D Ô V O D O V Á S P R Á V A
A.Všeobecná časť
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky predkladá návrh zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v oblasti životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy.
Cieľom návrhu zákona je zosúladiť osobitné právne predpisy so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby v oblasti životného prostredia, odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch prednostne v oblasti životného prostredia.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
B.Osobitná časť
K Čl. I (442/2002 Z. z.)
K bodu 1
Úprava je vyvolaná zmenou v nadväznosti na ustanovenie § 38 a § 46 zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 2 a 3
Úprava vyvolaná v nadväznosti na úpravu § 31 ods. 4 a ods. 5 schváleného zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe. Vodovodné prípojky a kanalizačné prípojky sa povoľujú s hlavnou stavbou a väčšinou sú súčasťou hlavnej stavby.
K bodu 4
Technická úprava textu v nadväznosti na úpravu § 36 zákona č. 201/2022Z.z.
K bodu 5
Technická úprava textu v nadväznosti na vyvolanú zmenu zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 6
Technická úprava textu v nadväznosti na vyvolanú zmenu zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 7
Technická úprava textu v nadväznosti na vyvolanú zmenu zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 8
Technická úprava textu v nadväznosti na vyvolanú zmenu zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 9
Technická úprava textu v nadväznosti na schválený zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní“.
K bodu 10
Úprava vyvolaná v nadväznosti na ustanovenie § 36 zákona č. 201/2002 Z. z. o výstavbe.
K bodu 11
Technická úprava textu v nadväznosti na vyvolanú zmenu zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 12
Technická úprava textu v nadväznosti na úpravu zákona č. 201/2022Z.z.
K bodu 13
Poznámka pod čiarou sa mení v nadväznosti na schválený zákona č. 201/2022Z.z.
K bodu 14
Úprava vyvolaná v nadväznosti na schválený zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 15
Úprava vyvolaná v nadväznosti na ustanovenie § 46 a zavedený pojem „zhotovenie stavby“ schváleného zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 16
Úprava vyvolaná v nadväznosti na schválený zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K Čl. II (543/2002)
K bodom 1 až 3
Vzhľadom na novú právnu úpravu zákonov o územnom plánovaní a výstavbe sa aktualizujú poznámky pod čiarou k ustanoveniam, ktoré súvisia s touto novou právnou úpravou.
K bodom 4 až 8
Navrhovanou úpravou sa zosúlaďuje postup pri vydávaní záväzných stanovísk s novou právnou úpravou zákonov o územnom plánovaní a výstavbe. V tomto smere sa na jednej strane vypúšťa povinnosť vydávania záväzných stanovísk v konaniach, ktoré nová právna úprava zákonov o územnom plánovaní a výstavbe neobsahuje, na druhej strane sa v obmedzenom rozsahu zavádza povinnosť vydávania záväzných stanovísk v nových konaniach, v ktorých môžu byť dotknuté záujmy ochrany prírody a krajiny.
K bodom 9 a 10
Vzhľadom na novú právnu úpravu zákonov o územnom plánovaní a výstavbe sa aktualizujú poznámky pod čiarou k ustanoveniam, ktoré súvisia s touto novou právnou úpravou.
K bodom 11 až 13
Vzhľadom na zmeny definície stavby, ako aj nové pojmy zavedené zákonom o výstavbe a nové kategórie stavieb, ktoré v rôznej miere podliehajú režimu zákona o výstavbe sa upravujú činnosti, ktoré podliehajú súhlasu orgánu ochrany prírody v druhom stupni ochrany z hľadiska záujmov ochrany prírody a krajiny, pričom tieto súhlasy sa nebudú vyžadovať v prípade činnosti, pre ktoré bolo vydané stavebné povolenie.
K bodom 14 až 19
Činnosti súvisiace s výstavbou, na ktoré sa vyžadoval súhlas sa ustanovujú ako zakázané činnosti. Uvedené sa navrhuje z dôvodu, že v prípade týchto činností sa budú môcť vydávať výnimky len za splnenie zákonom stanovených podmienok. Vychádzajúc zo znenia ostatných zákazov ustanovených pre tretí stupeň ide o logickú úpravu, keďže väčšina zakázaných činnosti na záujmy ochrany prírody a krajiny podstatne menší nepriaznivý vplyv ako je tomu v prípade stavebnej činnosti alebo vykonávania terénnych úprav. Vybrané zákazy sa v zmysle prechodných ustanovení zákona nebudú vzťahovať na stavby, pre ktoré bolo vydané stavebné povolenie, resp. súhlas podľa tohto zákona.
