Štát realizáciu geologického prieskumu na ropu alebo horľavý zemný plyn a následnej ťažobnej činnosti takto podporuje formou vytvárania vhodného legislatívneho prostredia, ktoré zaistí stabilné a vyhovujúce podmienky pre organizácie vykonávajúce tieto činnosti v rámci svojej podnikateľskej činnosti.Odôvodnenie k bodom 3 až 6:
Navrhuje sa legislatívna úprava konania o určenie chráneného ložiskového územia, zhmotňujúceho výsledky geologického prieskumu výhradných ložísk do územného rozhodnutia, ktorá v súlade s požiadavkami odbornej praxe dáva dôraz na zásadu hospodárnosti a rýchlosti konania, ako záväzného pravidla správania sa v konaní, dopĺňajúc zásadu koncentrácie konania pri ústnom pojednávaní (právo dotknutých orgánov štátnej správy uplatniť stanoviská a právo účastníka konania uplatniť pripomienky a návrhy najneskôr pri ústnom pojednávaní, inak sa na ne nemusí prihliadať).
Ustanovujú sa lehoty a podmienky pre postup v konaní, podľa ktorých obvodný banský úrad začatie konania bezodkladne od podania návrhu prípadne od jeho doplnenia oznámi dotknutým orgánom štátnej správy a obci, ktorá je účastníkom konania, nariadi ústne pojednávanie spojené podľa potreby s miestnou ohliadkou najneskôr 14 dní pred ústnym pojednávaním, lehotu potrebnú na zaujatie stanoviska dotknutých orgánov štátnej správy pred jej uplynutím primerane predĺži o lehotu nie dlhšiu ako 15 dní a rozhodne o návrhu na určenie chráneného ložiskového územia najneskôr do 2 mesiacov od jeho podania, prípadne od jeho doplnenia.
Úpravou sa zjednocuje navrhovaná právna úprava procesných lehôt so znením ostatných ustanovení banského zákona (napr. § 28 banského zákona).
Odôvodnenie k bodu 7:
Upravuje sa nezapočítavanie času do doby nečinnosti organizácie o dobu, počas ktorej je organizácia v oblasti geologického prieskumu výhradných ložísk ropy a horľavého zemného plynu aktívna, čo preukáže napr. dosiahnutými výsledkami, ako sú nové zásoby ložísk ropy alebo horľavého zemného plynu, alebo zaplatením úhrady z ropy alebo horľavého zemného plynu, inou geologickou dokumentáciou.
Ide o opatrenie za účelom zintenzívnenia geologického prieskumu nedostatkových energetických surovín ropy a horľavého zemného plynu a o opatrenie zaisťujúce stabilné a vyhovujúce podmienky pre organizácie v oblasti zachovania nadobudnutých prieskumných a ťažobných licencií, ak je organizácia aktívna.
Odôvodnenie k bodu 8:
Legislatívno-technická úprava predkladaného návrhu, ktorým sa zhmotňujú výsledky geologického prieskumu výhradných ložísk do územného rozhodnutia v konaní o určenie dobývacieho priestoru, odstraňuje v súlade s požiadavkami odbornej praxe duplicitnú úpravu požiadavky banského zákona na doloženie návrhu rozhodnutím o určení chráneného ložiskového územia, ktorú okrem iných obsahuje úprava v požiadavke doložiť doklady a dokumentáciu ustanovenú vykonávacími predpismi k banskému zákonu (napr. § 10 ods. 4 písm. d) vyhlášky Slovenského banského úradu č. 79/1988 Zb. o chránených ložiskových územiach a dobývacích priestoroch v znení neskorších predpisov ustanovuje priložiť k návrhu rozhodnutie obvodného banského úradu o určení chráneného ložiskového územia).
Odôvodnenie k bodu 9:
Úprava súvisí s návrhom znenia bodu 8 a odkazom na odsek 1 písm. c) a d). Umožňuje súbeh podania návrhu na určenie chráneného ložiskového územia s uplatnením prednostného práva na určenie dobývacieho priestoru, ak právo vzniklo podľa § 24 ods. 2 banského zákona a zároveň v súlade s požiadavkami odbornej praxe a procesnými pravidlami o začatí návrhových