Príloha č. 2
1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
apríl 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Podľa § 41 ods. 13 zákona č. 355/2007 Z. z. je držiteľ oprávnenia na odstraňovanie azbestu zo stavieb povinný pred začiatkom výkonu práce predložiť príslušnému orgánu verejného zdravotníctva návrh na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb na posúdenie podľa
§ 13 ods. 4 písm. j)
a zdržať sa výkonu práce do času posúdenia navrhovanej činnosti. V rámci zlepšovania podnikateľského prostredia sa návrhom zákona táto povinnosť vypúšťa a je nahradená oznamovacou povinnosťou.
V rámci optimalizácie procesov verejného zdravotníctva sa ďalej navrhuje vypustiť povinnosť predkladať orgánu verejného zdravotníctva na schválenie zotavovacie podujatie a stanovuje sa pre organizátora tohto podujatia povinnosť ho príslušnému orgánu verejného zdravotníctva oznámiť. Organizátor je naďalej povinný dodržiavať za účelom ochrany zdravia všetky povinnosti v tejto oblasti, avšak vypustením povinnosti predkladať žiadosť na schválenie dôjde k zníženiu administratívneho zaťaženia žiadateľov.
V návrhu zákona sa ďalej ustanovuje obmedzenie pre prevádzkovateľov solárií, aby služby zamerané na opaľovanie kože umelými UV žiaričmi neposkytovali osobám mladším ako 18 rokov. Pri používaní solária je organizmus vystavený pôsobeniu umelých zdrojov UV žiarenia. Toto žiarenie je na základe aktuálnych vedeckých poznatkov klasifikované Medzinárodnou agentúrou pre výskum rakoviny (IARC) ako dokázaný karcinogén, teda faktor, ktorý predstavuje určité zdravotné riziko. V posledných rokoch bol vo svete zaznamenaný významný nárast výskytu melanómu kože hlavne medzi mladými ženami. Výskumy dermatológov preukázali, že osoby, ktoré veľmi často používajú soláriá, majú dva a pol trikrát väčšiu pravdepodobnosť vzniku rakoviny tohto typu. Opaľovanie kože v soláriu z tohto dôvodu nie je vhodné pre niektoré citlivé skupiny populácie vrátane osôb mladších ako
Príloha č. 2
2
18 rokov. Riziko je u populácie v tejto vekovej kategórii väčšie, nakoľko koža je v tomto veku omnoho tenšia a citlivejšia, pričom pokožka nie je schopná vyprodukovať dostatok pigmentu.
Vypúšťa sa aj povinnosť zamestnávateľa vypracovať vnútorný predpis pri záťaži teplom z technológie a povinnosť zamestnávateľa vypracovať prevádzkový poriadok pri rizikovej práci z dôvodu záťaže teplom alebo záťaže chladom z technológie. Preventívne a ochranné opatrenia pre pracovné činnosti súvisiace so záťažou teplom alebo záťažou chladom pri práci a popis vykonávanej činnosti (pracovné postupy) so zohľadnením pracovných podmienok a triedy práce uvádza posudok o riziku.
.
3.Ciele a výsledný stav
V návrhu zákona sa dopĺňajú kompetencie Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a regionálnych úradov verejného zdravotníctva v oblasti kozmetických výrobkov a v oblasti výživových doplnkov. Návrh zákona precizuje právnu úpravu odbornej spôsobilosti v oblasti verejného zdravotníctva a v súlade s optimalizáciou procesov verejného zdravotníctva spresňuje osoby, ktoré musia mať odbornú spôsobilosť na činnosti v tejto oblasti.
Navrhovaná právna úprava odstraňuje aj niektoré z doterajších nedostatkov v zákone, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe orgánov verejného zdravotníctva.
Návrhom zákona sa dopĺňajú niektoré činnosti regionálnych komisií na posudzovanie chorôb z povolania.
V neposlednom rade sa návrhom zákona stanovuje obmedzenie pre prevádzkovateľov solárií, aby služby zamerané na opaľovanie kože umelými UV žiaričmi neposkytovali osobám mladším ako 18 rokov. Pri používaní solária je organizmus vystavený pôsobeniu umelých zdrojov UV žiarenia. Toto žiarenie je na základe aktuálnych vedeckých poznatkov klasifikované Medzinárodnou agentúrou pre výskum rakoviny (IARC) ako dokázaný karcinogén pre ľudí, teda faktor, ktorý predstavuje zdravotné riziko. V posledných rokoch bol vo svete zaznamenaný významný nárast výskytu melanómu kože hlavne medzi mladými ženami. Výskumy dermatológov preukázali, že osoby, ktoré veľmi často používajú soláriá, majú 2,5-krát 3-krát väčšiu pravdepodobnosť vzniku rakoviny tohto typu. Opaľovanie kože v soláriu z tohto dôvodu nie je vhodné pre niektoré citlivé skupiny populácie vrátane osôb mladších ako 18 rokov. Riziko je u populácie v tejto vekovej kategórii väčšie, nakoľko koža je v tomto veku omnoho tenšia a citlivejšia, pričom pokožka nie je schopná vyprodukovať dostatok pigmentu na zachytávanie lúčov UV žiarenia.
V rámci zlepšovania podnikateľského prostredia sa návrhom zákona vypúšťa povinnosť pre fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva na posúdenie návrh na odstraňovanie azbestu a materiálov obsahujúcich azbest z konkrétnej stavby; táto povinnosť je nahradená oznamovacou povinnosťou zamestnávateľa 10 dní pred začatím odstraňovania azbestu a materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, ktorá nie je spoplatnená správnym poplatkom. Oznamovacia povinnosť je v súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2009/148/ES z 30. novembra 2009 o ochrane pracovníkov pred rizikami z vystavenia účinkom azbestu pri práci (kodifikované znenie) a v súlade s nariadením vlády SR č. 253/2006 Z. z. o ochrane zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou azbestu pri práci.
