Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky. Cieľom navrhovateľov je ochrana ekonomických a sociálnych záujmov rodičov starajúcich sa o neplnoleté deti.
Národná rada Slovenskej republiky schválila dňa 6.12.2022 zákon č. 496/2022 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov(ďalej len „zákon o dani z príjmov) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Uvedeným zákonom sa doplnilo do zákona o dani z príjmov ustanovenie § 52zzp, ktorým sa na prechodné obdobie, t.j. od 1.1.2023 do 31.12.2024, zvýšila suma daňového bonusu na sumu 140EUR, a to za každé vyživované dieťa, ktoré nedovŕšilo 18 rokov veku života.
Ohraničenie doby, počas ktorej si rodičia neplnoletých detí, ktoré nedovŕšili 18ty rok veku života, môžu uplatniť zvýšený daňový bonus, bolo z dôvodu posunu účinnosti zákona č. 232/2022 Z. z. o financovaní voľného času dieťaťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
V súčasnosti sa občania Slovenskej republiky musia vysporiadať s množstvom ekonomických problémov, ktoré vyplývajú z vysokej miery inflácie, ktorej výška v decembri 2022 bola nad 15% ako aj vysokému nárastu cien energií. Najvýraznejšie sa zdražovanie premietlo do cien potravín, ktoré v porovnaní s decembrom 2022 zdraželi o viac ako 28%.
Nakoľko na vysokú infláciu, ktorá dosahuje dvojcifernú úroveň, vplývajú vysoké ceny energií ako aj vývoj vojny na Ukrajine, nízka úroveň inflácie v eurozóne vo výške okolo 2% je v nedohľadne. Z uvedeného dôvodu sa očakáva nárast cien aj počas nasledujúcich rokov. Zníženie čistého príjmu rodičom s deťmi by tak mohlo spôsobiť, že mnohé rodiny by sa tak mohli ocitnúť na hranici chudoby a mohli by mať existenčné problémy.
Zachovaním súčasnej výšky daňového bonusu zachováme ekonomickú a sociálnu istotu rodičov a zároveň odstránime budúcu neistotu plynúcu zo zníženého príjmu v kontraste s neustále sa zvyšujúcimi cenami najmä energií a potravín.
Zachovanie daňového bonusu vo výške 140EUR na neplnoleté deti, ktoré nedovŕšili 18ty rok veku života zároveň navrhujeme súčasne so zrušením tzv. „krúžkovného“. Máme za to, že v súčasnej dobe je dôležitejšie zachovať vyššie príjmy niektorým skupinám obyvateľov na zabezpečenie ich základných životných potrieb a nie je správne znižovať ich čistý príjem na úkor tzv. krúžkovného.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy.
B. Osobitná časť
K článku 1
Bod. 1
Zvyšuje sa výška veku života vyživovaného dieťaťa z 15r. na 18r, na ktoré je daňovník oprávnený uplatniť si nižšiu sumu daňového bonusu vo výške 50EUR mesačne.
Bod. 2.
Zvyšuje sa výška daňového bonusu zo sumy 100EUR mesačne na sumu 140EUR mesačne a zároveň sa zvyšuje vek vyživovaného dieťaťa, na ktoré je daňovník oprávnený uplatniť si vyššiu sumu daňového bonusu vo výške 140EUR z 15teho roku života vyživovaného dieťaťa na 18ty rok veku dieťaťa.
K článku 2
Bod. 1
V nadväznosti na zachovanie výšky daňového bonusu sa navrhuje vypustenie niektorých článkov zákona č. 232/2022 Z. z. o financovaní voľného času dieťaťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov, súvisiacich s vyplácaním sumy, na úhradu voľnočasových aktivít.
Bod. 2.
Legislatívno-technická úprava vyplývajúca z vypustenia niektorých článkov predmetného zákona.
K článku 3
K bodom 1 a 2
Legislatívno-technická úprava vyplývajúca z vypustenia niektorých článkov zákona č. 232/2022
Z. z. o financovaní voľného času dieťaťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K článku IV
Navrhuje sa účinnosť pätnástym dňom po jeho vyhlásení v zbierke zákonov