Po druhé, návrh zákona ustanovuje povinnosti pre starostu aj zastupiteľstvo, ako aj pre prokuratúru spôsobom, že nemožno domnelé protizákonné uznesenie zastupiteľstva nechať nepovšimnuté a nerobiť nič, prípadne ešte aj prelamovať veto starostu v súvislosti s takýmto uznesením. Nastavuje sa proaktívny charakter zástupcov ľudu (starostu aj poslancov zastupiteľstva), prokuratúry a do istej miery aj súdu, pretože sa v príslušnom zákone stanovuje lehota pre rozhodnutie súdu vo veci preskúmania zákonnosti uznesení samosprávy. Návrhom zákona zavedený postup samosprávy by mal byť nasledovný:
1. Starosta nepodpíše uznesenie zastupiteľstva z dôvodu, že sa nazdáva, že je protizákonné (uplatnenie sistačného práva – práva veta).
2.Starosta je povinný v lehote 10 dní od schválenia uznesenia zastupiteľstvom podať podnet na vydanie protestu prokurátora – tým zároveň blokuje možnosť zastupiteľstva prelamovať jeho veto.
3.Prokurátor musí do 3 mesiacov od podania podnetu starostu rozhodnúť o proteste, ak vydá protest, zastupiteľstvo nemôže prelamovať veto starostu.
4.Ak zastupiteľstvo nevyhovie protestu prokurátora, starosta je povinný podať v stanovenej lehote žalobu na Najvyšší správny súd SR – tým zároveň blokuje možnosť zastupiteľstva prelamovať jeho veto. Možnosť podať žalobu na preskúmanie zákonnosti má okrem starostu aj prokurátor a starosta je žalobu povinný podať aj vtedy (ak má záujem blokovať prelomenie jeho veta zastupiteľstvom), ak prokurátor protest nevydá.
5.Zastupiteľstvo nemôže prelamovať veto starostu počas 40 dní odo dňa vydania protestu prokurátora ani počas lehoty, ktorú má súd stanovenú na rozhodnutie vo veci preskúmania zákonnosti namietaného uznesenia (návrh zákona stanovuje súdu lehotu na rozhodnutie do 3 mesiacov).
Ak je pozastavený výkon len časti uznesenia zastupiteľstva, vzťahuje sa vyššie uvedený mechanizmus len na tú časť, ktorej výkon bol starostom pozastavený.
Ak by starosta aj napriek takto nastavenému mechanizmu stále nechcel vykonať uznesenie zastupiteľstva (t.j. ak by nechcel plniť uznesenie, resp. obecný úrad na jeho pokyn, ktoré bolo posúdené ako v súlade so zákonom), hoci to prikazuje už platný zákon, takéto konanie starostu sa bude považovať za konanie v rozpore s verejným záujmom a bude podliehať sankčnému postihu (aj opakovanému) zo strany príslušnej komisie zastupiteľstva v zmysle ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov.
K Čl. II
Návrh zákona v súlade s Programovým vyhlásením vlády SR na roky 2020(2021) – 2024 zavádza proaktívny charakter prokuratúry vo veciach preskúmavania zákonnosti