D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Jana Žitňanská, Lukáš Kyselica a Dominik Drdul.
Predkladaná novela zákona o cestnej premávke upravuje zmeny predovšetkým v dvoch oblastiach právnej úpravy zákazy jazdy nákladnej dopravy v určité dni a vozidlá s právom prednostnej jazdy.
Navrhovanými zmenami týkajúcimi sa zákazu jazdy nákladnej dopravy sa sčasti vychádza v ústrety požiadavkám podnikateľského prostredia. Úpravou okruhu vozidiel a časov zákazu jazdy sa zníži administratívna záťaž pri udeľovaní výnimiek bez toho, aby to malo negatívny vplyv na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.
Pri zmenách týkajúcich sa vozidiel s právom prednostnej jazdy sa navrhuje rozšíriť okruh vozidiel, ktoré budú takýmito vozidlami zo zákona a v nadväznosti na to zrušiť možnosť Ministerstva vnútra Slovenskej republiky udeľovať výnimky na používanie zvláštnych výstražných znamení pre iné vozidlá. Výnimka sa bude udeľovať pre vozidlá s právom prednostnej jazdy už iba vo vzťahu k používaniu prenosných zariadení.
Okrem týchto zmien návrh zákona upravuje aj súvisiace ustanovenia o závažných priestupkoch a prechodné ustanovenia.
Návrh zákona bude mať vplyv na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nebude mať sociálne vplyvy ani vplyv na životné prostredie a rovnako ani vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nebude mať ďalej vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 až 6 (§ 39)
Navrhuje sa komplexne upraviť problematiku úpravy zákazu jazdy nákladnej dopravy v dňoch pracovného pokoja. Navrhované zmeny vychádzajú z poznatkov aplikačnej praxe, v nadväznosti na požiadavky podnikateľského sektora a po komparácii obdobných zákazov jazdy v zahraničí.
Úpravou času sa vytvorí dostatočný časový rámec na dojazd nákladných vozidiel do miesta určenia, resp. sa umožní jazda nákladným vozidlám, ktoré prepravujú tovar, ktorého preprava neznesie odklad z dôvodu možného narušenia výrobného procesu alebo skazy tovaru, bez nutnosti požadovania výnimky zo zákazu jazdy. Množstvo firiem vykonávajúcich medzinárodnú prepravu s nakládkou vo väčšine prípadov v nedeľu a následnou podmienenou vykládkou v inom štáte s napojením sa na trajekt, musí v súčasnom stave legislatívy požadovať udelenie výnimky zo zákazu jazdy, čo vytvára nadbytočnú byrokratickú záťaž. Posunutím časového rámca možnosti jazdy sa výrazne zníži nutnosť požadovania výnimky zo zákazu jázd, čo je pre tieto spoločnosti dôležitý posun k zlepšeniu podnikateľského prostredia a odbúranie byrokracie bez vedľajších vplyvov na cestnú premávku.
Vzhľadom na to, že je mnoho výrobných podnikov s nepretržitou prevádzkou s minimálnymi skladovými zásobami, je potrebné zabezpečiť stály príjem a vývoz výrobkov, ktoré potrebné pre ďalšie spracovanie. Z uvedeného dôvodu je cieľom návrhu tiež rozšíriť zoznam vozidiel, na ktoré sa obmedzenie zákazu jázd nebude vzťahovať a súčasne sa týmto zníži potreba vydávania výnimiek zo zákazu jázd. Okrem uvedených vozidiel zásobujúcich v režime just-in-time sa výnimky budú vzťahovať aj na vozidlá vykonávajúce iné jazdy v prevažne verejnom (verejnoprospešnom) záujme komunálne vozidlá na odvoz odpadu a vozidlá použité na poštové služby. Zároveň sa umožňuje autoškolám vykonávať výcvik na nákladných vozidlách bez časového obmedzenia, ktoré im vyplývalo zo zákazu jázd.
