1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Igor Matovič a Peter Kremský.
Hlavným zámerom zákona je spresnenie jestvujúcich povinností dodávateľov elektriny a dodávateľov plynu pri plnení zákonnej povinnosti zabezpečiť množstvo elektriny a plynu pre efektívne plnenie zmluvných záväzkov voči svojim koncovým odberateľom elektriny alebo plynu. V platnej a účinnej právnej úprave títo dodávatelia majú ustanovenú povinnosť zabezpečiť množstvo elektriny a plynu, naviac tieto údaje predkladajú Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „úrad“), avšak nie je v primárnej legislatíve konkretizované, aké množstvo elektriny a plynu sa zabezpečiť, resp. aký zabezpečený objem a v akom časovom predstihu je možné považovať za plnenie zákonom ustanovenej povinnosti, ďalej aké obstarávacie náklady na zabezpečenie množstva, resp. finančné aspekty spojené so zabezpečením množstva elektriny a plynu, a aké možnosti na ochranu koncových odberateľov pre prípad nezabezpečenia množstva elektriny a plynu pre koncových odberateľov. Návrh zákona definuje novú kompetenciu úradu pravidelne vyhodnocovať plnenie zákonnej povinnosti dodávateľov v tejto oblasti, ako i zverejňovať toto vyhodnotenie. Zavádza sa nový inštitút opatrenia úradu, ktorým uloží povinnosť dodávateľovi elektriny alebo dodávateľovi plynu zabezpečiť množstvo elektriny a plynu pre koncových odberateľov, v prípade, ak daný dodávateľ toto množstvo nemá zabezpečené. Pre prípad nesplnenia povinnosti dodávateľa zabezpečiť množstvo elektriny a plynu, ako aj pre prípad nepredloženia zákonom definovaných údajov sa zavádzajú faktické sankcie vo forme straty spôsobilosti dodávať elektrinu alebo plyn, resp. zrušenia povolenia na podnikanie v energetike. Zároveň sa navrhuje doplnenie splnomocňovacieho mandátu pre úrad pri ustanovení podrobností o zabezpečení množstva elektriny a plynu v záujme získania všetkých relevantných údajov a skutočností pre vykonávanie pôsobnosti úradu.
Návrh zákona obsahuje ustanovenia, ktoré umožnia úradu nielen zbierať údaje o zabezpečenom množstve elektriny a plynu zo strany dodávateľov, ako je to v účinnej právnej úprave, ale aj vyhodnocovať obchodné pozície dodávateľov a posudzovať ich rizikovosť vo vzťahu k ich dodávateľským záväzkom, tieto vyhodnotenia zverejňovať a v prípade potreby prijímať účinné a rýchle opatrenia za účelom zabezpečenia množstva elektriny a plynu pre koncových odberateľov.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, vplyv na životné prostredie. Nebude mať vplyv na informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy (ochrana koncových odberateľov domácností) a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie (ochrana koncových odberateľov – podnikateľov).
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa doplnenie ustanovenia § 9 ods. 1 o novú kompetenciu úradu, a to vypracúvať a zverejňovať metodiku hodnotenia dodávateľov elektriny a dodávateľov plynu pri plnení povinností zabezpečiť množstvo elektriny (§34 ods. 11 zákona o energetike), alebo množstvo plynu (§69 ods. 7 zákona o energetike). Táto metodika bude slúžiť následne na vyhodnocovanie plnenia povinnosti dodávateľov elektriny a dodávateľov plynu pri plnení uvedených zákonných povinností.
K bodu 2
Navrhuje sa doplnenie právomoci úradu vyhodnocovať plnenie povinnosti dodávateľov elektriny a dodávateľov plynu pri plnení definovaných zákonných povinností, a to podľa metodiky vypracovanej a zverejnenej úradom. Platná a účinná právna úprava síce ukladá povinnosť dodávateľovi elektriny a dodávateľovi plynu predkladať úradu údaje o zabezpečenom množstve, ďalej však nie je ustanovené, ako nakladať s takto získanými informáciami na strane úradu. V záujme aktívnej práce s takto získanými údajmi sa navrhuje doplnenie právomoci úradu vyhodnocovať získané údaje.
K bodu 3
V záujme transparentnosti a taktiež v záujme zvyšovania osvety spotrebiteľskej verejnosti a zvyšovania miery ochrany spotrebiteľov sa navrhuje zverejnenie výsledkov hodnotenia plnenia povinnosti dodávateľov elektriny a dodávateľov plynu pri zabezpečení množstva elektriny a množstva plynu na webovom sídle úradu.
K bodom 4 až 6
Ustanovuje sa nový inštitút vecnej regulácie vykonávanej úradom, a to predbežné opatrenie, ktorým úrad uloží povinnosť dodávateľovi elektriny, alebo dodávateľovi plynu zabezpečiť konkrétne, úradom určené množstvá elektriny a množstvá plynu na účely dodávky elektriny alebo dodávky plynu, a to v časovom priebehu určenom úradom. Tento inštitút logicky nadväzuje na navrhované nové právomoci úradu pri vyhodnocovaní plnenia povinností dodávateľov elektriny a dodávateľov plynu pri plnení povinnosti zabezpečiť množstvo elektriny a množstvo plynu. Ak totiž z obdržaných podkladov úrad zistí, že dotknutý dodávateľ nemá zabezpečené dostatočné množstvo elektriny, alebo plynu pre svojich koncových odberateľov, na rozdiel od platnej právnej úpravy bude možné aktívne zakročiť a v konaní o vecnej regulácii vydať predbežné opatrenie. Ak na základe vydaného predbežného opatrenia dotknutý dodávateľ zabezpečí plnenie zákonnej povinnosti a preukáže splnenie uloženého predbežného opatrenia, tak úrad začaté konanie zastaví. Ak však ani napriek povinnosti uloženej predbežným opatrením dotknutý dodávateľ nesplní povinnosť zabezpečiť množstvo elektriny, alebo množstvo plynu, tak úrad v konaní o vecnej regulácii vydá rozhodnutie, ktorým konštatuje nesplnenie povinnosti dotknutého dodávateľa zabezpečiť určené množstvo elektriny, alebo určené množstvo plynu. Zároveň sa ustanovuje možnosť splniť predbežné opatrenie úradu formou finančných prostriedkov zodpovedajúcim predpokladanej trhovej hodnote množstva elektriny, alebo množstva plynu, na ktoré sa dané predbežné opatrenie vzťahuje.
4
V záujme rýchlosti konania a uskutočnenia proaktívnych úkonov zo strany kompetentného orgánu štátnej správy sa vylučuje odkladný účinok predbežného opatrenia.
K bodom 7 a 11
Navrhuje sa rozšírenie rozsahu a príslušného splnomocňovacieho ustanovenia úradu pri vydaní osobitného predpisu (vyhlášky), ktorým sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou, resp. pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom.
V prípadoch pravidiel trhu s elektrinou a pravidiel trhu s plynom sa v navrhovaných nových ustanoveniach 24 ods. 2 písm. x) a nadväzujúci § 40 ods. 4 písm. ao)) rozširuje legislatívna kompetencia úradu ustanoviť niektoré podmienky súvisiace s vyhodnocovaním dát z určených meraní, ak sa tieto dáta poskytujú ďalším určeným účastníkom trhu pre účel fakturácie za dodávku elektriny alebo plynu. Ide o potrebu vyvolanú na základe požiadaviek aplikačnej praxe upraviť a optimalizovať fakturačné vyúčtovacie cykly za dodávku elektriny alebo dodávku plynu pre určité skupiny zraniteľných odberateľov tak, aby sa novými pravidlami efektívne predchádzalo prípadným neočakávaným vysokým nedoplatkom pri vzniku istých nepravidelných udalostí (medzi nimi zvlášť pri situácii, ak napr. nastane dodávka poslednej inštancie v plynárenstve na začiatku vykurovacej sezóny, pričom štandardný 12-mesačný vyúčtovací cyklus končí v priebehu alebo na konci danej vykurovacej sezóny, ale aj niektoré iné situácie v elektroenergetike).
Špecificky pre pravidlá trhu s elektrinou sa v navrhovaných nových ustanoveniach 24 ods. 2 písm. y) a nadväzujúci § 40 ods. 4 písm. ap)) rozširuje legislatívna kompetencia úradu ustanoviť pravidlá administratívneho postupu pre predkladanie, spracovanie a vyhodnocovanie žiadostí o pripojenie zariadení na výrobu elektriny a zariadení na uskladňovanie elektriny do distribučnej sústavy. Dnešný stav je, že každý z prevádzkovateľov distribučných sústav si autonómnym spôsobom nastavuje administratívny proces prijímania, spracovania a vyhodnocovania doručených žiadostí, pričom jednotlivé podoby administratívnych procesov, vrátane formálnych náležitostí žiadostí, sa u rôznych prevádzkovateľov distribučných sústav zásadne odlišujú. S cieľom unifikovať administratívne procesy a sekundárne s cieľom zvýšiť celkovú procesnú efektívnosť a znížiť administratívne zaťaženie potenciálnych investorov do nových elektroenergetických zariadení pripájaných do sústavy, sa navrhuje ustanoviť základné parametre administratívneho procesu na úrovni vyhlášky o pravidlách trhu tak, aby sa dosiahla ich implementácia do praxe právne záväzným spôsobom.