K bodom 20 až 25
Ide o úpravu podmienok územnej ochrany v rámci štvrtého a piateho stupňa ochrany v nadväznosti na úpravu v ustanoveniach § 14.
K bodom 26 až 28
Ide o úpravu podmienok územnej ochrany v prípade prírodných pamiatok (jaskýň a prírodných vodopádov), kde sa spresňujú ustanovenia za účelom ich zosúladenia s novou úpravou zákona o výstavbe obdobne ako tomu je v prípade podmienok územnej ochrany ustanovených pre jednotlivé stupne ochrany.
K bodu 29
Ide o úpravu terminológie v nadväznosti na postup pri nájdení osobitne chránených častí prírody a krajiny v súvislosti s realizáciou stavieb, resp. stavebných prác.
K bodu 30
Vzhľadom na novú právnu úpravu zákonov o územnom plánovaní a výstavbe sa aktualizuje poznámka pod čiarou k ustanoveniu, ktoré súvisí s touto novou právnou úpravou.
K bodu 31
Úprava sa navrhuje z dôvodu náležitého vymedzenia rozsahu uplatňovania vybranej dokumentácie ochrany prírody a krajiny vo vzťahu k plánovacím dokumentom a činnostiam.
K bodom 32 a 33
V nadväznosti na predchádzajúce úpravy, resp. znenie zákona sa ako neodôvodnené vypúšťajú vybrané výnimky umožňujúce prevod pozemkov vo vlastníctve štátu
K bodom 34 až 36
V nadväznosti na predchádzajúce zmeny a doplnenia v ustanoveniach zákona sa upravuje pôsobnosť jednotlivých orgánov ochrany prírody.
K bodom 37 a 38
Vzhľadom k predchádzajúcim k zmenám a doplneniam v zákone sa príslušne upravujú ustanovenia týkajúce sa konania orgánov ochrany prírody.
K bodu 39
Dopĺňajú sa prechodné ustanovenie vzhľadom na zmeny v ustanoveniach § 9 a 14 zákona.
K Čl. III (525/2003)
Navrhovanou úpravou sa upravuje pôsobnosť orgánov štátnej správy starostlivosti o životné prostredie ako špeciálnych stavebných úradov v nadväznosti na zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K ČI. IV(364/2004)
K bodu 1
Úprava je vyvolaná zmenou v nadväznosti na ustanovenie § 31 ods. 4, ods. 5, a § 38 zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 2
V nadväznosti na právnu úpravu postavenia špeciálnych stavebných úradov sa mení aj postavenie orgánu štátnej správy na špeciálny stavebný úrad, úprava v nadväznosti na § 6 ods. 1 písm. e) zákona č. 201/2022Z.z.
Technická úprava textu v nadväznosti na zmenu pojmu „stavebného povolenia“ na „rozhodnutie o povolení stavby“.
K bodu 3
Technická úprava textu v nadväznosti na úpravu § 38 zákona č. 201/2022Z.z.
K bodu 4
Zmena pojmu v nadväznosti na terminológiu podľa schváleného zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 5
Zmena v nadväznosti na vyvolanú zmenu zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 6
Zmena vyvolaná v nadväznosti na úpravu § 24 zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní.
K bodu 7
Zmena vyvolaná v nadväznosti na úpravu § 40 zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 8
Zmena vyvolaná v nadväznosti na úpravu § 36 a § 40 zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 9
Zmena odkazu v nadväznosti na schválený zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní“.
K bodu 10
Úprava vyvolaná v nadväznosti na schválený zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 11
Úprava vyvolaná v nadväznosti na úpravu § 31 ods. 4 a ods. 5 schváleného zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe. Vodovodné prípojky a kanalizačné prípojky sa povoľujú s hlavnou stavbou a väčšinou sú súčasťou hlavnej stavby.
K bodu 12
Technická úprava textu v nadväznosti na úpravu § 38 zákona č. 201/2022Z.z.
