D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Cmorej, Anna Zemanová a Vladimír Ledecký.
Cieľom predloženého návrhu zákona sú dve navzájom nesúvisiace zmeny.
Prvou zmenou je zjednoznačnenie súčasnej právnej úpravy, ktorá v súčasnosti spôsobuje svojvoľný výklad tohto zákona Sociálnou poisťovňou v oblasti priznávania nároku na materské. Návrh zákona zakotvuje, že do doby poistenia na účely získania nároku na materské sa započítavajú skončené aj trvajúce povinné nemocenské poistenia. Nebudú tak vznikať výkladové problémy, či sa do doby poistenia na účely získania nároku na materské započítava len ukončené poistenie alebo aj neukončené poistenie.
Druhou zmenou je zavedenie aplikačného pravidla, že osoby v postavení tzv. slobodných povolaní (znalci, advokáti, audítori a ďalší) sa nepovažuje za samostatne zárobkovo činnú osobu. Súčasný právny stav týmto tzv. slobodným povolaniam neposkytuje právo na priznanie predčasného starobného dôchodku v prípadoch, že si oprávnenie na vykonávanie slobodného povolania chcú ponechať.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy ani na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti a nevyvoláva žiadne sociálne vplyvy. Návrh zákona nemá vplyv ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Súčasná prax Sociálnej poisťovne vedie k absurdnej situácii, kedy zamestnankyňa, ktorá pracovný pomer ukončí, získa materské vďaka ochrannej lehote, a zamestnankyňa, ktorá ďalej pracuje a zaplatí viac odvodov materské nezíska, ak s iným ukončeným pracovným pomerom nemá získaných 270 dní nemocenského poistenia. Postup Sociálnej poisťovne zároveň neguje úmysel zákonodarcu vyjadrený v § 54, ktorý materské priznáva po 90 dňoch nemocenského poistenia v novom zamestnaní.
V neposlednom rade treba povedať, že v zákone 461/2003 Z. z. nie je nikde uvedené, že neukončené nemocenské poistenia sa do doby 270 dní nezapočítavajú. Sociálna poisťovňa odôvodňuje svoju prax rozsudkami, ktoré sa však týkajú dobrovoľného nemocenského poistenia a nie povinného nemocenského poistenia. Návrh na upresnenie podmienky eliminuje nežiaducu rozhodovaciu prax Sociálnej poisťovne, ktorá nie je v súlade s oprávnenými očakávaniami občanov založenými na znení zákona.
K bodu 2
Sociálna poisťovňa nepriznáva predčasné starobné dôchodky z dôvodu existencie oprávnenia na vykonávanie niektorého slobodného povolania, napríklad znalecká činnosť, činnosť advokátov, činnosť audítorov a ďalších tzv. slobodných povolaní. Sociálna poisťovňa považuje takéto osoby za povinne nemocensky (a dôchodkovo) poistené osoby 14 ods. 1) bez toho, aby skutočne skúmala príjem osoby z daného oprávnenia. Uvedené znamená, že vymedzený okruh osôb je diskriminovaný na základe svojej kvalifikácie (oprávnenia vykonávať slobodné povolanie) a nie je im umožnené poberať predčasný starobný dôchodok. Dokonca existujú absurdné prípady, kedy Sociálna poisťovňa danú skutočnosť zistila dodatočne a pozastavila výplatu riadneho starobného dôchodku do doby vyrovnania údajného „neoprávneného obohatenia“ dôchodcu. Navrhujeme samotnú existenciu oprávnenia na slobodné povolanie vyňať z dôvodov na nepriznanie predčasného starobného dôchodku.
K čl. II
Nadobudnutie účinnosti predloženej novely sa navrhuje na 1. septembra 2023.