K bodu 8
Navrhuje sa doplnenie nového inštitútu opatrenia (novelizačný bod 4) medzi ostatné administratívno-právne akty úradu (popri rozhodnutiach a potvrdeniach), ktoré povinnosť regulovaný subjekt dodržať.
K bodu 9
Úpravou jestvujúcej povinnosti pre regulované subjekty sa zabezpečí v rozsahu, spôsobom a v termínoch, ktoré určí úrad, predkladanie údajov o nákladoch dodávateľov elektriny a plynu viažucich sa k nákupu elektriny a plynu pre zabezpečenie dodávky elektriny a plynu pre svojich zazmluvnených odberateľov. Úprava súvisí aj s povinnosťou dodávateľa elektriny a dodávateľa
5
plynu zabezpečiť množstvo elektriny a plynu pre svojich odberateľov a vyhodnotením tejto skutočnosti úradom (novelizačný bod 2).
K bodu 10
Navrhuje sa spresnenie a doplnenie splnomocňovacieho ustanovenia na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu úradu, ktorým úrad ustanoví podmienky zabezpečenia množstva elektriny a plynu pre dodávku elektriny koncovým odberateľom elektriny a dodávku plynu koncovým odberateľom plynu, a to o spôsob a rozsah predkladania údajov o obstarávacích nákladoch a iných finančných parametroch spojených so zabezpečením množstva elektriny a plynu pre dodávku elektriny koncovým odberateľom elektriny a dodávku plynu koncovým odberateľom plynu.
6
K Čl. II
K bodu 1
Ustanovuje sa nová skutková podstata zrušenia povolenia na dodávku elektriny alebo povolenia na dodávku plynu ako logický dôsledok systematického a opakovaného porušovania povinnosti dodávateľa elektriny plniť povinnosť uloženú § 34 ods. 11 zákona a povinnosti dodávateľa plynu plniť povinnosť uloženú § 69 ods. 7 zákona. Argumentom na zrušenie povolenia byť predpoklad, že ak úrad nebude disponovať údajmi o zabezpečenom množstve elektriny alebo plynu, pričom pôjde o dôsledok aktívneho nekonania zo strany samotného dodávateľa, úrad nebude mať podklad, na základe ktorého by dokázal preskúmať a vyhodnotiť mieru plnenia zákonnej povinnosti a tým pádom vyhodnotiť mieru rizika pre koncových odberateľov elektriny, príp. uložiť opatrenie na zabezpečenie konkrétneho objemu komodity s cieľom kompenzovať zistené riziko.
K bodu 2
Pre prípad opakovaného a systematického porušovania povinnosti dodávateľa elektriny, alebo dodávateľa plynu pri plnení povinnosti zabezpečiť množstvo elektriny, alebo množstvo plynu pre svojich koncových odberateľov sa navrhuje ustanovenie právnej domnienky straty spôsobilosti daného dodávateľa dodávať elektrinu alebo plyn do odberných miest svojich koncových odberateľov. Ide o dôsledok adekvátny hospodárskym a sociálnym dopadom z titulu úradom potvrdenej skutočnosti nezabezpečenia množstva elektriny alebo plynu dodávateľom pre svojich koncových odberateľov.
K bodu 3
Navrhuje sa spresnenie povinností dodávateľa elektriny pri zabezpečení množstva elektriny pre svojich koncových odberateľov, s ktorými uzavreté zmluvy o dodávke elektriny alebo zmluvy o združenej dodávke elektriny, aby bolo definované, aké množstvo elektriny na aké časové obdobie byť zabezpečené k akému časovému okamihu. Zároveň sa navrhuje doplnenie povinnosti dodávateľa elektriny o predkladanie údajov úradu aj o obstarávacích nákladoch a iných finančných parametroch spojených so zabezpečením množstva elektriny, ako aj o poskytovanie súčinnosti úradu pri dodatočnom preskúmavaní, alebo kontrole správnosti údajov poskytovaných úradu podľa tohto ustanovenia.
K bodu 4
Analogické ustanovenie pre dodávateľa plynu, ako v prípade dodávateľa elektriny (novelizačný bod 3).
K Čl. III
Navrhuje sa dátum účinnosti zákona – dňom vyhlásenia.
7
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Igor Matovič a Peter Kremský
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
8
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon
9
č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.