Príloha č. 2
3
Cieľom právnej úpravy je zlepšenie podnikateľského prostredia pre fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, ušetrením nákladov na hradenie správneho poplatku.
Vypúšťa sa aj povinnosť zamestnávateľa vypracovať vnútorný predpis pri záťaži teplom z technológie a povinnosť zamestnávateľa vypracovať prevádzkový poriadok pri rizikovej práci z dôvodu záťaže teplom alebo záťaže chladom z technológie. Preventívne a ochranné opatrenia pre pracovné činnosti súvisiace so záťažou teplom alebo záťažou chladom pri práci a popis vykonávanej činnosti (pracovné postupy) so zohľadnením pracovných podmienok a triedy práce uvádza posudok o riziku.
Vypúšťa sa aj väčšina povinností v ochrane zdravia pri práci pre jednoosobové spoločnosti s ručením obmedzeným. Jednoosobové spoločnosti s ručením obmedzeným budú mať v ochrane zdravia pri práci rovnaké povinnosti ako SZČO, ak budú vykonávať prácu zaradenú do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie, a to bez ohľadu na to, či v rámci jednoosobovej spoločnosti s ručením obmedzeným je alebo nie je spoločník alebo konateľ súčasne aj zamestnancom.
V rámci optimalizácie procesov verejného zdravotníctva sa ďalej navrhuje vypustiť povinnosť predkladať orgánu verejného zdravotníctva na schválenie zotavovacie podujatie a stanovuje sa pre organizátora tohto podujatia povinnosť ho príslušnému orgánu verejného zdravotníctva oznámiť. Organizátor je naďalej povinný dodržiavať za účelom ochrany zdravia všetky povinnosti v tejto oblasti, avšak vypustením povinnosti predkladať žiadosť na schválenie dôjde k zníženiu administratívneho zaťaženia žiadateľov.
S účinnosťou od 1.1.2028 sa navrhuje, aby poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, ktorý poskytuje ústavnú zdravotnú starostlivosť na zabezpečenie hygienicko-epidemiologického režimu a na prevenciu, sledovanie a analýzu nozokomiálnych nákaz, mal v pracovnom vzťahu lekára s profesijným titulom epidemiológ, lekár hygienik, infektológ alebo mikrobiológ a verejného zdravotníka so špecializáciou v špecializačnom odbore epidemiológia infekčných ochorení.
4.Dotknuté subjekty
Fyzické osoby - podnikatelia, právnické osoby, fyzické osoby.
Pokiaľ ide o ustanovenie § 41 zákona č. 355/2007 Z. z. navrhovaná právna úprava sa týka fyzických osôb - podnikateľov a právnických osôb, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb.
K 03.11.2021 Úrad verejného zdravotníctva SR vydal oprávnenia na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb 423 fyzickým osobám - podnikateľom a právnickým osobám; ich zoznam je vedený na webom sídle Úradu verejného zdravotníctva SR.
Návrhom zákona sa vypúšťa povinnosť pre fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva na posúdenie návrh na odstraňovanie azbestu a materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb.
V súlade s európskym cieľom ochrany zdravia zamestnancov bude povinnosť predkladať na posúdenie návrh na odstraňovanie azbestu a materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb
Príloha č. 2
4
nahradená oznamovacou povinnosťou, ktorá je v súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2009/148/ES z 30. novembra 2009 o ochrane pracovníkov pred rizikami z vystavenia účinkom azbestu pri práci (kodifikované znenie) a v súlade s nariadením vlády SR č. 253/2006 Z. z. o ochrane zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou azbestu pri práci.
V závere doložky v tabuľke č. 1 uvádzame počty vydaných rozhodnutí k návrhom na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb orgánmi verejného zdravotníctva v SR a vyčíslenie nákladov pre fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb v r. 2016 – 2020.
Z uvedeného je možné odvodiť výpočet úspor nákladov pre fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré sú oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, po novele § 41 (tabuľka č. 2).
5.Alternatívne riešenia
V prípade neprijatia návrhu zákona ďalej :
- v prípade nezabezpečenia povinnosti informovania verejnosti o kvalite vody na kúpanie prostredníctvom informačných tabúľ pre lokality označené ako VUK, nebude zabezpečená požiadavka smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/7/ES o riadení kvality vody určenej na kúpanie. Uvedená požiadavka nebola od transpozície smernice v roku 2012 doteraz implementovaná.
- v prípade nezabezpečenia zákazu poskytovania služieb solárií pre osoby mladšie ako 18 rokov, nebude zabezpečená prevencia ochorenia melanómu kože u mladistvých,
- nedôjde k zníženiu podnikateľského zaťaženia a k optimalizácii procesov verejného zdravotníctva, ktoré sú popísané v bode 3.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
x Áno
Nie
7.Transpozícia práva EÚ
V rámci zlepšovania podnikateľského prostredia sa návrhom zákona vypúšťa správny poplatok za oznámenie umiestnenia nových potravín na trh v SR v sadzobníku správnych poplatkov, identifikované ako goldplating.
8.Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie účelnosti navrhovaného právneho predpisu bude vykonávané dva roky po nadobudnutí jeho účinnosti, pričom sa bude preskúmavať naplnenie cieľov návrhu zákona v aplikačnej praxi
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Príloha č. 2
5
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona predpokladá vplyvy na rozpočet, na podnikateľské prostredie. Je potrebné uviesť, že vzhľadom na to, že ide o novú právnu úpravu, ako aj vzhľadom na absenciu niektorých údajov nebolo možné vyčísliť vplyvy na rozpočet a na podnikateľské prostredie jednoznačným spôsobom na obdobie nasledujúcich štyroch rokov, nakoľko na tieto vplyvy dopad aj množstvo rôznorodých skutočností, ktoré nie je možné odhadnúť, napr. správanie sa podnikateľských subjektov. Návrhom zákona sa dopĺňajú nové skutkové podstaty priestupkov a správnych deliktov, dopĺňajú sa nové správne poplatky, zároveň sa upúšťa od správneho poplatku z dôvodu vypustenia povinnosti žiadať orgán verejného zdravotníctva o schválenie zotavovacieho podujatia a z návrhov na odstraňovanie azbestu.