K bodu 13
Technická úprava textu v nadväznosti na úpravu § 38 zákona č. 201/2022Z.z.
K bodu 14
Úprava vyvolaná v nadväznosti na schválený zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 15
Úprava vyvolaná v nadväznosti na ustanovenie § 36 a 37 ods. 1 schváleného zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 16
Úprava vyvolaná v nadväznosti na schválený zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 17
Úprava vyvolaná v nadväznosti na § 37 a § 38 schváleného zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 18
Úprava vyvolaná v nadväznosti na schválený zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 19
Úprava vyvolaná v nadväznosti na schválený zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K Čl. V (24/2006)
K bodu 1
Zavádza sa definícia stavba v režime integrovaného povoľovania z legislatívno-technických dôvodov. Vyčleňuje sa osobitne táto skupina stavieb na konanie pred inšpekciou.
K bodu 2
Slovenská inšpekcia životného prostredia sa stáva novým príslušným orgánom v zmysle zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie pre navrhované činnosti, ktoré prevádzkou, alebo jej zmenou podľa zákona č. 39/2013 Z.z o integrovanej prevencii a kontrole znečistenia..
K bodu 3
Príslušný orgán definuje lehotu na vydanie rozhodnutia v konaní o podnete, v zložitých prípadoch možnosť túto lehotu opakovane predĺžiť. Uvedená potreba vyplynula z aplikačnej praxe, nakoľko je častým prípadom neskoré dodanie podkladov od navrhovateľov, bez ktorých nie je možné v konaní rozhodnúť.
K bodu 4
Zavádza sa možnosť upovedomovať účastníkov o podkladoch rozhodnutia prostredníctvom webového sídla.
K bodu 5
Legislatívno – technická úprava sa týka presunu zavedenej skratky.
K bodu 6 a 7
Legislatívno technická úprava týkajúca sa možnosti príslušného orgánu vypustiť odborný posudok príp. ho nahradiť konzultáciou s odborníkom.
K bodu 8
Ruší sa možnosť podať odvolanie proti rozhodnutiu zo zisťovacieho konania, že navrhovaná činnosť sa posudzovať. Účelom úpravy je zefektívnenie a skrátenie procesu a zníženie administratívnej záťaže. Možnosť odvolania proti rozhodnutiu bude zachovaná pri vydaní záverečného stanoviska.
K bodu 9
Novela predlžuje lehotu na vrátenie neúplnej správy o hodnotení, nakoľko súčasná lehota nekorešpondovala s rozsahom predkladanej dokumentácie a nedostatok času skontrolovať úplnosť správy o hodnotení komplikoval priebeh procesu.
K bodu 10
Na základe aplikačnej praxe, kedy aj v jednoznačných a jednoduchých prípadoch mal navrhovateľ povinnosť vypracovať odborný posudok, čo zvyšovalo finančnú a časovú náročnosť procesu, dáva novela príslušnému orgánu možnosť vypustiť vypracovanie odborného posudku, príp. ho nahradiť konzultáciou s odborníkom.
K bodu 11
Ustanovenia definujú prepojenie prerokovania stavebného zámeru, konania o stavebnom zámere, zisťovacieho konania a posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Ak navrhovateľ vyhodnotí, že je výhodnejšie napríklad z dôvodu vyššej hospodárnosti vykonať samostatné konanie podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, požiada príslušný orgán aby neuplatnil články o prepojení procesov.
Definuje sa spoločný okruh účastníkov konania v prípade prepojenia procesov a povinnosti navrhovateľa vyplývajúce zo zákona o výstavbe.
Rozhodnutie zo zisťovacieho konania o tom, že navrhovanú činnosť nie je potrebné povoľovať, je zároveň rozhodnutím o stavebnom povolení.
Zavádzajú sa podmienky, kedy je výsledkom posudzovania vplyvov navrhovanej činnosti alebo jej zmeny zároveň aj rozhodnutie o povolení stavby.
