Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Poslanci a členovia hnutia REPUBLIKA Miroslav Suja a Eduard Kočiš predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Cieľom predloženej novely Ústavy SR je predovšetkým stanovenie povinnosti predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky vyhlásiť predčasné voľby do Národnej rady Slovenskej republiky do 14 dní od vyslovenia nedôvery vláde SR.
Predložená novela Ústavy zároveň zužuje právomoci odvolanej vlády, konkrétne odobratie právomoci v prípade schvaľovania štátneho rozpočtu a medzinárodných zmlúv Slovenskej republiky. Zároveň sa zužuje právomoc odvolanej vlády v prípade návrhu na vyhlásenie vojnového stavu, návrhu na nariadenie mobilizácie ozbrojených síl a návrhu na vyhlásenie výnimočného stavu, ktoré je možné vykonávať iba v prípade napadnutia Slovenskej republiky cudzou mocou či v prípade výskytu živelnej pohromy. Taktiež je obmedzený výkon pôsobnosti odvolanej vlády na vyslanie ozbrojených síl Slovenskej republiky výlučne na účely humanitárnej pomoci.
Ďalej sa právomoci odvolanej vlády vo viacerých vymedzených prípadoch podmieňujú predchádzajúcim súhlasom prezidenta Slovenskej republiky.
Právomoc vyslať ozbrojené sily mimo územia Slovenskej republiky podľa Čl. 119 písm. p), t.j. v prípade plnenia záväzkov z medzinárodných zmlúv o spoločnej obrane proti napadnutiu, je viazaná na súhlas trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov NR SR.
Cieľom týchto ústavných zmien je zabrániť ďalšiemu využívaniu, prípadne zneužívaniu moci zo strany vlády, ktorá nemá dôveru Národnej rady SR, a teda nemá mandát prijímať rozhodnutia zásadného charakteru. Kompetencie pre odvolanú vládu v súčasnosti stanovené príliš široko a obmedzenia pre výkon jej právomocí definované príliš vágne. To umožňuje odvolanej vláde realizovať aj rozhodnutia, ktoré nemajú oporu vo verejnosti ani v Národnej rade SR a poškodzujú záujmy Slovenskej republiky, a ktorých jediným účelom je napĺňanie osobných ambícií členov odvolanej, resp. dočasne poverenej vlády.
Zúženie a presnejšie zadefinovanie právomocí odvolanej vlády spolu s jasne stanoveným termínom vypísania predčasných volieb zabezpečí nielen politickú istotu a stabilitu, ale zabráni aj možnému zneužívaniu moci zo strany odvolanej vlády.
II.Osobitná časť
Článok I
V bode 1 sa ustanovuje povinnosť predsedu Národnej rady Slovenskej republiky v prípade, ak prezident Slovenskej republiky vládu odvolá z dôvodu, že jej Národná rada Slovenskej republiky vysloví nedôveru alebo zamietne jej návrh na vyslovenie dôvery, vyhlásiť nové voľby do Národnej rady Slovenskej republiky do 14 dní od odvolania vlády.
Podľa § 56 ods. 1 zákona č. 180/2014 Z. z. voľby do Národnej rady Slovenskej republiky vyhlasuje predseda Národnej rady Slovenskej republiky najneskôr 110 dní predo dňom ich konania.
V bode 2 sa stanovujú obmedzené kompetencie odvolanej vlády podľa čl. 115 ods. 1. Ak prezident Slovenskej republiky vládu odvolá, rozhodnutím, vyhláseným v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, ju poverí vykonávaním jej pôsobnosti do vymenovania novej vlády. Kompetencie odvolanej a poverenej vlády značné obmedzené len na zabezpečenie základných funkcií štátu, pričom v tejto súvislosti takáto vláda právomoc rozhodovať o:
návrhoch zákonov,
nariadeniach vlády,
vymenúvaní a odvolávaní ďalších štátnych funkcionárov v prípadoch ustanovených zákonom a troch členov Súdnej rady Slovenskej republiky, pričom výkon pôsobnosti vlády je v každom jednotlivom prípade viazaný na predchádzajúci súhlas prezidenta Slovenskej republiky,
návrhu na vyhlásenie vojnového stavu, o návrhu na nariadenie mobilizácie ozbrojených síl, o návrhu na vyhlásenie výnimočného stavu a o návrhu na ich skončenie, o vyhlásení a skončení núdzového stavu, pričom táto kompetencia sa vzťahuje len na situáciu, kedy je Slovenská republika napadnutá cudzou mocou alebo keď nastane živelná pohroma a výkon pôsobnosti vlády je v každom jednotlivom prípade viazaný na predchádzajúci súhlas prezidenta Slovenskej republiky,
vyslaní ozbrojených síl mimo územia Slovenskej republiky na účel humanitárnej pomoci, o súhlase s prítomnosťou zahraničných ozbrojených síl na území Slovenskej republiky na účel humanitárnej pomoci, pričom výkon pôsobnosti vlády je v každom jednotlivom prípade viazaný na predchádzajúci súhlas prezidenta Slovenskej republiky,
vyslaní ozbrojených síl mimo územia Slovenskej republiky, ak ide o plnenie záväzkov z medzinárodných zmlúv o spoločnej obrane proti napadnutiu, a to najdlhšie na čas 60 dní; toto rozhodnutie vláda bezodkladne oznámi Národnej rade Slovenskej republiky, pričom výkon tejto pôsobnosti vlády je v každom jednotlivom prípade viazaný na súhlas trojpätinovej väčšiny všetkých poslancov Národnej rady Slovenskej republiky,
ďalších otázkach, ak to ustanoví zákon, pričom výkon tejto pôsobnosti vlády je v každom jednotlivom prípade viazaný na predchádzajúci súhlas prezidenta Slovenskej republiky
Článok II
Navrhuje sa účinnosť zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov.