Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Monika Kavecká, Marek Šefčík a Anna Záborská.
V súčasnosti aplikácia inštitútu dočasnej pracovnej neschopnosti vykazuje implementačné nedostatky, ktorých dôkazom poznatky získané prostredníctvom komunikácie s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a so Sociálnou poisťovňou. Aktuálne platná a účinná právna úprava nereflektuje osobitosti uznávania osoby za dočasne práceneschopnú.
Cieľom návrhu zákona je precizovať právnu úpravu § 12a zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov týkajúcu sa inštitútu dočasnej pracovnej neschopnosti, a to najmä pokiaľ ide o spätné uznanie osoby za dočasne práceneschopnú, ukončenie dočasnej pracovnej neschopnosti, vystavenie potvrdenia o dočasnej pracovnej neschopnosti vytvorením elektronického záznamu a o aplikáciu prechodného ustanovenia k úpravám účinným od 1. júla 2023 a k úpravám účinným od 1. januára 2024.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, ako aj na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Zároveň uvedený návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívne sociálne vplyvy.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Predmetom navrhovaného bodu je umožniť príslušnému ošetrujúcemu lekárovi vystaviť dočasnú pracovnú neschopnosť spätne. Uvedená úprava vychádza z potreby aplikačnej praxe, kedy v mnohých prípadoch vznikajú objektívne skutočnosti, na základe ktorých sa pacient nevie dostaviť k svojmu ošetrujúcemu lekárovi, avšak jeho zdravotný stav vyžaduje dočasnú pracovnú neschopnosť.
K bodu 2
Navrhovaná úprava špecifikuje skutočnosti, na základe ktorých je možné uznať osobu za dočasne práceneschopnú. Touto úpravou sa zároveň vymedzuje maximálne časové obdobie, ktorým štyri kalendárne dni, kedy môže príslušný ošetrujúci lekár spätne uznať osobu za dočasne práceneschopnú. Zároveň predmetný bod upravuje, že v prípade, ak lehota štyroch dní bola presiahnutá, ošetrujúci lekár môže spätne uznať osobu za dočasne práceneschopnú len na základe súhlasu posudkového lekára. Touto úpravou sa odstránia problémy vznikajúce v aplikačnej praxi.
K bodu 3
Predmetom navrhovaného bodu je, aby mal ošetrujúci lekár možnosť ukončiť dočasnú pracovnú neschopnosť v rozsahu piatich kalendárnych dní pred alebo po vykonaní záznamu v elektronickom zázname. Touto úpravou dôjde k odstráneniu súčasných problémov v aplikačnej praxi a to najmä z hľadiska manažmentu pacienta u ošetrujúceho lekára. Zabezpečí sa tým dostatočný priestor pre ošetrujúceho lekára, ktorému bude umožnené nastaviť ukončenie dočasnej práceneschopnosti aj po dni, kedy bolo vykonané kontrolné vyšetrenie, s prihliadnutím na zdravotný stav pacienta.
K bodu 4
Daným bodom sa upravuje povinnosť ošetrujúceho lekára bezodkladne vytvoriť elektronický záznam o dočasnej práceneschopnosti po odstránení technických príčin, kedy nie je možné vystaviť elektronický záznam o dočasnej práceneschopnosti. Uvedeným ustanovením sa zabezpečí dopĺňanie elektronických záznamov o dočasnej práceneschopnosti do národného zdravotného informačného systému, čím bude zabezpečený ďalší prenos informácií potrebných pre Sociálnu poisťovňu.
K bodu 5
Daným bodom sa predlžuje možnosť vystavovať potvrdenie o dočasnej práceneschopnosti podľa zákona v znení účinnom do 31. mája 2022. Vzhľadom na skutočnosť, že v súčasnosti ešte nie všetci poskytovatelia zdravotnej starostlivosti zapojení do elektronického systému, mohlo by dochádzať k situáciám, kedy ošetrujúci lekár nebude vedieť vystaviť elektronický záznam o dočasnej práceneschopnosti, čo by následne viedlo k ďalším aplikačným problémom. Uvedenou úpravou sa vytvorí dostatočný časový priestor pre pripojenie sa do elektronického systému a zabezpečenie efektívneho manažmentu pacienta, ktorého zdravotný stav bude vyžadovať uznanie za osobu dočasne práceneschopnú.
K čl. II
Uvedenou úpravou sa predlžuje o jeden rok oslobodenie od povinnosti posudzovania a rozhodovania o dočasnej práceneschopnosti lekára so špecializáciou v inom odbore ako všeobecné lekárstvo alebo zubný lekár pri poskytovaní špecializovanej ambulantnej starostlivosti podľa § 7 ods. 1 písm. a) druhého a tretieho bodu zákona. Touto úpravou sa zabezpečí dostatočný časový priestor pre implementáciu tejto funkcionality v rámci špecializovanej ambulantnej starostlivosti.
K čl. III
Navrhuje sa dátum nadobudnutia účinnosti zákona dňa 1. júla 2023.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Monika Kavecká, Marek Šefčík a Anna Záborská
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3.Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu body 4. a 5. sa nevypĺňajú.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie
X
3. Sociálne vplyvy
-vplyvy na hospodárenie obyvateľstva
-sociálnu exklúziu
-rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
bezpredmetné