Novela umožňuje príslušnému orgánu zastaviť konanie v prípade, ak dotknutý orgán vo svojom stanovisku týkajúcom sa vplyvov na životné prostredie a zdravie vyjadrí nesúhlas a dôvod nesúhlasu nie je možné odstrániť ani opatreniami, ktoré zabránia znečisťovaniu životného prostredia, zmiernia znečisťovanie životného prostredia alebo zabránia poškodzovaniu životného prostredia. Podmienky na zastavenie musia byť splnené kumulatívne. Voči rozhodnutiu sa navrhovateľ môže odvolať. Uvedené ustanovenie bolo do zákona doplnené na základe aplikačnej praxe, kedy jednoznačné negatívne stanovisko týkajúce sa napríklad neakceptovateľnosti realizácie činnosti vo zvolenej lokalite resp. iné dôvody nebolo možné zmierniť opatreniami, avšak proces musel v zmysle zákona pokračovať.
Overenie projektu a kolaudačné osvedčenie stavby podľa zákona o výstavbe môžu byť vydané len vtedy, ak návrh stavebného zámeru, ktorý bol podkladom na ich vydanie, je v súlade s navrhovanou činnosťou, ktorá bola posúdená podľa tohto zákona, s rozhodnutím vydaným podľa tohto zákona a jeho podmienkami.
K bodu 12 až 14
Legislatívno – technická úprava vyplývajúca zo zadefinovania nového príslušného orgánu.
K bodu 15
Novela definuje prechodné ustanovenia v súvislosti s vyvolanými kompetenčnými a procesnými zmenami.
K Čl. VI (569/2007)
K bodom 1 až 3
Legislatívno-technická úprava poznámok pod čiarou.
K bodu 4
Legislatívno-technická úprava vyvolaná zmenou v pojmoch podľa novej stavebnej legislatívy.
K bodu 5
Úprava vyvolaná zrušením niektorých inštitútov v rámci územného plánovania, ako aj konania vo výstavbe, zavedením inštitútu záväzných stanovísk v spojení s dotknutými orgánmi a dotknutými právnickými osobami a s tým súvisiacimi zmenami v spôsobe udeľovania povolení, súhlasov a obdobných vyjadrení k stavbám a súvisiacim činnostiam.
K bodu 6
Legislatívno-technická úprava poznámok pod čiarou.
K bodu 7
Úprava vyvolaná zmenou v pojmoch podľa novej stavebnej legislatívy a zmenami v procesoch územného plánovania a konania vo výstavbe.
K Čl. VII ( 514/2008)
K bodom 1 až 3
Legislatívno-technická úprava poznámok pod čiarou
K Čl. VIII (7/2009)
K bodu 1
Úprava vyvolaná v nadväznosti na úpravu § 38, § 46, § 48 schváleného zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 2
Technická úprava textu v nadväznosti na vyvolanú zmenu § 32, § 33 zákona č. 200/2022 Z. z.
K bodu 3
Technická úprava textu v nadväznosti na vyvolanú zmenu § 46 zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 4
Technická úprava textu v nadväznosti na vyvolanú zmenu § 38 a § 46 zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 5
Technická úprava textu v nadväznosti na vyvolanú zmenu § 38 a § 46 zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 6
Úprava vyvolaná v nadväznosti na zmenu § 38 a § 46 zákona č. 201/2022 Z. z.
K bodu 7
Úprava vyvolaná v nadväznosti na zmenu § 32, § 33 zákona č. 200/2022 Z. z o územnom plánovaní.
K bodu 8
Úprava vyvolaná v nadväznosti na schválený zákon č. 201/2022.
K Čl. IX (39/2013 Z. z.)
K bodu 1
Vypúšťa sa definícia stavebníka. Vzhľadom na to, že je definovaná v osobitnom predpise.
K bodu 2
V súvislosti so schváleným zákonom o výstavbe, ktorý nadobudne účinnosť od 1.4.2024 zavádza sa pojem stavby v režime integrovaného povolenia a jej charakterizácia.
K bodu 3
Legislatívno-technická zmena súvisiaca so spojením procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (ďalej len „EIA“) s procesom integrovaného povoľovania (ďalej len „IP“). Na rozdiel od doterajšieho legislatívneho stavu postupnosti procesov, bude posudzovanie vplyvov a integrované povoľovanie prebiehať v jednom konaní, čo urýchli a zjednoduší povoľovací proces. S účinnosťou od 1. apríla 2024 tak dôjde k spojeniu povoľovacích procesov, ktoré sa týkajú činnosti prevádzky a jej vplyvov na životné prostredie, výsledkom ktorého bude environmentálne povolenie.