K bodom 7 až 9 (§ 40)
Navrhovanou úpravou sa podrobnejšie špecifikujú vozidlá, ktoré budú môcť byť vybavené zvláštnymi výstražnými znameniami. Rozšírenie zoznamu vozidiel s právom prednostnej jazdy podľa § 40 ods. 2 je pozitívnym krokom pri zabezpečovaní a odstraňovaní dopravných nehôd, ktoré vzniknú v rámci mestskej osobnej dopravy, kde je dôležité, aby sa vozidlo dopravného podniku v čo najkratšom čase dostalo na miesto nehody kvôli odstráneniu poškodeného vozidla, zabezpečeniu náhradných spojov a pod. Uvedené platí obdobne aj pri vzniku dopravných nehôd na diaľniciach a cestách pre motorové vozidlá, kde v mnohých prípadoch sa vozidlá ich správcov pri vzniku kolóny vozidiel nedostanú k dopravnej nehode včas za účelom čo najskoršieho odstránenia jej následkov a sprejazdnenia. Rozšírením skupiny vozidiel s právom prednostnej jazdy o tieto vozidlá sa predíde takýmto problémovým situáciám. Vzhľadom na možné využitie vozidiel dopravnej zdravotnej služby pri núdzových situáciách sa dopĺňajú medzi vozidlá s právom prednostnej jazdy aj tieto vozidlá.
Úpravou § 40 ods. 3 sa podrobnejšie špecifikujú vozidlá, ktoré budú môcť byť vybavené zvláštnymi výstražnými znameniami a špecifikuje sa spôsob ich montáže. Je potrebné rozdeliť vozidlá s pevnou montážou zariadenia a montážou prenosného zariadenia. Ak by si v aplikačnej praxi prevádzkovatelia vozidiel s právom prednostnej jazdy podľa § 40 ods. 2 určovali spôsob
upevnenia zvláštneho výstražného znamenia sami, bolo by to vychádzajúc z aplikačnej praxe nekontrolovateľné, nakoľko len pevná montáž je evidovaná v osvedčení o evidencii vozidla, pričom počas zápisu sa kontroluje, či montované svetelné zariadenia certifikované na použitie cestnej premávke. Prenosné zariadenie by nebolo nikde evidované. V prípade, ak by sa ponechala možnosť vlastného určenia spôsobu montáže zariadenia, mohlo by dôjsť k tomu, že inštitúcia si prenosné zariadenie zakúpi pre všetky svoje vozidlá a zo strany polície nebude možné korigovať počet prenosných výstražných znamení len na nevyhnutný počet vozidiel.
K bodom 10 a 11 [§ 137 ods. 2 písm. o) a aa)]
Navrhovanou úpravou sa reaguje na rozmáhajúce sa montáže neschválených svetelných zariadení na vozidlách vyžarujúcich svetlo imitujúce, resp. zameniteľné so svetlom vozidiel používajúcich zvláštne výstražné znamenia, ako napr. svetelné rampy, prídavné svetlomety, blikajúce LED pásiky a rôzne svietiace „ozdoby“ vyžarujúce svetlo dopredu (smerom k jazde vozidiel). Navrhovanou úpravou sa reaguje na problémy z aplikačnej praxe, kde je pri nelegálne namontovanom zvláštnom výstražnom zariadení najmä prostredníctvom prísaviek na čelnom skle vozidla vo vypnutom stave problematické preukázanie, či ide o výstražné znamenia ustanovené pre vozidlo s právom prednosti v jazde alebo iba o výstražné znamenie.
K bodu 12 [§ 137 ods. 2 písm. ad)]
Z dôvodu rozšírenia časového úseku možnosti jázd nákladných vozidiel sa navrhuje klasifikovať nedodržanie zákazu jazdy vyplývajúce z § 39 ako závažné porušenie.
K bodom 13 až 15 (§ 140)
Precizuje sa spôsob udeľovania a používania výnimke a rozsah a platnosť udeľovaných výnimiek. Navrhovanou úpravou sa zjednodušuje a zrýchľuje postup pri udeľovaní výnimiek, nakoľko je pri posudzovaní takýchto žiadostí potrebná miestna znalosť ciest, ktorou disponujú práve orgány Policajného zboru. Obdobne je upravený aj postup pri udeľovaní povolení na zvláštne užívanie ciest.
K bodu 16 (§ 143l)
Vzhľadom na navrhované zmeny pri udeľovaní povolenia na používanie zvláštnych výstražných znamení je potrebné upraviť používanie doteraz udelených výnimiek, ktoré sa ponechávajú v platnosti s ponechaním možnosti ich zrušenia podľa súčasných pravidiel.
K čl. II
Účinnosť zákona sa vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu a potrebu legisvakancie navrhuje od 1. júla 2023.