Dôvodová správaA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Miloš Svrček.
Obsahom návrhu zákona je v nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020-2024 prijatie zmien smerujúcich k zatraktívneniu štátnej služby príslušníkov ozbrojených bezpečnostných zborov (ďalej len „bezpečnostné zbory“), ktorých štátnu službu upravuje zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov. Obsahom návrhu zákona je vytvorenie možnosti pre zlepšenie motivačných prvkov v systéme odmeňovania, ktoré prispejú k potrebnému zlepšeniu personálnej situácie v týchto bezpečnostných zboroch.
Cieľom návrhu zákona je najmä zlepšenie nepriaznivej situácie týkajúcej sa náboru a stabilizácie personálu v rámci bezpečnostných zborov, a to realizáciou úpravy fakultatívnej výšky rizikového príplatku, osobného príplatku, príspevku na bývanie (ako stabilizačného nástroja najmä v regiónoch s vysokými nákladmi na bývanie) a odstránenia 20 % zníženia funkčného platu počas doby denného štúdia na získanie základného policajného vzdelania.
V prípade rizikového príplatku, osobného príplatku, aj príspevku na bývanie ide o fakultatívnu možnosť ich individuálneho priznania, resp. zvýšenia, bez vzniku automatického právneho nároku na ich priznanie alebo zvýšenie a k ich priznaniu, respektíve zvýšeniu môže dôjsť len v prípade, ak bezpečnostný zbor disponuje dostatočnými finančnými prostriedkami. Obdobne je tomu aj v súčasnosti, keď legislatíva pozná možnosti priznania a zvýšenia uvedených dávok (avšak v nedostatočnej výške), bez toho aby bezpečnostné zbory disponovali finančnými prostriedkami na ich plné krytie, nakoľko nejde o ich celoplošné priznávanie resp. zvyšovanie pre všetkých príslušníkov.
Ani odstránenie zníženia funkčného platu o 20 % počas vyššie uvedeného štúdia nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko finančné prostriedky sú prideľované vo vzťahu k počtom funkčných miest a nebude tak predstavovať zvýšené nároky na čerpanie štátneho rozpočtu. Z uvedených dôvodov nemá návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Zároveň návrh zákona nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.