Od povoľovacieho procesu sa zároveň s ohľadom na špecifiká integrovaného povoľovania a ciele Plánu obnovy a odolnosti SR oddelia niektoré prvky stavebného konania, ktoré bude vykonávať Slovenská inšpekcia životného prostredia.
K bodu 4
Pôvodný text v písmene g) sa zrušil z dôvodu legislatívno-technickej zmeny, súvisiacej s oddelením stavebného konania a integrovaného povoľovania.
Vloženie nového textu písmena g) súvisí so spojením procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie a integrovaného povoľovania. Konanie o posudzovaní vplyvov na životné prostredie sa tak stáva súčasťou integrovaného povoľovania.
K bodu 5
Vkladá sa nový text kde sa definujú podmienky povoľovania stavieb v režime integrovaného povoľovania ako aj kompetentnosť inšpekcie. Ustanovenie prepája integrované povoľovanie so stavebným zámerom vo fáze konzultácie.
K bodu 6
Vymedzujú sa procesy, ktoré nie súčasťou integrovaného povoľovania. Predmetná zmena súvisí so zlúčením posudzovania vplyvov na životné prostredie a integrovaného povoľovania do jedného konania a súčasným oddelením stavebného konania (od apríla 2024 konanie o výstavbe). Zmena nadobúda účinnosť 1. apríla 2024.
K bodu 7
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 8
V prípade stavby, ktorá nie je režime integrovaného povoľovania, ale ktorá sa nachádza alebo zhotoviť alebo vykonať v prevádzke inšpekcia postavenie dotknutého orgánu podľa osobitného predpisu.
K bodu 9
Vkladajú sa nové ustanovenia vychádzajúce so spojenia procesov integrovaného povoľovania a posudzovania vplyvov na životné prostredie. Vymedzujú sa pojmy a procesy súvisiace s jednotným konaním. V odseku 1 sa vymedzujú podmienky na ktoré sa nevzťahujú konania. Odsek 2 vymedzuje spojitosti konaní, kedy inšpekcia vykoná posudzovanie vplyvov navrhovanej činnosti alebo zisťovacie konanie o posudzovaní navrhovanej činnosti za určených podmienok. Odsek tri popisuje, že v prípade ak je potrebné zisťovacie konanie, ktorého následkom bude jednoduchá stavba, pôjde priamo do stavebného konania a nie je potrebná zmena IP. Odsek 4 stanovuje povinnosti prevádzkovateľa v prípade konaní o posudzovaní vplyvov na životné prostredie plní povinnosti navrhovateľa. Odsek 5 popisuje osobitosti konania v prípade presahu štátnej hranice.
K bodom 10 až 12
Predmetný bod rozširuje ustanovenia týkajúcich sa konzultácií, kde sa inšpekcia vyjadruje či prevádzka alebo jej zmena vyžaduje povolenie v plnom rozsahu alebo umožní skrátenie procesu v prípade nepodstatných zmien. Využitím tejto doplňujúcej služby získa prevádzkovateľ
informáciu na začiatku procesu, k dĺžke konaní a k potrebe doplnenia dokumentácie. Výsledok predpokladá zefektívnenie konaní. Výsledkom konzultácie je po novom písomné vyjadrenie inšpekcie.
K bodu 13
Legislatívno-technická zmena súvisiaca s náhradou pojmu záväzné stanovisko za vyjadrenie.
K bodu 14
Legislatívna úprava v súvislosti so spojením procesov posudzovania vplyvov špecifikuje požiadavky na doplnenie kompletnosti dokumentácie k žiadosti a špecifikuje čo je predmetom navrhovanej činnosti.
K bodu 15
Zmena súvisiaca s oddelením procesu stavebného konania od IP a súbežne so spojením procesov EIA a IP.
K bodu 16
Úprava definuje nové náležitosti potrebné pre predloženie žiadosti.
K bodu 17
Upravuje sa duplicitné vymedzenie účastníkov konania.
