadpis § 20 znie:
„Využitie výsledkov geologických prác pri územnom plánovaní a krajinnom plánovaní“.
2.V § 20 ods.1 sa za slovo “plánovaní“ vkladá čiarka a slová “a orgány krajinného plánovania pri krajinnom plánovaní“".
3.V § 20 ods. 2 sa za slovo “dokumentácie“ vkladajú slová “a dokumentácie krajinného plánovania“.
Čl. XIII
Zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 433/2010 Z. z., zákona č. 547/2010 Z. z., zákona č. 393/2011 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 402/2013 Z. z., zákona č. 432/2013 Z. z., zákona č. 152/2014 Z. z., zákona č. 259/2015 Z. z., zákona č. 282/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 316/2016 Z. z., zákona č. 351/2016 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 288/2018 Z. z., zákona č. 55/2019 Z. z., zákona č. 146/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 90/2020 Z. z., zákona č. 311/2020 Z. z. a zákona č. 402/2021 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 102 ods. 1 písmeno t) znie:
„t) je dotknutým orgánom štátnej správy, ktorý vydáva záväzné stanovisko v pripomienkovom konaní k zadaniu a návrhu Krajinného plánu Slovenska a zadaniu a návrhu krajinného plánu regiónu vrátane ich aktualizácie, 31ac) a vyjadruje sa ku konceptu a k návrhu Koncepcie územného rozvoja Slovenska.“
Poznámka pod čiarou k odkazu 31ac znie:
31ac) Zákon o krajinnom plánovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Čl. XIV
Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 9 ods. 1 sa za písmeno d) vkladá nové písmeno e), ktoré znie:
„e) ako dotknutý orgán štátnej správy vydáva záväzné stanovisko v pripomienkovom konaní k zadaniu a návrhu dokumentácie krajinného plánovania vrátane jej aktualizácie, 2a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 2a znie:
2a) Zákon č. ..... o krajinnom plánovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Doterajšie písmená e) až l) sa označujú ako písmená f) až m).“.
26
Čl. XV
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2023 okrem čl. I § 4 ods. 9, § 19 ods. 2, § 20 ods. 3 a čl. XIV, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. apríla 2024.