1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Terajšie znenie ust. § 27 ods.3 zákona 543/2002 Z.z. je ústavne nekomfortné znenie, ktoré obchádza a porušuje základné právo vlastníka - vlastniť majetok, užívať ho, nakladať s ním, vyplývajúce mu z Ústavy Slovenskej republiky, ako aj z článku 17 ods.1 Charty základných práv Európskej únie, uvedený v II. Hlave charty: Slobody.
Nie je možné aby štát prostredníctvom ním zriadených štátnych inštitúcií vyhlasoval na majetku súkromného vlastníka bez jeho súhlasu akékoľvek obmedzujúce opatrenia na užívanie súkromného majetku. Štát nemôže vstupovať do práv súkromného vlastníctva, nedovoľuje mu to žiadne zákonné ustanovenia platné na území Slovenskej republiky ani žiadne zákonné ustanovenie platné v Európskej únii.
Podľa komentára k zákonu č.543/2002 Z.z. napísaného kolektívom autorov Beaty Múčkovej a spol. : Obdobne ako pri prerokovaní samotného národného zoznamu s MPRV SR podľa ods.1 tohto ust.§ 27, ani v tomto prípade sa nevyžaduje súhlas vlastníkov, správcov alebo nájomcov dotknutých pozemkov. Predmetné prekovanie treba rozumieť ako prejav realizácie ochrany prírody a krajiny prostredníctvom spolupráce s vlastníkmi alebo užívateľmi pozemkov, čo vyplýva
s ust. § 2 ods. 1 samotného zákona 543/2002 Z.z. Ochrana prírody a krajiny sa realizuje najmä obmedzovaním a usmerňovaním zásahov do prírody a krajiny vrátane ochrany prírodných procesov, PODPOROU A SPOLUPRÁCOU S VLASTNÍKMI, správcami a užívateľmi pozemkov, ako aj spoluprácou s orgánmi štátnej správy, obcami, samosprávnymi krajmi, štátnymi odbornými organizáciami, vedeckými inštitúciami a mimovládnymi organizáciami,
10a)
ktorých predmetom činnosti je ochrana prírody a krajiny.
Spolupráca s vlastníkmi sa v tomto období neuplatňuje. Všetci vlastníci majú rovnaké práva a povinnosti a poskytuje sa im rovnaká právna ochrana, to znamená bez ohľadu na to, či je vlastníkom štát, fyzická osoba, právnická osoba alebo obec.
2
Opatrenia ostatných štátov Európskej únie s sveta k tejto problematike
IUCN Svetová komisia pre chránené územia, EUROPARC s podporou Svetového ochranárskeho monitorovacieho centra, vydáva smernice ako správne interpretovať Smernicu IUCN pre manažmentové kategórie chránených území pre Európu. Základným princípom je zachovať kritériá a manažmentové ciele jednotlivých kategórií a neoslabovať ich v Európe ani inde na svete.
V otázke vyhlásenia chránených území:
Rovnako ako pri otázke kompetencií je aj tu rozhodujúce, či vlastnícke vzťahy umožnia dosiahnutie manažmentových cieľov daného územia. Prípady, keď je vlastníkom štát, alebo právnická osoba, ktorá sa cíti byť viazaná ochranou prírody, v mnohých krajinách zjednodušujú manažovanie chránených území. Veľkou výhodou sú takéto vlastnícke vzťahy najmä v chránených územiach kategórií I – III. Toto však nie je všeobecným pravidlom a súkromné vlastníctvo je naďalej omnoho častejšie, ak nie dokonca pravidlom.
Okrem toho skúsenosti jasne dokazujú, že bez ohľadu na vlastnícke vzťahy závisí úspech riadenia od dobrej vôle a spolupráce miestnych obcí. V takýchto prípadoch je pre správu chráneného územia nevyhnutné disponovať dobrým poradenským a komunikačným systémom, ako aj účinnými mechanizmami, medzi ktoré môžu patriť aj finančné, ktoré zabezpečia úspešnosť naplnenia manažmentoch cieľov.
V Európe je väčšia časť pozemkov v chránených územiach kategórií I, II, III a IV v súkromnom vlastníctve. Aby bolo možné dosiahnuť ciele, sú pri manažmente území v súkromnom vlastníctve nevyhnutné dlhodobé dohody zaisťujúce záujmy ochrany prírody. Medzi ne patrí napríklad celý rad opatrení, ako sú odmeny, odškodnenia či úradné nariadenia.
Ako môžeme vidieť aj táto medzinárodná organizácia, apeluje na dohody s vlastníkmi, nikto z Európy ani zo sveta nechce aby naše Ministerstvo životného prostredia SR nespolupracovalo so neštátnymi vlastníkmi dotknutých pozemkov, na ktorých bez ich súhlasu vyhladilo obmedzujúce územia európskeho významu. Do novely zákona, bolo dosadené slovné spojenie „povinnosť prerokovania s vlastníkmi“ , bez ohľadu na ich vyjadrenia a ich súhlasu.
Navrhuje sa účinnosť zákona od zverejnenia v zbierke zákonov.
3
B. Osobitná časť
Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, sa mení a dopĺňa ust. § 27 ods.3 a § 50ods. 1. takto:
K bodu 1: V ust. § 27 ods.3 , sa na konci pripája povinnosť pre ministerstvo resp. okresný úrad v sídle kraja, po prerokovaní s dotknutými vlastníkmi vyžiadať písomný súhlas so zriadením územia európskeho významu od vlastníkov dotknutých pozemkov, v prípade ak sa jedná o spoločnú nehnuteľnosť, písomný súhlas so zriadeným územia európskeho významu od nadpolovičnej väčšiny všetkých spoluvlastníkov takejto spoločnej nehnuteľnosti.“ Každý vlastník by mal byť riadne a osobne informovaný o zámere smerujúcom k obmedzeniu jeho vlastníckych oprávnení, aby mal možnosť uplatniť všetky svoje právne možnosti zúčastniť sa procesu vyhlasovania územia európskeho významu. Možnosť oznamovať zámer verejnou vyhláškou sa zúži iba na doručovanie tzv. nezistenému vlastníkovi.
S ohľadom na predpokladaný priebeh legislatívneho procesu sa navrhuje, aby návrh zákona nadobudol účinnosť čo najskôr, a teda hneď od zverejnenia v zbierke zákonov.