1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter KREMSKÝ a Milan KURIAK.
Cieľom návrhu zákona je zrýchlenie niektorých procesov v rámci zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, ktoré je potrebné absolvovať pri osobitných zásahoch do zemskej kôry na využívanie geotermálnej energie, avšak bez využitia geotermálnej vody. Zrýchli sa tak proces, ktorý v konečnom dôsledku umožní využívať geotermálne teplo, ktoré môže byť následne využívané na vykurovanie domácností či verejných budov v danej obci či lokalite. Zároveň sa v banskom zákone upravujú niektoré procesné aspekty pri procesoch dobývania ložísk ropy alebo zemného plynu za účelom zrýchlenia a zefektívnenia vyhľadávania a povoľovania ťaženia z takýchto ložísk.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na hospodárstvo.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
K čl. I a III
Navrhované doplnenie 18 ods. 2 písm. e) zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a § 11 ods. 4 zákona č. 51/1988 Zb.) za cieľ zjednodušiť proces získania povolenia na vykonávanie osobitného zásahu do zemskej kôry na účely osobitných zásahov do zemskej kôry na zriaďovanie, prevádzku, zabezpečenie a likvidáciu zariadení na využívanie geotermálnej energie (bez využitia geotermálnych vôd) v prípadoch, kedy je na dané účely možné a vhodné využiť banské diela zrealizované v rámci dobývania výhradného ložiska. Predpokladom uvedeného postupu je, že dobývanie bolo riadne povolené, pričom zároveň bolo predmetom posudzovania vplyvov na životné prostredie podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie („zákon o posudzovaní vplyvov“) a dobývanie bolo realizované alebo v štádiu realizácie. Z dôvodu, že v týchto prípadoch nedochádza k realizácii nových zariadení (na účely osobitných zásahov do zemskej kôry na zriaďovanie, prevádzku, zabezpečenie a likvidáciu zariadení na využívanie geotermálnej energie budú využité skôr zrealizované banské diela) a tiež vzhľadom na to, že nedochádza k zhoršeniu životného prostredia v porovnaní so stavom, ktorý bol predmetom posudzovania pred povolením dobývania, navrhuje sa, aby bolo vykonávanie osobitných zásahov do zemskej kôry na účely využitia geotermálnej energie predmetom zisťovacieho konania podľa zákona o posudzovaní vplyvov ako zmena navrhovanej činnosti, ktoré sa javí ako postačujúca a zároveň je z časového hľadiska menej náročná.
Vhodnými banskými dielami na ich sekundárne geotermálne využívanie napr. ťažobné diela po ukončení dobývania výhradného ložiska ropy alebo horľavého zemného plynu.
K čl. II
Odôvodnenie k bodu 1:
Legislatívno-technickou úpravou lehoty v konaní o vydanie osvedčenia o výhradnom ložisku sa sleduje postup Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktoré vydá osvedčenie o výhradnom ložisku po posúdení a schválení záverečnej správy, ktorá musí obsahovať výpočet zásob výhradného ložiska, najneskôr do 2 mesiacov od podania návrhu na jeho vydanie, prípadne od jeho doplnenia.
Úpravou sa podporuje vyhľadávanie nových výhradných ložísk a uplatňuje sa zásada hospodárnosti a rýchlosti konania aj keď sa všeobecné predpisy o správnom konaní nevzťahujú na toto konanie.
Odôvodnenie k bodu 2:
Navrhujú sa osobitné ustanovenia, upravujúce vykonávanie geologického prieskumu výhradných ložísk ropy alebo horľavého zemného plynu oprávnenou organizáciou, ako opatrenia za účelom zintenzívnenia prieskumu nedostatkových energetických surovín ropy a horľavého zemného plynu, zistenia a overenia nových ložísk ropy a horľavého zemného plynu za doťažené domáce zdroje. Opatrenia reflektujú na aktuálne potreby štátu a explicitne upravujú v súlade s čl. 4 Ústavy Slovenskej republiky, že na takomto nerastnom bohatstve vo svojom vlastníctve, všeobecný hospodársky záujem na využití výhradného ložiska ropy alebo horľavého zemného plynu. Opatrenia sledujú efektívnosť vykonávania geologického prieskumu v zjednodušení krátkodobého vstupu na cudzí pozemok so súhlasom vlastníka alebo správcu pozemku, na ktorom sa geologický prieskum na ropu alebo horľavý zemný plyn vykonáva, za podmienky, že nevznikne žiadne geologické dielo alebo banské dielo, ani objekt stavebného charakteru. Ide o činnosti ako seizmické merania, geochemické práce, laboratórne práce, terénne meračské práce a pod.
