Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Miloš Svrček.
Obsahom návrhu zákona je v nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020-2024 prijatie zmien smerujúcich k zatraktívneniu štátnej služby príslušníkov ozbrojených bezpečnostných zborov (ďalej len „bezpečnostné zbory“), ktorých štátnu službu upravuje zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov. Obsahom návrhu zákona je vytvorenie možnosti pre zlepšenie motivačných prvkov v systéme odmeňovania, ktoré prispejú k potrebnému zlepšeniu personálnej situácie v týchto bezpečnostných zboroch.
Cieľom návrhu zákona je najmä zlepšenie nepriaznivej situácie týkajúcej sa náboru a stabilizácie personálu v rámci bezpečnostných zborov, a to realizáciou úpravy fakultatívnej výšky rizikového príplatku, osobného príplatku, príspevku na bývanie (ako stabilizačného nástroja najmä v regiónoch s vysokými nákladmi na bývanie) a odstránenia 20 % zníženia funkčného platu počas doby denného štúdia na získanie základného policajného vzdelania.
V prípade rizikového príplatku, osobného príplatku, aj príspevku na bývanie ide o fakultatívnu možnosť ich individuálneho priznania, resp. zvýšenia, bez vzniku automatického právneho nároku na ich priznanie alebo zvýšenie a k ich priznaniu, respektíve zvýšeniu môže dôjsť len v prípade, ak bezpečnostný zbor disponuje dostatočnými finančnými prostriedkami. Obdobne je tomu aj v súčasnosti, keď legislatíva pozná možnosti priznania a zvýšenia uvedených dávok (avšak v nedostatočnej výške), bez toho aby bezpečnostné zbory disponovali finančnými prostriedkami na ich plné krytie, nakoľko nejde o ich celoplošné priznávanie resp. zvyšovanie pre všetkých príslušníkov.
Ani odstránenie zníženia funkčného platu o 20 % počas vyššie uvedeného štúdia nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko finančné prostriedky prideľované vo vzťahu k počtom funkčných miest a nebude tak predstavovať zvýšené nároky na čerpanie štátneho rozpočtu. Z uvedených dôvodov nemá návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Zároveň návrh zákona nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 (§ 88a)
V § 88a sa mení suma maximálnej výšky rizikového príplatku z pôvodných 232,50 eur na 500 eur. Navýšenie uvedeného príplatku je v gescii ministra a má fakultatívnu povahu. Týmto bude vhodnejším spôsobom zohľadnená rizikovosť povolania určitých príslušníkov, aj v súvislosti s ich finančným ohodnotením a ich odlíšenie reflektujúce odlišné podmienky výkonu služby jednotlivcov.
K bodom 2 a 3 (§ 91 ods. 2 a 3)
Z dôvodu naplnenia programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky v oblasti štátnej služby policajtov (zatraktívnenie ich služby cez nástroje odmeňovania) a z dôvodu väčšej flexibility pri odmeňovaní policajtov pri náročnom výkone štátnej služby sa zavádza možnosť zvýšiť hornú hranicu výšky osobného príplatku. Táto zákonom stanovená možnosť v podobe zvýšenia hornej hranice výšky osobného príplatku na 50% (pri priznávaní nadriadeným policajta), respektíve na 70% (pri priznávaní ministrom), je vhodným opatrením na dosiahnutie tohto cieľa. Ide o fakultatívnu možnosť priznania osobného príplatku v individuálnych prípadoch hodných osobitného zreteľa, bez vzniku právneho nároku naň.
K bodu 4 (§ 104)
Navrhuje sa vypustenie odsekov 4 a 6, ktoré sa týkajú zníženia funkčného platu o 20% v prípravnej štátnej službe počas doby denného štúdia na získanie základného policajného vzdelania. V súčasnej situácii na trhu práce považujeme ustanovenia obsiahnuté v týchto odsekoch za výrazne demotivačný faktor, brániaci získaniu a zastabilizovaniu personálu. Finančné prostriedky bezpečnostných zborov pridelené vo vzťahu k počtom funkčných miest, a preto nemá ani táto zmena negatívny vplyv na štátny rozpočet. V súvislosti s vypustením odseku 4 stráca odsek 6 význam.
K bodu 5 (§ 141a)
Navrhuje sa zmena sumy maximálnej výšky príspevku na bývanie z pôvodných 232,36 eur na 500 eur. Uvedeným príspevkom tak bude možné flexibilnejšie reagovať na potrebu nevyhnutného zlepšenia personálnej situácie najmä v služobných úradoch, ktoré sa nachádzajú v regiónoch s kritickým nedostatkom pracovnej sily a výrazne stúpajúcimi nákladmi na bývanie. Ani v tomto prípade nejde o celoplošné priznávanie alebo zvyšovanie uvedeného príspevku pre všetkých príslušníkov bezpečnostného zboru, ale o fakultatívnu možnosť zohľadňujúcu okrem finančných možností bezpečnostného zboru aj individuálne faktory, kedy je určený ministrom v závislosti od miesta výkonu štátnej služby, služobných činností, ktoré osoba vykonáva a tiež útvaru služobného zaradenia.
K Čl. II (účinnosť)
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje 1. júla 2023, a to s ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu, ako aj prípravu interných predpisov a metodiky pre aplikačnú prax.