Doplnenie k § 41 zákona č. 355/2007 Z. z. k problematike azbestu:
Počet vydaných rozhodnutí k návrhom na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb orgánmi verejného zdravotníctva v SR a vyčíslenie nákladov pre fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb v r. 2016 – 2020 (tabuľka č. 1).
Výpočet úspor nákladov pre fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb (tabuľka č. 2).
Vypúšťa sa povinnosť zamestnávateľa vypracovať vnútorný predpis pri záťaži teplom z technológie a povinnosť zamestnávateľa vypracovať prevádzkový poriadok pri rizikovej práci z dôvodu záťaže teplom alebo záťaže chladom z technológie.
Návrh nemá vplyv na ochranu zdravia pri práci ani na informovanosť zamestnancov o zdravotných rizikách pri práci, nakoľko posúdenie rizika pri práci vzhľadom na expozíciu záťaži teplom alebo záťaži chladom spolu s kategóriou práce z hľadiska zdravotných rizík, preventívne a ochranné opatrenia pre pracovné činnosti súvisiace so záťažou teplom alebo záťažou chladom pri práci a popis vykonávanej činnosti (pracovné postupy) so zohľadnením pracovných podmienok a triedy práce uvádza posudok o riziku.
11.Kontakt na spracovateľa
PhDr. Juraj Lovásik, MPH
02/49 284 282
JUDr. Roman Soska
02/49 284 388
12.Zdroje
Informačné systémy Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
§ 41 zákona č. 355/2007 Z. z.
Príloha č. 2
6
-Údaje Úradu verejného zdravotníctva SR uvedené v Zozname právnických osôb a fyzických osôb – podnikateľov oprávnených odstraňovať azbestové materiály zo stavieb. [online]. [cit. 2021-12-01 ]. URL: <
https://www.uvzsr.sk/docs/info/ppl/zoznam_firiem_azbest.pdf
>
-Údaje Úradu verejného zdravotníctva SR uvedené vo Výročná správa. [online]. [cit. 2021-12-01 ]. URL:
https://www.uvzsr.sk/index.php?option=com_content&view=category&id=25:vyrona-
sprava&layout=blog&Itemid=34&layout=default
Zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia žiada predkladateľa o vyplnenie nasledujúcich častí Doložky vybraných vplyvov: 5. Alternatívne riešenia, 8. Preskúmanie účelnosti a 11. Kontakt na spracovateľa (vrátane emailovej adresy a tel. čísla).
Vyhodnotenie: Pripomienka bola akceptovaná a doložka bola upravená a doplnená.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený pozitívny a negatívny, rozpočtovo nezabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov na rozpočet v tabuľke č. 1 kvantifikované výdavky verejnej správy v sume 60 tis. eur na obdobie r + 1 až r + 3. Z tabuľky č. 1 vyplýva požiadavka na zvýšenie počtu o 108 zamestnancov. Rozpočtovo nekrytý vplyv je vyčíslený v sume 2,6 mil. eur na roky r + 1 r + 3. Z tabuľky č. 1 z dodatočne zaslanej analýzy vplyvov vyplýva úbytok príjmov vo výške 48 tis. eur na obdobie r + 1 až r + 3.
V bode 2.1.1 Financovanie návrhu nie je uvedený návrh na krytie výdavkov a úbytku príjmov. Komisia žiada uviesť relevantný návrh na krytie zvýšených výdavkov a úbytku príjmov v zmysle zákona o rozpočtových pravidlách.
Nakoľko v analýze vplyvov nie uvedené konkrétne roky, Komisia žiada doplniť, ktorých rokov sa uvedené príjmy a výdavky týkajú. Zároveň Komisia žiada zjednotiť analýzu na strane príjmov v relevantných tabuľkách. Zároveň je v bode 2.2.4 potrebné doplniť vyjadrenie k pozitívnym vplyvom z titulu správnych poplatkov, doplnenia nových skutkových podstát priestupkov a správnych deliktov.
Komisia upozorňuje na nesúlad údajov v analýze vplyvov v tabuľkách č. 1 a č. 4. Tabuľka č. 5 nie je vyplnená. Uvedené žiada Komisia dopracovať. Zároveň je potrebné jednotlivé tabuľky analýzy zosúladiť.
V bode 2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie Komisia upozorňuje na nesúlad tvrdenia, že „uvedená právna úprava bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko sa zníži príjem do štátneho rozpočtu“ s predloženou analýzou, z dôvodu, že negatívny vplyv nemá len zníženie príjmov (48 015 eur), ale najmä požiadavka na zvýšenie výdavkov (3 908 700 eur).
Zároveň Komisia žiada v bode 2.2.4 analýzy podrobnejšie odôvodniť požiadavku na výdavky na tovary a služby (630) v sume 260 tis. eur a kapitálové výdavky v sume 140 000 tis. eur (v tabuľke č. 4).
