Spolu s touto formou rokovania zastupiteľstiev sa však v roku 2020 prijali aj prísne obmedzenia, ktoré sa týkali rokovania obecnej rady, voľby kontrolóra a vykonania miestneho referenda, keď sa ustanovilo, že lehoty na zvolanie obecnej rady, voľbu kontrolóra a vykonanie miestneho referenda neplynú.
Keďže priebeh pandémie spôsobenej ochorením COVID-19 je na Slovensku už istú dobu pod kontrolou, nie je dôvod, aby platili takéto prísne obmedzenia vo vzťahu k pôsobeniu orgánov samosprávy, resp. uplatneniu rozhodovania formou referenda v takom rozsahu ako doteraz. Navrhované zrušenie obmedzení spočívajúcich v spočívaní (neplynutí) vybraných lehôt sa však nebude týkať núdzového stavu a výnimočného stavu.
Pokiaľ ide o rokovanie obecnej rady počas mimoriadnej situácie, navrhuje sa zrušenie spočívania lehoty na zvolanie obecnej rady s tým, že na rokovanie obecnej rady bude možné využiť tie isté mechanizmy ako na rokovanie obecného zastupiteľstva formou vzdialeného prístupu. Táto forma je už samosprávou odskúšaná, a preto by nemala spôsobovať žiadne ťažkosti.
Pokiaľ ide o lehotu na vykonanie miestneho referenda, nie je dôvod na jej spočívanie, keďže minulý rok sa počas pandémie uskutočnili komunálne voľby, ktoré sú obdobou miestneho referenda z hľadiska organizácie podujatia vrátane počtu ľudí, a teda nie je dôvod nedodržiavať 90-dňovú lehotu stanovenú zákonom.
Pokiaľ ide o voľbu kontrolóra, zákon neobmedzil len plynutie lehoty na vykonanie jeho voľby, ale v § 30f ods. 6 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a v § 23b ods. 3 zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov upravil aj možnosti pre príslušné zastupiteľstvá v súvislosti s jeho voľbou.
Keďže zákony v uvedených ustanoveniach spojili dve samostatné situácie do jedného odseku, čo následne viedlo k nesprávnemu výkladu §30f ods. 6 a § 23b ods. 3 uvedených zákonov spôsobom, že ak si zastupiteľstvá nestihli zvoliť hlavného kontrolóra do nadobudnutia ich účinnosti, predlžuje sa funkčné obdobie hlavného kontrolóra až do skončenia krízovej situácie, je potrebné tieto ustanovenia spresniť tak, aby zodpovedali pôvodnému zámeru zákonodarcu.
Tieto ustanovenia sa preto spresňujú spôsobom, že ak si príslušné zastupiteľstvo nezvolilo hlavného kontrolóra do nadobudnutia účinnosti predmetného zákona (t.j. do), môže si ho zvoliť kedykoľvek po tomto dátume, pokiaľ to uzná za vhodné, pričom výkon funkcie doterajšieho hlavného kontrolóra v zmysle platného zákona zaniká dňom nasledujúcim po dni, v ktorom bol nový hlavný kontrolór zvolený.
Pôvodný zámer zákonodarcu totiž nespočíval v tom, aby sa predlžovalo funkčné obdobie hlavného kontrolóra až do skončenia krízovej situácie, ale v zohľadnení špecifickej situácie danej samosprávy v dôsledku pandémie v tom, že ak pandemická situácia bráni vykonať voľbu hlavného kontrolóra a už mu končí alebo skončilo funkčné obdobie, aby sa