3
Štát realizáciu geologického prieskumu na ropu alebo horľavý zemný plyn a následnej ťažobnej činnosti takto podporuje formou vytvárania vhodného legislatívneho prostredia, ktoré zaistí stabilné a vyhovujúce podmienky pre organizácie vykonávajúce tieto činnosti v rámci svojej podnikateľskej činnosti.
Odôvodnenie k bodom 3 až 6:
Navrhuje sa legislatívna úprava konania o určenie chráneného ložiskového územia, zhmotňujúceho výsledky geologického prieskumu výhradných ložísk do územného rozhodnutia, ktorá v súlade s požiadavkami odbornej praxe dáva dôraz na zásadu hospodárnosti a rýchlosti konania, ako záväzného pravidla správania sa v konaní, dopĺňajúc zásadu koncentrácie konania pri ústnom pojednávaní (právo dotknutých orgánov štátnej správy uplatniť stanoviská a právo účastníka konania uplatniť pripomienky a návrhy najneskôr pri ústnom pojednávaní, inak sa na ne nemusí prihliadať).
Ustanovujú sa lehoty a podmienky pre postup v konaní, podľa ktorých obvodný banský úrad začatie konania bezodkladne od podania návrhu prípadne od jeho doplnenia oznámi dotknutým orgánom štátnej správy a obci, ktorá je účastníkom konania, nariadi ústne pojednávanie spojené podľa potreby s miestnou ohliadkou najneskôr 14 dní pred ústnym pojednávaním, lehotu potrebnú na zaujatie stanoviska dotknutých orgánov štátnej správy pred jej uplynutím primerane predĺži o lehotu nie dlhšiu ako 15 dní a rozhodne o návrhu na určenie chráneného ložiskového územia najneskôr do 2 mesiacov od jeho podania, prípadne od jeho doplnenia.
Úpravou sa zjednocuje navrhovaná právna úprava procesných lehôt so znením ostatných ustanovení banského zákona (napr. § 28 banského zákona).
Odôvodnenie k bodu 7:
Upravuje sa nezapočítavanie času do doby nečinnosti organizácie o dobu, počas ktorej je organizácia v oblasti geologického prieskumu výhradných ložísk ropy a horľavého zemného plynu aktívna, čo preukáže napr. dosiahnutými výsledkami, ako nové zásoby ložísk ropy alebo horľavého zemného plynu, alebo zaplatením úhrady z ropy alebo horľavého zemného plynu, inou geologickou dokumentáciou.
Ide o opatrenie za účelom zintenzívnenia geologického prieskumu nedostatkových energetických surovín ropy a horľavého zemného plynu a o opatrenie zaisťujúce stabilné a vyhovujúce podmienky pre organizácie v oblasti zachovania nadobudnutých prieskumných a ťažobných licencií, ak je organizácia aktívna.
Odôvodnenie k bodu 8:
Legislatívno-technická úprava predkladaného návrhu, ktorým sa zhmotňujú výsledky geologického prieskumu výhradných ložísk do územného rozhodnutia v konaní o určenie dobývacieho priestoru, odstraňuje v súlade s požiadavkami odbornej praxe duplicitnú úpravu požiadavky banského zákona na doloženie návrhu rozhodnutím o určení chráneného ložiskového územia, ktorú okrem iných obsahuje úprava v požiadavke doložiť doklady a dokumentáciu ustanovenú vykonávacími predpismi k banskému zákonu (napr. § 10 ods. 4 písm. d) vyhlášky Slovenského banského úradu č. 79/1988 Zb. o chránených ložiskových územiach a dobývacích priestoroch v znení neskorších predpisov ustanovuje priložiť k návrhu rozhodnutie obvodného banského úradu o určení chráneného ložiskového územia).
Odôvodnenie k bodu 9:
Úprava súvisí s návrhom znenia bodu 8 a odkazom na odsek 1 písm. c) a d). Umožňuje súbeh podania návrhu na určenie chráneného ložiskového územia s uplatnením prednostného práva na určenie dobývacieho priestoru, ak právo vzniklo podľa § 24 ods. 2 banského zákona a zároveň v súlade s požiadavkami odbornej praxe a procesnými pravidlami o začatí návrhových
4
konaní, akým je konanie o určenie dobývacieho priestoru, odstraňuje nejasnosti interpretácie či „môže obvodný banský úrad začať konanie o určenie dobývacieho priestoru aj v prípade, ak nie k dispozícii všetky doklady a dokumentácia“, pričom návrhové konanie sa začína na návrh organizácie, alebo obce.
Osobitne sa upravuje možnosť obvodného banského úradu na žiadosť organizácie primerane predĺžiť určenú lehotu na doplnenie návrhu, pričom za podmienky, ak návrh nebol doplnený ani v lehote primerane predĺženej na žiadosť organizácie, obvodný banský úrad konanie o určenie dobývacieho priestoru zastaví.
Odôvodnenie k bodom 10 až 12:
Legislatívnymi úpravami sa aj v konaní o určenie dobývacieho priestoru dáva dôraz v súlade s požiadavkami odbornej praxe na zásadu hospodárnosti a rýchlosti konania, ako záväzného pravidla správania sa v konaní, ktorá dopĺňa pôvodnú zásadu koncentrácie konania pri ústnom pojednávaní (právo dotknutých orgánov štátnej správy uplatniť stanoviská a právo účastníka konania uplatniť pripomienky a návrhy najneskôr pri ústnom pojednávaní, inak sa na ne nemusí prihliadať).
Ustanovujú sa lehoty a podmienky pre postup v konaní, podľa ktorých obvodný banský úrad začatie konania bezodkladne od podania návrhu prípadne od jeho doplnenia oznámi dotknutým orgánom štátnej správy a všetkým známym účastníkom konania, lehotu potrebnú na zaujatie stanoviska dotknutých orgánov štátnej správy pred jej uplynutím primerane predĺži o lehotu nie dlhšiu ako 15 dní, ako aj rozhodne o návrhu na určenie dobývacieho priestoru najneskôr do 2 mesiacov od jeho podania, prípadne od jeho doplnenia.
Úpravou sa zjednocuje navrhovaná právna úprava procesných lehôt so znením ostatných ustanovení banského zákona (napr. § 17 banského zákona).
Odôvodnenie k bodu 13:
Legislatívno-technická úprava súvisí s návrhom znenia bodu 8 a odkazom na odsek 1 písm. a) a b).
Odôvodnenie k bodu 14:
Legislatívno-technická úprava vnútorných odkazov v súvislosti s vypustením písmena b) v § 28 ods. 1 (9. bod návrhu zákona)
Odôvodnenie k bodu 15:
Právna úprava úhrady z ropy alebo horľavého zemného plynu, získaných v rámci geologického prieskumu v určenom prieskumnom území alebo v dobývacom priestore a uvedie ich na trh v rámci svojej podnikateľskej činnosti zabezpečuje transparentnosť správy úhrad za vyťažené nerasty v oblasti ropy a horľavého zemného plynu a umožňuje preukázateľne započítať čas proti nečinnosti organizácie.
Rovnako ide o opatrenie zaisťujúce stabilné a vyhovujúce podmienky pre organizácie v oblasti zachovania nadobudnutých prieskumných a ťažobných licencií, ak je organizácia aktívna.
K Čl. IV
Navrhuje sa účinnosť zákona 1. júna 2023.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter KREMSKÝ a Milan KURIAK
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
6
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
7
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.