Príloha č. 2
7
Komisia nesúhlasí s materiálom, ktorý zakladá nekrytý negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Komisia žiada, aby všetky negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, vrátane vplyvov za oblasť zamestnanosti vyplývajúce z predmetného návrhu zákona boli zabezpečené v rámci schválených limitov počtu zamestnancov a výdavkov kapitoly MZ SR na príslušný rozpočtový rok, bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy. K požiadavke na zvýšenie limitu počtu zamestnancov upozorňuje Komisia na vysoké neplnenie limitu počtu zamestnancov kapitoly Ministerstva zdravotníctva SR za 1. 4. kvartál 2021 (11,75 %; 352,6 osôb). Zároveň Komisia uvádza, že v kapitole VPS nie je na tento účel vytvorená rezerva.
Z predloženého materiálu vyplýva vypustenie viacerých činností (napr. posudzovanie návrhov na odstraňovanie azbestu a materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, schvaľovanie zotavovacieho podujatia atď.), ktoré boli v kompetencii Úradu verejného zdravotníctva, čo bude možné využiť na zabezpečenie nových činností. Komisia žiada zabezpečiť novovzniknuté povinnosti v rámci schválených limitov dotknutých subjektov, bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet.
Vyhodnotenie: Pripomienka bola akceptovaná a doložka bola upravená a doplnená.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o predloženie Kalkulačky nákladov, ktorá je povinnou súčasťou Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Komisia žiada predkladateľa o popis a vyčíslenie všetkých pozitívnych a negatívnych vplyvov na podnikateľské prostredie, ktoré v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie absentujú napr: mať v pracovnom vzťahu lekára s profesijným titulom epidemiológ, lekár hygienik, infektológ alebo mikrobiológ a verejného zdravotníka so špecializáciou v špecializačnom odbore epidemiológia infekčných ochorení, návrh stanovuje podmienky pre výkon činnosť plavčíka, ktorými vek minimálne 18 rokov a povinnosť absolvovať akreditovaný kurz prvej pomoci atď.
Komisia žiada o popis negatívnych administratívnych vplyvov a ich výpočet, ktoré súvisia so sumou 2 699 000 eur uvedenou v tabuľke č. 1 v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie. Zároveň žiada Komisia o popis vplyvov na podnikateľské prostredie, ktoré vyplývajú z legislatívy a o ich uvedenie v časti 3.4 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Vyhodnotenie: Pripomienka bola akceptovaná a doložka bola upravená a doplnená.
K sociálnym vplyvom
Preložený návrh zákona zakladá pozitívne aj negatívne sociálne vplyvy, ktoré je potrebné identifikovať v bode 9 doložky vybraných vplyvov a zhodnotiť v analýze sociálnych vplyvov v súlade s metodickým postupom pre túto analýzu (Príloha č. 4 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov). Zároveň je potrebné
Príloha č. 2
8
upraviť informáciu o sociálnych vplyvoch predloženého návrhu zákona vo všeobecnej časti dôvodovej správy.
Analýzu sociálnych vplyvov je potrebné vypracovať tak, aby pri každom hodnotenom návrhu opatrenia bol zrejmý jeho opis, porovnanie so súčasným stavom, špecifikácia dotknutých skupín a kvalitatívne a pokiaľ možno aj kvantitatívne zhodnotenie sociálneho vplyvu.
V rámci predloženého návrhu je potrebné zhodnotiť:
-V oblasti kozmetických výrobkov sa dopĺňajú ustanovenia, ktoré zlepšujú informovanosť spotrebiteľov (bod 4.2 analýzy sociálnych vplyvov).
-Návrh na ustanovenie obmedzenia pre prevádzkovateľov solárií, aby služby zamerané na opaľovanie kože umelými UV žiaričmi neposkytovali osobám mladším ako 18 rokov. Ide o pozitívny vplyv v súvislosti s ochranou zdravia dotknutej skupiny a negatívny vplyv v súvislosti s prístupom k službám (bod 4.2 analýzy sociálnych vplyvov).
-Návrh na vypustenie povinnosti zamestnávateľa vypracovať vnútorný predpis pri záťaži teplom z technológie a povinnosť zamestnávateľa vypracovať prevádzkový poriadok pri rizikovej práci z dôvodu záťaže teplom alebo záťaže chladom z technológie. Preventívne a ochranné opatrenia pre pracovné činnosti súvisiace so záťažou teplom alebo záťažou chladom pri práci a popis vykonávanej činnosti (pracovné postupy) so zohľadnením pracovných podmienok a triedy práce uvádza posudok o riziku. Je potrebné zhodnotiť, či sa návrhom nezhoršuje ochrana zdravia pri práci alebo (aj) informovanosť príslušných zamestnancov.
Vyhodnotenie: Pripomienka bola akceptovaná a doložka bola doplnená o analýzu sociálnych vplyvov.
- Uvedeným návrhom sa nezhoršuje ochrana zdravia zamestnancov ani ich informovanosť, pretože posúdenie rizika aj preventívne a ochranné opatrenia obsahuje posudok o riziku. Zamestnávateľ je povinný posudzovať zdravotné riziko pri práci v spolupráci s pracovnou zdravotnou službou a o výsledku informovať zamestnancov a zástupcov zamestnancov.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Tabuľka č. 1
Príloha č. 2
9
Počet vydaných rozhodnutí k návrhom na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb orgánmi verejného zdravotníctva v SR
a vyčíslenie nákladov pre fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré sú oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb v r. 2016 – 2020
Návrhy na odstraňovanie azbestu alebo materiálov
obsahujúcich azbest zo stavieb
(podľa § 13 ods. 4 zákona č. 355/2007 Z. z.)
Rok
Počet vydaných rozhodnutí
Suma za vydanie rozhodnutia*
(€)
2016
1 335
33 375
2017
1 489
33 225
2018
1 810
45 250
2019
2 133
53 325
2020
2 836
70 900
Spolu
9 603
240 075
Priemer za 5 rokov
(r. 2016 - 2020)
1 920,60
48 015
Poznámka*:
Podľa položky 150 písm. f) zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov za vydanie rozhodnutia orgánu štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva je správny poplatok vo výške 50 pri listinnom podaní; pri podaní elektronickými prostriedkami alebo prostredníctvom integrovaného obslužného miesta je správny poplatok 25 6 ods. 2 zákona č. 145/1995 Z. z.).
