1
D Ô V O D O V Á S P R Á V A
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 368/2021 Z. z. o mechanizme na podporu obnovy a odolnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Slovenská republika sa Európskej komisii zaviazala vykonávať Plán obnovy a odolnosti Slovenskej republiky (ďalej len „Plán obnovy“) a všetky potrebné kroky na zabezpečenie riadneho a včasného implementovania reforiem a investícií a splnenie míľnikov a cieľov, ktoré Plán obnovy predpokladá. V prípade, ak Slovenská republika nesplní tieto záväzky, hrozí jej strata finančného príspevku alebo časti finančného príspevku z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti. Slovenskej republike je pritom z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti vyčlenená alokácia v sume 6,3 miliardy eur.
Návrh zákona je reakciou na aktuálny vývoj a potrebu zabezpečiť bezproblémové a včasné plnenie úloh jednotlivých subjektov zapojených do vykonávania Plánu obnovy. Navrhovaným zákonom sa rovnako majú prijať vhodné kroky na odvrátenie rizika vzniku značných hospodárskych škôd, ku ktorým môže dôjsť, ak by sa míľniky a ciele Plánu obnovy neplnili v stanovenom rozsahu, kvalite a termíne. Návrh zákona zároveň reaguje na poznatky a skúsenosti z doterajšieho vykonávania Plánu obnovy a reflektuje na potreby implementačnej praxe.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
2
B.Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1, 13, 14 a 16
Precizujú sa pojmy a ustanovenia zákona, ktoré upravujú poskytovanie prostriedkov mechanizmu podľa zákona so zapojením finančných nástrojov. Dotknuté ustanovenia konkrétne vychádzajú z aplikačnej praxe pri implementácii finančných nástrojov. Zároveň sa umožňuje poskytovanie prostriedkov mechanizmu prijímateľovi prostredníctvom finančných nástrojov v kombinácií s nenávratným spôsobom poskytovania.
K bodu 2
Zákon sa dopĺňa o explicitné ustanovenie, že pri poskytovaní a používaní prostriedkov mechanizmu je nevyhnutné dodržať uvedené základné princípy. Touto úpravou sa nezavádza nová povinnosť, ide len o premietnutie všeobecných požiadaviek právneho rámca pri poskytovaní a používaní prostriedkov mechanizmu (v tomto prípade najmä primárne a sekundárne právo Európskej únie).
K bodu 3
Z implementačnej praxe vyplynula potreba explicitného vyjadrenia kompetencie vlády Slovenskej republiky schvaľovať materiály súvisiace s realizáciou investícií a reforiem, plnením míľnikov a cieľov alebo implementáciou Plánu obnovy, ak to predpokladá právny rámec Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti, najmä Plán obnovy, dohody podľa § 3 písm. c) zákona a ďalšie záväzné dokumenty. Cieľom je zaistiť, aby bolo zabezpečené riadne vykonávanie Plánu obnovy.
K bodom 4, 5, 15
Na základe aplikačnej praxe sa právna úprava pri posudzovaní zmluvy podľa § 19 zákona zosúlaďuje s právnou úpravou posudzovania výzvy a výzvy na predkladanie projektových zámerov zo strany národnej implementačnej a koordinačnej autority (pozri napr. § 15 ods. 2 a 15a ods. 2 zákona).
Z dôvodu nadbytočnosti sa v § 4 ods. 3 zákona vypúšťa sa písmeno h).
K bodu 6
V súlade s § 11 ods. 1 zákona sa upravuje oprávnenie spracúvať dotknuté osobné údaje národnou implementačnou a koordinačnou autoritou ako správcom informačného a monitorovacieho systému Plánu obnovy (ďalej len „ISPO“).
K bodu 7
Upravuje sa spôsob vyhlasovania výzvy s využitím ISPO. Oproti doterajšiemu zneniu sa výzva vyhlasuje jej zverejnením v ISPO. Upravuje sa rovnako povinnosť vykonávateľa
3
zverejniť informáciu o vyhlásení výzvy a príslušný odkaz na výzvu na svojom webovom sídle.
K bodu 8
Vykonávateľovi sa umožňuje, aby v prípade vykonania zmeny výzvy vyzval žiadateľov, ktorí predložili žiadosť o prostriedky, na doplnenie žiadosti. Vykonávateľ pritom musí dodržať požiadavku, že zmena výzvy nevyvolá zmenu vo výsledku posudzovania predložených žiadostí o prostriedky za súčasného dodržania princípov podľa § 2 ods. 2 zákona. Uvedené o. i. znamená, prípustná je iba taká zmena výzvy, ktorá nebude mať vplyv na výsledok posúdenia, či žiadosť o prostriedky spĺňa alebo nespĺňa podmienky poskytnutia prostriedkov mechanizmu a zároveň neovplyvní poradie žiadostí o prostriedky podľa § 16 ods. 4 zákona.
K bodu 9
Legislatívno-technická zmena.
K bodu 10
Podľa doteraz účinného znenia mal vykonávateľ povinnosť vyzvať žiadateľa na doplnenie žiadosti o prostriedky v prípade, ak žiadosť nebola úplná. Za účelom zrýchlenia implementačného procesu je podľa návrhu zákona vykonávateľ pri súčasnom dodržaní princípov podľa § 2 ods. 2 zákona oprávnený posúdiť neúplnú žiadosť o prostriedky ako žiadosť o prostriedky, ktorá nespĺňa podmienky poskytnutia prostriedkov mechanizmu.