K bodom 18 až 20
Legislatívno-technická zmena vyplývajúca z nových konaní. Rozširuje okruh osobitných účastníkov konania (podľa Zákona č. 201/2022 o výstavbe v rámci prerokovania stavebného zámeru a podľa Zákona č. 24/2006 v znení neskorších predpisov)
K bodu 21
Precizovanie paragrafu v súvislosti s oddelením stavebného konania.
K bodu 22
Legislatívno-technická zmena, súvisiaca s oddelením stavebného konania a integrovaného povoľovania.
K bodu 23
Zmena súvisiaca so zlúčením posudzovania vplyvov na životné prostredie a integrovaného povoľovania. Vymedzenie účasti verejnosti a dotknutej verejnosti v konaní.
K bodu 24
Nové ustanovenie, ktoré umožní zrýchlenie procesov v prípade nepodstatných alebo jednoduchých zmien. Ide o povolenie, ktoré nevyžaduje zisťovacie konanie ani posudzovanie vplyvov na životné prostredie, len jednoduchú aktualizáciu údajov.
K bodu 25
Zmena súvisiaca so zlúčením posudzovania vplyvov na životné prostredie a integrovaného povoľovania, ktorá dopĺňa náležitosti žiadosti.
K bodu 26
Legislatívno-technická úprava
K bodu 27
Zmena súvisiaca so zlúčením posudzovania vplyvov na životné prostredie a integrovaného povoľovania, súvisiaca s úpravou lehôt.
K bodu 28
Legislatívno-technická úprava
K bodu 29
Doplnenie ďalších podmienok k vyjadreniu dotknutých orgánov v súvislosti s novým zákonom č. 201/2022 o výstavbe. Ak dôjde k zmene stavebného zámeru budú sa v tomto konaní môcť vyjadriť.
K bodu 30
Zadefinovanie podmienok pre formy vyjadrenia sa dotknutých orgánov či k procesu IP a stavebného konania alebo procesu IP a EIA.
K bodu 31
Vkladajú sa nové ustanovenia vychádzajúce s osobitostí konaní procesov integrovaného povoľovania a posudzovania vplyvov na životné prostredie.
V prípade spojenia konaní EIA a IP zverejnenie prebieha podľa zákona č. 24/2006 Z.z. v znení neskorších predpisov. Ustanovuje podmienky za akých inšpekcia pokračuje v jednotlivých konaniach. Ak inšpekcia v zisťovacom konaní určí, že navrhovaná činnosť alebo jej zmena nepodlieha posudzovaniu vplyvov, upovedomí účastníkov konania a pokračuje v integrovanom povoľovaní podľa zákona č. 39/2013 Z.z. Súčasťou povolenia bude rozhodnutie, či navrhovaná činnosť alebo jej zmena nepodlieha posudzovaniu vplyvov. Proti rozhodnutiu, že navrhovaná činnosť alebo jej zmena podlieha posudzovaniu nie je prípustné odvolanie. V ďalšom kroku inšpekcia určí rozsah hodnotenia navrhovanej činnosti alebo jej zmeny a jeho harmonogram.
Určením rozsahu hodnotenia sa konanie o integrovanom povoľovaní preruší a inšpekcia postupuje pri posudzovaní vplyvov na životné prostredie podľa zákona č. 24/2006 Z.z. v znení neskorších predpisov. Doručením správy o hodnotení inšpekcia určí odborne spôsobilú osobu na vypracovanie odborného posudku. Po vypracovaní správy o hodnotení činnosti, a po doručení odborného posudku inšpekcia postupuje podľa zákona č. 39/2013 Z.z.
K bodu 32
Dopĺňajú sa podmienky ústneho pojednávania v prípade, ak je súčasťou konania aj posudzovanie vplyvov navrhovanej činnosti alebo jej zmeny.
K bodom 33 a 34
Ustanovuje sa nové oprávnenie inšpekcie zastaviť konanie o vydanie integrovaného povolenia, ktoré inšpekcia nezačala z vlastného podnetu. Inšpekcia bude oprávnená zastaviť aj konanie, začaté z vlastného podnetu, pokiaľ prevádzkovateľ napriek opakovaným výzvam nepredloží žiadosť o vydanie povolenia alebo predloží neúplnú žiadosť.
K bodu 35
Úprava taxatívne ustanovuje podklady pre vydanie povolenia. Rozšírenie podkladov súvisí so spojením procesov EIA a IP.