Pri expertnom výpočte bolo uvažované s výškou správneho poplatku 25 €, vzhľadom na to, že sa nevykonáva štatistické zisťovanie spôsobu podania (listinne/elektronickými prostriedkami) a je predpoklad častejšieho podania fyzických osôb - podnikateľov a právnických osôb, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, elektronickými prostriedkami.
Tabuľka č. 2
Výpočet úspor nákladov pre fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré sú oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb
Na expertný výpočet úspor nákladov vychádzame z priemeru údajov z rokov 2016 – 2020:
Počet oprávnených FO-P a PO:
400
Priemerný počet vydaných rozhodnutí k návrhom na oprávnenú FO-P alebo PO/ rok:
9 603 : 5 rokov = 1 920,60
Priemerný počet vydaných rozhodnutí k návrhom na 1 oprávnenú FO-P alebo PO/ rok:
1 920,60 : 400 = 4,8
Priemerná suma uhradená oprávnenou FO-P alebo PO/ rok:
4,8 x 25 € správny poplatok = 120,04 €
Fyzické osoby podnikatelia a právnické osoby, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb ušetria po zavedení oznamovacej povinnosti 41 zákona č. 355/2007 Z. z.) za vydanie rozhodnutia k návrhom na odstraňovanie cca 120,04 € ročne.
Príloha č. 2
10
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2023
2024
2025
2026
Príjmy verejnej správy celkom
-197 615
-198 215
-198 415
-198 615
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
-197 615
-198 215
-198 415
-198 615
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
Príloha č. 2
11
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Z návrhu vyplýva, že uvedená právna úprava bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko dopad na objem príjmov štátneho rozpočtu pre jednotlivé roky. Úbytok príjmov bude krytý v rozpočte kapitoly Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
V rámci zlepšovania podnikateľského prostredia sa návrhom zákona vypúšťa povinnosť zamestnávateľa - oprávneného subjektu - predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva na posúdenie návrh na odstraňovanie azbestu a materiálov obsahujúcich azbest z konkrétnej stavby; táto povinnosť je nahradená oznamovacou povinnosťou zamestnávateľa 10 dní pred začatím odstraňovania azbestu a materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, ktorá nie je spoplatnená správnym poplatkom.
Oznamovacia povinnosť v § 41 je v súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2009/148/ES z 30. novembra 2009 o ochrane pracovníkov pred rizikami z vystavenia účinkom azbestu pri práci (kodifikované znenie) a v súlade s nariadením vlády SR č. 253/2006 Z. z. o ochrane zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou azbestu pri práci.
Navrhovaná právna úprava sa týka fyzických osôb - podnikateľov a právnických osôb, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb.
V súčasnosti nozokomiálne nákazy (NN) považované za jeden z najčastejších sprievodných javov spojených s hospitalizáciou. Predstavujú vysokú záťaž z hľadiska úmrtnosti, z hľadiska zvyšovania počtu predlžovania hospitalizácií, zvyšovania nákladov na zdravotnú starostlivosť a taktiež so zvýšenou spotrebou ATB. V zdravotníckych zariadeniach na Slovensku nepracuje dostatok verejných zdravotníkov/epidemiológov, teda nie je dostatočne zabezpečená kontrola hygienicko-epidemiologického režimu na jednotlivých pracoviskách nemocnice a edukácia zdravotníckych pracovníkov.
Navrhovanou právnou úpravou sa zavádza povinnosť pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorý poskytujú ústavnú zdravotnú starostlivosť, mať v pracovnom vzťahu na zabezpečenie hygienicko-epidemiologického režimu a na prevenciu, sledovanie a analýzu nozokomiálnych nákaz - lekára s profesijným titulom epidemiológ, lekára hygienika, infektológa alebo mikrobiológa a verejného zdravotníka so špecializáciou v špecializačnom odbore epidemiológia infekčných ochorení.
Navrhovaná právna úprava nadobúda účinnosť v roku 2028.
V rámci zlepšovania podnikateľského prostredia sa návrhom zákona vypúšťa povinnosť FO-P a PO predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva návrh na vydanie rozhodnutia ku konaniu zotavovacích podujatí; táto povinnosť je nahradená oznamovacou povinnosťou FO-P a PO voči orgánom verejného zdravotníctva o konaní zotavovacieho podujatia, ktorá nie je spoplatnená správnym poplatkom.
Navrhovaná právna úprava sa týka fyzických osôb - podnikateľov a právnických osôb, ktoré organizujú zotavovacie podujatia v SR.
V rámci zlepšovania podnikateľského prostredia sa návrhom zákona vypúšťa správny poplatok za oznámenie umiestnenia nových potravín na trh v SR v sadzobníku správnych poplatkov, identifikované ako goldplating.
Pridáva sa správny poplatok za vydanie osvedčenia o voľnom predaji kozmetického výrobku do tretích krajín a osvedčenia o dodržaní požiadaviek na správnu výrobnú prax pri výrobe
Príloha č. 2
12
kozmetického výrobku. Tieto osvedčenia sa budú vydávať na žiadosť výrobcu so sídlom v SR za účelom podpory exportu kozmetických výrobkov vyrobených v SR a ich možnosti pre vývoz kozmetických výrobkov do tretích krajín, v ktorých kontrolné orgány takéto osvedčenia vyžadujú.
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1223/2009 o kozmetických výrobkoch komplexne harmonizuje pravidlá Spoločenstva v snahe zabezpečiť fungovanie vnútorného trhus kozmetickými výrobkami a zároveň zaistiť vysokú úroveň ochrany ľudského zdravia. V krajinách mimo Európskej únie však kritériá pre bezpečnosť kozmetických výrobkov nastavené rôzne. Z tohto dôvodu kontrolné orgány v týchto štátoch požadujú pri dovoze kozmetických výrobkov osvedčenie, že dovážané výrobky vyrábané podľa požiadaviek zásad správnej výrobnej praxe STN EN ISO 22716, zloženie výrobkov je v súlade s ustanoveniami nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 1223/2009 o kozmetických výrobkoch v znení neskorších predpisov a podľa Zmluvy o fungovaní Európskej únie tieto výrobky umiestňované voľne na trh Slovenskej republiky a trh Európskej únie.
Tieto osvedčenia sa budú vydávať na žiadosť výrobcu so sídlom v SR za účelom podpory exportu kozmetických výrobkov vyrobených v SR a ich možnosti pre vývoz kozmetických výrobkov do tretích krajín, v ktorých kontrolné orgány takéto osvedčenia vyžadujú.
Doplnenie ustanovenia o sprístupnenie informácií (na informačných tabuliach) o lokalitách so statusom „voda určená na kúpanie“, ktoré vo významnej miere využívané počas kúpacej sezóny širokou verejnosťou. Ide o informácie, ktoré spracúvajú a zverejňujú na svojich webových sídlach orgány verejného zdravotníctva. Ich sprístupnenie v blízkosti samotných lokalít prispeje k rozvoju a atraktivite lokalít pre návštevníkov, ale aj k ochrane zdravia občanov príslušných obcí.
Každý rok sa schvaľuje zoznam vôd určeným na kúpanie (VÚK). Uvedené opatrenie sa týka vôd, ktoré nemajú prevádzkovateľa (nie prírodným kúpaliskom). Povinnosť informovania verejnosti o kvalite takejto vody vyplýva zo smernice Európskeho parlamentu a Rady 2006/7/ES o riadení kvality vody určenej na kúpanie. Uvedená požiadavka nebola od transpozície smernice v roku 2012 doteraz implementovaná.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
x zmena sadzby
zmena v nároku
X nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Príloha č. 2
13
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Nahradenie rozhodovacej činnosti RÚVZ oznamovacou činnosťou oprávnených subjektov pri odstraňovaní azbestu bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko sa zníži príjem do štátneho rozpočtu.
V závere doložky v tabuľke č. 1 uvádzame počty vydaných rozhodnutí k návrhom na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb orgánmi verejného zdravotníctva v SR a vyčíslenie nákladov pre fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb v r. 2016 – 2020.
Z uvedeného je možné odvodiť výpočet úspor nákladov pre fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, po novele § 41 (tabuľka č. 2).
Uvedená právna úprava bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy - zvýšený počet zamestnancov (lekárov, verejných zdravotníkov), ktorých mzdové náklady budú hradené z verejného zdravotného poistenia, v prípade ak zamestnancami poskytovateľa zdravotnej starostlivosti.
Počet ústavných zdravotníckych zariadení podľa dostupných informácií zverejnených na webovej stránke NCZI:
Všeobecná nemocnica - počet 71; Špecializovaná nemocnica - počet 45
V súčasnosti je v ústavných zdravotníckych zariadeniach zamestnaných odhadom 20 lekárov a 60 verejných zdravotníkov v pracovno-právnom vzťahu nemocničného hygienika /epidemiológa. V zmysle uvedenej právnej úpravy bude potrebné zabezpečiť predpokladané personálne obsadenie, vrátane predpokladaných mzdových nákladov:
Predpokladaný počet lekárov, ktorých je potrebné prijať / rok - 50
Výpočet mzdových nákladov / rok
50 x 3178 (priemerná mzda lekára s 5-ročnou praxou) x 12 = 1 906 800 Eur
Poistné a príspevok do poisťovní – 666 426 Eur
Predpokladaný počet verejných zdravotníkov, ktorých je potrebné prijať / rok - 56
Výpočet mzdových nákladov / rok
56 x 1504 (priemerná základná mzda) x 12 = 1 010 688 Eur
Poistné a príspevok do poisťovní – 353 235 Eur
Príloha č. 2
14
Nakoľko navrhovaná právna úprava nadobúda účinnosť 1.1.2028, z uvedeného dôvodu nie v príslušných tabuľkách tejto prílohy vyčíslené vplyvy na obdobie nasledujúcich najbližších 4 rokov (r+3).
Uvedená právna úprava bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko sa zníži príjem do štátneho rozpočtu.
V závere doložky v tabuľke č. 2 uvádzame počty vydaných rozhodnutí k návrhom na konanie zotavovacích podujatí a vyčíslenie nákladov pre fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré požiadali o vydanie rozhodnutia v r. 2016 – 2020.
Z uvedeného je možné odvodiť výpočet úspor nákladov pre fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré žiadajú o posúdenie zotavovacích podujatí po vstúpení novely zák. č. 355/2007 Z. z. do platnosti.
Ustanovenie týkajúce sa registra prevádzkovateľov potravinárskych podnikov nezakladá vplyv na rozpočet verejnej správy.
Všetky vplyvy vyplývajúce z navrhovanej právnej úpravy budú zabezpečené v rámci schválených limitov dotknutého subjektu verejnej správy.
1
Tabuľka č. 3
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
-197 615
-198 215
-198 415
-198 615
Negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
2
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
Pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
3
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
4
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len „Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
170
B. Iné poplatky
0
0
C. Nepriame finančné náklady
0
0
D. Administratívne náklady
0
0
Spolu = A+B+C+D
1600
170
z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podniky
0
0
F. Úplná harmonizácia práva EÚ
0
0
VÝPOČET mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov
IN
OUT
5
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
1600
170
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie vyjadrujúci dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP
Číslo normy
(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia (§, ods.)
Pôvod regulácie:
SK/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť
regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov v dotk. kategórii
Počet subjektov MSP v dotk. kategórii
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v
Druh vplyvu
In (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
1.
Zavedenie povinnosti pre poskytovateľa zdravotnej starostlivosti zamestnávať lekára s profesijným titulom epidemiológ, lekár hygienik, infektológ alebo mikrobiológ a verejného zdravotníka
355/2007 Z.z.
§ 52
SK
01.01.28
FO-P a PO (zamestnávatelia)
71
43
0
#HODNOTA!
In (zvyšuje náklady)
2.
Zrušenie povinnosti predkladať návrh na vydanie rozhodnutia ku konaniu zotavovacích podujatí
355/2007 Z. z.
§ 13
SK.
1.5.2023
FO-P a PO
1
1
50
50
OUT
3.
Vypustenie správneho poplatku za oznámenie nových potravín (oznámenie o zložení a označovaní nových potravín)
§ 52 ods. 1 písm. q)
zákona č.355/2007 Z.z.
Zákon č.145/1995 Z.z.,
Príloha, Položka 150, písm. ab)
SK
1.5.2023
FO-P a PO
N
N
N
1200
Out
6
4.
Pridanie správneho poplatku za vydanie osvedčenia o dodržaní požiadaviek na správnu výrobnú prax pri výrobe kozmetického výrobku (osvedčenie o SVP) na žiadosť
§ 5 ods. 5 písm. r)
zákona č.355/2007 Z.z.
Zákon č.145/1995 Z.z.,
Príloha, Položka 150, písm. ad)
SK
1.5.2023
FO a PO
N
N
N
625
In
5.
Pridanie správneho poplatku za vydanie osvedčenia o voľnom predaji kozmetického výrobku do tretích krajín (osvedčenie o FSC) na žiadosť
§ 5 ods. 5, písm. q)
zákona č.355/2007 Z.z.
Zákon č.145/1995 Z.z.
Príloha, Položka 150, písm. ac)
SK
1.5.2023
FO a PO
N
N
N
975
In
6.
Zrušenie povinnosti predkladať návrh na odstraňovanie azbestu zo stavieb
355/2007 Z. z.
§ 41
SK
1.5.2023
Oprávnené FO-P a PO na odstraňovanie azbestu
1
1
120
120
OUT
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Nepriame finančné náklady, D. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
§ 41 zákona č. 355/2007 Z. z.
Navrhovaná právna úprava sa týka fyzických osôb - podnikateľov a právnických osôb, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb.
7
Odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb možno podľa § 41 ods. 1 zákona č. 355/2007 Z. z. vykonávať len na základe oprávnenia na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb vydaného Úradom verejného zdravotníctva SR.
K 03.11.2021 Úrad verejného zdravotníctva SR vydal oprávnenia na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb 423 fyzickým osobám - podnikateľov a právnickým osobám; ich zoznam je vedený na webom sídle Úradu verejného zdravotníctva SR.
Návrhom zákona sa pre fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, ruší povinnosť predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva na posúdenie návrh na odstraňovanie azbestu a materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb.
V súlade s európskym cieľom ochrany zdravia zamestnancov bude nahradená oznamovacou povinnosťou, ktorá je v súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2009/148/ES z 30. novembra 2009 o ochrane pracovníkov pred rizikami z vystavenia účinkom azbestu pri práci (kodifikované znenie) a v súlade s nariadením vlády SR č. 253/2006 Z. z. o ochrane zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou azbestu pri práci.
Uvedená právna úprava bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Zníži sa finančná záťaž pre fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, nakoľko oznamovacia povinnosť, ktorá nahradí povinnosť zamestnávateľa predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva na posúdenie návrh na odstraňovanie azbestu a materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, nebude spoplatnená správnym poplatkom.
Výpočet zníženia nákladov pre fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, je uvedený v doložke vplyvov v tabuľke č. 2 a 3.
Uvedený výpočet úspory nákladov vychádza z priemerného počtu vydaných rozhodnutí k návrhom na odstraňovanie azbestu a materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb za predchádzajúcich 5 rokov (v rokoch 2016 2020), ktoré orgány verejného zdravotníctva vydali 400 fyzickým osobám - podnikateľom a právnickým osobám, ktoré sú oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb (tabuľka č. 2).
Navrhovaná právna úprava zákona fyzickým osobám podnikateľom a právnickým osobám, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, ušetrí na uhradení správneho poplatku cca 120 euro ročne.
Uvedená právna úprava bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko sa zníži príjem do štátneho rozpočtu.
Uvedená právna úprava nebude mať zvýšené nároky na administratívnu záťaž pre fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb.
§25 zák. č. 355/2007 Z. z.
8
Návrhom zákona sa ruší povinnosť fyzických osôb –podnikateľov a právnických osôb predkladať orgánom verejného zdravotníctva návrhy na vydanie rozhodnutí ku konaniu zotavovacích podujatí.
Táto povinnosť bude nahradená oznamovacou povinnosťou o konaní zotavovacieho podujatia voči orgánom verejného zdravotníctva.
Zo zozbieraných údajov odhadujeme, že v Slovenskej republike ročne žiada o posúdenie zotavovacieho podujatia cca 3000 subjektov (FO-P a PO), ktorým doteraz vyplývala povinnosť ku každej žiadosti o rozhodnutie priložiť kolok v hodnote 50 €.
Novelou zákona sa táto povinnosť ruší a nahrádza sa oznamovacou povinnosťou, ktorá je bez poplatku a predstavuje finančnú úľavu pre podnikateľské prostredie.
Uvedená právna úprava bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko sa zníži príjem do štátneho rozpočtu.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
Ministerstvo zdravotníctva SR uverejnilo na portáli Slov-Lex predbežnú informáciu k návrhu novely zákona. Predbežná informácia bola súbežne elektronicky zaslaná na Ministerstvo hospodárstva SR s požiadavkou na zabezpečenie konzultácií v zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov. Ani jeden oslovený subjekt si nevyžiadal podrobnejšie informácie o pripravovanom návrhu novely zákona a nepredložil ani jednu pripomienku k návrhu novely zákona.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Predkladateľ v tejto časti preto uvedie, či dochádza k vytvoreniu resp. zmene bariér pre vstup na trh pre nových výrobcov, dodávateľov, poskytovateľov či odberateľov tovarov alebo služieb a či dôjde k sprísneniu regulácie správania sa pre niektoré podniky.
9
§ 41 zákona č. 355/2007 Z. z.
Navrhovaná právna úprava v § 41 vypúšťa povinnosť pre všetky fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva na posúdenie návrh na odstraňovanie azbestu a materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb.
Návrh zákona v § 41 sa týka všetkých fyzických osôb - podnikateľov a právnických osôb, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, a nebude dochádzať k vytvoreniu ani k zmene bariér pre vstup na trh pre nových zamestnávateľov.
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
§ 41 zákona č. 355/2007 Z. z.
Návrh zákona v § 41 sa týka všetkých fyzických osôb - podnikateľov a právnických osôb, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb.
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
§ 41 zákona č. 355/2007 Z. z.
Návrh zákona v § 41 sa týka všetkých fyzických osôb - podnikateľov a právnických osôb, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb; rovnako a preto návrh by nemal mať významnejší vplyv na vonkajšiu konkurencieschopnosť firiem EÚ.
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
10
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje 🗹 nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje 🗹 nemení znižuje
§ 41 zákona č. 355/2007 Z. z.
Bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie nakoľko oznamovacia povinnosť, ktorá nahradí povinnosť zamestnávateľa predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva na posúdenie návrh na odstraňovanie azbestu a materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, nebude spoplatnená správnym poplatkom; čo pre fyzické osoby - podnikateľov a právnické osoby, ktoré oprávnené na odstraňovanie azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb, predstavuje úsporu cca 120 € ročne.
§ 25 zákona č. 355/2007 Z. z.
Bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, nakoľko oznamovacia povinnosť, ktorá nahradí povinnosť FO-P a PO predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva na posúdenie návrh na vydanie rozhodnutia ku konaniu zotavovacieho podujatia, nie je spoplatnená správnym poplatkom.
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak má materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či už pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
11
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
§ 41 zákona č. 355/2007 Z. z.
Do návrhu zákona sa dopĺňa správny delikt na úseku verejného zdravotníctva v oblasti ochrany zdravia pri práci, ktorého sa dopustí fyzická osoba podnikateľ alebo právnická osoba, ak vykonáva činnosť spojenú s odstraňovaním azbestu a materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb a neplní si povinnosti, ktoré súvisia s oznámením začatia vykonávania tejto činnosti.
12
Príloha č. 4
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 až 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
i)
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
13
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
14
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Príloha č. 4
15
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
1.
Zákaz poskytovania služieb solárií pre osoby mladšie ako 18 rokov – pozitívny aj negatívny vplyv
Návrh na ustanovenie obmedzenia pre prevádzkovateľov solárií, aby služby zamerané na opaľovanie kože umelými UV žiaričmi neposkytovali osobám mladším ako 18 rokov. Ide o pozitívny vplyv v súvislosti s ochranou zdravia dotknutej skupiny a negatívny vplyv v súvislosti s prístupom k službám. . Pri používaní solária je organizmus vystavený pôsobeniu umelých zdrojov UV žiarenia. Toto žiarenie je na základe aktuálnych vedeckých poznatkov klasifikované Medzinárodnou agentúrou pre výskum rakoviny (IARC) ako dokázaný karcinogén, teda faktor, ktorý predstavuje určité zdravotné riziko. V posledných rokoch bol vo svete zaznamenaný významný nárast výskytu melanómu kože hlavne medzi mladými ženami. Výskumy dermatológov preukázali, že osoby, ktoré veľmi často používajú soláriá, majú dva a pol až trikrát väčšiu pravdepodobnosť vzniku rakoviny tohto typu. Opaľovanie kože v soláriu z tohto dôvodu nie je vhodné pre niektoré citlivé skupiny populácie vrátane osôb mladších ako 18 rokov. Riziko je u populácie v tejto vekovej kategórii väčšie, nakoľko koža je v tomto veku omnoho tenšia a citlivejšia, pričom pokožka nie je schopná vyprodukovať dostatok pigmentu.
Zavedením tohto opatrenia sa zníži príjem prevádzkovateľov od tohto typu klientov avšak zároveň posilníme prevenciu a z dlhodobého aspektu znížime výdavky v súvislosti s poskytovaním zdravotnej starostlivosti pre potenciálnych pacientov s melanómom kože. Z uvedeného vyplýva, že zavedenie tohto opatrenia celkovo niekoľkonásobne prevyšuje pozitívny vplyv z hľadiska zníženia dopadov nákladov za liečbu pacienta.
2.Návrh pozitívny vplyv na dostupnosť informácií o bezpečných tovaroch pre všetkých spotrebiteľov.
Doplnenie ustanovení o povinnostiach hospodárskych subjektov informovať spotrebiteľov o rizikách, ktoré kozmetický výrobok predstavuje, prispeje k zvýšeniu ochrany spotrebiteľov pred výrobkami, ktoré nie v súlade s osobitným predpisom a vyžaduje sa jeho stiahnutie z trhu alebo ich spätné prevzatie.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Príloha č. 4
16
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
Príloha č. 4
17
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
18
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.