K bodu 11
Dopĺňa sa možnosť nevytvárať poradie žiadostí o prostriedky v prípade, ak finančná alokácia určená na danú výzvu prevyšuje sumu prostriedkov mechanizmu, ktorá je požadovaná žiadateľmi, ktorí predložili žiadosti o prostriedky.
Umožňuje sa žiadosť o prostriedky posúdiť aj v rámci inej výzvy ako tej, na základe ktorej bola žiadosť o prostriedky predložená. Ide o žiadosti o prostriedky, ktoré v predchádzajúcich výzvach splnili podmienky poskytnutia prostriedkov mechanizmu, avšak z dôvodu nedostatočnej alokácie im nebolo možné prostriedky mechanizmu poskytnúť. Môže ísť taktiež o žiadosti o prostriedky predložené v rámci výzvy, ktorá bola zrušená a žiadosti o prostriedky neboli posúdené alebo boli posúdené ako žiadosti o prostriedky, ktoré spĺňajú podmienky poskytnutia prostriedkov mechanizmu, ale prostriedky mechanizmu im neboli poskytnuté z dôvodu zrušenia výzvy. Cieľom uvedeného postupu je predísť administratívnej záťaži na strane žiadateľa. Uvedeným postupom nie je dotknutá povinnosť vykonávateľa umožniť v rámci výzvy predkladanie nových žiadostí o prostriedky. Vykonávateľ je v prípade uplatnenia takéhoto postupu povinný žiadateľa informovať o posudzovaní žiadosti o prostriedky v rámci novej výzvy.
4
V prípade nezáujmu o posúdenie žiadosti o prostriedky je žiadateľ oprávnený vziať žiadosť o prostriedky späť.
K bodu 12
Precizuje sa povinnosť vykonávateľa vyplývajúca z predmetného ustanovenia. Uvedeným nie je dotknutá povinnosť vykonávateľa dodržať ustanovenie § 16 ods. 5 zákona, rovnako ani povinnosť vykonávateľa podrobiť sa kontrole a auditu zo strany osôb k tomu oprávnených.
K bodu 17
Návrhom sa upravuje spôsob vysporiadania finančnej opravy voči vykonávateľovi tak, aby bolo zabezpečené, že finančnou opravou nebudú dotknuté iné opatrenia Plánu obnovy, za ktoré zodpovedá vykonávateľ. Zároveň sa zabezpečuje, že na národnej úrovni bude možné postup vysporiadania finančnej opravy voči vykonávateľovi zrealizovať, čím sa môže eliminovať riziko zníženia finančného príspevku pre Slovenskú republiku v zmysle čl. 22 ods. 5 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/241, ktorým sa zriaďuje Mechanizmus na podporu obnovy a odolnosti. Finančná oprava sa vysporiada z rozpočtových prostriedkov v kapitole vykonávateľa.
Zároveň sa precizuje, že finančná oprava voči sprostredkovateľovi a finančnému sprostredkovateľovi sa vykoná vrátením.
K bodu 18
Upravuje sa mechanizmus oznamovania nezrovnalosti v prípade poskytovania prostriedkov mechanizmu prostredníctvom finančných nástrojov a precizuje sa oznamovanie nezrovnalostí v prípade zapojenia sprostredkovateľa.
K bodu 19
Zmena reflektuje na skutočnosť, že právna úprava konfliktu záujmov je relevantná nie len v prípade poskytovania, aj v prípade používania prostriedkov mechanizmu.
K Čl. II
Vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť 1. júna 2023.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 368/2021 Z. z. o mechanizme na podporu obnovy a odolnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v čl. 46 písm. d), čl. 149, čl. 153 ods. 2 písm. a), čl. 164, 172, 175, 177 a 178, čl. 189 ods. 2, čl. 212 ods. 2, čl. 322 ods. 1 a čl. 349 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v spojení s čl. 106a Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva pre atómovú energiu,
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to:
- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2021/241 z 12. februára 2021, ktorým sa zriaďuje Mechanizmus na podporu obnovy a odolnosti,
- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ, Euratom) 2018/1046 o rozpočtových pravidlách, ktoré sa vzťahujú na všeobecný rozpočet Únie.
- vykonávacie rozhodnutie Rady Európskej únie č. ST 10156/21; ST 10156/21 COR1; ST 10156/21 ADD o schválení posúdenia plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky.
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
6
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na transpozíciu smernice: neuplatní sa,
b)v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
a)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice alebo rámcové rozhodnutia už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia: neuplatní sa.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie
úplný.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 368/2021 Z. z. o mechanizme na podporu obnovy a odolnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
7
A.3. Poznámky
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy ani na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti a nevyvoláva žiadne sociálne vplyvy.
A.4. Alternatívne riešenia
Nultý variant. Nezabezpečenie prijatia návrhu zákona by malo za následok, že v prípade, ak Slovenská republika nesplní míľniky a ciele tak, ako sa tomu zaviazala, hrozí jej strata finančného príspevku alebo časti finančného príspevku z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.