K bodu 36
Legislatívno-technická zmena, súvisiaca s oddelením stavebného konania a integrovaného povoľovania.
K bodu 37
Precizovanie paragrafu úpravou lehôt v súvislosti so spojením procesov integrovaného povoľovania a posudzovania vplyvov na životné prostredie.
K bodu 38
Upresnenie pojmu na všeobecný výraz.
K bodu 39
Doterajšia právna úprava sa rozširuje o inštitút tzv. „konsolidovaného povolenia“, ktoré bude obsahovať všetky platné podmienky prevádzkovania doteraz vykonávaných aj novo povolených činností. Konsolidované povolenie umožní, aby dozorné orgány aj prevádzkovateľ mali k dispozícii dokument, na základe ktorého nebudú vznikať pochybnosti o povolených činnostiach ani stavebných zmenách, ktoré sa v prevádzke realizovali (napr. odstránenie dočasnej stavby).
K bodu 40
Legislatívno-technická zmena, spojená s oddelením stavebného konania a integrovaného povoľovania. V prípade odseku 4 sa tento javí ako nadbytočný, z dôvodu že IP povolenie bude podkladom pre vydanie rozhodnutia o povolení stavby.
K bodu 41
Presun ustanovenia do nového odseku 6.
K bodu 42
Doplnené nové náležitosti povolenia v súvislosti so spojením procesov integrovaného povoľovania a posudzovania vplyvov na životné prostredie. Akými rozhodnutie vydané v zisťovacom konaní alebo záverečné stanovisko za podmienok definovaných v zákone č. 24/2006 Z.z. v znení neskorších predpisov.
K bodu 43
Nové ustanovenie reflektuje na nové orgány, zavedené zákonom o výstavbe. Po uzavretí a rekultivácii skládky bude prevádzkovateľ žiadať o vydanie kolaudačného osvedčenia, ktorým príslušný orgán potvrdí, že skládka bola skutočne uzavretá v súlade s vydaným povolením. Do účinnosti zákona o výstavbe túto kompetenciu vykonávala inšpekcia.
K bodu 44
Precizujú sa jednotlivé časti vydaného povolenia, ktoré sa týkajú činnosti prevádzky podmienok povolení, ktoré zostávajú v platnosti alebo sa rušia.
K bodu 45
Dopĺňajú sa kompetencie inšpekcie. Inšpekcia bude špeciálnym stavebným úradom a bude vydávať v prípade spojenia procesov environmentálne povolenie.
K Čl. X (79/2015)
K bodom 1 až 18
Legislatívno technické zmeny, súvisiace s nadobudnutím účinnosti zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní a zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
K bodu 19
Za účelom právnej istoty účastníkov konania sa ustanovuje, že konania, vedené vo veci udelenia súhlasu na skladovanie výkopovej zeminy pre pôvodcu odpadu, vyjadrenia k výstavbe, týkajúcej sa odpadového hospodárstva, vyjadrenia k územnoplánovacej dokumentácii pri jej prerokovaní a vyjadrenia ku Koncepcii územného rozvoja Slovenska, ktoré boli začaté pred 31.marcom 2024 a do tohto termínu neboli právoplatne ukončené, sa budú riadiť podľa doterajších predpisov. Znamená to, že orgány štátnej správy odpadového hospodárstva budú aj po 1. apríli 2024 aplikovať ustanovenia zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v tých konaniach, ktoré k 1. aprílu 2024 neboli ukončené.
Čl. XI (128/2015)
K bodom 1 až 3
Legislatívno-technická úprava poznámok pod čiarou.
K Čl. XII
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona od 1. apríla 2024 tak, aby bola v súlade s účinnosťou zákona o územnom plánovaní a zákona o výstavbe. Dĺžka legisvakančnej lehoty je nevyhnutná pre prípravu aplikácie novelizovaných právnych predpisov zo strany všetkých dotknutých orgánov ako aj navrhovateľov.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v oblasti životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
Čl. 46, 53, 58 a 192 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. ES C 202, 7.6.2016) v platnom znení.
b)v sekundárnom práve
Čl. XLIII: Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2001/42/ES z 27. júna 2001 o posudzovaní účinkov určitých plánov a programov na životné prostredie (Ú. v. ES L 197, 21.7.2001, Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 15, zv. 6), gestor: MŽP SR
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/92/EÚ z 13. decembra 2011 o posudzovaní vplyvov určitých verejných a súkromných projektov na životné prostredie (kodifikované znenie) (Ú. v. L 26, 28.1.2012) v platnom znení; gestor: MŽP SR
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
- nie je obsiahnutý
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)
lehota na prebratie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitná lehota účinnosti jeho ustanovení
-bezpredmetné
b)
informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy
-bezpredmetné
c)
informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia, príp. potreby prijatia ďalších úprav
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Úplný
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v oblasti životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A. 2. Vplyvy
A.3. Poznámky
Cieľom návrhu zákona je zosúladiť osobitné právne predpisy so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby v oblasti životného prostredia, odstrániť prekážky fungovania
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
- vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
- sociálnu exklúziu,
x
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch prednostne v oblasti životného prostredia.
Keďže ide o návrh zákona, ktorého obsahom vyvolané úpravy v oblasti životného prostredia, je možné konštatovať, že vplyvy boli len čiastočne identifikované v rámci legislatívneho procesu k zákonu č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní (ďalej len „zákon o územnom plánovaní“) a k zákonu č. 201/2022 Z. z. o výstavbe (ďalej len „zákon o výstavbe“) .
V zmysle uvedenej stavebnej legislatívy Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) a niektoré orgány v jeho pôsobnosti vykonávajú povoľovanie, overovanie, kontrolu, kolaudáciu stavieb, ktoré budú podliehať posudzovaniu vplyvov na životné prostredie a integrovaného povoľovania (IPKZ), čo znamená, že ministerstvo orgány v jeho pôsobnosti sa stanú špeciálnym stavebným úradom podľa § 6 ods. 1 písm. e) zákona o výstavbe.
Zároveň ministerstvo bude vykonávať aj niektoré činnosti orgánu územného plánovania ako výkon orgánu štátnej správy v pôsobnosti ministerstva podľa § 6 ods. 4 v nadväznosti na činnosti podľa § 31 ods. 14 a 22 a v zmysle zákona o územnom plánovaní - nahrádzať záväzné stanovisko orgánu územného plánovania pre rozhodovanie o povolení stavby podľa zákona o výstavbe a na povoľovanie ostatných činností podľa osobitných predpisov (ďalej len „záväzné stanovisko“) podľa § 24 ods. 9. zákona o územnom plánovaní.
Ministerstvo a orgány v jeho pôsobnosti budú v zmysle vyššieho vykonávať aj pôsobnosť špeciálneho stavebného úradu na úsekoch všeobecných stavieb podliehajúcich posudzovaniu vplyvov na životné prostredie, líniových dopravných stavieb, vodných stavieb, banských stavieb a stavieb v procese integrovaného povoľovania.
Výkon špeciálneho stavebného úradu bude na ministerstve a na regionálnej úrovni orgánov štátnej správy v pôsobnosti ministerstva. Samotný výkon špeciálneho stavebného úradu v pôsobnosti ministerstva predpokladá vplyv na počet zamestnancov a na s tým súvisiace náklady.
Na zabezpečenie výkonu vyššie spomenutých úsekov je predpoklad približne 541 zamestnancov, z čoho 481 odborných zamestnancov. Z uvedeného je predpokladané rozdelenie také, že na ministerstve by malo byť 125 zamestnancov a na orgánov štátnej správy v pôsobnosti ministerstva na regionálnej úrovni 416 zamestnancov. Tieto personálne kapacity však budú zabezpečené využitím existujúcich personálnych kapacít, ale aj čiastočným presunom exitujúcich zamestnancov z orgánov verejnej správy a zároveň aj čiastočným navýšením novoprijatých zamestnancov, či na ministerstve alebo na orgánoch štátnej správy v pôsobnosti ministerstva na regionálnej úrovni.
Finančné náklady na zabezpečenie výkonu vyššie spomenutých úsekov budú zabezpečené z už existujúcich záväzných limitov rozpočtových kapitol orgánov štátnej a verejnej správy a z výnosov zo správnych poplatkov.
A.4. Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenia nie sú možné, ak sa má dosiahnuť cieľ a výsledný stav.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.