Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter KREMSKÝ a Marek KRAJČÍ.
V súlade s uznesením vlády SR č. 420 z 22. júna 2022 k realizácii plnenia niektorých úloh vyplývajúcich z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky bola identifikovaná potreba spolupráce s jednotlivými rezortami vedúca k novelizácii dotknutých právnych predpisov, ktorej cieľom je vytvoriť právny základ a podmienky pre efektívnu realizáciu investícií v oblasti výstavby nemocníc.
V súvislosti s prípravou projektu výstavby Univerzitnej nemocnice v lokalite Rázsochy (ďalej len „projekt“) z časového hľadiska za kritickú časť procesu považované ustanovenia zákona č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“), týkajúce sa výkonu štátnej expertízy (ďalej len „ŠE“). Tie definujú záverečné stanovisko EIA ako nevyhnutnú súčasť podkladov, bez ktorého nie je možné vyhotoviť protokol o vykonaní štátnej expertízy. Keďže proces posudzovania vplyvov na životné prostredie v prípade zložitých stavieb akými aj nemocnice trvá 9-12 mesiacov, v prípade projektu by došlo k oddialeniu spracovania štátnej expertízy a tým aj možnosti vyhlásiť verejné obstarávanie, keďže výsledok štátnej expertízy je predpokladanou hodnotou zákazky z hľadiska verejného obstarávania. Na základe uvedeného je preto navrhnuté modifikovať požiadavku na ukončený proces posudzovania vplyvov na životné prostredie ako podmienku spracovania protokolu zo štátnej expertízy v prípade investícií, na ktoré vláda vydá osvedčenie o významnej investícii podľa osobitného predpisu. Tým sa vytvorí možnosť stanoviť predpokladanú hodnotu zákazky bezodkladne a vyhlásiť verejné obstarávania investície ihneď po vydaní protokolu o vykonaní štátnej expertízy bez ohľadu na prebiehajúci proces posudzovania vplyvov na životné prostredie. Z tohto dôvodu bola navrhnutá úprava zákona s cieľom definovať výnimku pre stavby s vydaným osvedčením o významnej investícii, ktorá by sa vzťahovala len na malý okruh stavieb a proces výkonu štátnej expertízy štandardných stavieb by nebol v budúcnosti narušený. Navrhovaná úprava zároveň nijako neovplyvňuje záväznosť výsledku posúdenia vplyvu na životné prostredie oproti súčasnosti.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani žiadne sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1:
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 2:
V prípade investícií, pre ktoré bolo vydané osvedčenie o významnej investícii, bude záverečné stanovisko podľa osobitného predpisu (zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov) súčasťou stavebného zámeru len v prípade ak bolo vydané do podania žiadosti o vykonanie štátnej expertízy.
K bodu 3:
V nadväznosti na zavedenie výnimky z požiadavky, aby každý stavebný zámer, pre ktorý sa záverečné stanovisko vydáva, obsahoval aj toto záverečné stanovisko, je potrebné v prípade významných investícií doplniť obsah žiadosti o vykonanie štátnej expertízy. V takomto prípade bude žiadosť obsahovať aj o osvedčenie o významnej investícii podľa osobitného predpisu. Cieľom je jednoznačne definovať aké podklady obsahuje žiadosť o vykonanie štátnej expertízy.
K bodu 4:
Stanovuje sa výnimka, pri ktorej posudok nebude hodnotiť verejnú prácu z hľadiska súladu so záverečným stanoviskom podľa osobitného predpisu (EIA), v prípade verejnej práce s osvedčením o významnej investícii, ak záverečné stanovisko podľa osobitného predpisu (EIA) v čase podania žiadosti o štátnu expertízu nebolo vydané.
K bodu 5:
Stanovuje sa výnimka, pri ktorej môže byť vyhotovený protokol o vykonaní štátnej expertízy aj bez predloženia záverečného stanoviska podľa osobitného predpisu (EIA). Touto výnimkou môže byť iba vyhotovenie protokolu o štátnej expertíze verejnej práce s osvedčením o významnej investícii, ak záverečné stanovisko podľa osobitného predpisu (EIA) v čase podania žiadosti o štátnu expertízu nebolo vydané. Zároveň sa odkaz na poznámku pod čiarou 1) nahrádza odkazom na poznámku pod čiarou 1d)
K bodu 6:
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
K Čl. II:
Vzhľadom na charakter návrhu zákona a potrebu čo najskoršej účinnosti sa navrhuje účinnosť zákona dňom jeho vyhlásenia.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
k návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter KREMSKÝ a Marek KRAJČÍ
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti a nevyvoláva žiadne sociálne vplyvy.
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie a na služby verejnej správy pre občana a vplyv na procesy služieb verejnej správy. Navrhovaná úprava nemá vplyv na regulačné zaťaženie. Návrh zákona nemá žiadny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.